Hier is de verjaardag van 2j al gepasseerd hoor. Fiberklaar klaart het niet.Tazmanian79 schreef: 30 apr 2024, 11:13Antwoord van de installateur voor mijn regio (Dendermonde):Tazmanian79 schreef: 05 apr 2024, 10:33 In mijn straat liggen de wachtbuizen van 'Mei '22. Paar maand later zijn ze komen kijken en foto's nemen om de kabel tot in het huis te brengen.
Tijdens de voorstelling gingen de eerste aansluiting Q4 '22 zijn.
Nou, sindsdien niets meer van gehoord, geen kabel huis binnen.
Als het Q4 '24 wordt zal ik al blij zijn ....
Voeding gaan we deze maand blazen, daarna moeten we de kabels nog blazen.
Wij schatten na 2 maanden.
Fiberklaar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Even alle feiten op een rijtje zetten:stefan1234 schreef: 28 apr 2024, 18:32Dat beweer ik nergens. Wat ik beweer is dat er twee manieren zijn om naar een verschil te kijken: de een is te veel naar de ene kant, of de ander is te veel naar de andere kant. "Alle anderen doen X" is geen goed argument. Wat ik wel beweer: aan jouw stijl kan ik heel duidelijk afleiden dat jij iemand bent die er op gebrand is zo snel mogelijk fiber te nemen, en die boos is op iedereen die dat dreigt te vertragen. En vervolgens kom je met samenzweringstheorien en ongefundeerde beweringen om jezelf en anderen op te draaien met het idee dat er je een groot onrecht aangedaan is.tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Eigenlijk zeg je hiermee dat alle gemeentes waaronder duffel idioten zijn dat ze een vergunning gegeven hebben...Je punt zijnde?tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 In duffel heb ik trouwens tot mijn 6j gewoond id kiliaanstraat en.naar de school om de hoek daar geweest.De oorspronkelijke bewering was niet dat "ze in alle buurgemeenten al gestart zijn". De oorspronkelijke bewering was dat "Fiberklaar alle buurgemeenten al gedaan heeft".tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Zoals gezegd in alle buurgemeenten zijn ze al gestart, in boom ligt het op bepaalde plaatsen zelfs al binnen.In rumst moet de eerste spade nog gestoken worden...Het feit is dat ons gemeentebestuur eist dat er eerst een volledige staat wordt opgemaakt van alle voetpaden, dat dan de werken mogen starten en dan opnieuw een volledige staat met als resultaat dat ze verder uitrollen in andere gemeentes...Dit is een voorbeeld van een ander hedendaags politiek fenomeen: procedurele criteria (in dit geval: de eis tot meer communicatief volume) inroepen om een klimaat van verdachtmaking te scheppen. De redenering is: ik krijg niet wat ik wil, dus er is stront aan de knikker. Als er geen stront aan de knikker zou zijn, waarom weigeren ze dan te communiceren? Een eigenschap van een eis die geconditioneerd is door samenzweringsdenken, is dat die nooit definitief bevredigd kan worden. Rumst maakt het niet gemakkelijk genoeg voor Fiberklaar zodat ik geen fiber kan krijgen, ergo er is stront aan de knikker. Wat ze communiceren (de publiek toegankelijke documenten en vergaderingen) bevat geen gewijs daarvan, ergo ze hebben niet genoeg gecommuniceerd, want anders zou de communicatie wel bewijs bevatten van wat ik wil geloven. Dan eis ik meer communicatie, maar op een gegeven begin ik zoveel procedurele activiteit te generen dat ze mijn eis tot meer communicatief volume niet meer kunnen inwilligen, en dat is dan bewijs dat er stront aan de knikker hangt. Wat je hier ziet m.a.w. is hoe truther-logica een volstrekt normaal denkpatroon geworden is.tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Wat me vooral stoort is dat het gemeentebestuur hier 0 communiceert..ze beseffen dus maar al te goed dat er str aan de knikker is als dit uitkomt... Stel je maar is voor dat gemeentebesturen zo zouden gehandeld hebben.ivm riolering of gas of elektriciteit of tv kabel...dat is allemaal normaal nu dat dat onder de grond steekt maar how als je iets over fiber zegt...
Begin 2022 vraagt Fiberklaar aan de bewoners van Aarstelaar en Rumst of we interesse hebben in fiber..
We zijn de allereertse gemeentes in de hele regio die gevraagd worden..
De burgers van deze gemeentes zeggen ja, en al onmiddelijk verschijnt er een artikel van onze huidige NVA burgemeester dat hij al zeker niet staat te springen om dat goed te keuren...
Ondertussen zijn we meer dan 2jaar verder, Aartselaar is de uitrol al een groot stuk gedaan (of de kabels trekken toch).
In de gemeentes Boom, Niel, Schelle, Duffel, Kontich waar later een bevraging is geweest is ondertussen de uitrol vollop bezig hier in Rumst niks, nada nul......
Na navraag bij Fiberklaar krijg ik als antwoord, zodra de vergunning er is starten we met de uitrol, de gemeente zegt bwa de onderhandelingen zijn veel lastiger dan verwacht.. Tja wad had je gedacht, veel gemeentes doen niet lastig, zijn niet oerconservatief en geven de goedkeuring...
Jij stelt in twijfel of ik wel van Rumst ben, jij haalt hier dingen boven over complottheorieen... ik vraag me af waar dit vandaan komt...
Het is toch wat het is, het gemeentebestuur weigert die vergunnign af te leveren...
Ik zal u zeggen waarom er nul communicatie is, gewoon omdat men schrik heeft over de impact op de verkiezingen, niks meer of minder...
