Mijn kleine frustratie van de dag ...
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Het blijft toch moeilijk voor velen om niet te verstaan dat regels al eens per regio kunnen verschillen...Fallschirmjaeger schreef: 09 jul 2024, 23:26 Wat betreft vlees in de GFT bak, dit hoort al lang in de GFT bak en is sinds begin dit jaar zelfs verplicht.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
En dat kan inderdaad een bron van frustratie zijn zodat we hiermee terug volledig on topic zijn.cadsite schreef: 10 jul 2024, 08:27 Het blijft toch moeilijk voor velen om niet te verstaan dat regels al eens per regio kunnen verschillen...![]()

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
cadsite schreef: 10 jul 2024, 08:27Het blijft toch moeilijk voor velen om niet te verstaan dat regels al eens per regio kunnen verschillen...Fallschirmjaeger schreef: 09 jul 2024, 23:26 Wat betreft vlees in de GFT bak, dit hoort al lang in de GFT bak en is sinds begin dit jaar zelfs verplicht.![]()
![]()
Het is dan ook geen GFT maar een tuinafvalbak bij IMOG.

https://www.imog.be/diensten-en-educati ... nafvalbak/
Ze geven zelf aan trouwens dat ze nog niet mee zijn met de regels die sinds 01/01/2024 gelden en een jaar uitstel nodig hebben.
https://www.imog.be/nieuws/?tx_ttnews%5 ... c10895cf2c
-
- Elite Poster
De inzameling van gft is verplicht door de Vlaamse overheid en gestuurd door een Europese richtlijn. Dit is geen individuele beslissing van de lokale besturen.
Bovendien kan je kiezen tussen een inhoud van 40 liter (voor appartementen en rijhuizen) en 140 liter.
De inzameling van GFT aan huis is betalend en zal per kg afgerekend worden.
Vroeg of laat zal GFT via de container (want een beslissing van de Vlaamse overheid om dit via containers te doen) dus in elke gemeente via de intercommunale plaats vinden.
Opgepast niet verder lezen voor wie alleen gefrustreerd wil zijn want er is ook off topic goed nieuws:
Men is NIET verplicht om een gft-container te aanvaarden als je thuis kan composteren. Thuiscomposteren is nog steeds gratis en je tuinafval kan je ook gratis brengen naar het recyclagepark.
Zoals eerder al aangegeven kan thuiscomposteren zowel buiten als binnen en dit laatste tot in het kleinste appartement.
Wie wil betalen om zijn eigen veroorzaakte GFT aan huis te laten ophalen en afvoeren kiest daar dus zelf voor en is de bron van de eigen frustratie wanneer men daardoor gefrustreerd geraakt.
Maden in de container kan je ook voorkomen/verwijderen door er een scheut azijn in te gieten of wat takken lavendel aan toe te voegen. Opgepast: gevaar voor verdwijnen van gekoesterde frustraties!
Bovendien kan je kiezen tussen een inhoud van 40 liter (voor appartementen en rijhuizen) en 140 liter.
De inzameling van GFT aan huis is betalend en zal per kg afgerekend worden.
Vroeg of laat zal GFT via de container (want een beslissing van de Vlaamse overheid om dit via containers te doen) dus in elke gemeente via de intercommunale plaats vinden.
Opgepast niet verder lezen voor wie alleen gefrustreerd wil zijn want er is ook off topic goed nieuws:
Men is NIET verplicht om een gft-container te aanvaarden als je thuis kan composteren. Thuiscomposteren is nog steeds gratis en je tuinafval kan je ook gratis brengen naar het recyclagepark.
Zoals eerder al aangegeven kan thuiscomposteren zowel buiten als binnen en dit laatste tot in het kleinste appartement.
Wie wil betalen om zijn eigen veroorzaakte GFT aan huis te laten ophalen en afvoeren kiest daar dus zelf voor en is de bron van de eigen frustratie wanneer men daardoor gefrustreerd geraakt.
Maden in de container kan je ook voorkomen/verwijderen door er een scheut azijn in te gieten of wat takken lavendel aan toe te voegen. Opgepast: gevaar voor verdwijnen van gekoesterde frustraties!
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
denk vooral regionaal verschil in sorteerregels, vlees mag bij ons (ecowerf) nog niet zo lang, uitwerpselen huisdieren 'niet teveel' (altijd handig zo'n duidelijke regels). Koffiefilters ook nog niet lang (pads en cups nu in pmd). Zal met verloop van tijd ook wel gelijk getrokken worden (indien niet met reglementering via fusies verwerkingsbedrijven...) .
Maden soms kort probleem maar geen grote vleeseters, is vooral tuinafval (zorgt ook wel dat de rest wat droger blijft wat ook helpt voor geuren en beestjes)
Maden soms kort probleem maar geen grote vleeseters, is vooral tuinafval (zorgt ook wel dat de rest wat droger blijft wat ook helpt voor geuren en beestjes)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vlaanderen, Belgie blinkt uit door slechte communicatie en signalisatie.
Echt een dagelijkse ergernis van mij. Waarom slaagt men er niet in om duidelijke, eenvormige en ondubbelzinnige signalisatie te voorzien en vooral te onderhouden.
Verkeersborden en wegwijzers in het verkeer zijn niet alleen nuttig maar ook vooral belangrijk voor de veiligheid.
Slechte voorbeelden zijn alomtegenwoordig.
Maar ook in winkels, kantoren en openbare gebouwen slaagt men erin om het moeilijk te maken voor de zoekende die net deze bordjes nodig heeft.
Vandaag probeer ik me voor te bereiden voor bezoek aan een universitair ziekenhuis.
Op de afspraakbevestiging staat dat ik moet gaan via Ingang P1. Ik zoek op de website en P1 staat blijkbaar voor Parking 1. En Parking 1 ligt aan Ingang A, F en G. Een Ingang P1 blijkt niet te bestaan.
Als men er niet in slaagt om een uniforme naamgeving en communicatie te gebruiken zorgt dat voor veel zoekenden en vooral veel personeel dat al die dolende mensen moet wegwijzen.
Echt een dagelijkse ergernis van mij. Waarom slaagt men er niet in om duidelijke, eenvormige en ondubbelzinnige signalisatie te voorzien en vooral te onderhouden.
Verkeersborden en wegwijzers in het verkeer zijn niet alleen nuttig maar ook vooral belangrijk voor de veiligheid.
Slechte voorbeelden zijn alomtegenwoordig.
Maar ook in winkels, kantoren en openbare gebouwen slaagt men erin om het moeilijk te maken voor de zoekende die net deze bordjes nodig heeft.
Vandaag probeer ik me voor te bereiden voor bezoek aan een universitair ziekenhuis.
Op de afspraakbevestiging staat dat ik moet gaan via Ingang P1. Ik zoek op de website en P1 staat blijkbaar voor Parking 1. En Parking 1 ligt aan Ingang A, F en G. Een Ingang P1 blijkt niet te bestaan.
Als men er niet in slaagt om een uniforme naamgeving en communicatie te gebruiken zorgt dat voor veel zoekenden en vooral veel personeel dat al die dolende mensen moet wegwijzen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Over sorteerregels, afvalstromen en platte commerce er rond...
Al een oude frustratie, maar na de GTF-containers hier voorbij zien te passeren, werd dit nog eens aangewakkerd
Carrefour - de 'ACT FOR FOOD' reklamecampagne, met #11 'Verminderen van verpakkingsafval'. Op zich prima idee, elke vermindering van afval is welgekomen.
Contreet uit deze #11 campagne, de plastic netjes (=PMD) van o.a. citrusfruit worden vervangen door nog beter recycleerbare netjes. Top, fantastisch... Alleen zijn het cellulose netjes geworden....
Ik, die probeer de afval perfect te sorteren, op zoek in alle sorteer handleidingen naar de juiste afvalstroom voor cellulose netjes. Niks te vinden, dus Carrefour gecontacteerd via Facebook... duurde weken voor ze het antwoord hadden gevonden bij hun expert, "bij oud papier, maar zonder de metalen clip" was het antwoord.
Leek mij toch totaal niet goed te komen, die netjes in de papierrecyclage fabrieken... Dus na een tijdje toch maar eens 'Fost Plus Sorteertwijfels' gecontacteerd en na een paar weken het antwoord: "restafval"
Of hoe een ernstig probleem, de gigantische afvalberg, wordt misbruikt voor platte commerce
Al een oude frustratie, maar na de GTF-containers hier voorbij zien te passeren, werd dit nog eens aangewakkerd

