Hier 4 maand and counting...Avenger 2.0 schreef: 23 nov 2024, 13:34 Iemand enig idee hoelang het duurt na de installatie van aansluitpunt binnen tot je de aanvraag voor installatie ONT kan doen? Nu al 2 weken na installatie aasluitpunt en nog steeds niet mogelijk. Duurt allemaal wat lang (2,5 jaar verder nu sinds eerste aanvraag)![]()
Fiberklaar
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 37 keer
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Daar is geen termijn op te plakken. De PoP's in Sint-Katelijne-Waver zijn alvast allemaal operationeel en de openbare werken zijn grotendeels voltooid.Avenger 2.0 schreef: 23 nov 2024, 13:34Iemand enig idee hoelang het duurt na de installatie van aansluitpunt binnen tot je de aanvraag voor installatie ONT kan doen?
Als je geluk hebt is het een kwestie van weken, als er toch nog ergens werken noodzakelijk zijn een kwestie van maanden.
Je kan best wekelijks of maandelijks een adrescheck doen op https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De enige methode die ik daarvoor heb gevonden was om in mijn gemeente te zoeken in de raadpleegomgeving van de verslagen van gemeenteraden en schepencolleges.
In de besluiten van de opstalovereenkomsten vond ik de locaties terug.
Of ze al operationeel zijn zal je moeten vragen aan FK zélf.
In de besluiten van de opstalovereenkomsten vond ik de locaties terug.
Of ze al operationeel zijn zal je moeten vragen aan FK zélf.
- raf1
- Elite Poster
Er is veel informatie publiek, maar je moet die informatie wat bij elkaar sprokkelen:Tazmanian79 schreef: 27 nov 2024, 08:24 Kan je trouwens ergens checken waar de POP in de gemeente komen en of ze al operationeel zijn?
- Beslissingen schepencollege en gemeenteraad: https://lokaalbeslist.vlaanderen.be/agendapunten?trefwoord=fiberklaar
- Fiberklaar Update over de werken in jouw buurt: https://www.fiberklaar.be/nl/projecten
- Bouwvergunningen PoP's: https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/?openbaaronderzoek
- Adrescheck Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
- Grondwerken openbaar domein: https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Als ik surf naar www.fiberklaar.be/nl/projecten, krijg ik ook een kaartje met huisjes erop (in blauw getekend). Ik vermoed dat dit de wijk POPs zijn. Voor onze buurt - Terlinden wijk / Ledebaan - (westkant van Aalst) staat er nu ook een huisje getekend. z
Zijn dit effectieve lokaties van wijk POPs of plaatsen waar FK hoopt er ééntje te kunnen plaatsen? Voor onze wijk heb ik tot op heden nog nietst terug gevonden in het omgevingsloket.
Verder: TN is hier nog altijd aan het werken aan verbetering van het netwerk en het zoeken naar oorzaken voor de - significant afgenomen - storingen maar het is nog bijlange niet wat het zou moeten zijn ...
Zijn dit effectieve lokaties van wijk POPs of plaatsen waar FK hoopt er ééntje te kunnen plaatsen? Voor onze wijk heb ik tot op heden nog nietst terug gevonden in het omgevingsloket.
Verder: TN is hier nog altijd aan het werken aan verbetering van het netwerk en het zoeken naar oorzaken voor de - significant afgenomen - storingen maar het is nog bijlange niet wat het zou moeten zijn ...
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
@koenraaddeconinck Die in Oilsjt van Terlinden staat er al lange tijd op.
Volgens mij is dat sinds hun bouwaanvraag aan de Carrefour daar, die dan wat later geweigerd werd.
Dus voor het plannetje van Aalst kunnen we al zeggen dat dit niet 100% correcte info is.
Tenzij zoals je zelf zegt, dat het voor Fiberklaar in die regio ergens moet zijn, of de kleurregio althans dat ze een POP kwijt willen.
Volgens mij is dat sinds hun bouwaanvraag aan de Carrefour daar, die dan wat later geweigerd werd.
Dus voor het plannetje van Aalst kunnen we al zeggen dat dit niet 100% correcte info is.
Tenzij zoals je zelf zegt, dat het voor Fiberklaar in die regio ergens moet zijn, of de kleurregio althans dat ze een POP kwijt willen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

- raf1
- Elite Poster
Die kaartjes zijn vaak nog de originele plannen, de werkelijkheid kan afwijken. Als je goed kijkt staat het huisje van AALST-01 nog steeds op de locatie Park Ter Linden.
Maar de stad Aalst heeft de vergunning voor de PoP in Park Ter Linden geweigerd wegens een minuscule overlapping met een wandelpad.
WijkPoP AALST-02 is geplaatst en zou signaal verkrijgen via hoofdPoP ERPRE-01, de status van AALST-01 is voor mij onbekend, maar zou dus ook moeten verbonden worden via een ringtracé naar AALST-02, ERPRE-01, ERPRE-02.
De oostelijke kant van Aalst (AALST-05, AALST-06) krijgt signaal uit hoofdPoP AFFEM-01.
Via de Proximus-adrescheck (zie JSON broncode) krijg je voor adressen rond de PoP's een "fiberSemesterEstimation" van 2 wat ik interpreteer dat de werken in het volledige gebied Erpe-Mere/westkant Aalst nog een jaar zullen duren.
Vanaf het technisch mogelijk is, sluit men natuurlijk zo snel mogelijk klanten aan want Proximus heeft veel cashflow nodig om de toekomstige uitrol naar 80% FttH-dekking in Vlaanderen te kunnen betalen.
Maar de stad Aalst heeft de vergunning voor de PoP in Park Ter Linden geweigerd wegens een minuscule overlapping met een wandelpad.
WijkPoP AALST-02 is geplaatst en zou signaal verkrijgen via hoofdPoP ERPRE-01, de status van AALST-01 is voor mij onbekend, maar zou dus ook moeten verbonden worden via een ringtracé naar AALST-02, ERPRE-01, ERPRE-02.
De oostelijke kant van Aalst (AALST-05, AALST-06) krijgt signaal uit hoofdPoP AFFEM-01.
