Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geleden Als consument zitten we natuurlijk serieus in de val als PX en TN zo nauw gaan samenwerken. Waarom zouden ze zich dan nog haasten? TN zal immers ook verdienen aan de vdsl klanten van PX die naar coax overgezet worden en daar waar PX het netwerk van Wyre gebruikt, zal PX ook incassseren. Dus ... rest concurrentie op het niveau van de pakketten?
Ik vind dat je het nogal somber voorstelt. Al vele jaren is hier op Userbase al gepleit voor een gezamelijk fiber netwerk, waar verschillende providers hun diensten op kunnen aanbieden. Dat is de enige manier om kosten van de uitrol te drukken, en de uitrol te versnellen
Zo'n samenwerking werd door het BIPT al die tijd tegengehouden (concurrentie reden)

Nu ze eindelijk mogen / kunnen samenwerken is het ook weeral niet goed??
En inderaad, de concurrentie moet komen van op het niveau van de paketten en de diensten, dat is toch de core business van een provider ???

Wat betreft het gebruik van coax door Proximus.
Dat zal m.i. niet zo'n vaart lopen.

Maar er zijn nu eenmaal "buitengebieden" waar VDSL2 bijna niet mogelijk is (zone 6/7), of heel traag (VDSL2 snelheid neemt sterk af met de afstand tot de ROP) en waar fiber niet rendabel is. Hier krijgen PX klanten met moeite een 10 Mbps download en 1.5 Mbps upload of nog minder
Dit zijn volgens mij de kandidaat aansluitingen waar PX een betere snelheid kan aanbieden via de Wyre coax.
Liever een Wyre coax - met de gekende nadelen van coax - van 150/30 Mbps, dan een trage VDSL2 lijn van 8.5/105 Mbps, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Wat betreft het gebruik van coax door Proximus.
Proximus heeft in juli aangekondigd dat het om 700 000 adressen in Vlaanderen gaat. Dat is 20% van alle Vlamingen!

Dat gaat dus evengoed om VDSL-lijnen van 100/40 Mbps. Er staan overal VDSL ROP's, ook in Meulebeke of Bavikhove...

Je focust nu op enkele tienduizenden extreme randgevallen (waarom?), maar door deze deal verdwijnen mogelijks honderdduizenden perfect stabiele VDSL-lijnen van 100 Mbps.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

raf1 schreef: 5 maanden geleden ...perfect stabiele VDSL-lijnen van 100 Mbps...
Kan ik beamen, mijn Loco lijntje is al jaren "as solid as a rock"!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Ik vind dat je het nogal somber voorstelt. Al vele jaren is hier op Userbase al gepleit voor een gezamelijk fiber netwerk, waar verschillende providers hun diensten op kunnen aanbieden. Dat is de enige manier om kosten van de uitrol te drukken, en de uitrol te versnellen
Wat ik verder eigenlijk bedoelde is dat ze zich in een scenario van samenwerking, niet hoeven te haasten om fiber snel(ler) uit te rollen omdat wat exploitatie van netwerkinfrastructuur, beiden toch een grotere financiële zekerheid hebben. PX zal moeten betalen voor gebruik van fiber en coax van Wyre en Wyre aan PX voor gebruik van hun fiber netwerk.
Speel hier niet een zekere schaalvergroting die evidente financiële benefits oplevert en die maakt dat je rechtstreeks of onrechtstreeks (via kleinere operatoren) toch altijd bij hen uitkomt? So why hurry?

En verder: volledig akkoord wat de concurrentie op het niveau van de packs betreft.

Finaal na alles débacles en chaos in deze: the proof of the pudding will be in the eating

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Wat betreft het gebruik van coax door Proximus.
Als ik de post van Raf lees, lijkt me dat niet zo zeker.
En het hoeft maar een lokaal fenomeen te zijn op een plaats waar de coax al te wensen over laat en de gevolgen laten zich m.i. raden.

