Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@Patje
https://www.proximus.be/wholesale/en/id ... -xdsl.html
mainbody & annex c
Line Provisioning Profile LP040 70/30 indicate distance < 500 m (maar attenuation speelt uiteraard eventueel ook een beperkende rol)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik keek gewoon naar de lijst van vectoring profielen hier op UB

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... artprofiel

Mogelijk is dit weer iets nieuw dan. :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Afstand speelt eigenlijk geen rol meer. Men kijkt vziw uitsluitend nog naar de attenuation op 800hz en speelt afstand amper nog een rol.
Echter kan je deze niet uitlezen in je eigen modem maar is dit een meting die aan de kant van proximus gedaan wordt.

Maar "in de volksmond" kan je nog vaak uitgaan van die oude metingen tenzij je een slechte of bijzonder goede lijn hebt.
Ik heb hier altijd volgens proximus een lijn gehad van tegen de 500m volgens hun terwijl ik op 100/35 zit (en attainable 41-42), en de modem altijd ~350-400m aangaf als afstand.

Maar patje heeft dus wel gelijk in dat zijn lijn 85 zou aankunnen, maar er misschien over langere periodes wat teveel fouten binnen kwamen ofzo, misschien mede door de nieuw aangesloten buur? Kan vanalles zijn maar buiten wachten zit er niet veel op spijtig genoeg.

Natuurlijk kan je adhv afstand nog min of meer kijken wat theoretisch mogelijk kan zijn maar daar moet je bij proximus voor de zone profielen niet naar kijken. Als je in Zone 1 of 2 zit maakt het niet veel uit zelfs. Practisch gezien hetzelfde profiel enkel andere provisioning.
ceza279
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2010, 17:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Goedemiddag, ik woon al +- 2 jaar op mijn nieuwe woning met deze waarden, is er nog hoop voor in de toekomst voor een hogere profiel ? :-)
Bijlagen
107867066_315417569483088_3469038206404570113_n.png
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Uw lijn heeft mijns inziens een startprofiel LP085 50/15 Mbps en werd op basis van testresultaten van automatische metingen door "de DLM" (Dynamic Line Mangement system) op een DLM profiel 50/25 gebracht
Vermits de noise margin (verhouding signaal/ruis) in de buurt van 10 dB zit, lijkt een verhoging vermoedelijk mij weinig waarschijnlijk.
Een lijn profiel 70/35 zit er mijns inziens zeker niet in, misschien ooit 60/30; "de wegen van de DLM zijn zijn zoals deze van Proximus frequent ondoorgrondelijk"
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

M_016 schreef:Uw lijn heeft mijns inziens een startprofiel LP085 50/15 Mbps en werd op basis van testresultaten van automatische metingen door "de DLM" (Dynamic Line Mangement system) op een DLM profiel 50/25 gebracht
Dat lijkt mij een correct analyse.
Maar de vraag is wel waarom een lijn op deze afstand (zone 2) zo'n lage downstream "attainable bitrate" heeft (60 mbps), en zo in contrast met de hoge upstream "attainable bitrate" van 30 mbps.
50/25 (LP082) of 60/30 (LP057) zijn toch atypische profielen? Eigenlijk nog nooit gezien...

Ik zou dat toch eens laten uitmeten?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ceza279
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2010, 17:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hartelijk bedankt voor jullie snelle en uitgebreid analyse!

Misschien een stomme vraagje, hoe kan ik mijn lijn uitmeten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Via de klantendienst:
  • - Proximus factuur bij de hand nemen.
    - Onder "internet" staat naast je abonnement je lijn nummer (ziet eruit als een telefoonnummer).
    - Bellen naar de klantendienst op 0800 22800.
    - Indien je telefoonnummer gevraagd wordt, geef dit lijn nummer in.
    - Kies nu voor optie 1 (vaste lijn) > 4 (storing) > 2 (internet).
    - Nu krijg je de helpdesk, die kan je lijn (laten) nakijken.
Zelf een lijntest (TBF) initiëren:
  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.
Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de helpdesk bellen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ceza279
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2010, 17:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Zojuist naar klanten dienst gebeld volgens hun is dit de maximale snelheid dat ik kan kan hebben en dat er geen enkele storing is op mijn lijn.
Ze vroegen wel om met de buren te vragen of ze ook hetzelfde snelheden hebben, als een van mijn buren hogere snelheden zou hebben kon ik terug bellen en konden ze eventueel acties ondernemen. :roll:

TBF heb ik zelf ook uitgevoerd en kwam snel terug op hetzelfde metingen met zelfde profiel.

