Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:In totaal liggen nu 5.840 Covid-19-patiënten in het ziekenhuis, van wie 1.257 op de afdeling intensieve zorg (gisteren waren dat er nog 1.261). Dat is een daling met 4. Verder worden nog 984 patiënten beademd, dat zijn er 11 minder dan de dag ervoor.

Hoe tellen ze eigenlijk de mensen die IC verlaten omdat ze helaas overleden zijn ??
Feit is dat IC aantallen enkel dalen door overlijdens... anders zouden ze nog steeds stijgen.

Enige euforie is wat mij betreft dan ook misplaatst op dit moment... iedere dag sterven zo'n 10 a 15% van de mensen die op IC liggen :-(
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Dat getal daalt toch ook door mensen die IC mogen verlaten omdat ze weer beter zijn en verplaatst worden naar een gewone kamer in het ziekenhuis.

+ de stijging van de mensen die sterven op IC zal idd nog even stijgen maar als het aantal opnames daalt, aantal mensen op IC daalt dan is het gewoon wachten tot het aantal overlijdens ook daalt (waarmee ik niet willen zeggen dat dit vlug zal gebeuren).
Laatst gewijzigd door philippe_d 06 apr 2020, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: nutteloze fullquote verwijderd
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig dat het boerkaverbod nu tegen de dracht van maskers ingaat, dat was exact één van de argumenten tegen dat verbod.

Ik snap ook niet zo goed dat mensen perse zo'n masker willen. Je plaatst jezelf toch wel in erg verdachte hoek. Bovendien helpt het niet tegen besmetting want die kan je nog altijd oplopen. Mensen met maskers blijken nog vaker aan hun masker/gezicht te zitten.

Tot slot zijn er gewoon niet genoeg maskers dus de vraag is niet aan de orde.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

raf1 schreef:
Tomby schreef:De pessimist zal zeggen dat ze misschien de criteria om op IC opgenomen te kunnen worden verstrengen, en ze dus doelbewust mikken om onder die capaciteitslijn te blijven?
De pessimist is hier eerder de realist: Naar de rechter omdat coronapatiënt geen bed op intensieve krijgt
En ze hebben gelijk ook.
Zolang de bedden beschikbaar zijn, is het crimineel om mensen een plaats te weigeren.
Ik mag hopen dat dit als moord met voorbedachte rade aanzien wordt moest de patient sterven.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

zeer moeilijk oordelen zonder het dossier te weten maar het kan gerust zijn dat deze patiënt terminaal is dan heeft hij meer aan palliatieve dan aan IC lijkt me
Laatst gewijzigd door philippe_d 06 apr 2020, 12:39, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: nutteloze fullquote verwijderd
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Daarom dat ik het voor de duidelijkheid over het typevoorbeeld heb, niet over de specifieke patient in kwestie.
Maar een behandeling weigeren zou strafbaar moeten zijn als het dat al niet was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat de getallen betreft, heb ik mezelf gisteren ook die vraag gesteld ...
  • - enerszijds de euforie dat het aantal opnames kleiner was dan het aantal ontslagen/genezen.
    - anderzijds waren er 5735 mensen opgenomen, dat waren er dus 26 méér dan de dag ervoor.
    - er waren ook 132 sterfgevallen (waarvan het grootse deel in het ziekenhuis).
Ik krijg die cijfers niet aan elkaar gerijmd:
Hoe kan het totaal aantal opgenomen patiënten stijgen, als er méér patiënten het ziekenhuis verlaten (genezen en gestorven), dan er nieuwe opgenomen zijn?

