Beste online bank?

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Heel vreemde houding van Belfius. Dat is zoals weigeren een 'Pay & Go' te verkopen aan mensen die hun gsm-abonnement slecht betalen.

Als de gewone debitkaart Mastercard of VISA hebben dan is er veel minder reden om een charge-'kredietkaart' te hebben. Een kaart waar het saldo elke maand voldaan moet worden.

Overal waar men kan betalen met VISA/MasterCard kan men dat toch ook met die debit-functie?

Het enige verschil is dat in de plaats van directe inning van de rekening het anders maar 1x per maand is, dus wat uitstel, wat krediet. En de kredietlijn op niveau van de kaart ipv saldo nodig op de rekening.

Ik zie voor mijzelf geen reden om dan nog een aparte 'kredietkaart' te hebben. Aangezien ik de kredietkaartfunctie - schulden opbouwen en interesten betalen - toch niet gebruik.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ratface schreef: 24 mei 2023, 11:52 Ik vraag mij altijd iets af bij het lezen van alle info m.b.t. kaarten en betaalschemas: wat is het bestaansrecht nog van Bancontact?

Laatst stond ik bij action en wou een test doen bij de self-scan (gebruiken verifone terminals waar je precies niet zelf het betaalschema kan kiezen). Draadloze betaling ging automatisch via Bancontact echter ging die met de kaart in de terminal automatisch via Visa debit (keytrade). Hoe wordt dit bepaald? Vroeger moest men specifiek melden met welk betaalschema men wenste te betalen, dit is ook voorbij heb ik de indruk, POS terminal doet dit automatisch denk ik...

Waarom zijn er nooit bancontact-only kaarten geweest dan? Bancontact staat op ALLE debit kaarten uitgegeven in België maar toch zijn er terminals die geprogrammeerd staan om deze niet automatisch te gebruiken, waarom is dit?
Er zijn wel ooit Bancontact-only kaarten geweest, maar das al zeer lang geleden.
De handelaar kan in principe zelf kiezen welke betaalschema's die aanvaardt en in welke volgorde in het geval van combikaarten.
Als iemand geen Bancontact maar wel Visa, MC, Maestro aanvaard, dan is dit vaak omdat ze een contract hebben met een betaalprovider die dit niet aanbiedt(dit is vaak het geval bij buitenlandse ketens die zich waarschijnlijk een groot contract voor gans Europa afsluiten waarbij Bancontact niet van belang is bv. Ikea, H&M,...).

Men heeft bij de start van Maestro trouwens geprobeerd om Bancontact uit te faseren, maar de winkeliers dreigden toen om alle kaartbetalingen te boycotten, en zo behield België ee apart kaartschema(in tegenstelling tot bv. Nederland waar het PIN-schema wel uitgefaseerd werd).

Toegevoegd na 1 minuut 31 seconden:
WalterB1 schreef: 24 mei 2023, 13:26
Ik zie voor mijzelf geen reden om dan nog een aparte 'kredietkaart' te hebben. Aangezien ik de kredietkaartfunctie - schulden opbouwen en interesten betalen - toch niet gebruik.
Let wel, een aantal zaken vereisen een echte Kredietkaart(vaak omdat ze later nog schadekosten kunnen claimen)bv. autoverhuur, sommige hotels,...
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Dat is toch zoals met het tanken, dat er een provisie genomen gaat worden op de kaart? Bij tanken weliswaar zeer tijdelijk. Dat moet dat toch ook kunnen met een VISA of MasterCard voor hotel, autoverhuur, etc?

Nadeel is dan wel dat die provisie af dan gaat van het beschikbare saldo van de zichtrekening. In de plaats van het budget / kredietlijn op niveau van de kaart zelf.

Al kan ik mij wel inbeelden dat alhoewel dat kan men daar moeilijk gaat doen omdat de medewerker het niet begrijpt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

WalterB1 schreef: 24 mei 2023, 13:59 Dat is toch zoals met het tanken, dat er een provisie genomen gaat worden op de kaart? Bij tanken weliswaar zeer tijdelijk. Dat moet dat toch ook kunnen met een VISA of MasterCard voor hotel, autoverhuur, etc?

Nadeel is dan wel dat die provisie af dan gaat van het beschikbare saldo van de zichtrekening. In de plaats van het budget / kredietlijn op niveau van de kaart zelf.

Al kan ik mij wel inbeelden dat alhoewel dat kan men daar moeilijk gaat doen omdat de medewerker het niet begrijpt.
Zo'n provisie is perfect mogelijk met Mastercard debit (ook met Maestro trouwens) maar in de praktijk doet men daar moeilijk over. Het gaat soms ook over dingen die niet via een provisie gereserveerd worden zoals bvb. verkeersboetes met een huurwagen. De provisie is ook beperkt in tijd (30 dagen denk ik), bij een creditkaart heeft men meer zekerheid dat er sowieso geld op beschikbaar is met dat je daar een zeker krediet op krijgt. Pakweg een verkeersboete van 500 € kan men niet innen als er geen 500 € op de achterliggende zichtrekening staat, bij een kredietkaart kan dat wel: De kaarthouder moet maar zien dat hij op het moment van afrekenen genoeg centen beschikbaar heeft voor zijn kredietkaartschuld.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

WalterB1 schreef: 24 mei 2023, 13:59 Dat is toch zoals met het tanken, dat er een provisie genomen gaat worden op de kaart? Bij tanken weliswaar zeer tijdelijk. Dat moet dat toch ook kunnen met een VISA of MasterCard voor hotel, autoverhuur, etc?

