Welke P1 meter?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

We hebben bij ons thuis een digitale meter en sinds een week ook zonnepanelen. Ik zou nu wat meer willen monitoren en proberen bijsturen waar het kan.
Ik heb Home Assistant draaien op een ouder laptopje.

Welke P1 monitor koop ik nu het best om te integreren in HA?
De meeste bekende is de HomeWizard P1 meter. Deze lijkt perfect te integreren in HA, heeft een mooie App om uit te lezen, nadeel is dan weer dat ze bepaalde functies betalend hebben gemaakt (niets is gratis natuurlijk), al is de jaarlijkse kost minimaal. Mijn omvormer (SAJ) kan HomeWizard alvast niet uitlezen, dus heeft dit niet veel meerwaarde voor mij. Eerder de meerjarige historiek is iets die misschien wel handig kan zijn?

Zijn er mensen die een andere P1 meter gebruiken (ism HA)? Ik kan bvb vanaf de digitale meter ook een kabel leggen tot aan de HA server om daar iets lokaal op te draaien (afstand is wel +-15m tussen de DM en het laptopje). Of hoe hebben jullie dit aangepakt?

Thanks!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Ik heb deze, te integreren in HA/Domoticz
http://www.esp8266thingies.nl/wp/
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Om via de API en HA de HW P1 wifi module uit te kunnen lezen heb je het betalend abo van HW niet nodig.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

De P1-poort uit de digitale meter mag dan wel dezelfde RJ-11-aansluiting zijn als een netwerkkabel, maar daar loopt niet hetzelfde signaal over. Je hebt dus nog altijd een toestel nodig dat de signalen van de teller converteert naar informatie die een computer kan interpreteren.

Is je de webinterface van je omvormer bereikbaar via het lokale netwerk? Er lijkt toch een integratie met HA mogelijk te zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/saj/
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

ivob schreef: 03 nov 2023, 13:30 Om via de API en HA de HW P1 wifi module uit te kunnen lezen heb je het betalend abo van HW niet nodig.
Klopt.
meon schreef: 03 nov 2023, 13:33 Is je de webinterface van je omvormer bereikbaar via het lokale netwerk? Er lijkt toch een integratie met HA mogelijk te zijn: https://www.home-assistant.io/integrations/saj/
Ben dit nu aan het proberen. Je kan niet rechtstreeks op de SAJ inverter inloggen. Er hangt een AIO3 dongle aan mijn Inverter die voor de eigenlijke communicatie zorgt. Als ik de communicatie in orde krijg, dan heb ik toch nog altijd een P1 meter nodig om de DM uit te lezen. Dus het betalende HomeWizard abonnement heb ik inderdaad nu niet van doen (misschien enkel voor de historiek over de jaren heen).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik deze: SmartGateways slimme meter wifi gateway zonder display. Die stuurt via MQTT over wifi de gegevens door naar m'n Mosquitto.

Indien je een raspberry pi dicht bij de meter kan hangen kan je ook een gewone USB to serial interface kabel gebruiken. Ik heb er zo wel nog eentje op overschot (vroeger gebruikt maar nu dus vervangen).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Argon schreef: 03 nov 2023, 13:24 Zijn er mensen die een andere P1 meter gebruiken (ism HA)? Ik kan bvb vanaf de digitale meter ook een kabel leggen tot aan de HA server om daar iets lokaal op te draaien (afstand is wel +-15m tussen de DM en het laptopje). Of hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ikzelf had eerst zelf iets gemaakt op basis van een ESP32 of ESP8266 met daarop ESPHome en een aangepaste config van SlimmeLezer.
Uiteindelijk toch maar van SlimmeLezer een door hun op maat gemaakte lezer gekocht (zelfbouw is mooi, maar zo'n breadboard met kabels etc. ziet er niet uit :) ).