Ik bedank alvast voor jullie moeite, heb al veel geleerd de afgelopen jaren op deze forum! :angel:
dafour
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:55
Locatie: 8020

Afbeelding
Br3cht
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 nov 2019, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   100.000 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       138.087 kbps
Upstream max bit rate:         41.973 kbps

Downstream attenuation:        8,4 dB

Downstream noise margin:       19,9 dB
Upstream noise margin:         9,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            149 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

Sinds gisteren klant bij EDPNET en al vrij snel op het 100/35 profiel, zou er 100/40 voor mij inzitten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op basis van deze lijnwaarden: neen.
Upstream SNR te laag voor een verhoging.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Br3cht
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 nov 2019, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

philippe_d schreef:Op basis van deze lijnwaarden: neen.
Upstream SNR te laag voor een verhoging.
Ok thanks, alvast heel tevreden met deze snelheid! Het is een nieuwe aanleg in een nieuwbouw en zeer kortbij de KVD.

Ik vermoed dat er dus langs mijn kant geen verbeteringen uitgevoerd kunnen orden?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Na een discussie met een collega met Telenet over de zin en onzin van alle snelheden boven 100 Mbit viel het me op dat ik vroeger volgens mij hogere snelheden haalde op speedtests. Tegenwoordig haal ik eigenlijk in de praktijk niet meer dan 85 Mbps terwijl ik toch op een 100/35-profiel zit:
BBox3Tool.0.13_2020-07-25_00-25-26.png
Ik weet het, overhead enzo, maar zoals ik zeg: vroeger haalde ik meer met dezelfde lijnwaarden. Is dat iets algemeens of ben ik de enige die dat merkt?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Stomme vraag misschien, ge hebt uwe decoder toch uitgezet bij het testen van de snelheid.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb enkel Internet (Maxi) en klassieke telefoonlijn van Proximus, geen TV.
Maar inderdaad, er zitten misschien zoveel 'sluimerverbruikers' verspreid dat een deel bandbreedte daardoor opgesoepeerd wordt. Ik heb echter geen separate router om dat inzichtelijk te maken...
Ook MyProximus geeft snelheden die ik ervaar... Al weet ik niet hoe dat gemeten wordt?
chrome_2020-07-25_16-13-09.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

meon schreef:Ik weet het, overhead enzo, maar zoals ik zeg: vroeger haalde ik meer met dezelfde lijnwaarden. Is dat iets algemeens of ben ik de enige die dat merkt?
Overhead zou niet meer dan ca 6% mogen zijn. Op een 100 Mbit lijntje zou je dus theoretisch 94 Mbit/sec moeten halen.
In de praktijk toch >90 Mbit/s ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 jul 2020, 19:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typo verbeterd (94)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Om alle stoorzenders uit te schakelen eens getest:
- Alle wifi uit op de modem
- 1 kabel rechtstreeks naar een Intel NUC met Windows Server 2019 en Edge Chromium:
Afbeelding
of https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... 3d8e0b97a7
Ietsje meer, maar nog altijd minder dan ik zou willen :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

philippe_d schreef: Overhead zou niet meer dan ca 6% mogen zijn. Op een 100 Mbit lijntje zou je dus theoretisch 94 Mbit/sec moeten halen.
In de praktijk toch >90 Mbit/s ...
Heb toch al opgemerkt dat als ik op proximus/internetsnelheid pagina ook 92,6 aflees voor een modem die synchroniseert op 100Mbps.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Overgestapt van Telenet (Wigo 35) naar Proximus (FlexPack), gisteren technieker alles geinstalleerd.
Gestart op 50 / 15 en hoop op minstens een 85 profiel... zoals een paar jaar geleden toen ik nog proximus had.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50 171 kbps
Upstream current bit rate:     14 998 kbps

Downstream max bit rate:       101 213 kbps
Upstream max bit rate:         35 641 kbps

Downstream attenuation:        17,1 dB

Downstream noise margin:       23,5 dB
Upstream noise margin:         21,2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            426 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Patje schreef:minstens een 85 profiel...
Dit zal het maximum zijn. Met een upload van 25-30.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Welja dat bedoel ik ongeveer :) als ik op een 85 geraak zal ik tevreden zijn.

zie hier een kopie van januari 2018 toen had ik deze waarden.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85 175 kbps
Upstream current bit rate:     29 999 kbps