Ik vraag me echt af waarom jij hier zo een aanvallen lanceert op de vermelding dat het gemeentebestuur van Rumst blijft weigeren een vergunning af te leveren aan fiberklaar... Daar kan toch geen twijfel over zijn, in alle buurgemeentes is de uitrol vollop bezig en daarnaast zowel de gemeente als fiberklaar zeggen daar het zelfde, geen vergunning...
Tom
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 6 keer
Nog even een update hier:
- 12 februari: fiber doorgeblazen en binnengetrokken maar lag deels bloot in de grond en 6 putopeningen moeten maken toen.
- 15 maart: nieuwe ploeg die zei dat ze het opnieuw moesten doen en het vorige gepruts was (leek me ook wel zo: fiber bloot in de modder ...): terug 5 putopeningen en 500 meter fiber geblazen. Quasi heel de dag werk gehad maar fiber zat dan mooi tot aan mijn rack.
- 2 mei: vandaag zag ik weer een andere ploeg voor mijn huis de put open doen: blijkbaar moesten ze de fiber opnieuw inblazen want hadden doorgekregen dat hij ergens geknakt zit (via de lasser vermoedelijk). Dus nu hebben ze terug gans de eind geblazen en ligt nu opgerold voor de volgende ploeg die ze dan in huis moet brengen.
Terug 5 putopeningen in de straat.
Heb er weinig vertrouwen als die fiber zo snel kapot gaat.
Snap ook eerlijk gezegd gans het proces niet met de ducts die ze dan aan elk huis moeten opensnijden om juiste strootje uit te halen.
Schiet nog weinig duct over en zo maken ze snel dingen kapot.
Enfin ik zal nog maar wat geduld oefenen, gelukkig werkt telenet de laatste tijd terug stabieler (nu de grote straatwerken van fiberklaar afgerond zijn raken ze ook de coax niet meer).
Gr,
Nick
- 12 februari: fiber doorgeblazen en binnengetrokken maar lag deels bloot in de grond en 6 putopeningen moeten maken toen.
- 15 maart: nieuwe ploeg die zei dat ze het opnieuw moesten doen en het vorige gepruts was (leek me ook wel zo: fiber bloot in de modder ...): terug 5 putopeningen en 500 meter fiber geblazen. Quasi heel de dag werk gehad maar fiber zat dan mooi tot aan mijn rack.
- 2 mei: vandaag zag ik weer een andere ploeg voor mijn huis de put open doen: blijkbaar moesten ze de fiber opnieuw inblazen want hadden doorgekregen dat hij ergens geknakt zit (via de lasser vermoedelijk). Dus nu hebben ze terug gans de eind geblazen en ligt nu opgerold voor de volgende ploeg die ze dan in huis moet brengen.
Terug 5 putopeningen in de straat.
Heb er weinig vertrouwen als die fiber zo snel kapot gaat.
Snap ook eerlijk gezegd gans het proces niet met de ducts die ze dan aan elk huis moeten opensnijden om juiste strootje uit te halen.
Enfin ik zal nog maar wat geduld oefenen, gelukkig werkt telenet de laatste tijd terug stabieler (nu de grote straatwerken van fiberklaar afgerond zijn raken ze ook de coax niet meer).
Gr,
Nick
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Wat een verhaal. Het gaat hier duidelijk om werkvolk dat totaal onbekwaam is om glasvezelkabel te blazen.nickdd schreef: 02 mei 2024, 14:41 Heb er weinig vertrouwen als die fiber zo snel kapot gaat.
Fiberklaar heeft precies een groot tekort aan bekwame aannemers.
Nochtans zijn de ducts, bij correcte aanleg, zeker meer dan sterk genoeg om de glasvezelkabel te beschermen. Veel sterker dan een losse coaxkabel of UTP-kabel die ook soms gewoon in de grond ingegraven wordt.
De duct onder de stoep op straat is een multiduct met doorgaans 24 individuele microducts van 7 mm diameter en een wanddikte van 4 mm harde plastic (HDPE).
Die microduct van 4 mm harde plastic krijg je in principe niet zomaar kapot, dit is voldoende sterk maar dan moet je wel steeds de buigradius respecteren, je mag dus geen scherpe bochten maken want dan knakt het.
Bij een correcte aanleg is de fiberaansluitkabel (2.8 mm) dus over het volledige tracé beschermd door een omhullende laag van 4 mm harde plastic.
Persoonlijk raad ik wel aan om op je privé-terrein je individuele microduct van 7mm in een beschermende buis van 50 mm te leggen. Of minstens een plannetje bij te houden met het exacte tracé van de microduct. Want met een graafmachine kan je die microduct inderdaad wel doortrekken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Of het een gebrek aan bekwame mensen is of een gebrek aan goedkope mensen, dat laat ik toch even in het midden.
If you pay peanuts...
J.
If you pay peanuts...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
Wel dat is het geval: ik zit wat verder van straat (40 meter) maar heb een 50mm pvc buis naar de voorkant. Daarin zit ook de PE16 coax van telenet (in gebruik) en oranje smarttube van proximus (niet in gebruik).raf1 schreef: 02 mei 2024, 15:16 Persoonlijk raad ik wel aan om op je privé-terrein je individuele microduct van 7mm in een beschermende buis van 50 mm te leggen. Of minstens een plannetje bij te houden met het exacte tracé van de microduct. Want met een graafmachine kan je die microduct inderdaad wel doortrekken.
Door het gepruts van een 1e ploeg die connectoren gebruikt hadden zit de eerste blauwe microduct vast en krijg je die er niet meer uit.
