Belgische Verkiezingen 2024
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik las vandaag een paar voorstellen van VB over vrouwen en dat ze in feite beter thuis zouden blijven om voor de kindjes te zorgen en de man zal wel gaan werken. Ook goed doorkweken want dat moet voor de natie. Als je dat soort zaken hoort dan vind ik het toch vreemd dat ze nog zoveel stemmen halen want je kan lachen met woke maar dit is er ook niet naast en het treft toch 50% van de kiezers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zij die op het VB stemmen, of toch die intentie hebben, doen er goed aan eens te gaan kijken hoe het gaat met Hongarije, hét "lichtend" voorbeeld voor dat soort vuile partijen.
Geen persvrijheid, overal corruptie, vrouw als babyfabriek, ...
Net zoals met de Brexit, vrees ik dat mensen niet weten/beseffen waar ze voor kiezen.
Geen persvrijheid, overal corruptie, vrouw als babyfabriek, ...
Net zoals met de Brexit, vrees ik dat mensen niet weten/beseffen waar ze voor kiezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zijn er niet veel mensen die niet meer kijken naar programma's van partijen of hun ideologie maar wel op basis van emotie ipv pure ratio? Mensen die daar allemaal niet bij stil staan en gewoon uiting willen geven aan bepaalde frustraties bv of een afkeer van de politiek. Recent is er m.i. weer veel in de media gekomen die de afstand tussen burger en politiek alleen maar vergroot. Denk nu maar aan de berichtgeving over Hilde Vautmans, een Europese exponent van de Belgische politiek, de gebeurtenisssen met den 'Conner' (mijn moeder zei altijd dat uit ne zatte mond vaak datgene komt wat al lang in zijn hart gegrift stond), etc. etc.
Het gaat hier om een grote groep die niet achter de programma's / ideologieën staan van VB maar die de tradtionele poltiek gewoon str***zat zijn.
En waar staan partijen voor? Dit vind ik het verraderlijke van de stemtest. Partijen claimen een standpunt / programma. Vergelijk dit met een menu dat een restaurateur u aanbiedt en dat je kan nemen of laten. Alleen ... bij veel politieke partijen wijkt hetgeen je op het bord krijgt vaak zeer sterk af van wat er op het menu stond. Een restauranthouder zal zich misschien nog excuseren en utleggen waarom hij afgeweken heeft en u misschien nog een gratis koffie aanbieden om u te behouden als klant. De meeste van onze politici daarentegen zijn zo overvol van zichzelf, dat ze zichzelf als onfeilbaar en compleet onmisbaar beschouwen.
Dus hoe kun je nu nog weten voor wie je stemt of voor wat een politicus of een partij staat. Zeer, zeer moeilijk m.i. Vandaag blazen ze warm, het uur nadien lauw en in de namiddag als ijskoud en dit allemaal naargelang het henzelf best uitkomt, niet waar Mw. Rutten en consoorten?
En zien we niet als we de geschiedenis bekijken welke analoge horror partijen veroorzaakt hebben: wie was er aan de macht toen vorige eeuw vrouwen geen stemrecht hadden / kregen en partijen zoals VB nog niet bestonden? Wie waren de grote erudiete lijders toen Daens in Aalst opkwam voor de werkende klasse? Welke partij probeerde hem te vernietigen toen hij de stijd volop aanbod voor de meest zwakken in de samenleving? Welke partij - nauw verbonden met onze moeder de Heilige Kerk - intimideerde mensen om te stemmen voor hun partij met het perspectief van eeuwige verdoemenis als ze het niet deden? Welke policiti deden ooit de uitspraak: "houd de werkmens dom en wij zullen ze arm houden?
En dit alles is vrij recente geschiedenis toch in tijden dat er van VB geen sprake was ... Dus alle partijen mogen zeker hun hand eens in eigen boezem steken en aan eigen gewetensonderzoek doen, zeker rekening houdend met het gegeven dat ze nu allesbehalve vrij zijn van zonden en dan druk ik me zeeeeeeeeeeer eufimistisch uit.
En als het dan over een alternatief gaat voor VB: NVA met indexsprongen. Ergens krijg ik een déjà-vu gevoel (cf. vorige paragraaf).
Het gaat hier om een grote groep die niet achter de programma's / ideologieën staan van VB maar die de tradtionele poltiek gewoon str***zat zijn.
En waar staan partijen voor? Dit vind ik het verraderlijke van de stemtest. Partijen claimen een standpunt / programma. Vergelijk dit met een menu dat een restaurateur u aanbiedt en dat je kan nemen of laten. Alleen ... bij veel politieke partijen wijkt hetgeen je op het bord krijgt vaak zeer sterk af van wat er op het menu stond. Een restauranthouder zal zich misschien nog excuseren en utleggen waarom hij afgeweken heeft en u misschien nog een gratis koffie aanbieden om u te behouden als klant. De meeste van onze politici daarentegen zijn zo overvol van zichzelf, dat ze zichzelf als onfeilbaar en compleet onmisbaar beschouwen.
Dus hoe kun je nu nog weten voor wie je stemt of voor wat een politicus of een partij staat. Zeer, zeer moeilijk m.i. Vandaag blazen ze warm, het uur nadien lauw en in de namiddag als ijskoud en dit allemaal naargelang het henzelf best uitkomt, niet waar Mw. Rutten en consoorten?
En zien we niet als we de geschiedenis bekijken welke analoge horror partijen veroorzaakt hebben: wie was er aan de macht toen vorige eeuw vrouwen geen stemrecht hadden / kregen en partijen zoals VB nog niet bestonden? Wie waren de grote erudiete lijders toen Daens in Aalst opkwam voor de werkende klasse? Welke partij probeerde hem te vernietigen toen hij de stijd volop aanbod voor de meest zwakken in de samenleving? Welke partij - nauw verbonden met onze moeder de Heilige Kerk - intimideerde mensen om te stemmen voor hun partij met het perspectief van eeuwige verdoemenis als ze het niet deden? Welke policiti deden ooit de uitspraak: "houd de werkmens dom en wij zullen ze arm houden?
En dit alles is vrij recente geschiedenis toch in tijden dat er van VB geen sprake was ... Dus alle partijen mogen zeker hun hand eens in eigen boezem steken en aan eigen gewetensonderzoek doen, zeker rekening houdend met het gegeven dat ze nu allesbehalve vrij zijn van zonden en dan druk ik me zeeeeeeeeeeer eufimistisch uit.
En als het dan over een alternatief gaat voor VB: NVA met indexsprongen. Ergens krijg ik een déjà-vu gevoel (cf. vorige paragraaf).
- heist_175
- Moderator
Uw opmerkingen zijn (deels) terecht.
Het is echter nogal gemakkelijk om de CDV van vandaag te vergelijken met Woeste van 100 jaar geleden. Het is overigens niet dezelfde partij.
Ik denk dat het een interessantere vaststelling is dat verworvenheden door (oa) VB teruggedraaid dreigen te worden. Nu mogen vrouwen studeren, werken, aan geboorteplanning doen, zonder man aan hun zijde de straat op etc, maar of dat in de toekomst ook nog zal mogen zal afhangen van welke partijen er de komende jaren de wetten maken.
In de US is abortus al niet meer zo vlot toegankelijk, in Italië staan vrouwenrechten onder druk, in Hongarije krijgen "gezinnen" meer steun als ze meer kinderen op de wereld zetten, ... Het programma van het VB met méér kindergeld voor elk kind dat een vrouw baart voor ze 30 jaar is, is toch griezelig, niet?
We zijn terecht verontwaardigd over de Taliban in Afghanistan, waar meisjes/vrouwen niet meer mogen studeren en niet zonder mannelijke begeleiding de straat op mogen, maar in Vlaanderen blijkt 20-30% van de stemgerechtigden fan van een partij met een gelijkaardig discours en dito standpunten.
En opnieuw: net zoals na de Brexit de zoektermen "Europese bevoegdheden" plots heel populair was en de Britten ontwaakten in een zelfgekozen nachtmerrie,
zo verwacht ik ook dat het voor heel wat mensen bruusk ontwaken wordt in een dystopisch Hongarije-aan-de-Noordzee.
Het is echter nogal gemakkelijk om de CDV van vandaag te vergelijken met Woeste van 100 jaar geleden. Het is overigens niet dezelfde partij.
Ik denk dat het een interessantere vaststelling is dat verworvenheden door (oa) VB teruggedraaid dreigen te worden. Nu mogen vrouwen studeren, werken, aan geboorteplanning doen, zonder man aan hun zijde de straat op etc, maar of dat in de toekomst ook nog zal mogen zal afhangen van welke partijen er de komende jaren de wetten maken.
In de US is abortus al niet meer zo vlot toegankelijk, in Italië staan vrouwenrechten onder druk, in Hongarije krijgen "gezinnen" meer steun als ze meer kinderen op de wereld zetten, ... Het programma van het VB met méér kindergeld voor elk kind dat een vrouw baart voor ze 30 jaar is, is toch griezelig, niet?
We zijn terecht verontwaardigd over de Taliban in Afghanistan, waar meisjes/vrouwen niet meer mogen studeren en niet zonder mannelijke begeleiding de straat op mogen, maar in Vlaanderen blijkt 20-30% van de stemgerechtigden fan van een partij met een gelijkaardig discours en dito standpunten.
En opnieuw: net zoals na de Brexit de zoektermen "Europese bevoegdheden" plots heel populair was en de Britten ontwaakten in een zelfgekozen nachtmerrie,
zo verwacht ik ook dat het voor heel wat mensen bruusk ontwaken wordt in een dystopisch Hongarije-aan-de-Noordzee.
- Dizzy
- Elite Poster
Mensen kiezen inderdaad vaak emotioneel gewoon ook omdat velen niet eens weten waar partijen voor staan. Zo krijg je politici die bekend zijn van TV of door een doorgestoken kwis.
Je kan je inderdaad vragen stellen bij het gedrag en uitspraken van mateke op zijn basketsloefkes maar de realiteit is dat velen zijn woorden/mening delen. Het is trouwens vreemd om kwaad over dat gedrag te zijn en tegelijk begrip te vragen voor een partij waar dit gedrag in feite het programma is.
Je kan iets zat zijn maar dan kies je voor ander/beter, niet voor nazi's. Van de drup in de....
Dat extremisten meer met elkaar gemeen hebben dan ze verschillen klopt ook. Ze hebben elkaar zelfs nodig want ze leven van een zelf opgeblazen vijandsbeeld. Het is de schuld van... de ander natuurlijk!
Wie denkt dat partijen hun programma integraal gaan uitvoeren kan beter geloven in sinterklaas. Het zal altijd een coalitie zijn en dus water bij de wijn.
Verwijzen naar Daens is niet zo juist als je totaal andere partijen erbij vergelijkt. Als je tegen Daens-toestanden bent dan zijn er andere partijen die eerder (terug) die richting uit gaan. Ook op onderwijs is er een strijd tussen goed onderwijs of goed onderwijs voor de elite. Onze gezondheidszorg wordt ook steeds meer een zaak voor wie het kan betalen. Voor de rest staan we euthanasie toe.
Probleem is dat mensen hun geschiedenis slecht kennen (onderwijs) en verkeerdelijk veronderstellen dat er verworvenheden zijn. Soms geven ze die zelf op zoals het kiesrecht bijvoorbeeld. Heel hard is ervoor gevochten en nu zijn sommigen zo dwaas om het eigenhandig op te geven.
Je kan je inderdaad vragen stellen bij het gedrag en uitspraken van mateke op zijn basketsloefkes maar de realiteit is dat velen zijn woorden/mening delen. Het is trouwens vreemd om kwaad over dat gedrag te zijn en tegelijk begrip te vragen voor een partij waar dit gedrag in feite het programma is.
Je kan iets zat zijn maar dan kies je voor ander/beter, niet voor nazi's. Van de drup in de....
Dat extremisten meer met elkaar gemeen hebben dan ze verschillen klopt ook. Ze hebben elkaar zelfs nodig want ze leven van een zelf opgeblazen vijandsbeeld. Het is de schuld van... de ander natuurlijk!
Wie denkt dat partijen hun programma integraal gaan uitvoeren kan beter geloven in sinterklaas. Het zal altijd een coalitie zijn en dus water bij de wijn.
Verwijzen naar Daens is niet zo juist als je totaal andere partijen erbij vergelijkt. Als je tegen Daens-toestanden bent dan zijn er andere partijen die eerder (terug) die richting uit gaan. Ook op onderwijs is er een strijd tussen goed onderwijs of goed onderwijs voor de elite. Onze gezondheidszorg wordt ook steeds meer een zaak voor wie het kan betalen. Voor de rest staan we euthanasie toe.
Probleem is dat mensen hun geschiedenis slecht kennen (onderwijs) en verkeerdelijk veronderstellen dat er verworvenheden zijn. Soms geven ze die zelf op zoals het kiesrecht bijvoorbeeld. Heel hard is ervoor gevochten en nu zijn sommigen zo dwaas om het eigenhandig op te geven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Het zal VB worden voor mij, op alle niveaus behalve het Europese ten minste, daar ga ik N-VA stemmen, net zoals de vorige keer.
Ik ga echt mijn stem niet geven aan een federale regering die voor een massaal begrotingstekort gezorgd heeft.
Let op mijn woorden: na de volgende verkiezingen volgen jaren van besparingen en extra belastingen.
Van andere beloftes zal niet veel in huis komen, want het geld is al lang op.
Ga ik met alles akkoord wat VB bepleit?
Zeker niet, dat weten serieuze mensen hier al lang.
Maar ik laat mij een proteststem niet afpakken.
En als ik de peilingen mag geloven, zijn er heel veel mensen die er zo over denken.
Ook mensen in mijn familie, die altijd VLD stemden en die ik niet zoveel zie, die mij nu komen vertellen dat ze VB gaan stemmen.
Ik ga echt mijn stem niet geven aan een federale regering die voor een massaal begrotingstekort gezorgd heeft.
Let op mijn woorden: na de volgende verkiezingen volgen jaren van besparingen en extra belastingen.
Ga ik met alles akkoord wat VB bepleit?
Zeker niet, dat weten serieuze mensen hier al lang.
Maar ik laat mij een proteststem niet afpakken.
En als ik de peilingen mag geloven, zijn er heel veel mensen die er zo over denken.
Ook mensen in mijn familie, die altijd VLD stemden en die ik niet zoveel zie, die mij nu komen vertellen dat ze VB gaan stemmen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Iedereen is vrij om te stemmen op de partij van zijn of haar keuze boulder, maar mag ik vragen hoe jij de uitkomst ziet als veel mensen
net zoals jij op VB gaan stemmen?
Zie jij dan een oplossing/uitweg uit de impasse?
Want een NL scenario behoord dan tot de mogelijkheden hé, '4 partijen die samen moeten maar jammer genoeg niet samen door 1 deur kunnen' en dat terwijl Mark Rutte lustig de miljarden blijft rond strooien in de hoop om spoedig het postje van Stoltenberg over te kunnen nemen.
Want een NL scenario behoord dan tot de mogelijkheden hé, '4 partijen die samen moeten maar jammer genoeg niet samen door 1 deur kunnen' en dat terwijl Mark Rutte lustig de miljarden blijft rond strooien in de hoop om spoedig het postje van Stoltenberg over te kunnen nemen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Nee, je persoonlijke "logica" gebied je dan te stemmen op een partij waarvan bekend is dat het berekende programma nog nefaster is voor de volgende begroting.boulder schreef: 14 mei 2024, 20:42 Ik ga echt mijn stem niet geven aan een federale regering die voor een massaal begrotingstekort gezorgd heeft.

