Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

woutervh schreef: 09 jun 2024, 10:41
Gray schreef: 09 jun 2024, 09:13 eigenlijk 2 keer sociaal-economisch links/sociaal-cultureel rechts gestemd en europees net het omgekeerde. :?
Idem. Eigenlijk getwijfeld tot in het stemhokje. Ook jammer dat Europese en Federale verkiezingen samen vallen. Zonder echt op onderzoek te gaan weet je eigenlijk niet wat Europees speelt en welke partijen voor wat staan. Campagne wordt volledig op Belgisch/Vlaams niveau gespeeld
Inderdaad, maar dat samenvallen is beslist door partijen die geen discipline hebben, en het niet kunnen nalaten altijd de zaken vooruit te schuiven.
En zo werd er niet of nauwelijks bestuurd met als excuus dat het binnenkort weer andere verkiezingen waren, en men daardoor geen ingrijpende maatregelen durfde te nemen.
Nu vallen ze allemaal samen, waarna men in theorie 5 jaar beleid kan voeren.
In werkelijkheid zorgt dat niet voor meer discipline, wat we de vorige keer gezien hebben, want tal van beslissingen zijn niet genomen en werden opnieuw uitgesteld.
Het ligt dus niet aan het systeem, maar aan de spelers in dat systeem, maar dat wist de kiezer natuurlijk al lang.

Toegevoegd na 36 seconden:
CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 10:44 Weet er iemand wat de rol van dat bakske is dat ook in het stemhokje hangt (elektronisch stemmen). Voor mij had ik de stemcomputer, links hing er net achter het gordijntje (maar wel in het stemhokje) een klein grijs bakje ook van Smartmatic, met 2 ledjes op dacht ik? Ongeveer zo lang als de gemiddelde televisieafstandsbediening, iets dikker en breder wel.

Camera om te zien hoe je stemt? :P
Groen = je hebt voor de goeie gestemd.
Rood = Foute keuze, foei!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Weet er iemand wat de rol van dat bakske is dat ook in het stemhokje hangt (elektronisch stemmen). Voor mij had ik de stemcomputer, links hing er net achter het gordijntje (maar wel in het stemhokje) een klein grijs bakje ook van Smartmatic, met 2 ledjes op dacht ik? Ongeveer zo lang als de gemiddelde televisieafstandsbediening, iets dikker en breder wel.

Camera om te zien hoe je stemt? :P

Edit, aangeduid met rode pijl:

Afbeelding
boulder schreef: 09 jun 2024, 10:46 En zo werd er niet of nauwelijks bestuurd met als excuus dat het binnenkort weer andere verkiezingen waren, en men daardoor geen ingrijpende maatregelen durfde te nemen.
Mja, maakt helemaal niet uit voor Europese verkiezingen vs federaal/regionaal. Compleet verschillende zaken.

Echt jammer hoe die Europese verkiezingen volledig onder de mat geschoven wordt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 09 jun 2024, 10:56, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 10:47

Echt jammer hoe die Europese verkiezingen volledig onder de mat geschoven wordt.
Is inderdaad heel jammer. Want geopolitieke invloed is juist het meest aanwezig in Europa.
We moeten juist deze apart kunnen beoordelen omdat de belangen totaal anders zijn. Europa moet vrijhandelsakkoorden sluiten en is qua buitenlandpolitiek veel belangrijker dan België.
De Europese Unie is juist een machtsblok die sterker moet worden en niet zwakker.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Dizzy In Aalst in het stembureau waar ik moest zijn, werkte een computer niet. :?

Ellenlange wachtrijen met wachttijden tot een uur en meer ...

Na een uur, gaven meerdere mensen er de brui aan. Cf. gisteren op TV: "er zulllen geen boetes volgen." Logisch, want justitie heeft andere katten te geselen. Dus niet voldoen aan de opkomstplicht zonder gevolgen ... Waarom dan nog opkomstplicht?

Toegevoegd na 5 minuten 27 seconden:
CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 10:47 Camera om te zien hoe je stemt?
Ja, eens gekeken aan de onderkant: "made in Vladivostok" :beerchug:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

koenraaddeconinck schreef: 09 jun 2024, 10:57 Waarom dan nog opkomstplicht?
Alle regeltjes van de kieswetgeving dienen alleen om partijen te bevoordeligen.
Wees gerust dat men nu goed gaat kijken in wiens voordeel het afschaffen van de opkomstplicht op gemeentelijk niveau is.
Partijen die goed scoren zullen dan denken dat het afschaffen in hun voordeel is, en bij volgende hervormingen dat ook willen doorvoeren bij die andere niveaus.
Omgekeerd zullen zij die een slecht resultaat behalen ertegen zijn, en ervoor pleiten om de opkomstplicht opnieuw in te voeren op gemeentelijk niveau.
Idem dito voor het stemrecht vanaf 16.
Dit heeft allemaal niets met democratie te maken maar met experimenteren welke spelregels meest in het voordeel zijn van de eigen partij, of in het nadeel van "de vijand" (VB).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

