Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18 Ons onderwijs, toen het bij de top van de wereld hoorde, was vroeger goed bestuur.
Ik denk nog altijd dat veel problemen te maken hebben met de vele culturen en talen die erbij gekomen zijn.
Als je voor een klas staat en in die klas zitten wel 12 nationaliteiten, met veel verschillende thuistalen, dan is dat een bijkomende moeilijkheid.
Tegenwoordig moet een leraar ook rekening houden met ADHD, ADD, enz.
Toen ikzelf op school zat, was daar geen sprake van.
De leraar stond van voor en gaf les, de leerlingen luisteren (hopelijk).
Tegenwoordig moet het allemaal anders, het moet allemaal zeer participatief, en leerlingen hebben geen lange concentratie meer.
Dat komt niet door het onderwijs, maar door Tik Tok en dergelijke, die hen conditioneert om snel afgeleid te zijn.
De maatschappij is veranderd, en daar zitten ook schaduwkantjes aan.
CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18De uitbouw van de sociale zekerheid was goed bestuur. De uitbreiding van de haven van Antwerpen was goed bestuur.
Iets "uitbouwen" waar je jaar na jaar geld voor leent omdat je het niet kunt betalen is goed bestuur?
Wow.
Dus ik bouw een huis uit, met geleend geld dat ik niet kan terugbetalen?
Daar zet ik een auto bij, met geleend geld, en ik kan die lening niet afbetalen?
Maar dat is goed bestuur volgens jou?
Ik vind je toch echt aan het trollen.
CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18De staatsschuld was natuurlijk geen goed bestuur, maar de Vlaming kreeg tenminste wel iets in de plaats.
Zoals mijnbouw, die uiteindelijk gesloten werd omdat ze zwaar verlieslatend was?
Wil je daarnaar terug?
Naar dat soort "goed" bestuur?
Er werden wegen en bruggen aangelegd in Wallonië omwille van de wafelijzerpolitiek.
Als Vlaanderen iets kreeg, moest Wallonië ook iets krijgen, en het maakte hen weinig uit of het echt een nuttig project was of niet.
Was dat ook goed bestuur?
Het krioelt van het slecht bestuur, en dat was in de jaren '70 en '80 niet anders.
CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18Vergelijk met de laatste jaren: men heeft die staatsschuld ook verhoogd
Men heeft ze verhoogd, onder andere om hogere pensioenen te betalen.
Dat is toch uw "uitbouw van de sociale zekerheid" die je goed vindt?
Nog eens, logisch redeneren lukt precies niet bij u.
CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18Waar is het geld naartoe eigenlijk, weet jij het? Ik weet een ding: dat de partijen in 20 jaar 3 keer rijker geworden zijn.
Ik vind dat je bitter weinig weet, je vertelt heel veel onzin.
CCatalyst schreef: 18 jun 2024, 22:18Tof dat je deze mensen zoveel nieuwe kansen geeft, ook al is de geschiedenis niet goed (mailschandaal bijvoorbeeld). Ikzelf geef die kans niet. Maar of iedereen nu een kans geeft, of niemand geeft een kans, ze doen toch wat ze willen hoor.
Wat ben je ermee van hele dagen verzuurd te zijn?
Je zegt zelf dat ze toch maar doen wat ze willen.
Als ze slecht beleid voeren, zal ik vanzelf wel weer kwaad worden, en stem ik weer VB.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45 Iets "uitbouwen" waar je jaar na jaar geld voor leent omdat je het niet kunt betalen is goed bestuur?
De sociale zekerheid uitbouwen is goed bestuur. Onvoldoende mensen aan het werk krijgen zodat ze niet terugbetaald kan worden is slecht bestuur.
boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45 Zoals mijnbouw, die uiteindelijk gesloten werd omdat ze zwaar verlieslatend was?
Zoals de haven van Antwerpen.
boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45Ik vind dat je bitter weinig weet, je vertelt heel veel onzin.
Ik zal nog eens proberen.

Waar is het geld naartoe?
boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45 Wat ben je ermee van hele dagen verzuurd te zijn?
Verzuring. Wat een interessant woord eigenlijk. In Nederland klinkt het net iets minder hard, daar is het "verkilling." Verzuring, dat "de mensen tegenwoordig met name in Nederland en België minder rekening met elkaar houden en minder van elkaar kunnen verdragen." Maar het woord kent geen gelijke buiten BE en NL, omdat het fenomeen buiten onze contreien niet zo sterk voorkomt?

Wat maakt mensen bij ons zo verzuurd? De vele regen, het tekort aan zon, de kou, de lelijkheid van ons land, het gevoel dat onze maatschappij begint achter te hinken op die van andere ontwikkelde landen? De particratie, immigratie, de teloorgang van het onderwijs, de eenzaamheid die zovelen onder ons ongewild treft, de vele files, het gebrek aan een collectieve identiteit, geen tandarts meer die nog nieuwe patienten aanneemt? De sterk gestegen prijzen, de moeilijkheid om een huurwoning te vinden of een huisje te kunnen kopen, het weinige geld dat we overhouden op het einde van elke maand, de slager of warme bakker die ermee stopt, de onzekerheid over pensioenen, dat we bij niemand terecht kunnen om over onze zorgen en gevoelens te praten, dat ons land collectief boven haar stand leeft? Misschien samengevat: het verdwijnen van de lichtpuntjes van vroeger in een leven gekenmerkt door teleurstellingen?

Er zijn talloze redenen om bij ons verzuurd te zijn. Ik kan bij mij ook niet direct aanwijzen waar het van komt. Alleen dat het geen keuze is om verzuurd te worden. Niemand is ook verzuurd geboren. Verzuring is dus iets dat op de een of andere manier geïnternaliseerd wordt, ongetwijfeld door contact te hebben met andere verzuurde mensen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

boulder schreef: 18 jun 2024, 22:00
Vaganzza schreef: 18 jun 2024, 19:09 Het overgrote deel van de mensen in het onderwijs zijn in de basis van het zorgende, zachtere type (zoals mensen in de zorg). Die gaan echt niet zomaar eender wie afschrijven vanaf de eerste minuut, zeker niet in tijden waarbij de schaarste in personeel zo groot is.
Perceptie is toch ook veel, als de perceptie al op voorhand is dat zijinstromers "het" niet kunnen, dan zal het toch wel moeilijk zijn om daartegen op te kunnen.
Ik snap dan niet dat die mensen door alle examens geraakt zijn van de (verkorte) educatieve bachelor, als ze niets van talent hebben, want daar zitten toch wel allerhande stages tussen.
Het gaat niet over perceptie, maar over de realiteit. Trouwens niet alleen voor de zij-instromers, ook voor de gewone lerarenopleiding. Die opleiding staat zo ver van de realiteit. Dat is al gigantisch lang zo, maar ik heb de indruk dat zelfs compleet incompetente mensen erdoor gelaten worden ondanks negatievere stage evaluaties. Vermoedelijk voor de hogescholen makkelijker (geen procedures, etc.), maar voor op de werkvloer is dat later niet anders dan problemen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24 Wat maakt mensen bij ons zo verzuurd? .....
Kortom de afdeling mensen die bij gebrek aan een eigen horizon veronderstellen dat het elders allemaal beter is dan hier maar zelf het initiatief niet durven te nemen om de oorden op te zoeken waar het volgens hen toch allemaal zoveel beter is.
In feite houden ze dus hun eigen verzuring in stand.

Uiteraard zijn er ook mensen die verzuurd geboren worden. Het is nl. een deel van hun karakter waar ze nooit aan gewerkt hebben om het een positieve draai te geven. Waarschijnlijk omdat een ander deel van hun karakter er altijd al van uitging dat dit niet aan hen zelf lag maar aan alle anderen en de oplossing dus niet bij henzelf moet gezocht worden.
Net zoals er tig aantal mensen zijn die tig keer veel minder hebben dan een doorsnee inwoner van België maar ondanks dat niet verzuurd in het leven staan.
Sommigen zijn met uiterst weinig dolgelukkig en voor anderen is heel veel zelfs nog niet genoeg en is alleen dat al een reden om alles om zich heen verzuurd te ervaren.

Je maakt ook de kapitale fout om in je opsomming als oorzaak voor je verzuring ervan uit te gaan dat hoe jij de wereld ervaart ook zou moeten gelden voor iedereen.
Dat is uiteraard niet zo.
Er zijn mensen genoeg die wel nog een of meerdere huizen kunnen kopen, hun kinderen wel nog een goede opvoeding gunnen inclusief degelijk onderwijs, voor wie het weer geen bron van ergernis is en de kans grijpen om het weer waar ze zich goed bij voelen zelf op te zoeken, bij wie de verzuring niet pas wegsmelt bij temperaturen boven de 25°C, op het einde van de maand nog genoeg geld overhebben om te sparen en/of er anderen mee vooruit te helpen, nauwelijks last hebben van de files, al genoegen nemen met een eigen identiteit en zodoende niet de behoefte hebben zich te verstoppen in een groepsidentiteit, zelf op zoek gaan naar een goede tandarts/huisarts/.... en die dan ook vinden ipv te blijven steken in een rant, immigratie als een opportuniteit zien om o.a. de eigen cultuur te verrijken ipv dat te zien als een bedreiging van de eigen identiteit, doordat hun inkomen ruim mee stijgt met de prijzen dat niet als negatief ervaren, niet afhankelijk zijn van de lokale bakker en slager, zelfzeker genoeg zijn om in te zien dat er voor ieder mogelijk probleem een oplossing bestaat en dat je beter zelf aan die oplossing werkt ipv te blijven steken in gezeur en hopen dat anderen de problemen voor je komen oplossen, die wel genoeg vrienden en kennissen hebben - tot van een andere cultuur toe - om mee in gesprek te gaan en tezamen naar oplossingen te zoeken, die zelf leven naar hun inkomen en volgens eigen talenten en dan steeds trachten daar het best haalbare uit te puren en dus niet vinden dat ze boven hun stand leven en dat vooral anderen niet voor hen moeten gaan bepalen wat hun stand al dan niet zou moeten zijn, .......
en dan tot het besluit komen dat dit een land vol opportuniteiten en lichtpunten is en er maar weinig redenen zijn om teleurgesteld te zijn. Maar dat je wel iedere kans op vooruitgang en lichtpunten zelf moet grijpen om niet teleurgesteld te geraken in jezelf omdat je keer op keer die kansen liet liggen en de schuld daarvan in de schoenen van alle anderen wilde schuiven.
Er zijn talloze redenen om bij ons verzuurd te zijn. Ik kan bij mij ook niet direct aanwijzen waar het van komt. Alleen dat het geen keuze is om verzuurd te worden. Niemand is ook verzuurd geboren. Verzuring is dus iets dat op de een of andere manier geïnternaliseerd wordt, ongetwijfeld door contact te hebben met andere verzuurde mensen.
Wanneer je de oorzaak van je eigen probleem niet kent of wil kennen dan is het hoog tijd om wat aan introspectie te doen om de oorzaak te achterhalen. Eenmaal de oorzaak gekend kan je naar een oplossing streven.
Je hebt nu wel zelf de vrije keuze gemaakt om te stemmen op een uitgesproken club van hoofdzakelijk verzuurde mensen die de oorzaak van hun problemen altijd elders zoeken en vooral niet bij zichzelf.
Al een fout begin dus om tot een oplossing te komen maar eerder een versterking van je eigen zure ingesteldheid.
Maar dat is mijn opinie maar. Maar wel gebaseerd op je eigen stellingen en veelvuldige uitspraken.