Direct uitlezen kan ook, er is code te vinden (zoeken op DSMR) om dat te doen op PC of RaspPi ofzo. Direct in HA gaat ook: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

devilkin schreef: 03 nov 2023, 13:49 Ik gebruik deze: SmartGateways slimme meter wifi gateway zonder display. Die stuurt via MQTT over wifi de gegevens door naar m'n Mosquitto.

Indien je een raspberry pi dicht bij de meter kan hangen kan je ook een gewone USB to serial interface kabel gebruiken. Ik heb er zo wel nog eentje op overschot (vroeger gebruikt maar nu dus vervangen).
Ik gebruik ook die rechtstreekse (USB-RJ11) kabel omdat ik bang ben van WiFi verkeer bevuiling met de SmartGateways slimme meter met MQTT.
Hier bij ons met 3 tieners in huis is vlotte WiFi een heilig goed.
Wat is jou ervaring met de MQTT over WiFi in het algemeen en SmartGateways slimme meter wifi gateway specifiek ivm WiFi saturatie ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Argon schreef: 03 nov 2023, 13:43 (misschien enkel voor de historiek over de jaren heen).
De historiek over de jaren heen (en de voorbije dagen, maanden, weken) kan je ook gewoon opvragen in je "MijnFluvius". de waarden zijn er zelfs meer gedetailleerd dan in de HW app. Je ziet er ook je voorbije maandpiek en de lopende facturatiepiek. (wat bij HW, al zit het in de DM, nog steeds niet getoond wordt). MijnFluvius heeft overigens recentelijk een update gekregen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

ahrand schreef: 03 nov 2023, 14:18 Ik gebruik ook die rechtstreekse (USB-RJ11) kabel omdat ik bang ben van WiFi verkeer bevuiling met de SmartGateways slimme meter met MQTT.
Hier bij ons met 3 tieners in huis is vlotte WiFi een heilig goed.
Wat is jou ervaring met de MQTT over WiFi in het algemeen en SmartGateways slimme meter wifi gateway specifiek ivm WiFi saturatie ?
Eerlijk? Ik merk er niks van. Nu, dit device zit wel op een apart wifi netwerk, wat specifiek enkel in de 2.4ghz band is opgezet. De devices die ik zelf gebruik zitten allemaal in de 5ghz band.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Hier ook een gebruiker van SlimmeLezer, zeer tevreden over. Leest alles, inclusief watermeter, perfect uit en integreert zonder probleem met Home Assistant.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik ben hier ook naar op zoek en in een ander topic ivm HA & PV werd over een USB kabel gesproken; dus P1 -> USB en die in HA.

Nu kwam ik dit tegen: SlimmeLezer+, deze zou blijkbaar zondermeer de data naar HA kunnen sturen.
Lijkt me toch geen slechte optie, niet?

Puur uit nieuwsgierigheid (want HA server staat niet in de buurt van de meter): is dat voor die USB kabel ook zo dat je geen extra software moet hebben want ik ben wel al custom integraties tegengekomen en wat nog.
Heppie NY!
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Ernie schreef: 24 apr 2024, 02:35 Ik ben hier ook naar op zoek en in een ander topic ivm HA & PV werd over een USB kabel gesproken; dus P1 -> USB en die in HA.

Nu kwam ik dit tegen: SlimmeLezer+, deze zou blijkbaar zondermeer de data naar HA kunnen sturen.
Lijkt me toch geen slechte optie, niet?

Puur uit nieuwsgierigheid (want HA server staat niet in de buurt van de meter): is dat voor die USB kabel ook zo dat je geen extra software moet hebben want ik ben wel al custom integraties tegengekomen en wat nog.
Wat bedoel je juist met
zondermeer data kunnen sturen
Wat bedoel je juist met
geen extra software moet hebben
Je moet altijd een integratie doen met de P1 meter om de data die eruit vloeit te kunnen interpreteren naar iets waar HA iets mee kan doen.
Volgens mij zijn de volgende integraties mogelijk en hebben ze allemaal hun voor en nadelen :

