Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Positiviteitsratio zal idd nog veranderen deze week maar dat er een mooiende dalende lijn is van de positiveitsratio is sowieso positief want zelf al neem je 5,5% dan nog zitten we weer lager dan de voorbije 7 dagen
Nog steeds te hoog en dat is echt een cijfer dat "maakbaar" is => gewoon meer testen! Ik snap niet wat het probleem is eigenlijk.

De grote vakantie is in een maand en nog steeds hebben ze niets geleerd, maw we gaan straks 2 maanden lang echt structureel te weinig testen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
quovadis schreef:Positiviteitsratio zal idd nog veranderen deze week maar dat er een mooiende dalende lijn is van de positiveitsratio is sowieso positief want zelf al neem je 5,5% dan nog zitten we weer lager dan de voorbije 7 dagen
Nog steeds te hoog en dat is echt een cijfer dat "maakbaar" is => gewoon meer testen! Ik snap niet wat het probleem is eigenlijk.

De grote vakantie is in een maand en nog steeds hebben ze niets geleerd, maw we gaan straks 2 maanden lang echt structureel te weinig testen.
idd zoveel mogelijk testen is de boodschap en dat zouden ze na meer dan 1 jaar toch moeten snappen :(.

Soit we gaan nog overeenkomen :beerchug:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

quovadis schreef:Aantal test van vorig week (week 20) ligt duidelijk hoger dan de week ervoor (week 19).Ook was vorige week de 2de hoogte week sinds het begin van de paasvakantie. Positiviteitsratio zit op het laagste cijfer van dit jaar nl 5,1%
So? 5,1 is nog steeds véél te hoog. Net zoals de andere parameters. Nog steeds wordt de fout gemaakt te liggen koekeloeren op stijgingen en dalingen, zonder eigenlijk de veilige grenzen nog maar in de verste verte niet te zien.

Zoals ik een paar weken eerder al zei hou ik mijn hart vast voor begin juni. De aanzet is alleszins al gegeven.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Lees ik net dat van de door België 1,1 miljoen gekochte sneltesten totnogtoe amper 3 procent is gebruikt.

Kostprijs 71 miljoen.

Wat een joke :bang:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Phil kostprijs 7,1 miljoen euro en geen factor 10 daarvan. nog steeds erg maar niet zo een financiële bom :nono:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ik vermoed dat dat over de sneltesten voor de bedrijven gaat (gratis). Er zijn ook sneltesten voor het publiek die door de staat aangekocht werden maar die worden verkocht tegen een prijs.

Dat is in het nieuws geweest, reden was eerst juridisch, daarna "de werknemers willen het niet" (zogezegd). Ter herinnering de werkgevers hadden daarachter gevraagd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

petrol242 schreef:
quovadis schreef:Aantal test van vorig week (week 20) ligt duidelijk hoger dan de week ervoor (week 19).Ook was vorige week de 2de hoogte week sinds het begin van de paasvakantie. Positiviteitsratio zit op het laagste cijfer van dit jaar nl 5,1%
So? 5,1 is nog steeds véél te hoog. Net zoals de andere parameters. Nog steeds wordt de fout gemaakt te liggen koekeloeren op stijgingen en dalingen, zonder eigenlijk de veilige grenzen nog maar in de verste verte niet te zien.

Zoals ik een paar weken eerder al zei hou ik mijn hart vast voor begin juni. De aanzet is alleszins al gegeven.
tuurlijk id hoe minder hoe beter behalve bij het aantal testen. Wat je niet kan ontkennen dat we beetje bij beetje de goeie kant uitgaan. Dat het nog veel beter kan en moet is voor iedereen toch duidelijk neem ik aan
phil48
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Phil kostprijs 7,1 miljoen euro en geen factor 10 daarvan. nog steeds erg maar niet zo een financiële bom :nono:

Je hebt gelijk :)

Ook nog bij zeggen dat die een vervaldatum hebben en die is blijkbaar eind augustus.

