Ik rij al jaren met twee sets (zelfde bandenmaat) gezien ik regelmatig in Duitsland ben bij mijn broer. Maar zelfs als ik niet naar Duitsland zou moeten zou ik voor deze optie blijven kiezen.
Mij interesseert het geen reet hoe mijn auto er uit ziet dus de winterbanden liggen op stalen velgen. Vergelijken kan je doen in de wisselperiodes, zo rond november en rond maart en dan best met banden van dezelfde producent/kwaliteit natuurlijk. Op droog wegdek merk ik dan weinig verschil (behalve dat de winterband iets meer rolgeluid heeft en iets minder comfortabel is) maar vooral op nat wegdek is het verschil wel te voelen.
Bij echte winterse toestanden is er wel degelijk een immens verschil op sneeuw, natte pap of gewoon nat wegdek. De blokgroefjes in de winterband zullen sneeuw en ijswater van het bandoppervlak wegduwen. Bij een zomerband gaan de groeven al snel opgevuld blijven met bevroren materiaal, waardoor je geen groeven en grip meer hebt. Dus dat maakt wel degelijk verschil. De zachtere rubbersamenstelling van de winterband geeft zelfs iets meer 'grip' op ijs, maar schuiven kan je even goed
Wat ik wel zie is dat mensen zich al snel ongenaakbaar voelen als ze met winterbanden gaan rijden en daar schuilt wel degelijk een gevaar, want rijstijl is natuurlijk de belangrijkste factor om ongevallen te vermijden.
Over Duitsland wil ik toch wel zeggen dat er geen 'periodes' zijn waarin winterbanden verplicht zijn. Je banden moeten altijd voldoen aan de weersomstandigheden waarin je rijdt. Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht en dat kan soms in bepaalde gebieden zelfs al in de vroege herfst voor vallen. Boetes zijn vrij hoog en stijgen exponentieel als je een opstopping veroorzaakt (niet op een helling kunnen bijvoorbeeld) doordat je banden niet geschikt zijn. Laat staan bij een ongeval.
Winterbanden
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Beetje off-topic, maar voor een hot lap mis je toch wel behoorlijk de apexen, en op 0:30 en 1:10 ga je zelfs regelrecht van de baan en dan je sim-racing op dezelfde hoogte zetten als in 't echt racen...?ub4b schreef: en mijn hot lap:
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Hier ook winterbanden erop eind oktober en eraf na Pasen.
Heb voor elk van de voertuigen een set met alu velg
(was ongeveer dezelfde prijs dan stalen velg)
Dit is geen extra kost, ofwel rij je ze op, ofwel verkoop je de winterbanden als je de auto wegdoet. Verkoop ze apart van de auto, brengt meer op!
Enige wat het kost is een half uurtje powertraining om ze te wisselen.
In sneeuw en consoorten, gigantisch verschil.
Anders hangt het er van af of je een zomer “regen” band hebt of niet.
Heb voor elk van de voertuigen een set met alu velg
(was ongeveer dezelfde prijs dan stalen velg)
Dit is geen extra kost, ofwel rij je ze op, ofwel verkoop je de winterbanden als je de auto wegdoet. Verkoop ze apart van de auto, brengt meer op!
Enige wat het kost is een half uurtje powertraining om ze te wisselen.
In sneeuw en consoorten, gigantisch verschil.
Anders hangt het er van af of je een zomer “regen” band hebt of niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Check de rondetijd van Fiorano en kijk in de tabel naar "Race cars"Tomby schreef:en dan je sim-racing op dezelfde hoogte zetten als in 't echt racen...?
https://automobile.fandom.com/wiki/Fiorano_Circuit
Welke userbaser klopt mijn 01:15 tijd, graag video proof ... en dat circuit is gemaakt om een auto maximaal te stressen en uit balans te halen.
Kijk ook eens naar de recente qualificaties van Spa-Francorchamps, men gaat ook buiten de piste De lijn die project cars 2 toont is niet noodzakelijk de ideale lijn.
