Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Hmm, ik heb die samenvatting eens gelezen, maar dat kan toch niet kloppen?
Hoezo is "wind" van 0% naar bijna 20% gegaan in een jaar tijd? In april 2023 hadden we toch ook al windmolens?
De andere cijfers ga ik geen uitspraak over doen, maar het leest als een goed-nieuws-show waarmee managers elkaar onderling opvrijen
Nu, we kunnen daling van CO2 uitstoot alleen maar toejuichen natuurlijk.
Hoezo is "wind" van 0% naar bijna 20% gegaan in een jaar tijd? In april 2023 hadden we toch ook al windmolens?
De andere cijfers ga ik geen uitspraak over doen, maar het leest als een goed-nieuws-show waarmee managers elkaar onderling opvrijen

Nu, we kunnen daling van CO2 uitstoot alleen maar toejuichen natuurlijk.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Je leest de grafiek verkeerd, het gaat om het verschil (toename of afname) voor een bepaalde periode, vergeleken met een andere periode. Wind is dus toegenomen met 20% in vgl met de andere periode, niet vanaf nul dus.
Declines in fossil generation were recorded across the region. Germany saw the largest fall compared to April last year, at 4.8 TWh (-26%), representing 32% of the total EU fall. Seven lignite-fired power plant units with a combined capacity of 3.1 gigawatts were closed in Germany at the end of March 2024. Italy was next, with a 2.2 TWh (-24%) fall, contributing another 15% to the total EU decline.
Wind and solar reached a record high in April 2024, generating more than a third (34%) of EU electricity for the first time.
Last year wind and solar generated 27% of the EU’s electricity, for the first time surpassing a quarter. The growth in wind and solar has continued to gather pace in 2024.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ah, ok, het is een uit elkaar getrokken diagram dus
Wind +19.4% tov vorig jaar
Zon +12.7% tov vorig jaar
Hydro +25.1% tov vorig jaar
Nucleair +4.2% tov vorig jaar
Nu, ik vind dit nog steeds erg scheefgetrokken grafieken. We zullen maar onthouden dat CO2 omlaag gaat zeker, dat is de boodschap
Wind +19.4% tov vorig jaar
Zon +12.7% tov vorig jaar
Hydro +25.1% tov vorig jaar
Nucleair +4.2% tov vorig jaar
Nu, ik vind dit nog steeds erg scheefgetrokken grafieken. We zullen maar onthouden dat CO2 omlaag gaat zeker, dat is de boodschap

- Dizzy
- Elite Poster
Is dit dé thuisbatterij van de toekomst? Je kan ze lang gebruiken vooraleer ze helemaal versleten is
https://www.hln.be/woon/is-dit-de-thuis ... ~ab1c44e2/
https://www.hln.be/woon/is-dit-de-thuis ... ~ab1c44e2/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
https://www.hln.be/binnenland/foutieve- ... ~a04e11d4/
Betalen om elektriciteit kwijt te geraken is toch eigenlijk ook van de gekke... Waar blijft die opslagcapaciteit?
En laatste stukje is toch ook maar weer tenenkrullend
Betalen om elektriciteit kwijt te geraken is toch eigenlijk ook van de gekke... Waar blijft die opslagcapaciteit?
En laatste stukje is toch ook maar weer tenenkrullend
In heel het artikel wordt er niet over gesproken, opeens vindt de redacteur het blijkbaar nodig om toch eens te vermelden... We hebben ook 30% elektriciteit uit aardgascentrales, ik ga er vanuit dat deze dan wel stilgelegd werden?Die 7 april was een zondag in de paasvakantie, waardoor er minder vraag was naar elektriciteit. Kerncentrales kunnen bovendien ook niet zomaar aan- en uitgeschakeld worden, zodat er een groot overschot ontstond. De factuur om het onevenwicht te herstellen is voor de evenwichtsverantwoordelijken. Dat zijn grote marktspelers die elk in hun zone daarvoor instaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Tja de weersafhankelijkheid en de productie willekeur van iedereen vollebak/iedereen niks & nougatbollen van HE wordt hiermee nog eens pijnlijk zichtbaar.
Nog maar eens een voorbeeld van een verborgen kost van HE… verkeerde weersvoorspelling en het is van datte …
Nog maar eens een voorbeeld van een verborgen kost van HE… verkeerde weersvoorspelling en het is van datte …
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar die opslagcapaciteit staat hier al jaren zowel binnen als buiten.woutervh schreef: 15 mei 2024, 17:24 Betalen om elektriciteit kwijt te geraken is toch eigenlijk ook van de gekke... Waar blijft die opslagcapaciteit?

