Stream delay

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Hallo iedereen,

Ten eerste, dit is mogelijks een domme vraag maar ik ga het toch nog stellen. Ten tweede ik weet niet of dit eigelijk te maken heeft met Telenet, maar aangezien ik momenteel internet van hen benut, ga ik het hier stellen.

Ik heb al een jaar All-Internet met speedboost van Telenet (ik gebruik hun CV8560E modem en mijn eigen Fritzbox 7530 AX router), en soms kijk ik voetbal (op DAZN), youtube live streams (gelijk gamescom afgelopen nacht) of twitch streams te samen met andere online vrienden, en we chatten er over op Discord. Echter heb ik gemerkt dat mijn streams praktisch altijd achter lopen op hen, iets van 30 seconden. De stream refreshen doet weinig.

Ik vroeg mij af wat hier het oorzaak van zou kunnen zijn. Zou het bijvoorbeeld aan de routering van Telenet kunnen liggen?

Ik zit al een tijdje te twijfelen om te veranderen van ISP (niet direct hierdoor, meer door dat Telenet zo duur is) en ik vroeg mij af of veranderen naar bv. edpnet iets van verschil zou maken?

Ook dacht ik aan een betaalde VPN. Ik heb al gelezen dat je hierdoor soms een verschil kunt zien.

Ik ben dus geen kenner van zo dingen en hoor graag wat anderen denken.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien heeft dit te maken met het probleem dat Telenet gebruikers ook met Youtube ondervindt ?
viewtopic.php?p=999421#p999421
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Het kan met Telenet te maken hebben. Momenteel zijn er problemen met trage buffering van Youtube-video's op het Telenet-netwerk. (zie viewtopic.php?t=65731)

Je kan best eens nagaan bij je online vrienden welk type internetverbinding zij gebruiken, fiber, VDSL of coaxkabel.

De kans op vertraging via VDSL en fiber is het kleinst aangezien de beschikbare bandbreedte per gebruiker op dat type netwerken het grootst is.
De bandbreedte op coaxkabel deel je met je hele buurt. Op drukke momenten kan dit tot vertraging leiden.

Met een VPN of een internetverbinding bij een andere provider wijzig je de routering en bandbreedte richting Youtube en dat maakt 100% zeker een verschil uit.
nerph
Plus Member
Plus Member
Provider

Bedankt allebei voor je reacties. Ik had gedacht aan die bufferproblemen met Telenet en Youtube, maar ik was niet zeker of dat nu bij mij ook het probleem zou kunnen zijn. Ik ondervind weinig tot geen buffering van videos, het is gewoon dat live streams (voornamelijk bij DAZN en Youtube) achter staan.

Ik overweeg van provider te veranderen zoals aangegeven. Bij mij ligt er nog geen fiber, dus Ik ga 1000mbit download wel missen maar het is zeker meer een luxe dan noodzakelijk in mijn geval. Ik was vroeger al eens klant bij edpnet en ik vond het een goeie provider. Daarbij zou ik ook wat geld besparen.

Ik kan eventueel eerst een VPN proberen, ik ga nog een nachtje over slapen.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Provider

Kijken jouw vrienden ook naar DAZN?
nerph
Plus Member
Plus Member
Provider

freddie schreef: 21 aug 2024, 19:24 Kijken jouw vrienden ook naar DAZN?
Ah neen, dat is inderdaad een goeie opmerking en iets dat ik over het hoofd heb gezien. Het zijn vaak mensen uit andere landen die bv. naar Viaplay kijken.

Het Youtube voorbeeld is zeker een betere voorbeeld denk ik. Dan kijken we allemaal naar hetzelfde link.
Kristof Mertens
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Zelf kijk ik ook voetbal via de apps van DAZN.
Nu je het zegt merk ik ook dat er wel wat vertraging opzit met de realiteit.
Vaak krijg ik al updates door van scores via andere apps dan het live beeld dat ik zie.
Ik denk altijd dat dit verschil te maken heeft door de delay via een IP verbinding, wat je minder hebt als je zou kijken via coax (Play sports)
Zelf ben ik Telenet klant en heb een CH8568LG modem.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Streams zijn korte blokjes opgenomen video die na elkaar gedownload worden. Die blokjes moeten eerst gemaakt en verstuurd worden, en als je middenin een stream begint te kijken, zal jouw 'live' beginpunt eerder samenvallen met het begin van zo'n blokje ipv het reële live moment om alvast een beetje buffer in te bouwen tegen dat het volgende blokje gedownload is zodat er geen onderbrekingen zijn.

Als vrienden elders dichter bij de bron zitten of de route van hun blokjes minder vertragingen heeft, is er dus sowieso een verschil in beginpunt en als daar een cache tussenzit, is het eerst beschikbare blokje in jouw cache misschien een ouder exemplaar dan dat van hen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”