Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Provider

Hier stuurde de meter sinds begin februari geen meterstanden meer door. Vorige week eindelijk komen vervangen door een nieuwe meter, dat is vier maanden later. Intussen betalen we al maanden lang waanzinnige bedragen omdat de leverancier geen meterstanden meer doorkrijgt (wij betalen het werkelijke verbruik per maand). Ze vonden er dus niks beter op dan het verbruik van januari gewoon ook voor februari, maart, april, mei en juni te berekenen.

Nu hebben we dus een nieuwe elektriciteitsmeter, maar blijkbaar zijn ze de gasmeter vergeten koppelen, dus nu worden de meterstanden van de elektriciteit wel weer doorgegeven, maar gas nog steeds niet.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe lang moet je wachten eer ze dit komen repareren dat de meter geen signaal meer heeft. 2 tal jaar goed gegaan en poef weg opeens.

Befaamde formulier is al maand geleden ingevuld of langer zelfs
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb eerst gebeld, maar die vrouw leek het probleem niet echt te begrijpen en kon niet meer doen dan “een nieuwe grafiek maken waarin uw verbruik terug zichtbaar zal zijn”. Uiteraard stond er drie dagen later nog steeds op Mijn Fluvius dat er geen gegevens waren. Nog eens teruggebeld. Er ging een dossier gemaakt worden. Maand later nog eens gebeld. Ze gingen een melding doen. Nog eens gebeld, we gaan het bekijken. Dan formulier ingevuld en toen kreeg ik na twee weken telefoon dat ze gingen langskomen. Kortom: 3 keer bellen en een formulier. Is al bezig van februari.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

@buthead @kippewit ik sta er echt van te kijken dat dit blijkbaar een bekend en relatief vaak voorkomend probleem is. Bedankt voor de bevestiging.

Ik heb begin april dus vandaag iets meer dan 2 maanden geleden het beruchte formulier ingevuld en er een maand geleden nog eens achteraan gezeten maar ik moet ook maar gewoon wachten.

Trouwens ik zie online wel de verbruikspiek. Dus dan is er wel communicatie mogelijk…
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Een paar man op tienduizenden als een relatief veel voorkomend probleem beschrijven is wel een totaal nieuwe invulling van de relativiteit. :-D
Het staat je trouwens vrij om niet akkoord te gaan met de schattingen van de netbeheerder en aan je energieleverancier het ware verbruik te betalen. Je kan dat doen door telkens de eigen meterstanden door te geven (zoals je bij de analoge meter ook al deed) of - indien men je niet gelooft - dit te laten opnemen door een meteropnemer van de netbeheerder (indien ze het zelf niet voor elkaar krijgen dat vanop afstand te doen).
Voorschotten worden berekend op het gemiddelde van je vorig jaarverbruik. Niet op basis van één wintermaand.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Het feit dat alleen hier al op het relatief kleine userbase mensen dezelfde problemen melden (die niet opgelost raken) doet me toch sterk vermoeden dat Fluvius haar zaken niet op orde heeft / met een personeelstekort zit en/of dat het ze ontbreekt aan daadkracht / motivatie / competentie om dit op te lossen.

M.a.w. het boeit ze niet, er zijn toch geen consequenties wanneer ze geen of ondermaatse service verlenen. En dat vind ik wel een kwalijke zaak.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

@ivob ik zal eens elke maand iemand laten komen om de meterstand op te nemen. Bovendien verkeerde ik in de hoop dat het snel opgelost zou zijn, niet dat het maanden zou aanslepen. En wat dat “gemiddelde” betreft: fluvius heeft elke maand meterstanden doorgegeven aan de leverancier. Volgens de helpdesk van Fluvius kregen zij namelijk nog wel gegevens door van de meter. Maar wat zij gedaan hebben is gewoon elke maand EXACT hetzelfde verbruik als januari doorgegeven. Zowel voor gas en elektriciteit. Dus toch wel ergens iets mis aan hun kan en totaal geen “jaargemiddelde”.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Ptoeneigh schreef: 16 jun 2024, 09:51 Het feit dat alleen hier al op het relatief kleine userbase mensen dezelfde problemen melden (die niet opgelost raken) doet me toch sterk vermoeden dat Fluvius haar zaken niet op orde heeft / met een personeelstekort zit en/of dat het ze ontbreekt aan daadkracht / motivatie / competentie om dit op te lossen.