Of zit jij nog braaf en geduldig te wachten tot een ander het probleem voor jou komt oplossen?
De volgende offerteronde voor extra productiecapaciteit is hier overigens ingezet (de PV prijzen gaan door de bodem, iemand die nu nog durft te beweren dat het te duur is om in eigen energie te voorzien beheerst de basiskennis van rekenen duidelijk niet) en de extra opslag (+15%) wordt - "gegoven is gegoven" eind deze maand opgeleverd.
Het blijft toch een uitermate leuk land om als middenklasser in te vertoeven.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Ondertussen snappen onze noorderburen maar al te best dat “salderen” met een digitale meter iets totaal anders is dan het terugdraaien van een analoge meter.
Hun recht op salderen is “verlengd” maar als je teruglevert rekenen steeds meer leveranciers terugleveringskosten aan.
Goe gezjost noemt men dat dan.
Hun recht op salderen is “verlengd” maar als je teruglevert rekenen steeds meer leveranciers terugleveringskosten aan.
Goe gezjost noemt men dat dan.

-
- Elite Poster
100 kWh opslag lijkt me voorlopig ruim voldoende.
Aan opslag geen gebrek.
Eerste prioriteit is nu productiecapaciteit verhogen om het gat voor de maanden december en januari kleiner te maken.
Maar off topic want geen nieuwe ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie. Allemaal op basis van al bestaande en beproefde technologie.
Aan opslag geen gebrek.
Eerste prioriteit is nu productiecapaciteit verhogen om het gat voor de maanden december en januari kleiner te maken.
Maar off topic want geen nieuwe ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie. Allemaal op basis van al bestaande en beproefde technologie.
Sol Invictus!
- Fatsie
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 46 keer
Ik snap uw algemeen punt maar ik heb daar toch een dubbel gevoel bij. Een substantieel stuk van onze factuur gaat naar de nettarieven, is het dan zo gek om de verwachting te koesteren dat de DNB's dit issue dan ook effectief aanpakken? Zij hebben dit toch evengoed zien afkomen, met alle nitty-gritty data aan hun vingertoppen wellicht nog veel beter/diepgaander dan de gemiddelde particulier.ivob schreef: 15 mei 2024, 18:19 Of zit jij nog braaf en geduldig te wachten tot een ander het probleem voor jou komt oplossen?
No use in crying over spilled milk under the bridge I guess ...
-
- Elite Poster
Ieder zijn keuze.Fatsie schreef: 16 mei 2024, 08:59 Ik snap uw algemeen punt maar ik heb daar toch een dubbel gevoel bij. Een substantieel stuk van onze factuur gaat naar de nettarieven
Mijn keuze is niet te zitten wachten tot de netbeheerder of wie dan ook het voor mij gaat oplossen.
Mijn persoonlijke mening is dat het sneller en efficiënter gaat wanneer ik, wat betreft mijn huishoudelijke omgeving, het zelf aanpak.
Eén van de bijkomende positieve gevolgen is dat ik dan ook geen nettarieven meer betaal voor kWh netafname. Win-win dus.
En de overblijvende vaste aansluitkost - verrekend in het forfaitaire capaciteitstarief, zowel voor een analoge als digitale meter - worden vooralsnog ruimschoots gecompenseerd door de terugleververgoedingen.
Dat men een vaste aansluitkost aanrekent vind ik overigens normaal want ik krijg er een service voor. Nl. dat ik productieoverschotten via de installatie van een ander (het openbaar net) kan verkopen aan mijn leverancier.
Wanneer die balans niet meer in mijn voordeel is en het gebruik van het net me meer gaat kosten dan het netto oplevert is het aan mij om flexibel genoeg te zijn om af te zien van het gebruik van het openbaar net.
Of om je erbij neer te leggen dat je gebruik wil blijven maken van de voorzieningen van een ander en dat die ander daar dan een kostprijs tegenover stelt.
Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie zorgen er in een steeds sneller tempo voor dat men ook op individueel vlak onafhankelijker kan worden van de infra en prijszetting van derden.
Ik begrijp dat dit niet de keuze is van en voor iedereen maar zoals steeds moet je bij het maken van andere keuzes er rekening mee houden dat er dan ook andere gevolgen aan gekoppeld zijn.
