Ontwikkelingen instantbetalingen en name-check in Europa

Plaats reactie
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Er staan dit jaar wat mooie dingen te gebeuren:

In Nederland bestaat de IBAN name check al en is het bijvoorbeeld verplicht als je een betaling van de belastingdienst (toeslagen) wilt ontvangen.
Hiermee kunnen natuurlijk veel fraude en vergissingen worden voorkomen, niet alleen vanuit de overheid naar burgers maar zeker ook tussen consumenten die regelmatig opgelicht worden op tweedehands sites. Een goede zaak dus.

Blijkbaar gaat dit nu vanuit Europa in een volgende versie van “PSD” overal verplicht worden. Net als dat betalingen altijd “instant” gaan zijn en banken hier geen extra kosten meer voor mogen aanrekenen (zoals al bericht in de pers).

https://www.ecb.europa.eu/paym/target/t ... ive.en.pdf

https://www.europarl.europa.eu/news/en/ ... en-seconds

Mijn aandacht werd ook getrokken door een post in dit topic: de ontwikkelingen tussen iDeal en Payconiq (gefuseerd in EPI) om in heel Europa makkelijk geld aan elkaar te kunnen betalen volgens het in Nederland zeer bekende principe van “Tikkie”:

https://community.revolut.com/t/request ... 183995/110

https://www.epicompany.eu/
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Niet al dat lekkers zal in 2024 komen, een belangrijk deel zal pas in Q4 2025 komen.
De bredere uitrol van instantbetalingen lijkt me zeker iets om naar uit te kijken.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Toegegeven, het is lichtjes off topic, maar ik kon het niet laten liggen. Zwitserland heeft iets nieuws sinds deze week: Instant Payment. :lol:
Pijnlijk om lezen dat in uitgerekend in een land dat in de wereldwijde financiële sector zo'n belangrijke rol speelt dergelijke 'nieuwigheden' zo lang op zich lieten wachten. Meer daarover: https://www.nzz.ch/wirtschaft/geld-uebe ... ld.1844037
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Hun blik was dan ook traditioneel gericht op het allerkleinste "markt-segment"... :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Gesproken over naam check.
Heb vorige week een aantal tikkies gedaan met de Revolut app,
Dan staat er naast bedrag en IBAN ook de naam van de ontvanger.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Dat is niet de "VoP" of Verification Of Payee.
https://www.europeanpaymentscouncil.eu/ ... tion-payee

VoP heeft 2 standen: aan/uit en het zal opt-out zijn, waarbij u expliciet moet aangeven dat u niet wenst dat er een VoP wordt uitgevoerd.
VoP heeft 4 mogelijke antwoorden (PT-01.06):
1. Match
2. No Match
3. Close Match with the Name of the Payment Counterparty
4. identification code not supported/known by the Responding PSP

https://www.europeanpaymentscouncil.eu/ ... tation.pdf
he Responding PSP Instantly sends its VOP Response message with the
appropriate matching result to the Requesting PSP (i.e. Match, No Match, Close
Match with the Name of the Payment Counterparty, identification code not
supported/known by the Responding PSP) within the maximum execution time
defined in section 3.4.2 into the Inter-PSP Space following the same path as the
initial VOP Request message. The Responding PSP completes this process by
putting a Time Stamp (AT-T061) in the created VOP Response message
Hoe Revolut het klaarspeelt om voor elke IBAN een naam te voorzien, weet ik niet.
Het is - zoals ik het nu interpreteert van uw bericht - alleszins niet GDPR compliant.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

rmag schreef: 20 aug 2024, 21:02 Gesproken over naam check.
Heb vorige week een aantal tikkies gedaan met de Revolut app,
Dan staat er naast bedrag en IBAN ook de naam van de ontvanger.
In Nederland is men dit verplicht.
Tikkie valt onder ABN amro bank Nederland.
De name checks verlopen via een externe partij. Op de website van Tikkie staat daar het eea over te lezen.

De bedoeling is dat die name checks op Europees niveau worden uitgerold. Bijvoorbeeld de overheid in Nederland vereist dit al bij het uitbetalen van toeslagen of belastingteruggave dat de rekening op naam staat van de rechthebbende.

Zolang Revolut die name check nog niet in orde heeft of had konden die rekeningen daarvoor niet gebruikt worden. Op het Revolut forum werd daar veel over geklaagd en gesmeekt omdat in orde te maken aangezien een NL IBAN anders nutteloos zou zijn als je Revolut als hoofdrekening zou willen gebruiken ipv de rest traditionele banken.

Dat is toch wat ik sterk overweeg zodra ze een BE IBAN aanbieden. De dag dat het kan vliegt KBC buiten met hun absurde kosten steeds.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Als ik me niet vergis valt Revolut onder brits toezicht (BoE), misschien is dat de reden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ze werken nu vooral met een licentie van Litouwen, Europees garantiestelsel. Maar openen nu steeds meer lokale afdelingen in bijvoorbeeld Nederland en België met de uitrol van een lokale IBAN.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Dit heeft niets met Revolut te maken.

In de Tikkie betaal-link van SNS bank, in dit geval, stond "J.L. Kooistra heeft je een SNS Betaalverzoek van 7 euro gestuurd".
Na het scannen van de QR code wordt de IBAN wordt zichbaar (waarschijnlijk staat die in de QR code). Daarna kan er betaald worden.
De eigen huisbank, die de tikkie link verzorgt, maakt de naam op de Tikkie bekend.

Dit is dan ook niet de "VoP"
Bijlagen
image_2024-08-22_064207219.png
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad zoals eerder al gezegd is dit verplicht, denk aan witwassen, fraude, internetoplichting:

Van de website van Tikkie:
Ziet de betaler mijn naam en rekeningnummer als ik een Tikkie verstuur?
Ja, maar pas als de Tikkie betaald is. De betaler betaalt eerst aan ABN AMRO. Daarna betaalt ABN AMRO aan jou. Daarom zie je in de betaling altijd een ABN AMRO rekeningnummer bij IBAN. Daaronder staat in de omschrijving je naam en rekeningnummer. Als ontvanger van het geld zie je ook het onderwerp van de Tikkie.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”