M.a.w. het boeit ze niet, er zijn toch geen consequenties wanneer ze geen of ondermaatse service verlenen. En dat vind ik wel een kwalijke zaak.
Volledig de nagel op de kop.
Met een analoge meter had/heb je van die niet fatsoenlijk werkende big brother toestanden nooit last.

Nul verbruik is gewoon nulverbruik, salderen is de keuze van de klant en niet de willekeur van fluvius/energieleverancier/overheid, en capaciteitstarief is het minimum.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 16 jun 2024, 10:44 @ivob ik zal eens elke maand iemand laten komen om de meterstand op te nemen. Bovendien verkeerde ik in de hoop dat het snel opgelost zou zijn, niet dat het maanden zou aanslepen. En wat dat “gemiddelde” betreft: fluvius heeft elke maand meterstanden doorgegeven aan de leverancier. Volgens de helpdesk van Fluvius kregen zij namelijk nog wel gegevens door van de meter. Maar wat zij gedaan hebben is gewoon elke maand EXACT hetzelfde verbruik als januari doorgegeven. Zowel voor gas en elektriciteit. Dus toch wel ergens iets mis aan hun kan en totaal geen “jaargemiddelde”.
Ieder zijn ding maar op het einde van de maand even je meterstand doorgeven lijkt me nu niet het einde van de wereld.
Daar moet niemand iedere maand voor langskomen. Eén keer per jaar is ruim voldoende.
Dus net zoals nu al gebeurt met de analoge meter. Daar geef je ook zelf je meterstanden door en periodiek komt men dat dan fysiek nakijken.
Wanneer je vaststelt dat de doorgegeven meterstanden van Fluvius niet overeenstemmen met de werkelijke meterstanden dan kan je dat betwisten en moet Fluvius, de oorzaak van jouw probleem, fysiek maar komen controleren wie het bij het rechte eind heeft.
Of zorgen dat jouw meter van op afstand correct met hen communiceert.
Via UB ga je geen stap dichter bij de oplossing geraken.

Toegevoegd na 5 minuten 43 seconden:
Ptoeneigh schreef: 16 jun 2024, 09:51 Het feit dat alleen hier al op het relatief kleine userbase mensen dezelfde problemen melden (die niet opgelost raken) doet me toch sterk vermoeden dat Fluvius haar zaken niet op orde heeft / met een personeelstekort zit en/of dat het ze ontbreekt aan daadkracht / motivatie / competentie om dit op te lossen.

Dat is een veronderstelling waarbij men de eigen veronderstelling extrapoleert naar de werkelijkheid en vervolgens de veronderstelling met de werkelijkheid begint te ververwarren.I
Iets waar waar wel meer UB leden aan lijden.

Veronderstellen dat het relatief kleine UB, waar dan nog eens een minderheid klachten uit, representatief is voor alle consumenten met een digitale meter is al een fout uitgangspunt. Wie van een fout uitgangspunt vertrekt maakt uiteraard ook foute conclusies.

Ik kan jouw uitgangspunt dan ook gaan omkeren: op het relatief kleine UB lees je maar een vijftal klachten. Op het totale aantal van meer dan drie miljoen DM is dat een te verwaarlozen minderheid en binnen de aanvaardbare tolerantie van technisch en menselijk falen.
Ga ik uiteraard niet doen want dan zou ik dezelfde fout maken. :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Fluvius,

Nu op een bepaald moment regelmatig via de website mijn meterstanden opgevraagd. (flatbewoner p1 .....)
Na een tijdje blokkeerde alles.
Ja, u heeft teveel maal ingelogd als antwoord.
Daarna vraag gesteld hoe dan wel te werk gaan voor controle te doen, nu 3 maanden later staat vraag nog open.
Fluvius biedt iets aan en hoopt dat men het niet gebruikt is mijn eigen conclusie.

Een ander Fluvius verhaal,
Voor een paar maanden terug melding gemaakt van defecte straatlampen.
Nu in een melding foto gemaakt van nummer meerdere palen.
Na een week hop ze waren daar en een paal werkte terug, vraag aan de uitvoerder en die andere weet ik niks van.
Dus telefoon naar Fluvius al meerdere meldingen gemaakt, defecte lampen. (we dachten dat het over dezelfde melding ging als antwoord, die nummers had men over gezien)
Het antwoord per paal per nummer moet een melding gemaakt worden.
Afstand palen van betrokken nummers een halve meter.
Tussen de andere lichtpunten onderling 50 meter. (op een plein).

fluvius

Bij opvragen meterstanden heeft men keuze aangepaste of sinds op wat men ook klikt.
Wat komt tevoorschijn ja, sedert start.

