Wero: Europese betaalmethode en wallet start in juni

Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

European Payments Initiative (EPI) heeft bekend gemaakt dat de Europese betaalstandaard “Wero” gaat heten. Het komt van de makers van het Belgische Payconiq en het Nederlandse iDeal.
IMG_6844.png
Wero is een initiatief van van Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse banken en de financieel dienstverleners Nexi en Worldline.

De nog te lanceren app Wero begint, qua functionaliteit, met iets dat sterk lijkt op het NederlandseTikkie. Het gaat om een mobiele dienst om onderling (P2P) betalen af te handelen. In het jaar 2025 wordt het aanbod uitgebreid.
“Wero wordt minstens zo goed als iDEAL”, maar het biedt meer. In België, Duitsland en Frankrijk gaat het van start met een functionaliteit die sterk lijkt op Tikkie. Maar ook digitale kaartbetalingen moeten mogelijk zijn, vergelijkbaar met Apple en Google Pay, overschrijvingen, QR-betalingen aan de kassa’s en achteraf betalen (à la Klarna).

EPI is in handen van deze zestien organisaties. De ambitie is om Wero uit te rollen naar andere EU-landen. “Merchants zien het voordeel van opereren in een Europese setting.”
https://www.epicompany.eu/

https://www.emerce.nl/nieuws/vernieuwd- ... g-15-april

https://www.techbook.de/shop-pay/paymen ... dienst-epi

https://www.iculture.nl/nieuws/ideal-vernieuwd-2023/
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 30 maa 2024, 13:34, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

de ENIGE reden voor dit om te mogen bestaan is als het ervoor zorgt dat je dan ook geld kan betalen aan elkaar als je uit een ander EU komt.
want nu bv kan je als belg geen tikkie gebruiken, en als nederlander geen payconiq, en daar gaat het nut van zo'n app dus al.

én: als dat idd die functionaliteit heeft en toch al van de makers van payconiq/ideal komt, hoop ik dan dat het "ipv alweer een app" gewoon de bestaande apps vervangt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 5 keer

Heel wat banken zullen EPI inbouwen in hun app.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

heist_175 schreef: 27 maa 2024, 10:18 Heel wat banken zullen EPI inbouwen in hun app.
Weten we nu al dat het gebruik van een rekening weer wat duurder gaat worden dankzij epi , of de klant er om vraagt?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 11 keer

Het staat de klant, zeker de klant die er niet om vraagt, nog altijd vrij om voorlopig voor een niet betalende bankrekening te kiezen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Splitter schreef: 27 maa 2024, 10:13 de ENIGE reden voor dit om te mogen bestaan is als het ervoor zorgt dat je dan ook geld kan betalen aan elkaar als je uit een ander EU komt.
want nu bv kan je als belg geen tikkie gebruiken, en als nederlander geen payconiq, en daar gaat het nut van zo'n app dus al.

én: als dat idd die functionaliteit heeft en toch al van de makers van payconiq/ideal komt, hoop ik dan dat het "ipv alweer een app" gewoon de bestaande apps vervangt.
Dit is inderdaad de bedoeling van EPI. Dat en Europees tegengewicht kunnen geven aan de US based Google/Apple/PayPal digitale betaalmethoden die alles dreigden te dicteren hier met alle gevolgen vandien.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk wel dat een grote stap in de goede richting is. Zowel het makkelijk en veilig onderling betalen en daarnaast dus ook de wallet die nu nog in handen is van Apple & Google.

Ik zag gisteren dat banken bijvoorbeeld voor Apple Pay een fee van 0,15% betalen. Nu dat de EU verplicht heeft die wallets open te stellen kunnen banken daar omheen.

Ik denk en hoop dan ook al wat verder (dromen mag en feitelijk kan het) een Mobib kaart voor openbaar vervoer & deelmobiliteit zou ook makkelijker in je wallet kunnen komen nu.

