koenraaddeconinck schreef: 15 jun 2024, 09:21
Voor mij is een cruciale vraag: diegnenen die de financiële put decennia aan een stuk gegraven hebben ... gaan hem nu dempen? Dergelijke put graven is makkelijker dan hem terug dicht krijgen. En toch willen ze hun beleid niet veranderen.
Kan iemand mij dat eens uitleggen?
Je bedoelt Vooruit of de PS, omdat die voor de oppositie kiezen?
Ik denk dat heel wat kiezers niet snappen dat cadeaus in de politiek niet bestaan.
Als jij ergens een premie / subsidie / tegemoetkoming / ... krijgt, dan komt die van iemand anders, of er wordt geld geleend, zodat dit toekomstige generaties geld gaat kosten.
Kiezers lijken soms te denken dat dat geld uit de lucht valt.
En zo kan Vooruit wijsmaken aan de kiezers "dat zij de koopkracht beschermd hebben, en de pensioenen verhoogd hebben".
Dat dat met geleend geld is, en de begroting niet in evenwicht interesseert hen niet, als ze maar het verhaaltje kunnen ophangen dat zij geld uitgedeeld hebben, en het nu die stoute anderen zijn die voor inleveringen zorgen.
Idem dito voor de PS, die kan dan 5 jaar lang comfortabel oppositie voeren tegen de "harde besparingspolitiek", terwijl zij zelf verantwoordelijk zijn voor het gat dat gecreëerd werd, dat nu gedicht moet worden, en de maatregelen die daarvoor nodig zijn.
Wat je weer ziet gebeuren: de armsten moeten ontzien worden, de rijksten gaan waarschijnlijk ook weer de dans ontspringen, en rarara, het zal weer bij de middenklasse terechtkomen (midden = ruim gerekend).
Toegevoegd na 4 minuten 19 seconden:
boonpwnz schreef: 15 jun 2024, 11:24
België telt over alle niveaus samen 31.800 politici, bestuurders en kabinetsmedewerkers. Dat grote aantal is vooral toe te schrijven aan Franstalig België. Dat blijkt uit een studie van de economen Jean Hindriks en Alexandra Lamfalussy (UCLouvain, Itinera), waarover ‘De Tijd’ en verschillende Franstalige kranten zaterdag berichten.
Alleen Luxemburg en Portugal tellen in de studie meer volksvertegenwoordigers per miljoen inwoners dan België.
“Ons zeer complexe politieke systeem heeft een hoge kostprijs en zorgt allesbehalve voor krachtdadig beleid”, concludeert denktank Itinera. Er is dus nood aan meer dan louter besparen. “De overheid moet efficiënter en productiever, ook in Vlaanderen. De versnipperde bevoegdheden moeten samengebracht worden om snelle en consistente beleidsreacties mogelijk te maken”, zegt co-CEO Marc De Vos.
bron hln
Heftig
Ongetwijfeld heeft dat met de schaal van het gebied te maken.
Luxemburg, Portugal, België, het zijn allemaal landen met een kleine bevolking.
Wat mij betreft mogen ze gerust het aantal parlementairen verminderen, alleen is het wel zo dat je het dan nog moeilijker maakt voor nieuwe partijen om door te breken.
De 7 'grote' partijen gaan hier geen last van hebben, dus het gaat louter om de kleintjes.
Het is maar dat je het nadeel kent.
Wat mij persoonlijk meer stoort is het aantal regeringsposten per regering, daar vind ik dat een maximum op moet komen, dat niet al te hoog mag liggen.
11 federaal, 7 regionaal moet gewoon voldoende zijn.
En de kabinetten moeten drastisch ingekrompen worden;
De Senaat en provincies moeten weg, evenals die nieuwe structuren die Somers in het leven geroepen heeft.
Toegevoegd na 11 minuten 47 seconden:
Dizzy schreef: 15 jun 2024, 12:44
Ik heb er een tijdje geleden nog voor gewaarschuwd. Als men niet toestaat dat bepaalde groepen toegang krijgen tot de reguliere kanalen incl politiek zullen er eigen organisaties ontstaan.
Wat is dat nu voor zever?
Er staan toch al jaren mensen van vreemde origine op alle partijlijsten?
