Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mijn ervaring: met een verslaafde valt op geen manier nog op redelijke wijze te spreken, discuteren, onderhandelen. Ook niet in nuchtere toestand. De duivel zit er altijd in. En je discuteert dus niet met de persoon die je ooit kende maar met de verslaving die altijd voor zijn eigen overleving zal strijden. Vergelijk het met een alien die in een SF-verhaal die het lichaam en geest van zijn slachtoffer overgenomen heeft. Klassieke antwoorden zijn ontkenning, liegen en beterschap beloven. Genezing is moeilijk of onmogelijk. Preventie is dus noodzakelijk om verslaving te voorkomen. Bewustmaking, strenge wetgeving en handhaving.
Draagvlak hiervoor krijgen is moeilijk met een behoorlijk percentage verslaafden in de bevolking en bovendien in het parlement. Tel daarbij nog de (financiële en politieke) macht van de brouwers.
on topic: verslaafden in het verkeer (alcohol en drugs) overschatten zich en ontkennen de risico’s. Een deel van de geïntoxiceerden worden daar bovenop nog eens agressief wat je in het verkeer helemaal niet moet hebben.

Toegevoegd na 14 minuten 28 seconden:
Los daarvan: gelukkig zijn er nog de professionele chauffeurs….

BEKIJK - Levensgevaarlijk: tankwagen vergist zich van oprit aan Brusselse Ring en rijdt honderden meters achterwaarts
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/11 ... g-brussel/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je haalt terechte punten aan (die ik ook erken en niet bestrijd) maar dat is iets anders dan een realistische haalbare oplossing waar iedereen zich een beetje in kan vinden naar voor schuiven.

Of wil je alle verslaafden en/of gelegenheidsdrinkers preventief levenslang gaan opsluiten om het risico op dodelijke ongevallen zoveel mogelijk richting nul te herleiden?

Van mij er een rijbewijs met punten ingevoerd worden en een alcoholslot dat het totale interieur meet in ieder voertuig verplicht gesteld worden. Maar ga er niet vanuit dat dan minstens een even grote groep gaat klagen dat dit overdreven is en gaat lobbyen om dit tegen te houden.
Het rijbewijs op punten is trouwens al jaren geleden in België ingevoerd. Het is alleen nooit in de praktijk gebracht.
Net zoals rekeningrijden er bijna was maar onder druk van de kiezers plots niet meer opportuun was.

Nogmaals, de overheid dient zich te houden aan de wetgeving en de wetgeving wordt gestuurd door politici en die kiezen doorgaans wat de meerderheid van hun kiespubliek opportuun acht. Dat is de realiteit. Niet meer en niet minder.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Ondertussen bestaat het rijbewijs met punten al in 22 landen en zelfs hier maar wordt het niet toegepast. Laat ons beginnen met wat in 22 landen kan hier ook te laten gebeuren. Zo spoor je al sneller mensen op die recidiveren, de grootste probleemgroep. Uiteraard is deze deeloplossing geen oplossing voor alle gevallen maar het zal wel een zekere verbetering opleveren bij mensen die niet tot de extreemste groep horen.

We zullen nooit 100% resultaat en nul slachtoffers kunnen bereiken maar het moet wel een streefdoel zijn om deze nutteloze slachtofferaantallen te verminderen en daar is wel degelijk nog veel ruimte voor.

Naast het rijbewijs met punten zijn andere deeloplossingen nodig die het efficiënter moeten maken zoals een hogere pakkans en uitvoering van straffen. Ik ben geen voorstander van algemene strengheid maar mensen die ondanks eerdere veroordelingen blijven verder doen, daar kan je gewoon niet anders dan streng bij zijn. Wagen in beslag nemen en verkopen voor slachtofferhulp, wagens van uitleners hetzelfde, alcoholslot voor verslaafden en als dat alles niet help helaas achter slot en grendel.

Vrijheidsberoving dient om de maatschappij te beschermen tegen mensen die anderen bedreigen, dat gaat perfect op voor deze groep.