Maar er zijn nu eenmaal "buitengebieden" waar VDSL2 bijna niet mogelijk is (zone 6/7), of heel traag (VDSL2 snelheid neemt sterk af met de afstand tot de ROP) en waar fiber niet rendabel is. Hier krijgen PX klanten met moeite een 10 Mbps download en 1.5 Mbps upload of nog minder
Dit zijn volgens mij de kandidaat aansluitingen waar PX een betere snelheid kan aanbieden via de Wyre coax.
Liever een Wyre coax - met de gekende nadelen van coax - van 150/30 Mbps, dan een trage VDSL2 lijn van 8.5/105 Mbps, toch?
[/quote]

Helemaal akkoord. Als die stabiel is en blijft natuurlijk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef: 5 maanden geledenOndertussen heb ik voor de andere zones nog steeds geen PoP kunnen aantreffen.
Dan kan je best eens gaan kijken achter de witte muurtjes aan weerszijden van de ingang van het Sport Vlaanderen-domein in de Koning Boudewijnlaan.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
Ik vind dat je het nogal somber voorstelt. Al vele jaren is hier op Userbase al gepleit voor een gezamelijk fiber netwerk, waar verschillende providers hun diensten op kunnen aanbieden. Dat is de enige manier om kosten van de uitrol te drukken, en de uitrol te versnellen
Zo'n samenwerking werd door het BIPT al die tijd tegengehouden (concurrentie reden)

Nu ze eindelijk mogen / kunnen samenwerken is het ook weeral niet goed??
En inderaad, de concurrentie moet komen van op het niveau van de paketten en de diensten, dat is toch de core business van een provider ???
Het is zeer goed dat er wordt samengewerkt, maar dan kijk ik naar mijn energiefactuur en dan denk ik bij mij zelf dat ik fluvius zo ver mogelijk van mijn internetfactuur wil. Het moet wat betaalbaar blijven, want wij zijn nu al bij één van de duurste landen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
Dat klinkt goed, maar het zijn de 2 van het duopolie die samenwerken, nietwaar?
Dus de 2 grote gaan samenwerken om de kleintjes (DIGI in dit geval) buiten te houden?
Dus die 2 gaan elkaar nu zeker al geen pijn meer doen.
philippe_d schreef: 5 maanden geleden En inderaad, de concurrentie moet komen van op het niveau van de paketten en de diensten, dat is toch de core business van een provider ???
Welk belang hebben ze daar nog bij?00
dragonflo schreef: 5 maanden geleden Het is zeer goed dat er wordt samengewerkt, maar dan kijk ik naar mijn energiefactuur en dan denk ik bij mij zelf dat ik fluvius zo ver mogelijk van mijn internetfactuur wil. Het moet wat betaalbaar blijven, want wij zijn nu al bij één van de duurste landen.
Precies, vandaag nog kopt "De Standaard":
De Standaard schreef:Nettarieven stijgen fors in 2025: stroomfactuur gemiddeld 120 euro duurder, ook gasfactuur stijgt.
Een herziening van de nettarieven maakt dat de elektriciteitskosten voor een gemiddeld gezin volgend jaar met 120 euro stijgen. De kosten van aardgasverbruik stijgen voor hetzelfde gezin met 15 euro.
Tot zover de kostenbesparingen als heel het netwerk bij 1 provider zit...

PS: dit is de raad van bestuur van Fluvius: https://over.fluvius.be/nl/wie-zijn-we/ ... 4458153129
Ik zie 21 namen, waarvan ik 20 terugvind bij een politieke partij...
Zoals ik zei: het zit er vergeven van de politieke benoemingen:

Wim Dries, Geert Cluckers, Christof Dejaegher, Piet Buyse, Lies Laridon, Nicky Martens, Guy Van de Perre (CD&V, 7)
Koen Kennis, David Coppens, Adinda Van Gerven, Jan Desmeth, Ine Franssen, Tom Kersemans (N-VA, 6)
Christophe Peeters, Jan Dalemans, Lieven Cobbaert, Charlotte De Backer, Greet Geypen (Open VLD, 5)
Jean-Pierre De Groef, Kim Dorikens (Vooruit, 2)

En wij maar betalen voor al die postjespakkers...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Niets nieuw onder de zon toch?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geleden Niets nieuw onder de zon toch?
Klopt, maar er zijn hier mensen die heel de tijd beweren dat alles zal beter gaan als er één netwerkuitbater is.
Ik geloof daar niet in.
En dat het altijd al slecht geweest is, maakt het niet goed.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

freddie schreef: 28 jul 2024, 22:05
spacekiek schreef: 28 jul 2024, 15:08 Afbeelding
Amai, maar 7 ms op de upload... Is dit via een vezel van Fiberklaar? Nvm ik zie nu pas dat ik in het Fiberklaar subforum zit.

Hier op het P2MP netwerk van PXS via een OLO 40 ms op de upload.

Screenshot 2024-07-28 at 22-01-10 Speedtest door Ookla.png
Update:
De upload latency op PON ligt enorm hoog bij een verzadiging van de bandbreedte tussen ONT en OLT. Er zijn dan geen tijdsloten meer vrij om pakketjes te versturen.

