Aan de EV rijders ...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Mocht ik tot aankoop besluiten dan zal levering pas voor maart volgend jaar zijn.
Tegen die tijd pnieuw naar de eigen woning met oprit en garage dus oplaadmogelijkheid tussen de meer veilige 4 muren.
Blijft wel de berekening aangaande de kostprijs bij het ultra trage opladen via gewoon stopcontact.
Tegen die tijd pnieuw naar de eigen woning met oprit en garage dus oplaadmogelijkheid tussen de meer veilige 4 muren.
Blijft wel de berekening aangaande de kostprijs bij het ultra trage opladen via gewoon stopcontact.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
De klep kan er ook per ongeluk afgereden worden aangezien die wat uitsteekt voor een lange tijd.Tomby schreef: 21 aug 2024, 11:08 Ik vermoed dat het afschoppen (vandalisme) van de laadklep een groter probleem is dan kabeldiefstal.
Die kabel zal wel in je omnium zitten, maar komt vermoedelijk niet boven het eigen risico bedrag uit.Petrikske schreef: 21 aug 2024, 12:40 Laadkabel zit vermoedelijk in je omnium maar je zal maar ergens staan in een ver vakantieland.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Op zich is bv. 10A monofasig meer dan voldoende voor de meeste mensen. Daarmee kan je na bv. een nachtje laden de volgende dag weer pakweg 120km verder. Heb je meer nodig is 16A er nog en als je echt ‘snel’ wil laden kan je 3 fasen gaan gebruiken en/of richting de 32A gaan of DC-snelladers.Petrikske schreef: 21 aug 2024, 16:42 Blijft wel de berekening aangaande de kostprijs bij het ultra trage opladen via gewoon stopcontact.
In België zitten we ook nog eens met het capaciteitstarief, kijk dus eens na wat nu je gemiddelde piekwaarde is en probeer daar onder te blijven of bekijk of het de meerprijs waard is om erover te gaan.
Heb je zonnepanelen en veel ‘overproductie‘, dan kan het de moeite zijn die energie tijdens de dag op te vangen als je dat kan (en dan kan meer dan 10A misschien wel eens nuttig zijn afhankelijk van je installatie).
Ik denk in mijn situatie het gros van de tijd aan 10A te laden of meer op basis van de zon en in de winter mogelijk 10A of minder gedurende de nacht (en niet dagelijks). De verliezen die er zouden zijn door het trager (en dus ook langer) laden neem ik er wel bij.
- Petrikske
- Elite Poster
Het gaat niet over het voldoende zijn...
Het gaat over het verlies tijdens het lange en trage oplaadproces.
Begrijp ik het niet goed als EV leek of ben ik niet duidelijk genoeg.
Bij deze...
Het voertuig waar ik morgen voor ga kijken heeft een oplaadtijd nodig aan een gewoon stopcontact van zo'n 23u. (extreem traag dus)
Al die tijd is ook het voertuig bezig om alle electriciteit om te zetten en what not.
Dat zijn dus 23u aan electrische arbeid die als het ware verloren gaan..
Dus laden aan een publieke laadpaal zou als het ware goedkoper kunnen zijn dan 24/7 je auto aan een gewoon stopcontact op te laden en dat door het verlies dat je lijd?
Wat is trouwens het meest trage upload proces? 1.7Kwh?
MAW.. Langzaam laden is goed voor de levensduur van de batterij maar is het ook goed voor de portemonnee?
Ben ik fout dan hoor ik het graag, en anders hoor ik het morgen wel bij de dealershop.
Het gaat over het verlies tijdens het lange en trage oplaadproces.
Begrijp ik het niet goed als EV leek of ben ik niet duidelijk genoeg.
Bij deze...
Het voertuig waar ik morgen voor ga kijken heeft een oplaadtijd nodig aan een gewoon stopcontact van zo'n 23u. (extreem traag dus)
Al die tijd is ook het voertuig bezig om alle electriciteit om te zetten en what not.