Nu is het weer de schuld van de partijen dat Talibanmoslims proberen religie te doen primeren boven de politiek.
Het gaat overigens puur over religie en niet over huidskleur, want Assita Kanko is zwart, en dat heeft haar niet belet om verkozen te worden, en zo heeft elke partij wel mensen van kleur.
Dat ging toen over onderwijs maar het is ook van toepassing op politiek. Ik ben voorstander dat iedereen hetzelfde onderwijs geniet en dat er dus geen mindere scholen of concentratiescholen zijn maar gewoon scholen met gelijke kwaliteit van onderwijs.
Mooi, maar dan ga je wel moeten de grondwet aanpassen, want die garandeert vrijheid van onderwijs, ook qua oprichten van scholen.
Het is dus wettelijk toegelaten om katholieke, vrijzinnige, moslim- en andere scholen op te richten, op voorwaarde dat minimumeisen (eindtermen, weet je nog wel) vervuld zijn. Dat is de huidige situatie.
Van concentratiescholen in West-Vlaanderen merk ik in elk geval weinig, misschien is dat in het Antwerpse anders.
Het zou mij echter verwonderen gezien de demografische evolutie dat er nog echt concentratiescholen bestaan.
Hetzelfde voor partijen, nieuwkomers moeten ook daarin vertegenwoordigd zijn, dat is beter dan dat je puur partijen per bevolkingsgroep krijgt. Dat proces gaat bovendien verder dan louter geloof of afkomst het gaat ook op voor bvb vrouwen. We hebben geen partij voor vrouwen nodig maar wel vertegenwoordiging van vrouwen in alle partijen. Hetzelfde voor de politie.
Wat vertel jij nu toch eigenlijk?
De verhoudingen man/vrouw in het parlement gaan duidelijk naar de 50% toe, dus beweren dat vrouwen niet vertegenwoordigd zijn, dan weet je gewoon niet waarover je praat.
https://igvm-iefh.belgium.be/nl/activit ... ek/cijfers
Ik ben er tegen dat men gaat quota opleggen per geloof, of per huidskleur, als je daarmee begint waar eindigt dat dan?
Gaan we dan quota voor linkshandigen opleggen, voor LGBTQ+?, ...?
Voor de rest zien we telkens opnieuw waar de extremen elkaar vinden. Uiteraard is de andere altijd extremer en erger dan zijzelf maar in feite verschillen ze niet zo hard. Tegen scheiding zijn is ineens een schandaal maar is CD&V dan zo voor scheiding?
En weer zien we hoe jij de zaken manipuleert om je moslimvriendjes uit de wind te zetten.
Niemand staat scheidingen te promoten, niemand heeft als doel dat zoveel mogelijk huwelijken op een scheiding uitdraaien.
Wel moet het mogelijk zijn te scheiden zonder dat iemand vanuit religieuze motieven in de politiek komt zeggen dat dat niet mag of dat je dat maar beter niet doet.
Toegevoegd na 2 minuten 22 seconden:
boonpwnz schreef: 15 jun 2024, 13:58
We hebben juist rijke burgers en arme overheid.
Maar blijkbaar leven mensen in hun eigen wereld.
Dat is toch een illusie?
De Overheid, als het op betalen aankomt, dat zijn wij allemaal.
Of wie denk je dat die putten gaat dempen?
De Croo persoonlijk?
Toegevoegd na 2 minuten 8 seconden:
Dizzy schreef: 15 jun 2024, 14:23
Excuseer, vrijheid van onderwijs zegt niets over gebrekkige kwaliteit. Een goede kwaliteit voor elke school, ongeacht de inrichtende macht, lijkt me een verbetering ipv minder rechten of staatsinmenging. Trouwens katholieke inmenging is ook inmenging en niet noodzakelijk beter
Het gebrek aan kennis is toch echt schrijnend.
Controle op de kwaliteit van scholen gebeurt door de inspectie, en staat los van de ideologische strekking van een school.
Als jij vindt dat sommige scholen slechte kwaliteit bieden, dan zou dat aan de inspectie kunnen liggen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die school verhoudingsgewijs de minder intelligente scholieren heeft, dat is mogelijk.
