[clickbait]HLN: Elektrische wagen “tot drie keer gevaarlijker” voor voetgangers

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

Elektrische wagen “tot drie keer gevaarlijker” voor voetgangers
https://www.hln.be/auto/elektrische-wag ... ~aa626de6/

Uiteraard een clickbait titel van het lijfblad van de EV-haters HLN. Onvoorstelbaar hoe men aan de hand van statistieken de realiteit kan omkeren naar eigen goeddunken.

Samengevat: EV zijn gevaarlijker omdat voetgangers ze niet horen.
Laten we die EV dan maar afschaffen of helemaal verbieden zeker?

Maar weerom een typisch voorbeeld van een (wellicht bewuste en ook intentionele) denkfout. Want er is een paragraaf in het artikel dat een hint geeft waarom men de zaken omgekeerd weergeeft.
Een reden voor het hogere risico zou kunnen zijn dat elektrische voertuigen stiller zijn. Vooral in steden zijn ze minder goed te horen vanwege het omgevingsgeluid
Waarvan zou dat omgevingsgeluid dan komen? Van de de luidruchtige verbrandingsmotoren uiteraard. Maar laten we hen vooral niet beschuldigen want volgens HLN (en hun bronnen) blijkt dat lawaai levens te redden! (vergeet nu even de uitstoot).

In dezelfde denkwijze is er ook de Europese verplichting gekomen om de EV ook een kunstmatig lawaai te laten maken (AVAS: acoustic vehicle alerting systems). Dus omdat er al zoveel (te veel) lawaai is, moeten de EV ook lawaai gaan maken.
Excuses voor de petrolheads voor wie motorengeronk eerder muziek dan lawaai is, maar we hebben het hier niet over smaak en kwaliteit maar over kwantiteit en volume.

Het is dus niet zo dat een EV niet hoorbaar is. Er is vooreerst het rolgeluid dat bij de zwaardere EV niet minder is dan bij een klassieke ICE. Daarnaast is/zijn de motor(en) van de EV ook niet geruisloos. Maar in een stedelijke omgeving worden die geluiden dus gemaskeerd door die verbrandingsmotoren.

Als je in omgevingen komt waar vooral of enkel EV rijden is een stille EV helemaal geen probleem. Ik heb dat al mogen ervaren in relatieve stiltegebieden.
Laatst gewijzigd door R2D2 22 mei 2024, 09:42, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Het artikel staat ook in andere kranten, zoals DS.

Ik volg de opmerkingen over het geluid want het verminderen van lawaai is net positief MAAR dat doet uiteraard niets af aan de cijfers. Als er meer slachtoffers zijn moeten we kijken hoe we daar wat aan kunnen doen. Een mogelijkheid is ook wagens meer te weren uit centra, een evolutie die trouwens al bezig is.

Bovendien gaat dit om een nieuwigheid en is ook enige gewenning en dus tijd nodig.

Dit probleem heb je trouwens ook met trams. Ik zie dat vaak in oa Gent waar toeristen die trams niet gewoon zijn soms recht voor zo'n tram inlopen. Ze maken wel belgeluiden maar mensen merken het soms toch niet op of ze dragen oortjes of hebben iets gebruikt. We gaan daarom trams ook niet afschaffen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 09:28 Als er meer slachtoffers zijn moeten we kijken hoe we daar wat aan kunnen doen.
Misschien de voetgangers leren aandachtig te zijn ? Als een ongeval afhankelijk is van een auto horen of niet dan lijkt het probleem me eerder bij de voetganger te liggen dan bij de auto maar dat is waarschijnlijk weer "not done" :roll:
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Misschien eens beginnen met die gekte van "oortjes met muziek" uit te doen in verkeer als voetganger, en in tweede niet meer met je neus op smart geplakt rond te lopen als voethanger,
allemaal stoppen met die media hype gebruik , begint overdreven te zijn :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 22 mei 2024, 09:39
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 09:28 Als er meer slachtoffers zijn moeten we kijken hoe we daar wat aan kunnen doen.
Misschien de voetgangers leren aandachtig te zijn ? Als een ongeval afhankelijk is van een auto horen of niet dan lijkt het probleem me eerder bij de voetganger te liggen dan bij de auto maar dat is waarschijnlijk weer "not done" :roll:
Eugh, heb je mijn reactie volledig gelezen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Matt555 schreef: 22 mei 2024, 09:42 Misschien eens beginnen met die gekte van "oortjes met muziek" uit te doen in verkeer als voetganger
Sloop dan maar je autoradio uit je wagen ook... :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Intgendeel, zet die zo hard mogelijk, dan horen ze u afkomen :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 10:09 Intgendeel, zet die zo hard mogelijk, dan horen ze u afkomen :)
OK.
Indien ICE: geen autoradio!!
Indien EV: ramen open en autoradio aan

