Hoeveel is een bedrijswagen "waard" VS geen bedrijfswagen

devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Kunnen we misschien terug gaan naar de vraag van de OP?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Inderdaad afwachten maar gezien de kwaliteit van vervangers die er in die partij zitten, kan hij gerust zijn :) Hij ging maar een paar termijnen doen, dat stond in marmer gekapt zelfs, maar ondertussen blijft hij op zijn plaats wegens een mogelijke ineenstorting zonder hem.

Ook het punt dat Vlamingen (maar wie wel?) het niet leuk vinden dat de regels tijdens het spel veranderen, heeft weinig invloed op politici, ze doen het constant. Vlak na verkiezingen is dat ideaal want ze zijn voor jaren zeker van de post.

TS heb ik al geadviseerd voor een salariswagen want het is een stevig voordeel dat moeilijk te kloppen is vandaar de tegenstand als je eraan wil morrelen. Ik deel dus je conclusie, wat je al gehad hebt, kan men niet meer afnemen of gegoven is gegoven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

tom35 schreef: 19 apr 2024, 10:39 Al diegene die denken dat nu met een salariswagen rijden zullen overstappen op TTB of een EV gaan kopen think again, zal niet gebeuren...
Ik denk dat de TTB gebruikers hun handen mogen kussen dat er salariswagens zijn want als al die mensen morgen TTB moeten gebruiken dan geraakt niemand nog op z'n werk !

Voor de rest dezelfde nonsens zoals gewoonlijk... stop met klagen en zoek je een job waar je ook een salariswagen krijgt als je er een probleem mee hebt.

Toegevoegd na 1 minuut 48 seconden:
silencer schreef: 18 apr 2024, 23:06 Reken een 2000 Bruto (a 2500€ bruto) meer als je geen firmawagen kunt krijgen (+ kilometer vergoeding: in mn geval +-550€/maand), dat heb ik gevraagd en gekregen.
Dus jij hebt zo'n 1550 a 1800 euro netto meer per maand zonder bedrijfswagen... zeker dat er geen foutje in je berekening zit (of anders heb je een domme baas).
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Een doorsnee salariswagen kost bij ons een 600 brutto per maand zonder tankvaart, die is alleen beschikbaar voor de hogere salarisfuncties en kost 150e maar zowel de wagen als de kaart is gelimiteerd op 30.000 km en voor een ice alleen in belgie bruikbaar ...die haal ik sowieso niet, normaal ergens 12kk km waarvan 3.5 kkm voor de vakantie zijn... de wagens zijn doorsnee , nu ja, verplicht ev, en liggen rond een prijsklasse van 50k, met enkele uitzonderingen van 57k. Waarom zeg ik doorsnee, wees eerlijk, een deftige ev gezinswagen onder dat bedrag is lastig te vinden.. ze variëren van bmw x1 naar cupra naar volvo xc 40 en de grootste is een Mercedes eqb... allemaal standaardmodellen dus met zo goed als geen toeters en bellen op, dus op 1 of 2 uitzonderingen na nooit diegene met een business pak.. als je rekent wat dergelijke wagen privee kost kom je er nooit uit..prive lease zit je snel aan 800 e of meer, dan die tankkaart en nog veel belangrijker de stress als je een ongeval hebt of bij technische problemen... ik doe maar 12kkm en reed voordien 10-15j met een wagen dus op zich was het voor mij met een ice break even...met de verplichte ev is dat een ander plaatje...ik moet wel zeggen dat er best wat mensen overwegen om er uit te stappen nu het zo duur wordt MAAR die kiezen dan allemaal voor een privé ice wagen van 30k..dus ja de salariswagen zal te transitie naar evs helpen want sowieso is dat al verplicht dacht ik vanaf volgend jaar...

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

tom35 schreef: 13 mei 2024, 16:35 dus ja de salariswagen zal te transitie naar evs helpen want sowieso is dat al verplicht dacht ik vanaf volgend jaar...
Of en vanaf wanneer een elektrische salarisauto verplicht is of wordt hangt volledig af van de bedrijfs/carpolicy van het bedrijf waar je werkt. Je verhaal gaat dus alleen op voor jouw bedrijf.

Er is voor de werkgever ook helemaal geen verplichting om alleen nog elektrische auto's als salarisauto aan te bieden.
Wat wel een punt is dat is dat vanaf 2026 (volgend jaar wijzigt er dus op dat vlak nog niets) alleen elektrische salarisauto's nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn.