Heb nu in de Fritzbox de uplink gelimiteerd tot 100 Mb/s (in de plaats van 150 Mb/s. Dit had ik vroeger omdat ik merkte dat de traffic shaper van de fritzbox nogal wat marge neemt. De downloadlimiet staat op 600 Mb/s. Op 500 Mb/s haal ik slechts 450 Mb/s) waardoor de uplink nu denk ik nooit volledig verzadigd raakt en er dus altijd 1 of meerdere tijdsloten beschikbaar zijn voor de ONT om direct data in te versturen. In de plaats van te wachten op een nieuw tijdslot op aangeven van de OLT.

Nu haal ik wel een mooie lage latency bij een (bijna) verzadigde uplink.

Screenshot 2024-12-19 Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test.png
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Iemand enig idee wanneer er ergens duidelijkheid zou komen over de uitrolplanning voor fiber in het kader van het samenwerkingsakkoord tussen PX en TN?

Na het aanleggen van multiduct bekabeling, ligt hier (westelijke kant van Aalst) ligt alles al een half jaar stil. In het omgevingsloket verschijnen ook geen aanvragen meer voor plaatsing van een wijk-POP voor onze regio, na weigering van Park Ter Linden als lokatie
Verder blijft tot op vandaag FK beweren dat PX hier zelf verder de fiber-uitrol moet afwerken en vice versa.

Problemen met Telenet (cf. vorige posts ook) geraken niet echt opgelost ondanks inschakeling van een SWAT-team. Men vermoedt dat iemand in de buurt niet-conforme apparatuur gebruikt en zo storingen veroorzaakt doch men blijft (gelukkig) verder onderzoeken en oplossen waar mogelijk ... ???

Ik vermoed dat het nu wachten is op de concrete afspraken in het kader van hoger vermelde samenwerking tussen de 2 grootste spelers of zie ik dit verkeerd.
Anno 2024 - hoogtechnologische tijden - droom ik al meer dan 2 jaren van een stabiele internet verbinding en andere Telecom-services ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee, men had Q4 2024 vooropgesteld. Dus het toekomstig samenwerkingsverband leidt vandaag al tot vertraging in de Vlaamse FttH-uitrol door de gedeeltelijke ontmanteling van Fiberklaar. Er is bij Fiberklaar de laatste zes maanden veel personeel ontslagen, er is geen business development en wholesale manager meer, geen marketing. Fiberklaar lijkt alleen de begonnen gebieden af te werken en de rest van Vlaanderen aan Wyre (coaxkabel en zo weinig mogelijk FttH) over te laten. Ondertussen zie je dat Vlaams werkvolk naar Wallonië (Unifiber) vershoven wordt om daar fiber aan te leggen.

De Belgische Mededingingsautoriteit onderzoekt in samenwerking met het BIPT of een samenwerkingsakkoord tussen PX en TN eventueel nadelig zou kunnen zijn voor de consument. De gezamenlijke verklaring van TN en PX heeft het ook over samenwerking voor 0,7 miljoen adressen op coaxkabel.

Dat samenwerkingsverband op coaxkabel valt volledig buiten het kader dat het BIPT voor Fiber-to-the-Home heeft vooropgesteld.

De samenwerking op coaxkabel lijkt me een enorm probleem, want daarmee openen de duopolisten de discussie over regulering van de huidige kopernetwerken opnieuw.

In mijn ogen speelt Liberty Global (Telenet) hier opnieuw een vuil spel (een bewust vertragingsmanoeuvre) om coaxkabel zo lang en zoveel mogelijk uit te melken en FttH-uitrol zoveel mogelijk te vertragen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eens te meer dank voor de heldere reactie Raf.

In de link die je meer gestuurd hebt over het samenwerkingsakkoord tussen PX en TN staat dat detailx ten vroegste in Q4 van 2024 mochten verwacht worden ...
Dit heeft hen veel tijd en manoevreerruimte, hoogstwaarschijnlijk mede geïnduceerd door het feit dat 'Liberty Global" nog zo lang mogelijk zijn coax netwerk inderdaad wil uitmelken, gesteund doo belangen op gemeentelijk niveau.
Het coax netwerk is nu al "krot en kompanie" en stel dat dat het nog eens extra-belast wordt door PX dan riskeren we helemaal tussen "wal en schip" te belanden.
Verder, als ik zie en lees én ook verneem van het SWAT team dat hier aan de slag is, hoe gevoelig coax is voor storingen, de vraag wat het gaat worden als iedereen vanaf november aanstaande een eigen modem mag gebruiken.