Tegen dan niet gebruikt betekent gewoon vuilbak.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Wat je niet kan ontkennen dat we beetje bij beetje de goeie kant uitgaan.
Ben je daar zo zeker van? Ik wil niet de pessimistische doemdenker zijn, maar het zal niet anders kunnen vrees ik. Nog even en de rush op de hospitalen stijgt terug. Dat zie je van ver aankomen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Schermafbeelding 2021-05-26 om 11.30.12.png
De vaccinaties zorgen net voor een sterke afname bij 60+ers(diegenen die het meest kans maken om opgenomen te worden).
Bij jongere leeftijden zijn er veel minder opnames(maar verhoudingsgewijs gezien meer dan vroeger, wegens nog geen vaccin).
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

De verjonging van de patiënten zal er enkel voor zorgen dat het wat minder katastrofaal gaat zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Eerste factuur gepresenteerd, zeker ook om "corona" mee te betalen:

"Alle strafrechtelijke boetes, van snelheidsovertredingen tot geldstraffen opgelegd door de rechter, gaan met 9 of 25 euro omhoog. Dat staat in een wet die tot nu toe onder de radar bleef, maar woensdag goedgekeurd werd in de Kamercommissie ­Justitie, zo bericht De Standaard donderdag."
Bron: Het Nieuwsblad

En er zullen er zoals ik voorspeld heb, nog velen volgen ...

Misschien dat diegenen die tegen de maatregelen zijn daar al eens over nadenken?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

koenraaddeconinck schreef:Eerste factuur gepresenteerd, zeker ook om "corona" mee te betalen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210526_97648679
De nieuwe toeslag komt er volgens de planning vanaf half augustus en moet dit jaar nog 15 miljoen euro opbrengen, blijkt uit de ­begrotingscontrole. Die vloeit naar Justitie terug. Daarna zijn de ­inkomsten begroot op 43 miljoen euro per jaar, al zegt Van Quickenborne in de toekomst meer verkeersboetes te verwachten.
Met €43mio per jaar gaan we het corona-gat niet toerijden, zenne :)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

koenraaddeconinck schreef: Misschien dat diegenen die tegen de maatregelen zijn daar al eens over nadenken?
Niemand is verplicht te snel te rijden, heb dan ook nog nooit een verkeersboete gehad en die mogen van mij gerust nog een stuk omhoog.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Een beetje kortzichtig, boetes zijn ook duurder geworden in 2019 en 2017. Het heeft dus waarschijnlijk weinig met de coronakosten, die in de miljarden lopen, te maken.
Boetes zijn ook zo van die dingen die te vermijden zijn.

@koenraaddeconinck bij de coronaboetes was je nochtans voorstander van hogere boetes :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Efkes lachen...
lek.jpeg
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Deze vind ik beter
Bijlagen
IMG-20210527-WA0000.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Beter dan twee keer deze rakker.
johnson.png
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:Een beetje kortzichtig, boetes zijn ook duurder geworden in 2019 en 2017. Het heeft dus waarschijnlijk weinig met de coronakosten, die in de miljarden lopen, te maken.
Boetes zijn ook zo van die dingen die te vermijden zijn.

@koenraaddeconinck bij de coronaboetes was je nochtans voorstander van hogere boetes :wink:
Ik heb zeker geen probleem met hogere boetes zeker als het gaat om snel rijden. Ik heb er ooit al 2 gehad van 50 euro in mijn 30- jarige loopbaan als bestuurder omdat ik op een gekende baan dan nog, pratend met een passagier, te snel reed. Een ferme ezel stoot zich geen 3 keer aan dezelfde steen en nu ben ik extra voorzichtig. Ik vind auto rijden trouwens veel aangenamer als je rustig rijdt. Op de autostrade is 100 à 110 mijn absolute max.
Dus noch voor corona, noch voor verkeer zijn voor mij hogere boetes een probleem en ook niet als ik zelf tegen de lamp loop. Nogmaals, als ik mijn achterste verbrand, moet ik ook maar op de blaren zitten ...
heist_175 schreef:Met €43mio per jaar gaan we het corona-gat niet toerijden, zenne :)
.