Carrefour - de 'ACT FOR FOOD' reklamecampagne, met #11 'Verminderen van verpakkingsafval'. Op zich prima idee, elke vermindering van afval is welgekomen.
Contreet uit deze #11 campagne, de plastic netjes (=PMD) van o.a. citrusfruit worden vervangen door nog beter recycleerbare netjes. Top, fantastisch... Alleen zijn het cellulose netjes geworden....
Ik, die probeer de afval perfect te sorteren, op zoek in alle sorteer handleidingen naar de juiste afvalstroom voor cellulose netjes. Niks te vinden, dus Carrefour gecontacteerd via Facebook... duurde weken voor ze het antwoord hadden gevonden bij hun expert, "bij oud papier, maar zonder de metalen clip" was het antwoord.
Leek mij toch totaal niet goed te komen, die netjes in de papierrecyclage fabrieken... Dus na een tijdje toch maar eens 'Fost Plus Sorteertwijfels' gecontacteerd en na een paar weken het antwoord: "restafval"

Of hoe een ernstig probleem, de gigantische afvalberg, wordt misbruikt voor platte commerce
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Wij hebben al 15 jaar geen GFT container meer: keukenafval gaat naar de kippen, tuinafval wordt gehakseld en blijft in de tuin.ivob schreef: 10 jul 2024, 12:41 Men is NIET verplicht om een gft-container te aanvaarden als je thuis kan composteren. Thuiscomposteren is nog steeds gratis en je tuinafval kan je ook gratis brengen naar het recyclagepark.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Al maanden staat er een fout op mijn attest van gezinssamenstelling als ik dat via mybxl.be opvraag. Al een geluk kan ik andere documenten bekomen die bevestigen dat mijn situatie op z'n minst ambigu in het rijksregister zitten. Na 11 emails, en een half jaar later, heb ik eindelijk antwoord gekregen, met een correct attest in bijlage. Als ik nu wil controleren of het echt echt echt in orde is in het rijksregister, en op het webportaal een attest wil downloaden, krijg ik een foutmelding:
Zijn die shacheraars hier hun onkunde gewoon onder de mat aan het vegen? Ik moet wel toegeven, in Brussel is het doordat niemand hun werk correct doet heel moeilijk om zelf je plichten correct te vervullen. Ik kan dus niemand specifiek beschuldigen.The document you requested cannot be delivered
All the conditions to obtain this document are not fulfilled.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
google hun setup proces voor een nieuw device, dat nog altijd belachelijk slecht is....
bij de setup als je zit op 'copy apps and data', en je kiest om dat te doen met je oude device... geen data gekopieerd.
ook al steek je de kabel in en heeft je nieuwe device dus gewoon toegang tot alles wat op het oude staat.
goed, factory reset, restore from backup zonder dat je de andere telefoon gebruikt.... geen data gekopieerd.
eigenlijk is de (basis) android setup om te verhuizen van toestel nog steeds, na al die jaren, uitermate waardeloos.
als je binnen het ecosysteem van een specifieke vendor (samsung => samsung, oppo => oppo, ...) blijft, dan valt het allemaal wel mee,
maar owee als je rekent op google om te restoren tussen verschillende vendors.
bij de setup als je zit op 'copy apps and data', en je kiest om dat te doen met je oude device... geen data gekopieerd.
ook al steek je de kabel in en heeft je nieuwe device dus gewoon toegang tot alles wat op het oude staat.
goed, factory reset, restore from backup zonder dat je de andere telefoon gebruikt.... geen data gekopieerd.
eigenlijk is de (basis) android setup om te verhuizen van toestel nog steeds, na al die jaren, uitermate waardeloos.
als je binnen het ecosysteem van een specifieke vendor (samsung => samsung, oppo => oppo, ...) blijft, dan valt het allemaal wel mee,
maar owee als je rekent op google om te restoren tussen verschillende vendors.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Advertenties blokkeren !
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Nee geen aanwijzing, want mocht toen het 'OK Compost Home' logo erop gestaan hebben, had ik al direct een indicatie gehad om verder te zoeken.9livesuni schreef: 13 jul 2024, 11:41 Carrefour gebruikt naar alle waarschijnlijkheid packnatur die ok compost home gecertificeerd zijn. Geen aanwijzing op het label?
Trouwens, in mijn regio blijft dat restafval, want mag jammer genoeg niet bij GFT (idem composteerbare GFT-vuilzakjes), vermits ze dat hier 'vergisten' en niet composteren.
Het enige dat ze hebben gedaan na mijn melding, is op het label vermelden dat het uit cellulose gemaakt is (hadden ze toen al laten weten dat ze dit gingen aanpassen).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Eufy die niet levert naar Belgie...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Fluvius die een brief gestuurd heeft om afspraak te maken voor de slimme meter...
