Die Tele2 box is een HELE MATIGE modem ....

Plaats reactie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... met zijn huidige firmware. Ik heb hiernaar al een paar keer gehint, maar hier de illustratieve resultaten van een weekendje tests.

Als het een beetje goed zit, kunnen jullie de grafieken van de 716 en mijn oudere SNA6500 zien. De resultaten zijn echt typisch : ongeacht van de op dat moment maximaal mogelijke snelheid, slaagt de Philips er veel beter in zijn snelheid te houden (relatief vlakke grafiek), daar waar de 716 veel wildere "pieken en dalen" doorloopt.

Ben er wel zeker van dat ze dit bij Tele2 ook wel weten, maar ik heb hun toch maar eens een paar resultaten doorgestuurd : ik heb namelijk het vermoeden dat ik echt niet de enige ben met dit probleem.
Bijlagen
modemgedrag-philipsSNA6500.JPG
(127.41 KiB) 244 keer gedownload
modemgedrag-thomson716.JPG
(128.85 KiB) 309 keer gedownload
KL
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 maa 2004, 13:40

ja idd

heb ik dus ook aan de hand ...
snelheden zijn zeer onstabiel, als ik oude modem aanhang is er wel een redelijke stabiele snelheid ...
KL
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 maa 2004, 13:40

je hebt idd zeer zeker gelijk hoor kaween
ff oude modem aangehangen, haal topsnelheden en stabiel


http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 3279 kbit/s or 410 kbyte/s
- Upload speed : 322 kbit/s or 40 kbyte/s
Tue Jan 24 2006 at 00:12:02 UTC+0100
Bijlagen
Screen02.JPG
(202.21 KiB) 93 keer gedownload
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

vergeet niet dat de tele2 box voip heeft en daar voorang aan verleent (Qos). weet niet of jullie andere modems dit hebben maar het kan al iets verklaren.
teki
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jan 2006, 13:26

Kunnen jullie nu nog je oude modem blijven gebruiken?

Sinds de activatie een week of 2 geleden krijg ik geen signaal meer binnen op mijn oude adslrouter?
Gebruikersavatar
Torpens
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 jan 2006, 08:39

teki schreef:Kunnen jullie nu nog je oude modem blijven gebruiken?

Sinds de activatie een week of 2 geleden krijg ik geen signaal meer binnen op mijn oude adslrouter?


Bedoel je dit? (met oude modem)
Power/Alarm is groen constant
Line Sync is groen constant
Line RX is uit (geen geflikker totaal) <--
Line TX is groen voor 1 seconde, erna uit voor 3 seconden
Maar werkt het wel met de tele2allin box?
teki
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jan 2006, 13:26

Ik heb een smc barricade router, dus iets andere kleurtjes en aanduidingen, maar het principe is hetzelfde ja.

De led die normaal groen blijft (rx) is nu rood, en in het statuspaneel van de router krijg ik wel het 4096kbit/384kbit down signaal, maar geen ip en de connectie lijkt ook niet te lukken.

Ik heb 2 minuten na de technieker was geweest mijn eigen router weer aangesloten, dat heeft nog een dag of 4 gewerkt en sindsdien niets meer en ben ik verplicht die router te gebruiken.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

BungaMan schreef:vergeet niet dat de tele2 box voip heeft en daar voorang aan verleent (Qos). weet niet of jullie andere modems dit hebben maar het kan al iets verklaren.


Dat klopt, en dat zie je ook, en dat hoor je ook te zien, maar NIET in deze mate.

Je upload gaat met de Tele2 box met ongeveer 20K naar beneden. Da's ruim voldoende voor een voice-stream. Ik ga dan nog eventjes in het midden laten of een ontwerp dat blijkbaar niet in staat is zijn upload speed dynamisch toe te wijzen, afhankelijk van de activiteit van de VOIP, een goed ontwerp kan genoemd worden.