It heeft blijkbaar nog wat werk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

thmj schreef: 16 jun 2024, 12:25 Bij opvragen meterstanden heeft men keuze aangepaste of sinds op wat men ook klikt.
Wat komt tevoorschijn ja, sedert start.

Geen idee wat je hier precies mee wil zeggen.
Wanneer je op dezelfde wijze communiceert met Fluvius kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze geen zicht krijgen op de ware aard van je problematiek.

Meterstanden van de DM dien ik trouwens nooit na te vragen bij Fluvius.
Die staan gewoon op mijn......... eigen meter. :roll:

Op Mijn Fluvius worden niet de meterstanden getoond maar o.a. de kWh teruglevering, de kWh afname (tot op het Wh nauwkeurig) en dat per uur, dag, week, maand, jaartal.

Op de website van MijnFluvius log ik gewoon in met mijn vingerafdruk. Geen vergissingen mogelijk en ongelimiteerde toegang.
Sol Invictus!
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Door dit euvel kan ik niet meer betalen volgens maandelijks verbruik best irritant hiervoor zijn ze net gemaakt de meters.

Zal deze week nog eens contact opnemen
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is een misvatting.
De DM is helemaal niet gemaakt met dat doel als prioriteit.
Het is, voor sommigen, wel een leuke bijkomstigheid maar geen prioritair doel.

Uiteraard dient diegene die de meter beheert zijn verplichtingen na te komen. Wanneer deze dat niet doet zal je zelf maatregelen moeten nemen om deze daartoe te dwingen of om de betalingen uit te voeren volgens de gegevens van de meter die jij (digitaal) lokaal kan vaststellen. De bal ligt vervolgens in het andere kamp.
Sol Invictus!
thmj
Pro Member
Pro Member

ivob schreef: 16 jun 2024, 12:48

Geen idee wat je hier precies mee wil zeggen.
Wanneer je op dezelfde wijze communiceert met Fluvius kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze geen zicht krijgen op de ware aard van je problematiek.

Meterstanden van de DM dien ik trouwens nooit na te vragen bij Fluvius.
Die staan gewoon op mijn......... eigen meter. :roll:

Op Mijn Fluvius worden niet de meterstanden getoond maar o.a. de kWh teruglevering, de kWh afname (tot op het Wh nauwkeurig) en dat per uur, dag, week, maand, jaartal.

Op de website van MijnFluvius log ik gewoon in met mijn vingerafdruk. Geen vergissingen mogelijk en ongelimiteerde toegang.
[/quote]

Zou toch eens inloggen.
En verbruik opvragen.
Klikken en klikken voor hetzelfde RESULTAAT.

Men kan een datum ingeven van tot.
Het resultaat is altijd het standaard opvragen.

En met een finger print inloggen op een pc, we leren weer bij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 16 jun 2024, 11:58Dat is een veronderstelling waarbij men de eigen veronderstelling extrapoleert naar de werkelijkheid en vervolgens de veronderstelling met de werkelijkheid begint te ververwarren.I
Iets waar waar wel meer UB leden aan lijden.
Incl jezelf dan want hoe vaak heb je je eigen (n=1) situatie al niet gebruikt om zaken te verklaren of om problemen te minimaliseren.

Het feit dat er enkel al op UB al meerdere klachten zijn wijst wel degelijk op een mogelijk probleem dat beter aangepakt wordt ipv kapot gerelativeerd.

Ik ben geen tegenstander van de DM maar die dingen moeten wel werken en de problemen moeten aangepakt worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

thmj schreef: 17 jun 2024, 09:45 Zou toch eens inloggen.
Leer eerst eens begrijpend Nederlands schrijven, leesbaar quoten en vooral je eigen uitspraken nadien niet gaan toeschrijven aan iemand anders. :roll:

Iedere consument krijgt (op termijn) dezelfde digitale meter en toegang tot dezelfde MijnFluvius.
Het is dus niet zo dat de ene een betere DM en/of app krijgt dan een ander en dat N daarbij 1 is.
Problemen zijn er overal en moet je inderdaad oplossen.
Maar dat doe je dan beter door rechtstreeks te communiceren met de betrokkenen en wanneer dat niet werkt de nodige stappen te nemen bij de instanties die daar bevoegd voor zijn in plaats van hier wat in raadsels te spreken en/of wat willekeurig bij elkaar gesprokkelde woorden in willekeurige volgorde te spuien.