Met verwachtingen alleen kom je - zoals je zelf al aangeeft - er duidelijk niet.
Iets wat men toch duidelijk kan zien aankomen?
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De prijzen van opslag beginnen ook te dalen en onlangs las ik nog een bericht over China dat inzet op een nieuwe vorm van batterijen die vooral voor backup van het net kunnen dienen. Daarnaast is er inderdaad de transitie naar EV's die ook als batterij kunnen dienen.
Hier wordt duidelijk aangegeven wat het probleem is met onflexibele kerncentrales en de kosten die ze opleveren.Kerncentrales kunnen bovendien ook niet zomaar aan- en uitgeschakeld worden, zodat er een groot overschot ontstond. De factuur om het onevenwicht te herstellen is voor de evenwichtsverantwoordelijken.
The global energy storage market almost tripled in 2023, the largest year-on-year gain on record. Growth is set against the backdrop of the lowest-ever prices, especially in China where turnkey energy storage system costs in February were 43% lower than a year ago.
Last year’s record global additions of 45 gigawatts (97 gigawatt-hours) will be followed by continued robust growth. In 2024, the global energy storage is set to add more than 100 gigawatt-hours of capacity for the first time.
In Europe, Middle East, and Africa, residential batteries will continue to be the largest source of storage demand, led in particular by Germany and Italy, as well as markets like Austria, Switzerland, Belgium, Sweden, Spain, and the UK.
-
- Elite Poster
Hoezo is hun recht op salderen verlengd?duizend schreef:Ondertussen snappen onze noorderburen maar al te best dat “salderen” met een digitale meter iets totaal anders is dan het terugdraaien van een analoge meter.
Wanneer je de nota van de Nederlandse kabinetsformatie 2023 met de bijwerkingen van de laatste 7 dagen erbij neemt en dan de bijlagen over de "hoofdlijnen akoord" erbij neemt dan lees je op punt 58 dat de salderingsregeling in Nederland, onder het recente rechtse kabinet, per 1/1/2027 wordt afgeschaft. De terugleveringskosten gaan trouwens over het deel dat je als prosument niet zelf verbruikt. De rest wordt 1 op 1 weggestreept tegenover elkaar.
In Vlaanderen krijg je met een analoge meter al jaar en dag niets voor de kWh die je niet zelf kan verbruiken binnen de geldende periode. Je betaalt er bovendien nog een prosumentenvergoeding bovenop en ook steeds meer leveranciers beginnen op basis van het omvormervermogen een forfaitaire onbalanskost aan te rekenen.
Wie blijft hangen in een analoge meter kiest er dus zelf voor om gesjost te zijn.
Want wie kiest voor een digitale meter betaalt geen prosumententarief, geen onbalanskost en krijgt wel een vergoeding voor iedere teruggeleverde kWh.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Uiteraard is iedere (gezins)situatie anders. Vanzelfsprekend zal jouw oplossing voor jou de beste zijn. Voor mezelf sprekende ben ik heel blij met mijn terugdraaiende teller. Ik moet geen rekening houden wanneer ik hoeveel elektriciteit verbruik. Niets afwegen, geen tarieven in de gaten houden, geen weer opvolgen, geen sturingen voorzien, niet meer vitten op de madam omdat ze de droogkast aanlegt met bij wijze van spreken 4 sokken en een broek, geen dure thuisbatterij. Maw, die terugdraaiende teller geeft heel wat rust. En dat voor een eenmalige vaste lage kost op een jaar (prosumententarief). Het is het me meer dan waard. Ook al heb ik op het einde van de rit meer opgewekt dan verbruiktivob schreef: 16 mei 2024, 18:22 Wie blijft hangen in een analoge meter kiest er dus zelf voor om gesjost te zijn.
Want wie kiest voor een digitale meter betaalt geen prosumententarief, geen onbalanskost en krijgt wel een vergoeding voor iedere teruggeleverde kWh.
-
- Elite Poster
Inderdaad. Niets nieuws onder de zon.
Uiteraard. Ik heb niet de gewoonte voor mezelf de slechtste oplossing te kiezen.Vanzelfsprekend zal jouw oplossing voor jou de beste zijn.
Gefeliciteerd. Iedereen blij dus.Voor mezelf sprekende ben ik heel blij met mijn terugdraaiende teller.

