ADSL/TEL signaal

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

Ik vraag me af of dit mogelijk gaat zijn nu dat versatel binnen x tijd hier komt installeren,

in een telefoonkabel zitte 5 draden ofzo, voor telefoon/adsl worden er maar 2 gebruikt, ik zou willen 2 draden gebruiken voor ADSL en 2 andere voor telefoon in dezelfde draad

Nu vraag ik mij af of dat storing gaat geven ? zoja moet ik extra kabel gaan leggen, maar die gaat ook tege die ene draad moeten liggen dan waarschijnlijk...

Voor het wa duidelijk te maken heb ik een simpel schematje gemaakt (had daar ff goesting voor):

Afbeelding

Iemand die wat van dat soort electronica kent ?
filipi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

FST schreef:Ik vraag me af of dit mogelijk gaat zijn nu dat versatel binnen x tijd hier komt installeren,

in een telefoonkabel zitte 5 draden ofzo, voor telefoon/adsl worden er maar 2 gebruikt, ik zou willen 2 draden gebruiken voor ADSL en 2 andere voor telefoon in dezelfde draad

Nu vraag ik mij af of dat storing gaat geven ? zoja moet ik extra kabel gaan leggen, maar die gaat ook tege die ene draad moeten liggen dan waarschijnlijk...

Iemand die wat van dat soort electronica kent ?
Normaal gesproken bestaat een telefoonkabel uit 2 keer 2 draden...2 paarkes zoals ze zeggen. Elk paar bestaat uit 2 'twisted' draden. Waarom zijn deze getwist of getorst? Om geen hoogfrequent storingen van buitenuit op te vangen. Dit is even goed als een kabel met een scherm rond (= oa ook om hoogfrequent storingen op te vangen) zoals coax. En dus even goed als 2 kabels naast mekaar (dan zit er wel extra kabelmantel tussen maar dit maakt niks uit) In principe kan dus het ene paar het andere niet storen...theoretisch....

DUS in principe gaat dit lukken, maar vermits ik pas binnenkort kennis ga maken met ADSL en z'n eventuele vereisten (je weet nooit) kan ik je dit niet 100% zeker zeggen...

Dit is mijn logische kijk erop...als ik verkeerd ben...snorry :oops:
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

heb het zelf geprobeerd ... splitter in de garage en van daaruit een kabel naar 1e verdiep voor telefoon en één naar 2e verdiep voor tel+fax en adsl

bij kabel naar 2e verdiep 1 paar gebruikt voor tel en 1 paar voor adsl ... bij momenten werkte dit goed ... maar op momenten dat het signaal van belgacom iets slechter was liep het mis (lukte niet meer om adsl sync te krijgen) ... gebruikte ik de kabel enkel voor adsl (1e koperpaar onbenut) dan lukte het wel ...

soms lukt het ... maar zeker niet altijd
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

Toch nog replies :D

Had het intussen al op tweakers gepost:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#24699839
Weetgraag
Erelid
Erelid

FST schreef:Toch nog replies :D

Had het intussen al op tweakers gepost:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#24699839
Geduld is een schone gave :wink:

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Alles hangt af van de kwaliteit van het inkomende ADSL-signaal op je telefoonlijn. Maw: de afstand tot de centrale :)
Er is geen duidelijke regel. Gewoon testen en als het niet werkt, 2e kabel bij leggen.
Afbeelding
Ubremoved_2106
Pro Member
Pro Member

mischien wa laat antwoord en khebt in nen andere post ook is nekee gezegd...

ma deze oplossing werkt :D

- kzit 3.38Km van centrale
- is zo'n binnenhuis kabel met kleuren draden: white, cyan, blue, purple en 1 blote
- totale tel-kabellengte is ongeveer 20meter, non-twisted.
- ik haal 430kbyte down max speed uit versatele2 (met tele2box)
- Uitgang van die kabel loopt over op kastjes waaraan bgc beginpunt is en ook daaraan een andere telkabel (met 3 draden) gaat naar boven verdiep naar de telefoons. Niet dat dat veel belang heeft/meetelt maar kom
- telefoon geeft geen storing (behalve de baggere VoIP codec met te lage bitrate, voor muziek toch, maar jah, des te meer inet speed he)

grtz
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”