Wat wel verbazingwekkend is dat is dat zij die in het verleden in woorden verkondigden anti Rusland te zijn er - als wanneer puntje bij paaltje komt - plots geen probleem meer mee hebben om op een partij te stemmen die duidelijk pro Rusland en China is.
Dat een volgende regering, uit welke partijen ze ook zal bestaan, her en der zal moeten besparen is niet zo moeilijk te voorspellen want dat komt voor in zowat elke partijprogramma.
Wie die besparingen het hardst zal treffen verschil alleen van partij tot partij.
Let op mijn woorden, diegenen die nu niet verder komen dan een proteststem uit te brengen zullen in de nabije toekomst weer bij de eersten zijn om te jammeren en te klagen over de politiek, de overheid en alles wat niet onmiddellijk in hun kraam past. Ook dat is niet moeilijk te voorspellen.
Toegevoegd na 2 minuten 33 seconden:
Proteststemmers zoeken niet naar oplossingen.Petrikske schreef: 14 mei 2024, 21:15 Iedereen is vrij om te stemmen op de partij van zijn of haar keuze boulder, maar mag ik vragen hoe jij de uitkomst ziet als veel mensen
Ze willen alleen dat hun geklaag en gejammer gehoord wordt en verder niets.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Dus moet ik maar op diezelfde stemmen die het tekort veroorzaakt hebben?ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Nee, je persoonlijke "logica" gebied je dan te stemmen op een partij waarvan bekend is dat het berekende programma nog nefaster is voor de volgende begroting.
Dat is helemaal te gek.
Ik heb dan ook geschreven dat ik voor Europa op N-VA zal stemmen, net zoals de vorige keer.ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Wat wel verbazingwekkend is dat is dat zij die in het verleden in woorden verkondigden anti Rusland te zijn er - als wanneer puntje bij paaltje komt - plots geen probleem meer mee hebben om op een partij te stemmen die duidelijk pro Rusland en China is.
Ik ga ervan uit dat belangrijke beslissingen op het vlak van steun aan Oekraïne voornamelijk op Europees niveau genomen zullen worden.
Door het cordon is de kans dat VB in een federale regering komt ook bijzonder klein, en het zal Vlaanderen niet zijn dat wapens stuurt.
Ik heb het al veel langer voorspeld, maar die partijprogramma's tonen totaal niet hoe men werkelijk zal te werk gaan.ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Dat een volgende regering, uit welke partijen ze ook zal bestaan, her en der zal moeten besparen is niet zo moeilijk te voorspellen want dat komt voor in zowat elke partijprogramma.
Je moet echt niet geloven dat het met een miljonairstaks zal opgelost zijn (links + extreem-links).
En dat het allemaal met besparingen zal zijn, geloof ik ook niet.
De ervaring leert dat het bijna altijd de middenklasse is die het gelag betaalt.ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Wie die besparingen het hardst zal treffen verschil alleen van partij tot partij.
De rijksten worden gespaard door de partijen (daar horen zij en hun vrienden zelf bij), en de laagste klassen worden ontzien.
Blijft de middenklasse over.
Maar denk nu toch eens na.ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Let op mijn woorden, diegenen die nu niet verder komen dan een proteststem uit te brengen zullen in de nabije toekomst weer bij de eersten zijn om te jammeren en te klagen over de politiek, de overheid en alles wat niet onmiddellijk in hun kraam past. Ook dat is niet moeilijk te voorspellen.
Wat jij zegt dat ik NIET voor een protestpartij zou moeten stemmen, maar voor een partij die net bewezen heeft dat ze er een potje van maken.
Dan beloon je dus slecht beleid.
Op welke manier gaat dat iets veranderen?
Proteststemmers willen wel degelijk dat er iets verandert, maar hoeveel jaar is het geleden dat er voor het eerst geschreven werd over de kloof tussen de burger en de politiek?ivob schreef: 14 mei 2024, 21:23 Proteststemmers zoeken niet naar oplossingen.
Ze willen alleen dat hun geklaag en gejammer gehoord wordt en verder niets.
De politiek doet na zo'n 'zwarte zondag' altijd heel schijnheilig, en belooft plechtig dat het nu allemaal anders gaat zijn, waarna binnen de kortste keren het weer op hetzelfde uitdraait.
Bouchez schreef onlangs in een artikel dat hij in zijn onderhandelingsnota's voor Vivaldi had kunnen schrijven dat er roze, vliegende olifanten moesten gekweekt worden, niemand las die, en men maakte er een spelletje van om elkaars nota's af te schieten.
Dat toont aan dat er in dit land geen enkele politieke ernst heerst.
Men komt wel verklaren dat er straks zo snel mogelijk een regering moet gevormd worden, maar men doet daar geen enkele moeite voor, integendeel.
Toegevoegd na 14 minuten 54 seconden:
Misschien dat ze dan eens gaan beseffen dat de enige manier om verkiezingen te winnen een serieus beleid is, dat ingaat op de verzuchtingen van veel mensen.Petrikske schreef: 14 mei 2024, 21:15 Iedereen is vrij om te stemmen op de partij van zijn of haar keuze boulder, maar mag ik vragen hoe jij de uitkomst ziet als veel mensen
Men moet ook terug naar hoe men met elkaar omging ten tijde van J.L. Dehaene, dat wil zeggen: regeringspartners zijn daarom niet elkaars vrienden, maar ze vangen elkaar geen vliegen af.
Ze verdedigen een gezamenlijk beleid, en steken elkaar niet constant stokken in de wielen.
Politici denken nog altijd dat de kiezers het bijzonder leuk vinden als partij X voorstellen van partij Y kan saboteren.
Dat kan misschien kortstondig tot wat gegniffel leiden, maar als puntje bij paaltje komt, dan zie je dat iedereen daarbij verliest.
Waarom geen regering met gedoogsteun?Petrikske schreef: 14 mei 2024, 21:15 Zie jij dan een oplossing/uitweg uit de impasse?
7 partijen in de regering is te onstabiel om te regeren, wat ik op voorhand voorspeld heb.
Stel dat er de volgende keer weer 7 of misschien zelfs 8 of 9 nodig zijn...
Steek er 5 in de regering, en dan 2, 3 of meer die gedoogsteun geven vanuit het parlement.
Je moet dan wel goede afspraken maken.
Stel dat je na lange onderhandelingen nog 4 jaar overhebt om te regeren.
Geef dan aan elk van die partijen die gedoogsteun levert ieder jaar 1 punt dat je in de regering realiseert, en dat je op voorhand afspreekt.
Beide partijen (de regering en de partijen die gedoogsteun leveren) zijn dan zeker dat de ander woord houdt, want als de regering geen woord houdt, verliest ze de gedoogsteun en heeft ze geen meerderheid meer.
Voor zo'n partij die gedoogsteun heeft is het een makkelijke manier om een miniprogramma te realiseren, terwijl die partij anders misschien gewoon aan de kant zou staan.
Er zijn ook partijen die vaak als 'lastig' gezien worden (Écolo en Groen bijv.), maar die zelf zeggen zeer constructief te zijn.
Ik denk dat als het na de verkiezingen heel moeilijk zou worden om een regering te vormen (stel dat er 8 of 9 partijen nodig zijn), dat Groen dat perfect aan zijn kiezers zou kunnen verkopen.
- heist_175
- Moderator
En van de weeromstuit ga je dan stemmen op een partij die belooft het begrotingstekort nog verder te laten ontsporen?boulder schreef: 14 mei 2024, 20:42 Het zal VB worden voor mij, op alle niveaus behalve het Europese ten minste, daar ga ik N-VA stemmen, net zoals de vorige keer.
Rare logica.
Dat is nogal evident.Let op mijn woorden: na de volgende verkiezingen volgen jaren van besparingen en extra belastingen.
Maar buiten de NVA - wie gelooft die mensen nog na het giga begrotingstekort dat ze zelf gecreëerd hebben - is er niemand die inzet op een verbetering van de overheidsfinanciën, met VB en CDV die de rode lantaarn dragen op dat thema.
Hoe kan iemand met een spat liberalisme (niet te verwarren met het corporatisme van NVA/OVLD/MR) in zijn hoofd, ook maar overwegen om een 5de colonne en een anti-liberale partij een stem te geven. VB staat - en ik druk me eufimistisch uit - voor Vrijheid Beperken.Ook mensen in mijn familie, die altijd VLD stemden en die ik niet zoveel zie, die mij nu komen vertellen dat ze VB gaan stemmen.
-
- Elite Poster
Nee, je stemt op wie je wil.boulder schreef: 14 mei 2024, 22:45 Dus moet ik maar op diezelfde stemmen die het tekort veroorzaakt hebben?
Dat is helemaal te gek.
Maar de reden die je aanhaalt slaat nergens op want je droompartij belooft nu al dat begrotingstekort nog verder te doen oplopen en als het even kan verworven vrijheden zoveel mogelijk in te perken.