Tenzij natuurlijk de patiënten die het ziekenhuis verlaten hebben, de dag van vertrek nog meegeteld worden in het aantal?
Ziekenhuizen factureren ook anders dan een hotel: zowel de dag van opname als de dag van vertrek zijn ziekenhuisdagen (waar een hotel alleen de nachten telt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dit is niet gebaseerd op gefactureerde dagen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:- anderzijds waren er 5735 mensen opgenomen, dat waren er dus 26 méér dan de dag ervoor.
- er waren ook 132 sterfgevallen (waarvan het grootse deel in het ziekenhuis).[/list]
Ik krijg die cijfers niet aan elkaar gerijmd:
Hoe kan het totaal aantal opgenomen patiënten stijgen, als er méér patiënten het ziekenhuis verlaten (genezen en gestorven), dan er nieuwe opgenomen zijn?
Je lijkt wel getallen van verschillende data te vergelijken. Zie: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ov ... ~a46e1fcf/ en https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640 . De toename gisteren was dus 57 (5735-5678), niet 26. En die 132 sterfgevallen zijn de cijfers van vrijdag. Gisteren waren het er 164.

Maar hoedanook zie je aan de tekst van dat artikel op HLN al dat er een en ander niet kan kloppen. Er waren 499 nieuwe opnames, en 504 ontslagen uit het ziekenhuis. Dus zoals je zegt, hoe kan het aantal mensen in het ziekenhuis dan nog gestegen zijn met 57 ?!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In de UK hebben ze precies een probleem: vergelijk BE/UK op dag (bv) 19 en dag 24... :eek:

Afbeelding

Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:Mensen met maskers blijken nog vaker aan hun masker/gezicht te zitten.
Is dat wetenschappelijk onderzocht, of schud je dat zomaar uit je mouw :lol:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

heist_175 schreef:In de UK hebben ze precies een probleem: vergelijk BE/UK op dag (bv) 19 en dag 24... :eek:
Wat bedoel je precies? Ik zie niet wat je bedoelt.
Ik volg je curves dagelijks en ik zie eigenlijk enkel maar zeer gelijklopende curven.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

phil48 schreef:
Dizzy schreef:Mensen met maskers blijken nog vaker aan hun masker/gezicht te zitten.
Is dat wetenschappelijk onderzocht, of schud je dat zomaar uit je mouw :lol:
Als je alle 'studies' al mag geloven ...

We zitten onder huisarrest maar gelukkig nog zonder enkelband.
Ik voel me al een beetje holbewoner, alleen moet ik af en toe nog wel eruit 'kruipen' om de nodige boodschappen.
En voor mij is de beste bescherming om daarin te proberen afstand te houden, laat die maskers maar aan degenen die ze echt nu nodig hebben.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ITnetadmin schreef:Daarom dat ik het voor de duidelijkheid over het typevoorbeeld heb, niet over de specifieke patient in kwestie.
Maar een behandeling weigeren zou strafbaar moeten zijn als het dat al niet was.

Als patient kun je geen behandelingen bestellen, zeker niet op intensieve
Een nieuw stel borsten kun je wel bestellen natuurlijk

Er zal wel een gegronde reden zin om ic te weigeren. Maar om daar rechters over te laten oordelen?
Wat is het volgedne? Bedden op ic per opbod verkopen aan de hoogste bieder
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

R2D2 schreef: Wat bedoel je precies? Ik zie niet wat je bedoelt.
Ik volg je curves dagelijks en ik zie eigenlijk enkel maar zeer gelijklopende curven.
Dat de UK duidelijk veel sneller begint te stijgen. Lijkt erop dat ze BE gaan voorbijsteken terwijl op dag 19, ze maar dik op de helft van BE zaten. Kan je ook zien aan de grafiek zelf. Daar zie je trouwens dat FR ook heel slecht op weg is en op het punt staat IT voorbij te steken.
Al is het nu wel duidelijk dat grafieken vergelijken zeer lastig is, wegens verschillende tel-methodes in verschillende landen.