Binnen de 2 maand, wat betekent dat ik nog is verlof moet gaan nemen ook voor die bende oplichters..
In december heb ik sowieso verlof maar dat kan niet...
Tom
Binnen de 2 maand, wat betekent dat ik nog is verlof moet gaan nemen ook voor die bende oplichters..
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hier ook gekregen maar daar staat helemaal niets in over 'binnen de 2 maand' ?! Ja, je kan een nieuwe datum vastleggen en dat kan maar 2 maand ver, maar ik zou eigenlijk denken dat je tegen dan opnieuw een nieuwe datum kan vastleggen en je dan wellicht weer 2 maand ver kan kiezen.tom35 schreef: 18 jul 2024, 10:12 Fluvius die een brief gestuurd heeft om afspraak te maken voor de slimme meter...
-
- Elite Poster
Had ik ook gedacht en toen ik zei dat ik dan binnen 2m wel zal terugbellen zodat het in december kan gebeuren was haar reactie hé maar dat mag jij niet..
Zal niet anders kunnen dan boeken en proberen herboeken in september en desnoods fluvius er in betrekken...ik wil.vermijden dat ik verlof moet nemen en ze niet komen opdagen zoals je zoveel leest..
Misschien wel bij zeggen dat dit het aangetekende schrijven was.. dus de eerste 2 gewoon genegeerd..
Ondertussen met fluvius gebeld, wou een afspraak maken in december zullen dat bekijken en dan krijg je een dikke f*** you mail..
Dus de leugens die ze schrijven in je mag een afspraak maken wanneer het u uitkomt klopt gewoon niet...
De arrogantie in dien mail druipt er gewoon af... je leest gewoond at ze weten dat je hen toch niets kan maken...
Mijn ouders en buren zijn afgedreigd geweest duur unit t medewerkers om die meter te plaatsen want anders zouden zij moeten opdraaien voor de plaatsingskosten...
Degoutant hoe die te werk gaan en dit alles omdat ze toch weten dat je bij hen terecht moet...
Tom
Zal niet anders kunnen dan boeken en proberen herboeken in september en desnoods fluvius er in betrekken...ik wil.vermijden dat ik verlof moet nemen en ze niet komen opdagen zoals je zoveel leest..
Misschien wel bij zeggen dat dit het aangetekende schrijven was.. dus de eerste 2 gewoon genegeerd..
Ondertussen met fluvius gebeld, wou een afspraak maken in december zullen dat bekijken en dan krijg je een dikke f*** you mail..
Dus de leugens die ze schrijven in je mag een afspraak maken wanneer het u uitkomt klopt gewoon niet...
De arrogantie in dien mail druipt er gewoon af... je leest gewoond at ze weten dat je hen toch niets kan maken...
Mijn ouders en buren zijn afgedreigd geweest duur unit t medewerkers om die meter te plaatsen want anders zouden zij moeten opdraaien voor de plaatsingskosten...
Degoutant hoe die te werk gaan en dit alles omdat ze toch weten dat je bij hen terecht moet...
Tom
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Via mijnenergie.be overgestapt naar TotalEnergies.be. Vanaf het eerste moment dat ik het contract ontving klopte het al niet. Elektriciteitsverbruik werd verkeerd op het contract gezet (fout bij mijnenergie of bij totalenergies, ik denk de tweede partij) en domiciliëring werd aangevraagd terwijl ik dat nooit doe. Daarvoor contact opgenomen met beide partijen: mijnenergie schuift het door naar total. Total had de fout rechtgezet. Vandaag ontvang ik een voorschotfactuur van 200 euro gebaseerd op een elektriciteitsverbruik van bijna 7000kWh. Ik kom jaarlijkse aan een tiende daarvan...
Opnieuw contact opgenomen en met veel wantrouwen benaderd door de medewerker en zelfs een bewijs moeten doorsturen van wat ik had doorgegeven via mijnenergie. Het zou nu in orde komen, maar het maakt voor mij al niet meer uit. Ik beklaag me de overstap nu al zo hard.
Opnieuw contact opgenomen en met veel wantrouwen benaderd door de medewerker en zelfs een bewijs moeten doorsturen van wat ik had doorgegeven via mijnenergie. Het zou nu in orde komen, maar het maakt voor mij al niet meer uit. Ik beklaag me de overstap nu al zo hard.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hoe doe je dat ??Flying schreef: 22 jul 2024, 08:29 ... Vandaag ontvang ik een voorschotfactuur van 200 euro gebaseerd op een elektriciteitsverbruik van bijna 7000kWh. Ik kom jaarlijkse aan een tiende daarvan...
...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Niet elektrisch rijden, niet elektrisch verwarmen en 5,5 kwp zonnepanelen met 7,5 kwh batterij installeren.
Jaarverbruik 2023 is minder dan 300 kwh
Waarvan 25% daarvan verbruikt werd op 1 dag wegens “kerstfeestje” voor 30 man
In 2024 is het jaarverbruik voorlopig zelfs nagenoeg 0 kwh dankzij enkele goed gemikte skiweken.
Jaarverbruik 2023 is minder dan 300 kwh
Waarvan 25% daarvan verbruikt werd op 1 dag wegens “kerstfeestje” voor 30 man

In 2024 is het jaarverbruik voorlopig zelfs nagenoeg 0 kwh dankzij enkele goed gemikte skiweken.

