Mij interesseert het geen reet hoe mijn auto er uit ziet dus de winterbanden liggen op stalen velgen. Vergelijken kan je doen in de wisselperiodes, zo rond november en rond maart en dan best met banden van dezelfde producent/kwaliteit natuurlijk. Op droog wegdek merk ik dan weinig verschil (behalve dat de winterband iets meer rolgeluid heeft en iets minder comfortabel is) maar vooral op nat wegdek is het verschil wel te voelen.
Bij echte winterse toestanden is er wel degelijk een immens verschil op sneeuw, natte pap of gewoon nat wegdek. De blokgroefjes in de winterband zullen sneeuw en ijswater van het bandoppervlak wegduwen. Bij een zomerband gaan de groeven al snel opgevuld blijven met bevroren materiaal, waardoor je geen groeven en grip meer hebt. Dus dat maakt wel degelijk verschil. De zachtere rubbersamenstelling van de winterband geeft zelfs iets meer 'grip' op ijs, maar schuiven kan je even goed
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Wat ik wel zie is dat mensen zich al snel ongenaakbaar voelen als ze met winterbanden gaan rijden en daar schuilt wel degelijk een gevaar, want rijstijl is natuurlijk de belangrijkste factor om ongevallen te vermijden.
Over Duitsland wil ik toch wel zeggen dat er geen 'periodes' zijn waarin winterbanden verplicht zijn. Je banden moeten altijd voldoen aan de weersomstandigheden waarin je rijdt. Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden verplicht en dat kan soms in bepaalde gebieden zelfs al in de vroege herfst voor vallen. Boetes zijn vrij hoog en stijgen exponentieel als je een opstopping veroorzaakt (niet op een helling kunnen bijvoorbeeld) doordat je banden niet geschikt zijn. Laat staan bij een ongeval.