De vorige ploeg heb ik dan maar mijn smarttube van proximus laten gebruiken als "trekdraad" en zo een nieuwe microduct er aan vast getaped.
Gelukkig zit die er nog in, maar aan de straatkant hebben ze alweer allerlei nieuwe connectoren gestoken en overal putopeningen. Om moedeloos van te worden als ik het zo zie.
Afstand tot kast iets iets van 420 meter maar ondertussen zitten daar zeker al 15 connectoren tussen: overal de grote duct opengemaakt en dan met wat geluk kunnen ze 100 meter verder blazen.
Enfin niet zoals het hoort lijkt me.
Het grappige is ook dat elke nieuwe ploeg over de vorige ploeg zegt dat het prutsers waren.

- raf1
- Elite Poster
Ojee, ongelofelijk prutswerk van meerdere teams over een periode van meerdere maanden. Dit gaat mijn verstand te boven.
De bestaande Proximus-smarttube met een 10-7mm reductieconnector aan de 7mm Fiberklaar-microduct koppelen aan de rooilijn was te eenvoudig zeker?
Dat de multiduct op openbaar domein op verschillende plaatsen geblokkeerd zit is één ding. Maar op privé-terrein lag eigenlijk alles perfect klaar om zonder graafwerken de fiber binnen te blazen.
Soit, uiteindelijk maakt deze prutsboel wellicht weinig uit want de signaalmeting van de fiber (OTDR) moet sowieso binnen de normen vallen om je aansluiting in dienst te kunnen stellen. Anders mogen ze nog eens opnieuw proberen.
Benieuwd naar het vervolg.
De bestaande Proximus-smarttube met een 10-7mm reductieconnector aan de 7mm Fiberklaar-microduct koppelen aan de rooilijn was te eenvoudig zeker?
Dat de multiduct op openbaar domein op verschillende plaatsen geblokkeerd zit is één ding. Maar op privé-terrein lag eigenlijk alles perfect klaar om zonder graafwerken de fiber binnen te blazen.
Soit, uiteindelijk maakt deze prutsboel wellicht weinig uit want de signaalmeting van de fiber (OTDR) moet sowieso binnen de normen vallen om je aansluiting in dienst te kunnen stellen. Anders mogen ze nog eens opnieuw proberen.
Benieuwd naar het vervolg.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Tja, opnieuw proberen tot het zo kapot is dat het onbruikbaar is 'ze' het opgeven?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Zal mijn fibersaga eens neerpoten hier.
Oktober 2023: Jacops niet komen opdagen op installatieafspraak, contact genomen, en bleek dat ze niet gestart waren owv het slechte weer (regen). Nu, die dag had ik speciaal verlof genomen om thuis te kunnen zijn. Wel grappig als er een bestelwagen wat verderop staat met Jacops op en werkvolk in dat op hun gsm zit te spelen. Als je honden hebt moet je een paar keer per dag buiten ermee, vandaar dat ik dit opgemerkt heb.
Maart 2024: Plots een e-mail op een vrijdagavond of ze de week erop konden komen voor de installatie, spijtig genoeg zat wie werkweek volgeboekt voor mij
Mei 2024: afspraak 21 mei, kom ik gisteren om 14u thuis, staat er een bestelwagen voor de oprit. Jawel voor de installatie natuurlijk. Was maar 1 werkman en die wou aan de gevel beginnen, terwijl op het dossier duidelijk stond met foto's om langs de kelder te gaan want van daaruit kunnen de appartementen bereikt worden. Aangezien er een taalprobleem was heeft de man zijn baas opgebeld en heb ik dat netjes uitgelegd. Blijkt dat dit een andere onderaannemer is die dossiers van Jacops opneemt die blijven liggen zijn overgenomen heeft omdat er veel informatie en status van dossiers foutief zouden zijn.
Nu de fiber ligt binnen tot in het gebouw, maar te ondiep. Als je geen compressor of grondraket hebt en nu ligt die dus maar op een paar centimeter onder de oprit. Dus bij de minste graafwerken gaat die kabel over zijn. Kan de werkman niet aan doen als de baas de juiste materialen niet voorziet om je werk efficiënt uit te voeren.
Ik vraag me alleen af of ik hen best contacteer, maar dan moet de boel opnieuw open....
Oktober 2023: Jacops niet komen opdagen op installatieafspraak, contact genomen, en bleek dat ze niet gestart waren owv het slechte weer (regen). Nu, die dag had ik speciaal verlof genomen om thuis te kunnen zijn. Wel grappig als er een bestelwagen wat verderop staat met Jacops op en werkvolk in dat op hun gsm zit te spelen. Als je honden hebt moet je een paar keer per dag buiten ermee, vandaar dat ik dit opgemerkt heb.
Maart 2024: Plots een e-mail op een vrijdagavond of ze de week erop konden komen voor de installatie, spijtig genoeg zat wie werkweek volgeboekt voor mij
Mei 2024: afspraak 21 mei, kom ik gisteren om 14u thuis, staat er een bestelwagen voor de oprit. Jawel voor de installatie natuurlijk. Was maar 1 werkman en die wou aan de gevel beginnen, terwijl op het dossier duidelijk stond met foto's om langs de kelder te gaan want van daaruit kunnen de appartementen bereikt worden. Aangezien er een taalprobleem was heeft de man zijn baas opgebeld en heb ik dat netjes uitgelegd. Blijkt dat dit een andere onderaannemer is die dossiers van Jacops opneemt die blijven liggen zijn overgenomen heeft omdat er veel informatie en status van dossiers foutief zouden zijn.
