Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alle bijkomende mogelijkheden tot automatisatie in één eco-omgeving zijn uiteraard altijd meegenomen.
Maar ik gebruik tot nu toe o.a. al de Solcast Api (met gegevens van eigen PV-installatie en locatie) en het AMEO platform en dat werkt (tot nu toe) redelijk goed. Niet perfect maar dat was tot nu toe ook nog niet nodig.
Bij een dynamisch contract ken je perfect de uurprijzen van de volgende dag. Maar of een algoritme ooit de zonne-instraling volledig juist kan voorspellen voor de volgende dag? Meestal wel maar soms slaan ze ook de bal mis.
Maar wat voor gunstige invloed heeft dat voor de gebruiker op het capaciteitstarief?

Toegevoegd na 21 minuten 59 seconden:
honda4life schreef: 23 nov 2022, 00:05 Het wordt hoog tijd alles eens op gelijke stand te brengen.
Wat een kluwen: Analoge meters, digitale meters, prosumententaks, capaciteitstarief, ... Dit is toch niet houdbaar?
Het nieuwe "einddoel" is blijkbaar bijgesteld naar 1 juli 2029. Nog even geduld dus.
https://www.vreg.be/nl/blog/haal-meer-u ... tale-meter

Toegevoegd na 29 minuten 25 seconden:
Voor wie nog niet helemaal mee is met het capaciteitstarief, op deze webinar komt het bij de start ook aan bod:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens de simulator zou het voor ons dalen van €470 naar €330.
Toch blijft het een achterlijk slechte uitwerking van een te huldigen principe.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Het is toch nieuw dat er nu staat dat het sociaal tarief uitgesloten is van het capaciteitstarief?

Wel opmerkelijk dat hun conclusie van de Ugent studie er ook staat, al ontkennen ze het niet, staat er in de conclusie niets over de kleine huishoudens die verliezen. Trek dat minimum gewoon naar beneden zodat kleine huishoudens niet verliezen, is dat nu zo moeilijk?
Laatst gewijzigd door bollegijs 23 nov 2022, 18:13, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Welke partij gaat eens wieden in dat sociaal tarief?
Dat begint toch echt te lijken op een win-for-life, niet?

En geloof me: het sociale tarief is niet enkel voor arme sukkelaars. Ik ken mensen met een dikke pree die toch ST krijgen. Ze kunnen er maar goed mee zijn, maar we kunnen de middelen toch beter aanwenden, niet?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Ik had liever een antwoord op de vraag ipv een HLN comment mja
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

bollegijs schreef: 23 nov 2022, 18:05

Wel opmerkelijk dat hun conclusie van de Ugent studie er ook staat, al ontkennen ze het niet, staat er in de conclusie niets over de kleine huishoudens die verliezen. Trek dat minimum gewoon naar beneden zodat kleine huishoudens niet verliezen, is dat nu zo moeilijk?
Je reactie begrijp ik volkomen, maar ze mogen met de hele verandering niet in hun eigen voet schieten. Vergeet niet waarom ze het hebben moeten doorvoeren. Te weinig midellen om het hele netwerk up te graden of allessinds wat ademruimte geven voor aanpassingen te doen. Investeringen gaan ze moeten blijven doen.

Ik lees een artikel dat in 2023 de tarieven het felst stijgen in Limburg. Eerlijk gezegd verbaasd me dit niet. Er was me gezegd door iemand dat bij fluvius werkt dat de infrastructuur bij het vroegere Infrax Liburg er slecht aan toe was… zeker in vergelijking met Antwerpen.

Overigens… Hier thuis doen we al ongeveer een jaar de oefening. In het begin hadden we nog kwartier pieken van rond 3 kw maar de laatste maanden zijn we meer ingespeeld en blijft alles onder de 2.5 kw.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nexus1980 schreef: 23 nov 2022, 21:59 Overigens… Hier thuis doen we al ongeveer een jaar de oefening. In het begin hadden we nog kwartier pieken van rond 3 kw maar de laatste maanden zijn we meer ingespeeld en blijft alles onder de 2.5 kw.
Goede oefening maar onder de 2,5 kW blijven heeft weinig zin want je betaalt sowieso voor 2,5 kW (+ een deel per kWh).
En of het sop de kool waard is om nu te oefenen om van 3 kW naar 2,5 kW te gaan? Dat gaat dan om een "besparing" van een 20 € op jaarbasis.