Via de Proximus-adrescheck (zie JSON broncode) krijg je voor adressen rond de PoP's een "fiberSemesterEstimation" van 2 wat ik interpreteer dat de werken in het volledige gebied Erpe-Mere/westkant Aalst nog een jaar zullen duren.
Vanaf het technisch mogelijk is, sluit men natuurlijk zo snel mogelijk klanten aan want Proximus heeft veel cashflow nodig om de toekomstige uitrol naar 80% FttH-dekking in Vlaanderen te kunnen betalen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Na het debacle van de twee afspraken zelf eens contact opgenomen met Fiberklaar betreft de aansluitingen in Grembergen.
Net deze feedback ontvangen
"Hier moet de klantkabel nog geblazen worden en deze dient nog afgelast te worden in de EVP"
Er is nog niet gekend wanneer dit zal gebeuren.
Net deze feedback ontvangen
"Hier moet de klantkabel nog geblazen worden en deze dient nog afgelast te worden in de EVP"
Er is nog niet gekend wanneer dit zal gebeuren.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Nee er is nog niets geinstalleerd.
Vorige afspraak gingen ze de fiber binnen trekken en kwamen ze tot de vaststelling dat er nog geen fiber was geblazen in de straat ....
Vorige afspraak gingen ze de fiber binnen trekken en kwamen ze tot de vaststelling dat er nog geen fiber was geblazen in de straat ....
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Uit twee verschillende bronnen bevestiging gekregen dat de eerste actieve verbindingen in 8370 (voor de eerste drie van de zeven zones) voor juli zijn (officieus voor juni). Ondertussen heb ik voor de andere zones nog steeds geen PoP kunnen aantreffen.
-
- Elite Poster
Ik begrijp er nu helemaal niets meer van
-
Daarstraks kreeg ik telefoon van de klantendienst van Proximus met de vraag ik nog geïnteresseerd ben in fiber omdat er nu ook eindejaarspromo's lopen.
Ik bevestig dat dit het geval is omdat de problemen met Telenet wel aan de beterhand zijn doch verre van opgelost en stel meteen ook de vraag of er al vooruitzichten zijn qua iiber-aansluiting op mijn adres? Ik geef ook mee dat in het scenario dat Telenet de problemen bij mij zou oplossen en we over langere termijnen een stabiele verbinding hebben, ik eigenlijk geen fiber meer hoef (m.a.w. dat ik fiber wil indien zij vroeger kunnen aansluiten dan TN de problemen kan oplossen).
Ik word prompt verwezen door PX naar FK en krijg een nummer waarop ik meer info kan vragen over de stavaza op mijn adres. Bij FK kent mevrouw Vermeir de situatie qua POP-plaatsing in onze wijk heel goed want ze heeft me via mail al meegedeeld (ziek ook vorige posts) dat de hoek Biekorfstraat-Lindenstraat, de POP-lokatie is die FK op het oog heeft/had na de weigering van Park Ter Linden als initieel geambieerde plaats.
Dus ik waag nog eens een poging bij FK om eens te informeren naar de stavaza van goedkeuring door de stad van de plaatsing van de wijk-POP op eerdere vermelde plaats en krijg als antwoord dat zij (FK dus) niets meer zullen ondernemen in Aalst want dat het grondgebied Aalst nu - plotse wending? - voor fiber uitrol volledig aangewezen is op Proximus. FK zou enkel nog de "moeilijk bereikbare gebieden doen", zijnde - aldus de dame aan de lijn - de deelgemeenten van Aalst. Op het stedelijk Aalsters grondgebied staat voor FK niets meer gepland de komende jaren. M.a.w. ook niet op ons adres omdat onze woning - alhoewel gelegen buiten de stadsring - toch deel uitmaakt van het grondgebied Groot Aalst(-Centrum).
Dus tel. terug naar PX om te vragen of dit klopt en ... ik word weer naar FK verwezen omdat zij bij ons aan het werk zijn in de wijk, zo deelt de PX- medewerker mij mee.
Dus ik terug gebeld naar FK en ook nog eens het probleem geschetst qua plaatsing van de wijk POP. Resultaat: ik krijg hetzelfde antwoord. De dame in kwestie haalt er nogmaals de planning en kaarten bij die FK heeft en bevestigt dat op Aalsters grondgebied niets meer gepland is qua werken FK en dat zij enkel de deelgemeenten van Aalst zullen bedienen met het oog op fiber-aanleg. Ze benadrukt dat dezelfde policies nu gelden voor andere steden zoals Antwerpen, Gent, etc. De grootsteden zelf zijn nu voor fiber-aanleg aangewezen op PX zelf.
Iemand die meer kan zeggen over deze wijziging van koers? Kadert deze 'reorganisatie' in de overname van FK door PX? Ik weet niet meer wat ik nu nog verder kan/mag verwachten met het oog op fiber en vanuit welke hoek: FK/PX? Laat staan op welke termijn ...
Wel stuurt Telenet nu maandelijks folders met de mededeling dat fiber binnenkort ook in mijn straat zal beschikbaar zijn maar dat ik bij hen goed zit
Il faut le faire ! Iets geeft me steeds meer zekerheid dat de service bij FK/PX niet beter of slechter is dan die bij TN ...

Daarstraks kreeg ik telefoon van de klantendienst van Proximus met de vraag ik nog geïnteresseerd ben in fiber omdat er nu ook eindejaarspromo's lopen.
Ik bevestig dat dit het geval is omdat de problemen met Telenet wel aan de beterhand zijn doch verre van opgelost en stel meteen ook de vraag of er al vooruitzichten zijn qua iiber-aansluiting op mijn adres? Ik geef ook mee dat in het scenario dat Telenet de problemen bij mij zou oplossen en we over langere termijnen een stabiele verbinding hebben, ik eigenlijk geen fiber meer hoef (m.a.w. dat ik fiber wil indien zij vroeger kunnen aansluiten dan TN de problemen kan oplossen).