Maar je stemt wel op een partij die een onafhankelijk land wil, dus door niemand anders dan zichzelf erkend en die er alles aan doet om stemmingen in het Europees parlement te saboteren.Ik heb dan ook geschreven dat ik voor Europa op N-VA zal stemmen, net zoals de vorige keer.
Ik ga ervan uit dat belangrijke beslissingen op het vlak van steun aan Oekraïne voornamelijk op Europees niveau genomen zullen worden.
Door het cordon is de kans dat VB in een federale regering komt ook bijzonder klein, en het zal Vlaanderen niet zijn dat wapens stuurt.
Je zou beter eens nagaan hoe de vertegenwoordigers in de Belgische en Europese parlementen stemmen.
Een deel van de NVA is trouwens geen haar beter dan het origineel. Een deel maakt zich nu al op, indien de kiezer hun de kans geeft, om terug aan te sluiten bij het origineel. Desnoods door de huidige heerser af te zetten en te dwingen zich voor altijd terug te trekken op zijn schoon verdiep.
Tja, laat ik nu ook een middenklasser zijn en een totaal tegengestelde ervaring hebben dan jij.De ervaring leert dat het bijna altijd de middenklasse is die het gelag betaalt.
De rijksten worden gespaard door de partijen (daar horen zij en hun vrienden zelf bij), en de laagste klassen worden ontzien.
Blijft de middenklasse over.
Het matheuseffect heeft ten volle gespeeld tijdens de afgelopen vier jaar en daar ben niet alleen ik maar ook een groot deel van de middenklasse financieel beter van geworden.
Het staat ook statistisch vast dat onder de huidige regering en in vergelijking met de ons omringende landen de welvaart en koopkracht van o.a. de middenklasse het best bleef gevrijwaard.
Het is wel algemeen bekend dat kiezers een kort geheugen hebben en vooral Vlamingen altijd wel een reden vinden om te klagen en te jammeren terwijl de meesten daar niet eens een reden toe hebben.
Nee, dat zei ik helemaal niet.Wat jij zegt dat ik NIET voor een protestpartij zou moeten stemmen, maar voor een partij die net bewezen heeft dat ze er een potje van maken.
Ik zeg dat je stemt op wie je wil maar dat de redenen die jij aanhaalt om voor het VB te stemmen totaal van de pot gerukt zijn. Ofwel denk je niet na ofwel ben je niet eerlijk over de redenen die je opgeeft om voor het VB te stemmen.
Zoals geschreven: je wil dus, jouw mening, slecht beleid afstraffen door, jouw stem, voor nog slechter beleid te kiezen.Dan beloon je dus slecht beleid.
Daar zijn verschillende meningen over maar door op het VB te stemmen zal er al zeker economisch niets ten goede veranderen voor de meerderheid van de Vlamingen (en via de NVA ook al niets want dat is in hart en nieren pas een rijkeluis partij) en de begroting zal er ook niet op verbeteren, integendeel.Op welke manier gaat dat iets veranderen?
Dat jij daar niet verder over hebt nagedacht en verkiest te stemmen op basis van buikgevoel en niet op basis van doorgerekende plannen is iets anders.
Tja iemand als Bouchez en zijn uitspraken als voorbeeld nemen spreekt genoeg voor zich.Bouchez schreef onlangs in een artikel dat hij in zijn onderhandelingsnota's voor Vivaldi had kunnen schrijven dat er roze, vliegende olifanten moesten gekweekt worden, niemand las die, en men maakte er een spelletje van om elkaars nota's af te schieten.

En dat jij dit dan wil keren door op het VB te stemmen toont alleen maar aan dat je het programma van die partij niet eens gelezen hebt noch hun stemgedrag van hun vertegenwoordigers in het verleden hebt opgevolgd.Dat toont aan dat er in dit land geen enkele politieke ernst heerst.
Men komt wel verklaren dat er straks zo snel mogelijk een regering moet gevormd worden, maar men doet daar geen enkele moeite voor, integendeel.
Tegen alle voorspellingen in en ondanks twee crissisen die hun weerga niet kennen in de recente geschiedenis heeft deze regering wel de volle rit uitgedaan.7 partijen in de regering is te onstabiel om te regeren, wat ik op voorhand voorspeld heb.
Dat kon je zelfs van één van die "voorspellers" die er alles aan deed om andere partijen "kapot te maken" (sic) niet zeggen toen hij zelf aan de knoppen zat. Hij creëerde alleen zijn eigen mini crisis.
Een van de grootste stoorzenders in deze regering was nu net......... Bouchez.