BTW, ben ik de enige die de houding van Rutte, Johnson, Lofven (Zweden) of Trump heel bizar vind. Ze kiezen allemaal om (in den beginne) niet teveel maatregelen te nemen, om dan ineens hun volk te gaan waarschuwen dat er veel doden zullen vallen. Dat hoog aantal is toch deels ook toe te schrijven aan hun trage acties ?
Laatst gewijzigd door Tomby 06 apr 2020, 16:37, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:Je lijkt wel getallen van verschillende data te vergelijken. Zie: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ov ... ~a46e1fcf/ en https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640 . De toename gisteren was dus 57 (5735-5678), niet 26. En die 132 sterfgevallen zijn de cijfers van vrijdag. Gisteren waren het er 164.
Inderdaad ....
Maar de vraag blijft eigenlijk gelijk ...
Goztow schreef:Dit is niet gebaseerd op gefactureerde dagen.
Waarop dan wel? Hoe kan het aantal ziekenhuis bedden hoger zijn dan de vorige dag, als er meer weggaan dan bijkomen ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

philippe_d schreef: Waarop dan wel? Hoe kan het aantal ziekenhuis bedden hoger zijn dan de vorige dag, als er meer weggaan dan bijkomen ???
Omdat ze al dan niet bewust niet de juiste cijfers geven.

Zo klinkt het ook altijd dat het aantal doden hoger ligt bij ons omdat ze bij ons anders tellen.

1/ hoe weten ze dat zo zeker, hebben ze zo spionnen in het crisiscentrum van Duitsland, Nederland en dergelijke. En hebben die landen er dan baat bij om de echte cijfers te verdoezelen? Waarom ??
2/ zelfs al is dat zo, dan nog ligt het aantal doden op het aantal besmettingen bij ons veel hoger dan elders. Alsof corona in België dodelijker is dan in andere landen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je zou in deze situatie toch verwachten dat de WHO een gestandardiseerde manier van tellen 'oplegt'... al is het natuurlijk geen competitie...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vermoed dat het staal niet honderd percent was een van beide dagen.

Facturatiedagen zijn pas gekend de 20e na de prestatie maand.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Joe de Mannen schreef:Je zou in deze situatie toch verwachten dat de WHO een gestandardiseerde manier van tellen 'oplegt'... al is het natuurlijk geen competitie....
Gisteren stond er in De Morgen dat het aantal Corona doden in Nederland mogelijk dubbel zoveel is als tot nu toe gerapporteerd.
https://www.demorgen.be/nieuws/mogelijk ... ~b1165865/

Met andere woorden, er is geen gestandardiseerde manier van tellen, en dus ook geen goede basis voor vergelijking.
Wij weten ook niet hoe er in België geteld wordt:
  • - de sterfgevallen in ziekenhuizen worden dagelijks (online) gerapporteerd aan de overheid.
    - de sterfgevallen in woonzorgcentra van Corona-positieve ouderen worden wellicht (met vertraging) gerapporteerd.
    - wat met sterfgevallen van ouderen met symptomen, maar niet getest?
    - en de sterfgevallen thuis, door huisdokters vastgesteld?
Het is niet omdat de arts op het overlijdensattest de doodsoorzaak (Covid-19) vermeldt, dat dit gerapporteerd wordt (deze attesten komen via de overlijdensaangifte bij de gemeenten terecht ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Enigste wat je eigenlijk kan doen is het gemiddeld aantal doden in dezelfde periode in het verleden gaan vergelijken met het aantal doden nu.
Als je daar een zeer grote afwijking ziet, zonder enige verklaring buiten Corona, tjah dan kan je wel een stukje een aanname doen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Tomby schreef: BTW, ben ik de enige die de houding van Rutte, Johnson, Lofven (Zweden) of Trump heel bizar vind. Ze kiezen allemaal om (in den beginne) niet teveel maatregelen te nemen, om dan ineens hun volk te gaan waarschuwen dat er veel doden zullen vallen. Dat hoog aantal is toch deels ook toe te schrijven aan hun trage acties ?
Het was voorspeld door de wetenschappers dat die leiders hun visie/communicatie/strategie zouden moeten bijsturen.