:banana:
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

cadsite schreef: 22 mei 2024, 10:06
Matt555 schreef: 22 mei 2024, 09:42 Misschien eens beginnen met die gekte van "oortjes met muziek" uit te doen in verkeer als voetganger
Sloop dan maar je autoradio uit je wagen ook... :roll:
Daar telt mijn opmerking eigenlijk ook voor :lol: , je omgevingsgeluid rond de wagen hoort hoorbaar te zijn voor je eigen veiligheid ! Megabassen horen niet thuis in je wagen , daar zijn discos en festivals voor :bang:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 09:28Dit probleem heb je trouwens ook met trams. Ik zie dat vaak in oa Gent waar toeristen die trams niet gewoon zijn soms recht voor zo'n tram inlopen.
idem aan de kust.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

fictieve statistiek:
in 50% van de ongevallen met voetgangers zijn EV's betrokken, wat erg, weg met EV's !
MAAR, in 100% van die ongevallen zijn voetgangers betrokken, nog erger, weg met voetgangers !

met statistieken kan je dus alles in je kraam laten passen.

Maar on topic: ik voel een verplichting komen op "V12.wav" :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

R2D2 schreef: 22 mei 2024, 08:54 Elektrische wagen “tot drie keer gevaarlijker” voor voetgangers
https://www.hln.be/auto/elektrische-wag ... ~aa626de6/

Uiteraard een clickbait titel van het lijfblad van de EV-haters HLN. Onvoorstelbaar hoe men aan de hand van statistieken de realiteit kan omkeren naar eigen goeddunken.

Samengevat: EV zijn gevaarlijker omdat voetgangers ze niet horen.
Laten we die EV dan maar afschaffen of helemaal verbieden zeker?

Maar weerom een typisch voorbeeld van een (wellicht bewuste en ook intentionele) denkfout. Want er is een paragraaf in het artikel dat een hint geeft waarom men de zaken omgekeerd weergeeft.
Een reden voor het hogere risico zou kunnen zijn dat elektrische voertuigen stiller zijn. Vooral in steden zijn ze minder goed te horen vanwege het omgevingsgeluid
Waarvan zou dat omgevingsgeluid dan komen? Van de de luidruchtige verbrandingsmotoren uiteraard. Maar laten we hen vooral niet beschuldigen want volgens HLN (en hun bronnen) blijkt dat lawaai levens te redden! (vergeet nu even de uitstoot).

In dezelfde denkwijze is er ook de Europese verplichting gekomen om de EV ook een kunstmatig lawaai te laten maken (AVAS: acoustic vehicle alerting systems). Dus omdat er al zoveel (te veel) lawaai is, moeten de EV ook lawaai gaan maken.
Excuses voor de petrolheads voor wie motorengeronk eerder muziek dan lawaai is, maar we hebben het hier niet over smaak en kwaliteit maar over kwantiteit en volume.

Het is dus niet zo dat een EV niet hoorbaar is. Er is vooreerst het rolgeluid dat bij de zwaardere EV niet minder is dan bij een klassieke ICE. Daarnaast is/zijn de motor(en) van de EV ook niet geruisloos. Maar in een stedelijke omgeving worden die geluiden dus gemaskeerd door die verbrandingsmotoren.

Als je in omgevingen komt waar vooral of enkel EV rijden is een stille EV helemaal geen probleem. Ik heb dat al mogen ervaren in relatieve stiltegebieden.
Jij spreekt over EV haters, dat is uw kijk op de zaak, ik heb het deze morgen op de radio gehoord..
Mijn eerste gedachte was, hier is weer een rondje autobashen...
Alsof je nieuwe ICE auto's nog hoort afkomen, zoveel lawaai maken de motoren tegewoordig ook niet meer..
Ik vraag me echt af waarom je een auto moet horen afkomen, hoeveel dragen geen oortjes of een koptelefoon op straat of lopen te telefoneren.
In de eerste plaats moet je kijken als je oversteekt, je weet wel links, rechts en terug links en dan pas overstekenen..
Helaas wordt dat niet meer aangeleerd want de voetganger of fietser is de zwakke weggebruiker en altijd in zijn recht weet je wel..

Het is dus maar hoe je het bekijkt...

Wat ik me wel afvraag, waarom zou HLN een ev haters krant zijn, er zijn regelmatig artikels over ev's en ja ze zeggen daar regelmatig dat de WLTP waardes niet kloppen maar daar liegen ze toch niet mee...

Tom
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Mag je dan nog een probleem aankaarten, zonder een hater te zijn?
Ik heb van in het begin gedacht dat auto's die superstil zijn -los van het type brandstof of voortbewegingsmechanisme dat gebruikt wordt- een gevaar kunnen betekenen.
Men doet nu in deze discussie alsof je op je duizendste gemak aan de kant van de weg staat, en er heel af en toe eens een auto passeert.
Natuurlijk, in veel straten is op veel momenten het verkeer superdruk, en sommige automobilisten scheuren door de straten, ook als daar een zone 30 is.
Dan is het toch wel handig dat je een auto hoort afkomen.
Maar als dat probleem eenvoudig op te lossen is door kunstmatig wat geluid te creëren, dan is dat toch geen probleem?
Waarom moet het verkeer nu plots geluidloos worden?
Dat is het toch nooit geweest?
Eerst waren het rammelende karren en koetsen, daarna auto's met verbrandingsmotor, altijd is er wel lawaai geweest in het verkeer.
Het voordeel van kunstmatig geluid is wel dat je het volume kunt bepalen.