Downstream max bit rate:       108 386 kbps
Upstream max bit rate:         35 426 kbps

Downstream attenuation:        16,6 dB

Downstream noise margin:       13,9 dB
Upstream noise margin:         9,0 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            410 m

Proximus profile name:         85/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

De technieker zei vrijdag dat DLM nu sneller werkt en idd vannacht al een verhoging naar 85 :)

Afbeelding

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85 000 kbps
Upstream current bit rate:     29 999 kbps

Downstream max bit rate:       103 852 kbps
Upstream max bit rate:         37 767 kbps

Downstream attenuation:        17,1 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         10,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            426 m

Proximus profile name:         85/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Ja, de DLM werkt nu sneller dan een paar maanden geleden. Ik heb onlangs gevallen gezien van fallback met een FRITZ!Box waar, zodra de juiste versie opnieuw was geïnstalleerd en het TBF was uitgevoerd, de DLM binnen een dag zijn actie zou uitvoeren.
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Speedtest schommelt hier sinds de Coronatijden ook altijd tussen de 80 en 90.5 Mbps ipv de standvastige 91.5Mbit tevoren (op 100/35 sync).
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

Nieuwe aansluiting.
Een derde actieve lijn op zo'n oud 'appartementskastje'.

De technicus die de installatie kwam uitvoeren had wel wat problemen. Internet kwam blijkbaar niet vanuit de kast maar nog uit de centrale. Dit heeft hij kunnen aanpassen. Maar bij tests bleek het toch nog instabiel te zijn en heeft een extra interventie aangevraagd. Ben nu ook zelf even mijn Sagem BBox 3v+ van thuis gaan halen en kom op volgende waarden uit:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30,063 kbps
Upstream current bit rate:     10,062 kbps

Downstream max bit rate:       78,439 kbps
Upstream max bit rate:         25,712 kbps

Downstream attenuation:        9.5 dB

Downstream noise margin:       22.5 dB
Upstream noise margin:         16.8 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            168 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Hoor van de 2 andere aansluitingen dat ze geen problemen hebben en ze vlotjes 80 down en tegen de 20 up halen.
Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
*-*
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Marsmillo schreef: Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
Vectoring zal niet actief komen, gezien je aangesloten bent op de LEX.
DLM kan je nog wel verhogen tot max. 70/10 (zone 1 zonder vectoring)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:
Marsmillo schreef: Zou dat met deze 3de lijn dit dan ook nog wel in orde komen? Vectoring en DLM moeten nog actief komen zie ik.
Vectoring zal niet actief komen, gezien je aangesloten bent op de LEX.
DLM kan je nog wel verhogen tot max. 70/10 (zone 1 zonder vectoring)
Ai, dat is bummer en ook wel wat raar.
  • Voor zover ik weet hebben de andere 2 lijnen die op zelfde verdeelpunt in het gebouw aangesloten zitten wel vectoring.
  • De technicus gaf aan dat hij het had kunnen aanpassen naar de straatkast nabij.
  • De centrale ligt in vogelvlucht 825m weg, via de weg is de kortst mogelijke route 1.1km
Ik zou het heel erg vinden dat hij daarover zou gelogen hebben, hij zij duidelijk dat hij het raar vond dat ik internet uit de centrale zou moeten krijgen. Hij ging bekijken of hij dat kon aanpassen en is dan naar daar gewandeld. Hij is zo'n klein halfuurtje bezig geweest in de straatkast en toen hij terug kwam gaf hij aan dat het gelukt was, maar dat het wat langer geduurd had omdat de kast nog maar een beperkt aantal poorten vrij had en hij daarvoor toestemming nodig had van Proximus zelf. Hij was ook met iemand aan het bellen om het allemaal in orde te krijgen.

Hij heeft dan nog wat tijd nodig gehad om de rest in orde te krijgen en omdat zijn lijnwaarden niet stabiel genoeg bleken en hij wat dingen wou nakijken. Uiteindelijk heeft hij een 2de interventie aangevraagd omdat er toch nog iets niet helemaal in orde zou zijn.

Geen idee wat de duur is om na te gaan of een verstoring profiel actief komt of niet?
Lijn is nog maar een kleine 5u online.

PS
Ik heb even snel een van de 2 andere lijnen nagekeken die op dat op zelfde verdeelpunt in het gebouw aangesloten zitten:
Voor het gemak noem ik ze even lijn 1, 2 en 3.