Dat zijn dus 23u aan electrische arbeid die als het ware verloren gaan..
Dus laden aan een publieke laadpaal zou als het ware goedkoper kunnen zijn dan 24/7 je auto aan een gewoon stopcontact op te laden en dat door het verlies dat je lijd?
Wat is trouwens het meest trage upload proces? 1.7Kwh?
MAW.. Langzaam laden is goed voor de levensduur van de batterij maar is het ook goed voor de portemonnee?
Ben ik fout dan hoor ik het graag, en anders hoor ik het morgen wel bij de dealershop.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
11kW of 22kW is voor een batterij ook al langzaam en zal de levensduur normaal niet beïnvloeden. Ik dacht dat de meeste wagens volgens de norm begonnen bij 6A of 8A, dus minimaal is het tussen de 1.4 a 2kW.
Als je bij 10A of zo’n 2.4kW 15% verlies rekent (door de redenen die je o.a. omschrijft). Dan kom je na een nachtje laden (8uur reken ik) op theoretisch : 2.4kW * 8h is 19.2kWh waarvan dan 15%, dus 2.88kWh ‘verloren’ is gegaan. Dat kost je pakweg thuis 19.2kWh * 0.25€ is 4,8€ waarvan 0.72€ verloren ging.
Als je publiek aan 11kW gaat laden en ook 19.2kWh zou bijladen, zit je bv. met een verlies van 8%. Dus 1.5kWh. Aan zo’n lader kan de prijs gaan van bv. 0.35 tot bv. 0.8 of meer €/kWh. Dus zelfs al laad je publiek sneller met minder verliezen, door de hogere kost kunnen die duurder uitkomen! Om nog maar te zwijgen over de totale kost.
Ik zou dus sowieso thuis laden als ik het zelf zou moeten betalen
PS: De efficiëntie cijfers komen van https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Als je bij 10A of zo’n 2.4kW 15% verlies rekent (door de redenen die je o.a. omschrijft). Dan kom je na een nachtje laden (8uur reken ik) op theoretisch : 2.4kW * 8h is 19.2kWh waarvan dan 15%, dus 2.88kWh ‘verloren’ is gegaan. Dat kost je pakweg thuis 19.2kWh * 0.25€ is 4,8€ waarvan 0.72€ verloren ging.
Als je publiek aan 11kW gaat laden en ook 19.2kWh zou bijladen, zit je bv. met een verlies van 8%. Dus 1.5kWh. Aan zo’n lader kan de prijs gaan van bv. 0.35 tot bv. 0.8 of meer €/kWh. Dus zelfs al laad je publiek sneller met minder verliezen, door de hogere kost kunnen die duurder uitkomen! Om nog maar te zwijgen over de totale kost.
Ik zou dus sowieso thuis laden als ik het zelf zou moeten betalen

PS: De efficiëntie cijfers komen van https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
- Petrikske
- Elite Poster
Bedankt NuKeM, thuis laden zal alvast een zekerheid zijn maar ik dacht dat het verlies groter ging zijn omdat de oplaad via een simpel stopcontact en ditto kabel de upload zou afgeknep worden op 1.7 ipv de mogelijke 3.2 die de kabel technisch gezien zou kunnen 'hebben'.
Zal je URL nog bekijken, thx.
Toegevoegd na 5 minuten 57 seconden:
Update: Ik baseerde me dus op de URL die je deelde zijnde, oudere woning en ditto bekabeling en het te gebruiken stopcontact het verst verwijderd van de meterkast.
Zal je URL nog bekijken, thx.
Toegevoegd na 5 minuten 57 seconden:
Update: Ik baseerde me dus op de URL die je deelde zijnde, oudere woning en ditto bekabeling en het te gebruiken stopcontact het verst verwijderd van de meterkast.

- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Opgelet het is sterk afgeraden om systematisch aan een gewoon stopcontact te laden. Je moet dit stopcontact sowieso doen 'versterken'.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Is om de kabels te strippen voor het koper.
De gewone laadkabel... Daar valt niet veel te rapen.
Toch stel ik vast bij de plaatselijke snellader dat de kabel ook al meermaals geknipt is... Waarom dat steeds de CCS kabel is en niet de Chademo is vast ook niet toevallig.
De gewone laadkabel... Daar valt niet veel te rapen.
Toch stel ik vast bij de plaatselijke snellader dat de kabel ook al meermaals geknipt is... Waarom dat steeds de CCS kabel is en niet de Chademo is vast ook niet toevallig.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Petrikske
- Elite Poster
En wat bedoel je precies met dit gewoon stopcontact versterken?
Ik ga er morgen langs en kan het nakijken maar zover ik me kan herinneren zit dit stopcontact op een 16A lijn (als het niet meer is) omdat in die garage ook toestellen zoals wasmachine en droogkast staan.
Maar het is dus een oudere woning die gerenoveerd is door een 'knutselaar'.
Bij twijfel dus toch maar een electricien de installatie laten nakijken anders.
Ik meen gelezen te hebben dat niet alle kabels koper bevatten maar eerder aluminium.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Een gewoon stopcontact is niet echt gemaakt om erg lang tegen zijn limiet belast te worden. Je hebt stopcontacten die meer specifiek gemaakt zijn voor dat doel, die hebben dan veronderstel ik dikkere bekabeling binnenin waardoor ze meer geschikt zijn om lange periodes aan 10/16A belast te worden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Volgens het AREI zitten stopcontacten altijd op een 2.5 mm2 kring, dat normaal afgezekerd is met 20APetrikske schreef: 22 aug 2024, 09:00 Ik ga er morgen langs en kan het nakijken maar zover ik me kan herinneren zit dit stopcontact op een 16A lijn (als het niet meer is) omdat in die garage ook toestellen zoals wasmachine en droogkast staan.
Tenzij op dezelfde kring ook verlichting aangesloten is (= gemengde kring), dan afgezekerd op 16A
Dat er in de garage ook nog andere toestellen zoals wasmachine en droogkast staan is niet relevant, gezien wasmachine en droogkast normaal elk op een aparate (20A) kring zitten...
Als de knutselaar volgens de regels gewerkt heeft, dan heb je bij de aankoop een conform keuringsattest gekregen?Petrikske schreef: 22 aug 2024, 09:00 Maar het is dus een oudere woning die gerenoveerd is door een 'knutselaar'.
Bij twijfel dus toch maar een electricien de installatie laten nakijken anders.
Een vakman inschakelen is altijd een goed idee ...
Petrikske schreef: 22 aug 2024, 09:00 En wat bedoel je precies met dit gewoon stopcontact versterken?
- eerst en vooral een aparte kabel (2.5 mm2) naar de zekeringskast. Gebruik voor het laden geen stopcontact die ergens op het einde van een bestaand ekring gemonteerd is, gezien de vele doorverbindingen voor serieuze problemen kan zorgen (op één kring mogen er 8 stopcontacten worden gemonteerd).
- gebruik een stopcontact met een 16A rating.
- hoewel je volgens het AREI zo'n 2.5 mm2 kring mag afzekeren op 20A, heeft dit niet veel zin als er maar één stopcontact op deze kring staat. Zo'n kringen zou ik afzekeren met 16A.
- beperk het laden tot 10A of 12A
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Petrikske
- Elite Poster
Bedankt Philippe, hier kan ik zeker mee verder en nee er is geen attest.
Aankoop dateerd dan ook al van vele jaren geleden.
Aankoop dateerd dan ook al van vele jaren geleden.