Nu de fiber ligt binnen tot in het gebouw, maar te ondiep. Als je geen compressor of grondraket hebt en nu ligt die dus maar op een paar centimeter onder de oprit. Dus bij de minste graafwerken gaat die kabel over zijn. Kan de werkman niet aan doen als de baas de juiste materialen niet voorziet om je werk efficiënt uit te voeren.
Ik vraag me alleen af of ik hen best contacteer, maar dan moet de boel opnieuw open....
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@koenraaddeconinck Ik zie nu dat er een POP werd aangevraagd thv Carrefour Ter Linden, maar die is geweigerd:
https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... d-aanvraag
https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... d-aanvraag
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Dank voor de reactie ! Die was dus als wijk-POP bestemd ...TheCeet schreef: 03 mei 2024, 22:13 @koenraaddeconinck Ik zie nu dat er een POP werd aangevraagd thv Carrefour Ter Linden, maar die is geweigerd
Ik snap niet goed als ik de foto's bekijk waarom ze geweigerd hebben. De opstelling lijkt me vrij discreet, m.a.w. esthetisch impact op het landschap lijkt me beperkt. Andere milieu-overwegingen doen er niet toe want komt de POP daar niet dan komt hij toch ergens anders in de buurt?
Dus opnieuw vertraging voor Fiberklaar en Solutions30 of dienen die aanvragen in voor plaatsing van wijk-POP's op meerdere plaatsen in een buurt voor het geval een weigering volgt op een bepaalde lokatie? ... Zal dus Q4 van dit jaar maar vergeten zeker en verder aanmodderen met TN?
Nochtans blijft op de site van PX bij input van mijn adres staan "dat fiber binnenkort beschikbaar zal zijn". En als ik naar de business site ga van PX dan heb ik al enkele keren de melding gehad dat fiber beschikbaar is ...
Alleen ... 'binnenkort' is voor PX blijkbaar een zeeeeeeeeeeeeeeer relatief begrip. Idem voor EPDNET. Daar lees ik "weldra zal fiber beschikbaar zijn op uw adres". Waarom kunnen ze mensen nu niet eens bij benadering correct informeren? Ik weet het, op enkele maanden na kunnen ze het allemaal ook niet voorspellen maar semester 1 of 2 van een jaar zou toch al "datum bij benadering" haalbaar moeten zijn of zie ik dit nu verkeerd?
- raf1
- Elite Poster
In Nieuwerkerken komt er nog een andere wijkPOP op de parking van de voetbal. Die moet alleen nog geplaatst worden, de vergunning en opstalovereenkomst met de stad zijn al in orde. (zie https://raadpleeg-aalst.onlinesmartciti ... .0284.9284)
De wijkPOP achter Carrefour Ter Linden is voorlopig geweigerd omdat die een halve meter over een wandelpad van het park komt ((staat in het dossier: https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... GBKK5e53VA). Als ze die enkele meters opschuiven, zal het wel in orde komen.
Ik denk dat Q4 wel haalbaar is.
De wijkPOP achter Carrefour Ter Linden is voorlopig geweigerd omdat die een halve meter over een wandelpad van het park komt ((staat in het dossier: https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... GBKK5e53VA). Als ze die enkele meters opschuiven, zal het wel in orde komen.
Ik denk dat Q4 wel haalbaar is.
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor uw reactie Raf !
Excuus, dat ivm. het wandelpad had ik niet meteen opgemerkt toen ik het dossier doornam. Ik merk dat het hier in de streek dus al bij al goed opschiet.
Heb dus ook weer enkele bronnen waar ik de evolutie van het netwerk mee kan opvolgen. Stilaan komt dus redding in zicht.
Excuus, dat ivm. het wandelpad had ik niet meteen opgemerkt toen ik het dossier doornam. Ik merk dat het hier in de streek dus al bij al goed opschiet.
Heb dus ook weer enkele bronnen waar ik de evolutie van het netwerk mee kan opvolgen. Stilaan komt dus redding in zicht.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik had gisteren een afspraak voor de installatie tussen 8 en 17 uur. Niemand gezien.
Om 21:49 een email ontvangen "Interventie op je Proximus-diensten":
Om 21:49 een email ontvangen "Interventie op je Proximus-diensten":
In de bijlage:Beste klant,
Onlangs kwam ik bij je langs.
Hierbij vind je, ter bevestiging, een overzicht van wat ik allemaal heb gedaan en welk materiaal ik heb geïnstalleerd of terug meegenomen.
Met vriendelijke groeten,
Je Proximus-technicus
Tweede email ontvangen "Vervolg van uw installatie":Beste klant,
Op 16/05/2024 20:42:00 kwam ik bij je langs.
Hieronder vind je een lijst van de interventies:
Ik kon de interventie nog niet (volledig) afwerken.
We contacteren je om een nieuwe afspraak te maken met een collega-infrastructuurspecialist (als dit nog
niet gebeurd is).
Fijne dag nog,
Je Proximus-technicus
Ik ben benieuwd wanneer ze mij gaan contacteren ...Beste klant,
Onze technicus is bij u langsgekomen op donderdag, 16 mei 2024 om uw Proximus-diensten te installeren.
Om de installatie af te ronden, moet opnieuw een technicus bij u langskomen
Onze klantendienst zal zo snel mogelijk contact opnemen met u om een nieuwe afspraak vast te leggen.
Bedankt voor uw begrip.
Met vriendelijke groeten,
Het Proximus-team
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
Hier - Aalst 9300 - sedert vorige week de melding bij 'check beschikbaarheid fiber van PX' dat in september gestart wordt met de werken in de buurt. Hout vasthouden zeker ... ?
