Aan de EV rijders ...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dit weekend te gast geweest bij de Buffalo's en gebruik gemaakt van de parking naast het stadion. Daar zijn nu ook heel wat plaatsen voorzien van laadinfra. Rustig wedstrijd volgen terwijl je wagen geladen wordt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Het is inderdaad handig wanneer je een evenement of ergens iets bezoekt dat er laadinfrastructuur is.
Gisteren was ik echter ergens aan het laden en m'n laadkabel was niet uit de paal los te krijgen (alle mogelijke combinaties en acties geprobeerd). Uiteindelijk heb ik de QR code gescanned op de paal wat me bij E-Flux bracht maar na het doorlopen van een stap of zeven op hun website was ik nog steeds niets verder maar kreeg ik dan toch een telefoonnummer waarbij de persoon de paal remote heeft herstart (en m'n kabel eindelijk los kwam).
Gisteren was ik echter ergens aan het laden en m'n laadkabel was niet uit de paal los te krijgen (alle mogelijke combinaties en acties geprobeerd). Uiteindelijk heb ik de QR code gescanned op de paal wat me bij E-Flux bracht maar na het doorlopen van een stap of zeven op hun website was ik nog steeds niets verder maar kreeg ik dan toch een telefoonnummer waarbij de persoon de paal remote heeft herstart (en m'n kabel eindelijk los kwam).
- Dizzy
- Elite Poster
Bijna vijf keer meer elektrische salariswagens in twee jaar tijd
Tussen begin 2022 en einde 2023 nam het aantal elektrische salariswagens fors toe. Dat blijkt uit cijfers over de vergroening van het salariswagenpark voor werknemers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
Diesel in vrije val
Einde 2023 telde België 568.187 salariswagens – een stijging met 10,07% ten opzichte van de start van de monitoring in 2022. Van alle salariswagens had 59,96% een klassieke verbrandingsmotor. Twee jaar eerder bedroeg hun aandeel nog 82,32%.
Bij de verbrandingsmotoren is vooral de diesel in vrije val: het aandeel van de dieselauto zakte van 72% naar 62%, terwijl het aantal benzinemotoren toenam.
Van de nieuwe auto’s die in het vierde kwartaal van 2023 voor het eerst werden ingeschreven, heeft meer dan 80% een elektrische aandrijving: hybrides vertegenwoordigen 44,53% en volledig elektrische salariswagens 37,26%. Het aandeel van de verbrandingsmotor is bij de nieuwe inschrijvingen teruggevallen tot 18,22%.
De vergroening van de nieuw ingeschreven salariswagens transformeert kwartaal na kwartaal ook het volledige salariswagenpark. Het aandeel van de hybride voertuigen in het park steeg in twee jaar van 15,14% tot 27,89% eind ‘23, dat van de volledig elektrische auto’s ging van 2,54% naar 12,15%.
Gemiddelde en totale CO2-uitstoot van het salariswagenpark daalt
De verschuiving naar groenere alternatieven wordt ook zichtbaar in de CO2-uitstoot. De gemiddelde uitstoot per voertuig daalde van 120 tot 100 g/km (-16,67%). De totale CO2-uitstoot voor alle voertuigen in het salariswagenpark samen daalde van 61,78 naar 56,62 ton CO2/km in twee jaar tijd, en dat ondanks de toename van het aantal salariswagens met 10,07% in dezelfde periode.
Tussen begin 2022 en einde 2023 nam het aantal elektrische salariswagens fors toe. Dat blijkt uit cijfers over de vergroening van het salariswagenpark voor werknemers van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
Diesel in vrije val
Einde 2023 telde België 568.187 salariswagens – een stijging met 10,07% ten opzichte van de start van de monitoring in 2022. Van alle salariswagens had 59,96% een klassieke verbrandingsmotor. Twee jaar eerder bedroeg hun aandeel nog 82,32%.
Bij de verbrandingsmotoren is vooral de diesel in vrije val: het aandeel van de dieselauto zakte van 72% naar 62%, terwijl het aantal benzinemotoren toenam.
Van de nieuwe auto’s die in het vierde kwartaal van 2023 voor het eerst werden ingeschreven, heeft meer dan 80% een elektrische aandrijving: hybrides vertegenwoordigen 44,53% en volledig elektrische salariswagens 37,26%. Het aandeel van de verbrandingsmotor is bij de nieuwe inschrijvingen teruggevallen tot 18,22%.
De vergroening van de nieuw ingeschreven salariswagens transformeert kwartaal na kwartaal ook het volledige salariswagenpark. Het aandeel van de hybride voertuigen in het park steeg in twee jaar van 15,14% tot 27,89% eind ‘23, dat van de volledig elektrische auto’s ging van 2,54% naar 12,15%.
Gemiddelde en totale CO2-uitstoot van het salariswagenpark daalt
De verschuiving naar groenere alternatieven wordt ook zichtbaar in de CO2-uitstoot. De gemiddelde uitstoot per voertuig daalde van 120 tot 100 g/km (-16,67%). De totale CO2-uitstoot voor alle voertuigen in het salariswagenpark samen daalde van 61,78 naar 56,62 ton CO2/km in twee jaar tijd, en dat ondanks de toename van het aantal salariswagens met 10,07% in dezelfde periode.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Op vakantie gaan zal soms ook niet evident worden als ze al gaan verplichten voor batterij op max 40% opgeladen en dat ze de temperatuur van u batterij gaan meten voordat je op een veerboot mag in Griekenland.