Ik word prompt verwezen door PX naar FK en krijg een nummer waarop ik meer info kan vragen over de stavaza op mijn adres. Bij FK kent mevrouw Vermeir de situatie qua POP-plaatsing in onze wijk heel goed want ze heeft me via mail al meegedeeld (ziek ook vorige posts) dat de hoek Biekorfstraat-Lindenstraat, de POP-lokatie is die FK op het oog heeft/had na de weigering van Park Ter Linden als initieel geambieerde plaats.
Dus ik waag nog eens een poging bij FK om eens te informeren naar de stavaza van goedkeuring door de stad van de plaatsing van de wijk-POP op eerdere vermelde plaats en krijg als antwoord dat zij (FK dus) niets meer zullen ondernemen in Aalst want dat het grondgebied Aalst nu - plotse wending? - voor fiber uitrol volledig aangewezen is op Proximus. FK zou enkel nog de "moeilijk bereikbare gebieden doen", zijnde - aldus de dame aan de lijn - de deelgemeenten van Aalst. Op het stedelijk Aalsters grondgebied staat voor FK niets meer gepland de komende jaren. M.a.w. ook niet op ons adres omdat onze woning - alhoewel gelegen buiten de stadsring - toch deel uitmaakt van het grondgebied Groot Aalst(-Centrum).
Dus tel. terug naar PX om te vragen of dit klopt en ... ik word weer naar FK verwezen omdat zij bij ons aan het werk zijn in de wijk, zo deelt de PX- medewerker mij mee.

Dus ik terug gebeld naar FK en ook nog eens het probleem geschetst qua plaatsing van de wijk POP. Resultaat: ik krijg hetzelfde antwoord. De dame in kwestie haalt er nogmaals de planning en kaarten bij die FK heeft en bevestigt dat op Aalsters grondgebied niets meer gepland is qua werken FK en dat zij enkel de deelgemeenten van Aalst zullen bedienen met het oog op fiber-aanleg. Ze benadrukt dat dezelfde policies nu gelden voor andere steden zoals Antwerpen, Gent, etc. De grootsteden zelf zijn nu voor fiber-aanleg aangewezen op PX zelf.
Iemand die meer kan zeggen over deze wijziging van koers? Kadert deze 'reorganisatie' in de overname van FK door PX? Ik weet niet meer wat ik nu nog verder kan/mag verwachten met het oog op fiber en vanuit welke hoek: FK/PX? Laat staan op welke termijn ...
Wel stuurt Telenet nu maandelijks folders met de mededeling dat fiber binnenkort ook in mijn straat zal beschikbaar zijn maar dat ik bij hen goed zit

Il faut le faire ! Iets geeft me steeds meer zekerheid dat de service bij FK/PX niet beter of slechter is dan die bij TN ...
-
- Elite Poster
Of 'op Belgische wijze'. Misschien gaan ze straks nog krasloten verkopen zodat je een fiber-aansluiting kan winnen. Dat schept ook nog andere opportuniteiten 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Fiber hier wel klaar geraakt, maar vlot kan je het niet noemen. Ziende naar alle vertragingen en schade die ze overal toegericht hebben denk ik niet dat Wyre of een andere maatschappij de komende jaren nog een straat zal mogen open gooien
Zal dus Fiberklaar zijn of niets. In grootsteden waar ze tegen de gevel kunnen werken zullen er wel meer glasvezelnetwerken komen.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
"Mijn naam is Fiber nog lang niet klaar.koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geleden Of 'op Belgische wijze'. Misschien gaan ze straks nog krasloten verkopen zodat je een fiber-aansluiting kan winnen. Dat schept ook nog andere opportuniteiten![]()
Al meer dan 3 jaar leg ik uw straat open alsof het voor mezelf is.
Wij maken (ooit) uw fibreaansluiting in BELGIË..."
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 57 keer
Straks is de fiber van Roemenië nog vlugger klaar dan de Belgische 

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Tja, dat krijg je als je -tig netwerken wil aanleggen terwijl je er maar 1 nodig hebt.
Trouwens Aalst moet Aalst blijven, die nieuwe vreemde kabels, dat is nergens goed voor. Binnenkort is het carnaval, dat is wat echt telt!
Trouwens Aalst moet Aalst blijven, die nieuwe vreemde kabels, dat is nergens goed voor. Binnenkort is het carnaval, dat is wat echt telt!

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- TheCeet
- Elite Poster
De zaagplaat over carnaval mag wel is stoppen, en eerder on-topic reageren.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
Ik zie dat je er niet in slaagt zo'n voorbeeld te noemen van een onafhankelijke beheerder in België die voor lage prijzen én goede service zorgt bij de bedrijven die ervan gebruik maken.Dizzy schreef: 5 maanden geleden Tja, dat krijg je als je -tig netwerken wil aanleggen terwijl je er maar 1 nodig hebt.
En toch maar het riedeltje herhalen, natuurlijk...
- raf1
- Elite Poster
Met de overname van Fiberklaar door Proximus is op 26 juli een serieuze koerswijziging doorgevoerd: de Fiberklaar-doelstelling van 1,5 miljoen "homes passed" is gehalveerd naar ongeveer 800 000 "homes passed": viewtopic.php?p=997581#p997581koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geledenIemand die meer kan zeggen over deze wijziging van koers? Kadert deze 'reorganisatie' in de overname van FK door PX?
Ik had al een vermoeden dat er (sinds Proximus en Wyre mogen samenwerken voor Fiber-to-the-Home) gesleuteld is aan de Fiberklaar-gebieden en heb daar nu ook bewijs voor gevonden: in Haaltert spreekt Fiberklaar bijvoorbeeld vandaag nog over 2 PoP-zones, terwijl er 3 PoP's volledig vergund zijn en er voor alle drie ook een recht van opstal op openbaar domein door de gemeenteraad is goedgekeurd.
De derde Fiberklaar-PoP (Kruisveldstraat) voor deelgemeente Denderhoutem zal nooit gebouwd worden. Ondertussen is Wyre op die locatie zwarte wachtbuizen in de grond aan het steken en zie je nergens in Denderhoutem de blauwe Fiberklaar-wachtbuizen. Ik kan daar alleen maar uit concluderen dat de Fiberklaar PoP-zone voor Denderhoutem is geannuleerd.