Het bedrijf waarvan wij onze salarisauto betrekken biedt aan AL zijn werknemers al een elektrische salarisauto aan sinds 2018 en dat (2018- 2023) zonder budgetbeperking. Wanneer men als werknemer voor een duurdere EV kiest (catalougsprijs) betaalt men wel zelf de hogere VAA boven de 150€. Gewoon om elektrisch rijden te promoten (er werken ongeveer 10.000 werknemers). Sinds Q4 2023 moeten alle nieuwe salarisauto's elektrisch zijn (is bedrijfspolicy en heeft dus niets te maken met overheidsmaatregelen). Het carbudget werd daarop oor iedere werknemer met een 15% opgetrokken (volgens jouw redenatie zou iedere werknemer dus zo maar eventjes 15% opslag gekregen hebben?)

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je aan een bruto salarisverhoging van 2500 € komt indien je als werknemer geen salarisauto wil. Dat zal dan een regeling zijn die uitsluitend in jouw bedrijf van toepassing is. Heb je de vraag al gesteld hoeveel je bruto/netto per maand erbij krijgt wanneer je zelf een auto koopt?
En wie zou er dan nog voor een salarisauto van 40-50K kiezen?
Zelfs aan een belastingsvoet van 50% hou je dan nog 1250 € netto over per maand. Op een lease van 48 maanden is dat 60K en op een lease van 60 maanden al 75K €.
En het bedrijf waar ik het over heb gaat bij afzien van een salarisauto (wat voor de werknemer geen verplichting is) heus geen 2000 tot 2500 k bruto loon meer betalen hoor.

Hier worden de salarisautos ook niet toegekend volgens een bruto leasebudget maar volgens een budget dat je mag opgebruiken (en daarboven zelf bijbetalen) en dat staat niet rechtstreeks in verband met de cataloguswaarde van de auto gezien de restwaarde bij merk x hoger/lager is dan bij merk y en je bij merk x voor hetzelfde carbudget dus meer auto kan krijgen dan bij een ander merk.
Om een voorbeeld te geven: met hetzelfde carbudget van 1025* € kon je in Q4 2023 op 48 maanden een spartaans uitgeruste Tesla 3 leasen (catalogusprijs toen een 45K) en aan het andere eind een Kia EV6 GT line met een cataloguswaarde van een 67K (incl. opties). Hoe bereken je daar dan het "afgestane" nettoloon op? :-D

* Daar zit uiteraard alles in, ook een onbeperkte laadkaart voor de EU, zomer/winter bandenwissels, onderhoud, bijstand, omnium verzekering, thuislaadpaal met CREG vergoeding via back office,.......
En dat is heus niet weggelegd voor kaderleden. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Correctie: Een Tesla is nooit spartaans uitgerust maar rijkelijk ;) Standaard uitvoering is haast de full option van de meeste merken.
Tenzij je met Spartaans de sobere stijl bedoelt, dan heb je gelijk. Maar, aangezien het over budget en geld gaat denk ik dat je luxe bedoelt.

On topic: ik denk dat een beetje bedrijfswagen toch wel 600€-1400€ bruto aan loon ‘kost’ afhankelijk van het type, tankkaart en de afspraken (km/jaar, jaar, winterbanden,verzekering,…). Maar zeker geen 2000-2500€ tenzij je met een limousine ofzo rijdt. Het effect op de 13de maand, vakantiegeld en mogelijk andere zaken is ook niet zo heel groot (ik zou de calculator van ons bedrijf eens moeten raadplegen, daar wordt dat allemaal in uitgerekend).
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Voor tesla kan ik me niet uitspreken, de model 3 en.y staan er op omdat ze in die prijsklasse vallen maar ken verder niets van dat merk... voor de Europese merken weet ik dat de nodige veiligheidspaks er opzitten maar veel is al.verplicht door Europa en als je gaat kijken op de site vd leverancier zijn het telkens de 'instapversies' die we kunnen kiezen..Nu eerlijk is eerlijk op die ev's zit al heel veel op en buiten adaptive cruise control, bluetooth connectie voor gsm en airco moet er niet veel extra op zitten voor mij, lederen zetels zit er dus nooit in..Er wordt niet gewerkt met een budget, wel een limiet tov je loon in % , maar de modellen en opties en versies incl grootte vd batterij liggen vast..als de lease duurder wordt lever je gewoon meer brutto loon in zo simpel is dat... we hebben een loon en dan een cafetariaplan dus geen loon inclusief een salariswagen.. Alles extra opties is cash betalen maar je mag niets aan de basis veranderen, dus geen grotere battterij of hogere versie alleen opties...voor mij was dat in deze wagen een trekhaak, ik wou adaptieve cruisecontrol en nog ergens een kleinigheid dus was 3000 euro kwijt die ik uiteraard nooit meer terug zie...de lease is daar wel blij mee