Vakantiegangers opgelet: zo ‘leeg’ moet accu hybride of elektrische auto zijn voor toegang tot Griekse ferry
https://www.hln.be/reizen/vakantiegange ... ~a03cfd24/
Vakantiegangers opgelet: zo ‘leeg’ moet accu hybride of elektrische auto zijn voor toegang tot Griekse ferry
https://www.hln.be/reizen/vakantiegange ... ~a03cfd24/
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
@half volle EV
Tot ze plots beseffen dat ze daarmee hun eigen klanten kl*ten.
Hier op UB is ook eens iemand komen klagen die aan vakantieverhuur deed ergens in "Dardennen".
Zeker in België/Wallonië is het simpel: ofwel bied je aan dat er opgeladen kan worden, ofwel zal je moeilijker aan huurders geraken.
Dat regelt zichzelf wel.
.
Tot ze plots beseffen dat ze daarmee hun eigen klanten kl*ten.
Hier op UB is ook eens iemand komen klagen die aan vakantieverhuur deed ergens in "Dardennen".
Zeker in België/Wallonië is het simpel: ofwel bied je aan dat er opgeladen kan worden, ofwel zal je moeilijker aan huurders geraken.
Dat regelt zichzelf wel.
Nogal logisch. Sinds half juni mag je niets anders meer bestellenBijna vijf keer meer elektrische salariswagens in twee jaar tijd

- Data technicus
- Elite Poster
Vandaag gaan kijken voor nieuwe wagen. Wordt wel een benzine die ik ga nemen.
Maar toen ik het met de verkoper had over een EV zei hij zelf dat een EV na een jaar de helft van zijn waarde verliest door de batterijen en zolang de actieradius niet hoog genoeg is gaat dit niet verbeteren.
Maar toen ik het met de verkoper had over een EV zei hij zelf dat een EV na een jaar de helft van zijn waarde verliest door de batterijen en zolang de actieradius niet hoog genoeg is gaat dit niet verbeteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Een non-believer van een verkoper, zeker?
En range? Ben in de winter naar de alpen gereden. Range is absoluut geen probleem.
Was minder moe dan vroeger met een diesel. Even evenzeer de hele nacht gereden (in één ruk) net zoals vroeger met diesel.
En range? Ben in de winter naar de alpen gereden. Range is absoluut geen probleem.
Was minder moe dan vroeger met een diesel. Even evenzeer de hele nacht gereden (in één ruk) net zoals vroeger met diesel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Vele garagisten zullen je natuurlijk liever een benzine aanpraten, want daar verdienen ze meer op op termijn. Bangmakerij bij de mensen aanwakkeren om ze toch maar naar een benzine te leiden.
Enfin, je maakt de keuze natuurlijk zelf, maar ga vooral uit van een eigen berekening op de termijn dat je de wagen wenst te gebruiken.
Enfin, je maakt de keuze natuurlijk zelf, maar ga vooral uit van een eigen berekening op de termijn dat je de wagen wenst te gebruiken.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Complete BS.Data technicus schreef: 01 jun 2024, 17:17 Maar toen ik het met de verkoper had over een EV zei hij zelf dat een EV na een jaar de helft van zijn waarde verliest door de batterijen en zolang de actieradius niet hoog genoeg is gaat dit niet verbeteren.
Hoezo door de batterijen? De degradatie van de batterijen is minimaal: +/-1% per jaar.
Halvering waarde? Heb je al eens naar de tweedehandsprijzen gekeken? Men klaagt altijd dat ook 2de hands EV te duur zijn.
Range: achterhaald argument.
Met andere woorden: een verkoper die jou inderdaad een benzine wil verkopen om de klassieke redenen:
- hun marges liggen hoger
- of hun merk heeft (nog) geen goed EV-aanbod (welk merk is het?)
- ze vrezen de minder inkomsten door minder onderhoud
Ik zou vooral niet voortgaan op één verkoper met een duidelijke agenda.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Ik zou tout court niet afgaan op de verkoper, maar op ervaringen van gebruikers. Die verkoper heeft maar 1 doel: geld verdienen, liefst op lange termijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Data technicus
- Elite Poster
Volgens een studie daalt de waarde van een elektrische wagen zelf 10 keer sneller dan een auto met verbrandingsmotor.R2D2 schreef:Complete BS.Data technicus schreef: 01 jun 2024, 17:17 Maar toen ik het met de verkoper had over een EV zei hij zelf dat een EV na een jaar de helft van zijn waarde verliest door de batterijen en zolang de actieradius niet hoog genoeg is gaat dit niet verbeteren.
Hoezo door de batterijen? De degradatie van de batterijen is minimaal: +/-1% per jaar.
Halvering waarde? Heb je al eens naar de tweedehandsprijzen gekeken? Men klaagt altijd dat ook 2de hands EV te duur zijn.
Range: achterhaald argument.
Met andere woorden: een verkoper die jou inderdaad een benzine wil verkopen om de klassieke redenen:
- hun marges liggen hoger
- of hun merk heeft (nog) geen goed EV-aanbod (welk merk is het?)
- ze vrezen de minder inkomsten door minder onderhoud
Ik zou vooral niet voortgaan op één verkoper met een duidelijke agenda.
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-ind ... -in-waarde
-
- Elite Poster
gocar zou beter eens naar de 2dehandsprijzen op zijn eigen site kijken:
https://gocar.be/nl/search?fuel=Elektrisch
Lijkt me veel realistischer en actueler dan "een Amerikaanse studie".
