lucdec schreef: 05 jul 2024, 10:10
Herlees mijn post !! In het verleden, vroeger was dit inderdaad interessant.
Ik leef nog altijd in het heden en sta niet stil bij het verleden.
In mijn renovatie- en nieuwbouwprojecten moet ik overigens ook telkens energetisch van nul herbeginnen.
En daar komen ook steeds zonnepanelen, warmtepompen, batterijen, dubbel- en driedubbel glas, isolatie, groendaken, regenwaterrecuperatie,.... aan te pas. Verstandig investeren doe je met een visie op termijn. Niet met de blik op alleen het nu en al zeker niet gericht op gisteren.
Er wordt hier dus ook nog altijd geïnvesteerd in uitbreidingen van HE enz. om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van derden. En dat is nu tig keer goedkoper dan jaren geleden.
Uiteraard krijg je nu veel minder tot geen premies meer. De aankoopprijzen zijn dan ook nog slechts een schijntje van in het verleden.
Premies zijn er om een niet bestaande markt te helpen opstarten. Niet om tot in de eeuwigheid te blijven duren voor wie het niet echt nodig heeft.
trouwens hoe laat jij in de troosteloze maandenlange herfst en winter zonder zonlicht jou pomp draaien met al jou panelen en batterijen zonder dat het jou geld kost. Leg mij dat maar eens uit.
In de eerste plaats zo weinig mogelijk want dan dan wordt de woning ruim voldoende opgewarmd door rechtstreekse kernfusie.
En wanneer dat even niet kan en er is onvoldoende eigen productie dan neem ik gewoon van het net af rond de 19 cent/kWh en dat wordt gefinancierd door de injectie van overproductie aan 7,5 tot 31 cent/kWh. Dat is het heden en niet het verleden.
Ik weet niet waar jij woont maar ik woon niet in een regio waar de zon maandenlang niet geschenen heeft. Wel in een regio waar ze minder dan de vorige jaren scheen maar ook dat is geen probleem wanneer je lokale productie veel hoger is dan je normale verbruik. Tegenover die mindere productie staat dan weer meer dagen met een lagere buitentemperatuur zodat er meer energie aan de buitenlucht kan onttrokken worden aan een lagere prijs.
Ik heb immers vooruitziend en blijvend geïnvesteerd en niet maar net zoveel productiecapaciteit geïnstalleerd als er op jaarbasis verbruik is omdat ik van de verkeerde veronderstelling uitging dat men het net voor eeuwig en gratis als een virtuele batterij zou kunnen blijven gebruiken.
Bovendien staat ook op dat vlak de tijd hier niet stil en is de isolatie van de oudere woning zodanig geoptimaliseerd waardoor er veel minder warmteverliezen zijn dan in het verleden en er veel minder verwarmd moet worden met de warmtepompen.
Dat noemt men flexibel omgaan met wijzigende omstandigheden en anticiperen op de toekomst en niet blijven steken in het verleden in de hoop dat wat ooit was zal gelden voor de eeuwigheid. Wie dat laatste als uitgangspunt blijft hanteren wordt inderdaad keer op keer teleurgesteld.
Vorig jaar draaide de zelfvoorzienigheidsgraad hier nog maar rond de 85%.
Ondanks een minder jaar inzake zonneschijn is dat dit jaar al opgelopen tot iets boven de 93%.
Wat niet veranderd is dat is het feit dat ik nog steeds nul euro voorschotten betaal en bij de jaarlijkse eindafrekening niets zal moeten betalen maar integendeel het geld in mijn richting komt. Inderdaad minder dan voorgaande jaren maar dat weet je op voorhand wanneer je investeert: je hebt vette jaren en iets mindere jaren. Het is het totaalplaatje bij de afrekening dat telt en niet het gepik op details van één mindere periode.
De doelstelling van 100% voor midden 2031 zit hier dus perfect op schema.
En dat is vanuit het heden toewerken naar de toekomst en niet blijven doorzeuren over het vergankelijke verleden.
Toegevoegd na 6 minuten 40 seconden:
NuKeM schreef: 05 jul 2024, 11:11
Er zijn in België in ieder geval ergens zakken goed gevuld. Waar er in Nederland nog gesaldeerd kan worden is dit in België niet zo. De energie die je dus op het net zet en waarvoor je een peulenschil krijgt kan voor de volle pot weer verkocht worden aan een ander. Natuurlijk is dat geld ook deels gebruikt om het net aan te pakken en klaar te maken voor de toekomst, maar ik ben er zeker van dat er toch goed geld geschept werd. Iemand met veel tijd aan zijn handen kan het wel eens uitrekenen. Particuliere zonneproductie België in kWh x (1 - gemiddeld zelfverbruik zonne-energie %) x (gemiddelde kWh prijs afnamen - gemiddelde kWh prijs injectie). Dat is min of meer wat er verdiend werd (en te verdelen is over de overheid en anderen).