P1 kabel (RJ12 rechtstreeks naar USB) ESP WiFi/ethernet brug op P1 MQTT WiFi server op P1
  • nog complexere HW, al wat duurder
  • enkel aparte MQTT server nodig (die je waarschijnlijk in de toekomst voor andere dingen ook gaat nodig hebben ?)
  • kan ook dienen voor andere integraties dan enkel met HA
  • nog altijd die WiFi 'vervuiling' ?
  • verbruikt parasitair stroom van de digitale meter
  • bv https://smartgateways.nl/product/slimme ... i-gateway/
NuKeM
Administrator
Administrator

Kleine aanvulling op de ‘ESP WiFi/ethernet brug op P1’. Met een ESP (van bv. Zuidwijk) kan je perfect de EspHome config aanpassen zodat hij ook (of alleen zonder HA) alle data over MQTT stuurt.
Zelf heb ik de slimmelezer van Zuidwijk hangen omdat het makkelijk en netjes is (ziet er beter uit dan de breadboard met generieke ESP die er eerst hing :) ).
Zie bv. ook onderstaande ESPHome config van me met MQTT voor de P1 poort communicatie:
https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMR ... _DSMR.yaml
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

De bedoeling is dus om de gegevens van de P1 meter in HA te krijgen.
ESPHome krijgt veel aandacht en vermits die van Zuidwijk ESP-ready zijn lijken deze een interessante optie.
Nu vroeg ik me alleen af wat er verder nog nodig is om deze te integreren.

@NuKem: heb ik dan alsnog de MQTT broker nodig, maw doet ESPHome hier niet alles?
Heppie NY!
NuKeM
Administrator
Administrator

Je hebt inderdaad nog een broker nodig, die kan HA ook voorzien/draaien.
conda
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: 01 mei 2024, 06:12 Je hebt inderdaad nog een broker nodig, die kan HA ook voorzien/draaien.
Je kan Mosquitto broker installeren in home assistant als Add on via de Add on store.
Werkt prima.
tizzen33
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

MQTT is niet noodzakelijk voor de slimmelezer. Ik heb die hier ook hangen en de integratie verloopt volledig via ESPHome en de herkenning gebeurde automatisch in HA.

Zie https://www.zuidwijk.com/initial-setup-slimmelezer/
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik deze: https://smart-stuff.nl/product/ethernet ... ter-lezer/
reden: integreert mooi met energyid.eu
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 24 apr 2024, 06:43 Zie bv. ook onderstaande ESPHome config van me met MQTT voor de P1 poort communicatie:
https://github.com/NuKeMtje/ESPHomeDSMR ... _DSMR.yaml
Ik heb het device in HA kunnen krijgen met een fixed IP.
De basisconfig heb ik in orde gekregen via ESPHome maar nu de rest nog.
Waar hebben jullie die yaml config vandaan gehaald?
Kan ik de sensors gewoon overnemen uit die file op GH?

Alle hulp meer dan welkom!

EDIT: ik heb de config op de website van de maker gevonden en heb nu de webUI van de meter met resultaten. :banana:
In HA heb nog geen sensoren...

EDIT2: worden die sensoren uit de esp yaml file automatisch in HA weergegeven of moet ik nog iets speciaals doen (manueel toevoegen in de HA config)?

EDIT3: nevermind, ik heb het device opnieuw toegevoegd en toen had ik meteen de entities! :beerchug:
Heppie NY!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee sinds wanneer het beschikbaar is maar de Homewizard P1 meter geeft nu ook het water verbruik van digitale meters door.

En voor de eigenaars van een Alfen laadpaal... ook deze leest de P1 meter uit zodat je niet langer je laadpaal apart moet aansluiten op je digitale meter voor load balacing te doen.
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

DarkV schreef: 11 mei 2024, 22:50 Geen idee sinds wanneer het beschikbaar is maar de Homewizard P1 meter geeft nu ook het water verbruik van digitale meters door.