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 13 mei 2024, 19:52 Correctie: Een Tesla is nooit spartaans uitgerust maar rijkelijk ;) Standaard uitvoering is haast de full option van de meeste merken.
Tenzij je met Spartaans de sobere stijl bedoelt, dan heb je gelijk. Maar, aangezien het over budget en geld gaat denk ik dat je luxe bedoelt.
Ieder zijn ding en over smaken valt niet te twisten.
Maar een auto waar zelfs bespaard wordt op de hendels voor de richtingaanwijzers, waar er nog geen display vanaf kan in het gezichtsveld van de bestuurder en waar je voor een metallic kleur (hier in lease een verplichting, minstens 1300 € extra) gestroopt wordt en zelfs voor een zwart/wit interieur moet bijbetalen (1200 € bij Tesla, gratis optie bij de EV6), waar zelfs de eenvoudigste "Enchanced autopilot" bijbetalen is (allemaal standaard in de EV6) noem ik idd spartaans uitgerust. :-D
Het ging in se ook over de vergelijking in catalogusprijs. 20K verschil voor een auto waar de Tesla dan nog niet eens een trekhaak binnen budget heeft vind ik er persoonlijk ver over.
On topic: ik denk dat een beetje bedrijfswagen toch wel 600€-1400€ bruto aan loon ‘kost’ afhankelijk van het type,
Het zal bij de meeste bedrijven wel een verschil maken maar tussen 600€ en 2500 € bruto ligt een wereld van verschil.
Voor 2500 € bruto loonsverlies zou ik geen salarisauto nemen en voor 600 € bruto kan ik zelf geen auto kopen en onderhouden van die prijsklasse.
ik zou de calculator van ons bedrijf eens moeten raadplegen, daar wordt dat allemaal in uitgerekend
Zoals gezegd, de carpolicy van ieder bedrijf is totaal verschillend.
Je kan de uitkomst van bedrijf x dus niet zomaar extrapoleren naar bedrijf y en z.

Toegevoegd na 12 minuten 37 seconden:
tom35 schreef: 13 mei 2024, 20:04 Er wordt niet gewerkt met een budget, wel een limiet tov je loon in % , maar de modellen en opties en versies incl grootte vd batterij liggen vast..als de lease duurder wordt lever je gewoon meer brutto loon in zo simpel is dat... we hebben een loon en dan een cafetariaplan dus geen loon inclusief een salariswagen.. Alles extra opties is cash betalen maar je mag niets aan de basis veranderen, dus geen grotere battterij of hogere versie alleen opties...voor mij was dat in deze wagen een trekhaak, ik wou adaptieve cruisecontrol en nog ergens een kleinigheid dus was 3000 euro kwijt die ik uiteraard nooit meer terug zie...de lease is daar wel blij mee
Zoals ik dus al schreef, n = 1.
Is de carpolicy van jouw bedrijf en daarom niet te extrapoleren naar een ander bedrijf.
Hier werkt het voor 10.000 werknemers al bijna omgekeerd: wel een budget en wanneer je onder budget blijft dan stijgt het loon er geen euro door. Welke voertuigen je kan kiezen hangt gewoon van het budget af. Je ziet in de configurator alle modellen tot iets boven budget (indien je boven eigen budget gaat is het eenmalig of maandelijks bijbetalen).
Voor ons is het dus een metallic blauwe EV6 GTline met ACC/HDA2, V2L, trekhaak, 19" velgen* en RWD* geworden (zat een halve euro onder het maandbudget :angel: ).
Bijbetalen voor een grotere auto/extra opties doen we nooit want dat is duur betaald voor vier jaar gebruik en dat je daarna gratis mag teruggeven.
En zoals eerder aangegeven heeft een leasebudget geen rechtstreeks verband met de catalogusprijs van de auto (alleen weerslag op de VAA). En dat zal bij meer bedrijven wel zo zijn. Daarom dat je (in het ice tijdperk) ook zoveel BMW's en Audi's zag rondrijden. Hun restwaarde is veel hoger dan bv. een Toyota. In de tijd van ice kon je met eenzelfde budget goedkoper een BMW 3 rijden dan bv. een Toyota RAV4. En opties bij BMW en Audi deden het carbudget nauwelijks dalen.