Over de annulering van PoP-zones in andere gebieden (zoals Aalst) is er mij geen informatie bekend.
AALST-01 staat nog steeds op de website van Fiberklaar vermeld en de adrescheck van Proximus geeft aan dat adressen in die buurt tot "JV1" (Joint Venture Fiberklaar) behoren.
De komende weken zou er een bindend akkoord tussen Wyre en Proximus gesloten worden over gebieden waar er maar één Fiber-to-the-Home-netwerk zal uitgerold worden.
-
- Elite Poster
Dus als ik het goed begrijp is Fiberklaar aan het uitbollen en verwachten ze dat Wyre de overige glasvezel (ooit) legt? In tussentijd mag proximus de coax gebruiken en Telenet de fiber?
- raf1
- Elite Poster
Ja, de toekomstige samenwerking met Wyre is volgens mij een extreem groot risico op vertraagde FttH-uitrol in Vlaanderen. Fiberklaar stopt met uitrollen bij 800 000 "homes passed" wat wellicht alleen de gebieden omvat waar vandaag al begonnen is met de werkzaamheden. Telenet zal dan ook hun diensten via Fiberklaar kunnen aanbieden.
Proximus kan door die samenwerking dan in Vlaanderen de coaxkabel gebruiken en die marketinggewijs als "fiber" verkopen zoals Orange en Telenet vandaag doen.
Coaxkabel gebruiken betekent dan dat Proximus ook veel sneller VDSL zal kunnen uitschakelen. Maar als coaxkabel in bepaalde delen van Vlaanderen als enige netwerk gebruikt wordt, is de kans ook reëel dat het tijdens "de piekuren" voor geen meter meer vooruit gaat. Traffic shaping en verzadiging van de beperkte bandbreedte op coaxkabel zullen daardoor toch alleen maar toenemen?
Het originele plan voor 95% Fiber-to-the-Home bij Proximus lijkt begraven, 70 à 80% FttH tegen 2030 lijkt me het maximaal haalbare met een coaxkabelbedrijf aan boord dat zal moeten instaan voor 1,2 miljoen "FttH homes passed" maar vandaag nog nergens staat.
Voor die overige 20 à 30% Vlamingen waarvoor VDSL2 zou verdwijnen en die dus gedwongen naar coaxkabel moeten migreren oogt de toekomst minder rooskleurig.
Proximus kan door die samenwerking dan in Vlaanderen de coaxkabel gebruiken en die marketinggewijs als "fiber" verkopen zoals Orange en Telenet vandaag doen.
Coaxkabel gebruiken betekent dan dat Proximus ook veel sneller VDSL zal kunnen uitschakelen. Maar als coaxkabel in bepaalde delen van Vlaanderen als enige netwerk gebruikt wordt, is de kans ook reëel dat het tijdens "de piekuren" voor geen meter meer vooruit gaat. Traffic shaping en verzadiging van de beperkte bandbreedte op coaxkabel zullen daardoor toch alleen maar toenemen?
Het originele plan voor 95% Fiber-to-the-Home bij Proximus lijkt begraven, 70 à 80% FttH tegen 2030 lijkt me het maximaal haalbare met een coaxkabelbedrijf aan boord dat zal moeten instaan voor 1,2 miljoen "FttH homes passed" maar vandaag nog nergens staat.
Voor die overige 20 à 30% Vlamingen waarvoor VDSL2 zou verdwijnen en die dus gedwongen naar coaxkabel moeten migreren oogt de toekomst minder rooskleurig.
-
- Elite Poster
Denk dat je inderdaad gelijk hebt. Uiteindelijk kan Telenet nog 5Gbit/s uit de Docsis 3.1 modems persen zonder verdere netwerk upgrades. Indien alles naar IPTV gaat en het coax netwerk wordt geupgrade is zelfs 10Gbit/s mogelijk met Docsis 3.1. Geen enkele reden om dure investering van FttH te doen in kleine steden en landelijke gebieden.
-
- Elite Poster
Tja, gelukkig dat er zijn (DIGI) die een eigen netwerk aanleggen...
Zoals ik zei, de Belgische situatie is niet zomaar te vergelijken met andere landen.
Zoals ik zei, de Belgische situatie is niet zomaar te vergelijken met andere landen.
- TheCeet
- Elite Poster
Is dat niet theorie? Maar in praktijk totaal niet haalbaar?Avenger 2.0 schreef: 5 maanden geleden Denk dat je inderdaad gelijk hebt. Uiteindelijk kan Telenet nog 5Gbit/s uit de Docsis 3.1 modems persen zonder verdere netwerk upgrades. Indien alles naar IPTV gaat en het coax netwerk wordt geupgrade is zelfs 10Gbit/s mogelijk met Docsis 3.1. Geen enkele reden om dure investering van FttH te doen in kleine steden en landelijke gebieden.
Jammer dat het hier bij FIberklaar weer een gevalletje is van "concurrentie koop de kleine garnaal op".
Je merkt ook dat animo van Fiberklaar laatste half jaar is stilgevallen
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
Vond onderstaand artikel wel een duidelijke uitleg hebben. Denk dat ze met Docsis 3.1 wel nog tot 5Gbit kunnen gaan met minimale investeringen.TheCeet schreef: 5 maanden geledenIs dat niet theorie? Maar in praktijk totaal niet haalbaar?Avenger 2.0 schreef: 5 maanden geleden Denk dat je inderdaad gelijk hebt. Uiteindelijk kan Telenet nog 5Gbit/s uit de Docsis 3.1 modems persen zonder verdere netwerk upgrades. Indien alles naar IPTV gaat en het coax netwerk wordt geupgrade is zelfs 10Gbit/s mogelijk met Docsis 3.1. Geen enkele reden om dure investering van FttH te doen in kleine steden en landelijke gebieden.