-
- Elite Poster
Hij of zij schreef toch helemaal niet dat het elektriciteitsverbruik onder de 1 MWh per jaar iigt maar dat de netafname rond de 700 kWh per jaar ligt.Sasuke schreef: 22 jul 2024, 14:27 Hoe doe je dat ??Welke investeringen heb jij gedaan om je elektriciteitsverbruik onder de 1000kWh/jaar te houden ? En voor hoeveel personen ?
Dat zijn twee totaal uiteenlopende zaken.
Ik zit bv. dit jaar toto op heden op ongeveer 10% van deze netafname maar uiteraard op een veel hoger elektriciteitsverbruik. En uiteraard is er ook dan nog ruimte voor verbetering.
(Maar dat laatste is geen reden tot welke frustratie dan ook want volledig op schema richting einddoel 0% netafname bij ong. 5000 kWh verbruik).
Laatst gewijzigd door ivob 23 jul 2024, 11:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Flying
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
- Bedankt: 80 keer
Terugdraaiende teller met zonnepanelen. Zal binnenkort veranderen wanneer die digitale meter door de strot geramd wordt. We hebben sinds deze maand ook een EV. Overweeg nu wel om 4000Wp aan panelen bij te leggen (oost - west configuratie), maar heb wat schrik voor extra kosten aangerekend voor stroom die op het net gestoken wordt en een capaciteitstarieftoepassing op injectie.Sasuke schreef: 22 jul 2024, 14:27Hoe doe je dat ??Flying schreef: 22 jul 2024, 08:29 ... Vandaag ontvang ik een voorschotfactuur van 200 euro gebaseerd op een elektriciteitsverbruik van bijna 7000kWh. Ik kom jaarlijkse aan een tiende daarvan...
...Welke investeringen heb jij gedaan om je elektriciteitsverbruik onder de 1000kWh/jaar te houden ? En voor hoeveel personen ?
Had een stille hoop dat de verplichting tegen 2025 zou vervallen of dat er iemand via een gerechtelijke procedure kon bekomen dat de analoge meter mocht blijven (i.f.v. de EU die geen verplichting oplegt voor 100% van de aansluitingen), maar dat lijkt er niet te komen.
-
- Elite Poster
Hier is het aangetekend schrijven gekomen voor de digitale meter dus geen ontsnappen meer aak..
Wou een afspraak maken in december omdat ik dan verlof heb..niet toegestaan moet binnen de 2 maanden.. als ik lees hoe dikwijls die idioten niet komen opdagen...zou iets moois zijn voor een class action.. wij moeten verlof nemen en owee als we die plaatsing niet inplannen maar als ze niet komen opdagen is het van tja er kan al is iets fout lopen en is de kous af ..die maken zoveel.misbruik van hun macht bij fluvius... ze gaan nu fiber uitrollen samen met telenet...in geen 100 jaar dat ik er ooit zou aan de ken om daar bij aan te sluiten...tn versast al hun winsten naar de VS en fluvius tja..ze zijn een monopolist en doen waar ze goesting in hebben..
Tom
Wou een afspraak maken in december omdat ik dan verlof heb..niet toegestaan moet binnen de 2 maanden.. als ik lees hoe dikwijls die idioten niet komen opdagen...zou iets moois zijn voor een class action.. wij moeten verlof nemen en owee als we die plaatsing niet inplannen maar als ze niet komen opdagen is het van tja er kan al is iets fout lopen en is de kous af ..die maken zoveel.misbruik van hun macht bij fluvius... ze gaan nu fiber uitrollen samen met telenet...in geen 100 jaar dat ik er ooit zou aan de ken om daar bij aan te sluiten...tn versast al hun winsten naar de VS en fluvius tja..ze zijn een monopolist en doen waar ze goesting in hebben..
Tom
-
- Elite Poster
Je elektriciteitsverbruik noch netafname wijzigt bij ongewijzigd gedrag niet door het type meter dat de meting doet.Flying schreef: 22 jul 2024, 22:17 Terugdraaiende teller met zonnepanelen. Zal binnenkort veranderen wanneer die digitale meter door de strot geramd wordt. We hebben sinds deze maand ook een EV. Overweeg nu wel om 4000Wp aan panelen bij te leggen (oost - west configuratie), maar heb wat schrik voor extra kosten aangerekend voor stroom die op het net gestoken wordt en een capaciteitstarieftoepassing op injectie.
Had een stille hoop dat de verplichting tegen 2025 zou vervallen of dat er iemand via een gerechtelijke procedure kon bekomen dat de analoge meter mocht blijven (i.f.v. de EU die geen verplichting oplegt voor 100% van de aansluitingen), maar dat lijkt er niet te komen.
Extra kosten (onbalansvergoeding) voor teruglevering van stroom aan het net wordt alleen door bepaalde energieleveranciers aangerekend voor wie een analoge terugdraaiende meter heeft. Niet voor een digitale meter.
Capaciteitstarief wordt - als deel van de netvergoeding - geheven op de afname van netstroom niet op de injectie naar het net.
Bij een normaal vast of variabel contract betaal je ook geen kWh vergoeding voor injectie op het net. Dat kan alleenaf en toe gebeuren bij een dynamisch contract en dat laatste is geen verplichting.
Heb je een laadpaal voor EV kan je twee digitale meters (volkomen gratis trouwens) laten plaatsen, één voor de laadpaal en een voor de woning, met een afzonderlijk energiecontract voor iedere meter. Bv. dynamisch voor de laadpaal gezien je daar alleen (gestuurd) afneemt en vast/variabel voor de woning met PV gezien je daar ook kan terugleveren.
Ga je op jaarbasis veel kWh laden met een BEV is de huidige berekening van de netkosten (op kWh en kW) toruwens voordeliger dan het systeem van voor 2023 (uitsluitend op kWh).
Neem je op jaarbasis nog maar relatief weinig kWh van het net af en lever je via PV terug aan het net is een digitale meter financieel trouwens voordeliger dan een analoge meter. Bij een analoge meter betaal je in dat geval immers een forfaitair prosumententarief + forfaitair capaciteitstarief + in voorkomend geval onbalanstarief en je krijgt nul cent vergoeding voor de geproduceerde kWh die je niet zelf verbruikt. Bij een digitale meter betaal je geen prosumententarief noch onbalanstarief en alleen het forfaitair capaciteitstarief en geen netvergoeding op de kWh afname en je krijgt een vaste vergoeding (indien geen dynamisch contract) voor iedere kWh die je aan het net levert waarmee je de vaste kosten, zoals het forfaitair capaciteitstarief, mee kan betalen.
Het is dus niet zo dat overschakelen van analoog naar digitaal altijd nadeliger is. Integendeel zelfs.
De frustraties komen dan ook doorgaans door onwetendheid en het gewoon naroepen van wat de massa roept.
Toegevoegd na 8 minuten 42 seconden:
Voor dat laatste aangetekend schrijven kreeg je van de netbeheerder al gewone uitnodigingen om een afspraak te maken die je beter uitkwam zodat je er niet speciaal verlof voor moest nemen. Maar die uitnodigingen heb je bewust naast je neergelegd. Je huidige situatie is dus louter het gevolg van je eigen voorafgaande keuzes en de gevolgen dien je dan ook alleen bij jezelf te zoeken.tom35 schreef: 22 jul 2024, 22:54 Hier is het aangetekend schrijven gekomen voor de digitale meter dus geen ontsnappen meer aak..
Tom
Voor het plaatsen van onze digitale meter heb ik bv. contact opgenomen met de technische dienst van de bevoegde subnetbeheerder en ben daar zeer goed geholpen. In onderling overleg werd de digitale meter, mits ruim op voorhand besproken, gewoon op de dag geplaatst van mijn eigen keuze. En daar kreeg ik dan ook nog eens een genereuze onbelaste premie voor.