- depeje
- Elite Poster
Bij oude stopcontacten ben ik vooral bang dat het geen goed contact maakt met de stekker, of dat de aarding niet is aangesloten. Het eerste, wat kan komen door vuil, vervoring of corrosie, zorgt mogelijk voor oververhitting en het tweede kan er bij een defect voor zorgen dat de buitenkant van je wagen onder spanning komt. Als het goed gaat, gaat de laadkabel dit detecteren en weigeren om stroom door te laten naar de auto. Dat laatste ook zonder defect trouwens.
- Petrikske
- Elite Poster
Ja dat stopcontact ook al is het geaard, zou ik veiligheidshalve al zeker laten vervangen door iets degelijks, maar als ik me goed kan herinneren hangt er halfweg de garage ook een verdeeldoos dus om van daaruit een lijn naar dat laatste stopcontact aan de garagepoort te laten gaan zal ook wel niet aangewezen zijn.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Een standaard 16A Niko stopcontact: https://www.niko.eu/nl-be/producten/sch ... /170-33100
mag je maximum 10A (2,2kW) mee opladen: https://www.niko.eu/-/downloadfile/986c ... 3100bb685c
Met een verbruik van 17kWh/100km kan ke dus maximum 13km per uur opladen (100km op 8u -- 155km na 12u).
Ik zou dat echt afraden.
Een stopcontact is niet gemaakt om 24/7 een serieuze belasting te hebben.
En dan weer tenzij je de lichtkringen op dubbelpolige schakelaars zetphilippe_d schreef: 22 aug 2024, 10:08 Tenzij op dezelfde kring ook verlichting aangesloten is (= gemengde kring), dan afgezekerd op 16A

Dus een gemengde kring mag wél op 20A als de lichtschakelaars allemaal dubbelpolig zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
Van hoeveel % tot hoeveel % is dat, want je gaat zelden van 0% naar 100% ladenPetrikske schreef: 21 aug 2024, 21:34 Het voertuig waar ik morgen voor ga kijken heeft een oplaadtijd nodig aan een gewoon stopcontact van zo'n 23u. (extreem traag dus)
- Petrikske
- Elite Poster
Ik vermoed volledig en dat aan 1.7kW
Op deze URL word een tijd van 22u30 gegeven maar dan aan een laadsnelheid van 2.3kW
https://www.pluginvest.eu/blog/elektris ... caties-147
Op deze URL word een tijd van 22u30 gegeven maar dan aan een laadsnelheid van 2.3kW
https://www.pluginvest.eu/blog/elektris ... caties-147
- depeje
- Elite Poster
Die 10A is ook waar de granny cable van mijn VW op limiteert, en waar deze Niko voor ontworpen is. Met de 2,2kW, waar deze 10A (als de power factor in orde is) mee overeenkomt zie ik dus geen probleem. Voorwaarde is wel dat het stopcontact in goede staat is. Bij een stopcontact in slechte staat is de auto wel de eerste load die die slechte staat duidelijk zal maken aan de gebruiker.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 23 keer
De eC3 ziet er trouwens een heel leuke EV uit, we hadden die ook bekekenvoordat we de tweedehandse id3 kochten. maar mijn vrouw vond hem niet mooi (ik wel
). Ik zou wel aanraden om er een testrit mee te doen alvorens te beslissen. Want er zijn veel dingen die je enkel kan "aanvoelen", bijvoorbeeld hoe stil rijdt hij, hoe hard voel je putten in de weg, wat is de draaicirkel, ...
Voor alle andere vragen kan je bij ons terecht
.

Voor alle andere vragen kan je bij ons terecht

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Inderdaad.
https://www.media.stellantis.com/be-nl/ ... van-europaCITROËN ADVANCED COMFORT® VERING IS BESCHIKBAAR VOOR DE C3
Voor het eerst in de geschiedenis van de C3 hatchback voorziet Citroën standaard in zijn innovatieve en exclusieve Citroën Advanced Comfort® Suspension voor alle versies van de geheel nieuwe, volledig elektrische ë-C3.