Lijn 1

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       123.742 kbps
Upstream max bit rate:         40.859 kbps

Downstream attenuation:        14,7 dB

Downstream noise margin:       14,2 dB
Upstream noise margin:         9,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            229 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Lijn 2
Geen Sagem modem, dus kon de tool niet draaien.
Speedtest resultaten als alternatief: 93.73 // 17.94

Lijn 3 (de nieuwe net aangesloten lijn)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30,063 kbps
Upstream current bit rate:     10,062 kbps

Downstream max bit rate:       78,439 kbps
Upstream max bit rate:         25,712 kbps

Downstream attenuation:        9.5 dB

Downstream noise margin:       22.5 dB
Upstream noise margin:         16.8 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            168 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Lijn 1 zou normaal eind deze maand vrij komen, het abonnement wordt opgezegd.
Begin volgende maand is de 2de interventie gepland
*-*
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik kan alleen voortgaan op wat er staat:
ROP vectoring compatible = no
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Ik kan alleen voortgaan op wat er staat:
ROP vectoring compatible = no
Dat zag ik inderdaad ook en dacht dat dit nog ging aangepast geraken.
Jammer.
*-*
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Ik kan alleen voortgaan op wat er staat:
Ik weet dat er enkele dingen zijn welke meer "assumed" worden dan eigenlijk echt gequeried kunnen worden.
Is dit er eentje van omdat beide vectoring down en up op "off" staan? Ik zou de source even kunnen bekijken echter...

EDIT: Yup, voor een bbox2 kan hij het aflezen, uit een bbox3 niet en is het een assumption

Code: Selecteer alles

        public bool? VectoringROPCapable
        {
            get
            {
                if (VectoringDown || VectoringUp)
                    return true;
                return null;
            }
            private set { _vectoringROPCapable = value; }
        }
Ter verduidelijking, "splikspinternieuwe" lijnen worden niet vectored opgeleverd. Dat wordt na een korte periode door DLM "aangezet" voor zover ik het me goed herinner.
Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

GuntherDW schreef: ...<knip>...

Ter verduidelijking, "splikspinternieuwe" lijnen worden niet vectored opgeleverd. Dat wordt na een korte periode door DLM "aangezet" voor zover ik het me goed herinner.
Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
Oké, dus het is iets om in het oog te houden. Hoop dat de technieker geen blaasjes heeft zitten wijs maken. Mocht het bij de interventie van begin volgende maand toch nog niet actief zijn, zal ik dat toch even navragen, want kreeg nu al opmerkingen van thuis uit dat TV slecht zapt en dat thuiswerken trager gaat dan vroeger.

Lijn 1 dat op dat bakje aangesloten is gaat nog deze maand normaal uit gebruik (is ook van mijn ouders), dus in slechtste geval kan ik eventueel nog proberen te beargumenteren dat ze op die paar aansluiten begin volgende maand als de problemen blijven bestaan. Al weet ik niet of ik zo iets gemakkelijk kan vragen.
*-*
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GuntherDW schreef:Ter verduidelijking, "splikspinternieuwe" lijnen worden niet vectored opgeleverd. Dat wordt na een korte periode door DLM "aangezet" voor zover ik het me goed herinner.
Dat is juist, maar zelfs zonder vectoring aan, zou ik toch verwachten dat de Bbox3 Sagem Tool de ROP herkent als "vectoring compatible" :-(
GuntherDW schreef:Dus als de technieker zegt dat je nu op een ROP zit ipv de LEX (afgaande van de afstand is dat ook zo) moet je enkele dagen wachten tot DLM je vectoring actief zet. Je kan het proberen forceren door je provider te contacteren maar gezien er al een nieuwe interventie gepland is lijkt me dat niet zo slim.
Of door de B-box3 eens te herstarten?
Of er eens een Fritz!Box aan te hangen, dan zie je onmiddellijk op welke ROP je zit..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:de ROP herkent als "vectoring compatible"
De tool moet daarvoor naar de naam/vendor ID van de ROP query'en. Ik kan me een discussie herinneren waar dat niet mogelijk leek te zijn met de huidige methode omdat die niet exposed was, of toch niet op een manier dat het makkelijk te doen was?
Ik geloof dat je zoiets zelfs al heb je admin access op de bbox3 het niet ziet, afgaande van wat screenshots dat we doorheen de jaren gezien kregen.
Br3cht
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 nov 2019, 09:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Is er een mogelijkheid om de ROP op te vragen via een BBOX 3V+ via deze tool / xpath?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Hmm @philippe_d je lijkt toch gelijk te hebben,
in de "version-0.13-dev" branch (zat in master te kijken) is er wel een check toegevoegd welke de ROP info binnenhaalt.