Voor de rest is het inderdaad een slechte mentaliteit. Men vindt het normaal om te snel te rijden en zelfs met alcohol op. Logisch dat sommigen met deze losse mentaliteit onvoldoende grenzen ervaren. Nultolerantie is er niet omdat men zo in zit met de vrijheid van de burgers maar wel omdat dit nefast zou zijn voor de horeca, laat ons eerlijk zijn, het gaat om de keuze voor geld ipv minder slachtoffers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Dizzy schreef: 12 aug 2024, 11:38 Ondertussen bestaat het rijbewijs met punten al in 22 landen en zelfs hier maar wordt het niet toegepast. Laat ons beginnen met wat in 22 landen kan hier ook te laten gebeuren. Zo spoor je al sneller mensen op die recidiveren, de grootste probleemgroep.
De grootste probleemgroep IS gekend. Zowel de chauffeur van het ongeval van gisteren, als degene die 6 maanden geleden in Gent twee wielertoeristen overreden heeft waren vaste klant bij de politierechtbank. Een rijbewijs met punten zou daar niets aan veranderd hebben. Dankzij een rijbewijs met punten zou de rechter ook nog makkelijk hebben kunnen zien dat ze naast herhaaldelijk stomdronken rijden ook al eens 32 gereden hebben in een zone 30. Maar ik betwijfel of ze daardoor dan plots wél achter de tralies zouden moeten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor 32 te rijden in een zone 30 krijg je geen strapunten op je rijbewijs want wordt via een OI afgekocht en komt dus niet op je strafblad want is een administratieve afhandeling.
En voor eerdere veroordelingen voor zwaardere overtredingen kan een rechtbank ook - tot vervallen termijn en het daarna gewist wordt - je strafregister inkijken om te kijken wat je al eerder op je kerfstok had.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het beleid moet op de shop, de nieuwe regering staat voor vele uitdagingen, in ieder geval lopen we flink achter op andere EU landen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 12 aug 2024, 12:17 Voor 32 te rijden in een zone 30 krijg je geen strapunten op je rijbewijs want wordt via een OI afgekocht en komt dus niet op je strafblad want is een administratieve afhandeling.
En voor eerdere veroordelingen voor zwaardere overtredingen kan een rechtbank ook - tot vervallen termijn en het daarna gewist wordt - je strafregister inkijken om te kijken wat je al eerder op je kerfstok had.
Dat is nu toch net wat Vias wil aanpakken?

"Een groot aantal aan overtredingen worden buiten de rechtbank afgehandeld door middel van een onmiddellijke inning, minnelijke schikking of een bevel tot betalen. Uit onderzoek blijkt dat recidivisten vaker betrokken zijn bij ongevallen. Het rijbewijs met punten zou aan de problematiek van veelplegers in het verkeer tegemoet komen."

Het probleem is volgens hen net dat die OI's niet zichtbaar zijn wanneer je (owv een zwaardere overtreding) voor de rechter verschijnt, met een rijbewijs met punten zou je daardoor punten verliezen en ziet de rechter aan het saldo dat je anders ook niet altijd een engeltje bent.

"Na enkele (lichte) overtredingen zal de bestuurder eerst een alternatieve maatregel aangeboden krijgen ozoals bijvoorbeeld een verplicht te volgen cursus, een rijgeschiktheidsonderzoek, een hogere geldboete, …"
Zoals ik het begrijp, is het wel degelijk hun bedoeling om je aan te pakken na een paar keer op 32 km/u betrapt te zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Heb ik geen probleem mee maar dan zullen ze toch meer dan die wetgeving meten wijzigen want ook nu krijgt niemand een OI wanneer hij in een zone 30 tegen 32 km/uur op de teller rijdt. Zelfs tegen 32 km/uur op de GPS snelheidsmeter krijg je dan geen OI.

Dat is geen realiteit maar een mythe in stand gehouden door overtreders die hun eigen gedrag willen minimaliseren en de eigen verantwoordelijkheid willen afschuiven op de overheid.
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Okay, mijn excuses. "Gecorrigeerd 32". Die correctiefactor willen ze trouwens ook verlagen:
https://www.vias.be/nl/newsroom/2-op-de ... eidsboete/
"Uit nieuwe berekeningen van Vias blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen.
Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen."
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