Ik vind het bijvoorbeeld ook een gevaar dat elektrische fietsen aan 45 km/uur voorbijflitsen als je zelf op een gewone fiets zit.
Die hoor je ook nauwelijks afkomen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 22 mei 2024, 12:31 Helaas wordt dat niet meer aangeleerd want de voetganger of fietser is de zwakke weggebruiker en altijd in zijn recht weet je wel..

Het is dus maar hoe je het bekijkt...
Euh neen, dat is jouw persoonlijke interpretatie en zo werk "recht" niet.
Zwakke weggebruikers zijn niet altijd in hun recht.
Waar jij waarschijnlijk op doelt is artikel 29bis WAM die de zwakke weggebruiker een extra bescherming biedt waarbij een ongeval de verzekeraar van het motorvoertuig gehouden is tot het betalen van de lichamelijke en kledij schade van de zwakke weggebruiker en dit ongeacht wie er in fout is.
Het gaat dus in feite over een verzekeringskwestie om kosten te vergoeden waarbij de zwakke weggebruiker een extra financiële bescherming krijgt wat iets totaal anders is dat dan hij automatisch in zijn recht gesteld wordt bij een ongeval.
Deze extra wettelijke bescherming voor de zwakke weggebruiker sluit niet uit dat deze alsnog aansprakelijk kan gesteld worden voor de eventuele schade van de bestuurder of eigenaar van het motorvoertuig.

On topic vind ik persoonlijk ook niet dat elektrische auto's te weinig geluid maken om in het verkeer op te vallen.
Het in de EU verplichte Acoustic Vehicle Alert System waarbij een elektrische auto trager dan 20 kilometer per uur rijdt, moet een geluid produceren tussen 56 en 75 decibel. Ook in de achterrijuitstand.
Rijdt een voertuig sneller neemt, net als ieder ander voertuig, het rolgeluid van de banden en windgeruis zodanig toe dat het eveneens niet meer "stil" is.

Toegevoegd na 10 minuten 59 seconden:
boulder schreef: 22 mei 2024, 13:19 Ik vind het bijvoorbeeld ook een gevaar dat elektrische fietsen aan 45 km/uur voorbijflitsen als je zelf op een gewone fiets zit.
Die hoor je ook nauwelijks afkomen.
Gewone fietsen, die afhankelijk van de fiets en de persoonlijke conditie van de fietser ook behoorlijke snelheden kunnen ontwikkelen, hoor je doorgaans ook niet afkomen. Allemaal maar verbieden dan?

Gewone fietsen die deelnemen aan het openbaar verkeer zijn daartoe uitgerust met een geluidsignaal dat hoorbaar moet zijn tot op 20 meter, ongeacht waar dit op de fiets bevestigd is. Ook in de volksmond gekend als een "bel". Eveneens van toepassing op een elektrische fiets. een "speedpedelec" is dan weer geen fiets maar een bromfiets klasse P. Speedpedelcs moeten net als andere bromfietsen voldoen aan heel wat technische vereisten die voornamelijk op Europees vlak worden bepaald en die dus in de hele EU gelden.
Het COV is het bewijs dat het voertuig voldoet aan de technische vereisten.
Dat houdt o.a. in dat deze moeten voorzien zijn van een claxon.

Allemaal voorzieningen genoeg om zowel een elektrische auto, elektrische fiets als speedpedelec te horen en zien aankomen, indien nodig.
Wie deelneemt aan het verkeer, ongeacht de wijze van verplaatsing, doet dat beter wel met kennis van zijn rechten en plichten en vooral bewust van zijn of haar omgeving en niet afgeschermd van de buitenwereld door een schermpje voor de neus noch oortjes/koptelefoon in of over de oren om vooral niet uit de eigen bubbel te moeten komen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

boulder schreef: 22 mei 2024, 13:19 Waarom moet het verkeer nu plots geluidloos worden?
Eerst waren het rammelende karren en koetsen, daarna auto's met verbrandingsmotor, altijd is er wel lawaai geweest in het verkeer.
Ja, waarom altijd die vooruitgang? Is lawaai geen recht geworden?

Er zijn altijd wel verkeersslachtoffers geweest, waarom die traditie stoppen, wederom weg met ons lawaaimakers?

Het echte probleem is niet ons lawaai maar al dat geïmporteerd lawaai, hoeveel lawaai maakt zo'n moskee? Er zijn dagen dat ik die ICE's amper nog kan horen! het ronken van die diesels terwijl je de uitlaatgassen opsnuift.

Kortom, lawaai moet lawaai blijven, vervuiling moet vervuiling blijven en slachtoffers mogen al blij zijn dat zij mogen blijven... tenzij ze uiteraard overlijden na een ongeval, dat mag nog :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 13:46
boulder schreef: 22 mei 2024, 13:19 Waarom moet het verkeer nu plots geluidloos worden?
Ja, waarom altijd die vooruitgang? Is lawaai geen recht geworden?