En de reden van invoering moet je ook nuanceren. Weet dat van de netkost op de kWhprijs eigenlijk maar 1 c€/kWh naar de netbeheerder zelf gaat.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Heel dat netbeheer is pervers, gemeenten zijn aandeelhouders en de statuten zeggen dat alle winst naar de aandeelhouders moet gaan. 1 en 1 is 2 he.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Correct.
Maar het is tenminste een belasting die gemakkelijker te vermijden is dan andere gemeentebelastingen.
Halen ze daar hun geld niet meer uit dan zullen ze het via andere belastingen moeten innen.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik had ergens van de week gelezen, geen zorgen maken, een kerstfeestje kost je maar 1,5 euro extra... Oh ja, bovenop al de andere prijsstijgingen kan dat er ook nog bij zeker?

Omdat de infrastructuur het laat afweten...

Het wordt tijd dat er eens een sterke regering komt die van 0 begint want het loopt echt de spuigaten uit met cadeaus voor de ene en afpakken voor de andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 24 nov 2022, 23:13 Ik had ergens van de week gelezen, geen zorgen maken, een kerstfeestje kost je maar 1,5 euro extra... Oh ja, bovenop al de andere prijsstijgingen kan dat er ook nog bij zeker?

Omdat de infrastructuur het laat afweten...
De infrastructuur, toch op de meeste plaatsen, is nog steeds dezelfde als tijdens het kerstfeest van de vorige jaren.
En het zal trouwens pas vanaf het kerstfeest vanaf 2023 zijn dat je moet gaan herberekenen.
En heb je een rekenvoorbeeld hoe je, met betrekking tot het capaciteitstarief aan die extra kost komt van 150 c€?
Daar moet je, als ik het nareken, toch al aardig wat kW voor verzetten. Hangt natuurlijk van de aard van je kerstfeestje af. Rockband uitgenodigd? Scala?
Vergeet - het is een herberekening, geen nieuwe rekening - bij het maken van je afrekening ook niet de elektricteitskosten van het kerstfeest van dit jaar (tegen de tarieven van 2022) meenemen (want het gaat om extra kost, niet om de kost). Je vermogensverbruik van het kerstfeest van 2023 zal ook alleen maar meetellen wanneer er die dag meer vermogen gevraagd werd dan de rest van de maand. En die dag (kerstfeest of andere dag van december 2023 met een piek) zal voor de gemiddelde maandpiek maar meetellen voor 1/12de.
Lijken met toch al heel wat voorwaarden die vervult moeten worden en heel wat afgenomen kW om aan een kostprijs (voor het capaciteitstarief) van 150 c€ te komen. Dat is dus een "extra" uitgave op jaarbasis hè. Lijkt me niet zo moeilijk om een kerstfeest te organiseren die ergens tijdens dat lopende jaar elders te besparen (bv. op een jaar tijd één koffietje of één pintje minder verzetten in de horeca, je eens niet laten verleiden door "Black friday" aankopen,....). Om het maar te kaderen.

Heb toch een klein vermoeden dat andere kosten veel meer gaan doorwegen.
Het wordt tijd dat er eens een sterke regering komt die van 0 begint want het loopt echt de spuigaten uit met cadeaus voor de ene en afpakken voor de andere.
Je krijgt je kans in 2024, dus slechts een vijftal maanden na het eerste kerstfeest vallende onder het capaciteitstarief. En vooral niet uit het oog verliezen dat het energiebeleid waar dit capaciteitstarief, prosumententarief, DM,... een onderdeel van is louter een Vlaamse bevoegdheid is en je stem - inzake dit onderwerp - dus moet doorwegen bij de verkiesbare plaatsen voor de Vlaamse regionale verkiezingen waarvan de uitslag de toekomstige Vlaamse Regering zal bepalen. Benieuwd wie er daar vanaf nul zal herbeginnen.
Of bedoel je dat het niveau van deze Vlaamse Regering al onder nul gezakt is en ze sowieso van nul moet herbeginnen?