Maar gezien je nu zelf al toegeeft dat je tot het verzuurde deel van de bevolking behoort is dat toch al een hoopvol begin dat dit een start kan zijn om verder aan een oplossing te werken voor je probleem.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jun 2024, 08:54, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

Ik weet wel dat moslims over het algemeen zeer anti-LGBTQ zijn, maar bij VB is Patrick Janssens zelf homo, dus zo erg kan het moeilijk zijn.
Niet enkel moslims, volgens de paus ben ik niet gewoon dood in de ogen van God (dat is niet zo erg) maar heb ik zelfmoord gepleegd (direct naar de hel zonder enige kans op vergeving). Nog een geluk dat daar geen gevolgen meer aan hangen voor de overlevers... In mijn geval maakt het nu ook wel nog weinig verschil uit (euthanasie kennen ze ook niet en "same diff") Volgende week zal hij wel weer van mening veranderd zijn maar enige reden dat de belgische Kerk een beetje beter is omdat ze anders geen vrijwilligers meer hebben. Maar ik mag wel nog binnen...

Naar buiten toe lijkt het anders maar maak u geen illusies dat alles zo goed gaat tussen alle letters onderling (en als L, G, T en I is het een mijnenveld). Soms zijn dat zelfs de felste tegenstanders... Het standpunt van vb is hier nogthans heel duidelijk (en denk niet dat ze daar stemmen mee verliezen, je moet ook geen vb-er of moslim zijn om tegen lgbtqia+ te zijn... cd&v bestaat nog en zelfs de paus heeft nog volgers (oa bij vb) )
Er zijn ook lgbt moslims (twijfel dat die staan te springen voor sharia en afkeer toch nog iets algemener) en moslim vb-ers. Misschien zelfs beide gelijk.
De Wever is ook geen lgbt fan en Rousseau gewoon publiek rasist (nva maakt er dan tenminste weer geen toneel van)

Ook op 2 manieren 'divers' (gender en neuro) en geloof in beide gevallen niet in 'diversiteit', welk woord je er ook aan geeft, het blijft gewoon 'anders' en dat wil je als maatschappij niet. Individueel kan je nog proberen maar natuur blijft 'survival of the fittest' en wie niet fit past niet.

Denk dat ik weer ergens mijn punt ben kwijt geraakt...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24
boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45 Iets "uitbouwen" waar je jaar na jaar geld voor leent omdat je het niet kunt betalen is goed bestuur?
De sociale zekerheid uitbouwen is goed bestuur.
Nonsens, je bouwt helemaal niets uit als je het niet kunt betalen, dan ben je schulden aan het uitbouwen.
En jij pleit voor goed bestuur?
Je weet niet eens wat goed bestuur is.
Zit jij privé ook vol schulden die je niet kunt terugbetalen, zoals de Belgische Staat?
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24
boulder schreef: 18 jun 2024, 23:45 Zoals mijnbouw, die uiteindelijk gesloten werd omdat ze zwaar verlieslatend was?
Zoals de haven van Antwerpen.
Je negeert mijn vraag.
De mijnbouw, was dat goed bestuur?
Want dat was nu eens vroeger, toen alles beter was....
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24 Ik zal nog eens proberen.
Waar is het geld naartoe?
Veel gaat naar afbetaling van vorige schulden, van wat jij "goed bestuur" noemt.
En waar denk je dat ze die verhoogde pensioenen mee betalen?
Juist, ja, met extra belastingen en schulden.
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24 Wat maakt mensen bij ons zo verzuurd?
Het gaat er niet over dat je ontevreden bent, maar vooral dat je het cultiveert.
Het is een grondhouding bij jou dat niemand goed kan doen, en dat je ze zelfs geen kans geeft.
Ik geef ze nu wel een kans, en die ontevredenheid, als dat beleid slecht is, zal die er sowieso wel terug zijn.

Maar je doet precies alsof door je zure houding je ergens iets wint.
Heb jij een andere regering dan ik omdat je blijft zeuren?
Gaat de minister van onderwijs voor jou een andere zijn dan voor mij?
Natuurlijk niet.
Wat heb je dan aan dat eindeloos gekanker?
Of denk je dat de mensen zo gaat ophitsen dat ze het parlement bestormen, zoals in de VS?
Wat dan nog het meest dwaze was dat ze konden doen.
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 02:24 Er zijn talloze redenen om bij ons verzuurd te zijn. Ik kan bij mij ook niet direct aanwijzen waar het van komt. Alleen dat het geen keuze is om verzuurd te worden. Niemand is ook verzuurd geboren. Verzuring is dus iets dat op de een of andere manier geïnternaliseerd wordt, ongetwijfeld door contact te hebben met andere verzuurde mensen.
Ongetwijfeld, maar je verliest heel veel energie aan zaken die je niet kunt veranderen.
Dacht je echt dat iemand gaat zeggen: "O CCatalyst, je hebt gelijk, het zijn allemaal slechte, weet je wat, jij krijgt een andere regering dan de rest, en bij jou zal er geen zure regen zijn, en het land zal voor jou mooier zijn, ..."
Dus tenzij dat je iets positiefs kunt doen om je doel te verwezenlijken, is het allemaal tijdsverlies.
Binnen afzienbare tijd ga ik dit forum met zijn handjevol luide roepers waarschijnlijk weer links laten liggen.

Als ik u bezig hoor is het precies alsof de verkiezingen nog moeten plaatsvinden, en je nog iedereen wilt overtuigen dat ze VB moeten stemmen.
Ze zijn gepasseerd, CCatalyst.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet wel dat moslims over het algemeen zeer anti-LGBTQ zijn, maar bij VB is Patrick Janssens zelf homo, dus zo erg kan het moeilijk zijn.
Patrick Janssens? De voormalige burgemeester van Antwerpen? Of bedoel je een andere Patrick Janssens?
Anders nooit gedacht dat de voormalige burgemeester van Antwerpen nog zou overstappen naar het VB.
Over zijn geaardheid spreek ik me niet uit want dat zijn zijn zaken. Maar voor Sabine Steels, o.a. moeder van zijn twee kinderen, zal dat toch wel een volstrekte verrassing zijn.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jun 2024, 09:02, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tien schreef: 19 jun 2024, 08:40
Niet enkel moslims, volgens de paus ben ik niet gewoon dood in de ogen van God (dat is niet zo erg) maar heb ik zelfmoord gepleegd (direct naar de hel zonder enige kans op vergeving). Nog een geluk dat daar geen gevolgen meer aan hangen voor de overlevers...
Maar die vergelijking houdt niet veel steek.
Wat de paus zegt valt grotendeels in dovemansoren.
Ik ben al sinds mijn 12e atheïst, dat is ook niet naar de zin van Rome, maar ik heb mij nog nooit bedreigd gevoeld in mijn levensopvatting.
Dat is wel wat anders bij LGBTQ+ of bij atheïsten in landen met veel moslims.
Er zijn ex-moslims die gedood worden, dat is nog wat anders dan "de paus is tegen mij, en zegt dat ik dood ben".
Ik hoor hier ook geen katholieken zeggen dat hun geloof boven de burgerlijke wet gaat.
tien schreef: 19 jun 2024, 08:40 In mijn geval maakt het nu ook wel nog weinig verschil uit (euthanasie kennen ze ook niet en "same diff") Volgende week zal hij wel weer van mening veranderd zijn maar enige reden dat de belgische Kerk een beetje beter is omdat ze anders geen vrijwilligers meer hebben. Maar ik mag wel nog binnen...
Waarmee je zelf aangeeft dat het daar niet veel uitmaakt.
Salman Rushdie schreef een boek dat moslims niet aanstond (De Duivelsverzen).
Hij moest vrezen voor zijn leven en ging van het ene onderduikadres naar het andere, jarenlang.
Uiteindelijk kregen ze hem toch te pakken.
Nogal een verschil met jouw ervaring, nietwaar?

En ja, natuurlijk is er geen 100% aanvaarding.
Maar doen alsof de tolerantie die er hier is "bijna even erg" is als in moslim kringen, is toch de werkelijkheid geweld aandoen.
Waar zijn die huwelijken tussen twee van hetzelfde geslacht in Saudi-Arabië?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Ik kan me grotendeels in de post van ivob vinden over verzuring. Er zijn in dit land nog enorm veel kansen, zeker voor wie wit, man en jong is. Toch vervallen veel mensen in een mentaliteit van verzuring. Dat verrast me des te meer omdat ik dat op de vele plaatsen waar ik al was en waar de omstandigheden veel en veel minder rooskleurig waren... de verzuring vaak veel minder is.