SpecialK schreef: 12 aug 2024, 13:14 Okay, mijn excuses. "Gecorrigeerd 32". Die correctiefactor willen ze trouwens ook verlagen:
https://www.vias.be/nl/newsroom/2-op-de ... eidsboete/
"Uit nieuwe berekeningen van Vias blijkt dat bij een trajectcontrole van 2 kilometer in een zone 50 het toestel tot op 0,26 kilometer per uur nauwkeurig de snelheid kan berekenen.
Voor een trajectcontrole van 15 kilometer op een autosnelweg berekent het toestel de snelheid nauwkeurig tot op 0,17 km/u. Er is dus geen enkele reden om zo een hoge technische tolerantie nog toe te passen."
Gecorrigeerd 32 is 37 of 38.
Dat lijkt een beetje op 150 waar je 120 mag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 12 aug 2024, 13:14 Okay, mijn excuses. "Gecorrigeerd 32". Die correctiefactor willen ze trouwens ook verlagen:
Voor mij ook echt geen problematiek waar ik wakker van lig.
Door een zone 30 stel ik de ACC in op 30. Gezien er bij die snelheid een afwijking van 3 km op de snelheidsmeter zit tov de gemeten snelheid rij ik dan 27 waar er pas beboet wordt vanaf 37. Een ruime marge dus.
Die paar seconden "verlies" op zo'n relatief korte afstand is me geen boete waard en al zeker geen zwaardere verwondingen voor een zwakke weggebruiker.
Sol Invictus!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Good for you, maar dat was mijn punt niet. Het gaat erover dat Vias met het rijbewijs met punten vooral herhaaldelijke kleine overtreders wil aanpakken, whatever de vereiste snelheid daarvoor dan ook mag zijn. De bestuurder die het zware ongeval op de E403 veroorzaakt heeft, én de bestuurder in Gent, waren beiden al gekend voor veel zwaardere feiten, en de politierechters wisten dat maar al te goed. Ze leggen een (strenge) straf op, maar die wordt (tenminste in het geval van de bestuurder in Gent) niet nageleefd. Vias hun antwoord is: meer informatie verzamelen zodat we beter kunnen inschatten waar het nodig is om strengere straffen uit te spreken.

Dus binnenkort hebben we weer een nieuwe databank die geraadpleegd moet worden voor elke overtreder die bij de politierechtbank moet verschijnen. Die dan met wat pech niet geopend kan worden op de computers van justitie, of in de verkeerde taal weergegeven wordt waardoor een advocaat kan argumenteren dat de hele zaak nietig is owv ongeldig bewijsmateriaal. Of zo.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Controle op naleving is het sluitstuk, als je niet controleert op naleving kan je strenge straffen ook meteen schrappen. Het voordeel van het puntensysteem is dat de kleine groep veelplegers sneller aan het licht komt en dan kan je deze groep strenger aanpakken en opvolgen. Het zou net tegemoet komen aan het verwijt dat men zich teveel zou richten op de kleine overtreders. Men kan dan de aandacht net meer op de probleemgroep richten wat automatisch ook betekent minder aandacht/pakkans voor de kleine overtredingen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 12 aug 2024, 13:33 Het gaat erover dat Vias met het rijbewijs met punten vooral herhaaldelijke kleine overtreders wil aanpakken, whatever de vereiste snelheid daarvoor dan ook mag zijn.
Goed voor VIAS.
Maar VIAS is slechts een adviesorgaan en geen uitvoerend, wetgevend noch orgaan met gerechtelijke bevoegdheid.
Het punt is dat wie lak heeft aan regels ook geen rekening zal houden met een verbod op alcohol noch of hij of zij al dan niet in het bezit is van een rijbewijs met of zonder punten.

Van mij mogen ze alle adviezen van VIAS per direct in een wet gieten. Doorgaans blijft het daar dan ook bij.
Mensen zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel zijn in de praktijk zeer moeilijk ter verantwoording te roepen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wetten zonder nalevingscontrole is even goed als geen wet.

Mensen die niet tot verantwoording te roepen zijn kan je helaas enkel opsluiten, voor hen maar ook voor de rest. Met jammeren over hoe moeilijk iets is, bereiken we ook niets, ja om de zoveel weken een begrafenis en veel leed. Dit probleem heeft veel gemeen met de wapendrama's in de VS, ook daar is de mentaliteit totaal fout en zijn er mensen die nog altijd denken dat wapens hen beschermen terwijl ze er enkel door gedood worden. Hier is drinken nog altijd cool en stoer en zijn andere verkeersdeelnemers obstakels. Men ziet het pas in als hun geliefd obstakel in de koelcel steekt en de dader gewoon verder doet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

In se is er niets moeilijk aan om met alle beschikbare middelen strikte handhaving - manueel of via mankracht - uit te voeren. Er is in theorie niets moelijk aan om wetten nog te verzwaren en iedereen die een risico vormt op de weg (preventief) van zijn vrijheid te beroven.