Er zijn altijd wel verkeersslachtoffers geweest, waarom die traditie stoppen, wederom weg met ons lawaaimakers?
Je bent weer mijn standpunt compleet aan het verdraaien, het is echt ziekelijk.
Waar het over gaat is dat men plots een drama maakt van iets dat al altijd zo geweest is.
Geluid hoort bij het leven, of het nu een vogel is die zingt of een auto die voorbijkomt, alles maakt geluid.
Natuurlijk is het niet noodzakelijk dat geluid storend is, maar alles geluidloos is ook compleet onnatuurlijk.
En je kunt niet ontkennen dat een auto die je hoort aankomen veiliger is dan een die dat niet is.
Als fabrikanten dus kunstmatig motor- of rolgeluiden toevoegt, dan doet men dat niet om Dizzy en anderen te pesten.
Als je dat gelooft moet je toch eens naar de psychiater.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat heet vooruitgang, ineens ontdekt men iets dat een verandering betekent en zelfs op vele vlakken een verbetering. Het is niet omdat een nadelig feit bestaat dat we het moeten koesteren. Waarom kleuren TV's, ze waren toch al die tijd zwart/wit? Waarom ineens die stereo? Waarom internet, wat was er mis met rooksignalen?

Geluid hoort bij het leven, teveel geluid helaas ook. Velen wensen niet teveel geluid. Ik ken weinig mensen die op een terras gaan zitten om te genieten van het geraas van wagens.

De veiligheid van wagens hangt ook af van meer factoren dan enkel geluid. Je kan eens een test houden met een camion, met of zonder geluid zal je al niet meer moeten vermageren eens je overreden word :)

Een geluid toevoegen dat je eerst weg wilde is een beetje vreemd, we hebben ook geen picture in picture zwart-witbeelden toegevoegd aan kleuren-TV's, geen mono aan stereogeluid,... het zijn nieuwe dingen en mensen moeten daar aan wennen. Dat vraagt wat tijd maar dat komt wel goed mits enige aandacht. Misschien is het verstandiger om na te denken over de positie van de wagen in onze maatschappij en de vraag stellen of er overal zoveel wagens nodig zijn, bijvoorbeeld op plaatsen met veel voetgangers, kinderen, huisdieren,... ziekelijke gedachten, ik weet het :)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06 Dat heet vooruitgang, ineens ontdekt men iets dat een verandering betekent en zelfs op vele vlakken een verbetering. Het is niet omdat een nadelig feit bestaat dat we het moeten koesteren. Waarom kleuren TV's, ze waren toch al die tijd zwart/wit? Waarom ineens die stereo? Waarom internet, wat was er mis met rooksignalen?
Kwestie van verdraaien van woorden ben je toch echt we de kampioen.

Ik ben niet tegen vooruitgang, maar vooruitgang gaat gepaard met bepaalde problemen, die moeten opgelost worden.
Vandaar dat ik het een goede zaak vind dat autofabrikanten motorgeluiden toevoegen, zodat men dit probleem kan aanpakken.
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06Geluid hoort bij het leven, teveel geluid helaas ook. Velen wensen niet teveel geluid. Ik ken weinig mensen die op een terras gaan zitten om te genieten van het geraas van wagens.
Opnieuw verdraaien van mijn woorden.
Ik schreef toch dat het leuke aan die kunstmatige motorgeluiden is dat je het volume kunt instellen?
Die technologie laat dus toe een beperkt geluid toe te voegen, wat ook al een geluidsreductie inhoudt ten opzichte van de klassieke auto's met verbrandingsmotor.
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06De veiligheid van wagens hangt ook af van meer factoren dan enkel geluid.
Natuurlijk, dat wist iedereen...
Ik moet nog de eerste zien die het tegendeel beweert...
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06Een geluid toevoegen dat je eerst weg wilde is een beetje vreemd
Neen.
Het gaat om veiligheid.
Het doel van elektrische auto's was ook niet om het geluid te reduceren, dat verminderd geluid was een bijkomend voordeel, niet het hoofddoel.
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06we hebben ook geen picture in picture zwart-witbeelden toegevoegd aan kleuren-TV's
Weer een vergelijking die nergens op slaat.
Kleuren TV's zijn ontwikkeld met als specifiek doel kleurbeeld te produceren.
Elektrische wagens zijn niet ontwikkeld met als doel minder lawaai te maken.
Logisch redeneren, Dizzy...
Dizzy schreef: 22 mei 2024, 14:06Misschien is het verstandiger om na te denken over de positie van de wagen in onze maatschappij en de vraag stellen of er overal zoveel wagens nodig zijn, bijvoorbeeld op plaatsen met veel voetgangers, kinderen, huisdieren,... ziekelijke gedachten, ik weet het :)
Ja, ik weet het, het zijn die anderen die hun wagen moeten weg doen...
Dat past in de egoïstische samenleving van tegenwoordig.

