Stel dat je van werk zou veranderen en er geen mogelijkheid is tot salariswagen.
Kies je dan best voor een mobiliteitsbudget of verhoging van het bruto/netto-loon om de wagen te compenseren?
Wat is een redelijk nettobedrag ter compensatie?
Had een berekening gemaakt van wat een auto kost.
Afschrijving op 8jaar, verzekering, brandstof, onderhoud, ... en kom dan op jaarlijkse kost van ongeveer 16.000€.
Is dat realistisch?
Mobiliteitsbudget of extra bruto loon
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
16000 € zal zeer zeker van type wagen afhangen.
De nieuwe Dacia Duster kost maar een 26000 €.
Is slechts 3250 € aan afschrijving.
Bij een Duitse wagen spreken we over andere afschrijving
Maar beiden brengen u waar u wezen wil.
En vermits de broekriem dient aangehaald te worden.
Die niet salariswagen gaat goed voor uw later pensioen zijn, als er nog geld is tenminste.
De nieuwe Dacia Duster kost maar een 26000 €.
Is slechts 3250 € aan afschrijving.
Bij een Duitse wagen spreken we over andere afschrijving
Maar beiden brengen u waar u wezen wil.
En vermits de broekriem dient aangehaald te worden.
Die niet salariswagen gaat goed voor uw later pensioen zijn, als er nog geld is tenminste.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
"maar"....
10j geleden was een duster 12k, dat is dus meer dan 8% prijsverhoging per jaar, dus die maar is toch maar relatief.
in een wereld waar de meeste onderdelen en bandwerk goedkoper worden zou je denken dat een wagen niet meer dan x2 hoeft te gaan voor maar weinig toevoeging.
maargoed, dat is een andere discussie

het mobiliteitsbudget zal voor de werkgever interessanter zijn, en hangt af van welke auto's er aangeboden zouden worden normaalgezien.
je zal nooit een evenredige stijging van het loon zelf zien (tussen de 500 & 800 euro / maand zou ik realistisch noemen - maar dan zou je werkgever al +/- tussen de 700 & 1200 euro extra moeten geven + kan het dat je in een hogere belastingschijf komt)
de opties zijn dus meestal, in volgorde van meest naar minst interessant, denk ik:
- firmawagen (want fiscaal voordelig voor iedereen + je moet toch vervoer hebben)
- mobiliteitsbudget (afhankelijk van het bedrag, natuurlijk)
- verhoging van het loon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
16000 is redelijk hoog ingeschat, met 8000 kom je er gemakkelijk
afschrijven op 8 jaar, dan issem nog maar pas goed gerodeerd ... dus zeker 12 tot 15 jaar
mijn kosten (aan 23.000 km per jaar en afschrijven op 12 jaar)
afschrijven op 12 jaar -> 4000 per jaar
vezerkering,taks, lopend onderhoud, control -> 1100 per jaar
brandstof -> 2500 per jaar (700 indien EV en zonnepanelen met terugleververgoeding van 7,5 cent)
herstellingen, banden, wisselstukken tot nu toe op 9 jaar: 8 banden, 4 remblokken, 3 deurklinken, nieuwe batterij, marterschade -> bijna 3500 euro dus ongeveer 400 per jaar
afschrijven op 8 jaar, dan issem nog maar pas goed gerodeerd ... dus zeker 12 tot 15 jaar
mijn kosten (aan 23.000 km per jaar en afschrijven op 12 jaar)
afschrijven op 12 jaar -> 4000 per jaar
vezerkering,taks, lopend onderhoud, control -> 1100 per jaar
brandstof -> 2500 per jaar (700 indien EV en zonnepanelen met terugleververgoeding van 7,5 cent)
herstellingen, banden, wisselstukken tot nu toe op 9 jaar: 8 banden, 4 remblokken, 3 deurklinken, nieuwe batterij, marterschade -> bijna 3500 euro dus ongeveer 400 per jaar
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Kijk wat je wagen kost in private lease.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Heb zelf wettelijk mobiliteitsbudget. Krijg een bedrag dat ik gedurende 1 jaar bruto mag spenderen aan:
- alle openbare vervoer in EU
- fiets (lease of aankoop) / deelfiets
- afbetaling hypothecaire lening indien 10km van werk of minder
- Uber
- deelauto zoals Cambio
Indien na 1 jaar niet gespendeerd, dan wordt me de rest in januari uitbetaald in cash mits 38% aftrek
Dit is het principe van het wettelijk mobiliteitsbudget, werkgever kan natuurlijk een andere vorm van mobiliteitsbudget aanbieden.
