Bbox3 Sagem Tool
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@Patje
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -xdsl.html
mainbody & annex c
Line Provisioning Profile LP040 70/30 indicate distance < 500 m (maar attenuation speelt uiteraard eventueel ook een beperkende rol)
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -xdsl.html
mainbody & annex c
Line Provisioning Profile LP040 70/30 indicate distance < 500 m (maar attenuation speelt uiteraard eventueel ook een beperkende rol)
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Ik keek gewoon naar de lijst van vectoring profielen hier op UB
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... artprofiel
Mogelijk is dit weer iets nieuw dan.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... artprofiel
Mogelijk is dit weer iets nieuw dan.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Afstand speelt eigenlijk geen rol meer. Men kijkt vziw uitsluitend nog naar de attenuation op 800hz en speelt afstand amper nog een rol.
Echter kan je deze niet uitlezen in je eigen modem maar is dit een meting die aan de kant van proximus gedaan wordt.
Maar "in de volksmond" kan je nog vaak uitgaan van die oude metingen tenzij je een slechte of bijzonder goede lijn hebt.
Ik heb hier altijd volgens proximus een lijn gehad van tegen de 500m volgens hun terwijl ik op 100/35 zit (en attainable 41-42), en de modem altijd ~350-400m aangaf als afstand.
Maar patje heeft dus wel gelijk in dat zijn lijn 85 zou aankunnen, maar er misschien over langere periodes wat teveel fouten binnen kwamen ofzo, misschien mede door de nieuw aangesloten buur? Kan vanalles zijn maar buiten wachten zit er niet veel op spijtig genoeg.
Natuurlijk kan je adhv afstand nog min of meer kijken wat theoretisch mogelijk kan zijn maar daar moet je bij proximus voor de zone profielen niet naar kijken. Als je in Zone 1 of 2 zit maakt het niet veel uit zelfs. Practisch gezien hetzelfde profiel enkel andere provisioning.
Echter kan je deze niet uitlezen in je eigen modem maar is dit een meting die aan de kant van proximus gedaan wordt.
Maar "in de volksmond" kan je nog vaak uitgaan van die oude metingen tenzij je een slechte of bijzonder goede lijn hebt.
Ik heb hier altijd volgens proximus een lijn gehad van tegen de 500m volgens hun terwijl ik op 100/35 zit (en attainable 41-42), en de modem altijd ~350-400m aangaf als afstand.
Maar patje heeft dus wel gelijk in dat zijn lijn 85 zou aankunnen, maar er misschien over langere periodes wat teveel fouten binnen kwamen ofzo, misschien mede door de nieuw aangesloten buur? Kan vanalles zijn maar buiten wachten zit er niet veel op spijtig genoeg.
Natuurlijk kan je adhv afstand nog min of meer kijken wat theoretisch mogelijk kan zijn maar daar moet je bij proximus voor de zone profielen niet naar kijken. Als je in Zone 1 of 2 zit maakt het niet veel uit zelfs. Practisch gezien hetzelfde profiel enkel andere provisioning.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Uw lijn heeft mijns inziens een startprofiel LP085 50/15 Mbps en werd op basis van testresultaten van automatische metingen door "de DLM" (Dynamic Line Mangement system) op een DLM profiel 50/25 gebracht
Vermits de noise margin (verhouding signaal/ruis) in de buurt van 10 dB zit, lijkt een verhoging vermoedelijk mij weinig waarschijnlijk.
Een lijn profiel 70/35 zit er mijns inziens zeker niet in, misschien ooit 60/30; "de wegen van de DLM zijn zijn zoals deze van Proximus frequent ondoorgrondelijk"
Vermits de noise margin (verhouding signaal/ruis) in de buurt van 10 dB zit, lijkt een verhoging vermoedelijk mij weinig waarschijnlijk.