Die "volle pot" houdt ook een groot deel heffingen, accijnzen en BTW in.
Daar ziet diegene die je stroom verkoopt niets van want wordt gewoon doorgestort naar de rechthebbenden.
Je moet dus de naakte energiecomponent van de teruggeleverde stroom vergelijken met deze van de afgenomen stroom en dan ziet het plaatje er al totaal anders uit.
En wie bv. een energiecontract afsluit bij een coöperatieve zal het maar weinig kunnen schelen dat er dan nog winst gemaakt wordt. Want na afhouding van de werkings- en investeringskosten komt die winst ook terug naar de klant.
In Nederland ziet het plaatje er idd anders uit maar wie Nederlandse fora een beetje volgt ziet dat het ook daar niet allemaal pais en vree is. De vaste aansluitkosten zijn er bv. veel hoger dan hier en niet zoals het capaciteitstarief hier te omzeilen of terug te verdienen want niet gebaseerd op het afgenomen vermogen maar op de waarde van de aansluiting.
Wie in Vlaanderen vindt dat de prijzen om energie af te halen en te injecteren op het openbare net scheef zijn getrokken en niet eerlijk zijn heeft nog altijd de vrijheid om zijn eigen microgrid in eigen beheer op te zetten. Er is immers geen enkele wettelijke verplichting om de woning in Vlaanderen aan te sluiten op het openbare elektriciteitsnet en de spaarcenten te herverdelen richting derden.
Toegevoegd na 10 minuten 18 seconden:
lucdec schreef: 05 jul 2024, 13:48
OK. We rekenen even
4000 euro geinvesteerd
gemiddeld zelfverbruik panelen in Vlaanderen is 30 %
stel je betaald jaarlijks duizend euro elektriciteit.
dus je "winst" is dan 300 euro/jaar
na 13 jaar heb je je "investering" terug.
Neem nu aan dat je panelen 26 jaar mee gaan zonder kosten, wat utopisch is dan heb je na 26 jaar 4000 euro verdiend, zijnde
150 euro/jaar.
Als je daar voor moet investeren, met wat ben je dan bezig...
Niemand verplicht je te investeren in wat dan ook.
Niemand houdt je tegen niet te investeren in eigen woning en daar dan nog een extra winst op te boeken maar dat geld gewoon door te schuiven naar derden.
Mijn zelfverbruik ligt dit jaar overigen op 44,4% en de zelfvoorzienigheidsgraad op 93,1%.
En wie investeert in eigen opwek en opslag staart zich beter niet blind op de factor zelfverbruik want er is weinig kunst aan om die omhoog te krijgen (bv. door af te fakkelen via een airco, meer SWW te produceren dan verdraagbaar, veel meer te verbruiken dan men produceert,....) maar streeft naar een zo hoog mogelijke factor zelfvoorzienigheid. Bij dat laatste betaal je immer minder voor netkosten, capaciteitstarief, netafname,.....) waardoor het rendement nogmaals stijgt.
Wanneer je het rendement op een investering wil berekenen ga je beter uit van eigen correcte data ipv wat cijfers uit de losse pols te schudden om een punt trachten te maken.
Nogmaals, ik betwist jouw cijfermateriaal niet. Dan is de keuze voor jou simpel: neem gewoon al je energie van het net af en betaal daar maand na maand en jaar na jaar de gevraagde prijs voor aan derden. Dan heb je om te beginnen geen installatie op je woning waar je zelf op kan rekenen, noch extra winst maar nada, rien de knots, blablabal. Die zit bij die derden. Maand na maand en jaar na jaar en dat tot je er het loodje bij legt.
Er is trouwens weinig utopisch aan zonnepanelen die meer dan twintig jaar meegaan. Het is geen rocket science maar een vorm van gebakken zand.
Toegevoegd na 4 minuten 42 seconden:
Data technicus schreef: 05 jul 2024, 16:29
@ivob ze zijn er nu toch ook achtergekomen dat een warmtepomp zelfs niet rendabel is in België en ook zichzelf niet terug verdient maar iedereen moet de overheid maar geloven.
Geen probleem dat men niets wil doen omdat "ze" zeggen dat het niet goed is.
Ik investeer trouwens niet omdat "ze" noch de overheid iets beweert maar louter op basis van data en gedegen rekenwerk.
Dat vertaalt zich maand na maand en jaar na jaar telkens weer in een positieve energierekening als in dat er vanuit de netbeheerder en energieleverancier meer geld naar mijn bankrekening vloeit dan omgekeerd.
Net zoals iedere investering is timing ook belangrijk. Je moet uiteraard niet gaan inkopen op het duurste moment en gaan verkopen op het goedkoopste moment. Iedere investering vraagt geduld en een goede timing om het meeste rendement te genereren. Niet zo maar wat doen op basis van wat "ze" bewerken.