- Data technicus
- Elite Poster
Mss dit ook eens bekijken: https://motorway.co.uk/sell-my-car/guid ... preciationR2D2 schreef:gocar zou beter eens naar de 2dehandsprijzen op zijn eigen site kijken:
Het probleem tegenwoordig is dat de meeste mensen alles geloven wat er gezegd word over nieuwigheden was in der tijd ook zo met de zonnepanelen en de terugdraaiteller waar heel veel commotie toen over onstaan is en dat gaat bij de EV's hetzelfde worden als je er 1 probeert te verkopen op de 2de hands markt of probeert in te ruilen in de garage als je een nieuwe wilt kopen en dan toch minder krijgt dan dat je hoopt.
Denk dat die studies wel geloofwaardig zijn hoor.
-
- Elite Poster
Dat artikel is toch wel genuanceerder. Algemeen zien ze in dat artikel weinig verschil tussen beide categorieën wat betreft de 3 jaar depreciatieregel.Data technicus schreef: 02 jun 2024, 10:59 Mss dit ook eens bekijken: https://motorway.co.uk/sell-my-car/guid ... preciation
Maar als je vooruitkijkt zijn er toch marktomstandigheden die pleiten voor de EV: Het rijper worden van de tweedehandsmarkt en de grotere vraag naar 2dehands EV met de verstrengingen van LEZ.
De grootste onzekerheid blijft de kans dat er plots batterijtechnologie op de markt komt die veel goedkoper is, sneller laadt en een hogere capaciteit heeft. Die batterij komt er maar dat zal een trage evolutieve verderzetting zijn van de verbeteringen die we nu al gewoon zijn. Niets waar ik mij zorgen over maak. Bovendien is de levensduur van EVs veel langer (door minder slijtage), dus wellicht blijf ik veel langer rijden met mijn EV.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
De gemiddelde leeftijd van de gesloopte wagens in BE is meer dan 18 jaar.
https://cemonitor.be/indicator/mobilit ... te%20zijn.
Ik denk niet dat de batterij van de huidige generatie de EV wagens zo lang zal meegaan.
Mijn 4 Bosch fietsbatterijen van 2018 beginnen allemaal kuren te tonen en van de beloofde 500–1000 volledige laadcycli zie ik na 350 laadcycli al serieuze degradatie en heb ik nu al 1 batterij laten reviseren.
Ik denk niet dat de batterij van de huidige generatie de EV wagens zo lang zal meegaan.
Mijn 4 Bosch fietsbatterijen van 2018 beginnen allemaal kuren te tonen en van de beloofde 500–1000 volledige laadcycli zie ik na 350 laadcycli al serieuze degradatie en heb ik nu al 1 batterij laten reviseren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Een volledig benzine? Dus geen hybride benzine bedoel je dan?Data technicus schreef: 01 jun 2024, 17:17 Vandaag gaan kijken voor nieuwe wagen. Wordt wel een benzine die ik ga nemen.
Welke heb je op het oog?
Mij lijkt een hybride of plug-in hybride toch de beste optie.
Enkel benzine lijkt mij de slechtste keuze.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
- Data technicus
- Elite Poster
Rij per jaar maar ongeveer 8000 KM dus heeft een EV of hybride voor mij geen zin. Nu heb ik een diesel van 2008 maar omdat ik zo weinig KM doe nu heeft een diesel voor mij geen zin meer.Abusimbal schreef:Een volledig benzine? Dus geen hybride benzine bedoel je dan?Data technicus schreef: 01 jun 2024, 17:17 Vandaag gaan kijken voor nieuwe wagen. Wordt wel een benzine die ik ga nemen.
Welke heb je op het oog?
-
- Elite Poster
Levensduur batterij is uitgedrukt in cycli, niet in jaren. Als je de cycli met hun bereik vermenigvuldigt kom je tot levensduur die wellicht veel meer zal zijn.johan.devos schreef: 02 jun 2024, 14:04 De gemiddelde leeftijd van de gesloopte wagens in BE is meer dan 18 jaar.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar mijn Euro5-diesel vervangen door een benzine+LPG-wagen, geen hybride.Abusimbal schreef: 02 jun 2024, 15:18 Een volledig benzine? Dus geen hybride benzine bedoel je dan?
Welke heb je op het oog?
Had ik die wagen als plugin-hybride kunnen krijgen, dan had ik het nog overwogen omdat de wagen doorheen het jaar vaak enkel rond de kerktoren rijdt en die ritjes perfect op zonne-energie zouden kunnen. Met een gewone hybride ben ik niets: de ritjes zijn te beperkt om de batterij van voldoende stroom te voorzien en voor de vakantieritten heeft heel die hybride-aandrijflijn geen zin en sleur je gewoon extra gewicht mee (wat op zich ook weer impact heeft op het verbruik).
Nu ik LPG rij, rij ik stukken goedkoper dan op diesel/benzine.
Enige nadelen: je wordt (ten onrechte) nog vaak geweigerd in ondergrondse parkings en tanken kan enkel aan bemande pompen tijdens openingsuren.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik had het over mild-hybride zoals Toyota.
Als je zegt "Met een gewone hybride ben ik niets: de ritjes zijn te beperkt om de batterij van voldoende stroom te voorzien ", dan begrijp ik dat niet.