Een lijn profiel 70/35 zit er mijns inziens zeker niet in, misschien ooit 60/30; "de wegen van de DLM zijn zijn zoals deze van Proximus frequent ondoorgrondelijk"
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat lijkt mij een correct analyse.M_016 schreef:Uw lijn heeft mijns inziens een startprofiel LP085 50/15 Mbps en werd op basis van testresultaten van automatische metingen door "de DLM" (Dynamic Line Mangement system) op een DLM profiel 50/25 gebracht
Maar de vraag is wel waarom een lijn op deze afstand (zone 2) zo'n lage downstream "attainable bitrate" heeft (60 mbps), en zo in contrast met de hoge upstream "attainable bitrate" van 30 mbps.
50/25 (LP082) of 60/30 (LP057) zijn toch atypische profielen? Eigenlijk nog nooit gezien...
Ik zou dat toch eens laten uitmeten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Via de klantendienst:
- - Proximus factuur bij de hand nemen.
- Onder "internet" staat naast je abonnement je lijn nummer (ziet eruit als een telefoonnummer).
- Bellen naar de klantendienst op 0800 22800.
- Indien je telefoonnummer gevraagd wordt, geef dit lijn nummer in.
- Kies nu voor optie 1 (vaste lijn) > 4 (storing) > 2 (internet).
- Nu krijg je de helpdesk, die kan je lijn (laten) nakijken.
- - Bellen naar het nummer 0800 22424.
- Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
- Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zojuist naar klanten dienst gebeld volgens hun is dit de maximale snelheid dat ik kan kan hebben en dat er geen enkele storing is op mijn lijn.
Ze vroegen wel om met de buren te vragen of ze ook hetzelfde snelheden hebben, als een van mijn buren hogere snelheden zou hebben kon ik terug bellen en konden ze eventueel acties ondernemen.
TBF heb ik zelf ook uitgevoerd en kwam snel terug op hetzelfde metingen met zelfde profiel.
Ik bedank alvast voor jullie moeite, heb al veel geleerd de afgelopen jaren op deze forum!
Ze vroegen wel om met de buren te vragen of ze ook hetzelfde snelheden hebben, als een van mijn buren hogere snelheden zou hebben kon ik terug bellen en konden ze eventueel acties ondernemen.
TBF heb ik zelf ook uitgevoerd en kwam snel terug op hetzelfde metingen met zelfde profiel.
Ik bedank alvast voor jullie moeite, heb al veel geleerd de afgelopen jaren op deze forum!
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 100.000 kbps
Upstream current bit rate: 35.000 kbps
Downstream max bit rate: 138.087 kbps
Upstream max bit rate: 41.973 kbps
Downstream attenuation: 8,4 dB
Downstream noise margin: 19,9 dB
Upstream noise margin: 9,8 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 149 m
Proximus profile name: 100/35
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Sinds gisteren klant bij EDPNET en al vrij snel op het 100/35 profiel, zou er 100/40 voor mij inzitten?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Op basis van deze lijnwaarden: neen.
Upstream SNR te laag voor een verhoging.
Upstream SNR te laag voor een verhoging.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ok thanks, alvast heel tevreden met deze snelheid! Het is een nieuwe aanleg in een nieuwbouw en zeer kortbij de KVD.philippe_d schreef:Op basis van deze lijnwaarden: neen.
Upstream SNR te laag voor een verhoging.
Ik vermoed dat er dus langs mijn kant geen verbeteringen uitgevoerd kunnen orden?
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Na een discussie met een collega met Telenet over de zin en onzin van alle snelheden boven 100 Mbit viel het me op dat ik vroeger volgens mij hogere snelheden haalde op speedtests. Tegenwoordig haal ik eigenlijk in de praktijk niet meer dan 85 Mbps terwijl ik toch op een 100/35-profiel zit:
Ik weet het, overhead enzo, maar zoals ik zeg: vroeger haalde ik meer met dezelfde lijnwaarden. Is dat iets algemeens of ben ik de enige die dat merkt?- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ik heb enkel Internet (Maxi) en klassieke telefoonlijn van Proximus, geen TV.
Maar inderdaad, er zitten misschien zoveel 'sluimerverbruikers' verspreid dat een deel bandbreedte daardoor opgesoepeerd wordt. Ik heb echter geen separate router om dat inzichtelijk te maken...
Ook MyProximus geeft snelheden die ik ervaar... Al weet ik niet hoe dat gemeten wordt?