boulder schreef: 09 jun 2024, 11:05 Dit heeft allemaal niets met democratie te maken maar met experimenteren welke spelregels meest in het voordeel zijn van de eigen partij, of in het nadeel van "de vijand" (VB).
Natuurlijk, waarom is in den tijd na de 1° zwarte zondag "de-snel-Belg wet" gestemd denk je?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

ik heb niet heel de draad hier gelezen (zoveel politiek wil ik niet horen/lezen/... want het is toch meestal hetzelfde gezeur), maar ik was blij verrast dat de BUB nog meedoet (al is het enkel voor de kamer)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 09 jun 2024, 11:14 ik heb niet heel de draad hier gelezen (zoveel politiek wil ik niet horen/lezen/... want het is toch meestal hetzelfde gezeur), maar ik was blij verrast dat de BUB nog meedoet (al is het enkel voor de kamer)
Yep, dat is altijd lachen met die gastjes.
Er is dus al zeker één partij waarvan het percentage met 0, begint.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boulder schreef: 09 jun 2024, 11:36 Er is dus al zeker één partij waarvan het percentage met 0, begint.
denk niet dat "voor u" en co zoveel meer zal hebben, al is dat wel eentje die meer "van hare tak" maakt :angel:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 09 jun 2024, 11:49
boulder schreef: 09 jun 2024, 11:36 Er is dus al zeker één partij waarvan het percentage met 0, begint.
denk niet dat "voor u" en co zoveel meer zal hebben, al is dat wel eentje die meer "van hare tak" maakt :angel:
"Stampij maken", was de uitdrukking :-D
Maar de BUB is niet alleen een prutspartijtje waar je eens goed mee kunt lachen, het is ook een traditie, natuurlijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

boulder schreef: 09 jun 2024, 09:56 ik dat je als kiezer naast de wortel (belonen met je stem) ook de stok moet kunnen gebruiken (straffen, door je stem NIET aan een aantal partijen te geven, maar aan de partij die ze haten).
Het probleem is dat de klassieke partijen de oorzaak nog steeds bij de "anderen" zoeken en niet bij zichzelf.
boulder schreef: 09 jun 2024, 09:56 Het is pas als de klanten weglopen naar een ander dat de alarmsignalen afgaan...
Ondanks dat die alarmsignalen er al meer dan 10 jaar zijn heb ik de indruk dat ze er weinig uit leren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

1x VB en 2x PVDA...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 09 jun 2024, 12:03 Het probleem is dat de klassieke partijen de oorzaak nog steeds bij de "anderen" zoeken en niet bij zichzelf.
Daarom moet de druk opgevoerd worden.
Als VLD in een paar provincies onder de kiesdrempel verdwijnt, dan zie ik die partij uit elkaar spatten.
Die partij heeft geen idealen meer, het is een verzameling van familieclans geworden.

Toegevoegd na 26 seconden:
wied schreef: 09 jun 2024, 12:08 1x VB en 2x PVDA...
VB voor Europa?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Regeringspartijen die nu stelling innemen als "we moeten zo snel mogelijk aan de slag". Ehm, wat hebben jullie dan afgelopen jaren gedaan?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Zojuist bericht gehad van een 16-jarige in de familie dat hij z'n eerste drie stemmen van z'n leven uitgebracht heeft.

Nee, geen 3 naamstemmen voor Europa, maar effectief 3 verschillende kleuren van papier gekregen, op gestemd, en in stembus gesmeten. Dacht dat die enkel op EU mochten stemmen? :eek:
woutervh schreef: 09 jun 2024, 12:36 Regeringspartijen die nu stelling innemen als "we moeten zo snel mogelijk aan de slag". Ehm, wat hebben jullie dan afgelopen jaren gedaan?
Ik wou dat we een media hadden die ze met zo'n replieken zou confronteren :-(
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Juist boulder, Vandendriessche lijkt mij mans genoeg om daar voor vuurwerk te zorgen :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 12:44 Zojuist bericht gehad van een 16-jarige in de familie dat hij z'n eerste drie stemmen van z'n leven uitgebracht heeft.