Winterbanden/Zomerbanden en laadkaart heeft hier ook geen weerslag op het carbudget want worden in de configurator meegerekend aan "nul-waarde".

*Als het even kan kiezen we altijd RWD (of FWD) ipv AWD en zo klein mogelijke velgen (geeft meer range met dezelfde accu).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

NuKeM schreef: 13 mei 2024, 19:52 Correctie: Een Tesla is nooit spartaans uitgerust maar rijkelijk ;) Standaard uitvoering is haast de full option van de meeste merken.

On topic: ik denk dat een beetje bedrijfswagen toch wel 600€-1400€ bruto aan loon ‘kost’ afhankelijk van het type, tankkaart en de afspraken (km/jaar, jaar, winterbanden,verzekering,…). Maar zeker geen 2000-2500€ tenzij je met een limousine ofzo rijdt. Het effect op de 13de maand, vakantiegeld en mogelijk andere zaken is ook niet zo heel groot (ik zou de calculator van ons bedrijf eens moeten raadplegen, daar wordt dat allemaal in uitgerekend).
1400€ bruto aan 50% belasting is 700€ netto: sommige maanden heb ik al 400-500€ aan brandstof alleen al... Ik reken ruim en wil er zeker geen verlies op maken.
Aankoop 2dehands in mn geval 23.000€/36maand(+640€/maand) (uitgaande van 50.000km's/jaar) - restwaarde (6000€?/200€/maand). En dan heb je nog geen onderhoud, banden vervangen,... met 1400€ bruto zou ik er helemaal niet aan geraken.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Denk dat de meeste die nu een elektrische bedrijfswagen hebben en waar van de baas de laadkosten voor thuis te laden terug betaald binnenkort eens goed gaan verschieten.

Nu dat beslist is dat deze kosten mee of de fiche 281.10 voor de belastingen moet staan en dat dit niet meer gezien word als VVA.

https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... rugbetaalt
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daar staat juist dat de electriciteitskost geen extra vaa oplevert en niet hoeft te worden vermeld. Er staan voorwaarden bij, zoals vermelding in de carpolicy.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 8 keer

Data technicus schreef: 14 mei 2024, 04:31 Denk dat de meeste die nu een elektrische bedrijfswagen hebben en waar van de baas de laadkosten voor thuis te laden terug betaald binnenkort eens goed gaan verschieten.

Nu dat beslist is dat deze kosten mee of de fiche 281.10 voor de belastingen moet staan en dat dit niet meer gezien word als VVA.

Heb je het artikel gelezen?
Het komt - net als vandaag - niet op uw loonfiche en wordt niet gezien als bijkomende VAA, tenzij je niet aan de voorwaarden voldoet.
Heel gelijkaardig aan een tankkaart dus.
Om de vergroening van bedrijfswagens aan te moedigen, werd echter beslist om van dit principe af te wijken. Daarom wordt onder bepaalde voorwaarden aanvaard dat de terugbetaling door de werkgever van de elektriciteit voor de ter beschikking gestelde elektrische bedrijfswagen geen bijkomend voordeel van alle aard oplevert.

Anders gezegd: slechts één voordeel van alle aard wordt belast, namelijk het voordeel dat forfaitair werd geraamd en dat voortvloeit uit de kosteloze terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen voor privégebruik. Er is in dat geval dan ook geen sprake van een eventuele terugbetaling van een eigen kost van de werkgever die moet worden vermeld op een inkomstenfiche 281.10 of 20.
Zowel de installatie van het laadpunt als de terugbetaling van het elektriciteitsverbruik zijn inbegrepen in het belastbaar voordeel alle aard, dat forfaitair is geraamd en voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van de elektrische bedrijfswagen (zie hierboven). Deze voordelen leveren dus geen bijkomend VAA op bij de werknemer of bedrijfsleider.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Data technicus schreef: 14 mei 2024, 04:31 Denk dat de meeste die nu een elektrische bedrijfswagen hebben en waar van de baas de laadkosten voor thuis te laden terug betaald binnenkort eens goed gaan verschieten.