En voor de eigenaars van een Alfen laadpaal... ook deze leest de P1 meter uit zodat je niet langer je laadpaal apart moet aansluiten op je digitale meter voor load balacing te doen.
Waar activeer je dit? In versie 1.20.6 van de app kan ik nog niks vinden ivm digitale watermeter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

tomw schreef: 13 mei 2024, 13:08 Waar activeer je dit? In versie 1.20.6 van de app kan ik nog niks vinden ivm digitale watermeter.
M'n vriendin heeft de app op haar smartphone... geen idee of daar iets te zien is. Ik zie de data hier in Home Assistant (moest ik ook niets voor doen).
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik moet binnenkort ook mijn P1 meter aansluiten op mijn HA. P1 meter staat toch 40-tal meter van mijn HA.
Ik plan met zulks te werken:
https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Verlengm ... universeel (P1 over lange afstand via UTP) en dan deze in die module en de USB in de RPI: https://www.sossolutions.nl/slimme-mete ... yoQAvD_BwE

Toegevoegd na 1 minuut 16 seconden:
DarkV schreef: 11 mei 2024, 22:50 En voor de eigenaars van een Alfen laadpaal... ook deze leest de P1 meter uit zodat je niet langer je laadpaal apart moet aansluiten op je digitale meter voor load balacing te doen.
Mag ik vragen hoe je dit doet? De Alfen in de HA krijgen is voor mij geen probleem en ook de P1 uitlezen niet, maar hoe load balance je 'live' op basis van uw P1 gegevens? Je zet daar toch niet allerlei automations voor uit in HA vermoed ik (sorry HA newbie sinds een 4-tal weken dus nog volop aan het leren).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

anonyme schreef: 13 mei 2024, 16:55 Ik moet binnenkort ook mijn P1 meter aansluiten op mijn HA. P1 meter staat toch 40-tal meter van mijn HA.
Ik plan met zulks te werken:
Waarom niet gewoon een P1 meter zoeken die wireless heeft (zoals de HomeWizard)... ipv. veel geld uit te geven aan dergelijke oplossingen ?
anonyme schreef: 13 mei 2024, 16:55Mag ik vragen hoe je dit doet? De Alfen in de HA krijgen is voor mij geen probleem en ook de P1 uitlezen niet, maar hoe load balance je 'live' op basis van uw P1 gegevens? Je zet daar toch niet allerlei automations voor uit in HA vermoed ik (sorry HA newbie sinds een 4-tal weken dus nog volop aan het leren).
De loadbalancing wordt door de Alfen gedaan maar ipv. dat deze rechtstreeks aan je P1 meter hangt leest hij nu de data van de HomeWizard. Je zou in theorie zelf kunnen gaan loadbalance door allerlei automations in HA al weet ik niet hoe realistisch dit is.
anonyme
Member
Member

DarkV schreef: 17 mei 2024, 22:06
Waarom niet gewoon een P1 meter zoeken die wireless heeft (zoals de HomeWizard)... ipv. veel geld uit te geven aan dergelijke oplossingen ?
Op de plaats waar mijn Fluvius meter komt, zal geen wifi voorzien zijn en ook moeilijk om te voorzien en eigenlijk weinig interessant.
Die homewizard heeft toch WiFi nodig? Ik kan eventueel eens proberen om rechtstreeks over die afstand het P1 signaal te sturen zonder die converters, maar ik vrees dat dit te ver gaat zijn.
DarkV schreef: 17 mei 2024, 22:06 De loadbalancing wordt door de Alfen gedaan maar ipv. dat deze rechtstreeks aan je P1 meter hangt leest hij nu de data van de HomeWizard. Je zou in theorie zelf kunnen gaan loadbalance door allerlei automations in HA al weet ik niet hoe realistisch dit is.
Duidelijk, tnx, dit is niet wat ik zoek. Ik zoek idd de load balancing door HA te laten doen, dat moet mogelijk zijn volgens forums, maar ik zoek idd naar een realistisch/bruikbaar scenario en hier heb ik ook wel wat mijn bedenkingen bij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

anonyme schreef: 18 mei 2024, 11:05 Op de plaats waar mijn Fluvius meter komt, zal geen wifi voorzien zijn en ook moeilijk om te voorzien en eigenlijk weinig interessant.
Dan zou ik nog eerder een goedkoop setje powerlines aanschaffen dan 60 euro te gaan betalen voor een een P1 versterker (waar je verder niets mee bent).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 1 keer