Ik rijd met een Toyota hybride, ook niet veel kilometer,s per jaar maar verbruik is toch tussen de 4.5 en 5L benzine. Dus een stuk minder dan een gewone bezine zonder hybride. Die verbruiken toch vaak een 2L meer vermoed ik.
Als je zegt "Met een gewone hybride ben ik niets: de ritjes zijn te beperkt om de batterij van voldoende stroom te voorzien ", dan begrijp ik dat niet.
Ik rijd met een Toyota hybride, ook niet veel kilometer,s per jaar maar verbruik is toch tussen de 4.5 en 5L benzine. Dus een stuk minder dan een gewone bezine zonder hybride. Die verbruiken toch vaak een 2L meer vermoed ik.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Levensduur van batterijen is complexer dan enkel cycliR2D2 schreef: 02 jun 2024, 19:29Levensduur batterij is uitgedrukt in cycli, niet in jaren. Als je de cycli met hun bereik vermenigvuldigt kom je tot levensduur die wellicht veel meer zal zijn.johan.devos schreef: 02 jun 2024, 14:04 De gemiddelde leeftijd van de gesloopte wagens in BE is meer dan 18 jaar.

Veroudering, temperatuur, belasting, oplaadmanier,… spelen allemaal een rol.
bebat schat de levensduur van de batterijen van een EV op 8–12 jaar, merkelijk minder dan een gewone wagen die een levensduur heeft van 18 jaar.
https://www.bebat.be/nl/blog/lithium-io ... recycleren
-
- Elite Poster
- Bedankt: 253 keer
Je mag een EV batterij echt niet vergelijken met andere types van batterijen die je nu in huis hebt. Een EV batterij zou normaal gezien 500 a 600k km moeten mee kunnen gaan. Grootste dooddoener is, als je geen blade batterij hebt, altijd tot 100% laden (en uren op 100% houden) en hoge temperaturen. Van dat laatste hebben we amper tot geen last.johan.devos schreef: 02 jun 2024, 14:04 Mijn 4 Bosch fietsbatterijen van 2018 beginnen allemaal kuren te tonen en van de beloofde 500–1000 volledige laadcycli zie ik na 350 laadcycli al serieuze degradatie en heb ik nu al 1 batterij laten reviseren.

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wie graag met een auto met verbrandingsmotor rijdt moet dat maar doen. Keuze genoeg.
Wie graag met een elektromotor rijdt idem.
Wie twijfelt zal de uiteindelijke keuze van verschillende individuele factoren laten afhangen.
Ik ben nu toe aan mijn derde BEV en het grootste nadeel dat ik persoonlijk ondervindt is dat once you go BEV you never go back.
Huidige BEV: 53 maanden oud en 80K km op de teller.
Staat van de HV accu: met het oog op verkoop getest begin mei 2024: 100% SoH.
En waar mogelijk altijd tot 100% opgeladen. Maar idd zelden daarna dagen onaangeroerd laten staan.
Range: winter onder 10°C => 360 km - lente/zomer boven 20°C => 490 km.
Gezien wij een thuislaadpaal hebben en overal in de EU kunnen laden met 2 laadkaarten (primaire kaart is Totalenergies maar die werkt niet overal, back up is Edi Charging en die werkt overal.
Onderhoud (80 tot 140 €) om de 15K km of één keer per jaar wat eerst komt (bij de opvolger is dat al 30K of minstens één keer om de 2 jaar).
Nog nooit 18 jaar gereden met één en hetzelfde voertuig dus dat punt speelt hier niet.
Voor wie dat wel van plan is begrijp ik ook niet dat men er dan een punt van wil maken dat na één jaar de verkoopwaarde nog maar de helft is. Je verkoopt immers niet wanneer je initiële plan is de auto jaren te gebruiken.
Een BEV heeft doorgaans ook een garantie van 5 tot 6 jaar en tot 7-8 jaar op de HV accu. Die periode zit je sowieso al safe.
De herverkoopwaarde van een auto met verbrandingsmotor was (vroeger) ook niet heel anders. Een auto daalt het meest in waarde het eerste jaar na verkoop. Mijn laatste auto met verbrandingsmotor kocht ik in 2013. Deze was toen 18 maanden oud, had nieuw een cataloguswaarde van 44K en werd door de dealer met 3K op de teller verkocht voor 19K (demonstratiewagen). Zes jaar later verkocht aan een Brusselaar (ivm met de LEZ waar hij met zijn auto niet meer binnen mocht) voor 9K.
Wie er echter van overtuigd is dat een EV na één jaar in waarde halveert en niets tegen een elektrisch aangedreven auto heeft kan daar zijn voordeel mee doen. Koop dit jaar een BEV van één jaar oud aan de helft van de prijs en strijk als extra nog 3000 € premie op. Je hebt nog jaren volledige garantie en het grootste argument, dat EV's te duur zijn in aankoop, gaat dan ook al niet meer op.
Dat een BEV snel in waarde daalt is niet zo verwonderlijk. Ze zijn nog altijd in volle ontwikkeling. Mijn huidig voertuig (MY2019) kan aan AC maar monofase laden tot 7,2 kW en DC tot 70 kW (in de praktijk gemiddeld een 50kW).
De opvolger is driefasig, kan AC tot 11 kW laden en DC tot 230 kW. Laadtijd is dan ook al geen issue meer bij het afleggen van lange afstanden op snelheid (bij gewoon verkeer op 30-50-70 wegen was het met de huidige ook al geen punt). Bovendien kan hij ook al terugleveren aan de woning en dus een mooie aanvulling op de stationaire opslag.