De uitholling van FK op alle vlakken, verklaart dan weer zonder meer de gefrustrureerde en ronduit onbeschofte bejegening als klant wanneer je belt met een informatieve vraag.
Is het verder ook geen gegeven dat PX ook niet echt wakker ligt van financiën gezien 'vader staat' als hoofdaandeelhouder? (Potentiële) financiële putten worden daar toch gevuld met overheidsgeld niet? Voor mijn begint de return on investment die PX zou nastreven om de kosten voor uitrol van fiber asap te recupereren door zoveel mogelijk klanten te winnen, niets meer dan een mythe te worden ...
Als ik nu op de website kijk naar beschikbaarheid op mijn adres, lees ik dat "fiber niet beschikbaar is maar dat de uitrol steeds sneller gaat'. Van 'binnenkort beschikbaar' is al geen sprake meer. Anderzijds willen ze hier ook geen herstellingen meer uitvoeren aan hun kopernetwerk wegens de komst van fiber :bang: . Dus PX is - gezien de storing aan kabels onder een gewestweg (Boudewijnlaan hier in Aalst) - voor ons tout court geen optie voor telecom. PX- medewerkers geven dit ook gewoon weg toe zonder enige discussie.

Finaal ook nog de vraag hoe / via welke kanalen je als klant op relatief kortere termijn zou kunnen te weten komen wat je van wie mag verwachten.

Ik verwacht dit jaar al geen aansluitbaarheid meer voor fiber hier dus blijf ik mijn hoop vestigen op het feit dat TN hier ooit de problemen oplost. Dan mogen de gsm-abo's van PX ook terug naar hen.

In België zijn we geen 'masters in disaster' meer maar super-masters in deze "disicpline".
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Tot begin dit jaar Fiber gehad bij MV (dus tot enkele weken geleden). Daar alles opgezegd destijds en nu Fiber bij FastFiber aangevraagd. Blijkt dat ze mijn ONT niet kunnen bereiken en een technieker voor de lijn moeten sturen. Benieuwd waar ze bij Fiberklaar of Proximus de boel omzeep geholpen hebben :roll:
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Weet je zelf niet of de ONTP (pasief ovenamepunt) door Fiberklaar of door PX werd geplaatst? Indien FK, hééééél graag eens een foto van hun ONTP...
Hopelijk betreft jouw issue een administratief probleem en geen vezelbreuk.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Glasvezelbakje was door Fiberklaar geplaatst, de ONT door proximus technieker. Glasvezelbreuk lijkt mij ook bizar gezien het dikke 2 weken geleden nog werkte, maar met alle Fiberklaar werken in de buurt weet je nooit. Voorlopig nog wel internet via coax, dus is niet dringend gelukkig.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

raf1 schreef: 4 maanden geleden Geen idee, men had Q4 2024 vooropgesteld. Dus het toekomstig samenwerkingsverband leidt vandaag al tot vertraging in de Vlaamse FttH-uitrol door de gedeeltelijke ontmanteling van Fiberklaar. Er is bij Fiberklaar de laatste zes maanden veel personeel ontslagen, er is geen business development en wholesale manager meer, geen marketing. Fiberklaar lijkt alleen de begonnen gebieden af te werken en de rest van Vlaanderen aan Wyre (coaxkabel en zo weinig mogelijk FttH) over te laten. Ondertussen zie je dat Vlaams werkvolk naar Wallonië (Unifiber) vershoven wordt om daar fiber aan te leggen.

De Belgische Mededingingsautoriteit onderzoekt in samenwerking met het BIPT of een samenwerkingsakkoord tussen PX en TN eventueel nadelig zou kunnen zijn voor de consument. De gezamenlijke verklaring van TN en PX heeft het ook over samenwerking voor 0,7 miljoen adressen op coaxkabel.

Dat samenwerkingsverband op coaxkabel valt volledig buiten het kader dat het BIPT voor Fiber-to-the-Home heeft vooropgesteld.

De samenwerking op coaxkabel lijkt me een enorm probleem, want daarmee openen de duopolisten de discussie over regulering van de huidige kopernetwerken opnieuw.