En ja, af en toe iets willen bijleren kan daarbij ook helpen.
Ik log op apps en sites idd zoveel mogelijk in met een vingerafdruk.
Beschikbaar voor iedereen met de hardware en software die dat toelaat en niet bepaald rocket science.
Je moet daar uiteraard zelf wel eerst iets voor doen.
Sol Invictus!
thmj
Pro Member
Pro Member

ivob schreef: 17 jun 2024, 10:32
Je moet daar uiteraard zelf wel eerst iets voor doen.
Het verhaaltje van die straat lampen is waarschijnlijk niet aan u besteed.
Dat een ander het maar oplost, meld.

Dat Fluvius een functionaliteit heeft die langs geen zijde werkt niet van belang voor mijnheer Ivo.
Of bent u de IT man die het daar mag oplossen.
Die finger print op een pc gaat u ook aan voorbij.

De alwetenden ten top, verwijten maken als de beste.
Een beetje meer bescheiden naar de forumleden zou u sieren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ander uitgangspunt.
Straatlampen worden hier in de regio (nog) niet vervangen via de digitale meter. :nono: :roll:
Dat zal in jouw straat dan om een uitzonderlijk proefproject gaan dat nog niet helemaal op punt staat.
Sol Invictus!
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Ok, bedankt voor de verduidelijkingen :-)
Nu begrijp ik wat je wou zeggen, het lag aan de bewoording (of aan mij)
thmj
Pro Member
Pro Member

ivob schreef: 17 jun 2024, 13:09 Ander uitgangspunt.
Straatlampen worden hier in de regio (nog) niet vervangen via de digitale meter. :nono: :roll:
Dat zal in jouw straat dan om een uitzonderlijk proefproject gaan dat nog niet helemaal op punt staat.
Fluvius is niet in een bedje ziek.
Het bedje van straatlampen, het bedje van digitale meters, het bedje van geschatte meterstanden, leverancier, wissels.
Afrekeningsfacturen die ontbreken wegens doorgeven niet kloppende meterstanden aan leveranciers.

Maar volgens u allemaal niet belangrijk.

https://www.mijnenergie.be/blog/it-prob ... ng-energie
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/08 ... oblemen-m/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

thmj schreef: 17 jun 2024, 20:11 Fluvius is niet in een bedje ziek.
Goed om te horen dat je dat nu ook beseft. :beerchug:

Wat je blijkbaar nog niet beseft is dat dit topic over de digitale meter gaat.
Wanneer je de loftrompet over Fluvius in het algemeen wil blijven blazen kan je altijd een eigen topic over Fluvius in het algemeen opstarten.
Maar dat zal uiteraard op weinig bijval kunnen rekenen.
Mensen die zich tekort gedaan voelen kunnen doorgaans voor tien klagen terwijl mensen die geen problemen hebben of in staat zijn een oplossing te bekomen voor hun problemen maar zelden van zich laten horen.
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

ok Ivob, hij had Offtopic bij die defecte straatlampen moeten schrijven , maar dat hadden de meesten onder ons al wel door denk ik :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

kippewit schreef: 15 jun 2024, 15:50 Hier stuurde de meter sinds begin februari geen meterstanden meer door. Vorige week eindelijk komen vervangen door een nieuwe meter, dat is vier maanden later.
Bij ons is de communicatie weggevallen sedert 26 mei. Geen wifi signaal meer op het display van de meter. Fluvius gecontacteerd, en samen met de mevrouw van de klantendienst een meldingsformulier ingevuld. Mailtje teruggekregen met bevestiging van ontvangst, met de melding dat de oorzaak onderzocht wordt.
Zijn ondertussen nu ongeveer 3 weken verder, maar kan nog steeds geen verbruik (hebben enkel elektriciteit) aflezen.
Niet toevallig waren ze hier rond die datum een hele dag achter de hoek aan een elektriciteitskast aan het werken met twee camionettes met mensen van Fluvius, maar volgens de helpdesk zou dit uiteraard niets met de storing te maken hebben. We zullen het maar geloven en afwachten zeker.....
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef: 17 jun 2024, 21:23 ok Ivob, hij had Offtopic bij die defecte straatlampen moeten schrijven , maar dat hadden de meesten onder ons al wel door denk ik :-)
:offtopic:
Ieder zijn mening maar wanneer hij of zij een tekst in één van de drie landstalen geschreven had dan had ik van in den beginne geweten dat het niet over de DM/MijnFluvius maar over zijn/haar straatlamp ging.
Het is ook niet dat hij of zij geen begrijpelijk Nederlands kan schrijven (wanneer hij/zij kwaad wordt val het ook uit zijn rol en kan plots wel fatsoenlijk Nederlands schrijven :-D ).
Dat rolletje speelt hij/zij nu al jaren op verschillende fora (maar telkens onder een andere avatar tot meerdere avatars op hetzelfde forum toe).
Of de "meesten onder ons" dat rolletje al door hadden weet ik niet en laat ik aan hen over. :bdaysmile:

:ontopic:
De cijfers van Fluvius zijn vrij beschikbaar en de referentie.
De referentie is niet een forum dat als uitgangspunt heeft om benadeelden aan te trekken. Dan krijg je logisch gezien altijd meer mensen die ontevreden zijn dan tevreden (de zwijgende meerderheid) en dat geeft dus een totaal vertekend beeld van de werkelijkheid.
Op dat vlak zijn negatief ingestelde topics dus in hetzelfde bedje ziek.
Wie een negatieve ervaring heeft zou dus beter trachten tot een oplossing te komen en, indien men dat nodig acht, delen hoe en waar hij/zij dat voor elkaar gekregen heeft. Daar heb je wel iets aan. Aan gezamenlijk liggen ranten, zuchten en klagen niets (of het zou moeten zijn dat gedeelde smart halve smart is).

Voor een paar euro lees je met een wifi dongle zelf de gegevens van je DM uit.
Dan ben je niet meer afhankelijk van derden en bij een probleem heb je dan je eigen gegevens om te staven dat jij je verbruik juist meet en dat men je daar op moet afrekenen.
Uit principe kan je uiteraard ook voet bij stuk houden en staan roepen "dat ze maar moeten zorgen dat hun prullen werken". Maar in de praktijk schiet dat niets op en trek je aan het kortste eind wanneer je je eigen beweringen niet kan staven met bewijsstukken. Voor je het weet zit je dan je ongenoegen te delen met elkaar en elkaar een beetje op te jutten. Kan en mag maar ik verkies toch de meer efficiënte uitweg.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is nogal wiedes dat er meer tevreden mensen zijn dan ontevreden, dan zou het nog een groter probleem zijn.

Dit forum dient oa om ervaringen te delen en als meerdere personen hetzelfde probleem hebben en melden dan wijst dat wel degelijk op een mogelijk probleem.

Sommigen hebben Fluvius ook al op de hoogte gebracht van het probleem maar ze reageren niet of traag, ook dat is een pijnpunt. Problemen los je op door ze aan te pakken en niet door ze te negeren/minimaliseren. Aandacht in een forum kan wel degelijk wat in beweging zetten of nuttige info opleveren voor de getroffenen.

Uiteraard kan men zelf kosten maken voor iets dat Fluvius levert maar dat zou niet nodig zijn mocht hun product werken bij iedereen.

Helaas is het zo dat je bij veel bedrijven moet klagen eer er wat gebeurt en de brave klanten krijgen buiten de factuur gewoon niets of worden met een kluitje in het riet gestuurd.

Men heeft de DM gelanceerd met de belofte dat je meer/beter data kon checken om uw verbruik te regelen, Fluvius moet ervoor zorgen dat iedereen met DM dat dan ook kan doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Je kan er vanuit gaan dat je zelf niets moet doch dat anderen je problemen moeten oplossen en dan ben je totaal afhankelijk van.......... de anderen.
Of je kan problemen zelf aanpakken en oplossen. Het tegengestelde van negeren dus.
Dat zelf aanpakken kan door zelf voor een oplossing te zorgen en/of diegene die verantwoordelijk is achter zijn veren te zitten en voor zijn of haar verantwoordelijkheid te plaatsen.

De "brave" calimeroklant komen uithangen in de hoop dat bedrijven meelezen of een forum en dan uit zichzelf je individueel probleem gaan aanpakken is doorgaans niet de meest efficiënte weg.