De man die o.a. beloofde Nederlands te leren om premier te kunnen worden. Wederom nada. En hij had er nochtans een volledige legislatuur de tijd voor gekregen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Jouw logica is nog vreemder.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 08:15 En van de weeromstuit ga je dan stemmen op een partij die belooft het begrotingstekort nog verder te laten ontsporen?
Rare logica.
Je gaat je stem geven aan partijen die al 30 jaar dagelijks bewijzen dat ze begrotingstekorten creëren.
Altijd voort hetzelfde doen, en toch een ander resultaat verwachten, dat is te gek voor woorden.
Bij VB is trouwens een deel van hun verkiezingsprogramma niet berekend, wegens "te moeilijk" volgens het Rekenhof (maar vorige keer lukte Vlaamse onafhankelijkheid berekenen wel, nu plots niet...)
Ik denk dat de meeste gewone kiezers nog niet door hebben dat het jarenlange besparingen gaan worden.
Raar dat je zegt dat N-VA dat begrotingstekort gecreëerd heeft, toen N-VA nog in de federale regering zat, stonden de financiën er pakken beter voor.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 08:15 Maar buiten de NVA - wie gelooft die mensen nog na het giga begrotingstekort dat ze zelf gecreëerd hebben - is er niemand die inzet op een verbetering van de overheidsfinanciën, met VB en CDV die de rode lantaarn dragen op dat thema.
Het is De Croo die er een potje van gemaakt heeft.
Hoe kan iemand met een spat liberalisme (niet te verwarren met het corporatisme van NVA/OVLD/MR) in zijn hoofd, ook maar overwegen om een 5de colonne en een anti-liberale partij een stem te geven. VB staat - en ik druk me eufimistisch uit - voor Vrijheid Beperken.Ook mensen in mijn familie, die altijd VLD stemden en die ik niet zoveel zie, die mij nu komen vertellen dat ze VB gaan stemmen.
[/quote]
De persoon uit mijn familie die ik bedoel is economiste van opleiding, heeft een goedbetaalde baan en heeft een goed leven.
Zij vindt ook dat De Croo een gigantisch tekort gemaakt heeft.
Wat bij haar ook meespeelt is dat het leven onbetaalbaar wordt, en tegelijk er heel wat mensen naar hier komen die van alles krijgen zonder tot de sociale zekerheid te hebben bijgedragen, ze vindt ook dat het niveau van het onderwijs daardoor serieus achteruit gaat.
Zij heeft jarenlang VLD gestemd.
Haar oudste dochter zal nu 18 zijn en dus aan alle verkiezingen mogen meedoen, en die is ook heel erg VB gezind.
Haar andere dochter is 16 en mag dus enkel Europees stemmen, en zal ook VB stemmen.
Dat zijn dus ineens 3 VB stemmen erbij (en 1 VLD stem minder), waarvan 2 van nieuwe kiezers, en het is niet dat ik haar beïnvloed heb.
Ik heb haar ook nog uitgelegd waarom ik Europees voor N-VA ga stemmen (omwille van Oekraïne), dus het zou kunnen dat ze op dat punt van idee verandert.
Het is natuurlijk maar één voorbeeld, maar als dat bij overtuigde VLD stemmers al zo is, dan moet de VLD echt wel massa's stemmen kwijtspelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Je vergeet ook dat de meeste gevallen van migratie opgeblazen worden in de media?
De meerderheid van de arbeidsmigranten die wij trouwens nodig hebben komen van binnen Europa en niet van buiten Europa. De eerstvolgende migranten van buiten Europa zijn van Marokko. En wie gaat jou fastfood restaurant openhouden, wie gaat jou bouwwerken uitvoeren, wie gaat de jobs doen die wij niet meer willen?
Er is al een groot tekort aan werkkracht en VB zal het alleen erger maken.
Precies alsof de asielcrisis zo een probleem is? Ja er moet iets aan gedaan worden maar VB is geen oplossing hiervoor, je zit met wettelijke, Europese en Internationale regels. We zitten niet op een eiland zoals Australië....
De meerderheid van de arbeidsmigranten die wij trouwens nodig hebben komen van binnen Europa en niet van buiten Europa. De eerstvolgende migranten van buiten Europa zijn van Marokko. En wie gaat jou fastfood restaurant openhouden, wie gaat jou bouwwerken uitvoeren, wie gaat de jobs doen die wij niet meer willen?
Er is al een groot tekort aan werkkracht en VB zal het alleen erger maken.
Precies alsof de asielcrisis zo een probleem is? Ja er moet iets aan gedaan worden maar VB is geen oplossing hiervoor, je zit met wettelijke, Europese en Internationale regels. We zitten niet op een eiland zoals Australië....
-
- Elite Poster
Het Rekenhof heeft met een aantal zaken uit het programma van VB gewoon geen rekening gehouden.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Nee, je stemt op wie je wil.
Maar de reden die je aanhaalt slaat nergens op want je droompartij belooft nu al dat begrotingstekort nog verder te doen oplopen en als het even kan verworven vrijheden zoveel mogelijk in te perken.
Niet te berekenen, beweren ze, maar bij vorige verkiezingen ging dat wel, dus daar klopt iets niet.
Bovendien ga ik ervan uit dat zij in de oppositie gaan komen op federaal vlak.
Een sterke oppositie die de regering het vuur aan de schenen legt, vind ik helemaal geen slechte positie.
Rare redenering, want Europees stem ik N-VA, die saboteren geen stemmingen op Europees niveau zoals jij zegt.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Maar je stemt wel op een partij die een onafhankelijk land wil, dus door niemand anders dan zichzelf erkend en die er alles aan doet om stemmingen in het Europees parlement te saboteren.
Theo Francken is heel sterk pro-NAVO, dus ik zie het probleem daar niet.
Ik heb geen problemen met een onafhankelijk Vlaanderen, overigens.
Dan zit jij waarschijnlijk niet echt bij de middenklasse.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Tja, laat ik nu ook een middenklasser zijn en een totaal tegengestelde ervaring hebben dan jij.
Het matheuseffect heeft ten volle gespeeld tijdens de afgelopen vier jaar en daar ben niet alleen ik maar ook een groot deel van de middenklasse financieel beter van geworden.
Ik heb familie die zelfs al bij de hogere middenklasse woont, en ook klaagt dat het leven enorm duur wordt, ondanks de fabeltjes dat onze koopkracht zo fantastisch bewaard geworden is.
Koopkracht schijnt trouwens een van de belangrijkste thema's te zijn, dat bewijst dat mensen helemaal niet het gevoel hebben dat die gevrijwaard geweest is onder deze regering.
Daar geloof ik niets van, waarom is koopkracht dan zo'n belangrijk thema bij de verkiezingen?ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Het staat ook statistisch vast dat onder de huidige regering en in vergelijking met de ons omringende landen de welvaart en koopkracht van o.a. de middenklasse het best bleef gevrijwaard.
Met 53% van je loon dat ingepikt wordt door de Staat, zowat het hoogste ter wereld hebben we wel reden tot klagen, ja.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Het is wel algemeen bekend dat kiezers een kort geheugen hebben en vooral Vlamingen altijd wel een reden vinden om te klagen en te jammeren terwijl de meesten daar niet eens een reden toe hebben.
Maar daar komt het wel op neer.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Nee, dat zei ik helemaal niet.
Ik zeg dat je stemt op wie je wil maar dat de redenen die jij aanhaalt om voor het VB te stemmen totaal van de pot gerukt zijn. Ofwel denk je niet na ofwel ben je niet eerlijk over de redenen die je opgeeft om voor het VB te stemmen.
De Croo heeft er een potje van gemaakt, andere landen hebben ook Corona, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis gehad.
Alleen België heeft weer enorme putten gecreëerd, door die Vivaldi regering, en daar zaten al CD&V, VLD, Vooruit en Groen in.
Dus veel mogelijkheden tot iets anders buiten VB blijven er niet over.
Zeker als je niet voor communisme bent.
Dat heeft niets met buikgevoel te maken.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Daar zijn verschillende meningen over maar door op het VB te stemmen zal er al zeker economisch niets ten goede veranderen voor de meerderheid van de Vlamingen (en via de NVA ook al niets want dat is in hart en nieren pas een rijkeluis partij) en de begroting zal er ook niet op verbeteren, integendeel.
Dat jij daar niet verder over hebt nagedacht en verkiest te stemmen op basis van buikgevoel en niet op basis van doorgerekende plannen is iets anders.
Stemmen op VLD, die al 30 jaar lagere belastingen belooft en in de praktijk het tegenovergestelde doet heeft geen zin.
Alle partijen die in Vivaldi zitten hebben een enorme put gemaakt.
Dat zijn al VLD, CD&V, Vooruit en Groen.
Als ik die uitsluit, en ik tel er nog N-VA bij, want die zijn volgens jou het slechtste wat er maar kan gebeuren, dan schieten enkel nog VB en PVDA over.
Voor communisten ga ik niet stemmen, dus blijft enkel VB over.
Maar wat hij daar zei over de onderhandelingen, is iets dat ik ook al lang gezien heb.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Tja iemand als Bouchez en zijn uitspraken als voorbeeld nemen spreekt genoeg voor zich.
Indertijd van Di Rupo en De Wever was het ook zo.
De Wever legde een nota op tafel, en binnen de 2 uur kwam Di Rupo roepen "Comment ils osent!".
Daar worden politieke spelletjes gespeeld, die nota's worden niet gelezen, en op die manier wordt er maanden tijd verspild, en vooral: geld van de belastingbetaler.
Je moet hen raken waar het pijn doet: in hun portefeuille.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 En dat jij dit dan wil keren door op het VB te stemmen toont alleen maar aan dat je het programma van die partij niet eens gelezen hebt noch hun stemgedrag van hun vertegenwoordigers in het verleden hebt opgevolgd.
Minder postjes voor die partijen, dat voelen ze.
Ik heb niet voorspeld dat die regering er direct ging liggen.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 Tegen alle voorspellingen in en ondanks twee crissisen die hun weerga niet kennen in de recente geschiedenis heeft deze regering wel de volle rit uitgedaan.
De volle rit uitdoen is ook niet zo moeilijk als je maar wat aanmoddert.
Bouchez is mijn god niet, maar hij heeft wel gelijk als hij zegt dat er maandenlang met belastinggeld politieke spelletjes gespeeld werd.ivob schreef: 15 mei 2024, 09:16 De man die o.a. beloofde Nederlands te leren om premier te kunnen worden. Wederom nada. En hij had er nochtans een volledige legislatuur de tijd voor gekregen.
We hebben allemaal gezien hoe weinig ernstig het eraan toeging.
Toegevoegd na 3 minuten 5 seconden:
Met Europese burgers zullen de meeste mensen geen problemen hebben, die zorgen ook niet voor de grote problemen.boonpwnz schreef: 15 mei 2024, 09:34 Je vergeet ook dat de meeste gevallen van migratie opgeblazen worden in de media?
De meerderheid van de arbeidsmigranten die wij trouwens nodig hebben komen van binnen Europa en niet van buiten Europa.
Ik denk dat de meeste mensen geen problemen hebben met oorlogsvluchtelingen, mensen die echt op de vlucht zijn voor geweld en vervolging.
Met arbeidsmigratie kunnen ze ook wel leven.
Het gaat over al de rest, mensen die naar hier komen omdat het hier economisch beter is, en die niet van plan zijn om te werken.
Het gaat dus over ongecontroleerde migratie.
Als mensen naar hier komen die in eigen land analfabeet zijn, die niet weten hoe ze een balpen moeten vasthouden of op een stoel moeten zitten, denk je nu werkelijk dat die mensen de jobs gaan invullen?
- heist_175
- Moderator
Het is niet omdat "de andere partijen" er een boeltje van gemaakt hebben dat het niet nóg erger kan.boulder schreef: 15 mei 2024, 09:27Jouw logica is nog vreemder.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 08:15 En van de weeromstuit ga je dan stemmen op een partij die belooft het begrotingstekort nog verder te laten ontsporen?
Rare logica.
Je gaat je stem geven aan partijen die al 30 jaar dagelijks bewijzen dat ze begrotingstekorten creëren.
Dat kan zeker en dat is het plan van het VB.
Als je dus echt zou inzitten met het begrotingstekort, dan is een stem voor het VB niet de beste strategie.
In het verleden is al meermaals gebleken dat mensen zich graag laten bedriegen.Ik denk dat de meeste gewone kiezers nog niet door hebben dat het jarenlange besparingen gaan worden.
Het staat buiten kijf dat DeCroo er een boeltje van gemaakt heeft. Ter zijner verdediging waren er ook uitzonderlijke omstandigheden (Corona & Oekraïne-oorlog), maar los daarvan is het natuurlijk het ratjetoe aan partijen in deze regering die gemaakt heeft dat er nauwelijks een stop stond op de uitgavedriften.Raar dat je zegt dat N-VA dat begrotingstekort gecreëerd heeft, toen N-VA nog in de federale regering zat, stonden de financiën er pakken beter voor.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 08:15 Maar buiten de NVA - wie gelooft die mensen nog na het giga begrotingstekort dat ze zelf gecreëerd hebben - is er niemand die inzet op een verbetering van de overheidsfinanciën, met VB en CDV die de rode lantaarn dragen op dat thema.
Het is De Croo die er een potje van gemaakt heeft.
NVA heeft met de regering Michel een onberekenbaar (dixit het Rekenhof) belastingverlaging doorgevoerd voor bedrijven, wat een (toen onberekenbaar) giga-gat heeft achtergelaten voor de volgende regering.
Ervaart ze dat ook zelf?Wat bij haar ook meespeelt is dat het leven onbetaalbaar wordt
Ik lees dat overal en zie in de realiteit iets anders.
Vlieghavens puilen uit van de reizigers, dus die vinden het leven alvast niet onbetaalbaar.
En verder is zowat iedereen zijn loon omhooggeschoten aan een gigantisch tempo. Niet zelden meer dan de inflatie op (bv) supermarktproducten.
Persoonlijk heb ik aan de inflatiecorrecties en de energiebonussen meer overgehouden dan de meeruitgaven.
Dat het niveau daalt is een feit, dat het met migratie te maken heeft een fabel.ze vindt ook dat het niveau van het onderwijs daardoor serieus achteruit gaat
Het zijn gewoon de opeenvolgende ministers van Onderwijs die er een boeltje van gemaakt hebben. En met de totaal onbestaande expertise (en interesse) van het VB in alles wat met intellect te maken heeft (onderwijs, cultuur, ...), zie ik niet goed in hoe de partij van de racisten daarin plots de grote ommekeer gaat realiseren.
Het onderwijs heeft meer vertrouwen en minder papperassen nodig, niet meer meldpunten, achterdocht en uitsluiting.
Die dochters beseffen hopelijk toch dat het "morgen" Tom Van Grieken is die beslist hoeveel kinderen ze mogen krijgen en wanneer?Haar oudste dochter zal nu 18 zijn en dus aan alle verkiezingen mogen meedoen, en die is ook heel erg VB gezind.
Haar andere dochter is 16 en mag dus enkel Europees stemmen, en zal ook VB stemmen.
Als mijn kinderen zouden overwegen op VB te stemmen, zou ik mijn opvoeding als mislukt beschouwen. Alle opgebouwde kennis en welvaart wordt compleet genegeerd en bij het vuil gezet door hen.
Dat blijkt ook uit de peilingendan moet de VLD echt wel massa's stemmen kwijtspelen

- Dizzy
- Elite Poster
Wie zijn stem in de vuilbak wil kieperen moet dat vooral blijven doen.
Een proteststem tegen het beleid zal ook niet werken als deze partij geen verbetering wenst maar eerder een totale implosie.
En ja, er zijn problemen in België maar nog altijd is het één van de beste landen om te wonen. Mensen die graag klagen zullen altijd wel redenen vinden maar dan verwacht ik ook enige constructieve houding. Het land opblazen zie ik niet als constructief noch zie ik enig voordeel daarvan voor ons burgers.
En dan den Theo, bekend van totale afgang op migratie met mensenhandel in zijn departement, de vlucht van Marakech maar ook gerespecteerd als ladderzatte besproeier van Brusselse bloembakken. Hij is wel een pak beter dan Ben Weyts... maar dat kan je van iedereen zeggen
Wie een geheugen heeft weet nog dat voor Zweeds men sprak over "show me the money" maar dat het eindigde met een voortijdig vertrek en een gat in de begroting en dat met een vriesvak vol met Vlaamse beloftes. Ook enkele decennia Vlaams bestuur met NVA is op vele vlakken geen succes gebleken. Maar met de beloofde zware besparingen in de sociale zekerheid zal het fel verbeteren. Mensen die richting pensioenleeftijd gaan zullen het snel merken... maar dan is het te laat.
Een proteststem tegen het beleid zal ook niet werken als deze partij geen verbetering wenst maar eerder een totale implosie.
En ja, er zijn problemen in België maar nog altijd is het één van de beste landen om te wonen. Mensen die graag klagen zullen altijd wel redenen vinden maar dan verwacht ik ook enige constructieve houding. Het land opblazen zie ik niet als constructief noch zie ik enig voordeel daarvan voor ons burgers.
En dan den Theo, bekend van totale afgang op migratie met mensenhandel in zijn departement, de vlucht van Marakech maar ook gerespecteerd als ladderzatte besproeier van Brusselse bloembakken. Hij is wel een pak beter dan Ben Weyts... maar dat kan je van iedereen zeggen