In mijn ogen speelt Liberty Global (Telenet) hier opnieuw een vuil spel (een bewust vertragingsmanoeuvre) om coaxkabel zo lang en zoveel mogelijk uit te melken en FttH-uitrol zoveel mogelijk te vertragen.
Hier in Blankenberge ligt de fiber al 2 jaar in degrond, maar het laatste half jaar geen enkele beweging meer gezien. Ik zie het wat somber in.
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

In Blankenberge (zie kaart website FK) zijn quasi enkel zones 1 t.e.m. 3 voorzien van wachtbuizen. In de andere zones zijn er sporadisch straten waar er kabel ligt, maar de meerderheid ontbreekt. Er zijn inderdaad geen zichtbare werken meer. Niet elke PoP werd geplaatst. Ik zie het voor zones 4-7 ook somber in.

Dat gezegd zijnde, in zones 1-3 worden de eerste aansluitingen daadwerkelijk actief vanaf juni. Dit bedrijfsmatig, met ondertekend contract.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Glasvezelbakje was door Fiberklaar geplaatst, de ONT door proximus technieker. Glasvezelbreuk lijkt mij ook bizar gezien het dikke 2 weken geleden nog werkte, maar met alle Fiberklaar werken in de buurt weet je nooit. Voorlopig nog wel internet via coax, dus is niet dringend gelukkig.
Het 'alarm' lampje brand ook op de ONT, maar niet zeker of dat is omdat er geen internet abonnement actief is of een fysiek probleem met de fiber.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

ToMiKoN schreef: 4 maanden geleden Hier in Blankenberge ligt de fiber al 2 jaar in degrond, maar het laatste half jaar geen enkele beweging meer gezien. Ik zie het wat somber in.
Hier werd gegraven in november 2023, een beetje later werd een "bakje" onder het voetpad geplaatst met oranje merkteken. Het merkteken is afgesleten en werken van FK zijn er al een hele tijd niet meer over het hele grondgebied van de gemeente. Het is ook al lang geleden dat ik nog auto's van FK of solutions30 zag in de buurt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Lier is hetzelfde verhaal, ze zijn begonnen in juni 2022 (volgens hun eigen website). In sommige straten is gegraven maar hier niet. Ondertussen al lang geleden dat ik nog iets heb gezien van hun.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Hier in Wetteren waren ze begonnen midden 2021 maar het is toch effkes geleden dat ik iets van werken van Fiberklaar heb gezien. Misschien dat ze hier en daar nog bezig zijn, geen idee. Ik was in 2023 verhuisd van één kant van Wetteren naar de andere, dus ik weet niet of ze daarvoor in mijn straat hebben gegraven. Ik woon in een doodlopend straat met veel oudere mensen dus ik denk niet dat het hier voor Fiberklaar een prioriteit is.

Ik heb het eigelijk al een beetje opgegeven om ooit glasvezel te kunnen hebben :(
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

3de keer goeie keer.

Momenteel is men de fiber aan het doortrekken naar binnen. Alles zou vandaag afgewerkt worden, ook de metingen worden gedaan.
Dan nog afwachten hoe lang het duurt eer Proximus alles op zijn systeem klaar heeft zodat het abonnement bij Fastfiber kan worden geactiveerd.
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geleden Iemand enig idee wanneer er ergens duidelijkheid zou komen over de uitrolplanning voor fiber in het kader van het samenwerkingsakkoord tussen PX en TN?
Uit De Tijd 22 Januari: Proximus-CEO Boutin: ‘Lancering Digi veroorzaakt geen tsunami’
https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... i/10583801
Ook een kort stukje over de glasvezealliantie
In Vlaanderen is een glasvezelalliantie met Wyre (Telenet en Fluvius) in de maak. Volgens Boutin staan Proximus en Wyre na hun ontwerpakkoord van vorige zomer nu erg dicht bij een deal met de toezichthouders BIPT en BMA (Belgische Mededingingsautoriteit). 'Dat is een kwestie van weken.' In Wallonië lopen er gesprekken met Orange Belgium, maar die zijn minder ver gevorderd. Met Digi wordt niet gepraat. 'We hebben de vraag gesteld, maar ze zijn niet geïnteresseerd.'
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Zo de Fiber contactdoos is geplaatst en lijntest is oké.

Het zal nu afwachten zijn tot Proximus alle verdere administratie heeft afgehandeld zodat de lijn effecitef kan worden geactiveerd.

