Proximus: tariefverhogingen vanaf 1/1/2016

Nieuws omtrent telecom
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Zorba schreef: ik kan ermee leven.
Mocht dit een alleenstaande prijsverhoging zijn, is dit inderdaad "mee te leven". Maar het komt bovenop alle andere verhogingen van prijzen. Zoals, water, elektriciteit, brandstof, Turteltaks, .... en dat maak het op die manier veel moeilijker om "mee te leven". Zeker dat de lonen stil blijven staan (al van 2013). Waardoor de hap uit het besteedbaar budget veel groter zal zijn in 2016 dan de meeste mensen zullen verwachten.

Als het dan nog is dat ze de prijs gewoon omhoog doen omdat de andere duopolist dat ook doet. Gewoon als een schoothondje achterna lopen, dan is dit niet meer zo dat er nog "mee te leven" valt.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik kan mij daar volledig in vinden,denk ook eens aan de prijsverhogingen (dit jaar) voor de hospitalisatie verzekeringen,die gaan redelijk wat omhoog,en aangezien wie werkt dit meestal door de werkgever betaald word,zijn de gepensioneerden,zieken en invaliden hier(terug) de pineut.Zo zijn al die verhogingen een groot bedrag per maand aan het worden,zeker voor mensen doe moeten rondkomen met 1000-1200€ Per maand (bruto bedrag).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Toch normaal dat alles duurder wordt? Wie moet dat dan wel betalen, de kabouterkes??
Meer zieken en meer gepensioneerden = duurdere factuur (voor overheid en verzekeraars)

Het feit dat er de afgelopen decenia 0,0 rekening werd gehouden met die demografische evolutie, die iedereen van ver zag aankomen, is de reden dat we nu dik gaan betalen.
Maarja, korte termijndenken eh. :roll:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ondertussen vliegen er honderden miljoenen de kas uit, aan vlieghavens die nog nooit rendabel zijn geweest.
Moeten we uitblinken in belgie om binnen de 20km overal een luchthaven te hebben. Prestige... noemen ze dat, betaald door de kabouterkes :nono:

Dit is maar een gewoon voorbeeld van hoe men geld verkwist, en bespaart langs de armere kant (euh, andere kant)
de koe zegt boe
deman3417
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Ging de snelheid van comfort pack op 01/01/2016 naar 100Mbps??
Hier blijft hij nog steeds hangen op 70Mbps. 104 meter is de afstand naar de kast, moet 100 toch lukken denk ik?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Met vectoring wel. Zonder blijf je steken op max 70/10 (max DLM lijnprofiel). Ik zit hier ook nog met 70/10, waar ik dus effectief 70/8 van haal. Ook nog geen vectoring.
deman3417
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Vectoring. Dat is iets dat al 2 jaar geroepen wordt. Als een nationaal bedrijf na 2 jaar z'n kasten niet op tijd kan upgraden ..............
Voor de prijsverhoging zullen ze geen 2 jaar nodig hebben. #gefrustreerd

Toch bedankt voor de feedback. :-)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Jammer dat je gefrustreerd bent op de 3e januari :xmas:

Er is op dit forum en andere al gepost geweest over hoeveel straatkasten het hier gaat -- de investering in mensen en materieel is dus gigantisch.

Hoger download van 70>100 is wel goed maar ik vind vooral de hogere upload belangrijk.
Kan ik tenminste aan een deftige snelheid foto's op het net zetten.
Ik heb hier een 70/10-lijn op Maxi is dat 8 upload.


Afbeelding
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Eerlijk gezegd begrijp ik al dat geklaag over de internet snelheid niet.
Amper een paar jaar terug was dit VEEL lager dan nu voor de gemiddelde klant.
Ikzelf zat twee jaar terug op 12/1, daarna op resp. 20/2, 30/3 en nu op 50/4.
En ik kan daar best mee leven; mijn noden zijn in die twee jaar niet zo enorm
veranderd. Ik ben zelfs best tevreden over die evolutie in twee jaar tijd.
Zelfs als ik bewust koos voor DSL formules zonder volume limiet. (geen Telenet)

Anderzijds ken ik wel families die reden hebben van klagen, want zij zitten
vandaag nog met internet met bandbreedtes waar ik al 10 jaar boven zit.
Dat zijn nog altijd de adressen op grotere afstand van een aansluitpunt.