Ik denk dat de verzuring vele oorzaken heeft maar één is gewoon verveling. Veel mensen hebben blijkbaar zodanig weinig te doen dat ze zoeken om zich bezig te houden en klagen kan je altijd en kost niets. Je kan het nu ook 24/24 doen op tal van asociale media. Vroeger vond je ze in cafés, nu zijn ze alomtegenwoordig en roepers vallen altijd harder op. Het archetype van de oude zaag is nu niet meer beperkt tot de hogere leeftijdsklasses.

Tweede punt is relativiteit. Als je nooit onder je kerktoren uitkomt tenzij het is om een handdoek te bezetten of een kameel te berijden dan heb je natuurlijk weinig om te vergelijken. Velen beseffen niet hoeveel kansen er hier zijn die elders gewoon niet bestaan.

Derde aspect is psychologisch. Falen is moeilijk om te aanvaarden voor de mens, veel leuker is het om eigen fouten op een ander te steken. Dat lucht op want jij bent het arme schaap dat benadeeld wordt door die slechte anderen. Steek zo'n schapen bijeen en jaag dat gevoel aan en het zuur schiet snel naar ongekende hoogtes. Politici gebruiken dit handig, het is niet uw fout dat je problemen hebt, de andere pakt jouw kansen en voordelen in en leeft op uw kosten. Dat maakt mensen boos en leidt hen tegelijk af van de ware oorzaken die vaak complexer zijn. De romeinen gebruikten dit al, verdeel en heers.

De mens zit ook vol van kleine kantjes. Jaloezie is er eentje van. Gewoon het feit dat iemand iets anders heeft dan jij kan al voldoende zijn om zuur te worden. Het is natuurlijk makkelijker om erover te klagen dan te werken om hetzelfde te bekomen. Eens je jezelf verlost van jaloezie is uw wereld ineens al een pak aangenamer en heb je minder stress. Je hebt trouwens zelf meer voordeel aan mensen die iets hebben dan aan zij die niets hebben dan miserie. Als je het zo bekijkt is jaloersheid gewoon een klein kantje dat uw eigen geluk in de weg zit. Het helpt ook als je inziet dat bezit op zich je ook niet gelukkig maakt, ik ken veel mensen met veel geld en bezit maar die doodongelukkig zijn. Geld maakt dus niet gelukkig maar geen geld uiteraard ook niet :)

Een voorbeeldje van verzuring: op soc media wordt een nieuwe fietsbrug aangekondigd. Je denkt dan, leuk een positieve bijdrage aan de infrastructuur en verhoging van de veiligheid enz... neen, onder dat goede nieuws lees je vooral zure opmerkingen, tja. Men besluit de natuur te herstellen, dat komt toch zowat iedereen ten goede, neen een pak zure reacties. Als positieve evoluties ook al een probleem zijn dan is uw wereld uiteraard erg zuur want dan moeten de negatieve nog komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 19 jun 2024, 09:56 Dat verrast me des te meer omdat ik dat op de vele plaatsen waar ik al was en waar de omstandigheden veel en veel minder rooskleurig waren... de verzuring vaak veel minder is.
Dat klopt, hoewel je die "vele kansen" bij ons moet relativeren, maar daarin zit zeker een sleutel naar waarom de verzuring en het maatschappelijk onbehagen specifiek in BE en NL zo groot is.

In andere plaatsen zijn de omstandigheden veel minder rooskleurig, maar heeft men bijvoorbeeld sterke familiebanden waar men naar elkaar omkijkt, om maar iets te zeggen.
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 09:56Tweede punt is relativiteit. Als je nooit onder je kerktoren uitkomt tenzij het is om een handdoek te bezetten of een kameel te berijden dan heb je natuurlijk weinig om te vergelijken. Velen beseffen niet hoeveel kansen er hier zijn die elders gewoon niet bestaan.
Nu verlaat men de kerktoren veel meer dan vroeger, en nochtans is de verzuring nu veel groter dan vroeger. Verzuring komt m.i. niet door niet te vergelijken, wel door wel te vergelijken (zoals je verder in je post schrijft inzake jaloezie), op welke schaal dan ook, en vandaag is er veel meer om te vergelijken dan vroeger. Ik geef wel toe: veel reizen (maw veel weg zijn van hier) is de beste antidote tegen verzuring, alhoewel ik het niet zozeer zou toeschrijven aan zien dat er elders minder kansen zijn, eerder aan minder blootgesteld te zijn aan elementen die leiden tot verzuring. Maar niet iedereen heeft daar de middelen voor

Om in te gaan op waarom je die kansen moet relativeren, vergeet niet dat dit land bepaalde kansen niet biedt die ze in andere landen wel hebben. Dat zien we bv in de cijfers van beginnende bedrijven, in andere landen liggen die veel hoger dan bij ons. Nieuwe bedrijven die nog doorbreken naar de wereldtop zie je bij ons helemaal niet meer. Er mogen dus wel meer kansen zijn, als je een ondernemer met grote ambities bent dan betekent dat niets. Ik weet dat ondernemen je niets zegt, je zal je dus moeten proberen in te leven hierin. En dat is maar 1 voorbeeld.
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 09:56Een voorbeeldje van verzuring: op soc media wordt een nieuwe fietsbrug aangekondigd. Je denkt dan, leuk een positieve bijdrage aan de infrastructuur en verhoging van de veiligheid enz... neen, onder dat goede nieuws lees je vooral zure opmerkingen, tja. Men besluit de natuur te herstellen, dat komt toch zowat iedereen ten goede, neen een pak zure reacties.
Wie reageert er zuur op nieuwe infrastructuurwerken of natuurherstel? De zuurte is m.i. dat dat veel te weinig gebeurt.

Waar ik zelf zure reacties op zie in de buurt hier: graffiti, afval in de straat, geluidsoverlast, dat zo'n zaken. Niet over natuurherstel of een fietsbrug..
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 11:34 Dat klopt, hoewel je die "vele kansen" bij ons moet relativeren, maar daarin zit zeker een sleutel naar waarom de verzuring en het maatschappelijk onbehagen specifiek in BE en NL zo groot is.

In andere plaatsen zijn de omstandigheden veel minder rooskleurig, maar heeft men bijvoorbeeld sterke familiebanden waar men naar elkaar omkijkt, om maar iets te zeggen.
Er zijn anders genoeg plaatsen waar niemand naar je omkijkt, ook de familie niet. Niet omdat ze niet willen maar omdat ze zelf verzuipen. Kinderen die op straat belanden omdat men gewoon geen eten heeft om ze te voeden.

Bovendien is België wel een goed voorbeeld van ons-kent-ons mentaliteit en sterke families/dynastieën.

Die verzuring was er vroeger ook maar kreeg minder aandacht en was minder zichtbaar. De typische dorpsmentaliteit waarbij men iedereen kent en dan maar over alles roddelt, uiteraard steeds achter de rug en flink bij de haren getrokken. Dat bleef beperkt tot de kerktoren, nu kan men dat wereldwijd verspreiden en zien van anderen, wat de verzuring versterkt. Het is ook een zaak van herhaling, als je een leugen vaak genoeg herhaalt begint een deel te denken dat er wel iets van aan moet zijn, iedereen zegt het toch? Asociale media versterken dit enorm en voeden u met waar je kwaad van wordt want dat werkt het beste. Men voedt u dus frustraties met doel u boos te maken.

Reizen kan helpen maar niet voor elk type reiziger. Velen doen elders gewoon wat ze hier ook doen of nog veel minder. Op de rug liggen zal niet tot grote inzichten brengen. Vaak zit men in een afgeschermd resort dat bepaalde vooroordelen soms nog versterkt. Sommige mensen weten gewoon geen bal van het land dat ze bezocht hebben, wel in welk resort ze zaten, hoeveel zwembaden er waren en hoe de kameel heet waar ze bijna afgevallen zijn. Die mensen geven vaak een pak meer uit dan ik voor een langere reis. Die resorts zijn pokkeduur voor wat ze bieden.

Iedereen kan hier een zaak beginnen. Voor een start heb je startkapitaal nodig en dat is hier niet tekort of minder dan elders. Wel speelt men hier veel meer op safe, DAT is de reden waarom er minder risicovolle ondernemingen gestart worden. Bekijk "ik vertrek" in Nederland en hier en je ziet direct een enorm verschil. Nederlanders zijn ondernemers en gaan elders naartoe met zuiver hun idee en wil om te slagen, Belgen hebben alles veel beter uitgeplozen en de meeste risico's al geschrapt. Daarom hebben wij het altijd moeilijk tegenover Nederlanders omdat wij met een ingebakken minderwaardigheidscomplex zitten. Wij denken van zijn we wel goed genoeg, een Nederlander gaat er vanuit dat hij de beste is, wij twijfelen, zij gaan ervoor. Dat is ook in de sport zo, Belgen vertrekken met we gaan proberen zo ver mogelijk te geraken, de Nederlanders gaan resoluut voor de titel.