In de praktijk werkt het wel zo niet en worden er alleen maar beslissingen genomen waar genoeg draagkracht onder de kiezers (dus niet de overheid maar wij allemaal) voor is en die de toets van de haalbaarheid en de betaalbaarheid kunnen doorstaan.

Dat men het persoonlijk graag anders had gezien gaat daar weinig aan veranderen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik ben niet voor strikte handhaving maar wel voor de minderheid waarbij dit helaas het enige en laatste middel is. Wetten verzwaren is zelfs niet altijd nodig, ze handhaven zou al een goed begin zijn.

Niemand wordt preventief van vrijheid beroofd want je moet al je punten kwijt zijn door voorgaande (zware) inbreuken. Ik heb het over recidivisten die niet naar redelijkheid willen luisteren maar een gevaar vormen voor de overgrote meerderheid.

Dat beslissingen via draagkracht genomen worden klopt helaas niet want er is wel degelijk vraag naar strengere aanpak van recidivisten. Politici misbruiken de term draagvlak even hard als haalbaar en betaalbaar :)

Het gaat niet om mijn persoonlijke mening alleen, ik spreek ook voor alle onnodige slachtoffers in het verleden en zij die het nog gaan worden. Wij aanvaarden dit omdat er iets aan doen te moeilijk zou zijn en toch zijn de cijfers elders vaak beter. Het is ook die mentaliteit die deel uitmaakt van de foute mentaliteit.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 12 aug 2024, 16:25 In de praktijk werkt het wel zo niet en worden er alleen maar beslissingen genomen waar genoeg draagkracht onder de kiezers (dus niet de overheid maar wij allemaal) voor is en die de toets van de haalbaarheid en de betaalbaarheid kunnen doorstaan.
Ik denk dat het met het draagvlak voor het effectief uitvoeren van straffen die na een eerlijk proces zijn opgelegd en grondig gemotiveerd zijn, best wel goed zit...
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Veranderen moet nu gebeuren, want deze maatschappij lonkt naar de afgrond.

https://focus-wtv.be/nieuws/politierech ... ijke-keuze
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Dan komen ze daar weer met hun puntensysteem, op zich vind ik dat geen slecht idee. Maar mensen die herhaaldelijk zware inbreuken doen in het verkeer, moeten gewoon uit de maatschappij worden gezet. En dan bedoel ik vooral op dronkenschap bv. Vanaf het moment dat je een glaasje drinkt is je wagen, een moordwapen. Als je dat niet beseft, moet je eens langs bij de dokter. Idem voor andere drugs. Als je rijdt, blijf dan nuchter. Geen excuus.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik begrijp dat velen redeneren dat ze niet willen boeten voor het gedrag van een minderheid maar dat is net een extra reden om werk te maken van handhaving. Het heeft geen zin om regels te maken, deze maar matig te controleren en ze al quasi niet te handhaven. Het puntensysteem is een hulpmiddel om de probleemgevallen te detecteren. Nadien moet dan handhaving volgen die gerichter kan werken op de groep die de meeste en ergste problemen veroorzaakt.

Als we dit niet doen zal men de limiet op 0,0 zetten en zijn ook de mensen die zich wel aan de regels houden het slachtoffer van de veelplegers/recidivisten. Zij zullen gewoon verder doen als de handhaving dezelfde blijft.

Ik verneem dat de betrokken chauffeur al 14 keer voor een rechter moest komen en slechts 1 keer opdaagde. Hij had een schuld van 11.000 EUR opgebouwd. Dat is toch wraakroepend. Als slachtoffer en hun familie is dit niet te verteren of te accepteren. Die man had al lang uit het verkeer moeten gehaald zijn want hij is duidelijk niet geschikt.

Waarom gebeuren veel dingen? simpelweg vaak omdat het kan en wij het toelaten.