Zowel de banken als Apple, het blijven natuurlijk allemaal ‘boeven’ maar je kan dan beter aan de Europese dan aan de Amerikaanse maffia betalen zullen we maar zeggen.

En gepaste trots toch ook dat hier een sterk Belgisch tintje aan zit. Kijk naar itsme: kunnen echt wel innovatieve zaken op de markt brengen die een Europese standaard kunnen worden.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Splitter schreef: 27 maa 2024, 10:13 de ENIGE reden voor dit om te mogen bestaan is als het ervoor zorgt dat je dan ook geld kan betalen aan elkaar als je uit een ander EU komt.

Mensen die dat vaak nodig hebben, gebruiken hiervoor al Wise of Revolut. Daarnaast vraag ik mij ook waarom zoiets jarenlang in ontwikkeling is geweest. Lijkt mij toch geen rocketscience om de bestaande apps te fusioneren. Mochten er nu nog ook niet €-landen bijzitten(Denemarken, Zweden,...) zou ik het nog een beetje begrijpen. Maar België, Frankrijk, Duitsland(en later Nederland) zijn allemaal Eurolanden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Stroper schreef: 27 maa 2024, 14:53 Mensen die dat vaak nodig hebben, gebruiken hiervoor al Wise of Revolut.
ik heb revolut al van het begin (midden/eind 2015), en het is een leuke dienst & systeem (en, toen ik in 2016 eens hulp nodig had, ook een goede klantendienst)...
maar het is geen payconiq/tikkie, en je kan het er ook niet mee vergelijken.

je kan prepaid stuff doen, je kan betalingen doen, je kan een bill splitten, maar je kan niet even "vlug geld overtikken naar iemand anders" met het gemak van payconiq/tikkie (+ er zijn genoeg mensen die payconiq/tikkie kennen, maar nog nooit van revolut gehoord hebben)

al geloof ik wel (het is al even geleden dat ik het nog gevolgd heb) dat ideal wel kan via revolut, en dat ze aan tikkie integratie aan het werken waren.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 27 maa 2024, 23:07 je kan prepaid stuff doen, je kan betalingen doen, je kan een bill splitten, maar je kan niet even "vlug geld overtikken naar iemand anders" met het gemak van payconiq/tikkie (+ er zijn genoeg mensen die payconiq/tikkie kennen, maar nog nooit van revolut gehoord hebben)
Zolang het iemand is die tussen je contacten staat, en ook Revolut heeft is het even gemakkelijk.
Het kan dus inderdaad niet gemakkelijk gebruikt worden voor iemand die je niet kent en die je iets verkoopt via een tweedehanse-site.
Maar das dan ook het enige verschil, ook Bancontact/Payconiq kan je niet gebruiken als de andere geen Bancontact/Payconiq heeft. En dat laatste is de grootste hinderpaal, aangezien Nationale P2P-systemen een veel grotere dekking hebben binnen het eigen land, dan bv. Revolut in de ganse EU.

Maar Revolut is vrij populair als P2P-systeem onder internationale Erasmus-studenten en mensen met veel buitenlandse contacten. Dus het kan wel degelijk.

Overigens is er naast EPI ook nog Empsa, waarvan Bancontact eveneens lid is, dat probeert ook al jarenlang een Europees equivalent op poten te krijgen.
Dus sorry, not sorry, maar echt veel vertrouwen heb ik niet in de EPI/EMPSA-initiatieven. Ze zijn al jarenlang bezig, maar staan nog bijna nergens. Terwijl Fintechts(Revolut, bunq, Wise,...) al veel klanten hebben, en een belangrijk USP wegnemen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dat het kan als beide partijen revolut hebben, klopt - dat weet ik en ontken ik ook niet.
maar de kans dat je mensen met revolut tegenkomt (hoewel groter dan in het begin) is nog steeds klein, tegenover payconiq/tikkie.
en het grotere probleem is dat je dan dus een extra bankrekening moet hebben (want revolut is gewoon ook een bankrekening tegenwoordig, en ze hebben binnenkort zelfs belgische iban's als ik me niet vergis)

