Zelf syndicus zijn

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
IvoDeMeyer
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Heb je nog nooit gehoord van het auteursrecht? Je mag bestanden maar doorsturen mits toestemming van de oorspronkelijke auteur.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

IvoDeMeyer schreef: 22 dec 2021, 18:57 Als je wilt mag je dat zelfs gratis hebben.
Ik ben benieuwd naar je redenering...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Andermans werk verder verdelen zou ik toch ook niet doen. Het is niet omdat de maker het "weggeeft" dat anderen het in zijn/haar plaats mogen doen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

laat maar...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Nog een bedenking, wie zegt dat het zijn file is die doorgestuurd is ? wie zegt dat het geen aangepaste, verbeterde versie is ?
Maar inderdaad...laat maar.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
frankb
Starter
Starter

Ivo je mag het mij ook doorsturen, alvast bedankt
ThomasT
Starter
Starter

De betrokkenheid van een vrijwillige syndicus is vaak groter dan een professionele. Als je de rol van vrijwillige syndicus opneemt, zal je ook enorm veel kosten besparen.

Wat zijn jouw taken als vrijwillige syndicus?
- De boekhouding van de VME. Het aantal facturen en betalingen zijn vaak zeer beperkt, zeker voor kleinere gebouwen.
- Organiseren van de algemene vergadering (1x per jaar)
- Onderhoud plannen van de gemeenschappelijke delen
- Jaarlijks een afrekening maken voor alle mede-eigenaars
- Idealiter vraag je voorschotten op voor de werkingskosten en spaar je voor het reservefonds.

Tegenwoordig kan je bovenstaande taken heel gemakkelijk uitvoeren in een online programma. Je hoeft geen boekhoudgenie te zijn om alles in orde te brengen of kennis te hebben van de wetgeving om een correct algemene vergadering te organiseren. Alle eigenaars hebben ook toegang waardoor de transparantie wordt verhoogd en conflicten vermeden worden. Zelfs als je ondersteuning nodig hebt, is het mogelijk in contact te treden met een adviserende, professionele syndicus.

mod-edit: reclame verwijderd
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Toch nog wat vergeten.
De Belgische wetten volgen naar veiligheid tot in het absurde.
Een voorbeeld sinds 2023 moet bijvoorbeeld om de 5 jaar elektriciteitskeuring plaatsvinden van de gemeenschap.
Of dat ook in een online programma staat?
En zou toch ook maar een rechtsbijstand afsluiten als syndici.
Er is nooit een probleem tot er iets misloopt.

En of 35 € per maand aan een prof syndici veel geld is ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

35€/maand voor een prof!? Dat is wel heel goedkoop...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Zal eerder per dag zijn
Remet223
Starter
Starter

@IvoDeMeyer, zou u mij aub uw excelfile kunnen doorsturen? Alvast bedankt.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

wied schreef: 04 jun 2024, 10:45 35€/maand voor een prof!? Dat is wel heel goedkoop...

Volg je 2079,36 € per kwartaal, delen door 3, per maand delen door 27 eigenaars.
Mijn 35 € was nog te veel.

Voor dat beetje per maand er zelf aan beginnen......
Cowboy verhalen zijn er genoeg.
maaike24
Starter
Starter

IvoDeMeyer schreef: 22 dec 2021, 18:57 Al 26 jaar ben ik syndicus van een appartementsgebouw met 5 appartementen, 2 enkele garages en 2 dubbele garages. Je bespaart enorm veel geld door zelf syndicus te zijn. Ik vraag wel een kleine vergoeding aan de anderen. Oorspronkelijk was dat 150 BEF per maand, per appartement. De aannemer die het gebouw plaatste stelde dat voor. Ik heb dat nooit geïndexeerd. In ons gebouw zijn het wel allemaal eigenaars. Dat loopt bijzonder vlot. Wij hebben nog nooit moeten stemmen en alle beslissingen tot op heden zijn met unanimiteit goedgekeurd.

Zelf ben ik ook medeeigenaar van 2 andere appartementsgebouwen. Omdat het grote gebouwen zijn is dat telkens een professionele syndicus. Dat kost enorm veel geld en op alles hebben ze een commissie. Op die manier verneem ik wel telkens alle wetswijzigingen. Je bent verplicht een verzekering voor BA te nemen. Ik heb dat bij Axa. Betaal daarvoor maar 50 euro per jaar (uiteraard betalen de anderen daarvoor mee) en dat is nog nooit geïndexeerd. Op die manier ben je ingedekt.

Ik maakte een rekenblad in Excel dat alles uitrekent (ben zelf een lesgever Excel in een hogeschool). Als je wilt mag je dat zelfs gratis hebben.

Eigenlijk kan ik je alleen maar aanraden om het zelf te doen.
Beste Ivo,
Is het excel bruikbaar voor enkelvoudige boekhouding voor gebouw van 6 appartementen? U heeft het blijkbaar opgesteld voor 5 appartementen, dus dan zal er nog een regel bij moeten komen wellicht. Mag ik dit ook eens bekijken aub? U kan het per mail versturen naar maaikevds25 at g m a i l. c o m . Dank bij voorbaat.
maaike24
Starter
Starter

Block schreef: 05 apr 2024, 12:28 Stuur even een pm met uw email adres en ik stuur het door.
Ik vroeg er rechtstreeks naar bij Ivo. Maar kan geen privé bericht sturen. Mag je het nu wel of niet doorsturen? Groeten
maaikevds25 at gmail dot com
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Goh dat is eigenlijk ongeveer dezelfde als in de openingstopic.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Charles.G
Starter
Starter

Beste,
Ik ben ook vrijwillig syndicus in een gebouw met 6 appartementen en 4 garages. Ik ben op zoek naar een tool voor het financieel beheer, en dus geïnteresseerd in je excel. Kan ik dat krijgen? En uiteraard zou ik he tniet delen met anderen zonder toestemming, wat me evident lijkt.
mvg,
Charles
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Aangezien de maker van de excel file deze niet (meer) wil aanbieden heeft het geen nut meer om deze nog te vragen.

Bij deze wordt het topic dan ook gesloten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gesloten

Terug naar “Allerlei”