Geen idee of de huidige binary die code ook heeft echter. Als er een "refresh" knop inzit heeft hij deze code ook.

https://github.com/FransVDB/BBox3SagemT ... 273d3fR459
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

philippe_d schreef:Dat is juist, maar zelfs zonder vectoring aan, zou ik toch verwachten dat de Bbox3 Sagem Tool de ROP herkent als "vectoring compatible" :-(
Bij mij staat er bij alles vectoring ‘yes’, maar bij ROP compatible ‘no’. :p
Sync nochtans prima aan 100/40! ;)
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dan heb je of een Fritz!Box (welke als "TODO" staat voor al die dingen), welke de tool maar half support (is ook niet nodig),
Of de code welke ik aanhaalde werkt niet. Either way kan ik het niet testen omdat ik geen Sagemcom BBox heb maar een Technicolor versie.

Ik laat gewoon de code zien welke in het project zit, of het werkt of niet kan ik niet beamen gezien ik het zelf niet kan (of moet) gebruiken ;) .

De nieuwere bbox3'en zijn wel van Sagemcom (de 3V+/AC/... ?) maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar ook onderhuids werkt als op de originele versie waarvoor deze tool geschreven is. De tools is origineel geschreven voor de originele sagemcom modellen met hun firmware.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 10 keer

GuntherDW schreef:Dan heb je of een Fritz!Box (welke als "TODO" staat voor al die dingen), welke de tool maar half support (is ook niet nodig),
Of de code welke ik aanhaalde werkt niet. Either way kan ik het niet testen omdat ik geen Sagemcom BBox heb maar een Technicolor versie.

Ik laat gewoon de code zien welke in het project zit, of het werkt of niet kan ik niet beamen gezien ik het zelf niet kan (of moet) gebruiken ;) .

De nieuwere bbox3'en zijn wel van Sagemcom (de 3V+/AC/... ?) maar dat wil niet zeggen dat alles zomaar ook onderhuids werkt als op de originele versie waarvoor deze tool geschreven is. De tools is origineel geschreven voor de originele sagemcom modellen met hun firmware.
Mijn kennis is te beperkt om echt behulpzaam te zijn in deze, maar kan wel meegeven dat via een Sagem BBox3V+ het ook mogelijk is om YES op de vectoringsvragen te krijgen. Heb dit nog zonet getest.

Op de bestaande lijn (in gebruik voor bedrijf):

Code: Selecteer alles

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes
De 'fonkelnieuwe' of de uit de dood herrezen lijn (zal gebruikt worden voor privé)

Code: Selecteer alles

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      no
Situatieschets

Een dikkere Proximus toevoerkabel komt binnen en loopt naar een grijs kastje, uit dat kastje komen er 3 nieuwe kabels die naar de NTP 2007 lopen.
2 NTP 2007 staan naast elkaar, naast het grijs kastje. 1 kabel loopt naar een achterliggend gebouw (niet van ons). Ik kon dus 2 van de 3 lijnen testen, met de zelfde modem en kreeg dus op de ene lijn YES antwoorden en op de andere NO.

Of en hoe de tool deze informatie test, is mij niet duidelijk en gaat mijn petje te boven.
Maar kan dus wel bevestigen dan de tool bij een een Sagem BBox3V+ beide waarden kan teruggeven.
*-*
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Marsmillo schreef:Of en hoe de tool deze informatie test, is mij niet duidelijk en gaat mijn petje te boven.
Maar kan dus wel bevestigen dan de tool bij een een Sagem BBox3V+ beide waarden kan teruggeven.
Hetgeen je laat zien is exact wat ik zei dus. Als beide vectoring up/down op "no" staan, gaat de tool automatisch ook de ROP (indien het om de "oude"? versie gaat) als non-vectoring compliant zetten.
"Modem vectoring compliant" is een beetje nietszeggende als je een bbox3 hebt maargoed.
Gezien de tool ook werkt op een bbox2 welke wel vectoring friendly is maar niet support denk ik eerder dat het daarom in de tools gezet is.

Gaat dit om een 0.13-dev versie, of 0.12? In principe zou iemand eens de tool moeten aanpakken gezien de code al wat ouder is en enkel onder Windows draait zodat het weldegelijk cross-platform kan zijn maargoed, dat is "toekomstmuziek" :P .
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”