Toegevoegd na 4 uren 41 minuten 55 seconden:
ygeffens schreef: 22 nov 2022, 19:09 Ik herhaal nog even een vraag die ik enkele pagina's eerder ook al heb gesteld: hoe gaan ze dat gemiddelde nu berekenen?
Mijn afrekening komt in mei '23.
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van juni '22 - mei '23 ...
- Gaan ze een gemiddelde nemen van de maandpieken van januari '23 - mei '23 ...
... en dit aanrekenen voor 5/12de van een jaar?
Wat jouw afrekening betreft is het dus idd het laatste: de gemiddelde maandpiek van de maanden januari tot en met mei. Dus de hoogste pieken van 4 maanden (als je afrekening ergens in mei is dan is de piek van mei nog niet weerhouden) gedeeld door 4 = gemiddelde maandpiek.
Wie een afrekening in februari krijgt zal dus zijn piek voor januari als gemiddelde maandpiek aangerekend krijgen.
Dit probleem stelt zich uiteraard alleen in het overgangsjaar 2023 (en voor wie om welke reden dan ook een afrekening laat opmaken waarbij de digitale meterstanden doorgegeven worden over een periode van minder dan 12 maanden. Van dan af zijn het telkens de 12 laatste maandpieken die meegeteld worden. De oudste maand valt telkens weg voor de volgende afrekening.
Sol Invictus!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe zal men de piek berekenen bij een maandelijkse afrekening?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Goeie vraag ik heb weliswaar een vermoeden dat zulks wel eens gebaseerd zou kunnen zijn op basis van de kwartier kW-piek van de betrokken maand alleen
Mijns inziens best de vraag expliciet stellen aan de VREG en uw leverancier indien u over een digitale meter beschikt

https://www.vreg.be/nl/contact
ivob
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 25 nov 2022, 17:06 Goeie vraag ik heb weliswaar een vermoeden dat zulks wel eens gebaseerd zou kunnen zijn op basis van de kwartier kW-piek van de betrokken maand alleen
Mijns inziens best de vraag expliciet stellen aan de VREG en uw leverancier indien u over een digitale meter beschikt
Dat maakt in se toch weinig uit?
Of je nu 12 keer 1/12 van iedere maandpiek in één keer krijgt aangerekend of iedere maand 1/12de betaald van de piek, op het einde van de rit blijft de afrekening gelijk.
Sol Invictus!
M_016
Elite Poster
Elite Poster

@ivob

Ik vermoed dat er in feb voor een afrekening (geen voorschotfactuur) enkel rekening gehouden zal worden met de max kwartierpiek kW van januari enz.
Dergelijke werkwijze indien ze effectief van toepassing zou zijn (mijn vermoeden) kan enige impact hebben bij maandelijks (sterk) fluctuerende max. kwartierpieken, nee?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Best den ellentriek afzetten in januari ...

https://www.hln.be/geld/waarom-het-piek ... ~a51b9642/
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Veranderende energietarieven worden ook toegekend volgens profiel (kort door de bocht, ongeveer 8% per maand). ivob heeft ze hier eens geplaatst.
Lukt me dat je piek van januari dus ook slechts van toepassing is op het geschatte verbruik van januari, volgens datzelfde profiel.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
M_016
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad een voortschrijdend gemiddelde zal blijkbaar door de intercommunale in rekening gebracht worden bij de leverancier om (maandelijks) aan de factuur/voorschot te worden toegevoegd
https://www.vreg.be/nl/faq/nieuwe-nettarieven-2023
=
het zal tot 12 maand duren (na installatie van de digitale meter en met ingang ter vroegste vanaf jan 2023 dat (sterk) fluctuerende maandelijkse maximum kW-kwartierpieken) zoals (steeds) door de VREG voorgespiegeld volledig/correct uitgevlakt zullen worden
ivob
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 25 nov 2022, 18:52 @ivob

Ik vermoed dat er in feb voor een afrekening (geen voorschotfactuur) enkel rekening gehouden zal worden met de max kwartierpiek kW van januari enz.
Dergelijke werkwijze indien ze effectief van toepassing zou zijn (mijn vermoeden) kan enige impact hebben bij maandelijks (sterk) fluctuerende max. kwartierpieken, nee?
Capaciteitstarief berekend op kW wordt - volgens mij - niet verrekend in een voorschotfactuur want de voorschotfactuur gaat tussen de klant en zijn energieleverancier. Deze heeft - indien geen specifieke toestemming van de klant - geen inzage in de kwartierwaarden en pieken van de klant. Deze worden eenmaal per jaar door de netbeheerder doorgegeven aan de leverancier van de klant die deze dan int voor de netbeheerder.
Wat jij vermoed (indien geen 12 maanden capaciteitstarief afrekenen volgens verlopen maanden tussen twee meteropnames, in 2023 - een overgangsjaar - zullen er veel afrekeningen volgen die geen volledige 12 maanden omvatten) schreef ik hiervoor al. Dus mee eens dat de afrekening voor het capaciteitstarief zo zal gebeuren.