Er zijn al enkele wijk ROPs geplaatst en nu bekabeling. Blijf hopen op Q4, zoals door ook Raf1 als haalbaar / realistisch geacht.
Er zijn al enkele wijk ROPs geplaatst en nu bekabeling. Blijf hopen op Q4, zoals door ook Raf1 als haalbaar / realistisch geacht.
-
- Plus Member
Maandje verder sinds de vorige interventie en vandaag kwam er iemand voor de huisaansluiting:
Hij was alleen en zonder toestel om fiber te blazen: er lag 70 meter opgerold in ingegraven bakje aan straat.
We hebben dan de oude fiber van de vorige ploeg als trekkabel kunnen gebruiken (blijkbaar is dat touwtje/trekkoord in die fiberkabel steviger dan gedacht).
Ik heb dan van binnen stevig moeten trekken en hij duwen maar het is uiteindelijk gelukt.
ONTP geplaatst.
Maar toen hij testte met een laserlicht kon de andere kant nergens licht zien uitkomen.
Komt nog voor. Vermoedelijk heeft Jacops dus nog niet gelast in de EVP-bak.
Benieuwd wanneer dat nu zal gebeuren en als dan alles werkt zou ik eindelijk aansluitbaar moeten zijn.
Zal dus 2 jaar volledige doorlooptijd zijn. Gelukkig dat mijn Telenet verbinding terug stabiel is en er dus geen haast achter zit.
Hij was alleen en zonder toestel om fiber te blazen: er lag 70 meter opgerold in ingegraven bakje aan straat.
We hebben dan de oude fiber van de vorige ploeg als trekkabel kunnen gebruiken (blijkbaar is dat touwtje/trekkoord in die fiberkabel steviger dan gedacht).
Ik heb dan van binnen stevig moeten trekken en hij duwen maar het is uiteindelijk gelukt.
ONTP geplaatst.
Maar toen hij testte met een laserlicht kon de andere kant nergens licht zien uitkomen.
Komt nog voor. Vermoedelijk heeft Jacops dus nog niet gelast in de EVP-bak.
Benieuwd wanneer dat nu zal gebeuren en als dan alles werkt zou ik eindelijk aansluitbaar moeten zijn.
Zal dus 2 jaar volledige doorlooptijd zijn. Gelukkig dat mijn Telenet verbinding terug stabiel is en er dus geen haast achter zit.
-
- Elite Poster
Het verder verloop hier = westelijke kant Aalst: werken in de wijk starten in september en in oktober is onze straat aan de beurt als alles volgens planning verloopt.
Een buur die de stap wou zetten naar PX heeft eveneens vernomen dat men hier niet meer gaat investeren in noodzakelijke herstellingswerken aan het VDSL- netwerk gezien de nakende komst van fiber.
Ik heb nog eens gemaild naar FK en kreeg antwoord van Solutions30 dat overeenstemt met hoger vermelde tinming.
@Raf1: ik heb nog eens gebeld ook naar Solutions30 maar daar wisten ze niet van de weigering door het Aalsters statdsbestuur van een vergunning voor de plaatsing van de wijk-ROP, hetgeen me logisch lijkt. Ze gaven aan dat dit hen niet hoeft te beletten om verder al de nodige bekabeling te voorzien. Over Q4 durfden ze geen 100% uitsluitsel geven maar ze sloten het zeker ook niet uit ...
Hout vasthouden zeker en hopen dat ...
Parallel met de nakende komst van Fiber hier, om de 3à4 weken mails / folder van TN met redenen waarom je geen fiber nodig hebt en anderzijds links in mails naar hun site met 'check of je nu fiber nodig hebt" met als resultaat natuurlijk 'neen' maar anderzijds ook een opsomming van de voordelen van TN fiber in de toekomst. Over dubbele boodschappen gesproken.
Een buur die de stap wou zetten naar PX heeft eveneens vernomen dat men hier niet meer gaat investeren in noodzakelijke herstellingswerken aan het VDSL- netwerk gezien de nakende komst van fiber.
Ik heb nog eens gemaild naar FK en kreeg antwoord van Solutions30 dat overeenstemt met hoger vermelde tinming.
@Raf1: ik heb nog eens gebeld ook naar Solutions30 maar daar wisten ze niet van de weigering door het Aalsters statdsbestuur van een vergunning voor de plaatsing van de wijk-ROP, hetgeen me logisch lijkt. Ze gaven aan dat dit hen niet hoeft te beletten om verder al de nodige bekabeling te voorzien. Over Q4 durfden ze geen 100% uitsluitsel geven maar ze sloten het zeker ook niet uit ...
Hout vasthouden zeker en hopen dat ...
Parallel met de nakende komst van Fiber hier, om de 3à4 weken mails / folder van TN met redenen waarom je geen fiber nodig hebt en anderzijds links in mails naar hun site met 'check of je nu fiber nodig hebt" met als resultaat natuurlijk 'neen' maar anderzijds ook een opsomming van de voordelen van TN fiber in de toekomst. Over dubbele boodschappen gesproken.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De wijk-ROP werd logischerwijze geweigerd omdat de karnavalswagens dan niet meer zouden kunnen draaien. Eens karnaval niet meer bestaat ligt echter alles open om fiber in heel Aalst te voorzien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Dizzy
- Elite Poster
Da's geen probleem, gewoon al het afval na karnaval erover en klaar 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 78 keer
Begrijp ik goed dat het dus gewoon een algemene mailing is geweest naar 300 mailadressen die zichtbaar waren (en niet in BCC zoals het hoort)?R2D2 schreef: 04 jun 2024, 23:48 Onderaannemer van Fiberklaar lekt meer dan 300 mails van Zottegemnaren
https://www.nuus.be/2024/06/04/onderaan ... egemnaren/
Als dat al een probleem is: ik krijg werkgerelateerd vaak mails van FOD IBZ die ook op die manier naar meerdere 100-en personen tegelijk zijn gericht en die met elkaar geen zaken hebben ...