Nee, geen 3 naamstemmen voor Europa, maar effectief 3 verschillende kleuren van papier gekregen, op gestemd, en in stembus gesmeten. Dacht dat die enkel op EU mochten stemmen? :eek:
Dat komt natuurlijk als gevolg van het feit dat partijen heel de tijd de spelregels naar hun voordeel proberen te draaien, waardoor er voor elk niveau andere regeltjes gelden, en de bijzitters fouten maken.
Ze zijn dus nu aan het testen op Europees niveau wie er voordeel en nadeel doet als je de 16 en 17 jarigen laat meestemmen, en ze zijn het effect van de opkomstplicht bij de gemeentelijke aan het testen.
Afhankelijk van of het een partij goed uitkomt of niet gaan ze dan pleiten om dat systeem te veralgemenen of juist terug te draaien.
Men spreekt wel eens van gerrymandering in de VS, maar dit is hetzelfde soort rotzooi.

https://www.hln.be/binnenland/konden-mi ... a130593d6/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 10:47 Weet er iemand wat de rol van dat bakske is dat ook in het stemhokje hangt (elektronisch stemmen)...
Is blijkbaar de "alarmdoos". Niet bedoeld om af te gaan wanneer een kiezer op extremen als VB, PVDA of Conner Rousseau stemt, maar wel:
De stemcomputer heeft een alarmdoos die aangesloten is via de seriële poort en dewelke een auditief en visueel alarm genereert in volgende gevallen;
• Ernstige incidenten = rode LED => o Papier is op o Papierrol blokkeert
• Kleine incidenten = groene LED => o Papier is bijna op

Incidenten waarbij geen alarm plaatsvindt zijn: • Chipkaart is reeds gebruikt • Chipkaart is in de stemcomputer achtergelaten • Chipkaart werd driemaal ingebracht en uitgetrokken zonder een stemming. De kiezer krijgt een klein ticket waarop staat dat het de chipkaart drie keer is verwijderd en dat hij een nieuwe moet gaan halen bij de voorzitter.

Als het alarm afgaat van een stemcomputer loop dan naar deze stemcomputer toe en druk op de alarmtoets op de alarm box. Bij een alarm verschijnt volgend scherm op de stemcomputer, met de reden van het alarm. Na de oplossing van het probleem dient de voorzitter de stemcomputer “vrij te geven” door de cijfercode in te toetsen.
De troubleshootingsectie van de handleiding geeft ook inzicht in de zaken die ze zoal meemaken in de kiesbureaus:

Kiezer meldt dat de stemmachine de chipkaart heeft ingeslikt.
Kijk in dit geval even of de kiezer de chipkaart niet in de gleuf van de printer heeft gestoken.

Kiezer geeft de melding dat de kaart niet wordt geaccepteerd in de stemcomputer.
Let er op dat de kiezer de chipkaart gebruikt en geen andere kaarten instopt zoals een bankkaart.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nu wordt het spannend.
Het is na 14:00 uur, dus de stembureaus waar op papier gestemd wordt, zijn dicht.
De stemmen worden binnenkort geteld.
Herstappe zal waarschijnlijk de eerste zijn die een uitslag kan presenteren, want er werd op papier gestemd, en er zijn maar 57 inwoners.
Het is wel vreemd, maar blijkbaar mag men die uitslagen al geven tussen 14:00 en 16:00 uur, terwijl er op dat moment wel nog elektronisch gestemd mag worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 09 jun 2024, 12:36 Regeringspartijen die nu stelling innemen als "we moeten zo snel mogelijk aan de slag". Ehm, wat hebben jullie dan afgelopen jaren gedaan?
Da's niet belangrijk want zoals gewoonlijk gaan ze het "nu" plots wel allemaal goed doen... althans dat is wat ze je de laatste weken/maanden hebben proberen wijs te maken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 09 jun 2024, 14:16
Da's niet belangrijk want zoals gewoonlijk gaan ze het "nu" plots wel allemaal goed doen... althans dat is wat ze je de laatste weken/maanden hebben proberen wijs te maken.
Ja, en na de verkiezingen is van die urgentie plots niets meer te merken.
Dan krijgen we weer persconferenties met toneeltjes waarbij iemand verontwaardigd de (in)formateursnota van een ander afschiet, zonder die ooit gelezen te hebben, dan krijgen we weer voorzittersverkiezingen die maandenlang uitgesteld worden, radiocommentatoren die zeggen dat het stof eerst moet neerdalen, dat de partijen erg gekwetst zijn, zich moeten bezinnen, dat daarvoor tijd nodig is...
Gelukkig hebben we nog de EU die België de duimschroeven gaat aandoen, of je hoorde er 5 jaar niets meer van.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Aangezien de dochter dit weekend in Warschau zit (op vrijdag de voetbalwedstrijd Polen - Oekraïne bijwonen en op zaterdag het Orange music festival) https://orangewarsawfestival.pl/en
Mocht ik voor ons beiden gaan stemmen in 2 verschillende stemlokalen.
Totale wandelafstand 6.72km.
Alle stemmen op PVDA (2x dus)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 09 jun 2024, 15:57 Alle stemmen op PVDA (2x dus)
De partij waarvan de voorzitter zelf aangeeft dat communisme nergens ter wereld werkt maar wel iedereen die werkt z'n geld wil afnemen om het te verdelen onder de rest :bang:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, alles voor "me, myself and i" :beerchug:
Voor mij een belangrijke zijn hun voorstellen omtrent de pensioenen en de rusthuisfactuur, voor elke leeftijd zijn er andere
belangrijke punten.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Als ik hun programma lees gaan ze héél veel geld nodig hebben... en puur met het afnemen van de salariswagen gaan ze dat niet redden vrees ik.