Maar inderdaad, er zitten misschien zoveel 'sluimerverbruikers' verspreid dat een deel bandbreedte daardoor opgesoepeerd wordt. Ik heb echter geen separate router om dat inzichtelijk te maken...
Ook MyProximus geeft snelheden die ik ervaar... Al weet ik niet hoe dat gemeten wordt?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Overhead zou niet meer dan ca 6% mogen zijn. Op een 100 Mbit lijntje zou je dus theoretisch 94 Mbit/sec moeten halen.meon schreef:Ik weet het, overhead enzo, maar zoals ik zeg: vroeger haalde ik meer met dezelfde lijnwaarden. Is dat iets algemeens of ben ik de enige die dat merkt?
In de praktijk toch >90 Mbit/s ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 jul 2020, 19:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typo verbeterd (94)
Reden: typo verbeterd (94)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Om alle stoorzenders uit te schakelen eens getest:
- Alle wifi uit op de modem
- 1 kabel rechtstreeks naar een Intel NUC met Windows Server 2019 en Edge Chromium:
of https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... 3d8e0b97a7
Ietsje meer, maar nog altijd minder dan ik zou willen
- Alle wifi uit op de modem
- 1 kabel rechtstreeks naar een Intel NUC met Windows Server 2019 en Edge Chromium:
of https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... 3d8e0b97a7
Ietsje meer, maar nog altijd minder dan ik zou willen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Heb toch al opgemerkt dat als ik op proximus/internetsnelheid pagina ook 92,6 aflees voor een modem die synchroniseert op 100Mbps.philippe_d schreef: Overhead zou niet meer dan ca 6% mogen zijn. Op een 100 Mbit lijntje zou je dus theoretisch 94 Mbit/sec moeten halen.
In de praktijk toch >90 Mbit/s ...
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Overgestapt van Telenet (Wigo 35) naar Proximus (FlexPack), gisteren technieker alles geinstalleerd.
Gestart op 50 / 15 en hoop op minstens een 85 profiel... zoals een paar jaar geleden toen ik nog proximus had.
Gestart op 50 / 15 en hoop op minstens een 85 profiel... zoals een paar jaar geleden toen ik nog proximus had.
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 50 171 kbps
Upstream current bit rate: 14 998 kbps
Downstream max bit rate: 101 213 kbps
Upstream max bit rate: 35 641 kbps
Downstream attenuation: 17,1 dB
Downstream noise margin: 23,5 dB
Upstream noise margin: 21,2 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 426 m
Proximus profile name: 50/15
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Welja dat bedoel ik ongeveer als ik op een 85 geraak zal ik tevreden zijn.
zie hier een kopie van januari 2018 toen had ik deze waarden.
zie hier een kopie van januari 2018 toen had ik deze waarden.
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 85 175 kbps
Upstream current bit rate: 29 999 kbps
Downstream max bit rate: 108 386 kbps
Upstream max bit rate: 35 426 kbps
Downstream attenuation: 16,6 dB
Downstream noise margin: 13,9 dB
Upstream noise margin: 9,0 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 410 m
Proximus profile name: 85/30
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
De technieker zei vrijdag dat DLM nu sneller werkt en idd vannacht al een verhoging naar 85
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 85 000 kbps
Upstream current bit rate: 29 999 kbps
Downstream max bit rate: 103 852 kbps
Upstream max bit rate: 37 767 kbps
Downstream attenuation: 17,1 dB
Downstream noise margin: 12,4 dB
Upstream noise margin: 10,9 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 426 m
Proximus profile name: 85/30
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
- alloja
- Plus Member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
- Locatie: Evere
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 37 keer
Ja, de DLM werkt nu sneller dan een paar maanden geleden. Ik heb onlangs gevallen gezien van fallback met een FRITZ!Box waar, zodra de juiste versie opnieuw was geïnstalleerd en het TBF was uitgevoerd, de DLM binnen een dag zijn actie zou uitvoeren.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Speedtest schommelt hier sinds de Coronatijden ook altijd tussen de 80 en 90.5 Mbps ipv de standvastige 91.5Mbit tevoren (op 100/35 sync).