Soms krijg je door mee te werken voor jezelf een beter resultaat dan uit koppigheid en voor de leut zo lang mogelijk proberen dwars te liggen.
Er is niets mis met een "class action". Er houdt je dan ook niets tegen om er zelf een op te starten en genoeg gelijkgezinden om je heen te verzamelen om via een rechtzaak proberen je doel te bereiken.
Wanneer je echter zelf niets doet zal je moeten blijven wachten tot een ander het voor je komt doen. En wanneer al die anderen hetzelfde uitgangspunt hebben gebeurt er gewoon ....... niets en zal je je moeten neerleggen bij de alom gekende bestaande regelgeving.
De bal ligt dus in jouw kamp of je nu verder gaat via juridische weg of niet en dit alleen of via een gezamenlijke actie.
Van een ding ben je al zeker: je rant op dit forum, een van de zovelen, zal al tot geen oplossing van jouw voorkeur leiden.
Maar zoals eerder geschreven, dat heb je zelf uitgelokt.
Afgaande op je eigen bijdragen lig je met zowat alles en iedereen overhoop, van Telenet over het lokale gemeentebestuurder tot je netbeheerder.

In al die zaken is er één gemeenschappelijke deler en dat is "tom35". Zou de aanleiding voor de aanhoudende frustraties dan niet eerder liggen bij de gemeenschappelijke deler ipv bij de "anderen".
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik heb welgeteld 1 kaartje in de bus gekregen..
Mijn ouders en hun buren zijn aan de deur afgedreigd door medewerkers van Unit T, als ze niet onmiddelijk een afspraak maakten zouden ze zware kosten hebben, is dat mijn schuld, en btw ze zijn toen niet komen opdagen op die afspraak.....
Een gemeentebestuur dat al meer dan 2j weigert een vergunning af te leveren voor fiber, is dat ook mijn schuld ?
Wat telenet betreft, daar heb ik niks mee, het is een bedrijf in amerikaanse handen en dus de winsten maximaal die richting uit stuurt, ik ben er geen klant bij...
Ben jij zo een mak schaap dat je door iedereen over u laat lopen...
Heb je je eigen commentaren al is gelezen ivob, jij rant er nochtans ook graag op los hier, vooral als er iemand een fout woord zegt over de digitale meter..., het lijkt me een fetisj te zijn van u die meter ..
Dat je er alles aan doet om te kunnen profiteren van allerlei subsidies, premies, sociale zekerheid en dat te maximaliseren moet je niet meer vertellen, dat weten we al...
Verbeter de wereld begin bij uzelf...
Tom
Mijn ouders en hun buren zijn aan de deur afgedreigd door medewerkers van Unit T, als ze niet onmiddelijk een afspraak maakten zouden ze zware kosten hebben, is dat mijn schuld, en btw ze zijn toen niet komen opdagen op die afspraak.....
Een gemeentebestuur dat al meer dan 2j weigert een vergunning af te leveren voor fiber, is dat ook mijn schuld ?
Wat telenet betreft, daar heb ik niks mee, het is een bedrijf in amerikaanse handen en dus de winsten maximaal die richting uit stuurt, ik ben er geen klant bij...
Ben jij zo een mak schaap dat je door iedereen over u laat lopen...
Heb je je eigen commentaren al is gelezen ivob, jij rant er nochtans ook graag op los hier, vooral als er iemand een fout woord zegt over de digitale meter..., het lijkt me een fetisj te zijn van u die meter ..
Dat je er alles aan doet om te kunnen profiteren van allerlei subsidies, premies, sociale zekerheid en dat te maximaliseren moet je niet meer vertellen, dat weten we al...
Verbeter de wereld begin bij uzelf...
Tom
Laatst gewijzigd door tom35 24 jul 2024, 11:20, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Mijn wereld is al redelijk geoptimaliseerd en de digitale meter maakt daar idd ook deel van uit.
Het verschil is dat ik voor die optimalisatie niet zit te wachten tot anderen dat voor mij komen doen noch blijf steken in de schuld afschuiven op de anderen.
Gewoon een andere benadering van de wereld: sommigen brengen hun dagen liever door met problemen zoeken en uitvergroten en daarvan de schuld afwentelen op alle anderen en daar dan heel hard over te liggen blaten en weer anderen steken hun tijd in het optimaliseren van hun omgeving door daar gewoon zelf mee te beginnen.
Als het ware dus de werkmethode van het blatende schaap versus deze van het matheusschaap.
De ene methode leidt al vlugger tot resultaat dan de andere en de ene tot meer persoonlijke frustraties dan de andere.
Het is maar waar je zelf voor kiest.
Dat jij vindt dat zij die trachten problemen zelf, en zo vlug mogelijk, op te lossen ipv dag na dag te blaten dat het de schuld is van anderen met blijkbaar als gevolg dat in het laatste geval de frustraties - de ene blijkbaar al groter dan de andere - zich blijven opstapelen makke schapen zijn laat ik aan jouw verbeelding over.
In de praktijk en afgaand op je eigen woorden en bijdragen blijkt de frustratie dan toch eerder bij de blatende schapen te zitten dan bij de makke.
Het enige wat je met je persoonlijke "strijd" bereikt hebt is dat je je er eens goed hebt kunnen over opwinden maar uiteindelijk gewoon de situatie ondergaat zoals o.a. Fluvius al in het begin vroeg en je nog steeds geen flauw idee hebt hoe je de voordelen van de digitale meter groter kan maken dan de nadelen van de analoge meter.
Dit "mak schaap" daarentegen geniet, o.a. door eigen inzet, nu al jaren van de voordelen van de DM en dit zonder enige voorafgaande kleine noch grote frustraties. Integendeel een deel van het belastinggeld van de blatende schapen ging dan ook nog eens richting makke schapen.
Waarvoor trouwens oprechte dank.
Ieder zijn ding maar ik weet wel wat uiteindelijk het meest resultaatgericht was binnen de eigen wereld.
Dan idd liever een mak schaap met resultaat en weinig tot geen frustraties dan een blatend schaap zonder persoonlijke resultaten en afgeladen vol met iedere dag een nieuwe kleine frustratie.