Volgens mij is er geen negatieve impact over hoeveel maanden het capaciteitstarief effectief wordt berekend voor de gemiddelde maandpiek. Iedere maand staat immers op zichzelf en telt maar voor 1/12de meer in het geheel. Het kan wel zijn dat je over een kortere prioode tijdens dure maanden iets meer gaat betalen maar die dure maanden tellen dan weer niet mee in de volgende maanden waar de afrekening dus in verhouding goedkoper zal zijn. Alleen de laatste 12 maanden worden weerhouden, de oudste maand valt af (alleen in 2023 zijn er voor de meeste klanten geen 12 maanden om te weerhouden). Bij een verhuis begin je overigens ook opnieuw en worden de pieken van het oude adres niet meegenomen.

Het nettarief voor de maanden vallende in 2022 wordt gewoon berekend op je kWh-verbruik volgens de verdeelsleutel van de RLP0N.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inmiddels heb ik ook gevonden hoe dat max. tarief werkt. Ben je een zuinige verbruiker met lage pieken (onder of gelijk aan de 2,5 kW en minder dan 750 kWh verbruik - kan iets schommelen omdat iedere subnetbeheerder andere tarieven heeft) dan rekenen ze je een max. nettarief aan van 20,14 c€/kWh ipv het capaciteitstarief op vermogen (waar dit voorheen rond de 15 c€/kWh) was. Een stijging van de netkost dus van een goede 30%. :-)
Voor iemand die onder het max. tarief valt heeft het dan ook geen zin zijn pieken te gaan beperken tot onder de max. factuur.

Ik heb bv. een gemiddelde maandpiek van 3,01 kW en val onder de max. factuur van 20,14 c€/kWh. Met eenzelfde laag verbruik (in kWh) heeft het dus geen zin om na invoering van het capaciteitstarief te streven naar een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW want je betaalt een minimum van 2,5 kW doch steeds met een max. factuur van 20,3548 c€ (incl. 6% BTW) berekend over het aantal kWh. Pas vanaf het ogenblik dat deze laatste berekening hoger is dan het capaciteitstarief in kW + netdeel in kWh betaal je volgens het principe van kW + netdeel kWh, de normale situatie voor de meeste verbruikers.
Of omgekeerd, het jaarlijkse nettarief mag in totaal nooit hoger zijn dan het bedrag van 20,3548 c€ per afgenomen kWh. Bij een laag verbruik kan je dus hogere pieken trekken en betaal je niet meer dan de max. factuur (maar nooit lager dan het bedrag gelijk aan 2,5 kW).
Sol Invictus!
M_016
Elite Poster
Elite Poster

@ivob
Thanks & eens & duidelijk maar toch met een bemerking/kanttekening cfr website FAQ VREG & HLN ref in bericht van duizend
Quid met de werkwijze/facturatie inzake reële maandelijkse afrekeningen tussen eindgebruiker en leverancier: enkel op basis van de betrokken kW kwartiermaandpiek of toch op basis van een in de loop van de tijd voortschrijdend gemiddelde kW-kwartierpiekwaarde?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mij lijkt bij een maandafrekening voor de naakte energieprijs een maandafrekening voor het nettarief (1/12 de van het vermogenstarief volgens maandpiek + netdeel op afgenomen kWh van de respectievelijke maand) de logische gang van zaken. Maar wie ben ik?
De vraag werd gesteld aan de VREG (want zij zullen dit moeten bepalen). Als ik antwoord krijg weet jij het ook (ontvangstmelding gekregen maar druk, druk, druk :-D bij het callcenter van de VREG).
Sol Invictus!
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Is dat zo een mail waar de wachttijd minstens 4 weken is?
Dan weten we het in januari.
Ik heb er al zo eens eene van de FOD gehad.
Antwoord na 4 maanden...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Normaal gezien krijg ik in normale omstandigheden van de VREG een antwoord binnen de drie werkdagen.
Maar kan me wel voorstellen dat ze momenteel verzuipen in de vragen.
En maakt het nu iets uit of je dat morgen weet, in december of in januari? De factuur gaat er juist hetzelfde uitzien.
Sol Invictus!
M_016
Elite Poster
Elite Poster