Maar even om te zien dat ik met alles in orde ben langs mijn kant.
Ik heb een UDM Pro. Wat moet ik langs mijn kant voorzien?
Gaat Proximus nog een modem van hun aan de Fiberklaar contactdoos hangen of kan de Fiberklaar contactdoos rechtstreeks naar mijn UDM Pro gaan. En wat heb ik dan nodig?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Er zijn al enkele topics met info over eigen modem. PX hangt altijd een glasvezelmodem (ONT). Als ik zo zie naar de ondersteunde routers bij FastFiber is het bij hun niet anders.
Bij de provider van je keuze kan je je bestelling normaal al doorvoeren van zodra je een UTAC-nummer hebt. Staat op de "fiberdoos" (ONTP)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Proximus voorziet een glasvezelmodem (ONT) met RJ45-uitgang. Afhankelijk van het gekozen abonnement zal de glasvezelmodem 1 Gbps (GPON) of 10 Gbps (XGS-PON) ondersteunen.

Je kan ook je UDM Pro rechtstreeks op de Fiberklaar-contactdoos aansluiten. Dan voorzie je zelf bijvoorbeeld een XGS-PON ONU SFP+ module.
Je hebt ook nog een correcte fiberpatchkabel nodig. Elke glasvezelnetwerkoperator in België gebruikt SC/APC (8°) op het aansluitpunt, de kant van de glasvezelmodem/SFP+ module kan verschillend zijn.

De Zaram XGS-PON ONU SFP+ werkt out-of-the-box en je kan die aansluiten met een SC/APC (8°) naar SC/UPC fiberpatchkabel.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eén ding is duidelijk: het fiber-topic leeft bij menigeen, alleen aan diegenen die er van dromen en bij wie werken al gestart zijn ...
Na de ontmanteling/onthoofding van FK (cr. post RAF1) - met Solutions 30 als (onderder)aannemer - en dit na de overname ervan door PX, moeten we m.i. vanuit die hoek niets meer verwachten.

Bij telefonische contacten met FK met vragen naar info, merk je duidelijk de frustratie bij medewerkers (die nochtans vroeger wel welwillend waren) én hun desinteresse voor fiber-uitrol. Een vriend en een collega die ook eens hun poging gewaagd hebben om iets meer te weten te komen overr de uitrol met gestarte werken in hun buurt bij FK, kregen ook lik op stuk en - beiden onafhankelijk - de analoge boodschap die FK aan mij gegeven heeft:
1. FK zal enkel nog fiber-werken uitvoeren in kleine gebieden en die kleine gebieden blijven ze blijkbaar benoemen als deelgemeenten van centrum-/grootsteden
2. verder is door FK-medewerkers aan beiden formeel meegedeeld dat in grootstedelijk gebied - ook waar waar al voorbereidende werken plaats gevonden hebben door hen zelf - PX belist over al dan niet verderzetting ervan én ook zal moeten instaan voor noodzakelijke werken. Nogmaals de zeer formele bevestiging ook dat zij hier onder geen enkel beding in de toekomst nog in tussen komen.

Het lijkt erop dat door de overname door PX, FK gedecimeerd is en dat PX nu met een rebellerend 'paard van Troje' in huis zit.

Ik denk dat het gewoon afwachten is wat de samenwerkingsalliantie tussen PX en TN concreet zal opleveren voor hen die zitten te wachten op fiber.

Ondertussen heb ik zelf tel. gekregen van een technicus van het SWAT-team dat door TN ingeschakeld is om de coax-netwerk problemen bij ons op te lossen. Betrokkene deelde mee dat 1. in de buurt, op 8 adressen niet koosjere dropkabels zouden vervangen zijn en 2. dat men storingen blijft ondervinden op bepaalde frequenties die gesupprimeerd zijn 3.alsook dat men verder het netwerk in onze buurt blijft monitoren. Hij vroeg tevens of men mij periodiek - om de 2 à 3 weken - mag contacteren om een update te vragen over al dan nniet geboekte vorderingen/resultaten.
De man beweerde - en ik weet niet of het cynisch bedoeld was of niet - dat de kans duizenden malen groter is dat zij het coax-netwerk weer op de been krijgen vooraleer PX me ooit zal melden dat ik op glasvezel aansluitbaar ben ... Heb geantwoord door te vragen of ik tegen dan misschien al bij PX zou terecht kunnen voor telecom-services via coax :beerchug: Toen werd het iets stiller ...