Bijlange niet. Dit is zelfs nog geen "opwarmertje", zelfs nog geen druppeltje op de heetste plaat.
The best is yet to come en naar mijn mening zal het vaak op eerder onopvallende wijze zijn, laat staan dat men het zou kunnen uitstellen naar een volgende legislatuur vanuit overwegingen van politici om de burger te sparen natuurlijk :-) :-) :-) !

So don't worry Heist: ze zullen nog vaak bij ons incasseren en 't zal niet min zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het coronatekort hoeft niet zo'n groot probleem te zijn, dat zijn/waren éénmalige kosten. Het is heel makkelijk om die uit de "standaard" begroting te houden, dat mag ook van Europa.
Het échte probleem is er niet kleiner op geworden: een structureel tekort. Ook al had een partij beloofd dat zij de rekening ging doen kloppen, bij het verlaten van de regering had ze een giga-put achter gelaten. Niet éénmalig, maar structureel.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Coronatekort? Niet voor iedereen blijkbaar : https://derijkstebelgen.be/nieuws/coron ... rsuperrijk
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

trillions.png
Deze explosieve verrijking was het gevolg van de Nixon Shock/Oliecrisis van de zeventiger jaren. Een gelijkaardig beeld krijgen we vast te zien na het corona tijdperk...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

En dan hopen ze dat mensen nog iets van regel gaan opvolgen? :lol:

Kussen, knuffelen, of zelfs op straat een wildvreemde aanklampen: vanaf 9 juni kan het weer, zo blijkt uit een ontwerp van ministerieel besluit van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V). Dat schrijven Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Standaard en Het Belang van Limburg zaterdag. Die versoepeling werd echter nooit expliciet aangekondigd. De experts schrikken. “Wij hebben dit nooit geadviseerd”, zegt infectiologe Vlieghe. Op café en restaurant blijft de regel van vier gelden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

't ging tijd worden
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Het coronatekort hoeft niet zo'n groot probleem te zijn, dat zijn/waren éénmalige kosten. Het is heel makkelijk om die uit de "standaard" begroting te houden, dat mag ook van Europa.
Het échte probleem is er niet kleiner op geworden: een structureel tekort. Ook al had een partij beloofd dat zij de rekening ging doen kloppen, bij het verlaten van de regering had ze een giga-put achter gelaten. Niet éénmalig, maar structureel.
Dat éénmalig ben ik nog niet zo zeker van ...

Ik sluit (helaas) niet uit dat we in de toekomst nog analoge situaties tegemoet gaan met andere vormen van besmettingen ... We zitten nu eenmaal op of zelfs over de grens wat ons geflirt met de natuur betreft.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Ik sluit (helaas) niet uit dat we in de toekomst nog analoge situaties tegemoet gaan met andere vormen van besmettingen ... We zitten nu eenmaal op of zelfs over de grens wat ons geflirt met de natuur betreft.
Dat is een zekerheid.

Iig is duidelijk gebleken uit deze crisis dat het westen niet de beste papieren heeft. Als er iets ontstaat waar een vaccin nooit tegen kan werken, en dat zal wel eens komen want onze wetenschap staat niet boven de natuur, zijn we een vogel voor de kat.

Het jammere is vooral dat er uit deze crisis amper lessen getrokken worden. Men wil nu nog altijd terug naar "de (oude) normaal," terwijl het die normaal is die ons in deze problemen gestoken heeft om te beginnen. We moeten naar een nieuwe normaal gaan in de plaats.