Trouwens je kan niet cherrypicken in een partij programma (en ik heb geen zin Russische burger te worden onder PVDA heerschappij).
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Tjonge DarkV je doet je naam alle eer aan hoor. :beerchug:

Ik denk dat mateke straks weer zattekes zal zijn als ik de voorlopige uitslagen bekijk.
Bij het hoofdkwartier van de OpenVLD is de pers (VRT) buiten gesmeten, ook duidelijke taal. :lol:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Petrikske schreef: 09 jun 2024, 16:59 voor elke leeftijd zijn er andere belangrijke punten.
en dat is denk ik een deel van het probleem, want iedereen gaat stemmen voor de 2 puntjes die voor hun goed zijn, waar geld naartoe vloeit,
waarbij niet aan de toekomst gedacht hoeft te worden, en waarbij er altijd een belg zal verliezen (of dat nu binnen 5 jaar of 25 jaar is maakt niet uit)

let wel, ik zou ook niet dadelijk een oplossing weten gezien het in ons landje al zolang "naar de zak" is, maar we zijn dan ook al een eeuwigheid op bovenstaande manier bezig
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 09 jun 2024, 17:45 Tjonge DarkV je doet je naam alle eer aan hoor. :beerchug:

Ik denk dat mateke straks weer zattekes zal zijn als ik de voorlopige uitslagen bekijk.
Bij het hoofdkwartier van de OpenVLD is de pers (VRT) buiten gesmeten, ook duidelijke taal. :lol:
Niet alleen de VRT, VTM is ook buiten gevlogen.
De V-partijen staan sterk in Vlaanderen, PVDA doet het goed en de PTB zou de grootste partij in Wallonië worden.
Groen krijgt serieuze klappen en lijkt op heel veel plaatsen onder de kiesdrempel te zakken.
Welke regering gaan ze nu maken?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Federaal word een stevige uitdaging.
PVDA in Antwerpen 19.5% (2é grootste partij)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 09 jun 2024, 18:42 Federaal word een stevige uitdaging.
Zeggen ze elke keer.

Maar als de centrumpartijen de rest buitenspel kunnen zetten zullen ze dat gewoon weer doen, zelfs al moet dat met Open VLD straks. Zo blijft de macht gewoon weer bij dezelfden. 5 jaar later staatsschuld een kwart gestegen en iedereen distantieert zich van hun regering.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ssho.png
Hetgeen ik voor vreesde, het "net niet". Cordon houdt stand. Opnieuw de macht bij dezelfden en bij de verliezers. Opnieuw 5 jaar verloren.

Edit: na de laatste update halen VB en N-VA "net wel" de helft. We wachten af.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het valt inderdaad op dat niemand uitspraken durft doen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boulder schreef: 09 jun 2024, 18:19 Welke regering gaan ze nu maken?
vermoedelijk de typische cordon regering om VB buitenspel te zetten en al de rest tesamen centjes te geven op ons kap ?
CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 18:57 Opnieuw de macht bij dezelfden en bij de verliezers. Opnieuw 5 jaar verloren.
Edit: na de laatste update halen VB en N-VA "net wel" de helft. We wachten af.
VB/NVA/PVDA tesamen zou me een redelijke optie lijken - de klassieke partijen allemaal buiten en dan wat meer rechts met tegendruk van de pvda om het "beschaafd" te houden - lijkt me een combinatie die wel wat kan verwezenlijken, en elkaar kan tegenhouden van te absurd te gaan doen.

zal wel niet gebeuren, obviously, maar het onderstaande lijkt me een scenario dat niet slecht zou zijn:

federaal: nva + vb, mr + pvda/ptb
vlaams: nva + vb + pvda
waals: MR + les engagés
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Splitter schreef: 09 jun 2024, 19:27 federaal: nva + vb, mr + pvda/ptb
Idd, zou mooi zijn
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Doe geen moeite, 't spel is aan de Walen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 10:47 Camera om te zien hoe je stemt? :P
Nee, dat is geen camera maar de alarmknop voor technische problemen bij de stemcomputers van de eerste generatie.