Ik ook niet. Wat is het punt?Ik moet geen rekening houden wanneer ik hoeveel elektriciteit verbruik.
IdemNiets afwegen
Idem, ik heb maar één vast tarief dat 24/7 hetzelfde is. Makkelijk zat dus., geen tarieven in de gaten houden,
En het resultaat is niet eenmalig iets te betalen maar ieder jaar geld er bovenop krijgen.
Idem. Dat doet het algoritme voor mij.geen weer opvolgen,
Idem. Dat deed de installateur voor mij.geen sturingen voorzien,
Volledig op kosten van de bruto belastingbetalers.

Begrijp ik niet wat daar het punt van is.niet meer vitten op de madam omdat ze de droogkast aanlegt
We hebben niet eens een droogkast en de wasmachine bedien ik.
Mijn huidige partner gaat nl. werken voor een riant loon en ik doe in tussentijd het volledige huishouden.
,met bij wijze van spreken 4 sokken en een broek
Que?
Een thuisbatterij heb ik wel maar die was dan weer niet duur.geen dure thuisbatterij.
Ieder zijn ding.Maw, die terugdraaiende teller geeft heel wat rust.
Rust en verpozing zoek ik op andere manieren, niet bij een analoge meter noch bij een digitale.
Leuk voor jou en blij dat het forfaitaire capaciteitstarief je blijkbaar ook kwijtgescholden werd (het eerste dat ik daarvan hoor op basis van een analoge meter maar blij iets bij te leren) maar wat heeft dat nu te maken met de ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie?En dat voor een eenmalige vaste lage kost op een jaar (prosumententarief). Het is het me meer dan waard. Ook al heb ik op het einde van de rit meer opgewekt dan verbruikt
De analoge meter is nl. al een decennia oud concept. Zelfs de oudste Belgische kerncentrales zijn jonger.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Bedankt om mijn punt nog wat kracht bij te zetten.ivob schreef: 16 mei 2024, 18:22 Wanneer je de nota van de Nederlandse kabinetsformatie 2023 met de bijwerkingen van de laatste 7 dagen erbij neemt en dan de bijlagen over de "hoofdlijnen akoord" erbij neemt dan lees je op punt 58 dat de salderingsregeling in Nederland, onder het recente rechtse kabinet, per 1/1/2027 wordt afgeschaft.
Den hollander met de digitale teller is dus nu volledig gezjost.
Den hollander met de terugdraaiende teller heeft er geen last van.
Al dikwijls aangehaald en nu door den ivo nogmaals mooi bevestigt: met de digitale teller ben je de puppet on a string van de politici en de energieleveranciers

@niets in de gaten houden
Ganse epistels vol schrijven hoe je rap rap de warmwaterboiler moet opzetten en het gras gaat afrijden als de zon schijnt ...

duh ???
-
- Elite Poster
Zie, zodanig relaxt in mijn huidige elektriciteitsoplossing dat ik zelfs niet weet welke exacte vaste kost ik heb blijkbaarivob schreef: 16 mei 2024, 22:18 Leuk voor jou en blij dat het forfaitaire capaciteitstarief je blijkbaar ook kwijtgescholden werd (het eerste dat ik daarvan hoor op basis van een analoge meter maar blij iets bij te leren)