ik ken maar bitter weinig mensen die die stap zetten, en dus is revolut nog steeds géén alternatief op payconiq/tikkie (sowieso trouwens niet helemaal, want het met qr-code betalen online kan je nog steeds niet altijd via revolut rechtstreeks, dus heb je in jouw voorbeeld revolut + payconiq nodig, wat opnieuw het nut van revolut wat vermindert voor de meesten)

als men iets europees wil, moet men gewoon payconiq, tikkie, en whatever else er in de EU ronddwaalt samennemen, 1 app van maken die in heel europa kan werken,
en waarbij je elke europese rekening kan toevoegen (en betalingsmethode mee kan gebruiken), en dan auto-updaten van al die apps naar je nieuwe app
(zoals payconiq, toen dat van bancontact naar payconiq app ging)

maar het is veel mediageiler om gewoon eerst te zorgen dat er 100 apps zijn die niet compatibel zijn, om dan in de pers te zeggen dat je iets nieuws gaat maken "om al die incompatibele apps eens een keer op te lossen"
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Splitter heeft een punt, als men grote spelers als Apple pay en co wil beconcurreren heb je een Europees systeem nodig via 1 app.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

In Nederland heeft Tikkie een aandeel van 70% wat echt enorm is, het is echt de standaard.

Niet alleen tussen mensen die elkaar willen terugbetalen voor een drankje of etentje maar nu bijvoorbeeld ook als je statiegeld ergens inlevert of een herbruikbare beker, dan krijg je een QR code van die automaat die je kunt scannen om het geld te ontvangen. Dit uitbetalen werkt trouwens ook met een buitenlandse IBAN, want er mag geen discriminatie zijn.

Revolut en N26 ondersteunen wel iDeal maar nog geen tikkie: Revolut deelt nu NL IBAN uit maar om tikkie te laten werken moet er een “name check” gebeuren en dat ondersteunen ze bij Revolut nog niet.

Maar er is dus op EU vlak volgens de PSD regeling meer op komst, name checks worden in heel Europa de standaard en dus zoals dit topic stelt zal “Wero” de opvolger zijn van Tikkie. Het zou tijd worden natuurlijk aangezien er steeds meer mensen zijn die niet steeds met (gepast) cash geld rondlopen en het toch wel vaak makkelijk is om iemand even een paar euro te betalen.

Ben benieuwd wanneer de “bedelaars” dit ook gaan ondersteunen, kunnen ze hopelijk die bendes wat makkelijker oprollen ;-)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Wero belooft “deze zomer” te starten: https://wero-wallet.eu/nl
Op de website kun je je inschrijven om op de hoogte te worden gehouden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Ziet er goed uit maar niet alle banken staan er tussen oa Argenta niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Argenta is nooit een frontrunner als het op nieuwe functionaliteit aankomt... Keytrade is ook (alweer) nergens te bespeuren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Je zou kunnen verwachten/ hopen dat alle banken die payconiq ondersteunen, overgaan naar Wero, toch ook om geen onoverzichtelijke en verwarrende wildgroei te krijgen.
Ik denk zelfs dat dit vanuit EPI (waar Bancontact onder valt) gewoon gemigreerd gaat worden als een soort upgrade: “Payconiq heet nu Wero, het gemak blijft hetzelfde maar het is nu ook bruikbaar in het buitenland” (zoiets).