Zaterdag 30/11 jl een aantal specifieke vragen voor toelichting m.b.t. de maandafrekening/jaarafrekening en de informatie uitwisseling dienaangaande tussen distributiemaatschappij en energieleverancier via de contactpagina gesteld met verwijzing naar de mijns inziens niet 100% duidelijke/volledige info op website en FAQ.
Zoals door u aangestipt tot op heden enkel een ontvangstmelding met aanduiding dat er uitzonderlijk veel mails ontvangen worden en dat het iets langer dan normaal kan duren om een antwoord te bekomen?
Uiteraard zal ik deze info vervolgens dan ook delen op het forum
ivob
Elite Poster
Elite Poster

M_016 schreef: 26 nov 2022, 13:14 met de werkwijze/facturatie inzake reële maandelijkse afrekeningen tussen eindgebruiker en leverancier: enkel op basis van de betrokken kW kwartiermaandpiek of toch op basis van een in de loop van de tijd voortschrijdend gemiddelde kW-kwartierpiekwaarde?
VREG schreef:U hebt een een digitale meter: Hebt u een maandafrekening? Dan komt elke maand uw laatste gemiddelde maandpiek op de factuur. Uw leverancier rekent daarop het capaciteitstarief (in euro per kW per maand) aan.

U hebt een klassieke meter: dan betaalt u voor het capaciteitstarief de minimumbijdrage van 2,5 kW. Op uw jaarafrekening vindt u dat als een jaarlijks vast bedrag. Bij een maandafrekening betaalt u die bijdrage in maandelijkse bedragen.
Afgerekend per maand.
De logische gang van zaken dus.

Vanaf begin 2023 toont de digitale meter altijd het hoogste kwartiervermogen in de lopende maand.
Fluvius voegt die extra mogelijkheid vanop afstand toe.

Wel opletten voor wie een klein verbruik in KWh heeft maar wel een afname geconcentreerd in een bepaalde maand (alhoewel er dat in de praktijk niet veel zullen zijn). Heb je bij een jaarafrekening een kleine afname op jaarbasis doet het capaciteitstarief er niet echt toe want je kan dan zoveel pieken afnemen als je wil omdat je dan toch onder de max. factuur valt. Bij mijn subnetbheerder is het omslagpunt op jaarbasis bv. 536 kWh. Daaronder heeft het geen enkele zin om aan peakshaving te doen.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

VREG schreef: .....
U hebt een klassieke meter: dan betaalt u voor het capaciteitstarief de minimumbijdrage van 2,5 kW. Op uw jaarafrekening vindt u dat als een jaarlijks vast bedrag. Bij een maandafrekening betaalt u die bijdrage in maandelijkse bedragen.
Wat zou dit minimum jaarlijks vast bedrag dan wel zijn ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Met een analoge meter zal je dan maandelijks het vaste jaarbedrag (zie lijst hierna) gedeeld door 12 betalen + de netvergoeding voor de kWh verbruikt in de maand waarop de afrekening gebaseerd is(welke hoger is dan voor verbruikers met een digitale meter).

Het minimum is voor iedereen gelijk: 2,5 kW
Het tarief dat daarmee samengaat verschilt van subnetgebied tot subnetgebied.
De tarieven voor ieder netgebied kan je vinden op de site van de VREG (of hieronder).
Nettarieven 2023.jpg
De max. factuur is voor ieder met een digitale meter in ieder subnetgebied gelijk: 20,3548 c€/kWh (incl. BTW).
Voor verbruikers met een analoge meter is er geen max. tarief. Het kWh-tarief is ook hoger dan bij de digitale meter.

Prosumenten met een analoge meter betalen daarboven ook het (verlaagde) prosumententarief.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 09 dec 2022, 23:35 ...
Prosumenten met een analoge meter betalen daarboven ook het (verlaagde) prosumententarief.
Bedankt voor deze tabel.
Nieuw prosumententarief is bovendien variabel (zonne uren te Ukkel). Deze verlaging (Bij Imewo van 68€ /kVA naar +/- gemiddeld 42€ /kVA) zal gedeeltelijk het vaste bedrag compenseren.