De ware reden waarom dit blijft gebeuren is dat wij als maatschappij en ook de politiek de prioriteit niet bij veiligheid leggen maar bij geld. Een echt beleid zou een grote invloed hebben op de inkomsten in horeca. Een fles wijn kost op veel plaatsen meer dan het eten en onlangs rekende men +40 EUR voor een fles die in de winkel 9 EUR kost, dat is dan nog zonder de korting voor grote aankoop gerekend. Winstmarges van 300 of 400% zijn geen uitzondering.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer

- effe niet gezien - reactie op wel heel oude post :oops: -
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ivm met ongeluk Ruddervoorde: vandaag in de Standaard:
“We onderzoeken hoe dat is kunnen gebeuren”, zegt Tom Janssens, de woordvoerder van het parket West-Vlaanderen. “Hier is duidelijk iets fout gelopen. Normaal wordt een vonnis maximaal een paar maanden na de uitspraak door de politie aan de betrokkene betekend. Hier is dat niet gebeurd.”
Een paar maanden vinden die “normaal”.’’ :nono:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Rijverbod opgelegd in 2021, maar straf is nooit officieel overgemaakt aan dronken bestuurder die jong gezin doodreed in Ruddervoorde :eek:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/14 ... ieel-beve/

Wat kan je hierop nog zeggen...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 67 keer

Petrikske schreef: 14 aug 2024, 13:53 Wat kan je hierop nog zeggen...
Dat hij uitvluchten aan het zoeken is (wil ook begrafenis betalen... zo'n goede mens) dat het niet zijn fout is.
Nu nog overtuigend in de rechtbank overkomen als hij beweert zijn alcoholprobleem aan te pakken en ineens werkt dat in zijn voordeel.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 13 aug 2024, 10:47 De ware reden waarom dit blijft gebeuren is dat wij als maatschappij en ook de politiek de prioriteit niet bij veiligheid leggen maar bij geld.
Tja, liever 10 miljoen Belgen flitsen die enkele kilometers te snel rijden dan de echte problemen aan te pakken.

Het gaat inderdaad puur om kassa-kassa maar als de publieke opinie zich laat sussen met wat extra flitspalen en zone 30's zal het probleem nooit opgelost geraken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hoezo willen, moeten verdorie. Ik heb een familie doodgereden maar wel netjes de begrafenis betaald :bang:

Hij is waarschijnlijk ook begonnen als Belg die enkele kilometers te snel reed en is uitgegroeid tot een echt probleem, niet omdat men te streng is maar omdat men veel te laks en te traag is in de aanpak van dit echte probleem. Ter info: de slachtoffers zijn echt wel echt dood.

Ik volg je wel dat wat flitspalen en zone 30's niet volstaan, een rijbewijs met punten een hogere pakkans en uiteraard ook een vervolgbeleid/handhaving kan echt iets veranderen. Het probleem dood relativeren werkt al decennia niet.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

tien schreef: 14 aug 2024, 14:46Dat hij uitvluchten aan het zoeken is (wil ook begrafenis betalen...
Hij heeft nog voor 11.000€ boetes open staan, zal een hele sobere begrafenis worden denk ik.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/12 ... dervoorde/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Een remedie, Interneren en voorgoed uit de maatschappij halen, de rest is verloren tijd en moeite, en dit had al eerder moeten gebeuren.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Socialisten die van dat zwaar ongeval weer eens misbruik van maken.

Eerst en vooral helpt een puntenrijbewijs helemaal niet, in Frankrijk in het begin ja omdat het nog maar net was ingevoerd, tijd later begon het en veegden ze er meer dan ooit hun voeten aan. Lost dus niks op, is kinderlijk en om geld uit de zakken te kloppen en weet u wie er weer het slachtoffer is? De gewone en wat bravere mensen, die eens paar per uur sneller rijden, die zijn de dupe.
De veelplegers, degene die overal hun voeten aanvegen kijken nergens naar.

0 tolerantie? Wat doe je met dat als ik stoverij heb gegeten en nadien vertrek en ze me tegen houden?
Ook hier, dat gaat echt velen niet tegen houden. Ik ben in 25 jaar nauwelijks 1-2 tal keren tegen gehouden om te blazen.

En het probleem lag bij de rechters ook, veel te laks geweest, nog maar eens.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Rocky2014 schreef: 15 aug 2024, 14:45Socialisten die van dat zwaar ongeval weer eens misbruik van maken.
De goeie racistische zatlap gelijk weer op de eerste rij?