@anonyme
Ik heb ook HA, en gebruik DSMR met een remote datalogger in mijn meterkast (die draait op een RPi).
Ik heb volgend script geschreven waarmee DSMR eenzelfde 'api' aanbiedt als de HomeWizard P1 en zo dus ook gebruikt kan worden op een Alfen laadpaal (ik gebruik het hier zelf zo).

Voordeel:
- werkt over bedraad netwerk ipv wifi
- goedkoper als je toch al DSMR gebruikt (geen HomeWizard P1 nodig en geen splitter)

https://github.com/vhkristof/dsmr-relay
anonyme
Member
Member

Tnx allemaal voor jullie hulp.
Toch even duiden (ik had het misschien vroeger al moeten zeggen):
- Gaat over een appartement.
- Meter in een gemeenschappelijke ruimte ondergronds. Vanuit meter vertrekt maar één kabel: naar de groepenkast in het privatieve luik.

Dus:
- Geen stopcontact naast Fluvius meter.
- Geen 'kastje'/DIN kast naast de meter waar ik iets zou kunnen instoppen (dus moeilijk RPI, alsook geen stroom voor die RPI enzoverder).

Dus ik vrees dat die verlengmodule mijn enigste oplossing is: dat werkt passief (al zeker aan de kant van de Fluvius meter) en die kan ik tegen de muur schroeven net onder de meter.
Het enige wat voorzien is (speciaal hiervoor) is een UTP kabel tussen mijn appartement en de Fluvius meter.

Dus met een PLC werken is ook quasi uitgesloten.

Ik wil dus eigenlijk mijn HA gaan gebruiken om de Alfen te laten load balancen (en wil zelf geen load balance licentie op de Alfen hebben).

Volgens dit topic zou dat mogelijk moeten zijn:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#78957256
Ik heb zelf nog geen Alfen laadpaal dus kan niet beginnen testen/experimenteren en ik ben zelf nog nieuw in HA (ik gebruik het nu naar volle tevredenheid 6 weken en dit is echt wel hetgeen ik moet hebben, maar nog een beetje zoekende in Add-ons/HACCS/YAML enzoverder: de basis ken ik al heel goed).

Maar vraag me dan af: zet men dan allerlei automations uit die de current draw lezen van de P1 meter en als die onder bepaalde waarden zakt, wijzigt men dan de 'max charge speed' op de Alfen ofzo). Je kan toch geen 10 automations gaan maken die continu die Alfen zijn max charge speed wijzigen?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik denk dat je je automation anders moet bekijken, 1 automation voor je laadpaal die de andere parameters leest en zich aanpast.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

anonyme schreef: 19 mei 2024, 11:15 Het enige wat voorzien is (speciaal hiervoor) is een UTP kabel tussen mijn appartement en de Fluvius meter.
Zijn deze dingetjes dan geen oplossing?
https://smart-stuff.nl/shop/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

anonyme schreef: 19 mei 2024, 11:15 Dus ik vrees dat die verlengmodule mijn enigste oplossing is: dat werkt passief (al zeker aan de kant van de Fluvius meter) en die kan ik tegen de muur schroeven net onder de meter.
Het enige wat voorzien is (speciaal hiervoor) is een UTP kabel tussen mijn appartement en de Fluvius meter.
Zijn die P1 verlengmodules wel nodig om 40m te overbruggen?
Kan je niet gewoon een RJ12 (6P6C) stekker op die UTP kabel zetten?
Eigenlijk heb je maar 3 contacten nodig:
.
P1 poort configuratie.png
bron: https://www.netbeheernederland.nl/publi ... n-standard

pin 2 - 3 - 6 (RX, ground, TX)
Tenzij je ook de 5V vanuit de DM naar boven wil brengen, dan heb je ook pin 1 + 6 nodig (geen idee of de P1/USB kabel de +5V van de P1 poort nodig heeft).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
anonyme
Member
Member

Ik lees overal dat een P1 kabel ongeveer max 10 meter lang mag zijn, al lees ik ook mensen die zeggen dat ze 40 meter kunnen overbruggen zonder problemen.