Om te beginnen is het VAA en niet VVA (of je moest iets anders bedoelen?).
En het belangrijkste is dat iedereen die begrijpend kan lezen zeker niet gaat verschieten want daar is geen reden toe.
Het Voordeel Alle Aard is juist een forfaitaire bedrag dat bevrijdend werkt voor andere belastingen. Het is meestal dus net voordeliger dan een belasting op effectief gebruik/verbruik.

Er is dus geen enkele reden om proberen paniek te zaaien. :roll:
Sol Invictus!
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

DarkV schreef: 13 mei 2024, 15:41
Voor de rest dezelfde nonsens zoals gewoonlijk... stop met klagen en zoek je een job waar je ook een salariswagen krijgt als je er een probleem mee hebt.
Kan ik weinig mee doen :angel: maar redt me wel met mobiliteitsbudget (en overschot belast maar nog altijd meer dan het gewoon niet krijgen of opdoen aan iets dat ik niet kan gebruiken)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 13 mei 2024, 15:41 Voor de rest dezelfde nonsens zoals gewoonlijk... stop met klagen en zoek je een job waar je ook een salariswagen krijgt als je er een probleem mee hebt.
Dit is uiteraard een dooddoener. 75% van de bedienden zouden "gewoon" van werk moeten veranderen, en wat met de bedrijven die geen salariswagen aanbieden, opdoeken?

Dit is eerder een uitspraak in de zin van "qu'ils mangent de la brioche!"
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 14 mei 2024, 11:23 Dit is uiteraard een dooddoener. 75% van de bedienden zouden "gewoon" van werk moeten veranderen, en wat met de bedrijven die geen salariswagen aanbieden, opdoeken?
Je maakt een denkfout door ervan uit te gaan dat iedereen een salarisauto wil. :-D
Zelfs op dit forum vind je commentaren die vinden dat een salarisauto ook een nadeel in de verloning kan zijn.
En laat nu net dit het onderwerp van dit topic zijn.

Niet 75% maar alleen diegenen die vinden dat een salarisauto hun economisch meer voordeel oplevert dan geen salarisauto en daar bovendien hun beklag over doen zouden dan beter naar een job op zoek gaan waar ze geen netto loonverlies leiden en een salarisauto krijgen.
In het bedrijf van mijn huidige partner zijn ze bv. voortduren op zoek naar nieuwe werknemers. Een salarisauto als extra is er standaard van laag tot hoog en dan geraken de vacatures nog niet ingevuld.

Maar wie de overstap wil wagen zal toch eerst voor zichzelf zekerheid willen hebben hoeveel die bedrijfswagen dan waard is tov geen bedrijfswagen. Kwestie van met kennis van zaken te kunnen onderhandelen bij de overstap naar een nieuwe werkgever.

Inmiddels tikt de euroteller hier, dankzij de elektrische salarisauto, netto weer met 25,3 cent per kWh aan zonder daar zelf iets voor te moeten doen en zonder te verschieten op basis van niet gefundeerde bangmakerij. :banana:
Laatst gewijzigd door ivob 14 mei 2024, 12:04, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 14 mei 2024, 11:23
Dit is uiteraard een dooddoener. 75% van de bedienden zouden "gewoon" van werk moeten veranderen, en wat met de bedrijven die geen salariswagen aanbieden, opdoeken?

Dit is eerder een uitspraak in de zin van "qu'ils mangent de la brioche!"
Natuurlijk is dat geen dooddoener. In de IT is het zo toch al. Ze bieden allemaal een salariswagen aan omdat ze anders helemaal geen volk vinden als ze dat niet doen.

Als ik zie naar de salariswagens bij ons in het bedrijf: een deel zijn echte bedrijfswagens (mensen die op locatie bij klanten moeten gaan) en de rest salariswagens: echt gelinkt aan de functie (waarbij men niet persé rekening houdt met de verloning, maar eerder met het feit dat die mensen gemakkelijker aangetrokken worden met een salariswagen ...)