Terug on topic: vandaag de quatracs eens gepushed doorheen een aantal ronde punten en afritten / wisselaars met de oude volvo v50, en mijn maat volgde met zijn Focus RS (ik beheer een clubje van 250 snelle fords, maar vandaag dus met de volvo op pad), en waar het bij mij piepte, piepte het bij hem ook .... wetende dat hij met veel bredere banden rijdt, zegt dat wel iets over de quatracs.
Bij nat weer gaan ze wel schuiven, dus dan moet je niet proberen de racelijn te rijden doorheen een bocht. In de zomer vrijwel 't zelfde als een echte zomerband, in de winter werkt vlot in sneeuw, enkel bij regen zijn ze niet "great" maar dan pas je je snelheid aan en klaar.
In mijn volvo bandenmaat zit dat rond de 50 a 60 voor één band, kan er perfect mee leven. Een koopje want een bandenwissel is al snel tientallen euro's in de meeste centrales.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat lukt niet voor een userbaser want gij zijt de beste.ub4b schreef:Tomby schreef:en dan je sim-racing op dezelfde hoogte zetten als in 't echt racen...?
Welke userbaser klopt mijn 01:15 tijd, graag video proof ...
Wat banden betreft, ik denk dat de ene mens het beter voelt dan de andere. Ik voel echt wel verschil met winterbanden.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Op de Focus RS is tijdens de winter en tussenseizoen de Michelin Alpin PA4 veel leuker en veel meer grip, dan de stock Pilot Super Sport ... de PA4 steken ze in Canada van fabriek op dit model. Had ik onbeperkt geld dan reed ik continu op de PA4, maar wissel nu af tussen PA4 en P4SJoe de Mannen schreef:Wat banden betreft, ik denk dat de ene mens het beter voelt dan de andere. Ik voel echt wel verschil met winterbanden
-
- Plus Member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
- Locatie: Mortsel
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Ik rijd met 2 achterwielaandrijvers - 1tje met 411 de andere met 258pk.
Ik wissel steeds van zomer/winter. Dat verschil is me toch te merkbaar. En voor mij zijn banden deel van de veiligheidsuitrusting.
@ub4b de PSS ligt ook op mijn sterkste auto, maar zelfs bij droog weer krijgt die band het vermogen niet altijd op de grond gezet, PSS is ook al wat jaartjes oud qua model he
Ik wissel steeds van zomer/winter. Dat verschil is me toch te merkbaar. En voor mij zijn banden deel van de veiligheidsuitrusting.
@ub4b de PSS ligt ook op mijn sterkste auto, maar zelfs bij droog weer krijgt die band het vermogen niet altijd op de grond gezet, PSS is ook al wat jaartjes oud qua model he
- Fatsie
- Pro Member
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
- Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
- Bedankt: 36 keer
Mijn auto werd standaard geleverd met een gaspedaal, ik gebruik deze om mijn power te doseren in functie v/d omstandigheden.ub4b schreef:En dan op de AWD, als het echt stevig sneeuwt of er ligt een laagje ijs dan is het gewoon onbegonnen om met zoveel power op de baan te komen met zomerbanden.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ieder z'n hobby vind het indrukwekkend om zien wat mensen uit een auto kunnen halen, maar voor mij is het nog altijd vooral een transportmiddel dat me op een comfortabele manier van A naar b moet brengen.
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Ook in die omstandigheden maken degelijke banden het verschil.Fatsie schreef: Mijn auto werd standaard geleverd met een gaspedaal, ik gebruik deze om mijn power te doseren in functie v/d omstandigheden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Maar is er nu eigenlijk iemand die initieel op mijn vraag kan antwoorden? Of moet ik de fabrikant eens aanschrijven?
Heeft een winterband met klasse C markering voor grip op nat wegdek een betere grip dan een zomerband op nat wegdek met klasse A onder normale Belgische natte winter? Lees, regen en temperatuur rond de 5 an 10°.