Nu het is niet zo zwartgallig allemaal, ik ben blij dat zaken als telewerk en afstandsonderwijs snel meer ingang gevonden hebben, iets wat niet meer zal verdwijnen ondanks verwoede pogingen van seniele bedrijfsleiders om "terug naar de normaal" :roll: te gaan. Zeker jongere werknemers verwachten vandaag dat telewerk een optie is en geen "uitzondering", zoniet gaan ze elders.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Nu het is niet zo zwartgallig allemaal, ik ben blij dat zaken als telewerk en afstandsonderwijs snel meer ingang gevonden hebben, iets wat niet meer zal verdwijnen ondanks verwoede pogingen van seniele bedrijfsleiders om "terug naar de normaal" :roll: te gaan. Zeker jongere werknemers verwachten vandaag dat telewerk een optie is en geen "uitzondering", zoniet gaan ze elders.
Bij ons is de CAO vrijwillig structureel thuiswerk in spoedversnelling gegaan. Ik vermoed dat het anders nog een aantal jaar ging duren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Nu het is niet zo zwartgallig allemaal, ik ben blij dat zaken als telewerk en afstandsonderwijs snel meer ingang gevonden hebben, iets wat niet meer zal verdwijnen ondanks verwoede pogingen van seniele bedrijfsleiders om "terug naar de normaal" :roll: te gaan. Zeker jongere werknemers verwachten vandaag dat telewerk een optie is en geen "uitzondering", zoniet gaan ze elders.
Hoelang leven we hier nu al op deze planeet ? Denk je echt dat we allemaal gaan sterven aan een virus ? Dan was dat allang gebeurd...
Versta me niet verkeerd, door de globalisatie heeft een stom viruske een véél grotere impact (moesten we allemaal nog rond de kerktoren leven hadden we hier minder last van gehad), maar grote veranderingen gaan er komen door de klimaatverschillen of door een rotske from outer space, niet door dit virus.

PS: Jaarlijks sterven er 10.000.000 kinderen aan honger... da's covid factor 4... covid is een first world problem, klimaat verandering is dat niet.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb al klanten waar de "terugkeer naar kantoor" al gepland is vanaf 9 juni ... :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Bij ons is de aankondiging ook gedaan, zij het wel pas verplicht vanaf juli (en minder dagen/week dan vroeger). 'k snap het niet, bedrijf heeft verdomd goeie cijfers kunnen neerleggen waaruit blijkt dat het kan, maar het hoger management wilt niet...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Bij ons is het dan eigenlijk nog te doen. Het is tot eind juni nog steeds zoals het sinds het einde van de eerste lockdown is. Daarna 2 maand waarbij collega's mogen kiezen of ze meer komen of niet. Vanaf september dan structureel.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

"Bij ons" zijn de fabrieken gewoon blijven door draaien. Bij dagmedewerkers en kantoren is er nooit echt ingezet op maximalisering van telewerk. Zogezegd omwille van de essentie.

Wij hebben dan ook wel onze besmettingen en clusters gehad... Hopelijk blijft het daarbij. 2 mensen langdurig in coma op intensieve (46 jaar en 52 jaar) en 3 mensen al meer dan drie maanden ziek thuis. En dan een aantal mensen die 1 a 2 weken ziek zijn geweest, maar nu nog altijd aangeven zich niet 100% te voelen. Gelukkig op onze werkvloer geen doden.

Nog even meegeven : slechts 1 op drie Belgen kan telewerken. Een werkvloer is meer dan alleen een kantoor.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

‘We moeten de verantwoordelijkheid weer aan de mensen geven’
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden gaat in de verdediging over het afschaffen van de knuffelcontacten.
Is die vrouw dom, naief of beide :bang: De mensen verantwoordelijkheid geven... ik denk dat het al lang duidelijk is dat zoiets niet lukt :roll:
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:"Bij ons" zijn de fabrieken gewoon blijven door draaien.
Hoeveel volk werkt er "bij ons" ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef:
‘We moeten de verantwoordelijkheid weer aan de mensen geven’
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden gaat in de verdediging over het afschaffen van de knuffelcontacten.
De mensen verantwoordelijkheid geven... ik denk dat het al lang duidelijk is dat zoiets niet lukt :roll:
Ik denk net dat ze slim is: iedereen veegt toch zijn gat aan de geldende maatregelen, waarom uzelf als overheid nog iets wijsmaken dat er regels zijn. Zo maakt ze het de politie ook wat makkelijker natuurlijk.