Maar voor een secretaresse of een technische assistent is er geen salariswagen. Zijn niet de moeilijkere profielen en worden betrekkelijk gemakkelijk gevonden (+ ze krijgen op een ander ook geen salariswagen ...)

En de eventueel moeilijkere profielen die geen salariswagen wensen, kunnen het omzetten naar cafetariaplan
tom35
Elite Poster
Elite Poster

Hey Ivob,

Terechte opmerking dat leasekost niet altijd evenredig is met de aankoopprijs van de wagen en weet ik ook...Helemaal in het begin een 16j geleden kon je al de opties id lease steken, die werd amper hoger integendeel maw er waren veel full option wagens zoals vw passat (bmw stond er niet op) . Het management vond het niet ok dat er zo veel dergelijke dure wagens op de parking stonden en heeft men er dus paal en perk aan gesteld..Met duur bedoel ik dus bv een vw passat die toen full option 35k was. Men spreekt bij ons er ook al jaren over om om te schakelen naar een andere lease en met budget gaan werken maar diegene die die kontrakten beheert haalt er geen eer mee en moet dit er maar bij nemen..Voor het bedrijf maakt het niet uit aangezien gewoon het restloon van de werknemer daalt als de lease stijgt..dat zal bij jullie anders zijn aangezien de wagen in jullie loonpakket zit.. Ook hier zijn er bijna 3500 medewerkers dus zeker geen kleine firma ....denk zelfs dat we de grootste in de sector zijn in België..

En het is inderdaad ieder voor zich die de keuze moet maken maar jammeren dat diegene die het krijgt gesubsidieerd wordt is triestig op zijn minst gezegd..Resultaat is altijd dat dingen afgeschaft worden ipv dat jij het ook krijgt...maar goed...dat is wss wat die willen, gewoon de belasting nog wat meer verhogen. Dit ga je nooit of te nimmer netto kunnen krijgen met al de belastingen die wij betalen..de werkgever gaat dat ook nooit doen (en terecht vind ik)...

@pfuhu Ik ben het niet eens met wat je zegt over technische profielen, die zijn zo goed als onvindbaar voor ons ondanks dat we geen slechte verloning en een goed cafetariaplan hebben met heel wat andere voordelen en bonussen... Ik was mee bij de eersten die een salariswagen heeft gekregen op het bedrijf maar heb direct stelling in genomen dat ik vond dat iedereen dit moest kunnen doen, van management assistent tot arbeider en technisch ondersteunend personeel..Elke schakel is nodig in het bedrijf dus waarom niet...we betalen er allemaal hetzelfde voor alleen de technisch zware profielen en teamleiders die ofwel een technisch zwaar team van bv 15 ingenieurs runt of iemand die een team van bv 100 arbeiders runt kan een tankkaart in zijn lease steken waarvoor hij dan ook betaald uiteraard..

Tom
Laatst gewijzigd door tom35 14 mei 2024, 12:18, in totaal 2 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

pfuhu schreef: 14 mei 2024, 12:01 Maar voor een secretaresse of een technische assistent is er geen salariswagen. Zijn niet de moeilijkere profielen en worden betrekkelijk gemakkelijk gevonden (+ ze krijgen op een ander ook geen salariswagen ...)
Niet correct.
In het bedrijf van mijn huidige partner (vanuit jouw standpunt dus wel degelijk "op een ander" :P ) krijgt iedereen een salarisauto aangeboden. Tot het technisch onderhoudspersoneel (vloer, keuken,tuin,.....) toe.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 14 mei 2024, 11:59
Dizzy schreef: 14 mei 2024, 11:23 Dit is uiteraard een dooddoener. 75% van de bedienden zouden "gewoon" van werk moeten veranderen, en wat met de bedrijven die geen salariswagen aanbieden, opdoeken?
Je maakt een denkfout door ervan uit te gaan dat iedereen een salarisauto wil. :-D
Zelfs op dit forum vind je commentaren die vinden dat een salarisauto ook een nadeel in de verloning kan zijn.
Je maakt de denkfout om mijn vermelding van een ander zijn mening als de mijne te beschouwen.

Niet iedereen wil inderdaad een salariswagen wat de uitspraak dus nog meer onrealistisch maakt. Maar ook indien iedereen een salariswagen zou willen, zou dit onmogelijk zijn. Kortom een dooddoener dus.

