Fiber met Mikrotik router

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
eltuxo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo iedereen.

Een vraagje, ik heb fiber van edpnet, maar heb gekozen voor mijn eigen hardware. Dat is dan een mikrotik rb5009 geworden.
Dit is een hobby project, ik leer graag bij en dit is de perfecte kans daarvoor.

Nu denk ik dat ik alles correct heb ingesteld voor de ppoe verbinding op de router, maar deze blijft op status connecting staan.

Ik heb hiervoor een tutorial gevolgd van wirelessinfo, op yt (kan helaas de link hier niet posten, wegens te weinig posts op dit moment) maar deze noemt "Mikrotik router met een PPPoE server verbinden", moest er iemand deze eens willen bekijken.

Ik had ook gelezen dat je een vlan met tag 10 moet toevoegen. Kan daar iemand misschien wat meer info over verschaffen a.u.b.?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

eltuxo schreef: 01 jun 2024, 13:48 Nu denk ik dat ik alles correct heb ingesteld voor de ppoe verbinding op de router, maar deze blijft op status connecting staan.
Heb je de correcte PPPoE username ingevuld?
Deze zou er moeten uitzien als philipped.8790.x1@EDPNET

En natuurlijk de meest logische vraag:
Heb je het correcte PPPoE paswoord ingevuld?
De beste methode om er 1.000% zeker van te zijn dat je het juiste paswoord hebt gebruikt, is het paswoord wijzigen in "Mijn EDPNET".
eltuxo schreef: 01 jun 2024, 13:48 Ik had ook gelezen dat je een vlan met tag 10 moet toevoegen. Kan daar iemand misschien wat meer info over verschaffen a.u.b.?
Dat is natuurlijk essentieel: de WAN poort waarmee je naar de Fibermodem verbindt moet op VLAN 10 staan.
eltuxo schreef: 01 jun 2024, 13:48 Ik heb hiervoor een tutorial gevolgd van wirelessinfo, op yt ... deze noemt "Mikrotik router met een PPPoE server verbinden", moest er iemand deze eens willen bekijken.
Kan ik niet direct terugvinden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eltuxo
Starter
Starter

philippe_d schreef: 01 jun 2024, 14:29 Heb je de correcte PPPoE username ingevuld?
Deze zou er moeten uitzien als philipped.8790.x1@EDPNET

En natuurlijk de meest logische vraag:
Heb je het correcte PPPoE paswoord ingevuld?
De beste methode om er 1.000% zeker van te zijn dat je het juiste paswoord hebt gebruikt, is het paswoord wijzigen in "Mijn EDPNET".
Yep, dat heb ik gedaan.
philippe_d schreef: 01 jun 2024, 14:29 Dat is natuurlijk essentieel: de WAN poort waarmee je naar de Fibermodem verbindt moet op VLAN 10 staan.
Hier kan het zijn dat ik verkeerd ben gegaan? In mijn interfaces lijst staan 2 wan verbindingen.
Eén heeft een wan ppoe-out1 en één heeft een wan vlan1 (met 10 als tag)

Jammer dat je de tutorial niet kan vinden. Van zodra het kan/mag, post ik de link wel.

Toegevoegd na 22 minuten 41 seconden:
Goed nieuws. Het werkt!
Ik moest, blijkbaar, de ppoe-out, door de vlan laten gaan. Toen ging de status van "connecting" naar connected en dus heb ik nu internet.
(ik durf de boel bijna niet meer terug afbreken. :-). Even goed documenteren wat ik exact heb gedaan, zodat ik dat terug degelijk kan opbouwen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Well done :-)
Nu nog de resultaten van een speedtest posten :wink:
Welke abbo heb je genomen? Fiber XS of Fiber XL?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
eltuxo
Starter
Starter

Dank je wel. :-)
Nu het volgende "probleem". De speedtest heb ik gedaan, maar die geeft maar 100mpbs up and down. Dus vermoed ik dat er een configuratie nog niet goed staat.
Als bekabeling heb ik specifiek cat 7 gekocht met bijhorende stekkers. Kabels zijn gemaakt en getest, dus die werken.
Als abbo heb ik de Fiber XL. (500up, 100 down).

Bijkomende vragen: (voorlopig, want er gaan er ongetwijfeld nog komen):
Is het nodig om de dhcp server op te zetten in deze configuratie? (ik krijg een c klasse adres, dus er "lijkt" al iets adressen uit te delen).
Is het nodig om de admin account te verwijderen en deze te vervangen met een je eigen account? Het admin account heeft nu een sterk paswoord.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Je cliënt zit op gigabit? Kabel is in orde?