Maar eigenlijk zit er niet zoveel verschil in alle landen (behalve dan de timing).
Herinner u bijvoorbeeld dat de huidige lockdown in België er pas gekomen is nadat de bevolking het bijna vroeg aan de overheid. Onze politici zijn dus helemaal niet moediger of vooruitstrevender geweest dan die andere landen. Ze hebben gewoon gewacht tot er draagvlak was. En het draagvlak kwam er maar toen er meer en meer besmettingen kwamen en de beelden van Italië en Spanje een schrikreactie veroorzaakten.
MichelJ schreef:Enigste wat je eigenlijk kan doen is het gemiddeld aantal doden in dezelfde periode in het verleden gaan vergelijken met het aantal doden nu.
Als je daar een zeer grote afwijking ziet, zonder enige verklaring buiten Corona, tjah dan kan je wel een stukje een aanname doen.
Het blijkt dat die oversterfte enorm meevalt (volgens de begrafenissector en globaal over België, niet in Limburg). Waarschijnlijk een vertekend beeld omdat er minder verkeersdoden, arbeidsongevallen etc. zijn en dat een deel van de geregistreerde covid-doden toch al bijna terminaal waren wegens onderliggende kwalen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: 1/ hoe weten ze dat zo zeker, hebben ze zo spionnen in het crisiscentrum van Duitsland, Nederland en dergelijke. En hebben die landen er dan baat bij om de echte cijfers te verdoezelen? Waarom ??
2/ zelfs al is dat zo, dan nog ligt het aantal doden op het aantal besmettingen bij ons veel hoger dan elders. Alsof corona in België dodelijker is dan in andere landen.
1/ landen als N-Korea, China, Rusland,... hebben natuurlijk belangen in een laag cijfer. Wij tellen vermoedens mee en andere landen niet
Voor beide valt iets te zeggen, daar niet van
2/ ook dat is gewoon een gevolg vd keuzes hoe men telt en test. Duitsland test veel meer maar zet enkel bevestigde coronapatienten in hun lijst met doden. Trek bij ons 30% vd cijfers af (vermoedens) en dan verandert het beeld enorm.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

R2D2 schreef:
Het blijkt dat die oversterfte enorm meevalt (volgens de begrafenissector en globaal over België, niet in Limburg). Waarschijnlijk een vertekend beeld omdat er minder verkeersdoden, arbeidsongevallen etc. zijn en dat een deel van de geregistreerde covid-doden toch al bijna terminaal waren wegens onderliggende kwalen.
Verkeersongevallen en arbeidsongevallen zullen nu niet significant deel uitmaken van het aantal doden op dagelijkse basis. Die terminale hadden met een gewone griep misschien ook overleden, dus die behoren tot de 'normale overlijdens'. Het is gewoon om een beeld te verkrijgen tov de landen om ons heen. Al de rest met test /niet-test, tellen/niet-tellen gooit het allemaal op een hoop :)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

MichelJ schreef:Het is gewoon om een beeld te verkrijgen tov de landen om ons heen.
Inderdaad, wat ze in China doen of Rusland, daar hebben we toch het raden naar.

De vraag is waarom wij als enige land in de EU zone ook nog eens de "vermoedelijke corona doden" meetellen en al die anderen niet.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

MichelJ schreef:Enigste wat je eigenlijk kan doen is het gemiddeld aantal doden in dezelfde periode in het verleden gaan vergelijken met het aantal doden nu.
Als je daar een zeer grote afwijking ziet, zonder enige verklaring buiten Corona, tjah dan kan je wel een stukje een aanname doen.
Zou dat ook geen vertekend beeld geven? Geen/weinig verkeersdoden, minder werkongevallen, andere zaken waardoor minder mensen sterven aan "gewone" zaken?

Zoals altijd zullen de cijfers wel bijgesteld worden als alles achter de rug is. Voorlopig zal het in grote lijnen wel correct zijn zeker.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

on4bam schreef:
Zou dat ook geen vertekend beeld geven? Geen/weinig verkeersdoden, minder werkongevallen, andere zaken waardoor minder mensen sterven aan "gewone" zaken?