Toegevoegd na 12 minuten 14 seconden:
CCatalyst schreef: 15 jun 2024, 14:44
Je zegt hier nu, verwarrend, twee verschillende dingen. "dat iedereen hetzelfde onderwijs geniet" is immers niet hetzelfde als dat "iedereen dezelfde kwaliteit van onderwijs geniet." Je kan twee verschillende vormen van onderwijs hebben, die op het einde van de rit wel (ongeveer) dezelfde kwaliteit opleveren.
Het eerste wat je vraagt mag sowieso niet, de vrijheid van onderwijs is in de Grondwet verankerd, nadat daar ferm voor gevochten is na enkele serieuze politieke crisissen. Gelukkig maar. Bovendien is het hier zelfs zo dat de vrijheid ervoor zorgt dat vrije vormen van onderwijs aanspraak maken op bijna dezelfde subsidie als staatsscholen.
Klopt helemaal, je zou bijv. geen Steiner- of Frenetscholen meer kunnen hebben, mocht iedereen verplicht hetzelfde onderwijs moeten geven.
Dan heb je geen vrijheid van Onderwijs meer.
Het tweede wat je vraagt, zou er in theorie al moeten zijn. Een school die subsidie wilt - en dat zijn de grote meerderheid van scholen (maar niet alle) - moet een zeker niveau van kwaliteit afleveren. Dat wordt doorgelicht en geinspecteerd. Dat iedere school "gelijke" kwaliteit aflevert lijkt me om verschillende redenen een utopie, maar met dit systeem is het in theorie wel zo dat elke school hetzelfde
minimumniveau van kwaliteit aflevert. Genoeg kwaliteit om bv probleemloos hoger onderwijs te kunnen volgen, of genoeg kwaliteit om een bepaald beroep uit te oefenen. Het is de overheid ook vrij om dat minimumniveau te verhogen.
Er is ook aan die inspectie gesleuteld de laatste jaren.
Voorheen heette het dat er veel te veel naar administratieve formaliteiten gekeken werd.
Scholen moesten opletten dat alle papierwerk in orde was, in plaats van dat het lesgeven zelf in orde was.
Dat heeft men hervormd, maar ook op die vernieuwing is al kritiek gekomen.
[URL][
https://www.onderwijsinspectie.be/nl/do ... tie-20/URL]
Al enige tijd zien we echter dat dat minimumniveau vaak niet meer gehaald wordt. Er zijn daar diverse redenen voor, je kan je oor eens te luisteren gaan leggen bij een leerkracht of leerkrachten. Een van de redenen die je gegarandeerd zal horen zijn bepaalde beslissingen die recente Ministers van Onderwijs gemaakt hebben. Ben Weyts sowieso, deze man is een complete ramp voor ons onderwijs (en is in de running om daarvoor mogelijks beloond te worden met de post van Minister-President), maar voorgangers van Minister Onderbroek hebben ook slechte beslissingen genomen, het onderwijs gaat ook al langer bergaf dan 5 jaar.
Maar hier ben ik het dus niet mee eens.
Jij kunt dus geen enkele "goede" minister van Onderwijs opnoemen.
Je geheugen gaat maar tot aan Pascal Smet (Vooruit), en dat was ook geen goede.
Het is vreemd als het allemaal slechte zijn.
Die ervoor was Frank Vandenbroucke, ook Vooruit.
Het is daarom dat ik nogal wat reserves heb, bij zij die denken dat het plots beter zal gaan als Vooruit die ministerportefeuille krijgt.
Het zal dan toch veel afhangen van wie het wordt.
Marleen Vanderpoorten was indertijd minister van onderwijs, en heeft de diploma's van licentiaat in de geschiedenis en geaggregeerde voor het hoger secundair onderwijs.
Kijk, dat was nu eens iemand die uit het lerarenberoep zelf kwam, maar die herinner je je niet eens...
In die zin vind ik het vreemd dat je pleit voor "kwaliteit" maar dat je dan wel gestemd hebt op een partij die effectieve betrokkenheid had bij het vernietigen van die kwaliteit, met een minister van onderwijs enerzijs of zittend in een Vlaamse regering (en de beslissingen mee goedkeurend) anderzijds.
Als ik jou moet geloven zijn het allemaal slechte, of het nu CD&V, VLD, Vooruit of N-VA is.
Groen, VB en PVDA hebben tot op heden geen ministers van onderwijs geleverd.