Nog enkele stalen van traditionele partijpolitiek.
1. Cf. één van mijn vorige posts betreffende het beleid t.a.v. bejaarden / senioren in dit land. De cleopatra der tsjeven - madam Crévits - heeft gisteren, aldus het VRT-nieuws - haar visie ter zake geponeerd.
En ze laat niets aan de verbeelding over: "de zorg voor bejaarden zo lang mogelijk thuis bestendigen" ofte zeker geen investering in extra personeel voor woon- zorgcentra.
Moet je weten dat thuiszorg niet altijd evident is en dat je dan ook op een wachtlijst botst als je aanklopt bij thuiszorgdiensten. Verder zijn er diensten voor thuisverpleging, kinesisten e.d.m. die bepaalde (wijken in) steden niet meer willen aandoen omwille van bv. circulatieplannen, parkeerproblemen, files die resulteren in exeburant tijdverlies e.d.m.
Poetsdiensten: een analoog verhaal. Regelmatig medewerkers die uitvallen en vervaning ... niet zelden = nihil.
Het Vlaams Agentschap - dat bevoegd is voor aanpassingen aan woningen - komt maar tuseen tot de leeftijd van 65. Dus senioren vallen tout court uit de boot als ze na de leeftijd van 65 kampen met gezondheidsproblemen die maken dat de woning moet aangepast worden. En voor hen die al ingeschreven zijn voor de leeftijd van 65: de budgettaire problemen van deze instantie zijn uiteraard legio, los van de wachttijd om dossiers te behandelen en ... uitbetaald te krijgen.
Als mantelzorger moet je weer te raden gaan bij 'erkende teams' om te weten waar je recht op hebt en onder welke modaliteiten.
Je zal dus maar na je 65 gezondheidsproblemen krijgen of rolstoelafhankelijk worden of geen trappen meer kunnen lopen en ... de eurokes niet hebben om deze honderdduizenden euro's kostende investeringen te kunnen uitvoeren. Resultaat: gevangen in je eigen woning.
Aan de wachtlijsten in de WZC - vaak met schrijnende gevolgen als resultaat - wordt niets gedaan.
Wat mij betreft, eens te meer zwaar gedegouteerd en ronduit walgelijk. De tsjeven gaan zich nu profileren als 'gezinspartij' en uitsluitend de kaart van de kinderopvang trekken. Reden: de populatie die vroeger uit angst voor de hel en geïntimideerd door pastoors en partij functionarissen zelve evenals hun omgeving, stemden voor deze bende, zijn uitgestorven en de huidige generatie bejaarden is minder beïnvloedbaar.
Resultaat: politiek niet meer interessant voor de tsjeven en dus ... dumpen die handel. Ongetwijfeld inherent aan hun christelijke inspiratie die ze zo consequent in daden omzetten alsook het bewijs van hun sociale bewogenheid.
Wie zei ooit dat een beschaving gekenmerkt wordt door de mate waarin ze zorgt voor de zwaksten?
Zeer mooie illustratie van een partij die andere gerechten aanbiedt dan deze die ze op de kaart zetten. En als het gaat om mensen, m.i. allesbehalve democratisch en ronduit walgelijk.
2. De koopkracht: volgens het VRT nieuws - zich baserend op UGent-onderzoek - is de koopkracht gestegen met 1.4% én met vooral benefits voor de hogere inkomensklassen.
Eén van de mechanismen die hier een rol speelt, is de index zo stelt het onderzoek. Daar had ik natuurlijk zelf nooit aan gedacht

. Dat mechanisme houdt sociale onrechtvaardigheid in stand. Bij een vooriedereen gelijke stijging van de levensduurte, worden diegenen die meer verdienen beter beschermt tegen die zelfde prijsttijging als diegenen die weinig verdienen of het met een minimum inkomen moeten stellen. Nogmaals een exponent van onze neoliberale, traditionele partijpolitiek. Ook de 'rode jongens' hoor ik niet meer spreken over centen ipv. procenten. Nochtans zijn zij toch ook diegenen die hun sociaal beleid van de daken schreeuwen. Of beperkt dit zich tot de gratis maaltijden op school als breekpunt?
Bon: afspraak binnen 2 weken dus. @Ivob: dan zal ik wel iets doen - al is het verwaarloosbaar - in de hoop dat het verandering teweeg brengt. Maar ik weet dat die hoop ijdel is.
En zich dan maar afvragen waarom mensen neigen tot extremen. Je moet bijna massochist zijn om nog voor traditionele partijen te stemmen.