Het is bovendien iets makkelijker om een salariswagen te weigeren dan er eentje te bekomen als je niet tot de sector/bedrijven behoort die er aanbieden. Hierboven is al iemand zo eerlijk om aan te geven dat ook in bedrijven waar de wagens aangeboden worden het niet voor iedereen is. Uiteraard is uw persoonlijke situatie ook maar statistisch dat.

Mocht een salariswagen voor veel mensen zo nadelig zijn dan hadden we geen aandeel dat mondiaal ongezien is. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen rekening maken en zijn situatie bekijken. Velen doen dat en houden hun salariswagen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 14 mei 2024, 12:05 Het management vond het niet ok dat er zo veel dergelijke dure wagens op de parking stonden en heeft men er dus paal en perk aan gesteld..
Eu ja, n is dus 1.
Dat is dus louter een beslissing gerelateerd aan jouw bedrijf. :-D
Mijn mening is dat "het management" geen uitstaans heeft met welke auto's de werknemers rijden.
Verbieden ze bij jouw bedrijf dan ook "dure" auto"s die privé zijn aangekocht?
En hoe weet je wat duur is? Is bv. een derdehands Porche 911 ook "te duur" om op de parking van jouw bedrijf te staan?
Met duur bedoel ik dus bv een vw passat die toen full option 35k was. Men spreekt bij ons er ook al jaren over om om te schakelen naar een andere lease en met budget gaan werken maar diegene die die kontrakten beheert haalt er geen eer mee en moet dit er maar bij
Zo werkt het in het bedrijf van mijn huidige partner bv. ook al niet.
Als werknemer niets met een leasefirma te maken.
Als werknemer krijg je zes maanden voor verval huidige lease toegang tot de carfigurator van de firma en stel je afhankelijk van het individuele budget een auto naar keuze samen.
Die eindkeuze geef je dan online door aan de beheerder van het wagenpark.
Deze gaat dan op zoek naar een leasefirma die de goedkoopste offerte opmaakt voor de keuze van de werknemer.
Is dat goedkoper dan de configurator voor de werknemer aangaf is dat extra winst voor de werkgever. En omgekeerd.
En het is inderdaad ieder voor zich die de keuze moet maken maar jammeren dat diegene die het krijgt gesubsidieerd wordt is triestig op zijn minst gezegd..Resultaat is altijd dat dingen afgeschaft worden ipv dat jij het ook krijgt...maar goed...dat is wss wat die willen, gewoon de belasting nog wat meer verhogen. Dit ga je nooit of te nimmer netto kunnen krijgen met al de belastingen die wij betalen..de werkgever gaat dat ook nooit doen (en terecht vind ik)...
Nou, als nettobetaler heb ik nooit recht gehad op een salarisauto. Had welandere voordelen (zoals bv. recht op een meer dan gemiddeld netto pensioen). Mij hoor je daar dan ook niet over klagen noch jammeren want het voordeel van een ander maakt mijn rekening niet. :lol:

Toegevoegd na 8 minuten 5 seconden:
Dizzy schreef: 14 mei 2024, 12:14 Velen doen dat en houden hun salariswagen.
Mee eens.
Wat on topic al aangeeft dat een bedrijfsauto doorgaans netto meer waard is dan alleen een bruto loonsverhoging die je zou krijgen door af te zien van een salarisauto.
Laatst gewijzigd door ivob 14 mei 2024, 18:22, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

tom35 schreef: 14 mei 2024, 12:05 Het management vond het niet ok dat er zo veel dergelijke dure wagens op de parking stonden en heeft men er dus paal en perk aan gesteld..Met duur bedoel ik dus bv een vw passat die toen full option 35k was.
Hoe duur een wagen is is niet relevant... wel wat de maandelijkse leaseprijs is voor het bedrijf.

Als het management een probleem heeft met "dure" wagens (aankoopprijs) dan is dat vaak eerder het imago van het bedrijf dat hiermee niet conform is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 14 mei 2024, 17:02 Als het management een probleem heeft met "dure" wagens (aankoopprijs) dan is dat vaak eerder het imago van het bedrijf dat hiermee niet conform is.
Wanneer een bedrijf al een imagoprobleem heeft met een VW Passat (van 35K) dan gaan ze nog verschieten wanneer ze vanaf 26 geen fiscale voordelen meer vangen voor non-elektrische salarisauto's. :-D
Eveneens benieuwd wat de core business van dat bedrijf dan is.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”