Toch is het zo, een bericht over een nieuwe fietsbrug met bijna uitsluitend zure reacties. Het zorgt er ook voor dat niemand er nog tegen reageert want als dat ene is die uit de toon valt heeft dat misschien nog zin maar als dat er 45 zijn dan laat je het voor wat het is. Volg twitter/x, het is steeds meer een open riool van pure zuurheid waar mensen als oa Rik Torfs elke dag met plezier in roeren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 11:34 In andere plaatsen zijn de omstandigheden veel minder rooskleurig, maar heeft men bijvoorbeeld sterke familiebanden waar men naar elkaar omkijkt, om maar iets te zeggen.
Ja, wanneer het uitgangspunt blijft steken in "om maar iets te zeggen" kom je uiteraard niet verder dan je eigen focus op negativisme in het kwadraat.
Wanneer er nu iets is waar je zelf persoonlijk bij betrokken bent en in eerste instantie iets aan kan doen zijn het wel de eigen familiebanden. :roll:
Nu verlaat men de kerktoren veel meer dan vroeger, en nochtans is de verzuring nu veel groter dan vroeger.
Dat is jouw visie uitgaande van een wel heel kleine horizon.
Je bent de eerste om tig redenen te verzinnen waarom je zelf nog niet naar het beloofde land van melk en honing bent vertrokken.
En je moet emigreren, reizen tussen en met de locals,..... niet verwarren met het tijdelijk inruilen van de ene kerktoren voor de andere kerktoren, piramide, minaret,.....
Daar zit je immer terug met dezelfde zure mensen terug op elkaar gepakt op dezelfde handdoek snakkend naar dezelfde vertrouwde kost en bediening. Alleen de breedte en/of lengtegraad wil wel eens verschillen.

Om te reizen met en tussen locals heb je alleen doorzettingsvermogen en initiatief nodig. Niet een groot budget.
Dat laatste heb je doorgaans nodig om de ene luxeresidentie naast de eigen kerktoren tijdelijk in te wisselen met een gelijkaardige residentie op een andere plek.
Je hebt blijkbaar geen flauw benul wat reizen echt inhoudt en blijft het verwarren in het tijdelijk verkassen van plek A naar plek B waar je ongeveer hetzelfde krijgt voor veel meer geld en opeengepakt tussen nog meer mensen.
De verhoogde verzuring begint dan al met het in de file staan naar de luchthaven en/of het sakkeren op het openbaar vervoer dat niet is afgestemd op de persoonlijke verhuizing van de halve inboedel van vaste locatie A naar tijdelijke locatie B.

Echt reizen tussen en met de locals geeft je ook al vlug het inzicht dat er een hemelsbreed verschil is tussen doodgewone mensen, van welk geloof of standpunt dan ook, en extremisten binnen welk geloof of standpunt dan ook.
Kerken zijn hier doorgaans verworden tot musea en als er al iets gebeurt een vergrijsd murmelend groepje dat altijd dezelfde teksten blijft herhalen.
Om een praktijkvoorbeeld te geven: als niet gelovige en dit duidelijk aangevend ben ik nog nooit zo gastvrij en tolerant ontvangen en bejegend dan in een moskee op het Arabische schiereiland. Zelfs uitgenodigd om op de eerste rij aan de kleurrijke ceremonie vol lachende gezichten deel te nemen. Zonder bias en zonder enige zweem van extremisme.
Idem voor deelname aan een Boeddhistische ceremonie in de Himalya, gebedshuis vol afro-Amerikanen in het diepe zuiden van de VS, ....... enz.
Wie een ander geloof, overtuiging,.... vanuit een eigen bias veralgemend veroordeeld is blijkbaar nog nooit ver van de eigen kerktoren of ver van een eigen resort/streek geweest dat een afspiegeling is van de eigen thuis.
Voor wie daarentegen wel durft opgaan in de lokale omgeving en respect betoont voor de lokale gebruiken gaat er telkens een heel andere wereld met heel andere doch interessante inzichten open waarbij er geen plaats is voor verzuring maar waarbij je al de opties en mogelijkheden - ondanks de relatief kleine tekortkomingen - nog meer weet te waarderen.

Wat jij beschrijft als "reizen" is commercieel entertainment.
Om in te gaan op waarom je die kansen moet relativeren, vergeet niet dat dit land bepaalde kansen niet biedt die ze in andere landen wel hebben. Dat zien we bv in de cijfers van beginnende bedrijven, in andere landen liggen die veel hoger dan bij ons. Nieuwe bedrijven die nog doorbreken naar de wereldtop zie je bij ons helemaal niet meer. Er mogen dus wel meer kansen zijn, als je een ondernemer met grote ambities bent dan betekent dat niets. Ik weet dat ondernemen je niets zegt, je zal je dus moeten proberen in te leven hierin. En dat is maar 1 voorbeeld.
Grijp dan je kans en begin een grote onderneming in een ander land vol opportuniteiten voor iedere beginnende starter en stoot door naar je wereldtop. Er hier over blijven doorbomen zonder zelf iets te ondernemen (pun intended) is dan alleen maar tijdverlies.
Maar ik vrees voor jou dat het land van belofte waar je telkens naar refereert in realiteit gewoon niet bestaat maar een verhaaltje is dat je uit verveling jezelf hebt wijsgemaakt en nu tussen je twee oren als een soort alternatieve werkelijkheid is blijven vast zitten. En hoe langer het daar blijft vastzitten en je hier in je werkelijkheid blijft vastgeroest hoe groter het verschil wordt tussen je dagelijkse bestaan en je droombeeld waardoor je alleen maar verder kan verzuren omdat je dat onbestaand droombeeld niet kan bereiken.
Waar ik zelf zure reacties op zie in de buurt hier: graffiti, afval in de straat, geluidsoverlast, dat zo'n zaken. Niet over natuurherstel of een fietsbrug..
Als ondernemend persoon moet het dan toch niet zo moeilijk zijn om te verhuizen naar een buurt zonder graffiti, zonder geluidoverlast, zonder afval in de straat en met veel natuur in de nabije omgeving en fietsbruggen over de waterlopen.
Je moet er dan wel zelf iets voor ondernemen.
Ik bezit in België verschillende huizen en dit zowel in als buiten de stad. En nergens zie ik ook maar een spoor van waarover jij zit te zagen.
Waarschijnlijk maken we dus gewoon verschillende keuzes met elk hun eigen gevolgen.
Voor een ondernemend persoon is het een eigen keuze om onder zijn of haar "stand" te blijven leven.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jun 2024, 12:39, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 19 jun 2024, 12:07 Bovendien is België wel een goed voorbeeld van sterke families/dynastieën.
Als je daarbij hoort, ja. Ons-kent-ons kan daarentegen leiden tot verzuring als het tot de perceptie leidt (correct of niet) dat men daardoor kansen mist.
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 12:07 De typische dorpsmentaliteit waarbij men iedereen kent en dan maar over alles roddelt, uiteraard steeds achter de rug en flink bij de haren getrokken.
Maar ik denk niet dat hetzelfde is als de verzuring die je nu ziet. De huidige verzuring is een heel ander verschijnsel en heeft m.i. weinig/niets met roddel te maken, eerder met een maatschappelijk onbehagen en ontevredenheid. Kerktorenroddels zijn veel verminderd, verzuring is veel gestegen, maar het ene komt niet noodzakelijk in de plaats van het andere, m.i. ligt er een grotere achterliggende evolutie aan de basis.
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 12:07Iedereen kan hier een zaak beginnen.
Ik vroeg je je in te leven, alsook de bemerking dat er bij ons nu eenmaal geen grote bedrijven meer ontstaan of doorbreken. Je mag beweren wat je wilt, maar ik ben er heel zeker van dat je bij ons niet dezelfde kansen hebt om te ondernemen als in veel andere landen. We zien dat ook in de cijfers.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 12:34 Als je daarbij hoort, ja. Ons-kent-ons kan daarentegen leiden tot verzuring als het tot de perceptie leidt (correct of niet) dat men daardoor kansen mist.
Kansen creëer je doorgaans beter zelf of je grijpt ze vanaf het ogenblik dat je ze ziet opduiken.
Daarvoor moet je niet tot wat dan ook behoren. Dat is nog een concept van het begin van vorige eeuw.
Wanneer je eigen perceptie van de werkelijkheid uitgaat van een verkeerde inschatting en je daardoor keer op keer kansen laat liggen of het risico niet wil lopen door ze zelf te grijpen ga je inderdaad na een tijd verzuren.
Maar de oorzaak is dan niet omdat de kansen je niet op een presenteerblaadje werden aangeboden omdat je niet tot een bepaalde bevoorrechte stand behoorde maar gewoon omdat je zelf geen risico wou lopen en bleef steken in je eigen startpunt en niet verder dan dat bent geraakt.

Wie wil er zich nu "inleven" in de verzuurde uitgangspunten van een ander?
Massochisten?

Men zou zich beter "inleven" in mensen die wel vooruitgaan in het leven en geen risico aversie hebben om kansen te benutten.
Om een zeer goed leven in België en omstreken te leiden is het ook al niet nodig om een bedrijf te stichten dat daarna tot de wereldtop gaat behoren. Lijkt me eerder een keuze die je persoonlijke vrijheid aan banden legt.

Dat je er zelf van overtuigd bent dat je hier veel minder kansen krijgt dan elders en dat je vervolgens gewoon hier blijft zitten is uiteraard al een sterke aanwijzing waarom je hier zo verzuurd bent. Je ziet hier de kansen niet en wil ze elders niet benutten. Dat is dan louter jouw overtuiging, handelswijze en met het gekende resultaat.

Je aanhoudende verzuurde discours gaat al lang niet meer over de Belgische verkiezingen van 2024 maar gaat veel verder en dieper terug dan dat. Het lijkt me eerder een persoonlijk gebrek aan zelfvertrouwen en risico aversie.
Dat gaat geen enkele verkiezing noch politicus voor je kunnen oplossen.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

ivob schreef: 19 jun 2024, 12:21 ...Voor wie daarentegen wel durft opgaan in de lokale omgeving...
Dankzij ca 7 jaar wonen en werken in Afrika en Azie kan ik dit volmondig beamen :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 12:34 maar ik ben er heel zeker van dat je bij ons niet dezelfde kansen hebt om te ondernemen als in veel andere landen. We zien dat ook in de cijfers.
Zie hier de cijfers:
Op het vlak van kmo-dichtheid telt België in 2022 74 kmo's per 1.000 inwoners, wat hoger is dan het gemiddelde van de Europese Unie (EU) dat 64 kmo's per 1.000 inwoners bedraagt. België neemt daarmee van de 27 EU-lidstaten de 13de plaats in
https://economie.fgov.be/nl/themas/ond ... rgelijking
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Allez, nu is het echte werk begonnen met - op Vlaams niveau - Diependaele als informateur. Zowel Vooruit als CD&V - dit laatste verwondert me niet want, net zoals dit al decennia het geval is zouden ze hun eigen moeder verkopen voor een ministerpost - zijn overstag gegaan voor de fameuze startnota van BDW.