Als mensen zonder rijbewijs/keuringsbewijs/verzekering niet beschaamd zijn om met een stuk in een kraag mensen van de weg te maaien wat gaat een rijbewijs met punten dan helpen?

Off topic maar komt eigenlijk op hetzelfde neer, beelden van onze kust gezien de afgelopen dagen?
Ik wist gelijk weer waarom ik nooit aan de kust kom tijdens het hoogseizoen.
Zoveel afval niet normaal...maar ja iedereen doet maar want de kapouters ruimen dat s'nachts allemaal op.

Eigenlijk zouden ze het strand moeten afsluiten voor een dag om telkens die bergen afval op te kunnen ruimen.
Maar wie weet zullen de sossen dan ook weer reclameren.

(kijk naar de video, echt heel triest)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/13 ... -oostende/
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volgens VIAS kan een puntenrijbewijs “het eerste anderhalf jaar na de invoering ervan 50 tot 150 verkeersdoden vermijden”.

Prima, dan weten we heel snel of ze gelijk hadden...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het rijbewijs met punten geeft net een manier om de kleine groep hardleerse recidivisten te detecteren. Uiteraard werkt het enkel als men ook een vervolgbeleid heeft en de groep met veel punten aanpakt.

Ik lees net een artikel hierover met een voorstel dat gebaseerd is op de realiteit in 22 EU-landen. Dat lijkt me helemaal geen probleem voor gewone chauffeurs die eens een misstap begaan. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de ernst van de fouten en je moet al 12 strafpunten verzamelen. Na 2 jaar vervallen de punten wat ook al snel is. Wie dus binnen 2 jaar 12 punten verzamelt is gewoon een gevaar op de baan als je rekening houdt met de beperkte pakkans.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het puntensysteem van de UK is onder de loep genomen en voor jonge/nieuwe bestuurders die net hun rijbewijs hebben is dat systeem echt niet van de poes hoor.
Enkele kleine overtredingen, of een stevige en gelijk het rijbewijs kwijt. (heb daar dan toch ook weer m'n bedenkingen bij)

Bv: verzekering vervallen is 6 tot 8 strafpunten, voor een jonge bestuurder (2j.) is dat gelijk het rijbewijs kwijt)

IN10: Using a vehicle uninsured against third party risks 6 to 8 Penalty points
Dizzy schreef: 16 aug 2024, 14:00Wie dus binnen 2 jaar 12 punten verzamelt is gewoon een gevaar op de baan als je rekening houdt met de beperkte pakkans.
Voor jongeren is het dus 6 punten, en naar gelang de aard van de overtreding kan dit dus betekenen gelijk het nieuwe rijbewijs weer inleveren na 1 overtreding.

Gevolg: Mensen gaan zonder rijbewijs rondrijden natuurlijk.
Meest recente cijfers voor de UK die ik kan vinden gaan over 2021, men sprak toen reeds over zo'n 800.000 voertuigen.

Belgische cijfers zijn trouwens ook niet van de poes (elke dag 63 opgepakt), wat zou dat geven mocht men hier ook het puntenrijbewijs invoeren?
https://www.rijschoolpro.nl/autonieuws/ ... dpr=accept

Elke dag worden er ongeveer 300 rijbewijzen ingetrokken door de Belgische rechtbanken. Volgens VIAS worden er jaarlijks 105.000 rijbewijzen ingetrokken en 86 procent van de betrokken bestuurders zijn recidivisten. :eek:

Deze lijkt me een goeie, "geen rijbewijs, auto start niet"

De laatste oplossing klinkt futuristisch, maar bestaat al: het rijbewijsslot, dat voorkomt dat de auto start als het rijbewijs niet geldig is (net zoals het alcoholslot). Het valt te bezien welke ingrepen mogelijk zijn. Bestuurders zonder rijbewijs brengen andere weggebruikers in groot gevaar, vooral omdat hun rijgedrag niet lijkt te veranderen, of ze nu met of zonder rijbewijs rijden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het gaat niet om het UK systeem maar er is iets voor te zeggen om jonge en onervaren chauffeurs nauwer op te volgen. Het is algemeen geweten dat zij vaak ook nog problemen hebben met het inschatten van gevaar en machogedrag vertonen. Ook drank is niet ongebruikelijk bij Britse jongeren. Het verkeer is geen game en dus gelden er regels. Wie deze niet wil volgen en anderen in gevaar brengt moet de gevolgen daar dan maar van dragen. Dat geldt trouwens voor alle leeftijden.