Wilmes rekende zich ook rijk door plots duzend contacten per maand toe te staan en reizigers massaal ongetest en ongecontroleerd te laten terugkomen. Niet veel later hadden we een GIGA 2de golf.
Ondertussen is er in de UK terug sprake van (nog niets beslist) verstrengingen, omdat de Britse én de Indiase variant er zo virulent (pun intended) aanwezig zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef:[
Ondertussen is er in de UK terug sprake van (nog niets beslist) verstrengingen, omdat de Britse én de Indiase variant er zo virulent (pun intended) aanwezig zijn.
en wij?
zoals altijd het slechte nieuws uit het buitenland straal negeren en u zelf wijsmaken dat het hier onmogelijk kan gebeuren :)

veel zwaarder gevaccineerd en toch een dikke golf, dat gebeurt nu op 100km van onze kust op da eilandje
als het tegenzit kunnen we binnen een maand de aparplu opentrekken dat we niets zagen aankomen
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

In BE worden mensen die rechtstreeks van India komen opgevolgd.
Via "ergens anders" (bv: UK), gebeurt er niets. Alle grenzen open en 0,0 controle/opvolging.

De kans is dus heel groot dat we over enkele weken ook massaal veel cases hebben met de Indiase variant. Ondertussen mag terug iedereen met iedereen "knuffelen", wat eigenlijk neerkomt op de rode loper uitrollen voor die "gevaarlijkere" (besmettelijker + dodelijker) varianten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

https://www.demorgen.be/nieuws/een-dosi ... ~bdb68c86/

https://www.hln.be/binnenland/biostatis ... acedd561e/

“We zien in het Verenigd Koninkrijk dat de Indiase variant op zes weken tijd, van begin april tot midden mei, uit het niets naar 60 procent van de circulatie is gegaan.” Met andere woorden: de Indiase variant heeft over Het Kanaal in ruim een maand tijd de Britse variant bijna volledig verdrongen. “We hebben dat fenomeen ook gezien in India”, wijst Molenberghs erop.

“Vanuit het Verenigd Koninkrijk krijgen we zeer goede en betrouwbare gegevens”, vervolgt de professor. Daaruit blijkt dat het aantal besmettingen er de laatste week is toegenomen met 30 procent, ondanks een veel verder gevorderde vaccinatiecampagne dan in ons land. “We zien ook dat de ziekenhuisopnames beginnen toe te nemen.” Molenberghs geeft aan dat het dan gaat om patiënten die niet of niet volledig gevaccineerd zijn.

En intussen zijn wij vooral bezig om alle "beperkende" regels rond contacten etc overboord te gooien. Tja.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

phil48 schreef:Molenberghs geeft aan dat het dan gaat om patiënten die niet of niet volledig gevaccineerd zijn.
En ondertussen moet ik als risico patient 3 maanden wachten op m'n tweede prik van AstraZenica wat dan uiteindelijk maar voor een goeie 60% werkzaam is tegen die Indische variant. Niet risico patienten krijgen ondertussen Pfizer en zijn sneller volledig gevacinneerd en hebben meer dan 90% bescherming tegen de Indische variant !

Dank U regering voor dit doordacht scenario :bang:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

De beste stuurlui zitten aan wal want om het even welk scenario gebruikt wordt voor de vaccinatie zal we wel voor zorgen dat bepaalde mensen zich benadeeld voelen ipv. tevreden te zijn dat er uberhaupt al een vaccin beschikbaar is.

Ik dacht trouwens dat de period van 12 naar 8 weken was verkort voor AstraZenica? Als je nu je vaccinatie gekregen hebt is het maar 8 weken meer.

Als je vóór half mei je vaccinatie kreeg is het nu nog max. 10 weken...

Stel dat er morgen een nieuwe dominante mutatie de kop opsteekt en enkel AstraZenica hiertegen een bescherming biedt, dan zijn de rollen opeens omgedraaid...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”