Toegevoegd na 8 minuten 30 seconden:
CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 12:44 Nee, geen 3 naamstemmen voor Europa, maar effectief 3 verschillende kleuren van papier gekregen, op gestemd, en in stembus gesmeten. Dacht dat die enkel op EU mochten stemmen? :eek:
Kan technisch want alle chipkaarten om elektronisch te stemmen zijn gelijk.
De kieskaarten zijn verschillend van kleur.
Een gewone meerderjarige kieser krijgt een witte kiesbrief (type 1).
Een 16 jarige en wie alleen gerechtigd is om voor de EU te stemmen krijgt een blauwe kiesbrief (type 2).
Verder heb je nog gele en groene kiesbrieven van type 3, 4 en 5.

De voorzitter (of zijn afgevaardigde) van het stembureau activeert aan de hand van de kleur van de kieskaart of de chipkaart geactiveerd wordt als Type 1, 2, 3, 4 of 5.
Wanneer dat verkeerd gebeurt heb je dus meer of minder rechten dan normaal voorzien.

Na de sluiting van het kiesbureau gaat het stembureau over tot de vergelijking van de elektronisch gegenereerde kernlijsten met de manuele aanstiplijsten (er zijn er drie per bureau). Indien deze niet met elkaar overeen stemmen dient men de fout op te sporen en te herstellen.
De voorzitter heeft ter plekke het recht een stem terug te nemen en ongeldig te verklaren en neemt daarvan akte in het proces-verbaal van de kiesverrichtingen.
Dat gaat vervolgens naar de kantonvoorzitter en het vredegerecht die de uiteindelijke beslissing nemen ivm de weerhouden stemuitslag.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 09 jun 2024, 19:27

federaal: nva + vb, mr + pvda/ptb
MR zou wel een heel sterk tegengewicht zijn samen met N-VA. En ik ben blij dat de PS eens flink achteruit gaat. Maar dan wel blij dat vooruit omhoog is. Dat klinkt misschien contradictisch. Ik had gewoon het gevoel dat de PS meer naar de PVDA aan het leunen was.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 09 jun 2024, 20:09 MR zou wel een heel sterk tegengewicht zijn samen met N-VA.
klopt, en ik zeg ook niet dat het makkelijk hoeft te zijn om samen te regeren, maar ik denk dat die combinatie het meest evenwichtig uitbalanceert,
en vrij goed tegemoet zou (kunnen) komen aan wat de belg eigenlijk effectief wil (en mss zelfs aan wat er nodig is)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

CCatalyst schreef: 09 jun 2024, 13:25 Is blijkbaar de "alarmdoos".
Waar heb je dat gevonden?
Ik zou ook wel ns willen weten hoe alles technisch in mekaar zit.

Feel free, btw, om daar een apart topic over te maken als je wilt; puur technische discussies kunnen gerust apart.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 09 jun 2024, 20:05 De voorzitter heeft ter plekke het recht een stem terug te nemen en ongeldig te verklaren en neemt daarvan akte in het proces-verbaal van de kiesverrichtingen.
Papieren stemming (boerendorp nog). Hij heeft drie formulieren ontvangen in het bureau, elk in een verschillende kleur. Op elk formulier een stem uitgebracht. Elk formulier in de bus van die kleur geworpen (3 formulieren in 3 bussen).

Dus jij zegt mij dat de voorzitter van dat kiesbureau die uitgebrachte stemmen voor de Kamer en het Vlaams Parlement "uit de stembus" kan halen of hoe moet ik dat zien?
ivob schreef: 09 jun 2024, 20:05 Nee, dat is geen camera maar de alarmknop voor technische problemen bij de stemcomputers van de eerste generatie.
Stemcomputer was Gen 2 en die had deze alarmdoos dus ook (staat ook zo vermeld in handleiding).
ITnetadmin schreef: 09 jun 2024, 20:13 Waar heb je dat gevonden?
Ik zou ook wel ns willen weten hoe alles technisch in mekaar zit.
Smartmatic Handleiding Het stembureau Generatie 1 & Generatie 2
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”