Autoconstructeurs zijn ook in een prijzenoorlog verwikkeld om marktaandeel te verwerven. Wanneer ze de prijs van een nieuwe BEV plots met 5 tot 7K verlagen zal de prijs van een tweedehands ook evenredig moeten dalen. Je gaat immers geen tweedehands kopen aan de prijs van een nieuwe.
Voor wie maar 8000 km per jaar met een auto doet kan range ook niet meer als een negatief punt gelden. Of het zou moeten zijn dat je die range nodig hebt om die 8000 km er in vier tot acht keer door te rijden. In dat geval kan je voor die paar keer per jaar ook beter een ander vervoermiddel gebruiken of gewoon een auto huren ipv er eentje (nieuw) te kopen.
Wie een BEV niet ziet zitten en liever nog tot achttien jaar met een verbrandingsmotor blijft rijden, niets op tegen.
Maar die heeft hier duidelijk het verkeerde topic uitgekozen. Er zijn nog hele fora te vinden met overtuigde petrolheads die je tig argumenten zullen aandragen waarom een EV nooit iets zal worden.
Wie graag koopjes doet op de EV markt:
Je kan er uiteraard ook onrechtstreeks uit afleiden welke EV's niet zozeer in waarde dalen. Handig voor wie zijn auto al na 1 of 2 jaar terug wil verkopen.
Wie graag met een elektromotor rijdt idem.
Wie twijfelt zal de uiteindelijke keuze van verschillende individuele factoren laten afhangen.
Ik ben nu toe aan mijn derde BEV en het grootste nadeel dat ik persoonlijk ondervindt is dat once you go BEV you never go back.

Huidige BEV: 53 maanden oud en 80K km op de teller.
Staat van de HV accu: met het oog op verkoop getest begin mei 2024: 100% SoH.
En waar mogelijk altijd tot 100% opgeladen. Maar idd zelden daarna dagen onaangeroerd laten staan.
Range: winter onder 10°C => 360 km - lente/zomer boven 20°C => 490 km.
Gezien wij een thuislaadpaal hebben en overal in de EU kunnen laden met 2 laadkaarten (primaire kaart is Totalenergies maar die werkt niet overal, back up is Edi Charging en die werkt overal.
Onderhoud (80 tot 140 €) om de 15K km of één keer per jaar wat eerst komt (bij de opvolger is dat al 30K of minstens één keer om de 2 jaar).
Nog nooit 18 jaar gereden met één en hetzelfde voertuig dus dat punt speelt hier niet.
Voor wie dat wel van plan is begrijp ik ook niet dat men er dan een punt van wil maken dat na één jaar de verkoopwaarde nog maar de helft is. Je verkoopt immers niet wanneer je initiële plan is de auto jaren te gebruiken.
Een BEV heeft doorgaans ook een garantie van 5 tot 6 jaar en tot 7-8 jaar op de HV accu. Die periode zit je sowieso al safe.
De herverkoopwaarde van een auto met verbrandingsmotor was (vroeger) ook niet heel anders. Een auto daalt het meest in waarde het eerste jaar na verkoop. Mijn laatste auto met verbrandingsmotor kocht ik in 2013. Deze was toen 18 maanden oud, had nieuw een cataloguswaarde van 44K en werd door de dealer met 3K op de teller verkocht voor 19K (demonstratiewagen). Zes jaar later verkocht aan een Brusselaar (ivm met de LEZ waar hij met zijn auto niet meer binnen mocht) voor 9K.
Wie er echter van overtuigd is dat een EV na één jaar in waarde halveert en niets tegen een elektrisch aangedreven auto heeft kan daar zijn voordeel mee doen. Koop dit jaar een BEV van één jaar oud aan de helft van de prijs en strijk als extra nog 3000 € premie op. Je hebt nog jaren volledige garantie en het grootste argument, dat EV's te duur zijn in aankoop, gaat dan ook al niet meer op.
Dat een BEV snel in waarde daalt is niet zo verwonderlijk. Ze zijn nog altijd in volle ontwikkeling. Mijn huidig voertuig (MY2019) kan aan AC maar monofase laden tot 7,2 kW en DC tot 70 kW (in de praktijk gemiddeld een 50kW).
De opvolger is driefasig, kan AC tot 11 kW laden en DC tot 230 kW. Laadtijd is dan ook al geen issue meer bij het afleggen van lange afstanden op snelheid (bij gewoon verkeer op 30-50-70 wegen was het met de huidige ook al geen punt). Bovendien kan hij ook al terugleveren aan de woning en dus een mooie aanvulling op de stationaire opslag.
Autoconstructeurs zijn ook in een prijzenoorlog verwikkeld om marktaandeel te verwerven. Wanneer ze de prijs van een nieuwe BEV plots met 5 tot 7K verlagen zal de prijs van een tweedehands ook evenredig moeten dalen. Je gaat immers geen tweedehands kopen aan de prijs van een nieuwe.

Voor wie maar 8000 km per jaar met een auto doet kan range ook niet meer als een negatief punt gelden. Of het zou moeten zijn dat je die range nodig hebt om die 8000 km er in vier tot acht keer door te rijden. In dat geval kan je voor die paar keer per jaar ook beter een ander vervoermiddel gebruiken of gewoon een auto huren ipv er eentje (nieuw) te kopen.