En eentje om terug in topic te gaan.. elektrolyser die 95% van energie van aangevoerde elektriciteit in waterstof weet om te zetten
https://www.bright.nl/nieuws/1199881/do ... loren.html
-
- Elite Poster
Inderdaad, dat Belgen graag betalen is een gekend gegeven.woutervh schreef: 16 mei 2024, 23:17 Zie, zodanig relaxt in mijn huidige elektriciteitsoplossing dat ik zelfs niet weet welke exacte vaste kost ik heb blijkbaar![]()
Blijkbaar betalen ze zelfs al graag voor zaken waarvan ze het zelf niet meer beseffen.
Maar troost je, je bent niet de enige Belg die met plezier teveel betaalt voor huishoudelijke energie:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/17 ... -000-euro/
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Wegens persoonlijke geloofsovertuiging van derden eerste link verplaatst naar origineel topic.
Laatst gewijzigd door ivob 20 mei 2024, 11:35, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De eerste jaren is er nul euro voorzien voor die kerncentrales. Dat geeft duidelijk aan hoe belangrijk of realistisch men het zelf vindt. Geen enkel privébedrijf gaat zijn geld erin steken en de Nederlanders zijn ook niet gek om hun eigen geld in iets te steken dat nu al hopeloos gedateerd is. Dus zuiver wat aankondigen om sommigen een rad voor de ogen te draaien maar in realiteit komt er niets van. De kans is veel groter dat deze regering dan zelf al een meltdown heeft gekend.
@ivob: leuk filmpje, zeker het stuk waar men zegt dat men buitenlandse werkkrachten nodig heeft maar helaas, vol is vol
Ook grappig de nuchtere Hollander die het kort samenvat: weg met die troep
Ook in Australië is de conclusie dat kernenergie gewoon veel te duur is:
@ivob: leuk filmpje, zeker het stuk waar men zegt dat men buitenlandse werkkrachten nodig heeft maar helaas, vol is vol

Ook grappig de nuchtere Hollander die het kort samenvat: weg met die troep

Ook in Australië is de conclusie dat kernenergie gewoon veel te duur is:
The high upfront costs and burden on consumers of adding nuclear to Australia’s energy mix have been confirmed in an independent review.
Building nuclear reactors would cost 6 times more than wind and solar power firmed up with batteries, according to the independent report released on Saturday by the Clean Energy Council.
“We support a clear-eyed view of the costs and time required to decarbonise Australia and right now, nuclear simply doesn’t stack up,” the industry body’s chief executive Kane Thornton said.
Taxpayers needed to understand the decades of costs if they were forced to foot the bill for building a nuclear industry from scratch, Mr Thornton warned.
The analysis prepared by construction and engineering experts Egis also found nuclear energy had poor economic viability in a grid dominated by renewable energy.
Renewable energy will provide 82% of the national electricity market under current targets for 2030, which is at least a decade before any nuclear could theoretically be operational.
Further, nuclear power stations are not designed to ramp up and down to align with renewable energy generation.
Mr Thornton said the analysis confirmed that building nuclear power stations instead of renewables would cause power prices to “explode”.
The analysis was based on the CSIRO’s GenCost 2023-24 consultation draft, the Mineral Council of Australia’s Small Modular Reactors study and the industry benchmark Lazard Levelized Cost of Energy Report.
These reports did not include waste management and decommissioning of a nuclear plant in cost calculations, which meant the true cost could be even higher.
-
- Elite Poster
Ik was me dat ook aan het afvragen.
De topicstarter opent een topic over hernieuwbare energie en hij doet zelf niets anders dan het volpompen met roeptoeteren over kernenergie.
Moet toch zijn dat HE iets tekort komt, zou dat de weersafhankelijkheid die versterkt wordt door allemaal tegelijk teveel in de zomer en veel te weinig in de winter kunnen zijn?
Waardoor je uiteraard een stabiele weersonafhankelijke basisproductie nodig hebt, fossiel vrij welteverstaan...
De topicstarter opent een topic over hernieuwbare energie en hij doet zelf niets anders dan het volpompen met roeptoeteren over kernenergie.

Moet toch zijn dat HE iets tekort komt, zou dat de weersafhankelijkheid die versterkt wordt door allemaal tegelijk teveel in de zomer en veel te weinig in de winter kunnen zijn?
Waardoor je uiteraard een stabiele weersonafhankelijke basisproductie nodig hebt, fossiel vrij welteverstaan...

