Onlangs een nieuwe camera gekocht en begonnen met fietstochtjes op te nemen. Om deze te delen met vrienden en kennissen die meerijden dacht ik snel even een playlist te maken op youtube en de video's daarin te zwieren.
Wat is dat een tegenvaller van kwaliteit.
Vergelijk eens youtube (links) met het geuploade origineel (rechts):
Dat youtube wat compressie toepast is te verwachten maar deze patattenkwaliteit had ik toch niet verwacht anno 2024. Dit is regelrecht onbruikbaar.
Iemand die een oorzaak weet en hoe dit te verhelpen?
Youtube extreme compressie/lage kwaliteit.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
De truc bij YouTube is de video eerst converteren naar 60 fps en vervolgens uploaden dan word deze met een hoger profiel (meer mbps) opgeslagen.
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Ja dat en/of naar 4K omzetten zeggen ze in de community.
- MaT
- Elite Poster
4K heb ik ook al geprobeerd. Is iets beter, maar nog steeds zeer zwak.
60fps kan ik nog eens doen.
Of alternatieven voor youtube mogen ook komen
60fps kan ik nog eens doen.
Of alternatieven voor youtube mogen ook komen

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Youtube past best veel compressie toe, 60fps kan inderdaad al helpen zoals vermeld.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- MaT
- Elite Poster
Best veel is een understatement.. Mijn video's lijken regelrecht SD opnames uit het jaar 2000 te zijn.
Bron
Bron
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik upload relatief veel content in 4K50, H.264 formaat aan gemiddeld 35 Mbps (single pass). Resulteert in VP9-codec ipv AV1 op YouTube, zelfs op de lagere resoluties.
Maar het resultaat is nog altijd, afhankelijk van de content, teleurstellend. Een file van origineel 619 MB wordt op YouTube 385 MB, dus dat moet ten koste van iets zijn. En de realiteit is dat de meeste mensen die YouTube bekijken dat op mobiel doen en dat verschil toch niet zouden zien.
Heb je al eens gezien hoe mensen naar video kijken tegenwoordig? Horror voor iemand die uren in videobewerking steekt om de beste kwaliteit te kunnen leveren
.
Dan denk je misschien aan Dailymotion, Vimeo of Microsoft Stream, maar ook daar valt kwaliteit tegen. Het beste resultaat heb ik door... géén streaming te gebruiken. Mits je mp4-container geoptimaliseerd is voor web-gebruik kan je de file as-is aanleveren via HTTP en daar doorheen scrubben tegen maximale beeldkwaliteit, mits de verbinding het aankan.
Maar het resultaat is nog altijd, afhankelijk van de content, teleurstellend. Een file van origineel 619 MB wordt op YouTube 385 MB, dus dat moet ten koste van iets zijn. En de realiteit is dat de meeste mensen die YouTube bekijken dat op mobiel doen en dat verschil toch niet zouden zien.
Heb je al eens gezien hoe mensen naar video kijken tegenwoordig? Horror voor iemand die uren in videobewerking steekt om de beste kwaliteit te kunnen leveren

Dan denk je misschien aan Dailymotion, Vimeo of Microsoft Stream, maar ook daar valt kwaliteit tegen. Het beste resultaat heb ik door... géén streaming te gebruiken. Mits je mp4-container geoptimaliseerd is voor web-gebruik kan je de file as-is aanleveren via HTTP en daar doorheen scrubben tegen maximale beeldkwaliteit, mits de verbinding het aankan.
- MaT
- Elite Poster
Ik twijfel sterk dat iedere hobbyist die een filmpje op youtube zet een betalende gebruiker is.
Ook zie ik filmpjes van anderen met relatief weinig views en subs die wel ok zijn van kwaliteit. Nochtans ook geupload in 1080p30, dus met AV1 codec, maar wel ongeveer dubbele bitrate blijken te hebben.
Ook zie ik filmpjes van anderen met relatief weinig views en subs die wel ok zijn van kwaliteit. Nochtans ook geupload in 1080p30, dus met AV1 codec, maar wel ongeveer dubbele bitrate blijken te hebben.
Bron
Bron
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Alle online diensten passen wel enige vorm van compressie toe, dat heb je ook met foto's op asoc media zoals FB. Meestal kan je dat beperken door een bepaald formaat/instelling te gebruiken die ze minder toetakelen. Het probleem is dat men geregeld prutst aan die voorwaarden waardoor je het telkens moet opzoeken wat nu de beste settings zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.