Wie een BEV niet ziet zitten en liever nog tot achttien jaar met een verbrandingsmotor blijft rijden, niets op tegen.
Maar die heeft hier duidelijk het verkeerde topic uitgekozen. Er zijn nog hele fora te vinden met overtuigde petrolheads die je tig argumenten zullen aandragen waarom een EV nooit iets zal worden.

Wie graag koopjes doet op de EV markt:
Je kan er uiteraard ook onrechtstreeks uit afleiden welke EV's niet zozeer in waarde dalen. Handig voor wie zijn auto al na 1 of 2 jaar terug wil verkopen.

Laatst gewijzigd door ivob 03 jun 2024, 09:36, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
De belangrijkste nadelen van EV's zijn vooral de prijs en dan pas de range. De batterij gaat lang genoeg mee maar als je je moet beperken tot 80% laden is het probleem van de range ineens ook weer groter. De duurdere modellen hebben een grotere batterij maar ook weer een hogere prijs. Als je de wagen zelf moet betalen is dat wel een argument.
Zoals al opgemerkt door anderen is het vooral de evolutie die een bedreiging is. Nieuwe batterijen die beter presteren zullen de eerste versies minder interessant maken. Die oude blijven nog altijd bruikbaar maar zijn in vergelijking minder interessant en dus minder waard.
Ook de prijsdalingen hebben een invloed op de tweedehandsmarkt. Als je een wagen volle pot betaald hebt en de fabrikant doet ineens een pak af van de prijs is dat niet zo gunstig als je de wagen tweedehands wil verkopen.
Benzine/hybride is nog altijd een valabele optie als je de prijs in rekening brengt. Uiteraard heeft de EV ook voordelen zoals automatische schakeling en rijgedrag. Het is ook handiger als je al ZP hebt en een laadpaal ter beschikking.
Anderzijds ken ik er niet veel die 18 jaar met een wagen rijden, ik heb de mijne meestal na ongeveer 10 jaar vervangen. De transitie is er en EV's zullen verder ingang vinden. Wie overstapt zal niet meer terugkeren maar het is aan ieder persoonlijk om te beslissen wanneer het voor hem de ideale moment is om te veranderen. Ik rij nu met een EV maar moest ik hem zelf moeten betalen dan was het een benzine.
Zoals al opgemerkt door anderen is het vooral de evolutie die een bedreiging is. Nieuwe batterijen die beter presteren zullen de eerste versies minder interessant maken. Die oude blijven nog altijd bruikbaar maar zijn in vergelijking minder interessant en dus minder waard.
Ook de prijsdalingen hebben een invloed op de tweedehandsmarkt. Als je een wagen volle pot betaald hebt en de fabrikant doet ineens een pak af van de prijs is dat niet zo gunstig als je de wagen tweedehands wil verkopen.
Benzine/hybride is nog altijd een valabele optie als je de prijs in rekening brengt. Uiteraard heeft de EV ook voordelen zoals automatische schakeling en rijgedrag. Het is ook handiger als je al ZP hebt en een laadpaal ter beschikking.
Anderzijds ken ik er niet veel die 18 jaar met een wagen rijden, ik heb de mijne meestal na ongeveer 10 jaar vervangen. De transitie is er en EV's zullen verder ingang vinden. Wie overstapt zal niet meer terugkeren maar het is aan ieder persoonlijk om te beslissen wanneer het voor hem de ideale moment is om te veranderen. Ik rij nu met een EV maar moest ik hem zelf moeten betalen dan was het een benzine.
-
- Elite Poster
Men ondergraaft zelf dit argument.Dizzy schreef: 03 jun 2024, 09:10 De belangrijkste nadelen van EV's zijn vooral de prijs en dan pas de range.
Eerst zijn EV's te duur en dan zijn ze weer te goedkoop want na één jaar al praktisch nieuw aan de helft van de prijs te kopen.

Koop je een BEV met een garantie van 5 tot 8 jaar en een cataloguswaarde van bv. 50K. Daar heb je al een goed uitgeruste EV voor. Wacht tot deze één jaar oud is en koop hem dan voor 25K minus 3000 € Vlaamse premie en je betaalt nog 22K voor een auto met nog ruim garantie in praktische nieuwstaat.
Wie dat te duur vindt voor een auto moet tegenwoordig ook geen nieuwe auto met verbrandingsmotor meer kopen want dat zal dan toch maar een onvergelijkbaar spartaans uitgerust basismodel zijn.
Dat moet dan ook niet. Zelf nooit rekening mee gehouden en het heeft aantoonbaar de SoH van de HV accu niet beïnvloed.De batterij gaat lang genoeg mee maar als je je moet beperken tot 80% laden is het probleem van de range ineens ook weer groter.
Dat zijn uitspraken van tegenstanders van EV voor wie elk argument goed is om uit te vergroten en dat stamt nog uit de begindagen van EV toen de conditionering van HV accu's nog niet op punt stond (de Leaf is daar een goed voorbeeld van). Bij LFP accu's is het al helemaal geen punt meer.
Dan koop je geen nieuwe maar gewoon eentje van één jaar oud aan de helft van de prijs.De duurdere modellen hebben een grotere batterij maar ook weer een hogere prijs. Als je de wagen zelf moet betalen is dat wel een argument.

Correct.Zoals al opgemerkt door anderen is het vooral de evolutie die een bedreiging is. Nieuwe batterijen die beter presteren zullen de eerste versies minder interessant maken. Die oude blijven nog altijd bruikbaar maar zijn in vergelijking minder interessant en dus minder waard.