NVA heeft zijn liberaal programma, CD&V zal wel zien wat hen het best uitkomt en het meest oplevert, draaiende met de wind maar interessant is nu de houding van Vooruit. Zijn de Conner en Melissa echte socialisten of zullen ze zoals hun voorvaderen ... terug vervallen in het platte salon-socialisme en zo een (semi-)liberaal beleid voluit steunen? Zo ja, dan is het bij de volgende verkiezingen m.i. voor hen terug naar 'af'. Zo neen, dan zijn we vertrokken voor zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lange tijd ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

mipa schreef: 19 jun 2024, 13:24 Zie hier de cijfers:
Idd, bedankt, je ziet dat ons land relatief de minste ondernemers heeft in onze regio (West-EU), en dat we bovendien in de laagste tier van de EU zitten. Ik vergelijk inzake regionaal, omdat nieuwe EU-landen als Bulgarije/Roemenië of voormalige USSR landen in de vergelijking meenemen het wat scheef trekt, gelet dat in die landen de infrastructuur/beleid/instellingen om goed te kunnen ondernemen minder uitgebouwd zijn en dat de USSR-landen bijvoorbeeld ook van een systeem komen waarin ondernemen strafbaar was. Dat mag dan wel al lang geleden zijn, de sporen in de cultuur blijven daarvan altijd nog heel lang nazinderen.
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 13:30 Zijn de Conner en Melissa echte socialisten of zullen ze zoals hun voorvaderen ... terug vervallen in het platte salon-socialisme en zo een (semi-)liberaal beleid voluit steunen?
Zoals de voorvaderen. Als SP.A in deze Vlaamse regering stapt deelt ze bij de volgende verkiezingen hetzelfde lot dat de huidige Vlaamse regeringspartijen ondergaan hebben.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 jun 2024, 13:41, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 12:34 Als je daarbij hoort, ja. Ons-kent-ons kan daarentegen leiden tot verzuring als het tot de perceptie leidt (correct of niet) dat men daardoor kansen mist.
Als je werkelijk niemand kent dan is er misschien wel wat anders dat er scheelt? Goede connecties zijn een gemak maar ook zonder deze zal je als witte man kansen genoeg kunnen verzamelen. Uiteraard kan je individueel ongeluk hebben door ziekte of ongeval maar wie daar geen last van heeft, zal zich kunnen opwerken. Maar zoals ze bij Veronica wisten, je moet er wel wat voor doen en alleen klagen is niet genoeg.
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 12:34Maar ik denk niet dat hetzelfde is als de verzuring die je nu ziet. De huidige verzuring is een heel ander verschijnsel en heeft m.i. weinig/niets met roddel te maken, eerder met een maatschappelijk onbehagen en ontevredenheid. Kerktorenroddels zijn veel verminderd, verzuring is veel gestegen, maar het ene komt niet noodzakelijk in de plaats van het andere, m.i. ligt er een grotere achterliggende evolutie aan de basis.
En vroeger was iedereen tevreden? Dat kan ik me toch niet herinneren. In mijn jeugd was er een economische crisis waardoor niet iedereen tevreden was. Ik ben van Limburg waar de jobs sowieso al niet dik gezaaid waren en er zijn na de mijnen nog andere grote sluitingen geweest zoals oa Ford Genk. Dus neen, er is altijd reden tot klagen maar je mag je niet laten verleiden tot een punt waar je enkel nog klaagt en de relativiteit van de zaken niet meer goed kan inschatten.

Dat er minder roddels in de dorpen zijn durf ik sterk betwijfelen, ze worden nu ook via digitale kanalen verspreid en mensen loeren nu niet meer over de muur maar zetten een camera en filmen alles voor bewijsmateriaal.

Verzuring is inderdaad gestegen omdat men het ook oppookt. Hoe vaak krijg je te horen dat het de fout is van... de Walen, de moslims, de sossen, de groenen, de LGBTQ+, de wokers,... velen zijn dat gaan geloven. Veel liever dat dan eigen fouten aanpakken. De partij waar jij voor stemt doet een aardige duit in het zakje op dat vlak en doet alsof we terug kunnen keren naar een tijd die nooit bestaan heeft. Dat maakt dat mensen willen geloven dat dat mogelijk is terwijl het enkel frustraties en dus verzuring kan opleveren. Dat is dan ook het doel. Men hoopt de onvrede zodanig op te pompen dat er sommigen de stoppen verliezen.

VB probeert die onvrede te capteren, niet om ze aan te pakken of op te lossen maar wel om ze te misbruiken voor een andere agenda. Het boerenprotest is er maar één voorbeeldje van. Men zet gewoon constant mensen tegen elkaar op met als doel chaos en afbraak.

Je maakt een denkfout over die grote bedrijven. Het is niet omdat er minder doorbreken dat dat automatisch ligt aan minder starters. Velen ambiëren ook geen internationaal bedrijf maar zijn tevreden om als kleine zelfstandigen in een villa te wonen met 20 nieuwkomers die voor hen werken. De realiteit dat er minder int bedrijven zijn ligt eerder aan het feit dat we ze al snel verkopen en het zelf ook vaak niet zo groot zien, die bescheidenheid waar ik het over had. Je kan dat steken op kansen maar wie houdt u tegen om met een geweldig idee een wereldbedrijf te starten? En mocht je dat vinden dan was je toch al lang vertrokken naar een land met meer kansen net zoals ik uit mijn geboorteplaats vertrokken ben voor werk.

@koenraaddeconinck De socialisten zullen net als de anderen water in hun wijn moeten doen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja Dizzy, maar je kan dan eindigen met een aangelengde vloeistof die toch nog naar wijn smaakt maar je kan ook eindigen met puur water ... De sossen moeten nu opnieuw hun ware gelaat laten zien: ofwel doen ze zoals de oude krokodillen en heulen ze mee met de liberalen, net zoals de tsjeven die mee huilen met de wolven in het bos als het maar posten oplevert én net zoals de voorvaderen met al resultaat, opnieuw duidelijk 'salon socialisme'. In deze veranderen ze dan na de verkiezing totaal van koers en bewijzen ze dat ze niet zijn wie ze pretendeerden te zijn. Ofwel doen ze toegevingen - en ze zullen niet anders kunnen - maar trekken ze heel, heel duidelijke grenzen en laten ze CD&V en NVA vallen als een baksteen indien hun programma manifest liberaal is, hetgeen we mogen verwachten. Zo niet, zijn het ook huichelaars, net zoals de tsjeven.

De gevolgen zullen zich dan m.i. al manifesteren voor hen op het niveau van de gemeenteraadsverkiezingen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je verwacht wat veel denk ik. Elke partij zal zaken willen en dus toegevingen moeten doen op andere punten, dat is een verwatering maar dat wist je eigenlijk op voorhand want de kans dat de sossen 51% gingen halen was vrij klein.

Er zal bespaard moeten worden en ze kunnen dus enkel wat wegen op zaken waarop bespaard wordt en welke niet of minder. Naast de soc zekerheid verwacht ik nieuwe aanvallen op de index nog eerder dat dan een vermindering van het wereldwijd unieke systeem van salariswagens, dat is het einde van de wereld in België :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 14:00 De gevolgen zullen zich dan m.i. al manifesteren voor hen op het niveau van de gemeenteraadsverkiezingen.
Misschien een reden dat ze de boot gaan afhouden tot na de gemeenteraadsverkiezingen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: 19 jun 2024, 13:14 Dankzij ca 7 jaar wonen en werken in Afrika en Azie kan ik dit volmondig beamen :-)
:beerchug:
Op mijn 18de zonder enig diploma van betekenis uit een achterlijk katholiek Limburgs boerengat vertrokken en voor mijn twintigste zat ik al in midden Afrika tussen de gedrogeerde "heidenen". :wink:
Verkiezingen, of wat daar voor moest doorgaan, werden nog niet gewonnen door wie het meeste bollekes achter zijn naam kon laten kleuren maar door wie het meeste bollekes door zijn tegenstreven kon jagen. :angel:
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 11:34 Ik geef wel toe: veel reizen (maw veel weg zijn van hier) is de beste antidote tegen verzuring, alhoewel ik het niet zozeer zou toeschrijven aan zien dat er elders minder kansen zijn, eerder aan minder blootgesteld te zijn aan elementen die leiden tot verzuring. Maar niet iedereen heeft daar de middelen voor
Let op: reizen geeft wel vaak een verkeerd beeld van de wereld.
Als je op vakantie bent, dan moet je al niet werken, en de mensen waarmee je in contact komt, behandelen je als een toerist.
Een toerist is meestal welkom -tenzij het er te veel zijn- omdat die geld uitgeeft.
Zo zijn er mensen die ergens in een vreemd land als toerist rondwandelen, en de indruk hebben dat iedereen heel vriendelijk tegen hen is, veel vriendelijker dan in eigen land.
Ze besluiten er een zaak te beginnen.
Dan merken ze dat de attitude plots verandert.
Logisch, want in plaats van de toerist die geld uitgeeft, word je voor een aantal mensen plots een concurrent, en er zijn natuurlijk ook de mensen die vinden dat hun stad overspoeld wordt door buitenlanders.
Toerisme kan dus wel een verkeerd beeld geven.

