goed, begin jij het dan maar te leggen
dat ze het eindelijk eens mogen gaan leggen: helemaal eens (en laat ons dan zelfs eerlijk zijn: eerst de adsl/zone 4 klanten),
maar WIE moet het kostenplaatje financieren? de fiber op zich zal nog meevallen, maar manuren, toelatingen, graafwerken, verzekeringen, ...
verder hangt er ook ENORM veel af van de gemeentes: er zijn er meer als genoeg die zeggen "njet, er zal hier niet gegraven worden",
en dan is het fiber verhaal in die gemeente ook al voorbij.
ik geloof dat er in nederland een meer geijkte procedure is voor nutsleidingen dan hier, hier is het gewoon totale zever.
ook de communicatie hier is 0,0 (als bv de elektra zou graven, zouden eigenlijk tn+pxm ook verwittigd moeten worden op tijd, zodanig daar een netaanpassing gelijktijdig te kunnen doen - al is dat de laatste jaren iets gebeterd heb ik de indruk)
de link die je geeft ken ik...
op dezelfde site kan je ook wat meer info vinden, bv sep'13: 1,9 miljoen homes aansluitbaar, 626.000 aangesloten.
inwoners in nederland 2013: 16.8 miljoen, neem dan nog 4 personen / gezin gemiddeld, dan krijg je 4,2 miljoen huizen.
dat is +/- 50% aansluitbaar sinds 2005 in de grootste gevallen op *aanvraag* van o.a. de gemeentes zelf.
dus zo enorm snel is het niet hé, en gezien de structuur van belgie (geen joint venture, vdsl beter uitrolbaar dan in nederland, gemeentes die vaak tegenwerken ipv het zelf aanvragen, amper communicatie tussen de nutsmaatschappijen en gemeentes, ...) zal het hier nog wel lang duren vooraleer je iets in die aard krijgt.
groot verschil is dat bv pxm wél al op veel plaatsen fiber heeft liggen en nu ook al invoeren legt waar fiber doorkan - alle nieuwbouwen en vervangingen van invoeren worden er eigenlijk wel op voorzien - en dan moeten ze enkel vanaf de rop's de koper in de straat vervangen en fiber blazen.
moest er nu een investeringsmaatschappij zijn (bv de LRM in limburg) die zou zeggen tegen pxm: kom, wij pompen er geld in en de gemeentes zouden zeggen "graaf maar", dan zou het snel vooruit (kunnen) gaan... maar dat zal niet gebeuren in belgie.