-
- Plus Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 10 keer
Nieuwe aansluiting.
Een derde actieve lijn op zo'n oud 'appartementskastje'.
De technicus die de installatie kwam uitvoeren had wel wat problemen. Internet kwam blijkbaar niet vanuit de kast maar nog uit de centrale. Dit heeft hij kunnen aanpassen. Maar bij tests bleek het toch nog instabiel te zijn en heeft een extra interventie aangevraagd. Ben nu ook zelf even mijn Sagem BBox 3v+ van thuis gaan halen en kom op volgende waarden uit:
Hoor van de 2 andere aansluitingen dat ze geen problemen hebben en ze vlotjes 80 down en tegen de 20 up halen.
Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
Een derde actieve lijn op zo'n oud 'appartementskastje'.
De technicus die de installatie kwam uitvoeren had wel wat problemen. Internet kwam blijkbaar niet vanuit de kast maar nog uit de centrale. Dit heeft hij kunnen aanpassen. Maar bij tests bleek het toch nog instabiel te zijn en heeft een extra interventie aangevraagd. Ben nu ook zelf even mijn Sagem BBox 3v+ van thuis gaan halen en kom op volgende waarden uit:
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 30,063 kbps
Upstream current bit rate: 10,062 kbps
Downstream max bit rate: 78,439 kbps
Upstream max bit rate: 25,712 kbps
Downstream attenuation: 9.5 dB
Downstream noise margin: 22.5 dB
Upstream noise margin: 16.8 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 168 m
Proximus profile name: 30/10
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no
Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
*-*
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Vectoring zal niet actief komen, gezien je aangesloten bent op de LEX.Marsmillo schreef: Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
DLM kan je nog wel verhogen tot max. 70/10 (zone 1 zonder vectoring)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 10 keer
Ai, dat is bummer en ook wel wat raar.philippe_d schreef:Vectoring zal niet actief komen, gezien je aangesloten bent op de LEX.Marsmillo schreef: Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
DLM kan je nog wel verhogen tot max. 70/10 (zone 1 zonder vectoring)
- Voor zover ik weet hebben de andere 2 lijnen die op zelfde verdeelpunt in het gebouw aangesloten zitten wel vectoring.
- De technicus gaf aan dat hij het had kunnen aanpassen naar de straatkast nabij.
- De centrale ligt in vogelvlucht 825m weg, via de weg is de kortst mogelijke route 1.1km
Hij heeft dan nog wat tijd nodig gehad om de rest in orde te krijgen en omdat zijn lijnwaarden niet stabiel genoeg bleken en hij wat dingen wou nakijken. Uiteindelijk heeft hij een 2de interventie aangevraagd omdat er toch nog iets niet helemaal in orde zou zijn.
Geen idee wat de duur is om na te gaan of een verstoring profiel actief komt of niet?
Lijn is nog maar een kleine 5u online.
PS
Ik heb even snel een van de 2 andere lijnen nagekeken die op dat op zelfde verdeelpunt in het gebouw aangesloten zitten:
Voor het gemak noem ik ze even lijn 1, 2 en 3.
Lijn 1
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 99.999 kbps
Upstream current bit rate: 35.000 kbps
Downstream max bit rate: 123.742 kbps
Upstream max bit rate: 40.859 kbps
Downstream attenuation: 14,7 dB
Downstream noise margin: 14,2 dB
Upstream noise margin: 9,9 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 229 m
Proximus profile name: 100/35
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
Geen Sagem modem, dus kon de tool niet draaien.
Speedtest resultaten als alternatief: 93.73 // 17.94
Lijn 3 (de nieuwe net aangesloten lijn)
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 30,063 kbps
Upstream current bit rate: 10,062 kbps
Downstream max bit rate: 78,439 kbps
Upstream max bit rate: 25,712 kbps
Downstream attenuation: 9.5 dB
Downstream noise margin: 22.5 dB
Upstream noise margin: 16.8 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 168 m
Proximus profile name: 30/10
Proximus DLM profile: no
Proximus repair profile: no
Begin volgende maand is de 2de interventie gepland
*-*
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik kan alleen voortgaan op wat er staat:
ROP vectoring compatible = no
ROP vectoring compatible = no
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Ik weet dat er enkele dingen zijn welke meer "assumed" worden dan eigenlijk echt gequeried kunnen worden.philippe_d schreef:Ik kan alleen voortgaan op wat er staat:
Is dit er eentje van omdat beide vectoring down en up op "off" staan? Ik zou de source even kunnen bekijken echter...