Toegevoegd na 4 minuten 27 seconden:
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 12:07 Bovendien is België wel een goed voorbeeld van ons-kent-ons mentaliteit en sterke families/dynastieën.
Hier ben ik het niet mee eens.
Er bestaat wel zoiets als zorgen voor je kinderen dat ze goed terechtkomen, en vriendjespolitiek vind je overal ter wereld.
Wat hier minder sterk aanwezig is, zijn echter de sociale en familiebanden.
Hier kunnen zussen en broers soms lange tijd zonder contact zijn, dat is in veel landen toch anders.
Die zouden elkaar iedere dag of om de paar dagen bellen.

Toegevoegd na 4 minuten 4 seconden:
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 12:34 Maar ik denk niet dat hetzelfde is als de verzuring die je nu ziet. De huidige verzuring is een heel ander verschijnsel en heeft m.i. weinig/niets met roddel te maken, eerder met een maatschappelijk onbehagen en ontevredenheid.
Daar moet ik je gelijk geven.
Ik denk dan aan wat Mark Elchardus beschreef in zijn recente boeken: er is een gevoel van verlies bij grote delen van de bevolking, en ook een gevoel van in de steek gelaten te zijn door de elite.
Dat heeft dus niets met roddelen of dorspmentaliteit te maken.

Toegevoegd na 6 minuten 41 seconden:
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 13:30 Allez, nu is het echte werk begonnen met - op Vlaams niveau - Diependaele als informateur.
Hij is niet informateur, maar formateur, dat is dus een stapje verder.
Merk op dat ik hem voorspelde als toekomstig minister-president, de formateur wordt meestal minister-president, dus weer iets waar ik waarschijnlijk gelijk zal krijgen...
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 13:30 Zowel Vooruit als CD&V - dit laatste verwondert me niet want, net zoals dit al decennia het geval is zouden ze hun eigen moeder verkopen voor een ministerpost - zijn overstag gegaan voor de fameuze startnota van BDW.
Volgens analyses van de Stemtest komen de standpunten van Vooruit veel meer overeen met die van N-VA dan ze zelf willen doen geloven.
Ze moesten vooral het beeld bevestigd zien dat er met die nieuwe regering een breuk is met de regering Jambon, het gaat in de politiek vaak meer over perceptie en imago dan over wat anders.
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 13:30 Zijn de Conner en Melissa echte socialisten of zullen ze zoals hun voorvaderen ...
Moet je die vraag nog stellen? :lol:
Voor iemand als Conner Rousseau die er vooral hip wil uitzien, meer influencer is dan politicus, en zijn eigen kledinglijn heeft, zal het toch wel duidelijk zijn dat dat een kaviaarsocialist is?
https://www.hln.be/binnenland/conner-ro ... ~ad6030cc/
Het is niet iets dat ik wijlen Freddy Willockx zie doen...
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 13:30 terug vervallen in het platte salon-socialisme en zo een (semi-)liberaal beleid voluit steunen? Zo ja, dan is het bij de volgende verkiezingen m.i. voor hen terug naar 'af'. Zo neen, dan zijn we vertrokken voor zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lange tijd ...
Vooruit zit tegenwoordig meer op de populistische lijn van ten tijde van Stevaert.
Vraag is hoe ze federaal, waar massa's besparingen nodig zijn, dat gaan verkopen aan hun kiezers.

Toegevoegd na 11 minuten 32 seconden:
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 13:41 Goede connecties zijn een gemak maar ook zonder deze zal je als witte man kansen genoeg kunnen verzamelen.
Da's weer een vorm van woke anti-blank racisme, alsof je als blanke man alles in de schoot geworpen krijgt.
Als we met jouw redenering 100 jaar teruggaan in de tijd, toen er hier bijna geen mensen van kleur waren, moest dus elke blanke die niet gehandicapt of ziek was succesvol zijn.
Dat houdt natuurlijk geen steek, er was hier ook armoede.
Een zwarte of gele huidskleur belet jou ook niet om op te klimmen, maar je moet er wel iets voor doen, natuurlijk.
Zo zijn die poetshulpen met dienstencheques heel vaak nieuwkomers, die hogerop kunnen raken op het moment dat ze een cursus NT2 gaan volgen.
Als je natuurlijk blijft bij de pakken zitten, en die moeite niet wilt doen, kan het lang duren tegen dat je opklimt.
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 13:41 Verzuring is inderdaad gestegen omdat men het ook oppookt. Hoe vaak krijg je te horen dat het de fout is van... de Walen, de moslims, de sossen, de groenen, de LGBTQ+, de wokers,...
Vergeet het VB en extreem-rechts niet, hee, die krijgen bij jou altijd de schuld, zelfs als ze nooit meebesturen...
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 13:41 velen zijn dat gaan geloven. Veel liever dat dan eigen fouten aanpakken.
Maar dat geldt dus net zo goed voor de politiek.
Vanavond was het in De Afspraak met Geert Noels, Willy Claes, Geert Noels en Peersman.
De kritiek was er opnieuw dat problemen als de vergrijzing al decennialang gekend waren, en de aanpak daarvan in België niet gebeurd is, en elders wel.
Idem dito voor de puinhoop van de begroting.
Al datgene dat ik voor de verkiezingen gezegd heb, dus...
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 13:41 VB probeert die onvrede te capteren, niet om ze aan te pakken of op te lossen maar wel om ze te misbruiken voor een andere agenda. Het boerenprotest is er maar één voorbeeldje van. Men zet gewoon constant mensen tegen elkaar op met als doel chaos en afbraak.
Mensen die zeggen dat enkel blanke mensen kansen krijgen, zetten ook mensen tegen elkaar op.
Het is te gemakkelijk om alles in de schoenen van racisme en discriminatie te schuiven.
Zo zijn er bepaalde (meestal moslim-)landen waarvan de migranten niet willen dat hun vrouw werkt, uit overdreven jaloezie.
Dat zijn dus geen kansen die hen ontzegd worden door de maatschappij maar door hun eigen volk.

Toegevoegd na 2 minuten 16 seconden:
Dizzy schreef: 19 jun 2024, 14:20 nog eerder dat dan een vermindering van het wereldwijd unieke systeem van salariswagens, dat is het einde van de wereld in België :)
Je weet zo goed als ik dat de enige reden daarvoor is dat de gewone belastingen op loon veel te hoog liggen.
Als dat systeem hervormd wordt, kan er ongetwijfeld heel veel, ook qua salariswagens, mits de nodige uitdoofperiode, natuurlijk.

Toegevoegd na 42 seconden:
CCatalyst schreef: 19 jun 2024, 14:42
koenraaddeconinck schreef: 19 jun 2024, 14:00 De gevolgen zullen zich dan m.i. al manifesteren voor hen op het niveau van de gemeenteraadsverkiezingen.
Misschien een reden dat ze de boot gaan afhouden tot na de gemeenteraadsverkiezingen?
Ik denk dat dat moeilijk wordt, gezien we al op het strafbankje van Europa zitten (opnieuw, zoals voorspeld...)

Toegevoegd na 16 minuten 20 seconden:
Vaganzza schreef: 19 jun 2024, 07:51 Het gaat niet over perceptie, maar over de realiteit. Trouwens niet alleen voor de zij-instromers, ook voor de gewone lerarenopleiding. Die opleiding staat zo ver van de realiteit. Dat is al gigantisch lang zo, maar ik heb de indruk dat zelfs compleet incompetente mensen erdoor gelaten worden ondanks negatievere stage evaluaties. Vermoedelijk voor de hogescholen makkelijker (geen procedures, etc.), maar voor op de werkvloer is dat later niet anders dan problemen.
Ik ken veel studenten uit die opleiding.
Er wordt hier een heel negatief beeld opgehangen, terwijl de mensen die ik ken stuk voor stuk heel gemotiveerd zijn.
Zij weten ook heel goed dat in het onderwijs er veel taken bijkomen naast het lesgeven zelf.
Er zitten daar mensen tussen die vanuit de ziekteverzekering komen, sommigen uit de werkloosheid.
Anderen zijn bijv. verpleegster, maar willen later, mochten ze bijv. rugklachten krijgen, een deeltje lesgeven om het zo fysiek minder zwaar te maken.
Er zitten anderstaligen tussen, die ondanks de taalbarrière toch in het Nederlands les volgen.
Er zitten ook allochtonen tussen, jawel, zelfs moslims.

Maar daar zitten ook mensen tussen die snel afhaken, omdat ze het onderschat hebben.
Logisch ook, als je bijv. 30 jaar iets anders gedaan hebt, en je gaat plots weer keihard studeren, dan vergt dat toch wel een serieuze aanpassing.

Dat ze zomaar door stages gelaten worden, dat is totaal niet wat ik hoor.
Ze worden beoordeeld door zowel de school waar ze les geven, als door de onderwijsinstelling waar ze zelf les volgen.

Dat de opleiding wat minder theoretisch mag, dat klopt, maar als ze in de school van je vrouw nu al klagen dat ze "opvang" moeten doen, wat zou dat dan zijn als stagiaires nog eens een veelvoud stage moeten doen?
Wat ik heb van informatie:

Inleefstage (observeren):
Inloopstage (deels participeren, deels schoolbrede taken, deels lesgeven)
Didactische stages (voor het vak dat ze leren)
Integratiestage (finale stage, 24 uur lesgeven in totaal)
Diversiteitsstage (in contact komen met andere culturen / talen / ...)

Dat ze daar allemaal zomaar doorgelaten worden, daar geloof ik niets van.
Ik ken er immers genoeg die moeten stoppen omdat ze voor de theoretische gedeeltes niet slaagden.

Ik blijf bij mijn standpunt: als je al op voorhand zegt dat die zijinstromers maar niets zijn, dan kun je onmogelijk op een objectieve manier die zijinstromers begeleiden.
Als je natuurlijk mensen op hun uiterlijk beoordeelt, en ervan uitgaat dat een 40'er of 50'er al massa's ervaring heeft in het onderwijs, gewoon omwille van de leeftijd, tja, dan ben je fout bezig.
Je moet een zijinstromer die stage komt doen grotendeels gelijk behandelen als een gewone stagiair.

