frodo schreef: 29 mei 2024, 09:19
Ik heb 2 weken geleden een klacht ingediend bij de consumenten ombudsman maar nog geen enkele reactie ontvangen.
Ik snap uw aanpak niet.
1 - Het is geen bewijs dat het bij u geleverd werd, zelfs al was het wel uw handtekening, dus maak u daar geen zorgen over.
2 - Je moet niet bij DPD gaan klagen, en al zeker niet bij de ombudsdiensten of whatever.
DPD heeft geen enkele verbintenis tov jou. Je moet klagen bij de instantie die wel een verbintenis heeft tov jou. Dat is de instantie aan wie je je geld gegeven hebt. De verkoper dus (wat in de regel ook de verzender zal zijn, maar indien niet maakt dat niet uit). Het is zijn verbintenis tov jou om te maken dat het bij jou geleverd wordt,
en nee hij kan niet afkomen met die handtekening.
Je moet ook niet beginnen met een "ingebrekestelling," we leven niet meer in de jaren 1900. Indien die verkoper blijft beweren dat je het gehad hebt obv alleen maar die handtekening, en dat hij dus geen vervangbestelling wil sturen of je wil terugbetalen, zeg dan dat je de terugbetaling gaat vragen via je kredietkaart. Meestal komen verkopers je wel nog tegemoet nadat je het c-woord laat vallen, want chargebacks zijn hoe dan ook een pest voor hen. Indien hij nog steeds weigert, dien dan effectief een chargeback in via je kredietkaart en informeer uw bank al dat hij met een handtekening gaat afkomen die niet de uwe is (hou uw beschrijving voor de rest zo summier essentieel mogelijk, bank moet bv niet weten dat je DPD/ombudsdiensten etc gecontacteerd hebt). We zullen eens zien wie er dan wint (hint: jij).
Natuurlijk als je jammer genoeg voor gevaarlijke betaalmethodes zoals overschrijving, domiciliering, SEPA dinges, wisselbrief, check, postzegels, Sofort, cash, storting op rekening, Proton, Payconiq, Bancontact of Mister Cash gekozen hebt ben je zoals steeds gejost (Visa/MC Debit is wel ok). Je kan dan idd nog een "ingebrekestelling" proberen maar als de verkoper daar eens goed mee lacht gaat de rest je meer kosten dan het zal opbrengen. Schrijf dan wat negatieve reviews, eat the loss, en betaal voortaan enkel nog met kredietkaart.
Btw: ik zeg ook niet dat de verkoper dit verlies maar moet slikken, hij moet op zijn beurt dan schadeloosstelling vragen van DPD die uiteindelijk de fout gemaakt heeft, wat hij wel kan doen want hij heeft wel een verbintenis met hen. Als hij natuurlijk geen verzekering genomen heeft is dat jammer voor hem want DPD zal dan wellicht maar een fractie moeten uitbetalen, maar dat is niet jouw probleem.