Het verschil is dat ik voor die optimalisatie niet zit te wachten tot anderen dat voor mij komen doen noch blijf steken in de schuld afschuiven op de anderen.
Gewoon een andere benadering van de wereld: sommigen brengen hun dagen liever door met problemen zoeken en uitvergroten en daarvan de schuld afwentelen op alle anderen en daar dan heel hard over te liggen blaten en weer anderen steken hun tijd in het optimaliseren van hun omgeving door daar gewoon zelf mee te beginnen.
Als het ware dus de werkmethode van het blatende schaap versus deze van het matheusschaap.
De ene methode leidt al vlugger tot resultaat dan de andere en de ene tot meer persoonlijke frustraties dan de andere.
Het is maar waar je zelf voor kiest.
Dat jij vindt dat zij die trachten problemen zelf, en zo vlug mogelijk, op te lossen ipv dag na dag te blaten dat het de schuld is van anderen met blijkbaar als gevolg dat in het laatste geval de frustraties - de ene blijkbaar al groter dan de andere - zich blijven opstapelen makke schapen zijn laat ik aan jouw verbeelding over.
In de praktijk en afgaand op je eigen woorden en bijdragen blijkt de frustratie dan toch eerder bij de blatende schapen te zitten dan bij de makke.

Het enige wat je met je persoonlijke "strijd" bereikt hebt is dat je je er eens goed hebt kunnen over opwinden maar uiteindelijk gewoon de situatie ondergaat zoals o.a. Fluvius al in het begin vroeg en je nog steeds geen flauw idee hebt hoe je de voordelen van de digitale meter groter kan maken dan de nadelen van de analoge meter.
Dit "mak schaap" daarentegen geniet, o.a. door eigen inzet, nu al jaren van de voordelen van de DM en dit zonder enige voorafgaande kleine noch grote frustraties. Integendeel een deel van het belastinggeld van de blatende schapen ging dan ook nog eens richting makke schapen.

Ieder zijn ding maar ik weet wel wat uiteindelijk het meest resultaatgericht was binnen de eigen wereld.

Dan idd liever een mak schaap met resultaat en weinig tot geen frustraties dan een blatend schaap zonder persoonlijke resultaten en afgeladen vol met iedere dag een nieuwe kleine frustratie.
Laatst gewijzigd door ivob 24 jul 2024, 11:35, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- lacer
- Elite Poster
Bij ivob is alles beter voorbereid, gefixt, geregeld, gemaakt en berekend 

EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik maakte destijds samen met m'n bovenbuurvrouw een afspraak om alle digitale meters te laten installeren.
Alles perfect geregeld...behalve, er waren geen digitale gasmeters meer beschikbaar die zouden later komen.
Ettelijke maanden later, midden in de winter Unit T aan de deur zonder afspraak of wat dan ook "we komen de gasmeters installeren"
Op die manier werkt het niet natuurlijk als je op het punt staat om naar je werk ge vertrekken.
Later hebben ze identiek dezelfde werkwijze meermaals blijven hanteren, dus nooit een kaartje of telefoontje helemaal niets.
Met als gevolg nu is het zomer en nog steeds geen digitale gasmeters.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Meestal wel ja.lacer schreef: 24 jul 2024, 11:22 Bij ivob is alles beter voorbereid, gefixt, geregeld, gemaakt en berekend![]()
Een goed leven is meestal weggelegd voor zij die het initiatief daartoe nemen en niet aan diegenen die zitten te wachten tot een ander dat even voor hen komt regelen.
Mijn mening is dat je beter proactief het heft in handen neemt zodat je zelf naar eigen verwachtingen kan (bij) sturen dan te blijven zitten wachten en uitstellen tot je alleen nog maar de richtlijnen van anderen kan opvolgen.
De berekende aanval is meestal de beste verdediging.
Je kan te verwachten problemen ook beter voorkomen dan ze eerst af te wachten, te ondergaan en dan hopen dat je er met de hulp van anderen noch vanaf geraakt.
Maar uiteraard iedereen zijn werkmethode en keuzes met elk hun eigen gevolgen en resultaten.
Om het alleen maar bij de DM voor elektriciteit te houden, zelf aangevraagd, zelf afspraken op papier gemaakt met de lokale technische dienst van de netbeheerder (waar men overigens uitermate vriendelijk en behulpzaam was, blijkbaar reageren mensen nogal eens naar je toe zoals je hen zelf bejegend) , zelf onderhandeld over de prijs, ipv te wachten tot zij het initiatief volledig in handen hadden en je alleen hun keuzes kan ondergaan en vervolgens nog wat extraatjes opgestreken via de overheden (die dat vervolgens bij de bruto betalers zijn gaan recupereren).
Rechtstreeks gevolg: uitvoeringsdatum van mijn keuze, uitvoering naar mijn keuze, factuurbedrag van mijn keuze, al jaren geen prosumententarief meer noch onbalanstarief noch capaciteitstarief te betalen. Geen aangetekende schrijvens noch dreigementen van wie dan ook.