Toegevoegd na 13 uren 13 minuten 25 seconden:
En wat het onderwijs betreft, er is nu een positief PISA resultaat: Vlaamse scholieren doen het blijkbaar heel goed qua creatief denken.
De slechte PISA resultaten werden keer op keer aan de huidige minister van Onderwijs verweten, terwijl ik maar bleef uitleggen dat de PISA resultaten van 2024 het resultaat zijn van het onderwijs tot 10 jaar daarvoor.
Nu er een goed resultaat is in diezelfde PISA resultaten, is dat dan de verdienste van Ben Weyts?
Of geldt die logica bij jullie alleen als het om negatieve resultaten gaat?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 20 jun 2024, 12:20 Let op: reizen geeft wel vaak een verkeerd beeld van de wereld.
Als je op vakantie bent, dan moet je al niet werken, en de mensen waarmee je in contact komt, behandelen je als een toerist.
Een toerist is meestal welkom -tenzij het er te veel zijn- omdat die geld uitgeeft.
Zo zijn er mensen die ergens in een vreemd land als toerist rondwandelen, en de indruk hebben dat iedereen heel vriendelijk tegen hen is, veel vriendelijker dan in eigen land.
Ze besluiten er een zaak te beginnen.
Dan merken ze dat de attitude plots verandert.
Logisch, want in plaats van de toerist die geld uitgeeft, word je voor een aantal mensen plots een concurrent, en er zijn natuurlijk ook de mensen die vinden dat hun stad overspoeld wordt door buitenlanders.
Toerisme kan dus wel een verkeerd beeld geven.
Je maakt dezelfde fout als CCatalyst door "reizen" gelijk te stellen aan "toerisme".
Uiteraard kan je ook reizen zonder dat dit zelfs vakantie is.
Je kan bv. ook voor je werk de wereld (langdurig)rondreizen en dan het leven van elke dag van de locals leiden.
Of reizen als vakantie ver buiten het massatoerisme en de resorts en hotels die een afspiegeling zijn van de huiselijke omgeving.
Of beide voorgaanden ter plekke combineren.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat ivob zegt, er zijn veel vormen van toerisme maar wat hier eenzijdig belicht wordt is het massatoerisme, een commercieel gedrocht waarin mensen geduwd worden ter ere van de opbrengsten van enkele multinationals. Het zijn schoolreizen voor volwassenen aan volwassen prijzen. Uiteraard steek je daar veel minder op want je wordt in een bubbel gehouden waarbinnen je moet consumeren.

Gelukkig kan het ook anders. Boek zelf je vlucht en zoek ter plaatse waar je kan overnachten. Kies om bij mensen thuis te overnachten. Spendeer tijd door activiteiten samen met de locals te doen, mee werken in een plaatselijke school bijvoorbeeld. Je hebt ook vakantie maar het gaat trager en je krijgt veel meer authentieke input. Hoe verder je van de platgetreden paden kunt gaan, hoe meer kans je hebt op unieke ervaringen.

Iemand vertelde me ooit over een bestemming waar hij geweest was en het resort was afgeschermd met enorm hoge hekken, tegen de wilden zei hij! Ik vertelde hem dat ik er ook geweest was en dat ik bij de "wilden" thuis had overnacht en dat de muren dienden om zijn centen binnen het resort te houden, lachen, hij vooral groen :) Zeker toen hiij hoorde dat hij dubbel zoveel betaald had voor half de periode.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Zijn we niet ver aan't afdwalen? Nudge nudge... say no more...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 20 jun 2024, 13:30 Wat ivob zegt, er zijn veel vormen van toerisme maar wat hier eenzijdig belicht wordt is het massatoerisme, een commercieel gedrocht waarin mensen geduwd worden ter ere van de opbrengsten van enkele multinationals. Het zijn schoolreizen voor volwassenen aan volwassen prijzen. Uiteraard steek je daar veel minder op want je wordt in een bubbel gehouden waarbinnen je moet consumeren.
Goh ja, wat ik eens gedaan heb is doelbewust een reis boeken met een Portugees reisagentschap (agentschap 'Abreu', een rondreis op de Azoren).
Interessant, kon ik mijn Portugees eens oefenen (alle uitleg was in het Portugees), en heb je ook eens contact met andere toeristen.
Was een heel leuke ervaring, ik wist al dat dat gastvrije mensen waren, ik denk dat dat met Fransen op een reis in Frankrijk bijv. minder leuk zou geweest zijn.
Was wel grappig toen in het hotel iemand uit mijn streek mijn koffer zag met daarop mijn naam en gemeente.
Het blijft voor mij nog altijd een van de leukste reizen, ook al was dat dan een commerciële organisatie, het feit dat je eventjes uit je comfort zone komt, maakt het interessant.
Ik spreek dan wel heel goed Portugees (onlangs nog getolkt op het gemeentehuis voor een Braziliaanse die met een Vlaming trouwde, er waren wat familieleden van haar overgekomen die geen Nederlands kenden), maar het blijft toch een uitdaging om heel die uitleg met toch vaak specifieke woordenschat in een andere taal te horen.

Nu iedereen de kans gehad heeft om op te scheppen met zijn ruimdenkendheid kunnen we misschien terugkeren naar het topic?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 20 jun 2024, 13:33 Zijn we niet ver aan't afdwalen?
De Belgische verkiezingen 2024 zijn dan ook al geruime tijd geleden afgesloten.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef: 17 jun 2024, 15:40 Dus kom niet af met dat de Vlaming die nog in verkiezingen gelooft geen verandering wil. Dat men met particratische spelletjes een mogelijkheid gevonden heeft om de Vlaming alsnog geen verandering te geven en de macht toch weer bij dezelfden te houden terwijl men jubelt dat men de "winnaar" is, betekent niet dat de Vlaming geen duidelijk signaal voor verandering gegeven heeft. Het betekent alleen dat er in 2029 nog minder Vlamingen gaan geloven in democratie.
Met wie gaat het racistische VB een deal maken om een regering te vormen?
Hoe denk je dat andere landen in de EU gaan reageren als er separatische besluiten komen? Toch maar onze welvaart verkwanselen? Welke andere partij gaat willen meegaan in die zotternijen?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 17 jun 2024, 15:40 Dus kom niet af met dat de Vlaming die nog in verkiezingen gelooft geen verandering wil. Dat men met particratische spelletjes een mogelijkheid gevonden heeft om de Vlaming alsnog geen verandering te geven en de macht toch weer bij dezelfden te houden terwijl men jubelt dat men de "winnaar" is, betekent niet dat de Vlaming geen duidelijk signaal voor verandering gegeven heeft. Het betekent alleen dat er in 2029 nog minder Vlamingen gaan geloven in democratie.
Dat laatste durf ik niet te garanderen.
Ik denk dat de meeste Vlamingen die ontevreden waren, denken zoals ik.
Het bevalt hen misschien niet dat VB wordt uitgesloten, maar ze gaan wel die nieuwe regering een kans geven.
Dat komt ook omdat de nieuwe regeringen (in principe) een heel stuk rechtser gaan zijn dan die Vivaldi rommel, die noch vlees noch vis was.
Veel VB stemmers staan ook niet echt vijandig tegenover N-VA, ook al vinden ze dat ze het de voorbije regeerperiode niet altijd goed gedaan hebben.

Dus volgens mij zal alles afhangen van hoe deze nieuwe regeringen het doen.
Als ze er niet in slagen het begrotingsprobleem op te lossen, en er komt ook qua staatshervorming niet veel uit de bus, dan zal die tevredenheid inderdaad stijgen, zeker als er wel grote besparingen komen, maar er onvoldoende resultaat is qua begroting.
Natuurlijk, de burger voelt op zich niets van die cijfertjes (4,4% van het BBP of 3% of 2%...), maar het gaat om het perspectief.
Als dat tekort de goede kant opgaat, weet je dat we op goeie weg zijn.
Blijft dat tekort wat het is, of stijgt het nog, dan weet je dat alle inspanningen die op dat moment gebeurd zijn, tot niets geleid hebben.
heist_175
Moderator
Moderator

Het is anders de logica zelve dat we in Vlaanderen een linksere regering gaan krijgen, aangezien de vorige rechte(re) regering (NVA, OVLD & CDV) zowel als ploeg (optelsom) als de individuele partijen achteruit gegaan zijn. Het is niet realistisch om te hopen dat de sossen gaan toetreden tot een Vlaamse regering zonder bijsturingen in hun richting.
Sterker nog, maar hier komen we bij speculatie, het is goed mogelijk dat het rechtse beleid in Vlaanderen kiezers gillend heeft doen weglopen: geen bussen meer, geen betaalbare woningen (hallo sociale woningbouw, bevoegdheid van de vermoedelijke nieuwe MP).

Nogal logisch dat het er van afhangt hoe deze regeringen het gaan doen, in essentie staat of valt alles met vertrouwen. Met GLB is dat al een majeur probleem, hopelijk lukt het in Vlaanderen al wat beter. Aangezien niemand de noodzaak lijkt te voelen om over de Vlaamse onderhandelingen te lekken naar de pers, ziet het er goed uit.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Sorry maar die linkse partij heeft niet anders dan een flinke koers beloofd voor de verkiezingen, daarnaast is het niet moeilijk om vanuit een absoluut dieptepunt recht te veren. Ze hebben nog altijd bijna 10% minder nva. Zo links heeft vlaanderen niet echt gestemd lijkt me als je met nva en vb bijna 43% vd stemmen kan tellen..Trouwens ook cdenv heeft die flinke koers gepredikt voor de verkiezingen anders had het daar helemaal een ramp geweest...
Maw als je die logica zou hanteren vraagt vlaanderen vooral een flinke koers en geen linkse koers...