En ja, mensen moesten met zijn allen dicht bij elkaar gaan wonen voor de ruimtelijke ordening.
En omdat de steden weer leefbaar zouden worden, moeten we met zijn allen in het centrum wonen.
Maar dan zou je auto plots weg moeten.
Maar tegelijk moet je wel werk hebben, en daar moet je desnoods 50 of 100 km voor doen.
Zonder auto natuurlijk...
Kortom, sommigen leven in een fantasialand.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

factcheck. een EV die traag rijdt maakt wel geluid. Je hoort de auto zoemen. Een EV die 40-50 of harder per uur rijdt hoor je evengoed als een ICE auto. Het is namelijk dan niet de motor die het meeste lawaai maakt maar de banden die over de weg rollen.
verder onthoud ik me van commentaar, op dit soort artikels ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, EV's maken al geluid en sommige ICE's zijn ook al redelijk stil afhankelijk van de rijstijl.

Een geluid zal ook weinig helpen als de anderen bvb met de populaire noice cancelling oortjes rondloopt.

Het lijkt me beter dat als iedereen wat beter uitkijkt en aandacht voor andere weggebruikers heeft, het probleem ook kan aangepakt worden (bewustwording).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een EV is niet geluidsloos. Je hoort hem alleen niet zo goed omdat hij overstemd wordt door...
Misschien is in een stiltegebied een amateur Gran Turismo bink die voorbij scheurt met een "sportieve" uitlaat een aangename afwisseling, maar in de grootstad waar er onnoemelijk veel lawaai is hoor je bijna niets meer door dat lawaai. Er is een opbod van geluidsvolume. Sirenes van prioritaire voertuigen zijn daardoor ook steeds luider geworden om er nog overheen te gaan. In die mate zelfs dat er nu nieuwe wetgeving is om dat volume te beperken.

De EV is nu eindelijk een opening om dat lawaai te reduceren en alles terug op normaal niveau te brengen.
Het geluidsniveau in steden en dan vooral bij drukke verkeersaders is schadelijk hoog. Zie ook het lopende onderzoek van de Universiteit Antwerpen. https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/ ... ezondheid/

Hoe luid het in de grootstad is valt vooral op tijdens de autoloze zondagen. Waar je normaal op straat geen gesprek kan voeren kan dat op die dagen wel. Of gaan fietsen met je (kleine) kinderen: normaal moet je dan naar elkaar schreeuwen om te communiceren.
Op een autoloze zondag hoor je iemand telefoneren die 200 meter verder staat.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

R2D2 schreef: 22 mei 2024, 14:53 Er is een opbod van geluidsvolume. Sirenes van prioritaire voertuigen zijn daardoor ook steeds luider geworden om er nog overheen te gaan. In die mate zelfs dat er nu nieuwe wetgeving is om dat volume te beperken.
En uurtjes stilte of afzonderlijke zones voor diegenen die er te gevoelig aan zijn. Want segregatie is goed voor de diversiteit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 22 mei 2024, 14:53 De EV is nu eindelijk een opening om dat lawaai te reduceren en alles terug op normaal niveau te brengen.
Het geluidsniveau in steden en dan vooral bij drukke verkeersaders is schadelijk hoog. Zie ook het lopende onderzoek van de Universiteit Antwerpen. https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/ ... ezondheid/
Dat is allemaal goed, dan komt het mettertijd wel goed, naarmate er meer elektrische voertuigen rondrijden, en dan kan men die rolgeluiden verminderen qua volume.
Maar op dit moment denk ik dat je wel nog nood hebt aan die geluiden, omwille van de verkeersveiligheid.
Ik vraag ook geen lawaai om het lawaai.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

sky schreef: 22 mei 2024, 14:42 factcheck. een EV die traag rijdt maakt wel geluid. Je hoort de auto zoemen.
Ik denk dat het 'probleem' vooral is dat veel mensen dat geluid nog niet onbewust associëren met een gevaarte van 2 ton waarvoor je moet oppassen. Er is dus ook geen reflex van: pas op, er komt hier een wagen aan. Zelf rijd ik ruim een jaar EV, en heb toch al enkele keren voorgehad dat een voetganger ineens duidelijk schrok van een wagen te zien. Dat was telkens wanneer ik stapvoets aan het rijden was. Op hogere snelheden heb je volgens mij vooral het rolgeluid dat dan bij ICE en EV hetzelfde is.

Ivm: met TS. Neen dit is geen clickbait... Ik denk dat EV-fans ook eens moeten stoppen met overal spoken te zien. Bvb ook als er eens in een artikel EV vermeld wordt. So what... Ik heb ook al gelezen "Mercedes vat vuur..." enz... Dat is toch ook geen Mercedes gebash ?!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

En fact-check ... het "onderzoek" waar men naar verwijst is gebaseerd op data van 2013 tot 2017 ... de eerste Tesla's e.a. BEV's en PHEV's waren toen wel beduidend stiller en de wetgeving is al lang aangepast daaromtrent. En verder is het vooral weer een mooi staaltje "statistiek" ... dus ja ... zeker en vast weer gesponsorde clickbait.