Wie een geheugen heeft weet nog dat voor Zweeds men sprak over "show me the money" maar dat het eindigde met een voortijdig vertrek en een gat in de begroting en dat met een vriesvak vol met Vlaamse beloftes. Ook enkele decennia Vlaams bestuur met NVA is op vele vlakken geen succes gebleken. Maar met de beloofde zware besparingen in de sociale zekerheid zal het fel verbeteren. Mensen die richting pensioenleeftijd gaan zullen het snel merken... maar dan is het te laat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Bwa laten we toch eerlijk zijn ....op wie we ook gaan stemmen, links of rechts (en ook hier slaat de polarisatie toe) betalen zullen we toch....diegene die denken dat een rijkentax of extra belasting voor de bedrijven de oplossing gaat zijn vergeet dat maar snel...een beetje halen bij velen is makkelijker dan andersom. Daarnaast hebben we die bedrijven nodig want zonder maakindustrie overleef je als land niet dus het is en blijft dansen op een slappe koord zodat die niet verkassen.... ik blijf bij mijn standpunt een combinatie van nva en spa lijkt me zo slecht nog niet, de 2 grootste partijen van beide landshelften als we vb niet meerekenen .Met Dirupo heeft ps het nog niet zo slecht gedaan en ons mateke durf ook al wel is een flinkere koers rijden.. iedereen gaat water bij de wijn moeten doen, in wallonie gaat de werkgelegenheid omhoog moeten zonder nog meer albtenaren...Ik ben en blijf van mening dat het een en en oefeningen gaat moeten worden...en diegene die in de hangmat liggen straffen of minder belonen en extra belasting en diegene die het echt nodig hebben beter helpen...maar misschien is dat wel een utopie... voor mij part kan dat minder belonen ook zijn dat die hangmatters die bv al 3 of 5 j stempelen of van een leefloon afhankelijk zijn inzetten voor maatschappelijke taken of bv in een onhaalbare vd gemeente of bibliotheek of plantsoenen onderhouden ...Zoiets hoeft uiteraard niet fulltime maar bv 1200e leegloop = 3d maatschappelijke taken.. maar zoals gezegd dat gaat wss een grote utopie worden...ik zie links al direct grote poeha maken hierover...
Tom
Tom
-
- Elite Poster
Men moet mij niet proberen te overtuigen door angst voor het onbekende, men moet mij overtuigen met goed beleid.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Het is niet omdat "de andere partijen" er een boeltje van gemaakt hebben dat het niet nóg erger kan.
Dat kan zeker en dat is het plan van het VB.
Als je dus echt zou inzitten met het begrotingstekort, dan is een stem voor het VB niet de beste strategie.
Stel je voor dat uw bakker u beschimmeld brood verkoopt, en tegelijk erbij vertelt dat die andere bakker nog veel slechter is.
Gaat u dan ook blijven brood kopen bij de bakker met het beschimmeld brood?
Ik niet.
Hij blijft dat excuus hanteren, maar heel de wereld heeft dat meegemaakt, maar het is toch weer hier dat het tekort ontspoord is.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Het staat buiten kijf dat DeCroo er een boeltje van gemaakt heeft. Ter zijner verdediging waren er ook uitzonderlijke omstandigheden (Corona & Oekraïne-oorlog), maar los daarvan is het natuurlijk het ratjetoe aan partijen in deze regering die gemaakt heeft dat er nauwelijks een stop stond op de uitgavedriften.
Volgens dat ik las stonden ze op 0,4% op het moment dat N-VA eruit stapte of eruit geduwd werd.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 NVA heeft met de regering Michel een onberekenbaar (dixit het Rekenhof) belastingverlaging doorgevoerd voor bedrijven, wat een (toen onberekenbaar) giga-gat heeft achtergelaten voor de volgende regering.
Nu gaan ze naar 5%.
Zeker.
Prijsverhogingen voelt iedereen.
Ik weet ook niet waarom ze zou liegen, ze wist dat ik VB stemde, dus waarom zou zij mij willen overtuigen van iets dat ik al deed?
Vorige keer wou zij mij overtuigen om VLD te stemmen, nu niet meer...
Dat zijn van die redeneringen die geen hout snijden.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Ik lees dat overal en zie in de realiteit iets anders.
Vlieghavens puilen uit van de reizigers, dus die vinden het leven alvast niet onbetaalbaar.
https://www.hln.be/geld/bijna-elke-belg ... ~a1a31cc7/
Toch vreemd dat de mensen dit anders aanvoelen.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 En verder is zowat iedereen zijn loon omhooggeschoten aan een gigantisch tempo. Niet zelden meer dan de inflatie op (bv) supermarktproducten.
De krimpflatie, graaiflatie, enz., ik vraag mij af of dat wel in de index vervat zit.
Dat familielid stuurde mij een foto van Woolite, een product om te wassen, was nu 1+1 gratis, alleen was het product van €6 naar €8 per fles gegaan, maar was de inhoud van de fles van 1.9l naar 1.5 l gegaan.
Die 1+1 gratis is natuurlijk maar tijdelijk, daarna zit je met een product dat enorm veel duurder geworden is op korte tijd.
De index is trouwens geen realisatie van Vivaldi, maar bestaat al sinds jaar en dag.
Proficiat, ik denk dat er maar weinig mensen in die situatie zijn.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Persoonlijk heb ik aan de inflatiecorrecties en de energiebonussen meer overgehouden dan de meeruitgaven.
Toch vreemd dat de mensen dit anders aanvoelen.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57Dat het niveau daalt is een feit, dat het met migratie te maken heeft een fabel.ze vindt ook dat het niveau van het onderwijs daardoor serieus achteruit gaat
Het zijn gewoon de opeenvolgende ministers van Onderwijs die er een boeltje van gemaakt hebben. En met de totaal onbestaande expertise (en interesse) van het VB in alles wat met intellect te maken heeft (onderwijs, cultuur, ...), zie ik niet goed in hoe de partij van de racisten daarin plots de grote ommekeer gaat realiseren.
Het onderwijs heeft meer vertrouwen en minder papperassen nodig, niet meer meldpunten, achterdocht en uitsluiting.
Laat mij nu toch niet lachen.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Die dochters beseffen hopelijk toch dat het "morgen" Tom Van Grieken is die beslist hoeveel kinderen ze mogen krijgen en wanneer?
Men kan financieel stimuleren dat mensen meer of minder kinderen krijgen (kijk naar China daarvoor), maar men kan ze niet forceren.
In China hebben ze nu al een aantal jaar de 1-kind politiek verlaten, maar desondanks krijgen ze het geboortecijfer niet omhoog.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/31 ... verouderi/
Toegevoegd na 3 minuten 5 seconden:
Ja, en vergeet vooral niet dat op wie je ook stemt, als die partij in de regering raakt, het met waarschijnlijk 6, 7 of 8 andere partijen zal zijn.tom35 schreef: 15 mei 2024, 10:24 Bwa laten we toch eerlijk zijn ....op wie we ook gaan stemmen, links of rechts (en ook hier slaat de polarisatie toe) betalen zullen we toch....diegene die denken dat een rijkentax of extra belasting voor de bedrijven de oplossing gaat zijn vergeet dat maar snel...een beetje halen bij velen is makkelijker dan andersom.
Partijen doen nu graag alsof we in een systeem leven waar na de verkiezingen één partij regeert, maar dat is niet zo.
Vivaldi bestond uit 7 partijen, de opvolger kan uit 8 of 9 bestaan.
Het idee dat je echt aan het kiezen bent is dus niet juist.
Overigens, niemand die reageert op mijn idee van de gedoogsteun.
Wat denken jullie daarvan als oplossing voor zeer moeilijke onderhandelingen met 7, 8 of 9 partijen, en een zeer moeilijk werkbare regering met 7 of meer partijen die elkaar constant vliegen proberen af te vangen?
- heist_175
- Moderator
Vandaar dat het voorstel van Groen, hoewel niet bijster duur, compleet ongewenst en onrealistisch is.diegene die in de hangmat liggen straffen of minder belonen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240513_96161614
Groen heeft een plan om de armoede helemaal uit de wereld te helpen. Het kost bovendien nauwelijks geld. Voor een goede 9 miljard euro extra oftewel een luttele 1,5 procent van het bbp krijgt armoede in België een staatsbegrafenis. Goed, 9 miljard euro is best veel geld, maar als je toch al 145 miljard per jaar uitgeeft aan sociale bescherming, dan kan die 9 miljard er nog wel af.
In Frankrijk, nooit vies van wat staatsinterventie, hebben ze een verdedigbaar plan voor de bestuurlijke woestijnen. Woestijnen die vergelijkbaar zijn met een groot deel van Wallonië. Zonder auto kom je daar nergens, dus helpt de staat met een auto te verkrijgen of onderhouden, zodat mensen kúnnen gaan werken.Als je voor zo weinig geld de armoede uit de wereld kunt helpen, dan rijst meteen de vraag: waarom is nog niemand op dat briljante plan gekomen?
Omdat het te mooi is om waar te zijn, natuurlijk. Als het allemaal zo simpel was, dan was armoede al lang de wereld uit.
Die welvaartsgarantie van Groen, waarbij alle inkomens netjes aangevuld worden tot de armoedelijn, zou een afhankelijkheidsval ter grootte van de Grand Canyon produceren, met navenante effecten op werkbereidheid en sociale mobiliteit.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240426_96946560
En niet enkel Wallonië natuurlijk. Delen van Antwerpen (Mol/Geel), Limburg en WVlaanderen zijn zonder auto ook niet leefbaar. Niet iedereen kan of wil verhuizen naar een verstedelijkter gebied. Dus een beperking van werkloosheid in de tijd, zie ik wel gecombineerd worden met iets wat op bovenstaande lijkt.‘Solidaire garages’ maken armere Fransen weer mobiel: “Geen werk betekent geen auto. Geen auto betekent geen werk“
En waarom bedrijven niet wat meer duiten in het zakje zouden doen, ontgaat me ook geheel. Tering naar de nering, niet?
Dus in de miljardensubsidies voor bedrijven kan heus ook wel wat gewied worden.
Idem weinig gebruikte belastingaftrekken.
We gaan van Peteghem nog missen

Tenzij blijkt dat de andere bakker pure schimmel in zijn brood gebruikt. Niet van hore zeggen natuurlijk, als ze zelf hun receptenlijstje (partij- of verkiezingsprogramma) publiek maken.Men moet mij niet proberen te overtuigen door angst voor het onbekende, men moet mij overtuigen met goed beleid.
Stel je voor dat uw bakker u beschimmeld brood verkoopt, en tegelijk erbij vertelt dat die andere bakker nog veel slechter is.
Ik niet.
Niet overal is de koopkracht zo goed bewaakt en bewaard gebleven als in BE, dankzij die index. Dus ik denk dat mensen zich een gevoel van koopkrachtverlies laten aanpraten, maar dat het behoorlijk meevalt.Hij blijft dat excuus hanteren, maar heel de wereld heeft dat meegemaakt, maar het is toch weer hier dat het tekort ontspoord is.
Prijsverhoging (slinks of niet) ziet iedereen, maar tegelijk is het (vervangings)inkomen beschermd via de index. Dus hoeveel reëele koopkracht (een abstracter begrip) is iedereen op vooruit of achteruit gegaan?Prijsverhogingen voelt iedereen.
Best veel. Want ieders loon is omhoog gegaan, met vele procentpunten én bijkomend nog eens een dikke energiecheque.Proficiat, ik denk dat er maar weinig mensen in die situatie zijn.
Het is wel zeker dat die federale uitgaven niet bepaald gericht zijn ingezet en dus veelvuldig terecht zijn gekomen bij mensen die het niet nodig hadden. De Nationale Bank heeft daar cijfers over gepubliceerd, het was pijnlijk. Dus nee, ik ben zeker niet alleen, wel integendeel.
Waarom zou je dat als partij nog maar overwegen?Overigens, niemand die reageert op mijn idee van de gedoogsteun.
Wat denken jullie daarvan als oplossing voor zeer moeilijke onderhandelingen met 7, 8 of 9 partijen, en een zeer moeilijk werkbare regering met 7 of meer partijen die elkaar constant vliegen proberen af te vangen?
PVV gaf gedoogsteun en chanteerde de regering.
Waarom zou bv OVLD een racistische partij gedoogsteun geven? Als TomVG denkt dat hij met migranten te pesten en met vrouwen aan de haard te parkeren, het welzijn en de welvaart van de Vlaming kan bestendigen voor de toekomst, wel dat hij dan partners zoekt.
BDW was ook zo incompetent om zijn hand te overspelen op federaaal niveau. Met DeCroo en Vivaldi als resultaat. Als TVG niet in staat is om een regering te vormen, dan maar niet zeker

Als - een hele tijd geleden - Sharia4Belgium (verwerpelijke) standpunten verdedigde die niet in overeenstemming waren met de Belgische (grond)wet, stond iedereen luid te roepen. Als een racistische partij opkomt met standpunten die niet in overeenstemming zijn met de Nederlandse (grond)wet (ook met verwerpelijke standpunten dus), krijgt ze een pak zetels

- Dizzy
- Elite Poster
Je bent niet tevreden van het brood van uw bakker dus je gaat naar een bakker die tegen brood is en de bakkerij wil opblazenboulder schreef: 15 mei 2024, 10:33 Men moet mij niet proberen te overtuigen door angst voor het onbekende, men moet mij overtuigen met goed beleid.
Ik niet.

