belastingaangifte: tax-on-web 2024 = open

Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Je hebt gelijk Philippe, ware het niet dat ze al verzonden is ondertussen!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik hoorde van een familielid dat ik best als ik met openbaar vervoer ga naar het werk en dat volledig door mijn werk betaalt wordt dat ik dan niet de code voor verre verplaatsingen moet invullen.

Want het risico bestaat dat ze dan die vrijstelling ook evenredig gaan belasten waardoor je netto duurder uitkomt.

Klopt dit?
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

(Verwijderd: ik moet leren lezen wat er staat, en niet wat ik denk dat er staat. Mea culpa.)
Laatst gewijzigd door johann 11 mei 2024, 08:46, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

johann schreef: 10 mei 2024, 18:56 Je mag de aftrek 'verre verplaatsingen' alleen toepassen als je jouw feitelijke beroepskosten bewijst en geen gebruik maakt van het forfait.
Oei, begrijpend lezen ? :oops:

Je mag de aftrek 'verre verplaatsingen' alleen toepassen als je jouw feitelijke beroepskosten NIET bewijst en WEL gebruik maakt van het forfait.
Het is gewoon een bijkomend forfait (€ 75,00/€ 125,00/€ 175,00).

Maar dat was de vraag niet, maar of je deze extra forfait ook kan vragen als de werkgever de kosten voor openbaar vervoer integraal terugbetaalt ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Ik lees in mijn belastinggids (Pelckmans) dat : een eventuele tussenkomst van de werkgever in de reiskosten geen afbreuk doet aan het recht op dit bijkomend forfait"
= best in tax on web simuleren wat de eventuele mogelijke impact is (ik vermoed dat het gebruik ervan niet in uw nadeel zal uitvallen)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@M_016

Ik gebruik het forfait en ik zie ook met mijn afstand dat ik nog een voordeel van een 60 euro zou halen.

Dus ik mag dit eigenlijk zo laten staan zelfs al werk ik niet voltijds, betaalt mijn werkgever het aan 100% NMBS tarief terug?

Moet dit rechtstreekse afstand zijn in vogelvlucht?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Dus ik mag dit eigenlijk zo laten staan zelfs al werk ik niet voltijds, betaalt mijn werkgever het aan 100% NMBS tarief terug?
Mijns inziens ja (het recht is van toepassing ook indien u slechts éénmaal per week de verplaatsing maakt)

Moet dit rechtstreekse afstand zijn in vogelvlucht?
Dit wordt niet expliciet vermeld maar logischerwijze betreft het de werkelijke afstand tussen uw woonplaats en uw plaats van tewerkstelling (dus zeker niet de afstand in vogelvlucht)
Er wordt echter vermeld dat u de afstand tussen uw woonplaats en plaats van tewerkstelling desgevallend best zou moeten kunnen staven aan de hand van een attest van uw werkgever of op basis van uw abonnement openbaar vervoer
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

M_016 schreef: 10 mei 2024, 20:19
Er wordt echter vermeld dat u de afstand tussen uw woonplaats en plaats van tewerkstelling desgevallend best zou moeten kunnen staven aan de hand van een attest van uw werkgever of op basis van uw abonnement openbaar vervoer
Bedankt, dan moet ik me geen zorgen maken dat ik dat ingevuld heb.

Ik heb nu enkel de afstand van maps genomen van mijn woonplaats tot werk. Als het toch niet in orde is zal ik wel een attest laten opmaken door mijn werkgever. Vermoed niet dat ik plots in een ander forfait zal vallen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”