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Gisteren 3de afspraak met een Proximus technieker voor een fibernet aansluiting.
Weer niemand gezien. Geen emails ontvangen deze keer.
Proximus gebeld. Ze zouden mij ten laatste op 13 juni contacteren voor een nieuwe afspraak.
Weer niemand gezien. Geen emails ontvangen deze keer.
Proximus gebeld. Ze zouden mij ten laatste op 13 juni contacteren voor een nieuwe afspraak.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
-
- Elite Poster
Zeker, maar is glasvezel bestand tegen maagzuur ?Dizzy schreef: 05 jun 2024, 15:05 Da's geen probleem, gewoon al het afval na karnaval erover en klaar![]()

- Dizzy
- Elite Poster
De Aalsterse UB-ers kunnen hun ervaringen hier delen 

- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Ik had fiber in vorige woning, 2019-2022 in Aalst.
Alles werkte perfect onder edpnet.
Alles werkte perfect onder edpnet.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Fiberklaar komt zoals gewoonlijk weer negatief in het nieuws. In Nijlen waren ze bezig met werken maar nu alle vergunningen zijn opgeschort tot na het bouwverlof omdat ze "onveilige verkeerssituaties" zouden gemaakt hebben.
In het filmpje zijn wel wat interessante dingen te zien: https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuw ... useren-ons
In het filmpje zijn wel wat interessante dingen te zien: https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuw ... useren-ons
-
- Elite Poster
Jawadde, als ik zie wat er hier in de streek allemaal gebeurt dan moeten ze hier 80% van de werken stil leggen: inderdaad, rollend materieel allerhande dat gewoon - zelfs zonder enige verkeersbord, enige signalisatie tout court straten afsluit met als gevolg ellenlange files en geblokkeerde kruispunten, signlaring die verkeerd is aangebracht, parkeren op voetpaden, open putten zonder enige signalisatie (er zelfs al eens ingesukkeld bijna in het donker en @Dizzy, neen, ik had niet gedronken), verkeerslichten die niet meer werken / zichtbaar zijn voor voegangers etc. etc.
Voor blijkbaar één 'incident' een hele werf plat leggen, is dat niet disproportioneel optreden? Goed natuurlijk dat men FK hier op aanspreekt maar hier zijn toch wel elegantere oplossingen mogelijk niet? Wschl schepen of gemeenteraadslid dat te veel belangen heeft in Fluvius.
Ik blijf alleszins hopen op FK in Q4. Sedert de start van fiberwerken hier in de omgeving, allerhande ingrepen van TN op korte tijd. Hier in de straat alleen al, plots deze morgen, 2 bijkomende (ik vermoed) versterkers? geplaatst. De man in kwestie sprak over 'gewoon onderhoud' en wschl ging hij me iets ander wijs maken als ik dat niet geloofde. Deze zin gewoon geplaatst op de gevels van 2 woningen. Eens kijken wat dit oplevert op termijn. Verder, zoals reeds vermeld, ook veel post over de overbodigheid van fiber volgens TN die ze wel zelf gaan uitrollen. Il faut le faire !
Maar onder het motto: "te laat de put gedempt als het kalf al lang aan het verzuipen is", is voor mij de overgang naar PX- fiber een feit en hopelijk asap.
Voor blijkbaar één 'incident' een hele werf plat leggen, is dat niet disproportioneel optreden? Goed natuurlijk dat men FK hier op aanspreekt maar hier zijn toch wel elegantere oplossingen mogelijk niet? Wschl schepen of gemeenteraadslid dat te veel belangen heeft in Fluvius.
Ik blijf alleszins hopen op FK in Q4. Sedert de start van fiberwerken hier in de omgeving, allerhande ingrepen van TN op korte tijd. Hier in de straat alleen al, plots deze morgen, 2 bijkomende (ik vermoed) versterkers? geplaatst. De man in kwestie sprak over 'gewoon onderhoud' en wschl ging hij me iets ander wijs maken als ik dat niet geloofde. Deze zin gewoon geplaatst op de gevels van 2 woningen. Eens kijken wat dit oplevert op termijn. Verder, zoals reeds vermeld, ook veel post over de overbodigheid van fiber volgens TN die ze wel zelf gaan uitrollen. Il faut le faire !
Maar onder het motto: "te laat de put gedempt als het kalf al lang aan het verzuipen is", is voor mij de overgang naar PX- fiber een feit en hopelijk asap.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Hier in Lier zijn ze ook moeten stoppen door te veel klachten over de afwerking. Dan hebben ze een tijdje met een klein aantal werken een proefperiode moeten doorlopen, en die is nu goedgekeurd las ik in het verslag van de gemeenteraad. Dus ik, vol goeie hoop, de aannemer gemaild om te vragen of ze nu terug in gang gaan schieten. Hun antwoord:
En dat terwijl ze in bvb Lint al "overal" de fibers tot binnen hebben liggen...