België heeft de crisis niet zo slecht verteerd en op veel vlakken zijn de burgers nog gespaard. Sommigen kregen zelfs meer dan ze verloren.
Ik ervaar indexeringen ook en meer dan de prijsverhogingen die bovendien individueel zijn. Bij Zweeds was het eerste dat ze deden een indexsprong en verhoging pensioenleeftijd. Ook hogere btw op elektriciteit. Wel was er geld voor totaal verlieslatende regionale luchthavens.Door de fors gestegen energie- en grondstoffenprijzen zagen de meeste landen van de OESO vorig jaar hun koopkracht achteruitgaan. Enkele landen maakten daarop een uitzondering, met België als uitschieter. De vaststelling contrasteert met het overheersende sentiment dat de koopkracht achteruit ging.
De consumptieprijzen stegen vorig jaar fors, met een piek van gemiddeld 10,7% in oktober, blijkt uit statistieken van OESO. Het knaagde aan de koopkracht van de bevolking, met voorop de Hongaren (-15,6% koopkracht), Letten (-13,4%) en Tsjechen (-10,4%). Gemiddeld daalde de koopkracht – OESO heeft het in zijn rapport over ‘real wages’ – met 3,8% achteruit. Vier landen gingen tegen die trend, waaronder Nederland (+0,4%), maar vooral België (+2,9%), dat de grootste koopkrachtstijging van alle landen van de OESO kent. Dat is te danken aan de automatische loonindexering in ons land, die ervoor zorgde dat de lonen met gemiddeld 10,1% stegen.
Punt blijft dat je als vrouw beter niet VB stemt als je zelf iets wil te zeggen hebben.
Wie wil nazi's gedogen? juist.
Uw gevoel volgen is soms goed, uw verstand volgen is vaker veel beter.
- heist_175
- Moderator
Het probleem was niet dat ze een indexsprong deden, iedereen een duit in het zakje.Dizzy schreef: 15 mei 2024, 10:54Bij Zweeds was het eerste dat ze deden een indexsprong en verhoging pensioenleeftijd. Ook hogere btw op elektriciteit.
Het probleem was wel dat ze nadien alsnog zwaar in het rood zijn gegaan door de werkgevers een cadeau te geven. Dus netto zijn we - als land - er niet op vooruit gegaan. De put was even diep als voorheen, maar de bevolking had wel ingeleverd.
Een Vlaamse bevoegdheid en te gek voor woorden.Wel was er geld voor totaal verlieslatende regionale luchthavens.
Als een Syriër nog een stuk grond heeft, moet ie uit zijn sociale huurwoning, maar Antwerpse diamantairs vliegen wel op kosten van de Vlaamse belastingbetaler (of zullen we de prijs van een vliegticket uit Deurne eens berekenen zonder Vlaamse subsidies).
-
- Elite Poster
Dat Groen met onbetaalbare sprookjes afkomt, weten we al lang.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48Vandaar dat het voorstel van Groen, hoewel niet bijster duur, compleet ongewenst en onrealistisch is.diegene die in de hangmat liggen straffen of minder belonen
Nu we het toch over auto's hebben, een vriend van mij heeft een mooi inkomen, maar de wagen is wel aan vervanging toe.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 ‘Solidaire garages’ maken armere Fransen weer mobiel: “Geen werk betekent geen auto. Geen auto betekent geen werk“
Dat forceren naar elektrische auto's doet hem enorm twijfelen.
Een auto wordt peperduur, ook hij klaagt daarover.
(Voor wie hij zal stemmen laat hij in het midden).
Het zijn zo van die zaken die mensen doen nadenken of ze nog wel voor Vivaldi-partijen gaan stemmen.
Elektrische auto's waar je dan moet in de mogelijkheid zijn om dicht bij je deur een laadpunt te hebben, en die dan nog eens veel duurder zijn dan de klassieke verbrandingsmotoren, het zijn allemaal zaken die ons de laatste jaren zijn opgedrongen.
Allemaal leuk, maar hij heeft zijn hervorming er wel niet doorgekregen.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 En waarom bedrijven niet wat meer duiten in het zakje zouden doen, ontgaat me ook geheel. Tering naar de nering, niet?
Dus in de miljardensubsidies voor bedrijven kan heus ook wel wat gewied worden.
Idem weinig gebruikte belastingaftrekken.
We gaan van Peteghem nog missen.
Je kunt dan wel weer wijzen naar anderen, maar dat maakt de rekening van de burger niet.
De volgende keer zal het wel een ander zijn die saboteert.
Nog eens, ze moeten mij overtuigen met positief beleid, niet met verhaaltjes dat de ander nog veel slechter is.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Tenzij blijkt dat de andere bakker pure schimmel in zijn brood gebruikt. Niet van hore zeggen natuurlijk, als ze zelf hun receptenlijstje (partij- of verkiezingsprogramma) publiek maken.
De index is geen verdienste van Vivaldi.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Niet overal is de koopkracht zo goed bewaakt en bewaard gebleven als in BE, dankzij die index. Dus ik denk dat mensen zich een gevoel van koopkrachtverlies laten aanpraten, maar dat het behoorlijk meevalt.
Bovendien geloof ik het verhaal niet dat onze koopkracht bewaard is gebleven, anders zou koopkracht niet zo'n issue zijn bij de verkiezingen.
Prijsverhoging (slinks of niet) ziet iedereen, maar tegelijk is het (vervangings)inkomen beschermd via de index. Dus hoeveel reëele koopkracht (een abstracter begrip) is iedereen op vooruit of achteruit gegaan?[/QUOTE]
Energie zit niet in de gezondheidsindex, dus ook daar gaat het verhaaltje niet op.
Best veel. Want ieders loon is omhoog gegaan, met vele procentpunten én bijkomend nog eens een dikke energiecheque.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Proficiat, ik denk dat er maar weinig mensen in die situatie zijn.
Het is wel zeker dat die federale uitgaven niet bepaald gericht zijn ingezet en dus veelvuldig terecht zijn gekomen bij mensen die het niet nodig hadden. De Nationale Bank heeft daar cijfers over gepubliceerd, het was pijnlijk. Dus nee, ik ben zeker niet alleen, wel integendeel.[/QUOTE]
Raar dat dan zoveel mensen dat anders aanvoelen.
Allemaal verkeerd dus, daar geloof ik niets van.
Dat is de typische fout, men kijkt naar één specifiek geval en gaat dan extrapoleren.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Waarom zou je dat als partij nog maar overwegen?
PVV gaf gedoogsteun en chanteerde de regering.
Met die redenering was de auto afgeschaft bij het eerste verkeersongeval.
Het is ook duidelijk dat je niet gelezen hebt wat ik schreef.
Ik had het helemaal niet over gedoogsteun aan VB.
Ik had het over de federale regering, in een situatie waarbij je al maanden aan het onderhandelen bent, en je zit met een situatie dat je zonder VB en PVDA weer 7, 8 of 9 partijen nodig hebt om je regering te vormen.
Dat je dan denkt aan gedoogsteun van Groen bijv.
Lees eens wat ik eerder geschreven heb, in plaats van zomaar wat neer te schrijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Dat was inderdaad een probleem. Di rupo had veel belastingen verhoogd maar die kwam de begroting wel ten goede, terwijl Michel een cadeau gaf aan de bedrijfsleiders terwijl ze eigenlijk het begroting in evenwicht konden realiseren met dat cadeauheist_175 schreef: 15 mei 2024, 11:00
Het probleem was wel dat ze nadien alsnog zwaar in het rood zijn gegaan door de werkgevers een cadeau te geven. Dus netto zijn we - als land - er niet op vooruit gegaan. De put was even diep als voorheen, maar de bevolking had wel ingeleverd.

-
- Elite Poster
Echt?boulder schreef: 15 mei 2024, 10:33 Men moet mij niet proberen te overtuigen door angst voor het onbekende, men moet mij overtuigen met goed beleid.
Waarom kies je dan voor een partij die al meermaals heeft aangetoond geen enkel beleid te willen voeren maar alleen chaos wil via onrealistische doelstellingen en waarvan cijfermatig is aangetoond dat indien ze hun plannen mogen uitvoeren dat beleid pas echt nefast is voor de begroting?
Nogmaals, je stemt voor wie je wil maar de redenen die je aanhaalt raken kant nog wal want zijn tegengesteld aan wat je zegt te willen.
Nee, ik ook niet.Stel je voor dat uw bakker u beschimmeld brood verkoopt, en tegelijk erbij vertelt dat die andere bakker nog veel slechter is.
Ik niet.
Maar ik hol dan zeker niet naar de andere bakker die beweert door de bakkerij te sluiten hij mij beter brood zou verkopen en mij na zijn eigen veroorzaakt faillissement opzadelt met de onbetaalde rrekeninge.
De tekorten van de overheid zijn grotendeels naar de inwoners gegaan.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 09:57 Hij blijft dat excuus hanteren, maar heel de wereld heeft dat meegemaakt, maar het is toch weer hier dat het tekort ontspoord is.
De inwoners van dit land zijn er dus niet op achteruit gegaan. Integendeel zelfs. Een groot deel kreeg meer dan ze verloren. Wie zijn rekening kan maken en niet op loos gekakel van populistische oppositie afgaat weet dus wel beter.
Ik ben nog altijd liever een relatief rijke inwoner van een land met uitstaande schulden dan een verkommerende burger met een overheid met een overschot op de begroting.
Dat jij door op het VB te stemmen liever het tweede wil bekomen is je goed recht.
Maar kom daarna niet jammeren dat je erna zowel zelf minder overhoudt en een overheid krijgt met een nog groter deficiet.
Dat is een dooddoener die niet eens correct is.Prijsverhogingen voelt iedereen.
Wanneer er prijsverhogingen zijn doch mijn netto inkomen stijgt meer dan de prijsverhogingen voel ik daar netto niets van. Integendeel, ik word slapend rijker.
Zo ontvingen ik en mijn partner door allerlei overheidsmaatregelen en de automatische indexering van de lonen netto meer loon dan de prijzen voor basisvoorzieningen stegen en als extraatje nog allerlei energiecheques voor niet bestaande uitgaven.
En ze gaan die maatregelen niet louter voor mij alleen doorgevoerd hebben.