Als je dan nog steeds met een bank zit die niet mee is / wilt dan zou Revolut een optie kunnen worden als backup: zij zijn bezig met een Belgische vestiging (BE IBAN) dus dan is het zowel in Europa als daarbuiten interessant om daar een (Belgische) rekening te hebben.
Als je weet dat ze nu al iDeal ondersteunen dan is het zeer waarschijnlijk dat ze (vanzelf) mee zullen gaan in dit verhaal.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Heb ergens gelezen dat Wero start in frankrijk, belgie en duitsland. Nederland zou niet vroeger dan begin 2026 mee instappen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: 13 jun 2024, 14:32 Heb ergens gelezen dat Wero start in frankrijk, belgie en duitsland. Nederland zou niet vroeger dan begin 2026 mee instappen...
Deze landen zijn binnenkort eerst aan de beurt.
Nederland is volop bezig met “het nieuwe iDeal” (vergelijkbaar met Wero). De logische verwachting is dat dit dan overvloeit in Wero en hopelijk dat deze diensten liefst bij lancering al met elkaar kunnen samenwerken aangezien ze onder dezelfde groep vallen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet niet wat ik me erbij moet voorstellen.

Een SEPA systeem met QR, zoals mijn bank app nu al kan? Dan kan het toch niet moeilijk zijn dat ineens in de ganse SEPA zone uit te rollen.
Of een betaalsysteem zoals Payconiq? Dan werkt het via bankkaart, en moet het toch voor elke bank direct functioneren?

iDeal ken ik alleen van naam, niet van functie, en van tikkie had ik nog nooit gehoord; die referenties ontgaan me dus.
wied
Elite Poster
Elite Poster

https://www.binance.com/en/square/post/8990610470465
Het op poten zetten van ijzersterke regulering voor digitale munten is geen klein bier. De (vervroegde) verkiezingen in Frankrijk en UK zijn daar mogelijk een bewijs van...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat eigenlijk om een platform / app / standaard die niets meer en niets minder doet dan instant betalingen naar elkaar faciliteren, in heel Europa ipv bijvoorbeeld alleen payconiq zoals we het kennen.

Info over iDeal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IDEAL
Tikkie (van dezelfde makers) https://nl.wikipedia.org/wiki/Tikkie

Dit is dus wat we mogen verwachten maar dan Europees.
In Nederland is het al jaren de standaard die zich heeft bewezen. Jong en oud kent het.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Inmiddels is Wero actief & geïntegreerd in de KBC mobile app. Je kunt meerdere GSM nummers koppelen.
Net als payconiq maar dan instant terwijl het bij payconiq de volgende werkdag er pas op staat.

https://wero-wallet.eu/be-nl
wied
Elite Poster
Elite Poster

Deutsche Bank ontbreekt ditmaal in de opsomming van deelnemers!?
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Het zal niet verbazen dat Argenta ook hier ontbreekt. Geen Apple Pay, geen Google Pay, geen Wero (het alternatief voor die eerste twee). Het begint tijd te worden om te vertrekken daar voor mij.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Flying schreef: 08 aug 2024, 21:08 Het zal niet verbazen dat Argenta ook hier ontbreekt. Geen Apple Pay, geen Google Pay, geen Wero (het alternatief voor die eerste twee). Het begint tijd te worden om te vertrekken daar voor mij.
Als het enkel om Google of Apple pay te doen is kan je toch ook gewoon Bonsai installeren met z'n gratis MasterCard?
Zo deed ik het enkele jaren geleden toen AXA (nu Crelan) geen Google of Apple Pay wilde aanbieden.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het gaat hier om de ondersteuning Wero, een internationaal alternatief voor wat wij kennen als Payconiq.
Misschien dat Bonsai of Curve Wero zal ondersteunen en het op die manier kan... maar dat zijn nog grote vragen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Flying schreef: 08 aug 2024, 21:08 Het zal niet verbazen dat Argenta ook hier ontbreekt. Geen Apple Pay, geen Google Pay, geen Wero (het alternatief voor die eerste twee). Het begint tijd te worden om te vertrekken daar voor mij.
Niets weerhoud je ervan om bij meerdere banken klant te zijn. Iets met eieren en 1 mandje :-)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

ahrand schreef: 08 aug 2024, 21:41
Als het enkel om Google of Apple pay te doen is kan je toch ook gewoon Bonsai installeren met z'n gratis MasterCard?
Zo deed ik het enkele jaren geleden toen AXA (nu Crelan) geen Google of Apple Pay wilde aanbieden.
Bonsai werkt niet goed. Dat bedoel ik in de zin van hoe het werkt: met domiciliëring. Dat betekent dat de gelden niet realtime van je rekening gaan. Er komt soms zelfs geen reservering op de rekening. Dagen later na een betaling gaat er dan ineens geld van de rekening.

