Tweede verblijf: Internet + TV. Opties beperkt in prijs?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Hi!

Een goed vriend met een tweede verblijf wenst internet en tv. In België.

Vandaag is er ‘niets’, behalve de wifi signalen van buren. En een gewone non-smart TV.
Verbruik weet ik niet precies, maar vermoedelijk is max 100/150GB per maand voldoende.

Wat zou een kostenefficiënte setup kunnen zijn?

Zelf dacht ik aan:

Goedkope 4G/5G abonnement, bijvoorbeeld Hey telecom (160GB - 25 eur/maand)
Met een mobiele router met sim kaart support (50 euro hier : https://www.bol.com/be/nl/p/mifi-router ... 166880976/)

Tezamen met een tweedehands Apple TV, die dan via HDMI wordt aangesloten om de tv ‘smart’ te maken.
Hier dan gratis apps op (VRT, vtm..) of betalen indien gewenst (Netflix ..).

Zijn er betere alternatieven?
Dit is ~100/150 euro initiële kost voor router en Apple TV
En recurrente kost: 25 euro voor mobiel data.

Goedkoper kan: bijvoorbeeld Scarlet vast intern 23 euro; maar is slechts 50GB limiet

Heb ook al eens gevraagd of hij mensen kent (buren) die bereid zijn de wifi credentials te delen. Maar is misschien niet zo duurzaam (wat als die hun wachtwoord wijzigen, verhuizen…)

Bedankt 🤩
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Tadaam => €40/maand voor tv+internet
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Zonder de locatie te kennen durf ik mobiel internet met een simpele Mifi-router niet aanraden. Je moet zeer goede ontvangst op die locatie hebben om een werkbare verbinding binnenshuis te hebben. Dit is te checken via https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile
Maar mogelijks heb je een duurdere 4G-router met externe antenne nodig.

Met de beperking op datavolume loop je het risico dat je elke maand 50 euro vaste kosten hebt (als de waarschuwing per sms wordt genegeerd en de Mifi router niet wordt uitgeschakeld)

Dus mijn alternatief voorstel via een vaste verbinding:

Edpnet VDSL XL: 31,95 euro/maand (eerste 12 maanden, daarna 35,95 euro/maand of overstappen op goedkopere VDSL-provider)
Tweedehands FRITZ!Box 7530: 50 euro
Edpnet Telecominstallatie: 49,95 euro

Als je de installatiekost wil vermijden moet er een NTP-contactdoos ter plaatse aanwezig zijn en moet je het CID (Circuit ID, 12 cijfers beginnend met 10) bij de bestelling van Edpnet doorgeven. Dit nummer vind je terug ofwel op een sticker op de NTP-contactdoos ofwel op een telecomfactuur van een vorig abonnement op datzelfde adres.

Je kan ook eerst Scarlet Loco nemen en daarna overstappen naar Edpnet, zo vermijd je ook de installatiekost.

Als je voor televisie via internet kiest, lijkt me een onbeperkte vaste internetverbinding een must. De bandbreedte op een (drukke) 4G-mast is mogelijks niet stabiel genoeg om zonder kwaliteitsverlies urenlang te streamen.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Als die vriend of familie lid van die vriend Telenet One heeft dan gewoon data kaartje (300 gb) in een router bijv. flybox.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”