Maar dat je in diezelfde logica een dikke 1000 K download verliest ..... da's echt niet enkel te verklaren door de VOIP.
dicamillo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 jul 2005, 12:36

Ik heb ook al gemerkt dat mijn downloadsnelheden met pieken en dalen verloopt, toppen tot tegen de 400, dalen tot 50, maar niks constants. Speedtesten geven dus gegarandeerd elke keer andere waarden bij mij.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 jan 2006, 13:25
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Daar ik nog geen Tele2box heb, gebruik ik nog steeds mijn Speedtouch USB modem, en daarbij heb ik deze enorme schommelingen. Van 80kB tot 400kB
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

BungaMan schreef:vergeet niet dat de tele2 box voip heeft en daar voorang aan verleent (Qos). weet niet of jullie andere modems dit hebben maar het kan al iets verklaren.

Als je niet aan het bellen bent, waarom zou die speed dan naar beneden gaan met QoS?
Afbeelding
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Sub Zero schreef:
BungaMan schreef:vergeet niet dat de tele2 box voip heeft en daar voorang aan verleent (Qos). weet niet of jullie andere modems dit hebben maar het kan al iets verklaren.

Als je niet aan het bellen bent, waarom zou die speed dan naar beneden gaan met QoS?

Ik denk maar aan gsm's, als je die naast je scherm legt merk je dat er af en toe activiteit is zonder dat je wordt opgebeld. Met voip kan je bv je telefoon laten checken of er gebeld is geweest en dan het aantal berichten tonen. Het bericht zelf staat dan ergens op een server bewaard. Zo kunnen er nog activiteiten zijn die via voip gaan maar waar je niet direct weet van hebt.. en je bandbreedte beinvloeden.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... maar niet in die mate dat je zulke verschillen kan verklaren zoals we hier merken. :twisted: Want aan 1000kbps heb je een soort Dolby Surround Telefoon. :twisted: :twisted:

http://www.voip-calculator.com/bandwidth.html

Rond de 20 K, that's it.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

asge muziek hoort (bv het wachtmuziekske van tele2/versatel helpdesk)
ist presies nen MP3 van 8kbit/s ofzo
tzal wel ne codec me heel low bitrate zijn, die van tele2...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

"For a typical 8kbps compression scheme, the overhead is 16kbps (or 200%)"
Heb ik iets anders beweerd misschien ? :wink:
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

Met mijn opzeg in het vooruitzicht, wat raden jullie mij aan: Speedtouch houden of terugsturen naar Tele2 (en terugbetaald worden hoop ik :? )

Ik zou in de nabije toekomst graag voip bellen, maar met al die negatieve commentaar op die speedtouch twijfel ik.
Een voipadapter is niet echt een oplossing want die moet achter de modem, en ik zal enkel nog een interne asdl modem hebben als ik die SpT weg doe. Dan moet ik dus ook nog eens een router/modem bijkopen :cry:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Sinvraal schreef:Met mijn opzeg in het vooruitzicht, wat raden jullie mij aan: Speedtouch houden of terugsturen naar Tele2 (en terugbetaald worden hoop ik :? )

Ik zou in de nabije toekomst graag voip bellen, maar met al die negatieve commentaar op die speedtouch twijfel ik.
Een voipadapter is niet echt een oplossing want die moet achter de modem, en ik zal enkel nog een interne asdl modem hebben als ik die SpT weg doe. Dan moet ik dus ook nog eens een router/modem bijkopen :cry:


Hoewel technisch zeker mogelijk, is het altijd prefereerbaar om je te wenden tot je nieuwe provider en zijn voorgestelde oplossing gebruiken. Dit om te vermijden dat je
A) met een onbruikbare modem zit voor VOIP (als ik de info correct interpreteer, werkt het "bellen over de modem" bij bijvoorbeeld Dommel op een andere basis)
B) bij andere technische problemen je anders zulke antwoorden kan verwachten als "ja, maar met onze pakweg Zyxell hebben we geen problemen".