Gas is er hier bewust al jaren niet meer dus ook geen aanleiding tot mogelijke problemen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het soms onvoorspelbaar veranderen van prijzen op webshops.
Had een BluRay besteld (die we absoluut willen hebben). MediaMarkt goedkoopste met €14.99. Vannacht tijdens het onweer wat zitten surfen in ineens krijg ik reclame voor diezelfde BluRay voor €8.33 bij bol.com. Ik wil bestellen maar zie dat er €2.99 bijkomt voor verzending, maar gratis verzending met Select, dus ik dacht, zal hem morgen bestellen met account van mijn vrouw die Select heeft. Wil ik nu bestellen en ineens is die €18.81 geprijsd. WTF.
Had een BluRay besteld (die we absoluut willen hebben). MediaMarkt goedkoopste met €14.99. Vannacht tijdens het onweer wat zitten surfen in ineens krijg ik reclame voor diezelfde BluRay voor €8.33 bij bol.com. Ik wil bestellen maar zie dat er €2.99 bijkomt voor verzending, maar gratis verzending met Select, dus ik dacht, zal hem morgen bestellen met account van mijn vrouw die Select heeft. Wil ik nu bestellen en ineens is die €18.81 geprijsd. WTF.
- lacer
- Elite Poster
Bij Aliexpress zie ik regelmatig dat de prijzen indien je niet ingelogd bent tot wel 50% lager kunnen zijn, echt om je te lokken ... 

EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Ja, daar dacht ik ook eerst aan, maar bleek toch niet het geval. Vannacht was ik ingelogd met mijn account in de bol.com app. Vanmorgen met vrouw haar account op haar laptop. Daarna ook eens bij mij in de app gekeken, en bleek ook die veel hogere prijs.lacer schreef: 01 aug 2024, 13:04 Bij Aliexpress zie ik regelmatig dat de prijzen indien je niet ingelogd bent tot wel 50% lager kunnen zijn, echt om je te lokken ...![]()
Maar misschien zoals mijn vrouw zegt: doordat er nu verschillende klanten naar hetzelfde product keken, een hogere prijs ? Al weet ik niet of bol.com zich met zulke praktijken inlaat. BTW, het was ook niet zo dat het verschillende verkopers zijn of zo. Zowel vannacht als nu was het 'verkoop door bol'.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Bij Aliexpress is het regelmatig een 'vanaf prijs' en staan er pakweg 3 kleuren van een item aan dezelfde prijs en 1 goedkoop houdertje in dezelfde 'advertentie' dan krijg je initieel de prijs van dat goedkoop houdertje te zien.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
Neen, ik zie dit al heel lang bij ALI, eerst naar de site gaan en bepaald product zoeken, daarna pas inloggen om product in je winkelmand te plaatsen en hop, duurder ...
Ik moet er wel bij zeggen dat ik steeds in m'n browser geschiedenis en cookies verwijder, dus ik moet wel inloggen met email + pw.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik steeds in m'n browser geschiedenis en cookies verwijder, dus ik moet wel inloggen met email + pw.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
De zoon heeft gisteren de afrekening van zijn water gekregen,, het huis zit in verbouwing, verbruik 15M3.
Afrekening bijna 180€..
Dan durven die dieven van watergroeo zeggen dat de rekening nog met een 15E omhoog moet omdat ze niet toekomen..
Hoog tijd dat al die intercommunale's is gaan denken als een normaal bedrijf, als de inkomsten dalen iets doen langd de kant vd uitgaven ipv gewoon de rekening te verhogen...
Misschien dat ze wat van die postjes kunnen schrappen, al die politici schepenen dat daar passeren om zo belastingsvrij nog wat extra inkomsten te garanderen..
Nu even wachten tot Ivob gaat zeggen dat dit ook weer mijn schuld is...
Wat de DM betreft, een datum is vastgelegd, kreeg gisteren bericht vd gemeente dat het kruispunt hier open ligt op dat ogenblik dus dat bereikbaarheid een ramp wordt, is hun probleem niet het mijne... We een mail gekregen van unit t dat ik afspraak kan verzetten indien ik wens, mss volgende week er toch is op klikken...
En heeft niks te maken met je zaken op orde of niet..., dit is principeel, het zijn leugenaars als ze zeggen dat dit de klant geld gaat opbrengen, zie maar naar watergroep..
De enige reden waarom ze dit doen is omdat het voor hen geld zou opbrengen, degoutant dat er geen resultaten komen over de impact van de DM op hun resultaten want die gaan ze ongetwijfeld hebben het gaat over hun inkomsten... en dat gaat over netto opvrengsten na investeringen... Voor een gewone burger is dit nagenoeg onhaalbaar...
Ze zijn een overheidsbedrijf dus transparantie is het minste dat je zou mogen verwachten, bv hoeveel geld keren ze uit aan hun "mandatarissen" , hoeveel verdwijnt er id kas vd gemeentes ed checks en balances zijn er niet meer, niemand durft onze politici nog tegen te spreken......
Tom
Afrekening bijna 180€..
Dan durven die dieven van watergroeo zeggen dat de rekening nog met een 15E omhoog moet omdat ze niet toekomen..
Hoog tijd dat al die intercommunale's is gaan denken als een normaal bedrijf, als de inkomsten dalen iets doen langd de kant vd uitgaven ipv gewoon de rekening te verhogen...
Misschien dat ze wat van die postjes kunnen schrappen, al die politici schepenen dat daar passeren om zo belastingsvrij nog wat extra inkomsten te garanderen..
Nu even wachten tot Ivob gaat zeggen dat dit ook weer mijn schuld is...
Wat de DM betreft, een datum is vastgelegd, kreeg gisteren bericht vd gemeente dat het kruispunt hier open ligt op dat ogenblik dus dat bereikbaarheid een ramp wordt, is hun probleem niet het mijne... We een mail gekregen van unit t dat ik afspraak kan verzetten indien ik wens, mss volgende week er toch is op klikken...