En ook dat kan je op fora lezen.
Een deel van de klanten heeft blijkbaar altijd een probleem dat dan ook nog eens niet (tijdig) opgelost geraakt.
Een deel van de klanten heeft doorgaans weinig tot geen problemen en wanneer men toch eens een probleem heeft raakt het, door druk te zetten vanuit de klant bij de instanties die er toe doen, wel opgelost.
Gewoon een beetje liggen uithuilen bij elkaar en hopen dat een bedrijf dan doet wat het "moet" doen is ook een methode en getuigt alleen van een hoge dosis naïviteit. Het resultaat kan je ook lezen.

Aan ieder om voor zichzelf uit te maken wat de meest efficiënte oplossing is.

Op een DM die geen data meer doorzendt naar de netbeheerder kan je overigens nog altijd zelf je data checken. Net zoals je dat bij de analoge meter doet. Voor de overgrote meerderheid van de klanten werken deze extra functies wel en probleemloos. Bij wie het (tijdelijk) niet werkt is er een status quo in vergelijking met de analoge meter en geen enkele mogelijkheid tot het oplossen van het "probleem" want waar er geen extra mogelijkheden zijn is er ook geen kans op extra problemen.

Dat er af en toe (technische) problemen opduiken is inherent aan zowat elke techniek en menselijke tussenkomst.
Dat ontkent niemand want falen is eigen aan techniek en de mens.
De uitzonderingen gaan uitvergroten omdat een kleine minderheid die problemen ervaart doorgaans veel harder roept dan de tevreden zwijgende meerderheid geeft een totaal verkeerd beeld van de situatie wat de ontevredenheid dan ook nog eens doet toenemen. Als het ware een soort van selffulfilling prophecy => luister ik heb een probleem => trekt mensen aan die ook problemen hebben => kijk het bedrijf heeft alleen maar problemen en ontevreden klanten en is ziek in haar bedje.
Sol Invictus!
thmj
Pro Member
Pro Member

Nu ja, je hebt voor alles een oplossing.
Dus laat horen Dm meters in de kelder.
Zelf wonende op 4 verdiep dus laat maar horen hoe een p1 uit te lezen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

In het slechtste geval lees je de DM uit zoals je dat deed/doet bij een analoge meter en geef je de meterstanden gewoon door aan de netbeheerder zoals je dat al de vorige jaren ook al deed bij de analoge meter.

En ik zoek idd zoveel mogelijk voor de eigen problemen een oplossing.
Wanneer iedereen die daartoe in staat is zo zou handelen moesten ze niet om de haverklap te rade gaan bij anderen om de eigen problemen te laten lossen.

On topic, wanneer ik een probleem vaststel bij Fluvius en of iets van hen gedaan wil krijgen neem ik contact op met de bevoegde dienst(en) binnen Fluvius. In al die jaren nog nooit meegemaakt dat daar geen reply op kwam noch dat de vraag/probleemstelling vroeg of laat niet tot een oplossing kwam.
Laatst gewijzigd door ivob 18 jun 2024, 11:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob, lees toch eerst een reactie voor je reageert. De meeste klagers hier hebben Fluvius wel degelijk ingelicht over het probleem en dus gedaan wat ze moeten en kunnen doen. Als Fluvius dan niet of erg traag reageert is dat een bijkomend en TERECHTE kritiek. Als Fluvius snel en goed reageert dan stonden hier veel minder problemen.

Ik zal eens een persoonlijk voorbeeld geven. Er was een probleem met een cameralens en de fabrikant wou geen korting geven op de dure herstelling. Toen ik vermelde dat ik deel uitmaakte van een forum en gebruikersgroepen van fotografen en actief op soc media ging het ineens wel. Het zoveelste voorval waarbij je als klant wat op je strepen moet staan om iets te bekomen, anders hang je puur af van of ze goesting hebben om uw probleem aan te pakken en kom je in de schuif: ze betalen toch graag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
En dat gaat dan over een paar man die blijkbaar hun standen niet manueel willen/kunnen doorgeven.
Niet representatief voor het geheel.
Net zoals jouw "bijdrage" over een cameralens in een topic over de digitale meter niets concreet toevoegt.

Mijn hele punt is nu juist dat bij problemen - waar dan ook, dus ook bij Fluvius - men op zijn strepen moet staan en de juiste personen/diensten moet aanspreken en niet wat tegenover elkaar moet gaan klagen op een forum dat volledig buiten Fluvius of wie dan ook staat. Dat laatste mag maar is niet efficiënt wanneer men vlug geholpen wil worden.