Uit het artikel:
Onderzoekers onder leiding van Phil Edwards van de London School of Hygiene & Tropical Medicine onderzochten het risico op ongevallen in Groot-Brittannië met behulp van gegevens van 2013 tot 2017. Van de ongeveer 96.000 voetgangers die werden aangereden door een auto of taxi, werd ongeveer driekwart aangereden door een voertuig met een diesel- of benzinemotor (bijna 72.000) en twee procent (zo’n 1.700) door elektrische of hybride auto’s. Het merendeel van de ongevallen vond plaats in grootstedelijke gebieden.

De onderzoekers vergeleken die cijfers met de afstand die elk type voertuig aflegde en berekenden het aantal voetgangersongevallen per 100 miljoen mijl (ongeveer 160 miljoen kilometer). Het jaargemiddelde aan voetgangersongevallen voor elektrische en hybride voertuigen (5,16) lag twee keer zo hoog als dat van benzine- en dieselvoertuigen (2,40).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ondertussen zijn EV's al meer gemeengoed geworden. Bij elektrische fietsen heb je ook het probleem dat mensen niet verwachten dat fietsen zo snel gaan, dat is dus aanpassen. Survival of the fittest ears and brains :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Na het excuus: 'ik had m niet gezien meneer de juge' is er dus nu 'ik had m niet gehoord meneer de juge' vooruitgang noemen we dat.. :banana:

Het komt helemaal in orde met onze maatschappij hoor. :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 22 mei 2024, 14:25 Ik schreef toch dat het leuke aan die kunstmatige motorgeluiden is dat je het volume kunt instellen?
Die technologie laat dus toe een beperkt geluid toe te voegen, wat ook al een geluidsreductie inhoudt ten opzichte van de klassieke auto's met verbrandingsmotor.
Fabrikanten voegen onder een bepaalde snelheidsgrens een onnatuurlijk geluid toe aan elektrische voertuigen omdat ze daar vanaf een bepaalde datum toe verplicht werden. Niet omdat dit hun keuze was noch die van de gebruiker.
Niet meer niet minder.
Waarschijnlijk heb je ook nog nooit met een elektrische auto gereden want dat volume ligt binnen bepaalde wettelijke grenzen en is door de gebruiker niet in te stellen. Het wordt gewoon geactiveerd wanneer men begint te rijden en houdt op wanneer men boven een bepaalde snelheid komt.
Maar tegelijk moet je wel werk hebben, en daar moet je desnoods 50 of 100 km voor doen.
Wie in Vlaanderen tot op 100 km van zijn deur werk moet gaan zoeken is wel heel beperkt in zijn eigen talenten.
Gezien de meeste Vlamingen alle kansen kregen om hun talenten te ontwikkelen is het dus meestal hun eigen keuze om zo ver van de eigen deur te gaan werken.
En 50 km (25 km enkel) is voor iedere normale gezonde werknemer, ongeacht de leeftijd, best te doen met de fiets. Desnoods neem je een elektrische versie. Daar heb je dus idd geen auto voor nodig. Dat is ook een eigen keuze.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 15:35 Ondertussen zijn EV's al meer gemeengoed geworden. Bij elektrische fietsen heb je ook het probleem dat mensen niet verwachten dat fietsen zo snel gaan, dat is dus aanpassen. Survival of the fittest ears and brains :)
Survival of the fittest, dat klinkt niet echt sociaal.
Vraag is of je die hoge snelheidsfietsen wel op dezelfde strook moet hebben als de gewone fietsers.
Het is raar dat mensen enerzijds vinden dat 30/uur het maximum is in stadsverkeer, want "levensgevaarlijk", maar dan 45/uur door een fietser geen probleem vinden.
Opnieuw: een brommer hoor je dan ten minste nog afkomen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 22 mei 2024, 16:19 Het is raar dat mensen enerzijds vinden dat 30/uur het maximum is in stadsverkeer, want "levensgevaarlijk", maar dan 45/uur door een fietser geen probleem vinden.
Het is dan ook alleen maar een probleem omdat je dat zelf ter plekke verzint.
Waar een snelheidsbeperking van 30 km/uur geldt voor auto's geldt dat ook voor speedpedelecs.
Ik vraag me trouwens af welke fietser in stadsverkeer een snelheid van 45 km/uur kan aanhouden.
De meeste speedpedelecs kunnen dat al niet constant aanhouden.

Het is niet omdat een elektrische fiets onder bepaalde omstandigheden tot 45 km/uur kan rijden dat dit overal mag.
Dat geldt ook voor (elektrische) auto's trouwens. Het is niet omdat sommige (elektrische) auto's 200 km/uur mogen rijden dat dit dan overal ook maar moet kunnen. Laat staan dat het mag.

Je hebt uiteraard altijd mensen die vinden dat waar dan ook tegen 45 km/uur geen probleem is. Maar die vind je ook onder de autobestuurders. Dat is een individueel mentaliteitsprobleem en zegt niets over de bewering dat een elektrische auto tot drie keer gevaarlijker is voor voetgangers dan eentje met een verbrandingsmotor.