En eerlijk gezegd ben ik geen fan van een klaagmaatschapij waar ieder zijn
probleem altijd maar chronisch doorschuift naar de gemeenschap voor oplossing.
Dat eenieder eens meer verantwoordelijkheid opneemt voor zijn keuzes en de
daaraan verbonden gevolgen; want deze veroorzaken ook nodeloze meerkosten.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

De frustratie is toch te begrijpen?
De kloof tussen de zones word steeds groter en wat doet proximus ipv meer ROP's bij te plaatsen zodat meer mensen dichter bij de kast zitten of volop voor FTTH te gaan? Nieuwe technologieën introduceren die diezelfde kloof nog wat groter maken. Elke nieuwe technologie is maar effectief op steeds korter wordende afstand. De volgende zal maar effectief zijn tot 100 a 200m van de ROP.
Mensen in zone 1 hebben geluk.
Mensen in zone 2 mogen lang wachten.
Mensen in zone 3 hebben geluk als ze lang mogen wachten.
Mensen vanaf zone 4 vallen vaak uit de boot. Of het is te ver of wanneer het hun beurt zou zijn schakelen ze over naar de volgende technologie.

Maar de prijs en de prijsverhoging? Die is voor iedereen hetzelfde uiteraard.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het staat je toch vrij bij een andere provider (tn, of binnekort mobistar) te gaan ipv te blijven klagen over je te lage snelheid?
staat je eveneens vrij om te verhuizen (naar analogie met iemand die dat aanhaalde in het topic van bedrijfsvoertuigen en afstanden)

ik ben altijd (met onvrede) telenet klant geweest tot vdsl hier beschikbaar kwam een paar jaar terug, ipv te klagen dat dsl te traag was.
verder is het ook zo dat als je écht te traag surft (maar 2mbps ofzo) dat je dan effectief een korting kan krijgen bij pxm.
en ze blijven investeren in hun netwerk, maar denk even zelf na: ten eerste rendeert het niet om een paar "buitenliggers" aan te sluiten op een hele nieuwe rop (of wil je het abbo geld voor iedereen nog eens zien verdubbelen? dan kan het vast wel ja...)
ftth rendeert al helemaal niet om aan te leggen, zeker niet in bestaande wijken, en dan moet je ook nog eens toelatingen krijgen om te mogen graven.

het is allemaal zo simpel niet als je lijkt te denken, noch vanuit praktisch standpunt, nog vanuit economisch standpunt.

dus is de frustratie begrijpelijk? misschien, als je ENKEL aansluitbaar bent op dsl EN geen vdsl kan halen, ja... anders: neem het alternatief, of ga desnoods bij een provider die je idd lagere snelheid geeft maar dus ook minder aanrekent als je toch niet hoger haalt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ik klaag niet over te lage snelheid, ik klaag over het verschil in snelheid die steeds groter word naargelang de zone.
Ga ik naar telenet dan klaag ik wel over de prijs, hun limiet en 'netwerkbeheer' en zeggen mensen dat ik maar naar DSL moet gaan ipv klagen :bang: Mobistar is nog niet beschikbaar dus daar kan je nog niets over zeggen.
Qua prijs kan ik niet meer goedkoper dan wat ik nu heb. Heb ik al alles gedaan in mijn mogelijkheid? Ja. Heb ik recht om te klagen? Ik vind van wel.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

scarlet: int+tv+tel = 39 euro. dat is dus niet zo duur... EN dat zou willen zeggen dat vdsl beschikbaar is: al is het maar 12/1, dan heb je al niet veel te klagen meer: in wallonie nog genoeg streken die het met max 3mbps moeten doen wegens niet interessant genoeg voor een rop of geen toelating voor te graven. (ook een leuke: het geld voor wallonie dat pxm investeert, trekken ze soms ook gewoon naar vlaanderen waardoor hier meer en ginds minder zal worden uitgevoerd)

dat je vind het recht te hebben te klagen: vanaf welke snelheid vind je het "oneerlijk" dan? en wat heb je ervoor in ruil?
bv: als je in een klein rijhuisje in het centrum van bxl woont, heb je én snel internet, én woon je vaak kort bij je werk... maar blergh, bxl (vind ik)
woon je echter in een mooi vrijstaand huis op de buiten... dan heb je vaak wat minder, maar je kiest (itt waar je werkt) wel waar je gaat wonen.

mogen ze het onderscheid tussen zone 1 en zone 4 verkleinen? ja... maar denk je dat ze dat kunnen én financieel gezond kunnen blijven?
dan zullen ze gewoon zeggen zone 1 naar beneden qua snelheid, want zone 4 verhogen is praktisch niet haalbaar - en ik heb je nog niets horen zeggen over de tests dat pxm gedaan heeft (boostbox, ftth testen) en ook nog geen oplossingen horen bieden.