Ik zal eens een persoonlijk voorbeeld geven. En deze keer on topic.
Ik stel vast dat op MijnFluvius de gestapelde waarden niet meer in overeenstemming zijn met de individuele grafische waarden. Ik meld dat via de geijkte weg bij Fluvius. Binnen de twee dagen antwoord dat mijn klacht ontvankelijk is en wordt opgelost. Ik wacht een week en zie dat het probleem nog blijft bestaan. Ik neem nu direct contact op met de bevoegde IT dienst (want na het eerste antwoord op mijn initiële melding een intern e-mail adres gekregen om niet meer steeds via de algemen helpdesk te moeten gaan die de procedure weer van vooraf aan moet opstarten). Een dag later antwoord van de bevoegde dienst met uitleg van het probleem en een tijdsvork wanneer het opgelost zou zijn.
Ik volg dit op. In de tussentijd uiteraard geen enkel probleem gezien ik een eigen dubbele meting heb en me er om te beginnen al niet van af maak dat ikzelf, indien nodig, niet voor een interne oplossing moet zorgen maar dat danderen het maar voor mij moeten oplossen.
Dat laatste kan en mag overigens ook. Maar dan niet komen jammeren dat men voor de (tijdige) oplossing altijd volledig van die anderen afhankelijk blijft.

Wie zijn eigen gat niet kan/wil afvegen moet het nodige geduld kunnen uitoefenen tot een ander zin heeft om dat voor jou te komen doen.
Laatst gewijzigd door ivob 18 jun 2024, 11:43, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niet representatief speelt geen rol voor die mensen, zij hebben een probleem en Fluvius doet er te weinig aan.

Mijn voorbeeld ging over het gedrag van bedrijven bij dit soort problemen en dus volledig on topic.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tja, wanneer je standpunt is dat je een probleem hebt en voor de oplossing volledig afhankelijk bent van derden dan heb je de optie om:
- Je bij de situatie neer te leggen en te hopen dat men jouw probleem vroeg of laat komt oplossen.
- Je niet bij de situatie neer te leggen en via de geijkte weg de derden er toe te bewegen jouw probleem tijdig op te lossen.
- Te zorgen dat je voorbereid bent op eventuele problemen zodat je niet totaal afhankelijk bent van derden.

Uiteraard vind je dat je eigen bijdragen en uitwijdingen altijd on topic zijn.
Het is hier zowat je handelsmerk geworden.
Wanneer je vindt dat een topic dat initieel gaat over de netbeheerder die aangetekende brieven en zelfs ingebrekestellingen stuurt naar (hardnekkige) weigeraars van de digitale meter nog on topic is voor alle mogelijke problemen binnen dit bedrijf en bij uitbreiding van alll "bedrijven" is dat jouw mening. Maar ook niet meer dan dat.
Een mening waar ik het overigens volstrekt mee oneens ben.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, je kan ook een mengeling van deze opties gebruiken en bijkomende acties proberen. Je kan dus perfect Fluvius op de hoogte brengen EN omdat ze niet/traag reageren, eens polsen op een forum. Die acties maken ook niet dat je zelf niet zou kunnen voorbereiden op problemen noch lossen ze het probleem op. Dat moet Fluvius doen... en dat doen ze dus niet altijd.

Mijn punt was een reactie op uw mening dat je als klant beter zwijgt over problemen en dat het niet uithaalt om (online) te klagen terwijl ik een voorbeeld gaf dat wat druk uitoefenen in dit soort situaties wel degelijk kan werken, compleet on topic dus, of uw mening was ook off topic. Maak er geen persoonlijk verhaal van want het gaat hier om de gebrekkige service van Fluvius bij hun DM en niet over jij of ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik schrijf helemaal niet dat je moet zwijgen over problemen. Integendeel zelf.
Net zoals het redelijk belachelijk is dat je eerst met off topic persoonlijke voorbeelden begint om een post later al te stellen dat on topic persoonlijke voorbeelden niet kunnen. :roll:

Dat is jouw zoveelste bewust verkeerde interpretatie van de woorden van een ander om er weer het zoveelste welles/nietes spelletje van te kunnen maken.
En om dat risico te verkleinen kan ik maar beter een cordon sanitair tegen je instellen zodat dit spelletje hier en nu stopt.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen je schrijft het niet letterlijk maar daar komen uw uitleg op neer. Klagen helpt niet dus klaag niet. Dat niet klagen ook niet helpt is gewoon wat anderen zeggen.