Nogmaals, ik hoop dat Wyre en PX komen met concrete info over de verdere uitrol en geen vage intentieverklaringen. Afwachten en niets hopen is de boodschap. Als je op niets hoopt en er valt iets uit de lucht, dan ben je alnog tevreden.
NielsDB
Starter
Starter

Iemand die toevallig meer weet over Lochristi? Fiber wachtbuizen zijn gelegd ongeveer een jaar geleden.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

serialchiller schreef: 4 maanden geleden Weet je zelf niet of de ONTP (pasief ovenamepunt) door Fiberklaar of door PX werd geplaatst? Indien FK, hééééél graag eens een foto van hun ONTP...
Neem aan dat je iets anders bedoelt dan gewoon een foto van de buitenkant van de FK ONTP? Die zijn wel te vinden via DuckDuckGo images o.i.d.
Ik heb bij de finale afwerking van de onze foto's genomen van de binnenkant ervan toen de installateur even weg was, met de opgerolde glasvezels etc.
Dat is vast ook niets nieuw voor de kenners, maar als iemand het wil zien post ik de foto's wel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

@serialchiller
Op deze support pagina van Fastfiber zie je een foto van een Proximus ONTP en van een Fiberklaar "fiber contactdoos":
https://www.fastfiber.be/support/wat-is ... ntactdoos/
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

NielsDB schreef: 4 maanden geledenIemand die toevallig meer weet over Lochristi?
De twee wijkPoPs in Lochristi zouden actief zijn en verbonden met de hoofdPoP aan de Mediamarkt Oostakker.
Er wordt nu fiber door de wachtbuizen geblazen en dat betekent dat men huizen kan beginnen aansluiten.

Er staat hierover een update op https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/lochristi

Als je meer info wil over jouw straat, zal je contact moeten opnemen met Fiberklaar. Maar over het algemeen schat ik in dat iedereen in het gebied in Lochristi in de loop van 2025 een actieve verbinding kan hebben.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Het ziet er na lang wachten uit dat ik eindelijk een werkende aansluiting zal hebben.
Vele interventies (9 als ik het goed heb), talloze putopeningen, gebruik van verschillende kleurtjes strootjes, kilometers fiber (5 keer in straat en ook 3 keer tot binnen in huis geblazen) lijkt het nu toch te gaan lukken.
Van de (foutieve) "oplevering" door fiberklaar begin september heeft het tot vandaag geduurd om alsnog een werkend signaal te kunnen verkrijgen.

Het is uiteindelijk gelukt door een dunner type fiber te blazen aangezien de standaardversie altijd wel ergens vast zat in de straat.

Aangezien de Proximus installateur hier de ONT in september had laten staan kon ik vandaag zien dat het PON lampje nu groen knippert ipv ervoor telkens rood.

De werfleider van Jacops houdt me via whatsapp op de hoogte want uiteindelijk is het zo'n miseriedossier wat zij als hoofdaannemer in orde moesten krijgen.

Ik verwacht dat Proximus binnenkort dus terug contact zal opnemen om een nieuwe poging te ondernemen om de modem te komen installeren.
Voorlopig ben ik voor de Gigafiber 2.5 gbit up / 500 mbit down aansluiting gegaan.

Kan ik ervan uitgaan dat alles nu XGS-PON is? En is er een manier dat ik dat ergens kan nagaan?
Nu er vrije hardwarekeuze is zou ik eventueel overwegen dit rechtstreeks op mijn ubiquiti te hangen zonder de ONT. Da's echter geen prio en ik wil eerst even zien of het standaard wel werkt :-)

Gr,
Nick
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

nickdd schreef: 4 maanden geleden Ik verwacht dat Proximus binnenkort dus terug contact zal opnemen om een nieuwe poging te ondernemen om de modem te komen installeren.
Voorlopig ben ik voor de Gigafiber 2.5 gbit up / 500 mbit down aansluiting gegaan.

Kan ik ervan uitgaan dat alles nu XGS-PON is? En is er een manier dat ik dat ergens kan nagaan?
Indien je huidige ONT geen XGS-PON ONT is, dan zal de technieker die jouw modem komt installeren deze vervangen door een XGS-PON exemplaar.
nickdd schreef: 4 maanden geleden Nu er vrije hardwarekeuze is zou ik eventueel overwegen dit rechtstreeks op mijn ubiquiti te hangen zonder de ONT
Proximus installeert sowieso zijn eigen ONT.
Eens alles werkt kan je via "My Proximus" het MODEM-ID van jouw SFP XGS-PON module ingeven, en binnen de 5 minuten kan je de eigen fibermodem aansluiten.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Het was eigenlijk een stomme vraag van mij want op de achterkant van de ONT staat het op de sticker :-)
Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON terminal.

Toevallig iemand tips voor een SFP+ module voor in m'n UDM-MAX-PRO ?