Maar dat is een punt dat alleen opgaat voor wie zijn voertuig relatief vlug terug wil verkopen.
En daar doet de volgende koper dan weer zijn voordeel mee. Het verlies van de ene is de winst van de andere.
Voor wie tot achttien jaar met een auto wil rijden, blijkbaar een argument van de fossiel rijders, maakt het toch niet uit hoeveel "waard" een auto nog is na 1 of 2 jaar?
Afhankelijk van je uitgangspunt kan benzine een valabele optie zijn.Benzine/hybride is nog altijd een valabele optie als je de prijs in rekening brengt. Uiteraard heeft de EV ook voordelen zoals automatische schakeling en rijgedrag. Het is ook handiger als je al ZP hebt en een laadpaal ter beschikking.
Persoonlijk zou ik op dit punt al niet meer voor een diesel kiezen maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Hybride is nooit een valabele optie geweest. Dat was alleen een optie voor een bepaald type fossiel rijders dat tijdelijk wat belasting voordelen wou meepikken op een auto met een belachelijk kleine accu die het mermerendeel in de praktijk nauwelijks gebruikt. Of voor mensen die niet kunnen/durven kiezen en nu jaren de nadelen van twee systemen met zich moeten meesleuren terwijl dat de voordelen van ieder systeem afzonderlijk ook nog eens naar beneden haalt.
Ik ook niet maar als dat een argument is van een ander wie ben ik dan om daar geen rekening mee te houden?Anderzijds ken ik er niet veel die 18 jaar met een wagen rijden
Maar in dat geval gaat het argument niet meer op dat een auto na één jaar nog maar de helft van zijn waarde behoudt want je gaat dat niet verzilveren.
Wanneer ik nu een auto zou moeten kopen (en persoonlijk doen wij ook geen 10K km per jaar) zou de afweging zijn om met een elektrische deelauto te rijden of er eentje te kopen van een jaartje oud aan de helft van de prijs en nog proberen te Vlaamse matheuspremie te verzilveren.
Maar ieder doet maar wat hij/zelf het beste vindt. De negatieve of positieve gevolgen zal men op termijn pas ondervinden.
Maar wie nu wil kiezen voor een auto met verbrandingsmotor kan beter zijn tegenargumenten niet meer richten "aan de EV rijders". Je zal er maar weinig vinden die na jaren met een EV gereden te hebben nog terug willen naar "vroeger".
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Hoe test je SoH?
En nogmaals: als BEV na een jaar halveren in prijs... waar worden die dan verkocht? Want ik kan die niet vinden.
Men zit nog altijd argumenten te zoeken om toch maar geen BEV te kiezen maar zowat alle argumenten zijn ronduit fout of achterhaald. Of men zoekt hypothetische gevallen waarbij een BEV een slechte keuze zou zijn (zoals iemand die maar 10K km/jaar rijdt maar een autonomie van 350km problematisch vindt).
En nogmaals: als BEV na een jaar halveren in prijs... waar worden die dan verkocht? Want ik kan die niet vinden.
Men zit nog altijd argumenten te zoeken om toch maar geen BEV te kiezen maar zowat alle argumenten zijn ronduit fout of achterhaald. Of men zoekt hypothetische gevallen waarbij een BEV een slechte keuze zou zijn (zoals iemand die maar 10K km/jaar rijdt maar een autonomie van 350km problematisch vindt).
- Dizzy
- Elite Poster
Die halvering lijkt me ook overdreven maar het verschil in prijs tussen EV en rest is wel nog altijd een argument, vandaar dat de EV's nog altijd grotendeels salariswagens zijn.
Ik ben pro EV en rij er zelf mee maar met elke nieuwe tech heb je een aanpassingsperiode en kinderziektes, die zijn echter inderdaad oplosbaar maar ze hebben wel invloed op de snelheid van de transitie.
Ik ben pro EV en rij er zelf mee maar met elke nieuwe tech heb je een aanpassingsperiode en kinderziektes, die zijn echter inderdaad oplosbaar maar ze hebben wel invloed op de snelheid van de transitie.
- heist_175
- Moderator
Ondertussen zijn de Europese autobouwers blijkbaar van strategie aan het veranderen.
Tot hiertoe hanteerden ze een strategie die neerkwam op
- enkel dure EV's bouwen, klanten kopen het toch (wat enkel waar is voor firmawagens in BE, gegeven de gewijzigde fiscaliteit)
- export naar China is wél "ok", maar import vanuit China is niet oké, dus inzetten op politiek gewauwel waarbij China (een belangrijke afzetmarkt dus) tegelijk baarlijke duivel én sterkhouder is
- veel te laat en te weinig investeren, zeker strategisch, in de omslag naar EV
En lijken ze hun strategie aan te passen richting - gek genoeg - bouwen wat klanten nodig hebben: betaalbare EV's.
VW zou bv een ID2 in 2025 lanceren.
Ik wacht nog altijd op een break (genre Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, ...) als EV met een range van 400+km. Vanuit China kunnen ze dat leveren (Zeekr007), in Europa hebben de autobazen daar tot hiertoe geen goesting in gehad. De Opel/Peugeot heeft maar een range van 300km.