Ben benieuwd wat Ecopower zal doen met z'n gedeelte all-in tarief.
In mijn jaarlijks afrekening zit momenteel enkel het prosumententarief en de Turteltaks.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Bij mij ook.
Als ik de simulatie invul bij fluvius ga ik minder betalen dan voorheen. :think: :think:
Eigenaardige manier om me te overtuigen om een digitale meter te plaatsen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef: 10 dec 2022, 18:38 Ben benieuwd wat Ecopower zal doen met z'n gedeelte all-in tarief.
In mijn jaarlijks afrekening zit momenteel enkel het prosumententarief en de Turteltaks.
Welke Turteltaks?
De heffing op de afnamepunten van Elektriciteit, ingevoerd door de Vlaamse regering in 2015, werd reeds in 2017 vernietigd door het Grondwettelijk Hof wegens schending van de bevoegdheidsregels (en dat zou niet de laatste keer zijn dat de Vlaamse overheid daarvoor zou veroordeeld worden).
Ecopower heeft al geruime tijd geleden aangekondigd dat na het invoeren van het capaciteitstarief berekend op vermogen deze uit de factuur zal gehaald worden en afzonderlijk aangerekend.
Kan ook niet anders gezien het een individueel gegeven is.
Bijdrage energiefonds en kosten databeheer Fluvius worden ook al langer afzonderlijk afgerekend in de jaarafrekening.
Ecopower bestudeert momenteel ook de mogelijkheid tot maandelijkse facturatie (afrekening op maandbasis).

Toegevoegd na 19 minuten 1 seconde:
cadsite schreef: 10 dec 2022, 18:40 Als ik de simulatie invul bij fluvius ga ik minder betalen dan voorheen. :think: :think:
Eigenaardige manier om me te overtuigen om een digitale meter te plaatsen.
Er is al meermaals gecommuniceerd dat het capaciteitstarief geen nieuwe belasting is maar een andere manier om het nettarief te berekenen. Sommige eindgebruikers hebben daar een klein voordeel bij, voor anderen is het een status quo en anderen betalen meer.
Is afhankelijk van je verbruikersprofiel.
Is voor eindgebruikers met een digitale meter niet anders.
Met een digitale meter betaal ik vanaf januari 2023 bv. veel meer procenten aan netvergoeding dan in 2022 (in euro's is het al minder "dramatisch") maar betaal ik net zoals in 2022 geen prosumententarief meer, krijg ik een (hogere) injectievergoeding voor teruglevering en kan ik in 2023 zoveel pieken veroorzaken als mijn installatie van 40A technisch toelaat zonder daar meer netvergoeding voor te moeten betalen (want ik betaal al de max. factuur per kWh).
Wat het beste scenario is hangt gewoon af van ieders individueel verbruikersprofiel.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 11 dec 2022, 00:30
lacer schreef: 10 dec 2022, 18:38 ...
Welke Turteltaks?
Bedoelde uiteraard bijdrage energiefonds.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef: 10 dec 2022, 18:40 Bij mij ook.
Als ik de simulatie invul bij fluvius ga ik minder betalen dan voorheen. :think: :think:
...
Als ik die simulatie probeer met digitaal en analoog, dan moet ik al een stevig gemiddelde piek hebben waar ze mee rekenen om iets of wat verschil beginnen te maken
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

logisch dat er relatief weinig verschil is - indien je thuis je wagen niet relatief snellaad:
- het capaciteitstarief is, afhankelijk van je beheerder, 38 tot 53€ per kw piek
- Het minimum waarvoor je moet betalen is 2,5 kw => 95 tot 132,5
1) De meeste mensen hebben een gemiddelde piek van 4kw => 152 tot 212
2) Stevige gebruikers, dat is nog steeds ZONDER electrische wagen (of pechvogels) komen aan 6kw => 228 tot 318
3) Electrische rijders met een 11kw paal die deze elke maand wel eens gebruikt aan dat vermogen => 418 tot 538
4) Electrische rijders met een 22kw paal die... => 836 tot 1166

gebruiker 1 kan 57 tot 79,5€ per jaar besparen. Zonder batterij die dat voor hem regelt zeer moeilijk.
gebruiker 2 kan 133 tot 185,5€ per kaar besparen. Zonder batterij .....onmogelijk
gebruiker 3 kan pakweg 380 tot 500 besparen. Quasi enkel mogelijk met trager laden.
gebruiker 4 kan pakweg 800 tot 1000 besparen. Quasi enkel mogelijk met trager laden.