En heeft niks te maken met je zaken op orde of niet..., dit is principeel, het zijn leugenaars als ze zeggen dat dit de klant geld gaat opbrengen, zie maar naar watergroep..
De enige reden waarom ze dit doen is omdat het voor hen geld zou opbrengen, degoutant dat er geen resultaten komen over de impact van de DM op hun resultaten want die gaan ze ongetwijfeld hebben het gaat over hun inkomsten... en dat gaat over netto opvrengsten na investeringen... Voor een gewone burger is dit nagenoeg onhaalbaar...
Ze zijn een overheidsbedrijf dus transparantie is het minste dat je zou mogen verwachten, bv hoeveel geld keren ze uit aan hun "mandatarissen" , hoeveel verdwijnt er id kas vd gemeentes ed checks en balances zijn er niet meer, niemand durft onze politici nog tegen te spreken......
Tom
-
- Elite Poster
1,2 cent per liter zuiver drinkwater en aan huis geleverd lijkt me nog altijd een koopje.
Er zijn mensen die - volkomen vrijwillig - regelmatig in hun auto springen om de grens over te rijden om daar een veelvoud te mogen betalen voor drinkwater in een plastic fles, vervolgens daarmee naar huis rijden en na gebruik die flessen in PMD zakken steken en ook daar nog eens extra voor willen betalen.
Ik betaal overigens voor datzelfde drinkwater all in* maar 0,74 cent/l (*opgepompt, gezuiverd, behandeld, aan huis geleverd, afgevoerd en terug gezuiverd + winstmarges + 6% BTW).
En het grootste deel van dat bedrag gaat overigens niet naar de intercommunale die het drinkwater aan huis levert maar naar extra kosten voor de gemeente (allemaal heel transparant maar om dat te weten moet je uiteraard wel zelf de moeite doen om als begin je factuur te analyseren en vervolgens de verslagen van de respectievelijke overheden in te kijken).
De prijs voor de aangerekende component drinkwater bedraagt hier maar een luttele 0,17 cent per liter gezuiverd drinkwater en 24/7 aan huis geleverd en dat ze hun afval(water) niet zelf moeten verwerken maar dat dit in een oogwenk voor hen afgevoerd en gezuiverd wordt.
Het grootste deel van de all in kost gaat rechtstreeks naar de gemeente voor afvoer (rioolstelsel) en bovengemeentelijke kosten voor zuiveren afvalwater.
Het grootste deel van de wereld zou een gat in de lucht springen waneer ze 24/7 zuiver kwalitatief drinkwater aan huis geleverd zouden krijgen voor die belachelijk lage prijs.
Dat westerse verwende kindertjes daar anders over denken en dat geld liever zouden besteden aan de laatste nieuwe goedkope I-phone of andere onmisbaar speelgoed is een andere zaak.
Wat betreft analoge/digitale meter hangt dit af van situatie tot situatie en vooral hoe je daar als eindgebruiker zelf op inspeelt. Maar ik moet je in deze wel gelijk geven, de enige reden dat ik ben overgeschakeld van de analoge naar de digitale meter is dat de DM me meer geld opbrengt dan de AM. De AM kostte me alleen maar geld, de DM levert me geld op.
Wat voor de een een herhaalde bron van frustraties is dat is voor de ander dan weer een mooi meegenomen extra voordeel.
Er zijn mensen die - volkomen vrijwillig - regelmatig in hun auto springen om de grens over te rijden om daar een veelvoud te mogen betalen voor drinkwater in een plastic fles, vervolgens daarmee naar huis rijden en na gebruik die flessen in PMD zakken steken en ook daar nog eens extra voor willen betalen.
Ik betaal overigens voor datzelfde drinkwater all in* maar 0,74 cent/l (*opgepompt, gezuiverd, behandeld, aan huis geleverd, afgevoerd en terug gezuiverd + winstmarges + 6% BTW).
En het grootste deel van dat bedrag gaat overigens niet naar de intercommunale die het drinkwater aan huis levert maar naar extra kosten voor de gemeente (allemaal heel transparant maar om dat te weten moet je uiteraard wel zelf de moeite doen om als begin je factuur te analyseren en vervolgens de verslagen van de respectievelijke overheden in te kijken).
De prijs voor de aangerekende component drinkwater bedraagt hier maar een luttele 0,17 cent per liter gezuiverd drinkwater en 24/7 aan huis geleverd en dat ze hun afval(water) niet zelf moeten verwerken maar dat dit in een oogwenk voor hen afgevoerd en gezuiverd wordt.
Het grootste deel van de all in kost gaat rechtstreeks naar de gemeente voor afvoer (rioolstelsel) en bovengemeentelijke kosten voor zuiveren afvalwater.
Het grootste deel van de wereld zou een gat in de lucht springen waneer ze 24/7 zuiver kwalitatief drinkwater aan huis geleverd zouden krijgen voor die belachelijk lage prijs.
Dat westerse verwende kindertjes daar anders over denken en dat geld liever zouden besteden aan de laatste nieuwe goedkope I-phone of andere onmisbaar speelgoed is een andere zaak.

Wat betreft analoge/digitale meter hangt dit af van situatie tot situatie en vooral hoe je daar als eindgebruiker zelf op inspeelt. Maar ik moet je in deze wel gelijk geven, de enige reden dat ik ben overgeschakeld van de analoge naar de digitale meter is dat de DM me meer geld opbrengt dan de AM. De AM kostte me alleen maar geld, de DM levert me geld op.

Wat voor de een een herhaalde bron van frustraties is dat is voor de ander dan weer een mooi meegenomen extra voordeel.

Sol Invictus!