https://www.hln.be/auto/elektrische-wag ... ~aa626de6/
Uiteraard een clickbait titel van het lijfblad van de EV-haters HLN. Onvoorstelbaar hoe men aan de hand van statistieken de realiteit kan omkeren naar eigen goeddunken.
Samengevat: EV zijn gevaarlijker omdat voetgangers ze niet horen.
Laten we die EV dan maar afschaffen of helemaal verbieden zeker?
Maar weerom een typisch voorbeeld van een (wellicht bewuste en ook intentionele) denkfout. Want er is een paragraaf in het artikel dat een hint geeft waarom men de zaken omgekeerd weergeeft.
Waarvan zou dat omgevingsgeluid dan komen? Van de de luidruchtige verbrandingsmotoren uiteraard. Maar laten we hen vooral niet beschuldigen want volgens HLN (en hun bronnen) blijkt dat lawaai levens te redden! (vergeet nu even de uitstoot).Een reden voor het hogere risico zou kunnen zijn dat elektrische voertuigen stiller zijn. Vooral in steden zijn ze minder goed te horen vanwege het omgevingsgeluid
In dezelfde denkwijze is er ook de Europese verplichting gekomen om de EV ook een kunstmatig lawaai te laten maken (AVAS: acoustic vehicle alerting systems). Dus omdat er al zoveel (te veel) lawaai is, moeten de EV ook lawaai gaan maken.
Excuses voor de petrolheads voor wie motorengeronk eerder muziek dan lawaai is, maar we hebben het hier niet over smaak en kwaliteit maar over kwantiteit en volume.
Het is dus niet zo dat een EV niet hoorbaar is. Er is vooreerst het rolgeluid dat bij de zwaardere EV niet minder is dan bij een klassieke ICE. Daarnaast is/zijn de motor(en) van de EV ook niet geruisloos. Maar in een stedelijke omgeving worden die geluiden dus gemaskeerd door die verbrandingsmotoren.
Als je in omgevingen komt waar vooral of enkel EV rijden is een stille EV helemaal geen probleem. Ik heb dat al mogen ervaren in relatieve stiltegebieden.