Zoals altijd zullen de cijfers wel bijgesteld worden als alles achter de rug is. Voorlopig zal het in grote lijnen wel correct zijn zeker.
Als verkeersdoden en arbeidsongevallen een grotere invloed heeft op de sterftecijfers in land dan ziekte/ouderdom, dan zit ge met een groter probleem dan corona.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Dat ze de 'vermoedelijke' bijtellen moet ook met een korrel zout genomen worden.
Mijn schoonvader is heengegaan met alle eigenschappen van het virus, dus ook nog een paar dagen gehad dat we dachten dat het beter was, en 2 dagen nadien naar het hospitaal gemoeten.
Hij is daar overleden door... een hersenbloeding. Dat dit kwam door wat hij meemaakte door het virus werd met geen woord over gerept.
Hij staat niet in de statistieken hoor. :-(

RIP.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

MichelJ schreef:
on4bam schreef: andere zaken waardoor minder mensen sterven aan "gewone" zaken?
Als verkeersdoden en arbeidsongevallen een grotere invloed heeft op de sterftecijfers in land dan ziekte/ouderdom, dan zit ge met een groter probleem dan corona.
Ook in China stierven minder mensen aan "doorsnee" zaken tijdens corona en hier zegt men ook minder hartaanvallen, hersenbloedingen enz. te zien in de ziekenhuizen. Er kan dus best een daling zijn in andere oorzaken (en ik weet best dat die daling de stijging door corona niet zal teniet doen maar er kan best een effect zijn).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

philippe_d schreef: Wij weten ook niet hoe er in België geteld wordt:
Mijn aanvoelen is dat de cijfers zelf wel de echte cijfers van de testen weerspiegelen, maar dat man hier nogal selectief rapporteert. Zo verandert men in de rapporten de volgorde van de indicatoren nogal wel eens, vorige week deed men dat bijvoorbeeld toen de klassiek slechte woensdagcijfers binnenkwamen - plots was het aantal casussen dan geen prioriteit meer.

Het moet precies altijd een "goed-nieuws-show" zijn, waardoor het risico ontstaat dat de druk om te heropenen sterk gaat toenemen, terwijl de realiteit is dat we nog niet eens over de piek zitten. Te vroeg heropenen zal leiden tot een "second wave" en een nieuwe lockdown, wat tot onvrede onder de bevolking zou leiden en de incompetentie van onze regering nog eens extra in de verf zou zetten.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ik zie in de "versoepelde" richtlijnen al een begin van het afschaffen van de lockdown...

ben ik de enige?
volgens mij gaan ze het nog heel lang lockdown noemen, maar stelselmatig meer uitzonderingen toelaten...
lockdown blijft van kracht maar...
je mag met -5 jarigen al met de auto
je mag nu ook rolschaatsen&steppen
je mag nu ook "verder weg" fietsen
gehandicapten en ouderen mogen wel "even" rusten...

en morgen of overmorgen een nieuwe reeks uitzonderingen.
en over enkele weken isiedereen wel onder een of andere uitzondering geplaatst ;-)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zie vooral gewoon het verfijnen van de toegelaten dingen, omdat mensen blijven zagen wat wel/niet mag.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:Ik zie vooral gewoon het verfijnen van de toegelaten dingen, omdat mensen blijven zagen wat wel/niet mag.
en hoe meer regeltjes, hoe meer uitzonderingen, hoe meer gaatjes er zijn om de kantjes af te lopen. Naast belastingsontduiking een hobby vd belg.
huur een 5j en ga op uitstap :)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik denk eerder aan versimpeling. Nu ben ik het zelden met Dewever eens, maar hier had hij toch een punt.
Als je (alleen) mag fietsen om je conditie op peil te houden, mag dit nu ook met skeelers, skateboarden,...
Zolang het maar geen gemotoriseerde plezierritjes zijn(want helpen niet voor de conditie/zorgen ervoor dat je grotere afstanden aflegt).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er is maar 1 (bizarre) versoepeling: met een 5jarige naar het park.
Waarom je met een 5jarige met de auto naar het park moet en met een 6jarige op een andere manier: geen idee.