We gebruiken hier al Bonsai voor Google Pay en vinden dit echt onaangenaam.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Als Wero bedoeld is om op termijn Payconiq te vervangen, zullen Argenta en Cie. mettertijd ook wel op de kar springen. Argenta heeft nog maar net Payconiq geïntegreerd in hun app; het zou nogal bizar zijn mocht de ontwikkeling daar stoppen.

Voor het overige is het mij niet duidelijk voor welk probleem Wero een oplossing zou zijn. Goed, het is 'instant'. Prima. Maar verder nog iets? Iets waar ik enthousiast over moet worden?

Eigenlijk had ik begrepen en verwacht dat Wero een Europees alternatief zou ontwikkelen voor MC/Visa. Op z'n minst toch iets met NFC technologie. Dat is dus niet het geval. Behoorlijk underwhelming, om niet te zeggen: teleurstellend.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

johann schreef: 08 aug 2024, 23:14
Voor het overige is het mij niet duidelijk voor welk probleem Wero een oplossing zou zijn. Goed, het is 'instant'. Prima. Maar verder nog iets? Iets waar ik enthousiast over moet worden?
Het MC/Visa alternatief is pas voor later, in de eerste plaats willen ze een internationaal alternatief zijn voor p2p betalingen (tussen privé-personen), waar nu elk land zijn eigen standaard heeft(bv. PayconiqBancontact in België vs. Tikkie in Nederland).
Dit gezegd zijnde, denk ik dat ze die markt a deels kwijtgespeeld zijn aan Revolut en co. Ex-pats en buitenlandse studenten maken reeds veelvuldig gebruik van Revolut.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

De gewone reizigers daarentegen zullen wss wel van Wero gebruik maken. Mits alle banken meedoen natuurlijk.

Wss zal keytrade ook weer nergens te vinden zijn.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat er een verplichting zit aan te komen, maar nog niet meteen.
johann schreef: 08 aug 2024, 23:14 Voor het overige is het mij niet duidelijk voor welk probleem Wero een oplossing zou zijn. Goed, het is 'instant'. Prima. Maar verder nog iets? Iets waar ik enthousiast over moet worden?
Minder fees voor MC/Visa én minder data van Europese klanten.
Stroper schreef: 09 aug 2024, 06:51 Dit gezegd zijnde, denk ik dat ze die markt a deels kwijtgespeeld zijn aan Revolut en co. Ex-pats en buitenlandse studenten maken reeds veelvuldig gebruik van Revolut.
De reputatie van de nieuwe banken is niet denderend en de adoptie is ook maar héééél traag.
Als elke Europese bank "binnenkort" Wero ingebouwd heeft, wie heeft er dan nog MC/Visa nodig op reis?
QR scannen en klaar.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

heist_175 schreef: 09 aug 2024, 16:37 Als elke Europese bank "binnenkort" Wero ingebouwd heeft, wie heeft er dan nog MC/Visa nodig op reis?
Zij die buiten Europa reizen? Tenzij deze Europese betaalmethode ook tot in alle uithoeken aanvaard wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 09 aug 2024, 16:37 Ik denk dat er een verplichting zit aan te komen, maar nog niet meteen.
Lijkt mij sterk dat men banken kan verplichten hiervoor te kiezen, aangezien het prive-ondernemingen zijn. Belgische banken zijn ook niet verplicht om Bancontact aan te bieden, maar de meeste doen het wel omwille het marktaandeel
heist_175 schreef: 09 aug 2024, 16:37 De reputatie van de nieuwe banken is niet denderend en de adoptie is ook maar héééél traag.
Als elke Europese bank "binnenkort" Wero ingebouwd heeft, wie heeft er dan nog MC/Visa nodig op reis?
QR scannen en klaar.
Ik spreek specifiek over subgroepen van de samenleving, bij mensen voor wie het handig is(Buitenlandse studenten, ex-pats) is die een stuk groter. Jan met de pet die 1xjaar 2 weken naar Spanje gaat heeft weinig aan Revolut.
Daarnaast zijn het nog enkel Belgische, Franse & Duitse banken. Nederland volgt, ten vroegste, volgend jaar.
Italiaanse, Spaanse, Scandinavische, Oost-Europese banken doen allemaal niet mee. En de UK(ontvangt ook vrij veel Europese toeristen) natuurlijk ook niet.

