on4bam schreef: 27 mei 2024, 16:16
En als er velen hetzelfde denken dan komen ze alsnog aan de macht en kan je klagen dat ze alles afbreken. ... Even luisteren naar Van Grieken in De 7e Dag van gisteren en je weet waarom je zo iemand niet aan de knoppen wil (studiogaste Lucienne verwoordde het perfect

)
Je idee dat Van Grieken ooit iets zou kunnen uitvoeren van wat hij allemaal beweert klopt niet. Wat hij doet in dat programma is wat we noemen
pandering to the base. En die base, dat ben ik niet,
dat ben jij. De praat is zodanig gericht dat veel mensen zullen stemmen op VB maar dat mensen als jij tegelijk nooit zullen stemmen op VB. VB wil niet regeren, nu niet, nooit niet. VB wil zoveel mogelijk stemmen om zoveel mogelijk dotatie te krijgen, maar rekent ook op mensen zoals jij zodat ze niet zoveel stemmen zouden hebben dat ze verplicht zouden worden om verantwoordelijkheid te nemen. Ik wil ze dat niet gunnen, ik wil dat ze verplicht worden tot verantwoordelijkheid. Maar jij wil VB wel gunnen waar ze van dromen. Van Grieken is geslaagd in zijn missie. Hij heeft je ingepakt.
Waarom kan er niets uitgevoerd worden van dit programma?
1 - VB wil niet regeren. Als ze plots geconfronteerd gaan worden met de verplichting om te regeren, gaat dat bij VB intern tot enorme ruzies en conflicten leiden. Er zullen VB-ers, vooral oudgedienden dan zoals stemmenkannon FDW, onafhankelijk gaan zodat ze verder kunnen poen scheppen zonder verantwoordelijkheid. Anderen zullen niet verkroppen dat VB water in de wijn moet doen met de regeringspartner (N-VA wellicht) en vertrekken ook.
2 - VB kan niet regeren. Ze hebben geen enkele ervaring met samenwerking. Ze hebben geen enkel verstand van wat er nodig is om Vlaanderen te besturen. Het zal voor iedereen snel duidelijk worden wat voor onervaren boeltje het is bij VB. N-VA zal het niet nalaten om het te laten merken.
3 - Het programma van VB is bovendien ook nog eens onuitvoerbaar. De federale wet laat het meeste niet toe. En zelfs al zetten ze die buitenspel, dan laten Europese verdragen het ook niet toe. Ook dit zal tot de nodige wrevel en ruzie leiden binnen VB.
Gevolg: VB en N-VA komen niet overeen, VB is compleet vernederd en stapt uit de regering, N-VA zit tot 2029 met wisselmeerderheden. Een succes wordt de volgende Vlaamse regering sowieso niet (ongeacht wie er uiteindelijk in komt). Maar in 2029 vertellen alle andere partijen dat VB de kans had, en dat ze niet wou. VB slikt de grootste nederlaag in haar geschiedenis. Met een verdwenen cordon sanitaire is het terug de kiezer die bepaalt wie in de regering belandt. En dat is het beste cadeau dat je als kiezer kan geven aan onze democratie. Ik wou dat je meer kon doen, maar meer kan je helaas niet doen, dus doe tenminste dit.
heist_175 schreef: 27 mei 2024, 16:42
Hoe je het ook draait of keert, als je op een partij stemt, ben je akkoord met (het grootste deel) van hun programma, inclusief de gevolgen.
Ah, nu is het dat. We gaan weer oordelen obv wat ze zeggen dat ze gaan doen, ipv wat ze werkelijk doen.
Nevermind dat het programma van VB onuitvoerbaar is.
Ik denk dat ik snap waar je naartoe wilt: afbraak mag dus absoluut, zolang de partij maar niet in haar programma zet dat ze zullen afbreken! Als dat de reden is dat je voor afbraak stemt, dan snap ik het nu.
Wel vreemd dat je dan Brexit erbij haalt, want de UKLP zei toch ook niet in hun programma dat het afbraak ging zijn? Je zou dus voor Brexit gestemd hebben?
Dizzy schreef: 27 mei 2024, 16:23
nazi's
een extremist gehad, gevolg: een staatsgreep
hun brexit gehad, gevolg: een afgang
Nee, VB zijn geen nazi's, want nazi's doen wat ze zeggen. Als je op afbraak stemt, gaan we later door de schade die je hiermee aanricht wel iets krijgen dat richting nazisme gaat (maar het zal geen VB zijn). Ik ben niet bang van VB, wel van wat er later in de plaats zal komen van VB.
Er was geen "staatsgreep" in de VS, de wet heeft dat tegengehouden. En die "extremist" staat goed genoteerd om opnieuw President te worden.
Brexit is geen reden die uitlegt waarom je voor afbraak stemt (heist_175 heeft die ook al geprobeerd) en ook Labour wil ze niet langer terugdraaien.
Geen goede argumenten dus voor je eigen-voeten-schieten argument waarmee je op een of andere manier probeert uit te leggen dat ik mij in mijn eigen voeten schiet door
niet te stemmen op partijen waarvan
bewezen is dat ze ons land in de voeten schieten.