Tot hiertoe hanteerden ze een strategie die neerkwam op
- enkel dure EV's bouwen, klanten kopen het toch (wat enkel waar is voor firmawagens in BE, gegeven de gewijzigde fiscaliteit)
- export naar China is wél "ok", maar import vanuit China is niet oké, dus inzetten op politiek gewauwel waarbij China (een belangrijke afzetmarkt dus) tegelijk baarlijke duivel én sterkhouder is
- veel te laat en te weinig investeren, zeker strategisch, in de omslag naar EV
En lijken ze hun strategie aan te passen richting - gek genoeg - bouwen wat klanten nodig hebben: betaalbare EV's.
VW zou bv een ID2 in 2025 lanceren.
Ik wacht nog altijd op een break (genre Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, ...) als EV met een range van 400+km. Vanuit China kunnen ze dat leveren (Zeekr007), in Europa hebben de autobazen daar tot hiertoe geen goesting in gehad. De Opel/Peugeot heeft maar een range van 300km.
-
- Premium Member
- Bedankt: 39 keer
Volgens *jou* nooit een valabele optie, bedoel je? Ik neem mezelf als voorbeeld... Ik heb bewust voor een hybride gekozen zodat mijn woon/werk goedkoop is (100% elektrisch Antwerpen - Brussel) maar tegelijk in de vrije tijd de mogelijkheid meer dan 1T te trekken over grotere afstanden.ivob schreef: 03 jun 2024, 09:29
Hybride is nooit een valabele optie geweest. Dat was alleen een optie voor een bepaald type fossiel rijders dat tijdelijk wat belasting voordelen wou meepikken op een auto met een belachelijk kleine accu die het mermerendeel in de praktijk nauwelijks gebruikt. Of voor mensen die niet kunnen/durven kiezen en nu jaren de nadelen van twee systemen met zich moeten meesleuren terwijl dat de voordelen van ieder systeem afzonderlijk ook nog eens naar beneden haalt.
Jammer dat je "mensen" zoals ik catalogeert als niet kunnen/durven kiezen. Dus jawel, bewust duidelijk gekozen en blij met de keuze.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Check out the ID.7 Tourerheist_175 schreef: 03 jun 2024, 10:40

- Data technicus
- Elite Poster
Als het van Europa afhangt dreigen de plug-in hybrides volgend jaar ook te verdwijnen.
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-ind ... tegen-2025
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-ind ... tegen-2025
-
- Elite Poster
In de garage of zelf door een OBD scanner in te pluggen in de OBD-poort onder het dashboard.
Uiteraard kan niet iedereen die vinden.En nogmaals: als BEV na een jaar halveren in prijs... waar worden die dan verkocht? Want ik kan die niet vinden.
Maar je mag er toch vanuit gaan dat wie dat als een contra argument gebruikt ze ook daadwerkelijk aan deze prijs kan vinden? In dat geval kan je het ook in eigen voordeel gebruiken zoals ik eerder schreef.
Wanneer je ze echter niet aan die prijs kan vinden moet je het ook niet als een valabel contra argument gebruiken.
Het is het een of het ander.

Zoals ik mijn eerste respons al begon staat het iedereen vrij om voor welke auto dan ook te kiezen binnen de eigen mogelijkheden. Het staat ook iedereen vrij om een eigen keuze te maken op basis van foute en/of al achterhaalde argumenten. De gevolgen zijn immers voor wie de keuze maakt.Men zit nog altijd argumenten te zoeken om toch maar geen BEV te kiezen maar zowat alle argumenten zijn ronduit fout of achterhaald. Of men zoekt hypothetische gevallen waarbij een BEV een slechte keuze zou zijn (zoals iemand die maar 10K km/jaar rijdt maar een autonomie van 350km problematisch vindt).
Even een andere invalshoek:
Sol Invictus!
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
...
Men zit nog altijd argumenten te zoeken om toch maar geen BEV te kiezen maar zowat alle argumenten zijn ronduit fout of achterhaald.
...
Dat is toch ook te kort door de bocht. Als wij geen eigen oprit hadden, zou ik ook niet electrisch zijn gegaan.
De Ford Transit is ook gewoon terug een diesel geworden, range van e-bestelwagens is echt nog niet op orde. Niets dan lof over de uitleenmogelijkheden van de dealers!
Men zit nog altijd argumenten te zoeken om toch maar geen BEV te kiezen maar zowat alle argumenten zijn ronduit fout of achterhaald.
...
Dat is toch ook te kort door de bocht. Als wij geen eigen oprit hadden, zou ik ook niet electrisch zijn gegaan.
De Ford Transit is ook gewoon terug een diesel geworden, range van e-bestelwagens is echt nog niet op orde. Niets dan lof over de uitleenmogelijkheden van de dealers!
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- Dizzy
- Elite Poster
Ik heb er geen last van dus heeft niemand er last van, een foute redenering die sneller ingang vindt dan EV's.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 1 keer
En wat bedoel je juist? Weet niet de juiste aankoopprijzen, maar in leasing bij ons valt de ID7 tourer bijna in hetzelfde budget als bvb een EQB die veel kleiner is ...
- heist_175
- Moderator
Ik heb ondertussen mijn bestelling al door moeten geven.
De ID7 kwam bij ons een serieus pak duurder uit, dus die veel op die manier gewoon af.
Over 4 jaar zal ik nog eens zien en hoop ik dat er véél meer keuze is.
De ID7 kwam bij ons een serieus pak duurder uit, dus die veel op die manier gewoon af.
Over 4 jaar zal ik nog eens zien en hoop ik dat er véél meer keuze is.