belangrijk: capaciteitstarief vervangt een gedeelte van het vorige nettarief.

conclusie:
-normale verbruiker : capaciteitstarief is niet zo'n ramp => niet de moeite om van wakker te liggen alleszinds => het beetje winst of verlies is verwaarloosbaar
-kleine verbruikers gaan meer betalen => afhankelijk van het standpunt is dat logisch/jammer
-zeer grote verbruikers gaan (nog) minder betalen => onlogisch (zelfs al rij je electrisch - dat mag nog altijd ontraad worden)
-grote verbruikers gaan minder betalen, als ze hun pieken weten te beperken => afhankelijk van het standpunt is dat logisch/jammer

-wie een batterij heeft staan kan die inzetten voor peak shaving. => Of dat de moeite is (kostbesparing <=> gebruik cycli batterij + continu reservering van een bepaald % van je batterij daarvoor) laat ik in het midden. (en is afhankelijk van je verbruikersprofiel - quasi onmogelijk met laadpaal +11kw)
-electrische rijders moeten - de kost erbij nemen - of traag thuisladen - of crazy veel geld investeren in grote thuisbatterijen
Bijlagen
piek.jpg
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Gebruikers 3 & 4 zullen bij het trager laden wel minder betalen onder de kwartier piek maar zullen 20% méér stroom moeten inkopen om hetzelfde aantal km te rijden. Immers doordat ze veel langer moeten laden zal alle elektronica veel langer actief zijn (vaste verbruikswaarde) tegen een veel lager laadvermogen.
Dus voor de DNB altijd €€€
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Klopt mijn redenering?

Concreet: Fluvius Limburg.

Ik betaal nu (2022) 7,66c€/kWh distributie en transportkosten (komt van tariefkaart). Dit zou in de toekomst 3,94c€/kWh worden. Een verschil van 3,72c€/kWh.

Voor piekverbruik van 2,5kW betaal ik in 2023: 2,5 x 37,65€ = 94,125€ .

Het terugverdienkantelpunt (om het een naam te geven) ligt dan dus (bij (minimum)piek van 2,5kW) op 2530 kWh (=94,125€ / 3,72c€/kWh). Minder verbruiken dan dat: duurder in 2023 dan in 2022. Meer verbruiken: goedkoper in 2023 dan in 2022.

Voor een normale piek van 5kW ligt het terugverdienkantelpunt op 5060kWh. Maw: we zijn 'gesjareld' en zullen dus zeker meer betalen. Zeker met zonnepanelen als je weinig verbruikt, maar wel regelmatig een mooie piek trekt.

/edit: dit is dan nog het meest positieve scenario. Op het nachttarief is het verschil kleiner (distributietarief is lager) en ligt het terugverdienkantelpunt nog hoger ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

pfuhu schreef: 11 dec 2022, 22:48 Maw: we zijn 'gesjareld' en zullen dus zeker meer betalen. Zeker met zonnepanelen als je weinig verbruikt, maar wel regelmatig een mooie piek trekt.
Je vergeet het max. tarief per kWh in rekening te nemen.
Wanneer je, bv. door PV, weinig netafname hebt betaal je nooit minder dan 2,5 kW (tarief voor ieder subnetgebied verschillend) maar ook nooit meer dan het max. tarief per verbruikte kWh (voor iedereen met een DM gelijk).
In dat geval kan je zoveel hoge pieken trekken als je hoofdautomaat maar toelaat zonder een toeslag voor deze occasionele kwartierpieken te betalen.
Maar je kWh verbruik mag dan niet te hoog zijn. Te laag maakt ook niet echt uit want je betaalt min. voor 2,5 kW (maal het kW-tarief voor je subnetgebied).
Je zal dan in % veel meer betalen dan in 2022 maar in € nauwelijks enkele tientallen euro meer. Maar in dat geval heeft het geen zin om nog op te letten om af en toe een heel hoge vermogenspiek trekken te voorkomen en aan peakshaving te doen of om je verbruik te spreiden om te trachten zo zicht mogelijk bij het tarief van 2,5 kW te blijven. Want het is dan, economisch gezien, vergeefse moeite.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