Als je al een IP gekregen hebt, dan doet je router toch wat hij moet doen?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
eltuxo
Starter
Starter

Borromini schreef: 02 jun 2024, 14:23 Je cliënt zit op gigabit? Kabel is in orde?
De kabel is in orde. De nic op het moederbord (asus) kan blijkbaar maar 100mbps aan, terwijl het merk zegt dat het een Gb nic is.
Misschien een dual nic in een pci slotje stoppen?
Borromini schreef: 02 jun 2024, 14:23 Als je al een IP gekregen hebt, dan doet je router toch wat hij moet doen?
Ja, dat dacht ik ook. Maar de tutorial, die ik eerst had gevolgd om een ppoe verbinding in te stellen, geeft aan dat je eerst de dchp voor eth1 moet verwijderen. Wat ik dan ook had gedaan. Daarmee dat ik niet goed kon volgen dat er nog een ip adres werd uitgedeeld.

Het is eigenlijk via deze tutorial en bijhorende site, dat ik op het spoor ben gekomen van mikrotik materialen. Ik had er al wel eens van gehoord, maar nog niet met gewerkt.
Tot nu dus. :--)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Zeker dat het de NIC is, en niet de kabel?
Indien de kabel een beetje beschadigd is, zal je NIC al sneller naar 100Mbps schakelen.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Provider

Idd, zoals ik zei... Tenzij het een PC uit het jaar kruik is heb je echt wel een gigabit NIC.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
eltuxo
Starter
Starter

blaatpraat schreef: 03 jun 2024, 10:12 Zeker dat het de NIC is, en niet de kabel?
Indien de kabel een beetje beschadigd is, zal je NIC al sneller naar 100Mbps schakelen.
Ik zou aan de kabel durven twijfelen. Vers besteld. 25m cat7, met bijhorende connectors. In mekaar gezet en getest (met tester), en alles was toch ok (alles groen). Voor zover ik kan zien heeft de kabel, voor die paar meter dat er maar moet overbrugd worden, geen kinken of beschadigingen.

MIjn nic daarentegen, kan ik niet van snelheid veranderen. Niet in de gui of in de console. In de console kan ik de snelheid wel naar 1000 zetten, maar dan valt de verbinding weg. Als ik het terug zet op 100, is er zo weer verbinding gemaakt.
Nu, ik wil wel om te testen, een paar meter cat7 geprepareerde kabel bestellen, dat wel, als dat de zaak vooruit helpt, waarom niet?
Borromini schreef: 04 jun 2024, 08:20 Idd, zoals ik zei... Tenzij het een PC uit het jaar kruik is heb je echt wel een gigabit NIC.
Maar zoals hierboven reeds aangegeven, dan moet je toch je snelheid kunnen aanpassen in de gui of console, niet? Of zie ik dat verkeerd en neemt de nic "gewoon" de snelheid aan dat het detecteert?

Edit: oh, net een command gevonden dat meer ino geeft over de nic, snelheid etc... eerst eens uitvoeren, dan verder kijken... (dom van me, had ik eerder moeten zien/weten....)
Borromini
Pro Member
Pro Member
Provider

De 1000BASE-T gigabit spec onderhandelt zelf zijn snelheid. Als je terugvalt op Fast Ethernet
met gigabit NIC's, dan is dat bijna zeker een kabelprobleem. Dat je 'm zelf geknepen hebt had je eerder mogen zeggen.

UTP knijpen is geen kernfysica, maar het blijft precisiewerk en CAT7 en hoger stelt zijn eigen specifieke eisen. Interoperabiliteit blijft ook een ding, ik durf te wedden dat een standaard UTP-kabeltje wel gewoon gigabit gaat geven.

Zelfs met CAT5A kan je nog comfortabel multigig-snelheden behalen binnenshuis. CAT6 of CAT6A is ruim voldoende voor thuisgebruik (en multigig) voor de komende jaren. Er is geen enkele reden om hoger te gaan, zelfs niet met een home lab (kan je misschien beter zelfs ineens naar glasvezel).