Al de rest mocht voordien ook al, als de controlerende politieagent(e) niet te machtsgeil was.
>Wandelen, rolschaatsen en steppen is eigenlijk dezelfde activiteit: wij wandelen en de kinderen steppen. Als een flik daarover zou vallen :eek: ?
>Verder weg fietsen: dat heeft altijd gekund, hoewel je daarmee de besmetting mogelijks ook "verder weg" verspreidt of oppikt
>Ouderen en mindervaliden mogen even rusten: zie je een flik al met een matrak een oudere van een bank jagen? Crembo ziet het misschien gebeuren, maar de rest van de bevolking toch echt niet. Tenzij het, afhankelijk van de partij aan wie je het vraagt, om moslims gaat, of Walen, of socialisten, of buitenlanders, of ...

Ik zie dus nog geen versoepeling?
phil48 schreef:
CCatalyst schreef:Vrees is dat mensen de lockdownmaatregelen massaal naast zich neer gaan leggen en gaan buitenkomen vanaf morgen, en zeker zondag, omwille van het warmere weer.
Hoezo? Zei de Croo junior niet dat 84 procent van de Belgen zich heel braaf aan de maatregelen houdt ??
DeCroo baseerde zich op cijfers van de telecomsector. Die meten of mensen binnen hun domiciliepostcode blijven.
Je weet maar enkel wat je meet natuurlijk.
- mensen die gaan werken overschrijden veel kans hun postcode, maar houden zich toch aan de lockdown
- buren die bij elkaar BBQ doen en andere feestjes, worden zo niet opgepikt.
De boodschap van DeCroo was dus eigenlijk: ik wilde een goed nieuwsshow geven, dus heb ik een nietszeggend, objectief meetbaar cijfer gezocht zodat ik toch nog eens in beeld kon komen. Hij had net zo goed de temperatuur van die dag kunnen aftrekken van de temperatuur waarop water kookt: 100° - 16° = 84% :bdaysmile:

Ik zie in mijn directe omgeving iedereen zijn gat afvegen aan de maatregelen:
- kinderen van de buren die samenspelen -> lastig om dan aan de eigen kinderen uit te leggen dat zij NIET mogen gaan spelen
- familie van de buren die op bezoek komt om de (klein)kinderen te knuffelen, want het is al zo lang geleden -> lastig om dan aan de eigen kinderen uit te leggen dat zij NIET mogen gaan spelen, slapen, ... bij de grootouders
- kinderen van de buren die de kleinkinderen bij de grootouders komen droppenn hoewel de grootmoeder een zorgfunctie heeft en in contact komt met coronapatiënten (en ze krijgt er niet de juiste beschermingsmiddelen voor/tegen)
- aannemers die vrolijk nauw (fysiek) contact hebben met zowel opdrachtgever als personeel

@BDW
DeWever heeft al meermaals vervloekt dat hij om een akkefietje uit de regering gestapt is én dat hij geen deal kon/wilde/mocht sluiten met de PS waardoor anderen nu het mooie weer maken. Hij zoekt nu elke gelegenheid om zich in de kijker te werken. Daarmee gaat hij zonder moeite in tegen de federale fractieleider
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200407_04915350
Ondanks de argumentatie van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) was er geen reden om de GAS-boetes voor democratische controle niet via de Raad van State of het parlement te laten passeren.
De regering haalde haar slag thuis, met een simpel koninklijk besluit was de kous af. Daarbij viel niet alleen de verdeeldheid binnen meerderheidspartij Open VLD op – voorzitter Gwendolyn Rutten wilde gerust via de Raad van State, haar ministers niet – ook de N-VA zat niet op hetzelfde spoor (fractieleider Peter De Roover kon zich in de aanpak van de regering vinden, zijn voorzitter Bart De Wever niet).
Het is te begrijpen dat de NVA de stoere taal liever door Jambon liet communiceren dan door Crembo van de CDV.
Laatst gewijzigd door heist_175 07 apr 2020, 08:59, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

phil48 schreef:De vraag is waarom wij als enige land in de EU zone ook nog eens de "vermoedelijke corona doden" meetellen en al die anderen niet.
Tja, waarom was België tot 2007 het enige land in Europa waar je je voorrang van rechts verloor als je gestopt was met de auto? Heel waarschijnlijk omdat België in zijn hele bestaan enkel maar een zootje onbekwame bestuurders heeft gekend.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wie een masker draagt zal eraan prutsen, da's gewoon logisch, daar is zelfs geen onderzoek voor nodig. Als je de gezichten ziet van mensen die een masker lang gedragen hebben dan weet je het wel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