Theoretisch kan coax nog tot 100Gbit/s. De vraag is of de nodige investeringen ervoor niet beter in FttH gestopt worden.
https://tweakers.net/reviews/11894/cabl ... innen.html
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 25 keer
In de praktijk is die 5 Gbit/s zeer goed haalbaar, denk ik:
- als Telenet het bestaande spectrum verhoogt naar 1200 MHz (capacitiet ca 1.89 Gbps per 192 MHz OFDM kanaal)
- binnen 5 jaar (afschaffing DVB-C) komen er nog 22 Docsis 3.0 kanalen vrij ...
- upload blijft beperkt (misschien 100 Mbps mogelijk bij uitbreiding upload spectrum tot 85 MHz)?
- en het blijft een gedeeld medium (bovengenoemde capaciteit te delen over ca 250 aansluitingen)??
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Aansluitpunt ligt hier iets minder dan 2 jaar (Dendermonde), ben klant bij edpnet maar nog steeds geen enkele mogelijkheid om effectief een fiber aansluiting te krijgen.Avenger 2.0 schreef: 23 nov 2024, 13:34Iemand enig idee hoelang het duurt na de installatie van aansluitpunt binnen tot je de aanvraag voor installatie ONT kan doen?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- raf1
- Elite Poster
Een artikel van CableLabs met theoretische beschouwingen en labotesten met perfecte coaxverbindingen.Avenger 2.0 schreef: 5 maanden geledenVond onderstaand artikel wel een duidelijke uitleg hebben. Denk dat ze met Docsis 3.1 wel nog tot 5Gbit kunnen gaan met minimale investeringen.
Dat is niet hetzelfde als de coaxkabel die al 50 jaar aan een verlichtingspaal hangt in pakweg Woubrechtegem.
Coaxkabels van die ouderdom vertonen gebreken en zijn dus slecht afgeschermd voor instraling, je ziet nu al dat Telenet geen DOCSIS-signalen steekt in de frequentiebanden in de buurt van FM-radiofrequenties (87,50 MHz - 108,00 MHz) en DAB+ radiofrequenties (174,928 MHz, 180,064 MHz, 216,928 MHz, 223,936 MHz) omdat interferentie en onoplosbare storingen in die banden een probleem zouden vormen.
Je ziet ook dat Telenet geen DOCSIS-signalen steekt boven de 862 MHz (dus "De Grote Netwerf" die de bandbreedte zou uitbreiden tot 1,2 GHz blijft tot vandaag dode letter). Wellicht omdat de DOCSIS-signalen op die hoge frequenties ook heel erg verzwakken en er nog weinig signaal overblijft op de dropkabel bij de klanten thuis.
Voor de rest zijn haast alle bruikbare frequenties ingenomen, de enige winst zit nog in migratie van EuroDOCSIS 3.0 naar DOCSIS 3.1 of het schrappen van DVB-C ten voordele van DOCSIS 3.1.
In de praktijk zal het zeker geen 5 Gbps zijn, misschien komt er voor 2030 nog een abonnement van 2,5 Gbps download op coaxkabel. Maar veel meer verwacht ik niet.
En dan hebben we nog niet over de upstream gesproken, die kan pas significant omhoog als DVB-C volledig verdwenen is. Na 2030 dus.
-
- Elite Poster
Ik doe een poging om het allemaal nog op een rijtje te krijgen ...
1. Dus als ik het goed begrijp, impliceert de samenwerking tussen Wyre en FK dat er momenteel ettelijke kilometers aan duct-kabel in de grond zitten die nooit zullen gebruikt worden ... ? Hier zitten zowel de zwarte (Wyre) als blauwe (FK) kabel onder de grond terwijl de kans reëel is dat er finaal maar 1 zal gebruikt worden.
Als ik los van de materiaalkost, denk aan de personeelskost om die kabel te leggen, spreken we hier dan niet over een verspilling van 10-tallen milloenen euro's door een (totaal) gebrek aan (beleids)visie en planning over de fiber-uitrol in België vooraleer aan dergelijk master-project te beginnen ???
2. Excuses mocht dit technisch bekeken een 'domme vraag' zijn maar er is al een verschil in technologie tussen FK en PX. In eerdere posts is er sprake over de PX-polygoon die technisch anders is dan deze van FK. Daar komt dan nog een 'Wyre' bij die ook al een ander type van fiber-technologie gebruikt. Hoe krijg je dit nog gestoomlijnd ooit, ook rekening houdend met de verschillende eindapparatuur (modems, tv-decoders, ...).
Gaan PX VDSL klanten dan dezelfde modem krijgen als TN-klanten maar met gewoon 'PX' erop als label? Idem voor TV-decoders?
3. PX gaat zijn VDSL-klanten overzetten op de 'coax' van Telenet. M.a.w., reeds overbelaste nodes en fragiele netwerken gaan nog meer belast worden ... ? En die coax is zo al gevoelig voor storingen want hier is er verbetering van de stabilitieit sedert de inschakeling van een SWAT team maar we zijn nog bijlange niet met onze voeten van het ijs hier. Alle buren merken een vermindering van storing (en voor modem-deconnectie) maar de modem dient toch nog 1 tot 2x per week herstart te worden in de hoop dat het dan allemaal weer werkt. En daar dan nog eens de VDSL- klanten bij van PX? Is dit technisch gezien, realistisch zonder investering in (verouderde) coax-infrastructuur?
4. Hoe kan je nu nog weten wat je van wie mag verwachten qua technologie en op welke termijn?
@Raf1: als ik het dus goed begrijp, zou de regio buiten de stadsring in Aalst - m.a.w. tussen Aalst-Centrum en Lede - toch bediend worden door FK omdat we tot de JV1 FK- zone behoren? Of zou er hier dan toch aangesloten worden op het PX fibernetwerk dat binnen de stadsring al is uitgerol en behoort tot de PX-polygoon?
Hoeveel chaos kan in een land gecreëerd worden? Blijkbaar zeer veel ...