Moet ook even kijken hoeveel die dingen kosten en of het wel de moeite waard is om enkel die ONT te kunnen liquideren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Er zijn voor mijn gemeente (en straat) werken opgedoken op geopunt onder de noemer "Telecom" met als uitvoerder "Wyre". De glasvezelkaart van het BIPT toont nog steeds slechts één aanbieder van glasvezel zijnde Fiberklaar.

Zal dit dan de samenwerking in full swing zijn? Hopelijk of twee wachtbuizen in de grond of een gedeelde kabel voor de twee providers. Hopelijk ook nog steeds een unieke fiber en niet een gedeelde (zoals Proximus al jarenlang aanlegt).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Zeker dat het voor glasvezel is? Hier in de straat en in enkele omliggende straten zijn meerdere TN-taps vervangen omwille aanhoudende netwerkproblemen in de buurt. Er stonden verkeersborden ter hoogte van de taps waar het voetpad deels onderbroken was. Er stond ook: werken in opdracht van 'Wyre' en een overbuur dacht ook dat het om fiber ging maar ... nope.

Verder vind ik althans op het net niets terug over verdere concrete acties / planningen in het kader van het fameuze samenwerkingsverband. Dit moest er ten vroegste zijn in Q4 van vorige jaar dus ... men heeft nog veel tijd over om dat te concretiseren.

En verder, ik wil u niet ontmoedigen, zijn ze hier al 2 jaar bezig met aanleg van fiber. De multiducts zijn op bepaalde plaatsen zelfs gewoon rond verkeerspalen gebonden waar er ondergronds nog verdeelpunten of iets dergelijk moeten aangebracht worden. Van PX bellen ze dan nog regelmatig om te vragen of ik nog geïnteresseerd ben in fiber ondanks herhaadelijke vragen om me hierover niet meer lastig te vallen omdat ze bellen met niets in hun zakken.
Toen ik vorige week zei tegen een PX- medewerkster dat ik mijn mobiele abo's ging opzeggen bij PX omdat ik daarvoor de stap gezet van TN in die richting omdat PX fiber hier vorig jaar zgn. ging operationeel zijn en terug alles in 1 pack bij TN wil (wegens veeeeeeel) goedkoper uiteraard in pack, zei de medewerkster met lieve stem en Westvlaams accent: maar wanhoop niet meneer, alles is bij u bijna klaar. Toen ik zei dat men dat al anderhalf jaar verkondigd en vroeg wat 'bijna' dan betekende, kwam het antwoord: dat kan ik u niet zeggen.
Blijkbaar zijn planningen over uitrol van fiber nog beter beveiligd dan de Amerkikaanse staatsgeheimen in het Pentagon en kan/wil/durft niemand iets zeggen terwijl daar toch iemand zicht moet op hebben of mee bezig zijn?

Ook hier ligt zowel kabel voor TN als fiberklaar en hij zal hier vrees ik nog lang liggen te rusten ... Ware het niet plastic geweest dan had ik nog kunnen spreken over 'roesten'.
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik ben vrij zeker dat het glasvezel zal zijn, ja. Er staat telecom en de straten die inbegrepen zijn, zijn alle straten waar FK nog geen werken heeft uigevoerd. Hier rechtover en de wijk hiernaast is als allereerste uitgerust en staat niet aangeduid. Ook enkele zijstraten die wel gedaan zijn, staan niet aangeduid. Dat doet mij vermoeden dat het om glasvezel zal gaan.

Je gaat mij trouwens niet ontmoedigen, ik zit bij één van de eerste gemeenten en er is nog niemand aangesloten. Je vertelt me niets nieuws. De eerste werken vonden hier plaats in 2022 en de eerste aansluitingen zouden Q4 2022 actief zijn. De aankondiging is ondertussen al meer dan drie jaar geleden. Voor een gemeenteraad met een telecom-speler aan boord zou je verwachten dat het vlotter gaat, maar niets is minder waar.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bij de zoon in sint niklaas ligt voor elk huis id straat pp het voetpad een rolletje fiber dat de grond in gaat..Ze hadden kontakt opgenomen met de zoon en gingen dat normaal in oktober komen binnen leggen. Ik begrijp niet waarom met daar geen focus op legt...Ja die uitrol is belangrijk maar elk half jaar vertraging met binnen leggen is een half jaar geen return...
In een appartementsgebouw in boom net hetzelfde verhaal...fiber ligt binnen maar verleden week vdsl moeten laten aansluiten of geen internet wat we nodig hadden voor de bewakingscamera's

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”