De Citroën Advanced Comfort® ophanging is onzichtbaar voor de bestuurder en de inzittenden en geeft de inzittenden een uniek gevoel van comfort op de weg dankzij het gebruik van progressieve hydraulische stops, waardoor de ingenieurs de ophanging van de nieuwe ë-C3 vrijer kunnen afstellen om de indruk te wekken dat de auto glijdt wanneer er over een oneffen ondergrond wordt gereden. In plaats van mechanische stops worden er twee stops gebruikt op elke hoek van de auto in combinatie met de schokdemper en de veer - één voor de compressie en de andere voor de decompressie (of rebound).
Het populaire systeem werkt in twee fasen. Bij lichte compressie en decompressie regelen de veer en demper samen de verticale bewegingen, zonder de hulp van de hydraulische stops. Bij zware schokken werken de veer en demper samen met de hydraulische compressie- of decompressiestops om de beweging geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van de slag te voorkomen. In tegenstelling tot een mechanische aanslag, die energie absorbeert en een deel ervan weer afgeeft in de vorm van een schok, absorbeert de hydraulische aanslag deze energie en geeft deze weer af.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
Petrikske,
Legrand heeft inderdaad versterkte stopcontacten met betere geleiding en dus minder warmteontwikkeling in het stopcontact. Kan je tot 3,7kW laden.
Legrand heeft inderdaad versterkte stopcontacten met betere geleiding en dus minder warmteontwikkeling in het stopcontact. Kan je tot 3,7kW laden.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- Petrikske
- Elite Poster
Jaaaa ..... "op wolkjes rijden" ,niet onbelangrijk voor een rugpatient ben hier dus natuurlijk van op de hoogte.mipa schreef: 23 aug 2024, 18:24 De eC3 heeft ook de befaamde "hydraulic cushions" ; een soort extra hulpschokdempers.
Je hoort in feite alleen maar de putten.![]()
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zoals ik altijd al verwachte ..... indien voldoende over de streep getrokken zijn , beginnen melken ....traditioneel Belgie
https://www.hln.be/binnenland/gedaan-me ... ~a9a377e9/
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro: Vlaamse partijen zijn het eens om geld te halen bij wie elektrisch rijdt
PolitiekVandaag betalen eigenaars van elektrische auto’s geen jaarlijkse verkeersbelasting. Ook van de eenmalige belasting op inverkeerstelling zijn ze vrijgesteld. Maar de Vlaamse onderhandelaars zijn het erover eens dat daar met de nieuwe regering verandering in komt. Ook van de 5.000 euro aankooppremie is na 2024 geen sprake meer. Wat gaat er precies veranderen? Wat betekent dit voor wie nu al elektrisch rijdt? En zorgt dit voor een daling in de verkoop van elektrische wagens? We geven een antwoord op de belangrijkste vragen.
Lorenzo Terrière 30-08-24, 06:00 Laatste update: 06:57
511 reacties
https://www.hln.be/binnenland/gedaan-me ... ~a9a377e9/
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro: Vlaamse partijen zijn het eens om geld te halen bij wie elektrisch rijdt
PolitiekVandaag betalen eigenaars van elektrische auto’s geen jaarlijkse verkeersbelasting. Ook van de eenmalige belasting op inverkeerstelling zijn ze vrijgesteld. Maar de Vlaamse onderhandelaars zijn het erover eens dat daar met de nieuwe regering verandering in komt. Ook van de 5.000 euro aankooppremie is na 2024 geen sprake meer. Wat gaat er precies veranderen? Wat betekent dit voor wie nu al elektrisch rijdt? En zorgt dit voor een daling in de verkoop van elektrische wagens? We geven een antwoord op de belangrijkste vragen.