Edit: Nog eens adres-check gedaan met dit resultaat:
1. Dus als ik het goed begrijp, impliceert de samenwerking tussen Wyre en FK dat er momenteel ettelijke kilometers aan duct-kabel in de grond zitten die nooit zullen gebruikt worden ... ? Hier zitten zowel de zwarte (Wyre) als blauwe (FK) kabel onder de grond terwijl de kans reëel is dat er finaal maar 1 zal gebruikt worden.
Als ik los van de materiaalkost, denk aan de personeelskost om die kabel te leggen, spreken we hier dan niet over een verspilling van 10-tallen milloenen euro's door een (totaal) gebrek aan (beleids)visie en planning over de fiber-uitrol in België vooraleer aan dergelijk master-project te beginnen ???
2. Excuses mocht dit technisch bekeken een 'domme vraag' zijn maar er is al een verschil in technologie tussen FK en PX. In eerdere posts is er sprake over de PX-polygoon die technisch anders is dan deze van FK. Daar komt dan nog een 'Wyre' bij die ook al een ander type van fiber-technologie gebruikt. Hoe krijg je dit nog gestoomlijnd ooit, ook rekening houdend met de verschillende eindapparatuur (modems, tv-decoders, ...).
Gaan PX VDSL klanten dan dezelfde modem krijgen als TN-klanten maar met gewoon 'PX' erop als label? Idem voor TV-decoders?
3. PX gaat zijn VDSL-klanten overzetten op de 'coax' van Telenet. M.a.w., reeds overbelaste nodes en fragiele netwerken gaan nog meer belast worden ... ? En die coax is zo al gevoelig voor storingen want hier is er verbetering van de stabilitieit sedert de inschakeling van een SWAT team maar we zijn nog bijlange niet met onze voeten van het ijs hier. Alle buren merken een vermindering van storing (en voor modem-deconnectie) maar de modem dient toch nog 1 tot 2x per week herstart te worden in de hoop dat het dan allemaal weer werkt. En daar dan nog eens de VDSL- klanten bij van PX? Is dit technisch gezien, realistisch zonder investering in (verouderde) coax-infrastructuur?
4. Hoe kan je nu nog weten wat je van wie mag verwachten qua technologie en op welke termijn?
@Raf1: als ik het dus goed begrijp, zou de regio buiten de stadsring in Aalst - m.a.w. tussen Aalst-Centrum en Lede - toch bediend worden door FK omdat we tot de JV1 FK- zone behoren? Of zou er hier dan toch aangesloten worden op het PX fibernetwerk dat binnen de stadsring al is uitgerol en behoort tot de PX-polygoon?
Hoeveel chaos kan in een land gecreëerd worden? Blijkbaar zeer veel ...
Edit: Nog eens adres-check gedaan met dit resultaat:
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Natuurlijk moeilijk om de toekomst te voorspellen, maar gezien de dalende stock van proximus (mede gezien de grote investering) denk ik dat men zoveel als mogelijk deals wil maken voor de coax waar het niet rendabel is om glasvezel te leggen. Natuurlijk pech als je diegene bent die enkel van de coax zal afhangen. Gelukkig is er nog het Starlink alternatief als je echt wat anders wil of moet nemen.
-
- Elite Poster
Eerst 350€ neertellen voor noodzakelijk hardware ... ?Avenger 2.0 schreef: 5 maanden geleden Natuurlijk pech als je diegene bent die enkel van de coax zal afhangen. Gelukkig is er nog het Starlink alternatief als je echt wat anders wil of moet nemen.

- raf1
- Elite Poster
1. Waar reeds ducts geplaatst zijn, werkt Fiberklaar in principe zijn netwerk verder af. In Denderhoutem was de aannemer nog niet begonnen. De verloren investeringkost beperkt zich daar tot het studie- en vergunningstraject. Zoals gezegd heb ik geen informatie over AALST-01. Als uiteindelijk blijkt dat Proximus deze zone toevoegt aan het bestaande fibernetwerk binnen de stadsring, kunnen de reeds geplaatste ducts gebruikt worden. Er is wellicht nog geen fiber geblazen, dus is het een kwestie van fiber vanuit een andere PoP (Proximus-centrale) naar de verdeelpunten te blazen.
2. De technologie voor eindapparaten op fiber is identiek. Het zal bij elke operator XGS-PON zijn. Ik weet dat de marketing bij Telenet dit anders voorstelt om coaxkabelklanten sterk te ontmoedigen om een Fiberklaar-aansluitpunt in hun woning te laten installeren. De dag dat de deal tussen Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar rond is, zal Telenet dat marketing verhaaltje wel wijzigen.
3. Persoonlijk vind ik het een waanzinnig idee om 100% van de gebruikers in een regio naar een verouderd coaxkabelnetwerk te migreren. Het is technisch mogelijk maar traffic management zal veel strikter moeten toegepast worden wat zal resulteren in tragere snelheden tijdens de piekuren. Vooral qua upstream lijkt me dat plan zeer problematisch.
4. Begin 2025 moet er meer duidelijkheid zijn over het samenwerkingsverband. Vandaag is het inderdaad onzeker wat de toekomstplannen zijn in gebieden waar er nog geen Fiberklaar-PoP is gebouwd. Reeds geplaatste ducts kunnen via een ander tracé verbonden worden.
2. De technologie voor eindapparaten op fiber is identiek. Het zal bij elke operator XGS-PON zijn. Ik weet dat de marketing bij Telenet dit anders voorstelt om coaxkabelklanten sterk te ontmoedigen om een Fiberklaar-aansluitpunt in hun woning te laten installeren. De dag dat de deal tussen Telenet/Wyre en Proximus/Fiberklaar rond is, zal Telenet dat marketing verhaaltje wel wijzigen.
3. Persoonlijk vind ik het een waanzinnig idee om 100% van de gebruikers in een regio naar een verouderd coaxkabelnetwerk te migreren. Het is technisch mogelijk maar traffic management zal veel strikter moeten toegepast worden wat zal resulteren in tragere snelheden tijdens de piekuren. Vooral qua upstream lijkt me dat plan zeer problematisch.