-
- Elite Poster
Wanneer ik het goed onthouden heb ben je zelf over de plannen over vier nieuwe Nederlandse kerncentrales begonnen?woutervh schreef: 20 mei 2024, 08:45 En waarom zoeken we nu opnieuw de kernenergie discussie op? Ik denk dat de meningen intussen wel duidelijk zijn? Dit is het hernieuwbare energie topic...
Daarom dat het bericht ook aan jou werd gericht.
Je wenst het dus te houden bij alleen aankondigingspolitiek en het eigen geloof en je verder te onthouden van enige verdere praktische duiding ter zake?
Bang dat het eigen geloof slechts wankele fundamenten heeft?
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ik heb dat vermeld in het Nederlandse verkiezingen topic ja. Bij de aankondiging van het regeerakkoord. Daar staat effectief in dat ze 4 nieuwe grote kerncentrales gaan plaatsen. De toekomst zal uitwijzen of ze er uiteindelijk in gaan slagen of niet. Niet de bedoeling om ginder (of een ander draadje) opnieuw een discussie te beginnen over wel of niet. De standpunten zijn intussen duidelijk genoeg...ivob schreef: 20 mei 2024, 10:06 Wanneer ik het goed onthouden heb ben je zelf over de plannen over vier nieuwe Nederlandse kerncentrales begonnen?
Daarom dat het bericht ook aan jou werd gericht.
Graagivob schreef: 20 mei 2024, 10:06 Je wenst het dus te houden bij alleen aankondigingspolitiek en het eigen geloof en je verder te onthouden van enige verdere praktische duiding ter zake?
Nee
-
- Elite Poster
Prima.
Hopelijk kan je je in het vervolg dan om te beginnen al aan je eigen uitgangspunt houden.

Geen probleem wanneer je het persoonlijk bij je eigen geloof wil houden en het louter verkondigen daarvan en geen duiding van derden wil die iets anders aantonen. Dan negeer je verdere duiding maar en steek je een extra kaarsje aan ter ondersteuning van het eigen geloof.
Zo'n houding komt wel meer voor bij geloofsaanhangers.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
https://reneweconomy.com.au/base-load-p ... try-96007/
Verslag van CERA, volgens sommigen het Davos van de energie
“Base load” power: a myth used to defend the fossil fuel industry
Verslag van CERA, volgens sommigen het Davos van de energie

“Base load” power: a myth used to defend the fossil fuel industry
- Dizzy
- Elite Poster
Men blijft roepen dat iets onmogelijk is, ondertussen zijn anderen bezig om het gewoon te doen.
- Dizzy
- Elite Poster
Meer dan een kwart van totale vraag naar elektriciteit gedekt door hernieuwbare energie
In 2023 werd 27,2% van de totale elektriciteitsvraag in ons land geleverd door zon en wind. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de federale energieregulator CREG.
In juni vorig jaar werd zelfs 34,7% van de totale vraag gedekt door hernieuwbare energie, of het hoogste cijfer ooit op maandbasis. “Voor het eerst werd meer dan een derde van de maandelijkse elektriciteitsconsumptie door hernieuwbare bronnen voorzien”, aldus de regulator.
Wind en zon tonen zich erg complementair. Terwijl zonnepanelen vooral in de zomer stroom opleveren, doet wind dat vooral in de wintermaanden. Met als gevolg dat zelfs in november en december 2023 bijna 30% van de vraag werd gedekt door hernieuwbaar.
Reden is de gestage toename van het aantal geïnstalleerde zonnepanelen en windmolens. In 2023 waren windturbines en zonnepanelen samen goed voor 45% van de totale geïnstalleerde capaciteit
-
- Elite Poster
Yep, hier is het dit jaar zelfs al 150% in de hoofdverblijfplaats.
Nul kwh import in 2024 dankzij een drietal goed gemikte ski vakanties.
Het enige waar ik het grid voor nodig heb is het jaarlijkse kerstdiner voor 29 gasten met drie mega kalkoenen.
58 kwh kost dat dan met een piekje van 12kw
Gelukkig een volkomen gratis piekje…
En gezien in de winter de zonnepanelen quasi niks, nada, nougatbollen, rien de knots leveren, komt dat allemaal van mijn groene energieleverancier die op dat moment even vrolijk van de fossiele en kernenergie slurpt.
Nul kwh import in 2024 dankzij een drietal goed gemikte ski vakanties.
Het enige waar ik het grid voor nodig heb is het jaarlijkse kerstdiner voor 29 gasten met drie mega kalkoenen.
58 kwh kost dat dan met een piekje van 12kw

Gelukkig een volkomen gratis piekje…
En gezien in de winter de zonnepanelen quasi niks, nada, nougatbollen, rien de knots leveren, komt dat allemaal van mijn groene energieleverancier die op dat moment even vrolijk van de fossiele en kernenergie slurpt.