lirec schreef: 11 dec 2022, 21:14 conclusie:
-normale verbruiker : capaciteitstarief is niet zo'n ramp => niet de moeite om van wakker te liggen alleszinds => het beetje winst of verlies is verwaarloosbaar
-kleine verbruikers gaan meer betalen => afhankelijk van het standpunt is dat logisch/jammer
-zeer grote verbruikers gaan (nog) minder betalen => onlogisch (zelfs al rij je electrisch - dat mag nog altijd ontraad worden)
-grote verbruikers gaan minder betalen, als ze hun pieken weten te beperken => afhankelijk van het standpunt is dat logisch/jammer
Dit is nu ook maar de start/introductie van dat tarief. Je weet ook goed genoeg dat dit stelselmatig, step by step, zal worden opgevoerd in de toekomst. Want de huidige tariefstructuur is tem 2025, daarna een nieuwe periode van 3 jaar waar ik nu al voorspel dat dit al een pak meer opgetrokken zal worden. En al zeker als de energieprijzen zullen stabiliseren naar een normaler niveau.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Yep, de weg naar off grid zou wel eens korter kunnen zijn dan ingepland. :-D
Maar zelf schat ik die kans miniem tot onbestaande. Maar je weet maar nooit.

Ik zie in de (nabije) toekomst eerder een tweaken van het capaciteitstarief naar wisselende uurtarieven => duurder bij veel vraag en goedkoop bij weinig vraag. Totdat een meerderheid aan een afname uurtarief zit. Dan zullen ze waarschijnlijk weer iets anders moeten verzinnen. In Nl betaal je bv. al een vast bedrag per dag om aangesloten te zijn op het net.

Wanneer het net meer kost dan het opbrengt gewoon de stekker eruit. Maar dat gaat nog even duren.
Voor ieder nieuw probleem bestaat een gepaste oplossing.

Niet altijd voor iedereen een mogelijkheid.
Maar voor wie kan en wil wordt het nu toch langzaam tijd om zich beginnen voor te bereiden op wat onvermijdelijk komen gaat.
Of gewoon de rekeningen te blijven betalen.
Hoe groter de groep welke (deels) zijn eigen energie kan opwekken (en opslaan) hoe kleiner de groep op wie de stijgende netkosten kunnen verhaald worden.
Uiteindelijk zal ook hier de eerste groep geviseerd worden (als hun aandeel in het geheel maar groot genoeg is) maar ze blijven wel het langst buiten schot.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 12 dec 2022, 09:01
Wanneer het net meer kost dan het opbrengt gewoon de stekker eruit. Maar dat gaat nog even duren.
Voor ieder nieuw probleem bestaat een gepaste oplossing.

Niet altijd voor iedereen een mogelijkheid.
Maar voor wie kan en wil wordt het nu toch langzaam tijd om zich beginnen voor te bereiden op wat onvermijdelijk komen gaat.
Of gewoon de rekeningen te blijven betalen.
Geen probleem hoor ivob.
Het enige dat bij mij nog ontbreekt om de stekker uit het net te halen is een pakske lucifers om de houtstoof aan te steken.
En de moed om mijn principes aan de kant te schuiven om proberen mee te werken aan een betere wereld voor iedereen ipv enkel aan een betere energierekening voor mezelf.

Kan de stekker direct ook uit de gasaansluiting gehaald worden.
Den hond gaat dan natuurlijk afzien, continu 25 graden binnen ipv 21.
Wat versgemaakte ijsblokskes in den drinkbak lost dat grotendeels op, maar alleen als in de winter het zonneke vollebak schijnt he, ah ja iedereen moet consuminderen zal ik hem uitleggen.

Zal me natuurlijk nogal ne walm geven, al dat vers hout in de stoof. Ik ben dan ook de ganse buurt aan het warm maken voor de houtstook. De buurman staat alvast te popelen om eens flink te gaan kappen in mijn boske. De helft van de mooi gekapte houtblokskes mag hij dan voor zichzelf houden voor de moeite. :-D

If you can’t beat them, join them is het motto.

Een ganse wijk met continu fel rokende schoorstenen, elke dag smogalarm, er zullen wel regels tegen de houtstook komen dan. :lol:
Al is het maar van het geklaag van de wijk daarnaast… de dommerikken met hun hoge energierekening.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Dat is dus hier al.
Een nieuw verkaveling tegen een oude.
En daar zijn wat houtstoven.
Staat de wind verkeerd, dan wordt je uitgerookt.
Echt niet plezant.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”