4. Begin 2025 moet er meer duidelijkheid zijn over het samenwerkingsverband. Vandaag is het inderdaad onzeker wat de toekomstplannen zijn in gebieden waar er nog geen Fiberklaar-PoP is gebouwd. Reeds geplaatste ducts kunnen via een ander tracé verbonden worden.
-
- Elite Poster
@raf1 : eens te meer bedankt voor deze zeer duidelijke duiding Raf.
Inderdaad, ik heb ook mijn vragen bij verdere belasting van het verouderd coax netwerk dat het nu al moeilijk heeft om zich recht te houden. Hier zit het swat team met de handen in het haar wat de problemen aan het coax netwerk betreft. Ze stellen dat iemand ook storingen kan veroorzaken door gebruik van niet conforme apparatuur in de buurt en dat kan van alles zijn. Ze zeggen dat ze blijven zoeken en verbeteren waar ze kunnen.
Zoals reeds gezegd, is de situatie al beter in die zin dat we niet meermaals per dag de modem moeten heropstarten en dit dan nog regelmatig zonder succes maar 1 à 2x per week.
Als consument zitten we natuurlijk serieus in de val als PX en TN zo nauw gaan samenwerken. Waarom zouden ze zich dan nog haasten? TN zal immers ook verdienen aan de vdsl klanten van PX die naar coax overgezet worden en daar waar PX het netwerk van Wyre gebruikt, zal PX ook incassseren. Dus ... rest concurrentie op het niveau van de pakketten?
En ok er zijn de 'goedkopere' / kleinere spelers die van de grote bonzen hierboven vermeld, hun netwerk gebruik maken. Dan betaal je inderdaad minder voor dezelfde storingen / verouderd netwerk.
En finaal: hopelijk wordt er na nieuwjaar asap eens duidelijk naar klanten toe gecommuniceerd over wat ze kunnen verwachten van welke provider en dit met een timing bij benadering.
Ook op dit vlak moeten we als Belgen niet te hoog van de toren blazen en is enorme bescheidenheid het enige wat ons nog kan sieren ...
Inderdaad, ik heb ook mijn vragen bij verdere belasting van het verouderd coax netwerk dat het nu al moeilijk heeft om zich recht te houden. Hier zit het swat team met de handen in het haar wat de problemen aan het coax netwerk betreft. Ze stellen dat iemand ook storingen kan veroorzaken door gebruik van niet conforme apparatuur in de buurt en dat kan van alles zijn. Ze zeggen dat ze blijven zoeken en verbeteren waar ze kunnen.
Zoals reeds gezegd, is de situatie al beter in die zin dat we niet meermaals per dag de modem moeten heropstarten en dit dan nog regelmatig zonder succes maar 1 à 2x per week.
Als consument zitten we natuurlijk serieus in de val als PX en TN zo nauw gaan samenwerken. Waarom zouden ze zich dan nog haasten? TN zal immers ook verdienen aan de vdsl klanten van PX die naar coax overgezet worden en daar waar PX het netwerk van Wyre gebruikt, zal PX ook incassseren. Dus ... rest concurrentie op het niveau van de pakketten?
En ok er zijn de 'goedkopere' / kleinere spelers die van de grote bonzen hierboven vermeld, hun netwerk gebruik maken. Dan betaal je inderdaad minder voor dezelfde storingen / verouderd netwerk.
En finaal: hopelijk wordt er na nieuwjaar asap eens duidelijk naar klanten toe gecommuniceerd over wat ze kunnen verwachten van welke provider en dit met een timing bij benadering.
Ook op dit vlak moeten we als Belgen niet te hoog van de toren blazen en is enorme bescheidenheid het enige wat ons nog kan sieren ...
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Als ik het goed voorheb is de topologie van het vezelnetwerk van FK zo uitgevoerd dat "jouw" vezel zonder splitters tot in een POP geraakt. FK staat/stond open voor providers om eigen actieve PON-apparatuur te plaatsen in de hoofdpop. OF elke provider heeft in de staat-/voetpadkasten eigen splitters, kan ook.
In het FK reference offer spreekt men van:
Het eigen PX-pon-netwerk werkt wél met passieve splitters onderweg en daar kunnen andere providers enkel hun diensten aanbieden via het wholesale "bitstream fiber pon access".
Er zijn ongetwijfeld onvolmaaktheden in mijn uitlegske hierboven, niet schieten aub.
In het FK reference offer spreekt men van:
Code: Selecteer alles
A connection from the Central POP to the Fiber Termination Unit of the FTTx Network
Er zijn ongetwijfeld onvolmaaktheden in mijn uitlegske hierboven, niet schieten aub.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Ondertussen staat alles blijkbaar stil in 9200 wat betreft Fiberklaar.
Nadat we in de omgeving zowat de enige straat waren die nog "wit" stond ligt er al een redelijke tijd glasvezel voor de deur, er werd een "bakje" geplaatst voor de aftakking naar de huizen met een mooie oranje fluo bol er op gespoten. Die is ondertussen al helemaal weggesleten en er beweegt blijkbaar niets meer. Op de gemeente website staat al een tijdje "Momenteel geen werken van Fiberklaar."
De straat om de hoek zitten de glasvezels op een paar centimeter van de gevel omhoog uit het voetpad, ook daar geen beweging meer. De bestelwagentjes van Fiberklaar en Sollutions30 komen we ook niet meer tegen in de buurt.
Benieuwd wanneer ze weer in gang gaan schieten.
Nadat we in de omgeving zowat de enige straat waren die nog "wit" stond ligt er al een redelijke tijd glasvezel voor de deur, er werd een "bakje" geplaatst voor de aftakking naar de huizen met een mooie oranje fluo bol er op gespoten. Die is ondertussen al helemaal weggesleten en er beweegt blijkbaar niets meer. Op de gemeente website staat al een tijdje "Momenteel geen werken van Fiberklaar."
De straat om de hoek zitten de glasvezels op een paar centimeter van de gevel omhoog uit het voetpad, ook daar geen beweging meer. De bestelwagentjes van Fiberklaar en Sollutions30 komen we ook niet meer tegen in de buurt.