- Dizzy
- Elite Poster
Roest of keukenzout, welk alternatief is er voor lithiumbatterij?
De concurrentie voor de alomtegenwoordige lithiumbatterij is onderweg.
IJzer en lucht
De ijzer-lucht-batterij is een deel van de oplossing, denken bedrijven als het Nederlandse Ore Energy. Het haalde recent 10 miljoen euro op om de technologie te ontwikkelen. Form Energy is, met de steun van miljardairs als Bill Gates en Jeff Bezos en staalreus ArcelorMittal, al een stadium verder, en bouwt zijn eerste fabrieken en batterijparken al uit.
Door elektriciteit los te laten op ijzeroxide of roest, verandert het metaal weer in ijzer. Door er zuurstof op los te laten, komt het roestproces weer op gang en komt er elektriciteit vrij. Dat is het principe. De technologie heeft voordelen: ze is tot tien keer goedkoper dan lithiumbatterijen en is ook geschikt voor meerdaagse opslag. De batterijparken van 10 tot 15 megawatt waar Form Energy in de VS contracten voor heeft getekend, moeten 100 uur of meer dan vier dagen elektriciteit leveren en zo de nood aan elektriciteit uit gascentrales verminderen.
Redox Flow-batterijen
Dat neemt niet weg dat ook in België wordt geëxperimenteerd met alternatieven voor lithiumbatterijparken. Energieleverancier Engie, baggergroep Jan De Nul en dienstverlener Equans startten onlangs een project met een Redox Flow-batterij, waarbij elektriciteit wordt opgeslagen in 2 verschillende vloeistoffen met chemicaliën. Op de terreinen van Jan De Nul staat nu een installatie van 800 kWh en een vermogen van 300 kW, die wordt opgeladen met zonnepanelen.
De lange levensduur van die technologie is het grote voordeel. De flow-batterij gaat makkelijk 25 jaar mee zonder capaciteitsverlies. De batterij is ook makkelijk recycleerbaar en veilig, er is geen risico op spontane ontbranding.
Keukenzout
Daarnaast zijn er nog de ontwikkelingen met de natriumbatterij, waarbij zeldzame metalen als lithium en kobalt vervangen worden door natrium, het belangrijkste onderdeel van keukenzout. Dat heeft het voordeel dat de batterijen goedkoper zijn en minder energie vergen om te produceren. Natrium-ion-batterijen zijn ook minder ontvlambaar dan hun lithium-variant.
Daartegenover staat dat ook deze batterijen zwaarder zijn dan lithiumbatterijen. Het belet niet dat de natriumbatterij op het punt staat om door te breken, ook voor gebruik in elektrische auto’s.
Het grote voordeel is dat natrium overal beschikbaar is, in tegenstelling tot lithium, een markt die tot nu toe vooral in Chinese handen is. In tijden waarin strategische autonomie een prioriteit is geworden, is dat van belang. Maar laat het nu net de Chinezen zijn die juist het eerste natriumbatterijpark hebben geopend en de eerste elektrische auto op natriumbatterijen hebben ontwikkeld.
En de heilige graal?
Op de heilige graal, de solid state-batterij die met een vaste stof als bindmiddel in batterijen een veel hogere energiedichtheid belooft, is het wachten. Het blijft een ijzeren wet: de opschaling van een veelbelovende technologie naar massaproductie is een proces van vallen en opstaan.
De concurrentie voor de alomtegenwoordige lithiumbatterij is onderweg.
IJzer en lucht
De ijzer-lucht-batterij is een deel van de oplossing, denken bedrijven als het Nederlandse Ore Energy. Het haalde recent 10 miljoen euro op om de technologie te ontwikkelen. Form Energy is, met de steun van miljardairs als Bill Gates en Jeff Bezos en staalreus ArcelorMittal, al een stadium verder, en bouwt zijn eerste fabrieken en batterijparken al uit.