EDIT: Yup, voor een bbox2 kan hij het aflezen, uit een bbox3 niet en is het een assumption
Code: Selecteer alles
public bool? VectoringROPCapable
{
get
{
if (VectoringDown || VectoringUp)
return true;
return null;
}
private set { _vectoringROPCapable = value; }
}
Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
-
- Plus Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 10 keer
Oké, dus het is iets om in het oog te houden. Hoop dat de technieker geen blaasjes heeft zitten wijs maken. Mocht het bij de interventie van begin volgende maand toch nog niet actief zijn, zal ik dat toch even navragen, want kreeg nu al opmerkingen van thuis uit dat TV slecht zapt en dat thuiswerken trager gaat dan vroeger.GuntherDW schreef: ...<knip>...
Ter verduidelijking, "splikspinternieuwe" lijnen worden niet vectored opgeleverd. Dat wordt na een korte periode door DLM "aangezet" voor zover ik het me goed herinner.
Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
Lijn 1 dat op dat bakje aangesloten is gaat nog deze maand normaal uit gebruik (is ook van mijn ouders), dus in slechtste geval kan ik eventueel nog proberen te beargumenteren dat ze op die paar aansluiten begin volgende maand als de problemen blijven bestaan. Al weet ik niet of ik zo iets gemakkelijk kan vragen.
*-*
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat is juist, maar zelfs zonder vectoring aan, zou ik toch verwachten dat de Bbox3 Sagem Tool de ROP herkent als "vectoring compatible"GuntherDW schreef:Ter verduidelijking, "splikspinternieuwe" lijnen worden niet vectored opgeleverd. Dat wordt na een korte periode door DLM "aangezet" voor zover ik het me goed herinner.
Of door de B-box3 eens te herstarten?GuntherDW schreef:Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
Of er eens een Fritz!Box aan te hangen, dan zie je onmiddellijk op welke ROP je zit..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
De tool moet daarvoor naar de naam/vendor ID van de ROP query'en. Ik kan me een discussie herinneren waar dat niet mogelijk leek te zijn met de huidige methode omdat die niet exposed was, of toch niet op een manier dat het makkelijk te doen was?philippe_d schreef:de ROP herkent als "vectoring compatible"
Ik geloof dat je zoiets zelfs al heb je admin access op de bbox3 het niet ziet, afgaande van wat screenshots dat we doorheen de jaren gezien kregen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Hmm @philippe_d je lijkt toch gelijk te hebben,
in de "version-0.13-dev" branch (zat in master te kijken) is er wel een check toegevoegd welke de ROP info binnenhaalt.
Geen idee of de huidige binary die code ook heeft echter. Als er een "refresh" knop inzit heeft hij deze code ook.
https://github.com/FransVDB/BBox3SagemT ... 273d3fR459
in de "version-0.13-dev" branch (zat in master te kijken) is er wel een check toegevoegd welke de ROP info binnenhaalt.
Geen idee of de huidige binary die code ook heeft echter. Als er een "refresh" knop inzit heeft hij deze code ook.
https://github.com/FransVDB/BBox3SagemT ... 273d3fR459
-
- Member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 12 keer
Bij mij staat er bij alles vectoring ‘yes’, maar bij ROP compatible ‘no’.philippe_d schreef:Dat is juist, maar zelfs zonder vectoring aan, zou ik toch verwachten dat de Bbox3 Sagem Tool de ROP herkent als "vectoring compatible"
Sync nochtans prima aan 100/40!