Benieuwd wanneer ze weer in gang gaan schieten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Ik denk dat je antwoord slaat op mijn laatste post? Wees gerust, 'schieten' is totaal niet aan de orde. Te belachelijk maar het is maar Telecom maar professioneel heb ik toch al heel wat hinder ondervonden als het niet werkt (aslook persoonlijk). Het is gewoon een essentieel deel geworden van ons dagelijks leven net zoals elektriciteit en andere nutsvoorzieningen.
Heel concreet is het zo dat wij op een 80-tal meter wonen van de stadsring (R41). Aan de overkant van die ring / laan, is er Fiber. Dus mijn hoop bestond erin dat men op één of andere manier via een verdeelpunt of iets dergerlijk, gewoon fiber zou doortrekken/aftakken. Het gaat hier hooguit om een afstand van 10 meter die moet overbrugd worden om fiber van Aalst-Centrum, richting de stadswjken buiten de ring richting Lede, door te trekken (West-kant van Aalst).
Dit is het antwoord van FK op de vraag of - na de weigering van de wijk POP in Park Terlinden - dit een optie was:
"De overkant (Boudewijnlaan) ligt buiten de Fiberklaar polygoon, dit is Proximus glasvezel.
De Pop in de Ridderstraat maakt ook deel uit van het Proximus netwerk dus niet Fiberklaar. De Pop waar uw adres op wordt aangesloten zal verbonden worden met de LC (hoofdcabine) van Fiberklaar in Erpe-Mere.
Met vriendelijke groet,
TV
Servicedesk "
Als ik de post van Raf1 gisteren lees, dan zou het toch wel kunnen dat er alsnog fiber doorgeblazen wordt vanuit de centrale in De Ridderstraat naar de vermelde wijken (afstand van ongeveerd 3à5 km).Hier ligt DUCT-kabel voor FK/PX- én Wyre glasvezel.
Technisch ben ik onvoldoende onderlegd om te stellen of en hoe een soort van 'aftakking' gemaakt kan worden van een fiber netwerk om een afstand van een10-tal meter te onderbruggen. Indien men onder de brug gaat van de stadsring die verbinding geeft met de westkand van Aalst, spreken we al over een 30-40 meter ...
Dus is het nu gissen of:
1. FK toch nog de werken zal finaliseren maar dit vereist dan de plaatsing van een wijk-POP waar zij nu niet meer mee bezig zijn. Groot-Aalst zou volledig nu tot de scope van PX behoren en niet meer tot deze van FK.
2. Wordt dit een gebied waar PX en Wyre gaan samenwerken en toch maar 1 fiber netwerk voor beide providers zal aangelegd worden?
3. Rest voor ons enkel coax de komende jaren? Ik vermoed van niet omdat hier toch wel al heel wat werken uitgevoerd zijn. In ieder geval: PX weigert hier nog VDSL aan te sluiten gezien een gekende storing waarvan de oplossing het opbreken van de R41 (stadsring) vereist, iets waarvoor ze nooit de toestemming zullen krijgen van het gewest en wat ook veel te duur is gezien het aantal abonnees.
Het kaduke TN- coax netwerk hier nog verder belasten ... dan vrees ik dat er voor ons niet veel meer zal overbijven. TV Vlaanderen dan ?
Heel concreet is het zo dat wij op een 80-tal meter wonen van de stadsring (R41). Aan de overkant van die ring / laan, is er Fiber. Dus mijn hoop bestond erin dat men op één of andere manier via een verdeelpunt of iets dergerlijk, gewoon fiber zou doortrekken/aftakken. Het gaat hier hooguit om een afstand van 10 meter die moet overbrugd worden om fiber van Aalst-Centrum, richting de stadswjken buiten de ring richting Lede, door te trekken (West-kant van Aalst).
Dit is het antwoord van FK op de vraag of - na de weigering van de wijk POP in Park Terlinden - dit een optie was:
"De overkant (Boudewijnlaan) ligt buiten de Fiberklaar polygoon, dit is Proximus glasvezel.
De Pop in de Ridderstraat maakt ook deel uit van het Proximus netwerk dus niet Fiberklaar. De Pop waar uw adres op wordt aangesloten zal verbonden worden met de LC (hoofdcabine) van Fiberklaar in Erpe-Mere.
Met vriendelijke groet,
TV
Servicedesk "
Als ik de post van Raf1 gisteren lees, dan zou het toch wel kunnen dat er alsnog fiber doorgeblazen wordt vanuit de centrale in De Ridderstraat naar de vermelde wijken (afstand van ongeveerd 3à5 km).Hier ligt DUCT-kabel voor FK/PX- én Wyre glasvezel.
Technisch ben ik onvoldoende onderlegd om te stellen of en hoe een soort van 'aftakking' gemaakt kan worden van een fiber netwerk om een afstand van een10-tal meter te onderbruggen. Indien men onder de brug gaat van de stadsring die verbinding geeft met de westkand van Aalst, spreken we al over een 30-40 meter ...
Dus is het nu gissen of:
1. FK toch nog de werken zal finaliseren maar dit vereist dan de plaatsing van een wijk-POP waar zij nu niet meer mee bezig zijn. Groot-Aalst zou volledig nu tot de scope van PX behoren en niet meer tot deze van FK.
2. Wordt dit een gebied waar PX en Wyre gaan samenwerken en toch maar 1 fiber netwerk voor beide providers zal aangelegd worden?
3. Rest voor ons enkel coax de komende jaren? Ik vermoed van niet omdat hier toch wel al heel wat werken uitgevoerd zijn. In ieder geval: PX weigert hier nog VDSL aan te sluiten gezien een gekende storing waarvan de oplossing het opbreken van de R41 (stadsring) vereist, iets waarvoor ze nooit de toestemming zullen krijgen van het gewest en wat ook veel te duur is gezien het aantal abonnees.
Het kaduke TN- coax netwerk hier nog verder belasten ... dan vrees ik dat er voor ons niet veel meer zal overbijven. TV Vlaanderen dan ?