Dat is nog zoiets waarom moet er provisie genomen worden bij tanken, je treft enkel de zwakkeren.
Geef een voorbeeld nu einde van de maand je hebt bvb nog 300 euro je gaat vrijdag om18u tanken in de colruyt, je tankt voor 100 euro . Je doet u inkopen komt aan de kassa 75€ dusja dat zal gaan vergeet het 300-250 provisie is 50 euro en daar sta je met uw klijtoren, want de kans is heel heel heel groot dat ge uw provisie pas dinsdagmorgen terug zal hebben. En waarom, vroeger kon je overal tanken en moest ge briefjesgeld insteken. Wel als je 500bef instak ging je geen 501 bef tanken hoor.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

proximusboyke schreef: 24 mei 2023, 14:46 Geef een voorbeeld nu einde van de maand je hebt bvb nog 300 euro je gaat vrijdag om18u tanken in de colruyt, je tankt voor 100 euro . Je doet u inkopen komt aan de kassa 75€ dusja dat zal gaan vergeet het 300-250 provisie is 50 euro en daar sta je met uw klijtoren, want de kans is heel heel heel groot dat ge uw provisie pas dinsdagmorgen terug zal hebben.
Bij tanken wordt die provisie in principe al na enkele minuten vrijgegeven.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

in theorie wel maar in praktijk heb ik er al veel gezien die zo in de knoei komen na bankwerkdag dus de vrijdag na 17u.
Nogmaals die provisie is ook voor niks nodig ook al is het voor enkele ogenblikken. Het zal je maar overkomen dat on die enkele ogenblikken ook juist een domiciliëring van de rekening wil gaan en niet doorgaat waardoor je extra kosten hebt bij sommige banken. In werkelijkheid heb ik al genoeg zulke situaties gezien.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

proximusboyke schreef: 24 mei 2023, 15:42 Het zal je maar overkomen dat on die enkele ogenblikken ook juist een domiciliëring van de rekening wil gaan en niet doorgaat waardoor je extra kosten hebt bij sommige banken.
Ik lees hier al 2 fouten voor als je krap bij kas zit.
Banken die hier kosten voor aanrekenen mijden.
Domiciliëring compleet vermijden bij beperkt budget.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

'n Vraagje over Bonsai: hoe handelen zij betalingen in buitenlandse valuta af? Ik lees niets over wisselkoersen op hun website. Rekenen zij om volgens de officiële Mastercard-wisselkoers (zonder/met toeslag)? Met andere woorden: te vergelijken met hoe N26 het aanpakt? Of komt de bank van de onderliggende zichtrekening er toch nog aan te pas? Lijkt me niet, want hoe je een SDD aanbiedt met een bedrag in pakweg ILS is mij een raadsel.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Volgens deze reddit post volgen zij de MasterCard exchange rate zonder extra kost
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Denk je nu echt dat andere bankmedewerkers niet gaan snuffelen alvorens ze u uitnodigen voor een babbel over hun te verkopen beleggingen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Er is een wezenlijk verschil tussen de zaken nakijken in functie van een geplanned te voeren gesprek, en gewoon even van je vrienden/buren/...

Het feit dat de zaken aangekaart werden maar management deed alsof z'n neus bloedde maakt het dubbel zo erg.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Banken moeten een audit-trail bijhouden van wie wanneer wat gezien heeft. Daarenboven moeten ze een sanctieprotocol hebben bij overschrijdingen.
NBB controleert daarop.

Als een bankmedewerker bij het voorbereiden van een commercieel gesprek checkt wat jij doet (aan verrichtingen) of hebt (aan inkomen, bezittingen, producten) is dat normaal. Maar iemand van de back-office mag dat enkel doen voor specifieke interventies en NIET voor vrienden, kennissen, ...
Als je dat een aantal keer doet, mag je ander werk zoeken.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Wederom een bankbeperking , curieus of andere banken dergelijke gaan beslissen ...? Of hebben ze van Bartje misschien al wat vernomen inzake de E.U. strafbank maatrtegelen :eek:

https://www.hln.be/geld/bnp-paribas-for ... ~a31f7b7a/
(vrij te lezen )

BNP Paribas Fortis beperkt geldafhalingen in postkantoor

Spaargids.beBNP Paribas Fortis beperkt vanaf 15 september 2024 de cash-geldafhalingen voor zijn klanten die worden bediend via het postkantoor. Dat verneemt Spaargids.be.
Door Johan Van Geyte, in samenwerking met Spaargids.be 25-06-24, 13:32 Laatste update: 25-06-24, 13:36 Bron: Spaargids.be
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

BNPPBF heeft onlangs een segmentering doorgevoerd van het klantenbestand, waardoor klanten die kiezen voor een 'goedkope' rekening vooral naar de postkantoren worden gestuurd om 'aan een loket' geholpen te worden. Wellicht maakt deze beperking deel uit van de strategie om een duidelijk verschil tussen de marktsegmenten te bewerkstellingen. Ik lees immers nergens dat grotere sommen afhalen niet meer mogelijk zou zijn in een bankkantoor. Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat dit beleid zich 1:1 zal doorzetten naar andere banken die iedereen aan hetzelfde loket willen te woord staan. Ik zie ook niet goed in welk probleem men hiermee tracht op te lossen, want zo vaak zal er wel niet iemand aan het loket staan die meerdere tienduizenden cash wil afhalen, vermoed ik?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”