- alle openbare vervoer in EU
- fiets (lease of aankoop) / deelfiets
- afbetaling hypothecaire lening indien 10km van werk of minder
- Uber
- deelauto zoals Cambio
Indien na 1 jaar niet gespendeerd, dan wordt me de rest in januari uitbetaald in cash mits 38% aftrek
Dit is het principe van het wettelijk mobiliteitsbudget, werkgever kan natuurlijk een andere vorm van mobiliteitsbudget aanbieden.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Met private lease zit ik aan 1200€ excl btw.
Komt aardig in de buurt van mijn oorspronkelijk bedrag.
Een wagen hebben we voorlopig wel nog nodig. In de toekomst is cambio een optie maar voorlopig nog niet.
Met mobiliteitsbudget zou ik dan een eigen wagen kunnen aanschaffen of mijn lening mee betalen (3dagen/week telewerk) en wagen met eigen geld aanschaffen. Maar lening is dan voordeliger dan wagen omdat lening ermee betalen niet belast is en de wagen wel?
Houden ze dan een deel bruto loon in als je kiest voor mobiliteitsbudget?
Komt aardig in de buurt van mijn oorspronkelijk bedrag.
Een wagen hebben we voorlopig wel nog nodig. In de toekomst is cambio een optie maar voorlopig nog niet.
Met mobiliteitsbudget zou ik dan een eigen wagen kunnen aanschaffen of mijn lening mee betalen (3dagen/week telewerk) en wagen met eigen geld aanschaffen. Maar lening is dan voordeliger dan wagen omdat lening ermee betalen niet belast is en de wagen wel?
Houden ze dan een deel bruto loon in als je kiest voor mobiliteitsbudget?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Er is nu al geen geld, voor het goed pensioen zou ik het dus zeker niet doen. Want dat gaat heel erg tegenvallen.thmj schreef: 21 jun 2024, 20:20 Die niet salariswagen gaat goed voor uw later pensioen zijn, als er nog geld is tenminste.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
op een bepaald moment draagt meer loon niet meer bij voor meer pensioen, en als een private lease 1200€ kost, zal de rest wel in dezelfde lijn liggen zeker...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
"Voor 2024 is het loonplafond 77 924,46 euro", dat is 5600€ bruto. Is inderdaad erg laag, denk dat vele senior IT'ers hierover zitten.Joe de Mannen schreef: 22 jun 2024, 20:16 op een bepaald moment draagt meer loon niet meer bij voor meer pensioen, en als een private lease 1200€ kost, zal de rest wel in dezelfde lijn liggen zeker...
J.
Een private lease van 1200€ is wel zeer duur, dan moet je op 2500 a 3000 € bruto extra rekenen.
Ik vond toch private leases met middelgrote wagens rond de 600€ 2 jaar terug (of een tweedehands lease).
Ik heb gerekend op een 2000€ bruto meer, maar ik wou ook zeer graag geen gewone auto meer, dus dat heeft ook gespeeld in mijn beslissing.
Ik heb ernaast ook een bedrag van 8000€ gekregen voor aankoop van een wagen van mijn werkgever.
Daarnaast waren er nog andere voordelen die mij over de streep getrokken hebben (veel meer marge dan enkel 2000€ bruto).
Ik heb geen nieuw voertuig gekocht, maar één van enkele jaren oud.
Overzicht van kosten:
90€ verzekering maand
Wagentaks LV => 140€/jaar, 12€/maand
400-600€ diesel maand (8L verbruik, 2L diesel 150pk)
afchrijving: 3-4000€/jaar ?
onderhoud onlangs 350€ => 2,3*/jaar.
Banden jaarlijks vervangen: 700-800€/jaar.
=> 1000+140+6000+3500+1000+800=12.540€/jaar.
8000€/jaar lijkt mij weinig, maar hangt af hoeveel km's je doet.
Als je dezelfde klasse van firmawagen wilt behouden dan zoek je best een firma met firmawagen want prive kan je dat moeilijk compenseren.