SPR schreef: 24 nov 2022, 23:13
Ik had ergens van de week gelezen, geen zorgen maken, een kerstfeestje kost je maar 1,5 euro extra... Oh ja, bovenop al de andere prijsstijgingen kan dat er ook nog bij zeker?
Omdat de infrastructuur het laat afweten...
De infrastructuur, toch op de meeste plaatsen, is nog steeds dezelfde als tijdens het kerstfeest van de vorige jaren.
En het zal trouwens pas vanaf het kerstfeest vanaf 2023 zijn dat je moet gaan herberekenen.
En heb je een rekenvoorbeeld hoe je, met betrekking tot het capaciteitstarief aan die extra kost komt van 150 c€?
Daar moet je, als ik het nareken, toch al aardig wat kW voor verzetten. Hangt natuurlijk van de aard van je kerstfeestje af. Rockband uitgenodigd? Scala?
Vergeet - het is een herberekening, geen nieuwe rekening - bij het maken van je afrekening ook niet de elektricteitskosten van het kerstfeest van dit jaar (tegen de tarieven van 2022) meenemen (want het gaat om extra kost, niet om de kost). Je vermogensverbruik van het kerstfeest van 2023 zal ook alleen maar meetellen wanneer er die dag meer vermogen gevraagd werd dan de rest van de maand. En die dag (kerstfeest of andere dag van december 2023 met een piek) zal voor de gemiddelde maandpiek maar meetellen voor 1/12de.
Lijken met toch al heel wat voorwaarden die vervult moeten worden en heel wat afgenomen kW om aan een kostprijs (voor het capaciteitstarief) van 150 c€ te komen. Dat is dus een "extra" uitgave op jaarbasis hè. Lijkt me niet zo moeilijk om een kerstfeest te organiseren die ergens tijdens dat lopende jaar elders te besparen (bv. op een jaar tijd één koffietje of één pintje minder verzetten in de horeca, je eens niet laten verleiden door "Black friday" aankopen,....). Om het maar te kaderen.
Heb toch een klein vermoeden dat andere kosten veel meer gaan doorwegen.
Het wordt tijd dat er eens een sterke regering komt die van 0 begint want het loopt echt de spuigaten uit met cadeaus voor de ene en afpakken voor de andere.
Je krijgt je kans in 2024, dus slechts een vijftal maanden na het eerste kerstfeest vallende onder het capaciteitstarief. En vooral niet uit het oog verliezen dat het energiebeleid waar dit capaciteitstarief, prosumententarief, DM,... een onderdeel van is louter een Vlaamse bevoegdheid is en je stem - inzake dit onderwerp - dus moet doorwegen bij de verkiesbare plaatsen voor de Vlaamse regionale verkiezingen waarvan de uitslag de toekomstige Vlaamse Regering zal bepalen. Benieuwd wie er daar vanaf nul zal herbeginnen.
Of bedoel je dat het niveau van deze Vlaamse Regering al onder nul gezakt is en ze sowieso van nul moet herbeginnen?
Toegevoegd na 4 uren 41 minuten 55 seconden:
ygeffens schreef: 22 nov 2022, 19:09
Ik herhaal nog even een vraag die ik enkele pagina's eerder ook al heb gesteld: hoe gaan ze dat gemiddelde nu berekenen?
Mijn afrekening komt in mei '23.
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van juni '22 - mei '23 ...
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van januari '23 - mei '23 ...
... en dit aanrekenen voor 5/12de van een jaar?
Wat jouw afrekening betreft is het dus idd het laatste: de gemiddelde maandpiek van de maanden januari tot en met mei. Dus de hoogste pieken van 4 maanden (als je afrekening ergens in mei is dan is de piek van mei nog niet weerhouden) gedeeld door 4 = gemiddelde maandpiek.
Wie een afrekening in februari krijgt zal dus zijn piek voor januari als gemiddelde maandpiek aangerekend krijgen.
Dit probleem stelt zich uiteraard alleen in het overgangsjaar 2023 (en voor wie om welke reden dan ook een afrekening laat opmaken waarbij de digitale meterstanden doorgegeven worden over een periode van minder dan 12 maanden. Van dan af zijn het telkens de 12 laatste maandpieken die meegeteld worden. De oudste maand valt telkens weg voor de volgende afrekening.