Lorenzo Terrière 30-08-24, 06:00 Laatste update: 06:57
511 reacties
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
Nu nog een elec. fietsbelasting , en einde salariswagens en de put is (tijdelijk )weeral beetje minder .....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Wie hierdoor verrast is heeft wel heel slecht opgelet. De premie was al een slecht idee en werd al snel beperkt tot 1 jaar, kortom oud nieuws.
Dat de transitie niet zal leiden tot minder belastingen is logisch want het verlies aan inkomsten aan de ene kant moet ergens goedgemaakt worden. Het is niet onlogisch dat men wagens, waarvan we er teveel hebben, belast. Liever dat dan zwaar ingrijpen op SZ, pensioenen of zorg.
Het zal hierbij ook niet stoppen want er is ook sprake over zwaarder belasten van fossiele brandstoffen of het stoppen met de subsidies ervoor.
Dat de transitie niet zal leiden tot minder belastingen is logisch want het verlies aan inkomsten aan de ene kant moet ergens goedgemaakt worden. Het is niet onlogisch dat men wagens, waarvan we er teveel hebben, belast. Liever dat dan zwaar ingrijpen op SZ, pensioenen of zorg.
Het zal hierbij ook niet stoppen want er is ook sprake over zwaarder belasten van fossiele brandstoffen of het stoppen met de subsidies ervoor.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Uiteraard. Aangezien elektrisch rijden duurder wordt, moet thermisch ook volgen. Anders neemt niemand nog elektrisch. De gemiddelde consument ziet momenteel enkel nadelen aan elektrisch rijden. Als het dan (behalve de aankoop) ook nog eens duurder wordt in verbruik ...Dizzy schreef: 30 aug 2024, 10:36
Idem voor het afschaffen van de salariswagens: als dit zou gebeuren (wat nooit zal zijn, maar hypothetisch dus), zal er geen elektrificatie gebeuren zoals momenteel het geval is en zal iedereen privé een thermische wagen aankopen ipv een elektrische salariswagen. Goed voor de inkomsten van de staat (accijnzen op brandstof), maar een ramp voor de elektrificatie ...
- Dizzy
- Elite Poster
Het is onlogisch dat men zaken subsidieert die men wil afbouwen, dat geldt voor fossiele brandstoffen maar ook voor wagens. Ook daar zal de afschaffing niet abrupt zijn maar door telkens het voordeel te laten afnemen. Hetzelfde mechanisme dus.
Het is bovendien de bedoeling om de lasten op elektriciteit te laten dalen ten nadele van fossiel dus wordt gebruik van EV goedkoper tegenover ICE. Je hebt ook nog altijd het voordeel van zelf opgewekte energie te gebruiken, dat kan niet met ICE.
Als ook de aankoopprijzen schappelijker worden en fossiel aangedreven wagens gemeden worden uit centra wordt EV alweer interessanter. De transitie gaat verder maar de snelheid varieert naargelang de omstandigheden waarop overheden inspelen.
Merk ook op dat het niet de bedoeling is dat elke ICE vervangen wordt want het doel is minder wagens.
Het is bovendien de bedoeling om de lasten op elektriciteit te laten dalen ten nadele van fossiel dus wordt gebruik van EV goedkoper tegenover ICE. Je hebt ook nog altijd het voordeel van zelf opgewekte energie te gebruiken, dat kan niet met ICE.
Als ook de aankoopprijzen schappelijker worden en fossiel aangedreven wagens gemeden worden uit centra wordt EV alweer interessanter. De transitie gaat verder maar de snelheid varieert naargelang de omstandigheden waarop overheden inspelen.
Merk ook op dat het niet de bedoeling is dat elke ICE vervangen wordt want het doel is minder wagens.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Moonboy
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 34 keer
Hoe vals kunnen ze zijn,
Vlaamse regering wil elektrische wagens gaan belasten: waarom die beslissing? En wat als je al zo’n auto hebt?
Misschien een recyclage premie ?
Vlaamse regering wil elektrische wagens gaan belasten: waarom die beslissing? En wat als je al zo’n auto hebt?