De thomson is zeker geen slecht toestel, maar er is nog werk aan (vandaar de firmware upgrades die regelmatig uitkomen voor de 716). Als je hem kan laten terugnemen, doen.
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

Heb deze middag eens zitten testen met mijn oude interne Alcatel Speedtouch PC (gaat maar aan 4Mbps 8) ), om te vergelijken met die router ST 716G.
Test met ISP monitor
12/03/2006 14:47 DOWN 24KB/s UP 31KB/s PING 191ms
2x ongeveer hetzelfde
Dan snel overgeschakeld op de router, en wat blijkt:
12/03/2006 15:54 DOWN 22KB/s UP 6KB/s PING 181ms
ook 2x getest en +- hetzelfde.

Nu zit ik al maanden te worstelen met die véél te lage upload (kan niet bellen) en blijkbaar ligt dat aan diene router :evil:
Ik dacht misschien dat die automatisch upload blokeert voor die voip; heb dus de telefoon service afgezet, maar dat helpt geen zier...

Nog iemand met de conclusies?

Trouwens, is er iemand in geslaagd om andere voipsettings in die router te brengen en daar mee te bellen(bvb Sipdiscount)? Gisteren geprobeerd maar snap er geen bal van :oops:
pluppie
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 apr 2004, 12:12

Ja, ik heb ook vele opties die ik heel graag zou willen veranderen. Die modem is echt een ramp. Ook mijn telefoongesprekken zijn echt bagger. Soms kapt hij woorden af, soms krijg je scramble geluid.
Het wordt tijd dat Alcatel eindelijk eens een fansoenlijke firmware maakt. Hoeveel modems zijn ondertussen al niet verkocht?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... nou, je hebt echt wel meer problemen als enkel een lage upload hoor. Maar dat weet je zelf ook wel, aangezien je binnenkort dit tranendal van Tele2 achter je laat. :lol:

Niet de de snelheden die ik hier zo geweldig zijn, maar toch nog een stuk hoger als die wat jij daar hebt.

Wat die upload betreft : ik had al heel snel door dat de 716 een stuk upload probeerde te reserveren voor VOIP gebruik, een soort QOS dus, en dat is wat jij daar ziet. Gebeurd hier ook : de upload blijft bij adslbox metingen hangen bij ruwweg 19 K, en springt naar 39K op een gewone modem. (zie de grafieken waarmee ik deze thread in het leven heb geroepen)

MAAR, als je de 716 gebruikt met pakweg bittorrent software, zie je dat de upload zwaar over die adslboxmeting heen schiet. (40 tot 45 K/sec). Ik merk dat de 716 problemen heeft om tijdens torrent-sessies de VOIP te laten functioneren, wat exact hetzelfde probleem is als met de KPN boxen wordt gemeld.

Dit soort van "foute beslissingen" van de modem-firmware is niet geheel ongewoon. Sla er tweakers.net maar vandaag eens op na : eenzelfde probleem bij KPN met een andere VOIP router.

Maar het probleem bij mij, en waarschijnlijk is dat bij vele andere mensen ook zo, is niet zozeer de firmware zelf. Het probleem zit hem hoofdzakelijk in het feit dat het Tele2 netwerk niet in staat blijkt om zelfs de lage minimum-eisen van VOIP transmissie ten alle tijde te kunnen garanderen. VOIP heeft ongeveer 16 tot 20 K nodig bij een 8kbps codec, en zelfs dat is te hoog gegrepen voor het netwerk in zijn huidge staat.


Ik heb dit gedrag ook aangekaart bij Tele2 en ze gaven me hierover principieel gelijk, waarna ik hun op hun verantwoordelijkheden gewezen heb als telefoon-provider. Blijkbaar zat er in mijn email iets waar ze toch een beetje geschrokken zijn (grijns), want als resultaat werd me een korting van 39.90 € op mijn volgende faktuur aangerekend. Handig, want indien de situatie niet binnen aanvaardbare termijn zou verbeteren, zal ik dit aangrijpen als een bekentenis van het falen van hun diensten, wat me voor verdere stappen te kunnen ondernemen best wel een handig troef achter de hand kan blijken.