Veel elektrische auto's zijn bovendien nog eens uitgerust met de laatste beveiligingstechnieken waardoor ze o.a. voetgangers of hindernissen herkennen en een noodstop maken en/of afremmen wanneer dat in hun vizier komt.
Sol Invictus!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Relevant tot een minuut of 10
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Het klopt wel, alle argumenten over oortjes etc terzijde.
Mensen hebben zichzelf onbewust getraind op het herkennen van voertuigen door naar het motorgeluid te luisteren.
Voertuigen die stiller waren, waren altijd trager en lichter (bv de fiets).

Zoiezo gebruiken we als mens ook ons gehoor om onze omgeving op te vangen; enkel dove mensen doen dit puur op visuele input.
Er zijn al in verschillende landen discussies geweest om in EVs artificiele motorgeluiden te steken zodat ze ook opvallen in het verkeer, net omdat dit een probleem is.

Een EV maakt gewoon niet genoeg geluid in verhouding met het gevaarte.
Dat gezoem en die banden die je hoort, sorry, maar mijn "interne dialoog" is luider dan dat ding.

Ook de speed pedelec heeft hetzelfde probleem; het toestel is te stil en te snel waardoor je als voetganger totaal verkeerde inschattingen maakt (het "besluipt" je bijna zoals een roofdier dat doet).

EDIT:
Matt555 schreef: 22 mei 2024, 10:36 Daar telt mijn opmerking eigenlijk ook voor :lol: , je omgevingsgeluid rond de wagen hoort hoorbaar te zijn voor je eigen veiligheid ! Megabassen horen niet thuis in je wagen , daar zijn discos en festivals voor :bang:
En ja, ook wagens zijn te goed geisoleerd.
Ik weet niet waar jij megabassen voor nodig hebt, maar mijn autoradio op laag volume is al genoeg om zowel sirenes als spoorwegovergangen totaal uit te filteren.
Erger nog, zelfs zonder radio hoor ik ze nauwelijks nog.
Het gaat zover dat ik bij het (vermoedelijk) zien van blauwe lichten mijn raam opendoe om ook de sirene te kunnen horen, want anders is het noppes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klopt, mensen zijn iets gewoon en nu is er iets anders en moeten we dat weer gewoon worden. Dat is niets bijzonders gewoon aanpassen aan verandering, evolutie heet dat. We kunnen vernieuwing en vooruitgang toch niet beperken omdat sommigen hun oude gewoontes willen behouden?

In het leven is er maar één constante: alles zal veranderen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 22 mei 2024, 18:51 Klopt, mensen zijn iets gewoon en nu is er iets anders en moeten we dat weer gewoon worden. Dat is niets bijzonders gewoon aanpassen aan verandering, evolutie heet dat. We kunnen vernieuwing en vooruitgang toch niet beperken omdat sommigen hun oude gewoontes willen behouden?

In het leven is er maar één constante: alles zal veranderen.
Het gaat over meer dan gewoontes.
Dat een mens in het verkeer al zijn zintuigen gebruikt, dus ook het gehoor is de logica zelve.
Zo werkt nu eenmaal het menselijk lichaam.
Dat is iets dat je nooit gaat veranderen (tenzij je doof wordt, natuurlijk).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 22 mei 2024, 17:38 Een EV maakt gewoon niet genoeg geluid in verhouding met het gevaarte.
Dat gezoem en die banden die je hoort, sorry, maar mijn "interne dialoog" is luider dan dat ding.
Nou wanneer jij in je auto zodanig een "interne dialoog" voert zodat het op straat het geluid van het voertuig overstemt wil ik toch nooit bij jou in de auto zitten. Ben je dan constant ruzie aan het maken?
Dit topic gaat dan ook over het geluid dat zwakke weggebruikers zouden moeten horen van een naderende auto.
Niet andersom.
En dat tot een snelheid waar ze door elkaar van dezelfde ruimte gebruik maken.

En wat betreft het omgekeerde dan nog. Ofwel heb ik een beter gehoor dan jij, of rij ik in een wel heel slecht geïsoleerde auto (ter info het is geen Rolls Royce of aanverwante klasse) of luister ik naar de radio op een lager volume maar ik heb nog nooit problemen gehad om een sirene van een prioritair voertuig te horen in de auto.

Toegevoegd na 3 minuten 12 seconden:
boulder schreef: 22 mei 2024, 18:53 Dat een mens in het verkeer al zijn zintuigen gebruikt, dus ook het gehoor is de logica zelve.
Zo werkt nu eenmaal het menselijk lichaam.
Dat is iets dat je nooit gaat veranderen (tenzij je doof wordt, natuurlijk).
Nou begin in het verkeer dan om te beginnen eens het zintuig "oog" te gebruiken.
Een normaal menselijk lichaam ziet een voertuig al van veel verder aankomen dan dat hij het hoort (met uitzondering van de rijdende disco's maar die horen sowieso niet in een normaal straatbeeld thuis).

Dat jij vindt dat iedereen zich aan jou(w beperkingen) moet aanpassen en dat alles steeds de schuld van een ander is dat zijn we inmiddels al gewend en maakt totaal geen indruk meer.