Probleem is: uiteindelijk moet ik van P1 naar USB hé (voor in de RPI te steken) met zulks: https://www.sossolutions.nl/slimme-mete ... UHEALw_wcB

Wat ga je dan doen? Die UTP kabel tussen die kabel hierboven steken om die lengte te overbruggen ofzo? USB cable midden door knippen en die UTP daar tussen foefelen?

Alle tips welkom want ik zie het niet dadelijk zonder die verlengmodules die ik postte (liever niet natuurlijk).
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Je kunt een Homewizard gebruiken, die stuurt de signalen via wifi naar je rpi/HA. Dan heb je geen geprul met draden.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Maar dan moet je WiFi wel sterk genoeg zijn. Ik probeer hier nog altijd zoveel als mogelijk bekabeld te werken (maar met al dat smart-gedoe is dat niet triviaal).
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

anonyme schreef: 20 mei 2024, 09:57 Probleem is: uiteindelijk moet ik van P1 naar USB hé (voor in de RPI te steken) met zulks: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Wat ga je dan doen? Die UTP kabel tussen die kabel hierboven steken om die lengte te overbruggen ofzo? USB cable midden door knippen en die UTP daar tussen foefelen?
Wat ik in gedachten had:
- krimp op beide zijden van de UTP kabel een RJ12 (6P6C) stekker (één UTP paar niet gebruiken).
- gebruik een koppelstukje (6P6C) om de UTP kabel met de slimme-meter-kabel) te verbinden.
ik zou die slimme-meter-kabel dus niet doorknippen :wink: ..
anonyme schreef: 20 mei 2024, 09:57 Alle tips welkom want ik zie het niet dadelijk zonder die verlengmodules die ik postte (liever niet natuurlijk).
Als je op "nummer zeker" wilt spelen, zullen die verlengmoduels inderdaad de beste oplossing zijn, denk ik.
Dit zijn volgens mij actieve componenten die het signaal versterken (ze nemen +5V spanning van de P1 poort).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
anonyme
Member
Member

philippe_d schreef: 20 mei 2024, 13:07 Wat ik in gedachten had:
- krimp op beide zijden van de UTP kabel een RJ12 (6P6C) stekker (één UTP paar niet gebruiken).
- gebruik een koppelstukje (6P6C) om de UTP kabel met de slimme-meter-kabel) te verbinden.
ik zou die slimme-meter-kabel dus niet doorknippen :wink: ..
Bedankt, ga ik proberen (eens ik verhuist ben). De twisting maakt bij P1 en in deze case niet uit hé? Het is niet zo dat je zoals bij ethernet bepaalde kleurcodes/volgorde moet respecteren als je die RJ45's erop zet?
tizzen33
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

anonyme schreef: 19 mei 2024, 11:15 Het enige wat voorzien is (speciaal hiervoor) is een UTP kabel tussen mijn appartement en de Fluvius meter.
Zoals al eerder aangegeven:
ESP module die de data van de meter in HA integreert via Ethernet. Plug & play.
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

tizzen33 schreef: 20 mei 2024, 21:33 Zoals al eerder aangegeven:
ESP module die de data van de meter in HA integreert via Ethernet. Plug & play.
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Dat ding heeft volgens mij geen ethernet (die connector is voor de koppeling met de P1 poort) maar louter WIFI welke hij niet heeft (al kan hij altijd een PoE-AP plaatsen beneden).

Van dezelfde website... https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ of https://www.zuidwijk.com/product/p1-ethernet-mini/ en deze hebben wel ethernet.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”