Het punt dat mensen alsnog rijden, ook zonder rijbewijs, is geen reden om geen puntensysteem in te voeren maar eerder op meer werk te maken van de opvolging. Met deze redenering kan men heel het wetboek in de prullenbak gooien want ja, je kan er gewoon uw voeten aan vegen. Het feit dat men dit zodanig veel doet is gewoon een teken dat de pakkans en de gevolgen veel te laag zijn. Als een wagen in beslag wordt genomen en verkocht voor slachtofferhulp zal men minder snel gewoon opnieuw rijden, uitlenen aan dergelijke gevallen zal dan ook verminderen.

Over het aantal punten per inbreuk kan men lang vergaderen maar het doel is om recidivisten te detecteren om ze vervolgens aan te pakken. Meer aandacht voor deze groep betekent bijna automatisch minder voor de rest, de chauffeurs die eens een fout begaan.

Zijn er hier ub-ers die meer dan 6 overtredingen per 2 jaar begaan? In dat geval zou ik toch eerst eens naar het eigen gedrag kijken ipv te blijven gokken op de goede afloop.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Eerste voorstel voor rijbewijs met punten vanuit parlement: “De brave bestuurder zal er haast niets van merken”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240815_96392940
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Drink, Jump and Drive Baby.

https://www.hln.be/staden/man-raakt-gew ... ~a4eea989/

Zei iemand dat het een zootje is op onze wegen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Gedorie.. doet me denken aan een liedje met een 'rare titel'
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb deze week naar aanleiding van het dodelijk ongeval een mail naar Stef Willems van Vias gestuurd, om hem te vragen wat het rijbewijs met punten in dit concrete geval zou veranderd hebben. Hij heeft compleet naast de kwestie geantwoord en me enkele studies doorgestuurd... die aantonen dat we vandaag in België al veel meer rijbewijzen intrekken dan in landen waar wél een rijbewijs met punten is ingevoerd. Als we dan 50 tot 150 doden per jaar gaan vermijden met het rijbewijs met punten, zal dat zijn doordat er niet meer veel mensen rondrijden :)

Mijn grote zorg bij elke nieuwe regelgeving is dat dit weer eens een extra stapje administratie is; voor iedereen die voor de politierechter verschijnt moet er weer eens een extra database geraadpleegd worden om te kijken wat die persoon zijn puntensaldo is. Dus alweer een extra taak voor justitie. Terwijl ze nu al dossiers in de verkeerde kast leggen en vonnissen vergeten op te sturen. Ik blijf erbij dat we MINDER regels nodig hebben maar de bestaande regels wel correct moeten toepassen. Want voor je het weet wordt een stomdronken chauffeur vrijgesproken wegens procedurefout, omdat de printout van het puntensaldo in het Frans is gebeurd terwijl het een Nederlandstalige rechtbank is...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heb ook dat voorstel met die punten eens bekeken en het is eigenlijk een lachertje, straalbezopen?
Dat is dan 6 puntjes aub! Komop seg!

Hoe moeilijk kan het zijn om de gegevens van je rijbewijs (is het niet nu dan morgen of volgend jaar) in te geven in je voertuig (1-mailig)
Op elke hoek van de straat staat er wel een camera die je auto + ID kan inlezen. Rijbewijs 'blocked'? mag je nog naar huis rijden en starten zal nadien niet meer mogelijk zijn omdat een voertuig in het verkeer laten stil vallen immers kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Voila.. gedaan met klootviolen die alle regels aan hun laars lappen, autorijden zal immers enkel mogelijk zijn als er een geldig ID aan het voertuig is verbonden.

(auto uitlenen aan een 'blocked' brokkenpiloot lijd onvermijdelijk tot een 'blocked' ID van degene die participeerde in een misdrijf) ,ben benieuwd wie nog bereid zal zijn om z'n voertig uit te lenen aan de zatte nonkel

Jaarlijks 150 doden minder door een puntenrijbewijs is niet meer dan natte vinger giswerk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”