Wanneer je al blind zou zijn dan moet je je in het verkeer laten begeleiden en/of je gehoor beter ontwikkelen.

Dat jij vindt dat de dingen nooit moeten veranderen (waaronder blijkbaar ook je eigen achterhaalde ingesteldheid) is je persoonlijke probleem. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je van zowat alles een probleem maakt.
Je kan, wanneer volgens jou zowat alles in de maatschappij problematisch geworden is, dan ook beter eens beginnen met aan wat zelfonderzoek te doen ipv altijd de oorzaak van al je problemen extern te gaan zoeken.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

ivob schreef: 22 mei 2024, 19:05 Nou wanneer jij in je auto zodanig een "interne dialoog" voert zodat het op straat het geluid van het voertuig overstemt wil ik toch nooit bij jou in de auto zitten. Ben je dan constant ruzie aan het maken?
Dit topic gaat dan ook over het geluid dat zwakke weggebruikers zouden moeten horen van een naderende auto.
Je haalt een paar dingen door mekaar.
Dit gaat over *te voet*.
Het deel over "in de wagen" is waar ik beschreef dat de moderne wagens zo goed geisoleerd zijn dat ik zelfs sirenes met moeite nog kan horen, ook zonder radio aan.

En nee, ik hoor ze quasi *niet*, of ik moet er specifiek op focussen, net als de nieuwere bellen aan overwegen; die oude luide ringende bellen kon je wel nog goed horen, die nieuwe van geen kanten, ook niet als ik als eerste aan de bareel sta.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 22 mei 2024, 19:21 Het deel over "in de wagen" is waar ik beschreef dat de moderne wagens zo goed geisoleerd zijn dat ik zelfs sirenes met moeite nog kan horen, ook zonder radio aan.
Het blijft uiteraard volledig off topic maar als dit voor een rewmember/administrator geoorloofd is mag ik er ook op doorgaan. :-D
Blijft het punt dat ik een totaal andere ervaring heb met betrekking tot sirenes (over overwegen sprak ik me niet uit, onbewaakte overwegen heb je in onze regio niet meer dus altijd nog visueel signaal van slagbomen en rode lichten).
Ofwel hebben we een verschillend bereik in frequentie in gehoor of we rijden met wel heel uiteenlopende auto's waarbij de jouwe veel beter geïsoleerd zijn dan de mijne. Ik hoor ze nog zeer duidelijk met de radio op stand "6" dus zeker zonder radio. De auto's waarmee ik rij hebben, on topic, een elektro motor dus dat stoort al nauwelijks (maar wel hetzelfde geruis van banden en wind als bij een auto met verbrandingsmotor) en zijn maximaal 5 jaar oud.
Eind volgende week komt de nieuwe (met deels acoustisch glas). Dus benieuwd of ik dan sirenes plots niet meer zou horen in de auto.
Sol Invictus!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik denk zoiezo niet dat iemand argumenteert dat je een EV moet kunnen horen aankomen wanneer je zelf met een wagen aan het rijden bent.
Het kunnen horen van EVs gaat over voetgangers.
En dat is superbelangrijk, want een mens detecteert nu eenmaal gevaar niet alleen met zijn ogen maar ook met zijn oren; en bij gebrek aan geluid gaat het gedetecteerde gevaarsniveau zoiezo naar beneden, waardoor de kijkreflex minder snel tot uiting komt.
En dan hebben we het echt niet over "mensen die met hun oortjes in en naar de gsm starend een zebrapad oversteken zonder te kijken", maar over plaatsen waar verschillende weggebruikers mekaar makkelijk kruisen, zoals op parkings bv.

Maar het is een feit dat auto's zeer goed geisoleerd zijn, en dat sirenes dus ook luider (en schadelijker voor de bestuurders van de prio wagen) moet gaan; dat wegzetten als enkel een "de mensen hun radio staat te hard" probleem is onzin.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ITnetadmin schreef: 22 mei 2024, 20:27 Ik denk zoiezo niet dat iemand argumenteert dat je een EV moet kunnen horen aankomen wanneer je zelf met een wagen aan het rijden bent.
Het kunnen horen van EVs gaat over voetgangers.
Ja, inderdaad, motorgeluid horen van andere auto's vanuit je eigen auto is niet echt nuttig.
Als fietser of voetganger een ander voertuig horen is dat wel.
Je hebt trouwens ook de situatie waarbij je als fietser op een smal strookje rijdt, en er achter je een EV snel voorbijsteekt.
Dan kun je ook al moeilijker spreken van je ogen gebruiken.
ITnetadmin schreef: 22 mei 2024, 20:27 Maar het is een feit dat auto's zeer goed geisoleerd zijn, en dat sirenes dus ook luider (en schadelijker voor de bestuurders van de prio wagen) moet gaan; dat wegzetten als enkel een "de mensen hun radio staat te hard" probleem is onzin.
Sommige keren vind ik het redelijk pijnlijk als die geluiden heel luid staan.
Het niveau van isolaties van auto's zal ook wel variëren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”