Kleine anekdote over Lint trouwens: bij m'n ouders waren ze een jaar geleden komen kijken hoe ze de kabel binnen konden brengen. M'n vader sprak met hen af van het via de kruipkelder tot in de berging te brengen. M'n vader werd toen zwaar ziek (kanker), en toen kwam de aannemer voor het trekken van de kabel. Blijkbaar had die geen info van het vorige bezoek en ons vader was niet in staat om veel te discussieren, en de aannemer heeft dan gewoon vanuit de living een gat naar buiten geboord. Kort nadien is m'n vader overleden en m'n moeder wil die fiber helemaal niet dus sindsdien ligt die kabel daar op een rol in de living. Ik heb tal van mails en telefoons naar hen gedaan om het te laten rechtzetten. Een paar weken geleden belde ik hen nogmaals, met de melding dat de living in juli geschilderd zal worden, en dat ze het moeten in orde brengen of dat we de kabel gewoon gaan afknippen. Men beloofde mij dat het ten laatste de week erop in orde zou zijn. Ra ra, tot op heden niks meer van gehoord. Afgelopen weekend heb ik dus de fiber gewoon afgeknipt en het gat dichtgesmeerd. Ik moet zeggen: dat was toch met pijn in het hart
Zo schiet het niet op natuurlijkWe hebben inderdaad een positieve evaluatie gekregen.
Echter verloopt de procedure voor signalisatievergunning onvoldoende waardoor wij geen continu werk kunnen bieden aan onze aannemers.
We willen toewerken naar een gestroomlijnde samenwerking met de Stadsdiensten maar vooralsnog is deze er niet en starten we om die reden de werken in Lier momenteel niet op.

Kleine anekdote over Lint trouwens: bij m'n ouders waren ze een jaar geleden komen kijken hoe ze de kabel binnen konden brengen. M'n vader sprak met hen af van het via de kruipkelder tot in de berging te brengen. M'n vader werd toen zwaar ziek (kanker), en toen kwam de aannemer voor het trekken van de kabel. Blijkbaar had die geen info van het vorige bezoek en ons vader was niet in staat om veel te discussieren, en de aannemer heeft dan gewoon vanuit de living een gat naar buiten geboord. Kort nadien is m'n vader overleden en m'n moeder wil die fiber helemaal niet dus sindsdien ligt die kabel daar op een rol in de living. Ik heb tal van mails en telefoons naar hen gedaan om het te laten rechtzetten. Een paar weken geleden belde ik hen nogmaals, met de melding dat de living in juli geschilderd zal worden, en dat ze het moeten in orde brengen of dat we de kabel gewoon gaan afknippen. Men beloofde mij dat het ten laatste de week erop in orde zou zijn. Ra ra, tot op heden niks meer van gehoord. Afgelopen weekend heb ik dus de fiber gewoon afgeknipt en het gat dichtgesmeerd. Ik moet zeggen: dat was toch met pijn in het hart

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
De kogel is door de kerk: we maken Eeklo fiberklaar
EEKLO - 5 april 2022
Op de fiberklaar website:
Momenteel zijn we nog in bespreking met de stad om de nodige voorbereidingen te treffen.
Benieuwd hoeveel jaren de bespreekfase nog zal duren.
EEKLO - 5 april 2022
Op de fiberklaar website:
Momenteel zijn we nog in bespreking met de stad om de nodige voorbereidingen te treffen.
Benieuwd hoeveel jaren de bespreekfase nog zal duren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Hier zijn ze ineens na meer dan een jaar geleden de duct gelegd werd begonnen met overal putjes te graven. Volgens de mannen om de vezel door te blazen. Iemand zicht op de volgorde van werken... en uberhaupt waarom daar meer dan een jaar tussen zit?
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- malinwa001
- Pro Member
- Twitter: malinawa001
- Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
- Bedankt: 13 keer
zwijg er van, hier al maanden geen beweging meer te zien. Deel van de straat is al aangesloten. Omliggende straten ook.
Omdat ze hier via een hoogtewerker moesten werken gingen ze dit combineren was de uitleg maanden geleden.
Dit weekend nog is de vraag gesteld hoe het zat omdat er geen beweging meer te zien is, geen reactie.
Als ik op de website van het bipt ga zien dan zou de volledige straat al zijn aangesloten, wat duidelijk niet het geval is.
We zullen nog maar even verder wachten zeker tot ik er stenen kloten van heb gekregen.
gemeente : Sint-Katelijne-Waver voor de geïnteresseerden
Omdat ze hier via een hoogtewerker moesten werken gingen ze dit combineren was de uitleg maanden geleden.
Dit weekend nog is de vraag gesteld hoe het zat omdat er geen beweging meer te zien is, geen reactie.
Als ik op de website van het bipt ga zien dan zou de volledige straat al zijn aangesloten, wat duidelijk niet het geval is.
We zullen nog maar even verder wachten zeker tot ik er stenen kloten van heb gekregen.
gemeente : Sint-Katelijne-Waver voor de geïnteresseerden

-
- Elite Poster
Is het niet "op zijn Belgisch?".
Bv. hier - Aalst - in een straat aan de overkant van de ring (eigenlijk het verlengde van de straat waar wij wonen) is PX 2 jaar geleden gapaseerd en is er fiber.
Nu is ook Eurofiber in dezelfde straat fiber aan het leggen. Een bewoner die - m.i. terecht opmerkte - dat het met dat regenweer geen pretje is dat er gewerkt wordt en langer dan voorzien wegens de aanhoudende regen, klaagde over het feit dat ze er nog niet van af waren.
Klap op de vuurpeil: in ht najaar begint Telenet daar ook nog eens met de aanleg van fiber.
Dus 3x infrastructuurwerken voor eenzelfde technologie (voetpaden open breken met ook alle verkeershinder van dien, alles dan weer toe, etc. etc.). Ipv de krachten te bundelen. Blijkbaar is dat in dit apenland een utopie. Dat de Telecom prijzen hier zo de hoogste zijn in Europa, is dus niet verwonderlijk. Il faut le faire !
