lan kabel <-> snelheid

Plaats reactie
Hornet
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:54
Locatie: Aalter

Even een schets hoe mijn kabels thuis liggen:
Mijn pc staat ongeveer 10 m vanaf de plaats waar de kabel van belgacom mijn huis binnenkomt (daar staat een contactdoosje).
In die contactdoos heb ik een telefoonstekker gestoken van waar uit een dun wit kabeltje 10 m verder naar mijn moden-router loopt en van uit die moden vertrekt dan de gekende lan kabel richting pc.
Nu is mijn vraag of het niet beter zou zijn, voor de adsl snelheid, om de modem eerst aan te sluiten aan de contactdoos en van daaruit te vertrekken met een 10m lange lan kabel (cat 5) naar mijn pc.

Graag had ik eens jullie mening daarover gehad :-)
Geef Buzze!!!
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

uiteindelijk blijft de lengte van de kabel bestaan (10m) alleen als je het omgekeerde doet dus meer dikkere kabel gebruikt... of dat snelheids winst opleverd ???? kzou zeggen test het even :P
maar denk van contactdoos adsl naar modem/router best zo kort mogelijk is ,... en dan langer naar de pc toe ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
zed
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2006, 16:30

yup, het telefoonkabel vanuit de ADSL filter naar de modem/router moet zo kort mogelijk zijn.

Ik denk dat jij juist op de grens zit voor de max. lengte van u telefoonkabel, 10m dus. Maarja, hoe korter deze kabel hoe beter. Een telefoonkabel is gemakkelijker onderhevig aan ruis.

Met een LAN kabel (100Mbit / CAT 5 kabel) mag het gaan tot 100m. Dankzij de gevlochten koperen draden en nog andere ingewikkelde technologiën (die ik u zal besparen) kan ruis in het signaal worden herkent en weggehaald.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Aan de hand van deze tekening zie je hoe je dit kunt oplossen.
Van de splitter naar de router is de kabel hier 2,5 meter.

Aan het overgave punt waar je telefoonkabel binnen komt.
Plaats daar een gewone telefoonstekker in welke met goed afgeschermde kabel tot kort bij de plaats gaat waar je PC staat.

Daar plaats je een nieuwe tel-doos en plaats daar je splitter in.

Deze telefoonkabel is dubbel afgeschermd en de draden van het paar zijn getwist, bij mij zitten er twee paren in waarvan slecht 1 paar in gebruik.



:wink:
toerist
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 25 mei 2005, 21:12
Locatie: Belgie
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Ik gebruik geen filter voor mijn ADSL.
De telefoondraad loopt gewoon rechtstreeks naar mijn ADSL modem.
De filter is toch maar nodig voor alleen het telefoonverkeer ter filteren?
(of ben ik mis en heb ik een nadeel door zonder filter te werken?)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Toch beter een splitter gebruiken, waarom alle klik- en andere parasitaire storingen doorlaten welke niet nodig zijn om te surfen op het web.

Wat betreft het frequentiebereik voor telefoon of fax zie hier.



:wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 24 jan 2006, 07:54, in totaal 5 gewijzigd.
Hornet
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:54
Locatie: Aalter

Heb nu mijn modem haast direct aan de contactdoos kunnen plaatsen en van daaruit een lan-kabel (cat6) naar mijn pc gelegd (ongeveer 10m).
Het resultaat mag er zijn, van 132kbit/s down en 74 kbit/s up naar nu 2980kbit/s down en 161 kbit/s up!!! :P
Het is nog geen 4mb lijn maar toch een hele verbetering, toch raar dat de tele2 tech mij daar niet voor gewaarschuwd heeft dat de bekabeling verkeerd lag :?
Geef Buzze!!!
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

ale...

ik heb hier ne gewone telefoonkabel (me 4 draden + 1 blote in) naar mijne PC gelegd.
Modem staat bij PC. Uitgang van modem (voor telefoons) gaat terug op die kabel(2 andere draadjes) naar beginpunt (daar is bgc kabel en weg naar telefoons boven)
Die telefoonkabel is zeker 20meter of langer en niet twisted en toch haal ik 430Kbyte enzo... :)

PS: ik woon 3.38KM van de centrale.
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”