Heb geen zin om de bocht uit te gaan omdat de grip minder is bij regen dan ik gewend ben.
Goed, net Michelin aangeschreven, gezellig, kan enkel hun contactformulier gebruiken als ik een vinkje zet voor promo doeleinden, ook al staat er bij, indien u dit niet wenst... Leep.
Heeft een winterband met klasse C markering voor grip op nat wegdek een betere grip dan een zomerband op nat wegdek met klasse A onder normale Belgische natte winter? Lees, regen en temperatuur rond de 5 an 10°.
Heb geen zin om de bocht uit te gaan omdat de grip minder is bij regen dan ik gewend ben.
Goed, net Michelin aangeschreven, gezellig, kan enkel hun contactformulier gebruiken als ik een vinkje zet voor promo doeleinden, ook al staat er bij, indien u dit niet wenst... Leep.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Dan moet je winter en zomerbanden nemen hé, ipv all seasons. All seasons is een compromis waarbij de handling in sommige gevallen veel slechter gaat worden als een echte winter of zomerband - in mijn geval dus regen.Slafes schreef:Heb geen zin om de bocht uit te gaan omdat de grip minder is bij regen dan ik gewend ben.
Bij droog weer piepen de banden als je de limiet opzoekt, bij nat weer voel je gewoon heel de auto schuiven en dan heb ik echt schrik met voorwiel aandrijving. Op dat punt kan je ook niet meer eenvoudig tegensturen, heel die volvo hut sliert dan ... en je voelt de understeer zeer hard want je voelt de voorwielen dan echt "bokken". Geen leuke ervaring.
Je kan dus niet zo sportief in alle omstandigheden rijden met all seasons als met echte winter en zomerbanden, je moet dus veel meer op je hoede zijn bij slecht weer. Maar als je de normale snelheid rijdt zoals de andere weggebruikers, kom je wel overal met die all seasons. In de sneeuw zijn de quatracs dan weer zeer leuk.
Ik vraag me af of er een all season is die ook goed in de regen is?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
@Slafes
Dit is idd een achteruitgang op nat wegdek.
Winterbanden zijn op een nat wegdek meestal slechter dan zomerbanden. Enkel bij sneeuw en pap zijn winterbanden meestal beter dan zomerbanden. Op ijzel heb ik het gevoel dat er niet veel verschil is maar daar heb ik nog niet veel testen over gezien.
Zie bv. https://www.hln.be/auto/winterbanden-va ... an%20zijn.
Je band mag een andere maat hebben dan op je gelijkvormigheidsattest als de omtrek ongeveer gelijk is. Je kunt dit controleren via de bandentool op de website van de autokeuring. Als de band geschikt is maar niet op je gelijkvormigheidsattest staat zal men, tegen betaling, je nieuwe maat op je gelijkvormigheidsattest bijvoegen.
https://www.km.be/faq/welke-banden-zijn ... n-voertuig
http://www.goca.be/nl/banden
Dit is idd een achteruitgang op nat wegdek.
Winterbanden zijn op een nat wegdek meestal slechter dan zomerbanden. Enkel bij sneeuw en pap zijn winterbanden meestal beter dan zomerbanden. Op ijzel heb ik het gevoel dat er niet veel verschil is maar daar heb ik nog niet veel testen over gezien.
Zie bv. https://www.hln.be/auto/winterbanden-va ... an%20zijn.
Je band mag een andere maat hebben dan op je gelijkvormigheidsattest als de omtrek ongeveer gelijk is. Je kunt dit controleren via de bandentool op de website van de autokeuring. Als de band geschikt is maar niet op je gelijkvormigheidsattest staat zal men, tegen betaling, je nieuwe maat op je gelijkvormigheidsattest bijvoegen.
https://www.km.be/faq/welke-banden-zijn ... n-voertuig
http://www.goca.be/nl/banden