Wie eens buiten komt ziet ook het tegendeel: terassen zitten bij de minste zonnestraal overvol, bij veel horecazaken moet je ruim op voorhand reserveren om er nog binnen te geraken, de files op de Vlaamse wegen gevuld met grote en dure auto's zijn er niet korter op geworden, op de dijken van de lelijkste kust ter wereld kan je over de koppen lopen en men geeft er nog met veel plezier veel geld uit aan matige kwaliteit, enz.......
Maar o.a. het behoud van die index zonder bokkesprongen is wel op hun conto toe te schrijven.De index is trouwens geen realisatie van Vivaldi, maar bestaat al sinds jaar en dag.
Als het maar even kan zouden jouw rechtse rakkers daar per direct op gaan beknibbelen.
Bwa neen, ik behoor ook tot de netto ontvangers van dat systeem en zowat iedereen* binnen mijn kenissenkring.Proficiat, ik denk dat er maar weinig mensen in die situatie zijn.
* en de uitzondering op de regel die ik ken heeft dat aan zijn eigen huishoudelijk wanbeleid te danken. Gelukkig was met wat goede raad en de wake up call van de "energiecrisis" dat het kantelpunt om eindelijk op dat vlak ook eens orde op zaken te stellen en voorbereid te zijn op de toekomst.
Niets vreemd aan.Toch vreemd dat de mensen dit anders aanvoelen.
Sommige mensen (wat nog iets totaal anders is dan "de mensen") hebben al meermaals aangetoond in de eerste plaats te handelen op basis van onderbuikgevoel en niet op basis van feiten noch aantoonbare cijfers.
Sol Invictus!
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
https://www.hln.be/economie/europese-co ... ~aafc0cd6/
( geen +Artikel @posting time...)
Europese Commissie ziet Belgisch begrotingstekort oplopen tot 4,7 procent in 2025
De Belgische begroting gaat tegen eind dit jaar 4,4 procent in het rood en zal, bij ongewijzigd beleid, tegen eind volgend jaar een tekort van 4,7 procent laten optekenen. Dat voorspelt de Europese Commissie in haar nieuwe economische vooruitzichten. De overheidsschuld loopt op van 105,0 procent in 2024 tot 106,6 procent in 2025.
Redactie 15-05-24, 11:13 Laatste update: 11:16
( geen +Artikel @posting time...)
Europese Commissie ziet Belgisch begrotingstekort oplopen tot 4,7 procent in 2025
De Belgische begroting gaat tegen eind dit jaar 4,4 procent in het rood en zal, bij ongewijzigd beleid, tegen eind volgend jaar een tekort van 4,7 procent laten optekenen. Dat voorspelt de Europese Commissie in haar nieuwe economische vooruitzichten. De overheidsschuld loopt op van 105,0 procent in 2024 tot 106,6 procent in 2025.
Redactie 15-05-24, 11:13 Laatste update: 11:16
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
Ik dacht dat je daar geen probleem mee had?tom35 schreef: 15 mei 2024, 10:24 Bwa laten we toch eerlijk zijn ....op wie we ook gaan stemmen, links of rechts (en ook hier slaat de polarisatie toe) betalen zullen we toch....
En so what?
Het is eigen aan een democratie (die nooit perfect is maar nog altijd voor de meeste mensen het best haalbare) dat men bijdraagt aan de algemene middelen en dat deze dan herverdeeld worden aan wie minder heeft.
Op welke partij je tenslotte stemt heeft wel degelijk invloed hoe je eigen middelen en op welke wijze herverdeeld worden.
En het staat iedereen inderdaad vrij dan te stemmen op de partijen waarvan hij/zij denkt dat dit het best past bij wat hij/zij zelf wil.
Dat de beste oplossing één sterke man en/of één sterke partij zal zijn heeft de geschiedenis al bij herhaling tegengesproken net zoals dat één partij een volledig partijprogramma kan uitvoeren en geen water bij de wijn moet doen om tot een werkbare consensus te komen een utopie is.
En het zijn partijen die door het blijven aanhangen van de eigen extreme partij standpunten zichzelf keer op keer buiten spel zetten en niet de partijen die zichzelf daar niet in kunnen vinden.
Dat kiezers die tegen beter weten in daar dan op blijven stemmen en dan beginnen te jammeren dat ze niet gehoord worden is telkens het gevolg hun eigen keuze.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
De transitie naar EV is mondiaal en hangt heus niet af van een Belgische regering. Ja, de prijzen van EV's zijn te hoog maar dat zijn ze overal. Hier kon je 5.000 EUR krijgen bij aankoop van een EV. VB zal iedereen (blank of 8 jaar in België) een diesel/benzine schenken?
Je kan als burger ook zelf eens rondkijken en zien waar we naartoe evolueren. ZP zijn niet meer duur en velen hebben in die nobrainer al geïnvesteerd. Dan is een EV al minder duur door gebruik van uw ZP.
Daarnaast is België het enige land ter wereld waar men u een wagen dusdanig subsidieert, ook als je die perfect zelf kan betalen. De EV's die je ziet zijn dan ook meestal salariswagens of afgeschreven via bedrijf. VB wil dat vervangen door iedereen een VW-kever te geven als je 8 jaar in België woont en blank bent en bereid om de VB-leeuw op de motorkap te laten plaatsen. Vrouwen mogen achterin zitten
Het is geen verhaaltje dat een ander veel slechter is, het is hun programma en doel om het land af te breken, niet om het te verbeteren.
De index is geen verdienste van deze regering maar we weten allemaal wie eraan zou willen sleutelen en niet versterken voor alle duidelijkheid.
Dat je de OESO niet gelooft maar eerder uit gaat van "aanvoelen", zegt genoeg.
Issues bij verkiezingen blijken in realiteit vaak toch iets anders te zijn, dat weten ze in UK ondertussen ook.
Je kan als burger ook zelf eens rondkijken en zien waar we naartoe evolueren. ZP zijn niet meer duur en velen hebben in die nobrainer al geïnvesteerd. Dan is een EV al minder duur door gebruik van uw ZP.
Daarnaast is België het enige land ter wereld waar men u een wagen dusdanig subsidieert, ook als je die perfect zelf kan betalen. De EV's die je ziet zijn dan ook meestal salariswagens of afgeschreven via bedrijf. VB wil dat vervangen door iedereen een VW-kever te geven als je 8 jaar in België woont en blank bent en bereid om de VB-leeuw op de motorkap te laten plaatsen. Vrouwen mogen achterin zitten

Het is geen verhaaltje dat een ander veel slechter is, het is hun programma en doel om het land af te breken, niet om het te verbeteren.
De index is geen verdienste van deze regering maar we weten allemaal wie eraan zou willen sleutelen en niet versterken voor alle duidelijkheid.
Dat je de OESO niet gelooft maar eerder uit gaat van "aanvoelen", zegt genoeg.
Issues bij verkiezingen blijken in realiteit vaak toch iets anders te zijn, dat weten ze in UK ondertussen ook.
-
- Elite Poster
Eigenaardige uitspraak van iemand die de voorkeur geeft aan een partij die het begrotingstekort wil doen oplopen tot 7,6% van het BNP, ttz.+ 53 miljard of 15,5 miljard MEER tekorten dan de plannen van Groen.

Dat is nu net het probleem van mensen die stemmen op basis van buikgevoel en niet op basis van cijfers.Bovendien geloof ik het verhaal niet dat onze koopkracht bewaard is gebleven, anders zou koopkracht niet zo'n issue zijn bij de verkiezingen.
Ze laten zich van alles aanpraten door populisten die bovendien zelf nooit iets moeten bewijzen en negeren moedwillig het beschikbare cijfermateriaal.
Koopkracht is cijfermateriaal, niet een of ander aangepraat geloof.

Yep, daar heb je 'm weer..........Bouchez.Allemaal leuk, maar hij heeft zijn hervorming er wel niet doorgekregen.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Berekeningen van een instituut dat weigert met alles rekening te houden...ivob schreef: 15 mei 2024, 11:46Eigenaardige uitspraak van iemand die de voorkeur geeft aan een partij die het begrotingstekort wil doen oplopen tot 7,6% van het BNP, ttz.+ 53 miljard of 15,5 miljard MEER tekorten dan de plannen van Groen.
Hetgeen je voelt in je portemonnee is iets anders dan buikgevoel.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Dat is nu net het probleem van mensen die stemmen op basis van buikgevoel en niet op basis van cijfers.
Het interesseert mij niet wie Vivaldi daarvoor de schuld geeft.
Als je met 7 bent, kun je altijd wel met de vinger naar een ander wijzen, maar dat maakt mijn rekening niet.
53% van mijn inkomen wordt opgeslokt door de Staat.
Dat is geen buikgevoel, maar realiteit.
Nu, ik laat jullie nog maar wat het licht van de zon ontkennen.
We zien binnenkort wel hoeveel burgers nog geloven in de Vivaldi praatjes.
Laatst gewijzigd door boulder 15 mei 2024, 12:09, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Juist, in het land met de hoogste staatsschuld EN met de hoogste belastingen (op arbeid namelijk)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- heist_175
- Moderator
Een nieuwe Skoda Superb (ICE) kost €50K, een directiewagen Enyaq (EV) kost €50K. Toch niet zo'n groot verschil.boulder schreef: 15 mei 2024, 11:02Nu we het toch over auto's hebben, een vriend van mij heeft een mooi inkomen, maar de wagen is wel aan vervanging toe.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 ‘Solidaire garages’ maken armere Fransen weer mobiel: “Geen werk betekent geen auto. Geen auto betekent geen werk“
Dat forceren naar elektrische auto's doet hem enorm twijfelen.
Een auto wordt peperduur, ook hij klaagt daarover.
(Voor wie hij zal stemmen laat hij in het midden).
Het zijn zo van die zaken die mensen doen nadenken of ze nog wel voor Vivaldi-partijen gaan stemmen.
Elektrische auto's waar je dan moet in de mogelijkheid zijn om dicht bij je deur een laadpunt te hebben, en die dan nog eens veel duurder zijn dan de klassieke verbrandingsmotoren, het zijn allemaal zaken die ons de laatste jaren zijn opgedrongen.
Auto's zijn recent gewoon heel duur geworden.
Dus slecht beleid wil jij vervangen door nog slechter beleidNog eens, ze moeten mij overtuigen met positief beleid, niet met verhaaltjes dat de ander nog veel slechter is.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 10:48 Tenzij blijkt dat de andere bakker pure schimmel in zijn brood gebruikt. Niet van hore zeggen natuurlijk, als ze zelf hun receptenlijstje (partij- of verkiezingsprogramma) publiek maken.

Ieder zijn keuze.
Weinigen zullen een partij vinden die perfect hun eigen standpunten vertegenwoordigd, je moet dus kiezen voor "de beste" of "de minst slechte".
Tussen heel de bende aan partijen, zit VB wel bij "de slechtste": meer welvaartsverlies, meer maatschappelijke problemen, meer uitsluiting, ...
Het is niet omdat BDW of TVG het een issue vinden, dat het dat ook is. Koopkracht lijkt me prima bewaard gebleven, dankzij de index.Bovendien geloof ik het verhaal niet dat onze koopkracht bewaard is gebleven, anders zou koopkracht niet zo'n issue zijn bij de verkiezingen.
Misschien moet je eens data opzoeken over hoeveel (reëel) koopkrachtverlies (-winst) er geweest is, de voorbije 10 jaar ofzo?
@boulder : probeer wel juist te quoten
-
- Elite Poster
Je beweerde toch dat onze koopkracht zo goed beschermd was?heist_175 schreef: 15 mei 2024, 12:09 Een nieuwe Skoda Superb (ICE) kost €50K, een directiewagen Enyaq (EV) kost €50K. Toch niet zo'n groot verschil.
Auto's zijn recent gewoon heel duur geworden.
Toegevoegd na 1 minuut 37 seconden:
En waar is dan uw verklaring waarom koopkracht zo'n issue is bij de verkiezingen?heist_175 schreef: 15 mei 2024, 12:09 Het is niet omdat BDW of TVG het een issue vinden, dat het dat ook is. Koopkracht lijkt me prima bewaard gebleven, dankzij de index.
Misschien moet je eens data opzoeken over hoeveel (reëel) koopkrachtverlies (-winst) er geweest is, de voorbije 10 jaar ofzo?
Of zijn dat allemaal mensen die het zich inbeelden?
Heb je nu al eens nagedacht over mijn idee over een gedoogbeleid?
Niet op Vlaams niveau met VB, maar op federaal niveau met Groen?
Ter herinnering, voordat je weer verkeerde zaken vergelijkt:
boulder schreef:Waarom geen regering met gedoogsteun?
7 partijen in de regering is te onstabiel om te regeren, wat ik op voorhand voorspeld heb.
Steek er 5 in de regering, en dan 2, 3 of meer die gedoogsteun geven vanuit het parlement.
Stel dat je na lange onderhandelingen nog 4 jaar overhebt om te regeren.
Geef dan aan elk van die partijen die gedoogsteun levert ieder jaar 1 punt dat je in de regering realiseert, en dat je op voorhand afspreekt.
Beide partijen (de regering en de partijen die gedoogsteun leveren) zijn dan zeker dat de ander woord houdt, want als de regering geen woord houdt, verliest ze de gedoogsteun en heeft ze geen meerderheid meer.
Voor zo'n partij die gedoogsteun heeft is het een makkelijke manier om een miniprogramma te realiseren, terwijl die partij anders misschien gewoon aan de kant zou staan.
Er zijn ook partijen die vaak als 'lastig' gezien worden (Écolo en Groen bijv.), maar die zelf zeggen zeer constructief te zijn.
Ik denk dat als het na de verkiezingen heel moeilijk zou worden om een regering te vormen (stel dat er 8 of 9 partijen nodig zijn), dat Groen dat perfect aan zijn kiezers zou kunnen verkopen.
-
- Elite Poster
Inderdaad, DE achilleshiel van onze democratie/particratie...ivob schreef: 15 mei 2024, 11:33 ...Dat kiezers die tegen beter weten in daar dan op blijven stemmen...
-
- Elite Poster
Opmerkingen van iemand die alleen rekening wil houden met wat in eigen kraam past.boulder schreef: 15 mei 2024, 12:07 Berekeningen van een instituut dat weigert met alles rekening te houden...

