DarkV schreef: 12 mei 2024, 00:10
selder schreef: 07 mei 2024, 11:30
Met een 125cc mag je gewoon met je rijbewijs B
Echter op de pagina staat dat indien je B van voor 31/12/88 is dat je dan met "Categorie A1, A2 en A, zonder beperking van vermogen of cilinderinhoud" mag rijden... maar dit zou dan toch ook beperkt zijn tot enkel Belgie.
Nu is het zo dat mijn B van voor die periode is, echter op mijn rijbewijs staan effectief ook alle A-categorieen permanent aangegeven (en zijn deze dus ook geldig in het buitenland).
Wat mis ik hier ?
Er worden hier een paar dingen door mekaar gehaald:
1) Een rijbewijs B behaald voor 31-12-1988, is ook geldig voor de volledige categorie A (dus A1, A2, en A).
Aangezien die categorieen geactiveerd zijn, zijn die dus overal geldig.
De site is een beetje onduidelijk, maar ze hebben het over het rijbewijs B, terwijl jij ook een rijbewijs A hebt (want de categorie is geactiveerd).
2) Een rijbewijs B behaald voor 01-05-2011, mag met een categorie A1 moto rijden op Belgisch grondgebied (van zodra het rijbewijs B 2 jaar oud is, maar dat is nu per definitie zo); dat is een gunst, en categorie A1 staat dus ook niet geactiveerd op het rijbewijs.
Verder nog een paar puntjes van verduidelijking:
3) Heb je een rijbewijs B behaald na 01-05-2011, dan kan je mits 4u cursus een code 372 halen, die je datzelfde recht geeft om met een A1 te rijden op BE grondgebied van zodra je rijbewijs B 2 jaar oud is.
4) Er bestaat ook een gunst om met trikes te rijden; alle rijbewijzen B behaald voor 1 mei 2013 mogen met alle categorieen trikes rijden in Belgie (A1 en A, er is geen trike in de A2 categorie). Is je rijbewijs jonger, dan kan je een code 373 halen om dat recht te verkrijgen (ook weer na 2 jaar).