Leuk als je 't als hobby doet, maar niet als je 't internet nodig hebt (mijn vrouw zou me afmaken :eek:).
eltuxo
Starter
Starter

Borromini schreef: 04 jun 2024, 17:58 Dat je 'm zelf geknepen hebt had je eerder mogen zeggen.
Ik zal dat in de toekomst zeker vermelden. :-)
Fun fact, vandaag zou er een "geassembleerde" kabel binnen komen. Die ga ik dan eens gebruiken en kijken de snelheid omhoog is gegaan.
Borromini schreef: 04 jun 2024, 17:58 Leuk als je 't als hobby doet, maar niet als je 't internet nodig hebt (mijn vrouw zou me afmaken :eek:).
Yep, same here. Ik heb een telenet abbo voor het gezin, maar het plan is om, van zodra alles ietwat loopt zoals ik het in gedachte heb, telenet buiten te gooien en verder te gaan met edpnet.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Hey, kan je misschien hier even posten wat je gedaan hebt ? Ik heb tijd geleden ook mikrotik met mobile vikings ingesteld en was ook veel geklooi met vlan10 en pppoe interface. Uiteindelijk werkend gekregen maar overgestapt naar een asus router. Ik wil op termijn wel terug naar mikrotik en dan moet ik die configuratie nog is doorlopen. Ik had toen wel dhcp niet moeten afzetten op de eth1.
eltuxo
Starter
Starter

Ok. Ga ik doen. Ik had dat op een ander toestel gedocumenteerd, dus van zodra ik die terug opzet, denk donderdag, ofzo, laat ik het hier wel even weten.
Kortweg komt het erop neer dat je je ppoe verbinding, door de vlan10 moet laten gaan.
Dus eigenlijk maak je op eht01 eerst een vlan met tag 10, dan maak je een nieuwe ppoe verbinding aan en die geef je dan als interface eth01.

Als ik het goed begrepen heb, "stroomt'd die dan door de vlan verbinding. Maar ik zoek het op en post het hier.

Toegevoegd na 4 uren 28 minuten 35 seconden:
Borromini schreef: 04 jun 2024, 17:58 De 1000BASE-T gigabit spec onderhandelt zelf zijn snelheid. Als je terugvalt op Fast Ethernet
met gigabit NIC's, dan is dat bijna zeker een kabelprobleem. Dat je 'm zelf geknepen hebt had je eerder mogen zeggen.

UTP knijpen is geen kernfysica, maar het blijft precisiewerk en CAT7 en hoger stelt zijn eigen specifieke eisen. Interoperabiliteit blijft ook een ding, ik durf te wedden dat een standaard UTP-kabeltje wel gewoon gigabit gaat geven.

Zelfs met CAT5A kan je nog comfortabel multigig-snelheden behalen binnenshuis. CAT6 of CAT6A is ruim voldoende voor thuisgebruik (en multigig) voor de komende jaren. Er is geen enkele reden om hoger te gaan, zelfs niet met een home lab (kan je misschien beter zelfs ineens naar glasvezel).

Leuk als je 't als hobby doet, maar niet als je 't internet nodig hebt (mijn vrouw zou me afmaken :eek:).
Ok, een fabrieks cat7 kabel besteld en aangesloten.
Dit zijn de instellingen atm, voor de nic op de pc en eth01 op de router. (eth02 en 3 zijn net hetzelfde)

Eth01
Afbeelding

Nic Pc
Afbeelding

Speedtest
Afbeelding
Borromini
Pro Member
Pro Member
Provider

Met een 'normale' UTP bedoelde ik CAT6/CAT5A. Die heb je ongetwijfeld toch in huis... (Wat is die fixatie met CAT7?) En je screenshot lijkt 1 Gbps te tonen op je client, dus het probleem lijkt me gevonden?

Wat is de output van 'ethtool enp3s0' voor de NIC op je Ubuntu-installatie?
eltuxo
Starter
Starter

Yep, ik heb standaard utp kabel, cat6 in huis. Fixatie met cat7 zeg je? Gôh, eigenlijk een goede vraag. Ik denk dat het dan eerder vanuit het standpunt is van: "dan kan het alvast daar niet aan liggen, kabelsgewijs".

De client krijgt enkel 1gb als ik link negotiation op "handmatig" zet. Op automatisch gaat die naar 100mbps. En valt niet te veranderen. (nog geen sluitende info over gevonden, waarom dat exact is en hoe het komt dat je dat dan niet kan aanpassen).

Ligt het probleem nu bij Edpnet, of zie ik dat verkeerd?

Ik voeg nog een scrsht van de output toe, van zodra ik terug toegang heb tot dat toestel. (Vanavond ergens, want ik moet nog scrsht's posten van de instellingen van de router ook voor @yaris )

Toegevoegd na 7 uren 32 minuten 7 seconden:
@yaris
hier zijn mijn instellingen voor de ppoe en vlan.

1. howto voor het opzetten van een ppoe, op yt, door wirelessinfo.