Misschien een recyclage premie ?
- Petrikske
- Elite Poster
De auto is altijd al een melkkoe geweest, ik sta nu zelf op het punt om een EV aan te kopen ga ik door deze beslissing van gedachte veranderen?
Naar alle waarschijnlijkheid niet omdat het in de sterren stond dat eerder vroeg dan laat elke EV bezitter mocht leggen gelijk de kiekes..
Het gaat zo met alles in dit land, "geef links en neem dubbel terug via rechts" zal hier nooit veranderen hoor.
Herinner nog de smeekbedes bij de invoering van de containerparken... "kom alsjeblief je rommel brengen, gesorteerd is alles gratis"
Recent nog in een containerpark geweest? Je betaald je blauw.
En mochten verder onze wegen nog de naam 'wegen' waardig zijn pfff... het zijn meer abortusroutes..
Naar alle waarschijnlijkheid niet omdat het in de sterren stond dat eerder vroeg dan laat elke EV bezitter mocht leggen gelijk de kiekes..
Het gaat zo met alles in dit land, "geef links en neem dubbel terug via rechts" zal hier nooit veranderen hoor.
Herinner nog de smeekbedes bij de invoering van de containerparken... "kom alsjeblief je rommel brengen, gesorteerd is alles gratis"
Recent nog in een containerpark geweest? Je betaald je blauw.
En mochten verder onze wegen nog de naam 'wegen' waardig zijn pfff... het zijn meer abortusroutes..

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Dat is toch niet vals?Moonboy schreef: 30 aug 2024, 20:16 Hoe vals kunnen ze zijn,
Sommigen hebben het er lastig mee, maar het was een vorm van subsidiëring.
Met de (federale) uitrol van firmawagens die enkel EV's mogen zijn, zag je toch van ver komen dat deze maatregel niet behouden ging blijven?
Het voordeel van EV's zit niet in het gemorrel in de marge rond al dan niet belastingen, maar wel in de CO2-uitstoot en het verbruik (in kWh).
Een veel efficiëntere maatregel zou zijn om de subsidies voor fossiele brandstoffen af te bouwen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Dat de wegenbelastings voordeel verdwijnt is wel eerlijker, maar er zou wel een verschil gebruikt mogen worden tussen EV en ICE's m.b.t. gewichts/power berekening, hier mag wel een milieu effect bij.
Als ze geld zoeken: geen subsidies meer op fossiele brandstoffen, afschaffen groene stroom certificaten, bedrijven mogen pas subsidies krijgen als ze netto belastingbetaler zijn, oh ja, en schaf meteen ook even 5 regeringen af.
Als ze geld zoeken: geen subsidies meer op fossiele brandstoffen, afschaffen groene stroom certificaten, bedrijven mogen pas subsidies krijgen als ze netto belastingbetaler zijn, oh ja, en schaf meteen ook even 5 regeringen af.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- Dizzy
- Elite Poster
Subsidies op fossiel zou inderdaad een goed idee zijn. Ik zou dus eerder de tankkaarten aanpakken. Als fossiel tanken minder interessant wordt stijgt de interesse bij alternatieven (EV). Twee vliegen in één klap, je vermindert fossiel gebruik en steunt de transitie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Er zijn veel plaatsen waar je geld kan gaan halen... en steeds is er iemand slachtoffer (zolang je het zelf maar niet bent is alles dan ok voor sommigen).qless schreef: 02 sep 2024, 11:36 Als ze geld zoeken: geen subsidies meer op fossiele brandstoffen, afschaffen groene stroom certificaten, bedrijven mogen pas subsidies krijgen als ze netto belastingbetaler zijn, oh ja, en schaf meteen ook even 5 regeringen af.
Punt blijft dat de overheid het geld gaat halen bij de werkende middenklasse... en die zet men maar al te graag tegen elkaar op om zelf buiten schot te blijven.