ben je bereid ZELF fiber te betalen tot aan een kast? dus: de fiber + de werkuren + de graafwerken + de machines huren + de toelatingen aanvragen + de plannen van de nutsvoorzieningen opvragen?
hell, als je écht wil dan kan je een initiatief opzetten dat iedereen in je buurt bijspringt en samen betalen voor een fiber te leggen naar een rop... naar idee van een paar andere landen.

mogelijkheden genoeg, maar een commercieel bedrijf zeggen "die afgelegen zonderlingen, waar we amper op verdienen, waar we mss geen toestemming krijgen om te graven, moeten een hogere snelheid krijgen" lijkt me niet dadelijk iets dat zoden aan de dijk zal zetten.
en again: ik ken streken waar géén alternatief is voor koper en waar géén vdsl is en waar adsl zelfs geen 1mbps haalt. DIE mensen mogen klagen (en zullen ook nooit een oplossing krijgen)

is 12mbps bv aangenaam? nee, dat wil ik geloven van niet, maar klagen helpt ook maar tot in zekere mate hé
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:ftth rendeert al helemaal niet om aan te leggen, zeker niet in bestaande wijken, en dan moet je ook nog eens toelatingen krijgen om te mogen graven.
Raar dat men in Nederland massaal overstap naar FTTH ?
MaT schreef:Ga ik naar telenet dan klaag ik wel over de prijs, hun limiet en 'netwerkbeheer'
Je geeft eerst toe dat je bij TN het probleem niet hebt met de "snelheids-zones" en dan kom je zeuren over de prijs... tja, je wil dus duidelijk niet betalen voor de kwaliteit van het netwerk (wat trouwens je volste recht is maar dan moet je er ook niet over zeuren) ? En wat het 'netwerkbeheer' betreft... volgens mij heb je dat nog nooit zelf ervaren (je bent trouwens geen klant) en vermeld je het louter omdat het ergens op hun pagina's staat (dat het eventueel zou kunnen gebeuren).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

men stapt in nederland niet "massaal" over op fiber...
er is gewoon JAREN geleden al een samenwerking gekomen tussen KPN en reggeborgh (investeringsmaatschappij),
en dus zijn ze al JAREN bezig met fiber te leggen, oa bij nieuwbouw.
also: reggefiber werkt op een "als jij het vraagt, leggen wij het" basis
verder leent, afaik, de structuur en opbouw van het netwerk zich ook beter voor fiber aan te leggen dan bv vdsl (kpn werkt niet met ROP's).

als tweede heb je nog CIF, die ook fiber aanleggen, maar veel kleinschaliger zijn, en dan heb je al de gemeentelijke/lokale initiatieven die fiber leggen.

aan de andere kant zijn ze hier idd ook gewoon aan het uistellen, dat zal ik niet ontkennen, maar het grootste verschil zit hem er dus in dat het in nederland wél meer loont om fiber te leggen dan vdsl, en dat het niet zo is dat "kpn fiber legt", maar dat de joint venture en prive initiatieven dat doen.
ik zie -spijtig genoeg- in belgie nog niet veel joint ventures of prive initiatieven nog maar praten over ftth, laat staan het aanleggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:men stapt in nederland niet "massaal" over op fiber...
Bekijk dan deze kaart maar eens... http://www.stratix.nl/glaskaart/
Splitter schreef:en dat het niet zo is dat "kpn fiber legt", maar dat de joint venture en prive initiatieven dat doen.
Wie het legt speelt geen rol... wel dat men het doet wat je van Belgie niet echt kan zeggen (op enkele mini projectjes na).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

goed, begin jij het dan maar te leggen :)

dat ze het eindelijk eens mogen gaan leggen: helemaal eens (en laat ons dan zelfs eerlijk zijn: eerst de adsl/zone 4 klanten),
maar WIE moet het kostenplaatje financieren? de fiber op zich zal nog meevallen, maar manuren, toelatingen, graafwerken, verzekeringen, ...

verder hangt er ook ENORM veel af van de gemeentes: er zijn er meer als genoeg die zeggen "njet, er zal hier niet gegraven worden",
en dan is het fiber verhaal in die gemeente ook al voorbij.
ik geloof dat er in nederland een meer geijkte procedure is voor nutsleidingen dan hier, hier is het gewoon totale zever.
ook de communicatie hier is 0,0 (als bv de elektra zou graven, zouden eigenlijk tn+pxm ook verwittigd moeten worden op tijd, zodanig daar een netaanpassing gelijktijdig te kunnen doen - al is dat de laatste jaren iets gebeterd heb ik de indruk)

de link die je geeft ken ik...
op dezelfde site kan je ook wat meer info vinden, bv sep'13: 1,9 miljoen homes aansluitbaar, 626.000 aangesloten.
inwoners in nederland 2013: 16.8 miljoen, neem dan nog 4 personen / gezin gemiddeld, dan krijg je 4,2 miljoen huizen.
dat is +/- 50% aansluitbaar sinds 2005 in de grootste gevallen op *aanvraag* van o.a. de gemeentes zelf.