2. Maak een vlan met tag 10, maar let erop dat interface Eth1 is, wan dat is je wan poort
Afbeelding

3.De interfaces lijst met wan en vlan interface
Afbeelding

4.De ppoe-out door de vlan.
Afbeelding

Bij mij werkt het alvast. Nu die snelheid nog... :-)

Toegevoegd na 23 minuten 32 seconden:
Borromini schreef: 05 jun 2024, 22:35 Wat is de output van 'ethtool enp3s0' voor de NIC op je Ubuntu-installatie?
Dit hier:
Afbeelding
Borromini
Pro Member
Pro Member
Provider

Je gebruikt de 2,5 GbE poort op je RB5009 hé. Doe me 'ns een plezier, en:
1) Doe wat ik eerder gevraagd heb: een CAT5A-kabel proberen ipv CAT7, en AN actief laten op je RB5009.
2) Probeer een gewone gigabitpoort op je RB5009 en laat AN aanstaan. Benieuwd of hij dan wel op gigabit synct.

Ik weet niet waarom het probleem bij Edpnet zou zitten, de modem die je hebt is geleverd door Proximus... Het probleem zit tussen je modem en je router, en je hebt nog altijd geen doorsnee kabel getest. Hoe lang is je CAT7 kabel trouwens? Heel korte UTP-kabels voldoen niet noodzakelijk aan de spec.

Ik heb m'n RB5009 gewoon op een gigabit-poort op de modem hangen, daar ga ik m'n 2,5 GbE-poort niet aan 'verkwisten'. Al die poorten zitten op de interne switch, dus qua prestaties gaat het geen verschil voor je maken. Ik draai wel OpenWrt op m'n RB5009, dus ik kan je instellingen niet testen.
eltuxo
Starter
Starter

Borromini schreef: 06 jun 2024, 19:22 Je gebruikt de 2,5 GbE poort op je RB5009 hé. Doe me 'ns een plezier, en:
1) Doe wat ik eerder gevraagd heb: een CAT5A-kabel proberen ipv CAT7, en AN actief laten op je RB5009. => Ok, ga ik doen. (als ik er ééntje heb liggen/vind).
2) Probeer een gewone gigabitpoort op je RB5009 en laat AN aanstaan. Benieuwd of hij dan wel op gigabit synct. => Ok, ga ik doen en laat ik nog weten.

Ik weet niet waarom het probleem bij Edpnet zou zitten, de modem die je hebt is geleverd door Proximus... Het probleem zit tussen je modem en je router, en je hebt nog altijd geen doorsnee kabel getest. Hoe lang is je CAT7 kabel trouwens? Heel korte UTP-kabels voldoen niet noodzakelijk aan de spec.
=> dit moet een lees/interpretatiefoutje van mij geweest zijn, waarvoor excuses. Ik had dit steeds geïnterpreteerd als: "probeer een andere kabel tussen je router en de client". Ik pas dit dit weekend toe en laat nog iets weten, want de kabel tussen de modem en de router is ong 40cm... niet meer dan dat.
Er is een cat7 kabel van exact 10m tussen de router en de pc gehangen. Anders kwam ik er niet.

Ik heb een abbo afgesloten bij Edpnet, dus ik neem dan aan dat dat mijn leverancier is. Dat staat toch ook zo op de facturen. Hoe het komt dat die dan materiaal van proximus gebruiken, weet ik ook (nog) niet.

Ik heb m'n RB5009 gewoon op een gigabit-poort op de modem hangen, daar ga ik m'n 2,5 GbE-poort niet aan 'verkwisten'. Al die poorten zitten op de interne switch, dus qua prestaties gaat het geen verschil voor je maken. Ik draai wel OpenWrt op m'n RB5009, dus ik kan je instellingen niet testen.
=> Deze had ik gebruikt omdat de tutorial die ik oorspronkelijk had gevolgd, ook eht1 gebruikte. Ik dacht evenwel dat die poort dan ook zonder problemen verkeer van max 1gb aan ging nemen.
In neem aan dat je dan in de instellingen eht2 moet gaan instellen als wan poort?
Alvast van harte dank voor de hulp en vooral, het geduld. Zoals ik al zei, dit is een project om van te leren en te proberen. Met het nodige vallen en opstaan, natuurlijk... :-D
eltuxo
Starter
Starter

Ok, met een andere kabel is de snelheid merkwaardig hard verbeterd.
Een kabel zelf maken is blijkbaar dan toch niet zo simpel. Ik had gedacht, als de tester zegt dat het ok is, dat die dan werkte zoals het hoort.
Niet dus.... nu nog uitzoeken hoe dat komt....

Afbeelding

Nu de rest nog.... :-)
Borromini
Pro Member
Pro Member
Provider

Kijk... :P
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”