En zelfs al krijg je alle banken mee, dan moet de consument ook nog meewillen. Als die gewoon bij MC/Visa/Apple Pay/GooglePay blijft, dan zal het toch geen zin hebben.
Hoe zit het bv. bij de toekomstige geplande b2c betalingen, zal ik dezelfde rechten/voordelen hebben als bij mijn Mastercard? Of is het zoals bij Bancontact, waar die quasi onbestaand zijn.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 09 aug 2024, 18:15 ...aangezien het prive-ondernemingen zijn...
Die braaf hun spaargelden parkeren bij de ECB... :-)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gebaseerd op je telefoonnummer, zie ik, ipv een unieke identificatie.
Dat zal dan weer njet worden voor mij, want ik ben absoluut geen fan van mijn nummer zomaar aan iedereen te geven, laat staan aan een of andere app.

Stroper schreef: 09 aug 2024, 18:15 Lijkt mij sterk dat men banken kan verplichten hiervoor te kiezen, aangezien het prive-ondernemingen zijn.
Als men mensen kan verplichten om een bankrekening te hebben bij een prive-onderneming om te kunnen deelnemen aan de maatschappij (limiet op cash transacties, loon verplicht via overschrijving, ...), dan zal men de banken ook wel tot iets kunnen verplichten, zeker?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 13 aug 2024, 04:35 Gebaseerd op je telefoonnummer, zie ik, ipv een unieke identificatie.
Dat zal dan weer njet worden voor mij, want ik ben absoluut geen fan van mijn nummer zomaar aan iedereen te geven, laat staan aan een of andere app.
Het is dan ook bedoeld voor P2P betalingen tussen bekenden. Vergelijkbaar met Payconiq nu kan ik gewoon m’n bank (KBC) app open doen en een overschrijving doen naar iemand in m’n contacten (waarvan ik alleen een GSM nummer heb en geen IBAN natuurlijk). Ik vind dit laagdrempeliger / makkelijker. Dat zijn mensen die je goed genoeg kent en er dus een bepaalde relatie is waardoor je elkaars nummer hebt.

Als je met usernames of dergelijke werkt dan heb je bijvoorbeeld Paypal maar daarbij ook wel een risico om je te vergissen of dat iemand zijn gebruikersnaam niet meer weet, mailadres niet meer in gebruik en dat soort zaken. De gemiddelde sukkelaar die we allemaal wel kennen :-)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ptoeneigh schreef: 13 aug 2024, 07:06 Het is dan ook bedoeld voor P2P betalingen tussen bekenden. Vergelijkbaar met Payconiq nu kan ik gewoon m’n bank (KBC) app open doen en een overschrijving doen naar iemand in m’n contacten (waarvan ik alleen een GSM nummer heb en geen IBAN natuurlijk). Ik vind dit laagdrempeliger / makkelijker. Dat zijn mensen die je goed genoeg kent en er dus een bepaalde relatie is waardoor je elkaars nummer hebt.
De vraag is het ook nog kan zonder je telefoonnummer te delen met qr-code kan. Als ik bv. op de rommelmarkt iets koop of snoepjes van de scouts in de stad, dan ben ik niet geneigd mijn telefoonnummer te delen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”