Tom
heist_175
Moderator
Moderator

Denk je echt dat NVA en CDV de linkse sossen erbij hebben gehaald om een rechtsere koers te varen :)?
Ik snap dat BDW niet met de racisten wil regeren, maar de consequentie is dan wel dat er andere partijen mee het beleid gaan bepalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 21 jun 2024, 07:38 Het is anders de logica zelve dat we in Vlaanderen een linksere regering gaan krijgen, aangezien de vorige rechte(re) regering (NVA, OVLD & CDV) zowel als ploeg (optelsom) als de individuele partijen achteruit gegaan zijn.
Ja, maar anderzijds is er Europa dat België zoals ik voorspelde vóór de verkiezingen op het Europese strafbankje gezet.
Dat betekent besparingen.
Het interesseert Europa niet of daar nu een linkse, een flinkse, een rechtse of een averechtse regering zit.
Vooruit zal een links liedje zingen, maar er zal bespaard worden, want veel extra belastingen kunnen er niet meer bijkomen, we zijn al meervoudig wereldkampioen op dat vlak.
En ja, natuurlijk, het is België dat op het strafbankje zit, en Vlaanderen niet, maar het resultaat van België wordt wel bepaald door het resultaat van alle deelstaten.
In het verleden heeft Vlaanderen altijd moeten zijn steentje bijdragen, meer dan andere gewesten.
Dat gaat ongetwijfeld opnieuw zo zijn.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 07:38 Het is niet realistisch om te hopen dat de sossen gaan toetreden tot een Vlaamse regering zonder bijsturingen in hun richting.
Natuurlijk, maar het is een illusie te denken dat er dan niet meer bespaard zal moeten worden.
Die 5 indexsprongen zullen er niet komen, en dat is ook exact wat ik voorspeld heb vóór de verkiezingen.
Misschien toch nog 1 of 2, maar veel kans dat ze er gewoon niet komen.
Maar dan zal het geld wel weer elders moeten gevonden worden.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 07:38 Sterker nog, maar hier komen we bij speculatie, het is goed mogelijk dat het rechtse beleid in Vlaanderen kiezers gillend heeft doen weglopen: geen bussen meer, geen betaalbare woningen (hallo sociale woningbouw, bevoegdheid van de vermoedelijke nieuwe MP).
Zoals altijd heeft iedereen zijn eigen veronderstellingen over waar winst en verlies vandaan komt.
Er zijn er ook die zeggen dat het terug opveren in de peilingen toen Conner Rousseau terug was, precies komt omdat sommige kiezers wel eens waren met zijn racistische uitspraken.
Uiteindelijk kun je je de vraag stellen waarom het weer beter ging toen hij terug was, want Melissa De Praetere zette de linkse thema's toch veel meer op de agenda dan mateke matrak?
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 07:38 Nogal logisch dat het er van afhangt hoe deze regeringen het gaan doen, in essentie staat of valt alles met vertrouwen. Met GLB is dat al een majeur probleem, hopelijk lukt het in Vlaanderen al wat beter. Aangezien niemand de noodzaak lijkt te voelen om over de Vlaamse onderhandelingen te lekken naar de pers, ziet het er goed uit.
Ik hoop dat de partijen nu beseffen dat die politieke spelletjes hen op langere termijn geen winst opleveren.
Al die spelletjes waarbij de ene Vivaldi partij de andere stokken in de wielen stak, hebben er niet toe geleid dat die regering is vooruit gegaan, wel integendeel.
Het getuigt van weinig intelligentie vanuit Vooruit om nu GLB aan te vallen, wie weet zijn we dan weer vertrokken voor 5 jaar bekvechten, stokken in de wielen steken en immobilisme.
Leren uit je fouten, is dat zo moeilijk voor politici?

Toegevoegd na 1 minuut 21 seconden:
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 08:56 Denk je echt dat NVA en CDV de linkse sossen erbij hebben gehaald om een rechtsere koers te varen :)?
Natuurlijk niet, ze moesten alleen nog een partij hebben om aan hun meerderheid te komen, en liefst niet de VLD want daar hadden ze nog een eitje mee te pellen.
Het is niet dat ze zo hoog oplopen met die sossen.
heist_175
Moderator
Moderator

boulder schreef: 21 jun 2024, 09:31 Ik hoop dat de partijen nu beseffen dat die politieke spelletjes hen op langere termijn geen winst opleveren.
Al die spelletjes waarbij de ene Vivaldi partij de andere stokken in de wielen stak, hebben er niet toe geleid dat die regering is vooruit gegaan, wel integendeel.
Je refereert naar Vivaldi, maar de Vlaamse regering is ook behoorlijk onderuit gegaan, door datzelfde bekvechten.
Het is een schoolvoorbeeld van game theory en meer specifiek prisoner's dilemma.
boulder schreef: 21 jun 2024, 09:31 Het getuigt van weinig intelligentie vanuit Vooruit om nu GLB aan te vallen, wie weet zijn we dan weer vertrokken voor 5 jaar bekvechten, stokken in de wielen steken en immobilisme.
Is het niet eerder GLB die het probleem is? Probeer met zo'n ongeleid projectiel eens iets op poten te zetten?
Als vertrouwen de basis is, zit je met GLB alvast gebeiteld voor een barage aan problemen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 21 jun 2024, 09:39
boulder schreef: 21 jun 2024, 09:31 Ik hoop dat de partijen nu beseffen dat die politieke spelletjes hen op langere termijn geen winst opleveren.
Je refereert naar Vivaldi, maar de Vlaamse regering is ook behoorlijk onderuit gegaan, door datzelfde bekvechten.
Het is een schoolvoorbeeld van game theory en meer specifiek prisoner's dilemma.
Je slaagt er niet in fouten toe te geven, het enige dat je doet is zeggen dat het elders ook zo is.
Heel dwaas, klaar om dezelfde fouten opnieuw te maken dus...
boulder schreef: 21 jun 2024, 09:31 Het getuigt van weinig intelligentie vanuit Vooruit om nu GLB aan te vallen, wie weet zijn we dan weer vertrokken voor 5 jaar bekvechten, stokken in de wielen steken en immobilisme.
Is het niet eerder GLB die het probleem is? Probeer met zo'n ongeleid projectiel eens iets op poten te zetten?
Als vertrouwen de basis is, zit je met GLB alvast gebeiteld voor een barage aan problemen.
Opnieuw, dezelfde arrogante, dwaze houding.
MR, onder leiding van GLB, heeft de verkiezingen in Wallonië overduidelijk gewonnen.
De winnaar schofferen is de ideale voorzet om een nieuw kibbelkabinet te maken, en tegen de Franstalige kiezer zeg je dan eigenlijk dat je hun keuze niet respecteert, gelijkaardig aan de manier waarop N-VA en De Wever gedemoniseerd werden in Franstalig België.
Gaat Vooruit of de burger daar beter van worden?
heist_175
Moderator
Moderator

boulder schreef: 21 jun 2024, 10:09
Je slaagt er niet in fouten toe te geven, het enige dat je doet is zeggen dat het elders ook zo is.
Heel dwaas, klaar om dezelfde fouten opnieuw te maken dus...
Het is u misschien ontgaan, maar ik zit noch zat in een regering :).
Het staat de partijen vrij om hun manier van samenwerken te kiezen, ik werk op een andere manier met teamleden en collega's :).
Het probleem dat jij aanhaalde, en dat zich zowel federaal als Vlaams voordeed, is een schoolvoorbeeld van de theorie die ik hierboven tipte. Ik kan alleen maar hopen dat de volgende ploegen kiezen voor een andere manier van samenwerken.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 09:39 Is het niet eerder GLB die het probleem is? Probeer met zo'n ongeleid projectiel eens iets op poten te zetten?
Opnieuw, dezelfde arrogante, dwaze houding.
Ik zou dat niet arrogant noemen.
Het is gewoon een feitelijke vaststelling, die BDW jaren geleden al de wereld instuurde, dat GLB onbetrouwbaar is.
Het is aan de MR (en dus GLB zelf) om een manier van werken te definiëren die voor de MR de beste resultaten oplevert. Een kibbelregering heeft GLB blijkbaar geen windeieren gelegd, dus dat voorspelt niet veel goeds?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, daar dacht ik ook aan. BDW zei ooit dat met die man niets aan te vangen is. Nu zal hij toch met hem moeten werken en de vraag is hoe lang dat goed zal gaan. GLB voert oppositie tegen de meerderheid waar hij zelf deel van uitmaakt, tja. Met zo'n vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 21 jun 2024, 10:44 Het is u misschien ontgaan, maar ik zit noch zat in een regering :).
Ja, maar ik denk dat je dezelfde houding hebt als diegene in Vooruit die die dwaze houding verkondigen.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 10:44 Het staat de partijen vrij om hun manier van samenwerken te kiezen, ik werk op een andere manier met teamleden en collega's :).
Wel vreemd dat je dan niet in staat bent van na verkiezingen met een schone lei te beginnen.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 10:44 Het probleem dat jij aanhaalde, en dat zich zowel federaal als Vlaams voordeed, is een schoolvoorbeeld van de theorie die ik hierboven tipte. Ik kan alleen maar hopen dat de volgende ploegen kiezen voor een andere manier van samenwerken.
Door te beginnen met de tegenstrever te schofferen?
Goed bezig...
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 10:44 Ik zou dat niet arrogant noemen.
Ik wel, het is niet aan een Vlaamse partij om te zeggen hoe de Franstaligen moeten stemmen, of om te zeggen dat diegene waarvoor ze gekozen hebben, niet deugt.
Vooruit moet ook niet te hoog van de toren blazen, ze zijn een paar procentjes vooruit, maar het is niet dat ze de grote winnaar zijn.
heist_175 schreef: 21 jun 2024, 10:44 Een kibbelregering heeft GLB blijkbaar geen windeieren gelegd, dus dat voorspelt niet veel goeds?
Je gaat die kibbelregering zeker en krijgen met een houding waarbij je de tegenstrever schoffeert.
Na de verkiezingen was Bouchez veel minder op confrontatie uit, en nu gaat Vooruit hem wat jennen.
Hoe stom kun je zijn...
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”