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Dan heb je of een Fritz!Box (welke als "TODO" staat voor al die dingen), welke de tool maar half support (is ook niet nodig),
Of de code welke ik aanhaalde werkt niet. Either way kan ik het niet testen omdat ik geen Sagemcom BBox heb maar een Technicolor versie.
Ik laat gewoon de code zien welke in het project zit, of het werkt of niet kan ik niet beamen gezien ik het zelf niet kan (of moet) gebruiken .
De nieuwere bbox3'en zijn wel van Sagemcom (de 3V+/AC/... ?) maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar ook onderhuids werkt als op de originele versie waarvoor deze tool geschreven is. De tools is origineel geschreven voor de originele sagemcom modellen met hun firmware.
Of de code welke ik aanhaalde werkt niet. Either way kan ik het niet testen omdat ik geen Sagemcom BBox heb maar een Technicolor versie.
Ik laat gewoon de code zien welke in het project zit, of het werkt of niet kan ik niet beamen gezien ik het zelf niet kan (of moet) gebruiken .
De nieuwere bbox3'en zijn wel van Sagemcom (de 3V+/AC/... ?) maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar ook onderhuids werkt als op de originele versie waarvoor deze tool geschreven is. De tools is origineel geschreven voor de originele sagemcom modellen met hun firmware.
-
- Plus Member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 10 keer
Mijn kennis is te beperkt om echt behulpzaam te zijn in deze, maar kan wel meegeven dat via een Sagem BBox3V+ het ook mogelijk is om YES op de vectoringsvragen te krijgen. Heb dit nog zonet getest.GuntherDW schreef:Dan heb je of een Fritz!Box (welke als "TODO" staat voor al die dingen), welke de tool maar half support (is ook niet nodig),
Of de code welke ik aanhaalde werkt niet. Either way kan ik het niet testen omdat ik geen Sagemcom BBox heb maar een Technicolor versie.
Ik laat gewoon de code zien welke in het project zit, of het werkt of niet kan ik niet beamen gezien ik het zelf niet kan (of moet) gebruiken .
De nieuwere bbox3'en zijn wel van Sagemcom (de 3V+/AC/... ?) maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar ook onderhuids werkt als op de originele versie waarvoor deze tool geschreven is. De tools is origineel geschreven voor de originele sagemcom modellen met hun firmware.
Op de bestaande lijn (in gebruik voor bedrijf):
Code: Selecteer alles
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
Code: Selecteer alles
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: no
Een dikkere Proximus toevoerkabel komt binnen en loopt naar een grijs kastje, uit dat kastje komen er 3 nieuwe kabels die naar de NTP 2007 lopen.
2 NTP 2007 staan naast elkaar, naast het grijs kastje. 1 kabel loopt naar een achterliggend gebouw (niet van ons). Ik kon dus 2 van de 3 lijnen testen, met de zelfde modem en kreeg dus op de ene lijn YES antwoorden en op de andere NO.
Of en hoe de tool deze informatie test, is mij niet duidelijk en gaat mijn petje te boven.
Maar kan dus wel bevestigen dan de tool bij een een Sagem BBox3V+ beide waarden kan teruggeven.
*-*
-
- Elite Poster
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
- Locatie: zwijndrecht
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Hetgeen je laat zien is exact wat ik zei dus. Als beide vectoring up/down op "no" staan, gaat de tool automatisch ook de ROP (indien het om de "oude"? versie gaat) als non-vectoring compliant zetten.Marsmillo schreef:Of en hoe de tool deze informatie test, is mij niet duidelijk en gaat mijn petje te boven.
Maar kan dus wel bevestigen dan de tool bij een een Sagem BBox3V+ beide waarden kan teruggeven.
"Modem vectoring compliant" is een beetje nietszeggende als je een bbox3 hebt maargoed.
Gezien de tool ook werkt op een bbox2 welke wel vectoring friendly is maar niet support denk ik eerder dat het daarom in de tools gezet is.
Gaat dit om een 0.13-dev versie, of 0.12? In principe zou iemand eens de tool moeten aanpakken gezien de code al wat ouder is en enkel onder Windows draait zodat het weldegelijk cross-platform kan zijn maargoed, dat is "toekomstmuziek" .