Ook hier, in maart ll., een folder van 'FK' dat de werken in wijk volop gestart zijn. Nog geen kat gezien. Ook hier is tot halverwege onze straat vorig jaar al bekabeling in de grond gestoken voor PX en TN glasvezel. Stond er op in koeien van letters.
Volgens de site van PX zou onze wijk in september aan de beurt zijn ... Veel beloven en weinig geven ...
Bv. hier - Aalst - in een straat aan de overkant van de ring (eigenlijk het verlengde van de straat waar wij wonen) is PX 2 jaar geleden gapaseerd en is er fiber.
Nu is ook Eurofiber in dezelfde straat fiber aan het leggen. Een bewoner die - m.i. terecht opmerkte - dat het met dat regenweer geen pretje is dat er gewerkt wordt en langer dan voorzien wegens de aanhoudende regen, klaagde over het feit dat ze er nog niet van af waren.
Klap op de vuurpeil: in ht najaar begint Telenet daar ook nog eens met de aanleg van fiber.
Dus 3x infrastructuurwerken voor eenzelfde technologie (voetpaden open breken met ook alle verkeershinder van dien, alles dan weer toe, etc. etc.). Ipv de krachten te bundelen. Blijkbaar is dat in dit apenland een utopie. Dat de Telecom prijzen hier zo de hoogste zijn in Europa, is dus niet verwonderlijk. Il faut le faire !
Ook hier, in maart ll., een folder van 'FK' dat de werken in wijk volop gestart zijn. Nog geen kat gezien. Ook hier is tot halverwege onze straat vorig jaar al bekabeling in de grond gestoken voor PX en TN glasvezel. Stond er op in koeien van letters.
Volgens de site van PX zou onze wijk in september aan de beurt zijn ... Veel beloven en weinig geven ...
- raf1
- Elite Poster
Er is een zeer eenvoudige verklaring.qless schreef: 19 jun 2024, 08:26Hier zijn ze ineens na meer dan een jaar geleden de duct gelegd werd begonnen met overal putjes te graven. Volgens de mannen om de vezel door te blazen. Iemand zicht op de volgorde van werken... en uberhaupt waarom daar meer dan een jaar tussen zit?
Je kan pas efficiënt fiber beginnen blazen als het volledige tracé tussen jouw straat, de wijkPoP en de hoofdPoP is voorzien van ducts. Dat gaat niet altijd om kleine afstanden, een tracé van een bepaald adres naar de hoofdPoP kan langer dan 10 kilometer zijn. Niet vergeten, bij Fiberklaar wordt dat tracé volledig nieuw aangelegd. Dat is een groot verschil met Proximus Fiber in de grote steden waar ze de ducts naar de VDSL2-straatkasten maximaal hergebruiken.
Als het langer dan 18 maanden duurt tussen het begin van de werken en een geactiveerde internetverbinding bij je thuis zal er ergens een missing link in dat tracé zijn. Men gaat sowieso geen fiber beginnen blazen als men daarna niet kan testen of er een lichtsignaal vanuit de hoofdPoP kan doorgestuurd worden.
Missing links kunnen verschillende oorzaken hebben. De gemeente kan bijvoorbeeld een vergunning voor sleufwerken weigeren als een straat recentelijk vernieuwd is omwille van de wettelijk bepaalde sperperiode: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240416_93786172
In gebieden waar een rivier doorloopt is het ook niet steeds vanzelfsprekend om de linker- en rechteroever te verbinden. In Wetteren waren bijvoorbeeld twee gespecialiseerde boringen onder de Schelde nodig om enkele wijkPoP's redundant met de hoofdPoP te verbinden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220825_95821417
Een ander mogelijks probleem is dat de backbone ducts van Proximus en/of Eurofiber onvoldoende capaciteit hebben naar de hoofdPoP. Als er een backbone tracé tussen verschillende steden over tientallen kilometers moet vernieuwd worden, spreek je pas écht over jarenlange vertraging.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Ter info,
Rumst heeft eindelijk een akkoord met Fiberklaar, de laatste werkdag voor de verkiezingen is deze info gedeeld blijkbaar..
https://www.hln.be/rumst/fiberklaar-rol ... ~af334d61/
Tom
Rumst heeft eindelijk een akkoord met Fiberklaar, de laatste werkdag voor de verkiezingen is deze info gedeeld blijkbaar..
https://www.hln.be/rumst/fiberklaar-rol ... ~af334d61/
Tom
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik zit op het punt dat alles van Fiberklaar is afgerond.
Dus mijn bestelling bij Proximus uitgevoerd voor de migratie.
Zonet hen even aan de lijn gehad want ik wou 'upgraden'.
Blijkt dat op Fiberklaar de max snelheid 1gig is op dit moment, dus de giga en ultra speeds worden nog niet aangeboden.
Ik hoop niet dat ze de Fiber ONT moeten vervangen als ze deze ooit gaan aanbieden - want dan kunnen ze nog eens langskomen...
Dit maar even ter info voor iedereen hier.
Dus mijn bestelling bij Proximus uitgevoerd voor de migratie.
Zonet hen even aan de lijn gehad want ik wou 'upgraden'.
Blijkt dat op Fiberklaar de max snelheid 1gig is op dit moment, dus de giga en ultra speeds worden nog niet aangeboden.
Ik hoop niet dat ze de Fiber ONT moeten vervangen als ze deze ooit gaan aanbieden - want dan kunnen ze nog eens langskomen...
Dit maar even ter info voor iedereen hier.