Door elektriciteit los te laten op ijzeroxide of roest, verandert het metaal weer in ijzer. Door er zuurstof op los te laten, komt het roestproces weer op gang en komt er elektriciteit vrij. Dat is het principe. De technologie heeft voordelen: ze is tot tien keer goedkoper dan lithiumbatterijen en is ook geschikt voor meerdaagse opslag. De batterijparken van 10 tot 15 megawatt waar Form Energy in de VS contracten voor heeft getekend, moeten 100 uur of meer dan vier dagen elektriciteit leveren en zo de nood aan elektriciteit uit gascentrales verminderen.
Redox Flow-batterijen
Dat neemt niet weg dat ook in België wordt geëxperimenteerd met alternatieven voor lithiumbatterijparken. Energieleverancier Engie, baggergroep Jan De Nul en dienstverlener Equans startten onlangs een project met een Redox Flow-batterij, waarbij elektriciteit wordt opgeslagen in 2 verschillende vloeistoffen met chemicaliën. Op de terreinen van Jan De Nul staat nu een installatie van 800 kWh en een vermogen van 300 kW, die wordt opgeladen met zonnepanelen.
De lange levensduur van die technologie is het grote voordeel. De flow-batterij gaat makkelijk 25 jaar mee zonder capaciteitsverlies. De batterij is ook makkelijk recycleerbaar en veilig, er is geen risico op spontane ontbranding.
Keukenzout
Daarnaast zijn er nog de ontwikkelingen met de natriumbatterij, waarbij zeldzame metalen als lithium en kobalt vervangen worden door natrium, het belangrijkste onderdeel van keukenzout. Dat heeft het voordeel dat de batterijen goedkoper zijn en minder energie vergen om te produceren. Natrium-ion-batterijen zijn ook minder ontvlambaar dan hun lithium-variant.
Daartegenover staat dat ook deze batterijen zwaarder zijn dan lithiumbatterijen. Het belet niet dat de natriumbatterij op het punt staat om door te breken, ook voor gebruik in elektrische auto’s.
Het grote voordeel is dat natrium overal beschikbaar is, in tegenstelling tot lithium, een markt die tot nu toe vooral in Chinese handen is. In tijden waarin strategische autonomie een prioriteit is geworden, is dat van belang. Maar laat het nu net de Chinezen zijn die juist het eerste natriumbatterijpark hebben geopend en de eerste elektrische auto op natriumbatterijen hebben ontwikkeld.
En de heilige graal?
Op de heilige graal, de solid state-batterij die met een vaste stof als bindmiddel in batterijen een veel hogere energiedichtheid belooft, is het wachten. Het blijft een ijzeren wet: de opschaling van een veelbelovende technologie naar massaproductie is een proces van vallen en opstaan.
-
- Elite Poster
Aha, de powerpoint batterijen zijn er weer
Als ze ooit commercieel ontwikkeld raken, dan moet iemand ze nog kopen en laten installeren natuurlijk.
Hoeveel kwh bedraagt de thuisbatterij van Dizzy ook alweer? Zou dat een variant van nothing, rien de knots, nougatbollen, nikske, … kunnen zijn

Als ze ooit commercieel ontwikkeld raken, dan moet iemand ze nog kopen en laten installeren natuurlijk.
Hoeveel kwh bedraagt de thuisbatterij van Dizzy ook alweer? Zou dat een variant van nothing, rien de knots, nougatbollen, nikske, … kunnen zijn

- Dizzy
- Elite Poster
Er staan verschillende voorbeelden van reeds bestaande investeringen en installaties vermeld. Welke van deze nieuwe tech zal doorbreken zal moeten blijken maar het feit dat er meerdere wegen zijn en dat verschillende privébedrijven er mee bezig zijn zegt genoeg. Ik ken er nog die lachend deden over HE maar intussen noemen ze het al een nobrainer 

-
- Elite Poster
Oei, niet gelezen wat je zelf postDizzy schreef: 27 mei 2024, 11:12 Het blijft een ijzeren wet: de opschaling van een veelbelovende technologie naar massaproductie is een proces van vallen en opstaan.

En zelf nul nada noppes qua thuis batterijen … tja
Er zal nog veel gevallen moeten worden vooralleer op te staan.

- Dizzy
- Elite Poster
Eugh, dat gaat over één van de technieken die genoemd worden. Eentje die ook al verder staat dan de powerpoints bovendien.