Je kan als instituut dat met cijfers werkt geen rekening houden met onrealistische droomscenario's van bepaalde partijen en al zeker niet wanneer ze dit eigen scenario de volgende legislatuur niet zullen verwezenlijken en daar gaat de berekening nu net over.
Dat is nu net het verschil met rekenen op basis van cijfers en dat doen op basis van een of ander dwaas geloof of op basis van het licht van de zon.
Wat betreft die eigen portefeuille: wie als middenklasser er de voorbije vier jaar echt op achteruitgegaan is, zeker indien je dat vergelijkt met andere landen, heeft dat dan grotendeels aan zichzelf te danken en moet de schuld dan niet bij "danderen" leggen. Dat diegenen die graag voor VB en NVA stemmen dat zo zien is begrijpelijk want de core business van die partijen is nu eenmaal dat alles altijd de schuld van "danderen" is. Je krijgt dan als partij de kiezers die er ook zo over denken. De logica zelve.
Mijn portefeuille is, als middenklasser, er alleen maar dikker op geworden hoor. Maar ik reken dan ook alles eerst na en ga niet af op populistisch gekakel dat alleen de toeteraars van dat gekakel ten goede komt en zeker niet mijn portefeuille.
ps. Je ziet blijkbaar de dingen niet meer zo helder want je begint nu ook al zaken die ik o.a. schreef toe te schrijven aan anderen?

Laatst gewijzigd door ivob 15 mei 2024, 12:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
https://www.esma.europa.eu/esmas-activi ... ation-mica
Ik volg met spanning wat hier nog gebeurt vooraleer mijn keuze te gaan maken, Boulder. Onze franstalige landgenoten hebben de linkse rangen blijkbaar al gesloten...
Ik volg met spanning wat hier nog gebeurt vooraleer mijn keuze te gaan maken, Boulder. Onze franstalige landgenoten hebben de linkse rangen blijkbaar al gesloten...
- heist_175
- Moderator
Vind je echt dat het aan onze politici is om de gestegen prijzen van nieuwe voertuigen te regelen?
De reden van de prijsstijging is heel simpel: omdat het kan. En nu tandenknarsen de EU/US automakers dat de verkoop tegenvalt en China overneemt. Tja, misschien focussen op wat mensen nodig hebben? En niet enkel het heel lucratieve bovensegment.
Geen idee. Omdat genoeg nooit genoeg is zeker.En waar is dan uw verklaring waarom koopkracht zo'n issue is bij de verkiezingen?
https://www.brusselstimes.com/598431/be ... gures-show
https://www.oecd.org/newsroom/oecd-job- ... -wages.htm
Het lukt nog niet in een regering, om de afspraken na te komen.boulder schreef:Waarom geen regering met gedoogsteun?
Waarom zou dat plots wel lukken als ze buiten de regering zitten?
De koehandel tussen verschillende dossiers waar verschillende partijen zich op profileren, gaat toch gewoon blijven?
Of dacht je dat Groen morgen steun gaat geven over ondersteuning van voedselbedeling, als ze vandaag niet mee aan tafel mogen schuiven over dure kerncentrales?
Dat lijkt me toch echt wensdromen

-
- Elite Poster
Ik snap niet wat het verband is met de volgende regeringen.wied schreef: 15 mei 2024, 13:01 https://www.esma.europa.eu/esmas-activi ... ation-mica
Crypto, daar blijf ik ver van weg, te veel oplichters en iets dat eigenlijk geen waarde op zich heeft.
Toegevoegd na 7 minuten 2 seconden:
Dus de koopkracht blijft gelijk, maar voertuigen zitten daar niet in?heist_175 schreef: 15 mei 2024, 13:08 Vind je echt dat het aan onze politici is om de gestegen prijzen van nieuwe voertuigen te regelen?

Bovendien, door alle regels die de wetgever (vooral Europees) oplegt worden auto's ook duurder, dus ze regelen wel degelijk de prijs van nieuwe voertuigen.
Ahja, da's natuurlijk het gemakkelijkste.
Beweren dat de koopkracht gevrijwaard werd, maar geen enkele verklaring kunnen vinden waarom de kiezer dan zo bezorgd is om zijn koopkracht.
Dat heb ik uitgelegd, je spreekt een programma af waarbij elk jaar een aantal punten van die gedoogsteunende partijen worden uitgevoerd.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 13:08 Het lukt nog niet in een regering, om de afspraken na te komen.
Waarom zou dat plots wel lukken als ze buiten de regering zitten?
Als die niet nagekomen worden, kan die partij direct haar steun terugtrekken, en verliest de regering haar meerderheid.
Dat is een sterk drukkingsmiddel.
Het gaat ook niet alleen over afspraken nakomen, maar de dagelijkse ruzietjes en elkaar vliegen afvangen, die zijn minstens zo schadelijk.
Neen, want het gaat over een miniprogramma.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 13:08 De koehandel tussen verschillende dossiers waar verschillende partijen zich op profileren, gaat toch gewoon blijven?
De partijen buiten de regering krijgen alleen een beperkt aantal punten van hun programma die zullen verwezenlijkt worden.
Nog eens 4 jaar (na onderhandelingen blijft er meestal maar zoiets over qua regeertermijn) zo'n kibbelkabinet lijkt mij echt niet aan te raden, en misschien zijn er straks 8 of 9 partijen nodig.
Wat ga je dan nog hebben van beleid?
Dan zal het afhankelijk van de kiesuitslag zijn, maar dan kun je wel makkelijk naar een totale blokkering gaan.heist_175 schreef: 15 mei 2024, 13:08 Of dacht je dat Groen morgen steun gaat geven over ondersteuning van voedselbedeling, als ze vandaag niet mee aan tafel mogen schuiven over dure kerncentrales?
Dat lijkt me toch echt wensdromen.
Kijk maar hoe moeilijk het de vorige keer ging om 7 partijen in een regering samen te klutsen.
Stel je voor dat er 8 of 9 zijn.
Ik wens ze daar veel succes mee.
Soms moet je 'out of the box' kunnen denken, en met vernieuwende oplossingen komen.
Ik merk dat de meesten dat niet kunnen.
Het zou mij echter niet verwonderen dat als we in zo'n situatie komen als ik geschetst heb, dat dan een of andere bekende politieker met krak hetzelfde idee komt, en dat dan plots wel als een origineel, vernieuwend idee gezien wordt.
- heist_175
- Moderator
Zit daar wel in, maar zal niet volledig dekken. Dat is natuurlijk ook het concept.
https://www.abvv.be/sites/abvv/files/20 ... 281%29.pdf (07.1.1.1) Informatie van de vakbond (nergens anders snel te vinden), iets dat VB ook wil afschaffen.
Maar mét index is nog wel beter dan zonder

https://www.oecd.org/newsroom/oecd-job- ... -wages.htm
Het is aan te tonen dat de koopkracht van de Belgen goed beschermd is gebleven, zelfs gestegen is. Maar data overtuigt zelden mensen.Beweren dat de koopkracht gevrijwaard werd, maar geen enkele verklaring kunnen vinden waarom de kiezer dan zo bezorgd is om zijn koopkracht.
Voor zij die toch interesse hebben in data: check de OECD link.
Ik zie niet in waarom het in een regering niet kan, maar via een constructie buiten de regering plots wel.Dat heb ik uitgelegd, je spreekt een programma af waarbij elk jaar een aantal punten van die gedoogsteunende partijen worden uitgevoerd.
Dat zie ik ook niet veranderen.Het gaat ook niet alleen over afspraken nakomen, maar de dagelijkse ruzietjes en elkaar vliegen afvangen, die zijn minstens zo schadelijk.
Als een oppositiepartij vandaag moet samenwerken (gedoogsteun geven) om de dag nadien een ander luik van dat beleid af te kraken, waarom zou je u als partij in dat soort gewrongen situaties brengen?
Net zoals DeCroo de broek heeft laten zakken om premier te worden, zullen de grootste partijen na de verkiezingen toch water bij de wijn moeten doen. En wat dat betreft zal de klassieke koehandel beter werken dan een soort los-vast verband.
De orakels die DeCroo1 maar enkele weken of maanden gaf, hebben toch allen ongelijk gekregen. Het veel homogenere "Michel1" is maanden voor de eindmeet gestrand op profilering op een dossier dat door alle betrokkenen maanden in voorbereiding was en telkens goedgekeurd werd (Marrakech-pact).
En met gedoogsteun, zal het beleid dan beter zijn?Wat ga je dan nog hebben van beleid?
Zie naar NL, waar de PVV finaal de regering ook heeft doen vallen vanuit "gedoogsteun".
Het is de vorige keer gegaan zoals het gegaan is, omdat BDW enerzijds niet over de eigen schaduw durfde springen en anderzijds zijn hand verspeeld heeft.Kijk maar hoe moeilijk het de vorige keer ging om 7 partijen in een regering samen te klutsen.
Het is maar te hopen dat de partijen die aan zet blijken na de verkiezingen betere onderhandelaars zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik heb al een paar keer gezegd dat ik geen probleem heb met de belastingen die ik nu betaal. Ik heb wel een probleem als de volgende regering enkel maatregelen zou nemen waarbij de middenklasse opnieuw meer gaat moeten betalen....als het een en en.en verhaal is kan ik dat best nog hebben maar dit is voor links onaanvaardbaar..ivob schreef: 15 mei 2024, 11:33Ik dacht dat je daar geen probleem mee had?tom35 schreef: 15 mei 2024, 10:24 Bwa laten we toch eerlijk zijn ....op wie we ook gaan stemmen, links of rechts (en ook hier slaat de polarisatie toe) betalen zullen we toch....
En so what?
Het is eigen aan een democratie (die nooit perfect is maar nog altijd voor de meeste mensen het best haalbare) dat men bijdraagt aan de algemene middelen en dat deze dan herverdeeld worden aan wie minder heeft.
En ik heb ook geen probleem dat er een herverdeling is naar diegene die minder hebben, dat heb ik ook al tig keer geschreven...echter diegene die part time gaan werken om subsidies ed te maximaliseren daar dient het systeem niet voor, mensen die al 5j een leefloon krijgen terwijl ze vlot kunnen werken, diegene die al jaren stempelen omdat werken amper iets meer op brengt..tja daar dient die herverdeling niet voor..Dat dient voor mensen die niet kunnen werken, zieken, whatever maar niet voor diegene die geen zin hebben en liever gewoon genieten van niks doen..
Tom