Mijn voorbeeld was een persoonlijke ervaring die mijn punt aantoonde en dus volledig on topic. Het had ook niets met u persoonlijk te maken maar jij had en hebt er blijkbaar nog steeds persoonlijke problemen mee.

Niemand verplicht u mijn bijdragen te lezen of te reageren, als ze u storen negeer ze dan.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ivob was gewoon niet aanwezig toen de porties met empathie werden uitgedeeld, hij was toen voor de zoveelste keer een portie zelfingenomenheid en egoïsme gaan ophalen.
En dit is in elk topic waaraan hij deelneemt on-topic.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 18 jun 2024, 18:26 Ivob was gewoon niet aanwezig toen de porties met empathie werden uitgedeeld
Volledig mee eens. :beerchug:
Wie denkt dat een portie (al dan niet gespeelde) online empathie de problemen gaat oplossen is wel heel naïef en komt in het leven doorgaans niet veel verder dan hopen dat anderen de problemen komen oplossen en blijft dan verbaasd achter dat wanneer het er op aan komt de werkelijkheid er toch iets anders uitziet waardoor ze uiteindelijk cumuleren in hun eigen teleurstellingen. Uiteraard altijd de schuld van de anderen. Ze hadden maar meer sympathie en empathie moeten hebben.
Het kortstondige voordeel om voortdurend te hengelen naar sympathie en empathie is dan wel dat gedeelde smart blijkbaar halve smart is en hun eigen problemen in hun perceptie daardoor maar half zo zwaar meer wegen.
Ieder zijn eigen keuzes met hun eigen gevolgen.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ivob schreef: 19 jun 2024, 00:16 Ieder zijn eigen keuzes met hun eigen gevolgen.
De rest van het bericht vergeten we gewoon, maar 'I rest my case, you just proved my point'. :angel: :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Heb een vraag in verband met volgende: bij ons is Fluvius dinsdag digitale meters komen plaatsen en de oude weghalen.

Toen de betrokken installateur al weg was, stelde ik vast dat een elektrische aardingskabel - vroeger vast gemaakt aan een ijzeren bus van de aardgasmeter die de grond in ging - nog los hing.

5 jaar geleden hebben we ons huis gestript en alles vernieuwd, uiteraard incl. elektriciteit. De installatie is technisch gekeurd en we hebben een attest.

Mijn vragen:
1. mag 'Fluvius' of een onderaannemer eenzijdig wijzigingen aanbrengen aan een gekeurde installatie, nl. in deze het los maken van een aardingskabel van een ijzeren buis zonder deze opnieuw in de oorspronkelijke staat te herstellen? M.i. is het antwoord hierop duidelijk "neen" maar voor alle zekerheid toch de (retorische) vraag of moet ik dit opnieuw laten herstellen wegens een deel van de elekticiteitsbekabeling die zich achter de toevoer bevindt.
Net zoals bij TN, alles achter de modem is voor de klant?

2. ik heb de aardingsring en draad (wegens te kort) vast gemaakt terug aan een gegalvaniseerde buis die aangesloten is op een koperen buis van de gasmeter die de grond ingaat. Is dit OK?

3. ik heb toch klacht ingediend bij 'Fluvius' maar gezien de veelheid aan klachten moet ik de 1° 2 weken geen antwoord verwachten.

Dus voorlopig zelf hersteld en ik heb de aardingsklem die op de foto zichtbaar is vastgemaakt aan het deel van de gegalvaniseerde buis die niet met geel plastic overtrokken is en daar de aardingsdraad terug op vastgezet. Zou dit OK zijn? Ik wacht verder de reactie van Fluvius af.

Dank voor jullie reacties alvast.
20250108_190812.jpg
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

koenraaddeconinck schreef: 5 maanden geleden 2. ik heb de aardingsring en draad (wegens te kort) vast gemaakt terug aan een gegalvaniseerde buis die aangesloten is op een koperen buis van de gasmeter die de grond ingaat. Is dit OK?
Ik begrijp je uitleg niet helemaal. De aarding moet aan de aarde hangen.
Als dat via de galva en koperen buis zo is lijkt het me OK

Waarom verleng je de aardingskabel niet zodat het terug past zoals vroeger.
Van waar tot waar gaat de aardingskabel, kan je deze niet vervangen door een lang genoeg exemplaar?

Hier was het dezelfde miserie. Kabel vervangen door een langere en klaar.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”