In deze tijd van rampspoed waar zovelen sterven op afdelingen en velen hun leven riskeren om anderen te redden:

- vrijdagavond, tijdens het buiten rijtje schuivend en wachtend op een geneesmiddel voor mijn bejaarde moeder dat overdag niet voorradig bleek, gezien hoe een applausmoment om 20 u ontaardt in een waar buurtfeest waarbij één in initiatiefnemer de rest voorziet van drank. Social distancing zeer beperkt en politie die traag passeert met de combi, reageert niet

- op hetzelfde moment in de rij iemand die zegt: "wij zijn er mee gestopt bij ons alhoewel alles correct verliep maar uit aanpalende straten kwamen er sympathisanten die er een Vlaamse kermis wilden van maken"

- gisteren in een lokaal warenhuis, getuige van het feit dat een man tegenover een verkoper verbaal agressief werd omdat deze laatste hem vroeg bij het verplaatsen en afrekenen van gekochte producten naar een andere kar, anderhalve meter afstand te bewaren aangeduid door plaklinten op de vloer en in een 2° furie schoot omdat de verkoper - waarschijnlijk onder de indruk van het gebeuren - een foutje had gemaakt bij de afrekening en de hulp van een collega inriep om dit te corrigeren.

- in het nieuws, bericht van een slager die maskers verkoopt aan 500 euro per stuk

- gekibbelsel van De Wever die vanuit pure frustratie omdat hij op kant gezet is, geen gevolg wenst te geven aan navolging van maatregelen vanuit Brussel. Het Orakel van Brakel dat - weliswaar wel behorend tot de club - onomwonden pleit om de vrijheid van mensen niet te veel te beknotten. Nogmaals het bewijs dat voor politici een mensenleven niet telt als het er op aan komt om hun eigen hachje te redden of "el sympatico" te spelen.

- de UEFA die niet meer rekent met miljoenen maar miljarden euro's tegelijk en over een voetbalcompetitie zanikt die ons al jaren "ik weet niet hoeveel miljoenen kost aan beveiliging" met vet betaalde spelers die ook op hun beurt nog eens gaan klagen over weddeverlies en de verdeling van het Europees voetbalgeld. Momenteel zeker een prioriteit ...

- 2° verblijvers aan de kust - en het is niet omdat ik zelf geen 2° verblijf heb dat ik het anderen niet gun want zelf ga ik liever niet altijd naar dezelfde bestemming als ik er op uit trek - die nu nog eens geld van de gemeenschap eisen omdat ze niet naar hun eigendom kunnen

- en dit alles los van pv's allerhande omwille van privé feesten en dergelijke meer.

Is het echt onmogelijk om zonder de spreekwoordelijke stok achter de deur maatregelen na te leven om mensenlevens te redden, incl. dat van zichzelf.

Ik heb altijd de hoop gekoesterd dat men in de gegeven omstandigheden nu uiteindelijk toch eens zou gaan denken en handelen vanuit een andere mindset.

Jammer maar helaas ... Nog maar eens een teken aan de wand voor het feit dat we diep zitten, heel erg diep. Intriest.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De Duitsers presteren uitmuntend!

Afbeelding

Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

koenraaddeconinck schreef:
Jammer maar helaas ... Nog maar eens een teken aan de wand voor het feit dat we diep zitten, heel erg diep. Intriest.

Hét probleem is dat iedereen de maatregelen wel begrijpt en er zeker bewust achter staat, alleen is ze het zo dat ZIJ de uitzondering willen zijn voor wie het niet geldt. Zodat ze kunnen blijven doen wat ze graag doen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”