dus zo enorm snel is het niet hé, en gezien de structuur van belgie (geen joint venture, vdsl beter uitrolbaar dan in nederland, gemeentes die vaak tegenwerken ipv het zelf aanvragen, amper communicatie tussen de nutsmaatschappijen en gemeentes, ...) zal het hier nog wel lang duren vooraleer je iets in die aard krijgt.
groot verschil is dat bv pxm wél al op veel plaatsen fiber heeft liggen en nu ook al invoeren legt waar fiber doorkan - alle nieuwbouwen en vervangingen van invoeren worden er eigenlijk wel op voorzien - en dan moeten ze enkel vanaf de rop's de koper in de straat vervangen en fiber blazen.

moest er nu een investeringsmaatschappij zijn (bv de LRM in limburg) die zou zeggen tegen pxm: kom, wij pompen er geld in en de gemeentes zouden zeggen "graaf maar", dan zou het snel vooruit (kunnen) gaan... maar dat zal niet gebeuren in belgie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:maar WIE moet het kostenplaatje financieren? de fiber op zich zal nog meevallen, maar manuren, toelatingen, graafwerken, verzekeringen, ...
Toch altijd maar uitvluchten waarom iets hier niet zou kunnen... terwijl het duidelijk wel kan (en anders moet onze politiek het maar ondersteunen, die hebben toch een digitale agenda ?)
Splitter schreef:dat is +/- 50% aansluitbaar sinds 2005
En waar staan we in Belgie... 0.01% ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

of onze eigen regering een digitale agenda heeft? geen idee... europa heeft er wel een,
maar daar is de komende 4 jaar nog lang geen glasvezel voor vereist (2020: 100% aan 30mbps, 50% aan 100mbps *aansluitbaar zijn*)

en je zegt "dat het duidelijk wel kan", maar geef dan een concreet voorbeeld HOE in belgie? in verschillende topics komt ter sprake niet te vergelijken met het buitenland, maar als het uitkomt dan zal dat dus altijd weer gebeuren... het wegennet in nederland is ook veel beter, het ov ook (meestal), en het bier is een ramp.

en dat onze "politiek" dat moet ondersteunen? AUB NEE want dan krijgen we dat hele zonnepaneel-fiasco opnieuw en zijn we over 2j 100 euro aan het betalen voor ons internetlijntje "want de subsidies moeten terugbetaald worden"...

de uitrol van fiber gaat traag, dat ontkent niemand, maar het gaat aan een economisch tempo: bij nieuwbouwprojecten vaak glasvezel, bij vernieuwingen/vervangingen van invoer een invoer die voorzien is om fiber door te blazen (geen extra graafwerken nodig), ...

ik blijf bij hetgeen ik ooit gezegd heb: 1 uitbater, die verantwoordelijk is voor uitrol en onderhoud van koper+fiber+coax, met gereguleerde prijzen,
en daar dan de aanbieders op... enige manier om écht eerlijk te gaan werken én vooruitgang te boeken.

en don't get me wrong: ik vind het ook erg dat we van een plekje in de top 10 wat betreft internet gegaan zijn naar "ergens beneden", maar ik snap wel dat er niet veel aan kan veranderen als de manier van werken in belgie niet mee aanpast.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat aansluitbaar zijn, zitten we op rozen.
Geen idee wie er geen coax heeft, maar al de rest zou (op papier) 200Mbps via Telenet kunnen krijgen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

voor leden van de gezinsbond :-D
https://www.gezinsbond.be/Ledenvoordele ... ximus.aspx
Korting van 10 %
Bij inschrijving op bijvoorbeeld een Pack Comfort (surfen, vaste telefonie en digitale tv) betekent dat een besparing van 76,74 euro per jaar! Je betaalt dan 57,56 euro/maand i.p.v. 63,95 euro/maand.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Zie mijn post van 5 nov http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 6&start=60 onderaan pagina 4
Ook comfortpack, kheb 6,40€ korting (lid gezinsbond 10%) :wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

En voor wie geen lid is van de gezinsbond maar wel bij de federale overheid werkt of heeft gewerkt, bekijk eens uw fed+ kaart of vraag het aan als je nog geen hebt ontvangen. Voorwaarden zijn min of meer gelijk als bovenstaande behalve dat je bij korting op mobiel-abonnement kan gaan tot in totaal 6 gsm abonnementen op eenzelfde factuur.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”