Naar weke provider ga jij overschakelen ? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Laatst gewijzigd door kaween 12 maa 2006, 17:19, in totaal 2 gewijzigd.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

en wat alternatieve voip's (anderen als Tele2) aangaat met de 716, hier kan je een werkende voorbeeld vinden wat je mogelijk al een stuk verder helpt :

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=16234
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

kaween schreef:Ik heb dit gedrag ook aangekaart bij Tele2 en ze gaven me hierover principieel gelijk, waarna ik hun op hun verantwoordelijkheden gewezen heb als telefoon-provider. Blijkbaar zat er in mijn email iets waar ze toch een beetje geschrokken zijn (grijns), want als resultaat werd me een korting van 39.90 € op mijn volgende faktuur aangerekend. Handig, want indien de situatie niet binnen aanvaardbare termijn zou verbeteren, zal ik dit aangrijpen als een bekentenis van het falen van hun diensten, wat me voor verdere stappen te kunnen ondernemen best wel een handig troef achter de hand kan blijken.

Idd, ik heb zo ook 17.15€ kunnen afdingen en heb dit ook gebruikt als "bekentenis" bij mijn opzeg :-D

kaween schreef:Naar weke provider ga jij overschakelen ? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Wel, ik denk naar EDPnet of Dommel (lite) - met of zonder die speedtouch 716. Ik ben eigenlijk geen grootverbruiker, 10GB volstaat meestal, dus zou Dommel-lite het beste passen. Maar EDP zijn snelheden, volume én helpdesk zijn aantrekkelijk. En Dommel is nog wat nieuw op de markt. Bovendien doet Dommel ook aan voip met hun Digitel-box (100€ garantie), maar dat is geen wireless modem naar het schijnt. De beslissing valt deze week...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... lees mijn thread over de 716 aanpassing eens ... kan wel eens een groot verschil maken !
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

kaween schreef:en wat alternatieve voip's (anderen als Tele2) aangaat met de 716, hier kan je een werkende voorbeeld vinden wat je mogelijk al een stuk verder helpt :

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=16234


Tja, het lukt helaas niet zoals op hun forum wordt uitgelegd. Als ik de test-settings van Sipdiscount inbreng dan blijft mijn "registered" met rood kruis.
Heb ook eens geprobeerd met mijn Voipbuster account en da werkt wonderbaar wel! Alleen jammer dat mijn 30 free-calls al zijn opgetest :P
Eens een nieuw account aanmaken
Voor diegene die het ook eens willen testen: maak wel een backup van je Tele2 routersettings, want dat afgeschermd paswoord in "Telephony Identity" is me nog onbekend
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ben er niet 100% zeker van, maar SIP en ADSL hebben hetzelfde wachtwoord geloof ik.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

SinVraal :

http://www.voipuser.org/forum_topic_3498.html

Bespreking (en oplossing voor zover ik snel kan zien) van het 716+sipdiscount probleem.

of deze :

http://www.voip-info.org/wiki/view/Spee ... +716+v5+WL




Hoop dat je er iets aan helpt.

Greetz,
Kaween
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

Is die speedtouch 716 eigenlijk klaar voor adsl2+? Ik vermoed van wel?!
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Sinvraal schreef:Is die speedtouch 716 eigenlijk klaar voor adsl2+? Ik vermoed van wel?!


yep
Sinvraal
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 feb 2006, 12:55
Locatie: Grimbergen

kaween schreef:ben er niet 100% zeker van, maar SIP en ADSL hebben hetzelfde wachtwoord geloof ik.

Heb het nog eens getest en het paswoord is inderdaad het paswoord van je ADSL account bij Tele2.
Andere Sip providers werken blijkbaar prima :-D
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... bedankt voor de bevestiging. Als ik naar die hash keek leek me die op het eerste gezicht wel identiek, maar ik was er niet 100% zeker van.

Ik denk dat ik later op de week maar eens die nieuwste flashupgrade in de Speedtouch steek : als ik de changelog moet geloven zijn er verbeteringen uitgevoerd op de stabiliteit van de VOIP functies, en da's vrij belangrijk voor mij.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”