Ambtshalve schrapping & internationaal reispas

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

bollegijs schreef: 24 apr 2024, 14:33 gezonden naar je oud adres.
Wanneer je zelf nalaat de diensten die bezig zijn met het dossier in kennis te stellen van een nieuw adres/verblijfplaats of bij ontstentenis van een adres van verblijf lijkt me dat dan ook de voor de hand liggende handelswijze, mogelijk zelfs de enige optie.
Niets weerhoud je ervan tijdig zelf die diensten in kennis te stellen van de gewijzigde situatiejh

Inmiddels zie ik dat je ook je belastingsaangifte al hebt ingediend.
Dus dat probleem is ook al van de baan. :wink:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

ivob schreef: 24 apr 2024, 16:02 Dus dat probleem is ook al van de baan. :wink:
Toch nog een zekerheid in het leven, zeker als je moet betalen :wink:

Detail: bij adres stond er "niet gekend", maar dat weerhield het programma niet om de zekerheid des levens in te dienen :-D
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Dizzy schreef: 24 apr 2024, 14:21
Matt555 schreef: 24 apr 2024, 12:51 Voor medische tussenkomst ben je altijd basis verzekerd op basis van de Belgische nationaliteit bij terugkomst op Belgische bodem , zelfs als tijdelijke terug aanwezig in Belgie , wel mutualiteit inlichten die je tijdelijk invoerd in hun systeem zonder betaling bijdrage eventueel , en dus lagere terugbetaling dan.
Deze info klopt niet. Nationaliteit speelt zelfs geen rol.

Je draagt bij tot de sociale zekerheid en krijgt daardoor rechten op oa de ziekteverzekering. Als je niet bijdraagt heb je dus ook geen rechten na verloop van tijd.

Wat jij zegt, geldt enkel voor Belgisch gepensioneerden, die hebben inderdaad een terugkeerrecht.
Heb toch gezegd dat ik als gepensioneerde dit heb ervaren , MAAR dat heb je niet in mijn gequote txt weggelaten :wink: , en op basis van Belgische Nationaliteit op overheids site gevonden toen ik me jaren geleden daarover informeerde .

Toegevoegd na 30 minuten 31 seconden:
Dizzy schreef: 24 apr 2024, 14:21
Deze info klopt niet. Nationaliteit speelt zelfs geen rol.

Wat jij zegt, geldt enkel voor Belgisch gepensioneerden, die hebben inderdaad een terugkeerrecht.
[/quote]
heb toch duidelijk vermeld dat ik dit alles benader uit mijn situatie als gepensioneerde , MAAR dat heb je niet in de txt van de qoute behouden :wink:

dus verschillende rechten op verschillende levens situaties :roll: ..... maar wees gerust ooit kom je ook wel in die voordelige categorie , alhoewel er velen sneuvelen (spijtig genoeg voor hen :-( ) vooraleer in "GOD's waiting room " te belanden :angel:

PS : op voorwaarde dat dat dat systeem dan nog bestaat / betaalbaar is door ons Fgov. systeem :mrgreen:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Die info heb je nadien toegevoegd. De quote die ik gaf was wel degelijk zonder weglating. Ik wou je niet terechtwijzen maar eerder mensen behoeden om de verkeerde conclusies te trekken uit wat beweerd werd. Terugkeerrecht is dus enkel voor gepensioneerden van toepassing. Op pensioenen gebeuren ook nog afhoudingen dus zo onlogisch is dat niet. Als de overheid een voordeel geeft is het weer niet goed, tja.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Lukt er bij iemand zijn gegevens raad te plegen bij deze overheidswebsite?

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksreg ... n-dossier/

Ik krijg volgende foutmelding: ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Pagina laadt gewoon in.
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

bollegijs schreef: 02 mei 2024, 18:35 Ik krijg volgende foutmelding: ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT
Is, zoals de foutmelding ook aangeeft, omdat je een ongeldig IDK certificaat gebruikt. IDK is vervallen, ingetrokken, pincode verkeerd etc.
Sinna schreef: 02 mei 2024, 18:43 Pagina laadt gewoon in.
De pagina die hij linkt sowieso. Vraag gaat m.i. over de mijndossier applicatie (die daar gelinkt staat).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

bollegijs schreef: 02 mei 2024, 18:35 Lukt er bij iemand zijn gegevens raad te plegen bij deze overheidswebsite?
Ja.

Vraag me wel af hoe jij, zonder IK, dit dan voor elkaar zou willen krijgen?
"Als uw kaartlezer geïnstalleerd en aangekoppeld is, moet u uw elektronische identiteitskaart hierin steken. Ga dan naar de website van Mijn DOSSIER op deze pagina : https://mijndossier.rrn.fgov.be/."
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Sinna schreef: 02 mei 2024, 18:43 Pagina laadt gewoon in.
https://mijndossier.rrn.fgov.be/ laadt in maar vraagt inderdaad om te identificeren met een certificaat via eID. Eens geïdentificeerd dan heb ik toegang tot documenten waarvan ik zelfs het bestaan niet afwist.
Er leek geen mogelijkheid tot itsme oid.
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: 02 mei 2024, 20:18 Er leek geen mogelijkheid tot itsme oid.
Deze toepassing wordt geregeld dmv een wet/KB en enkel identificatie met IDK is toegestaan volgens de tekst.

Ook fed token of andere CSAM* methodes als identificatiecodes mogen niet.

Ik denk zelfs dat CSAM helemaal niet gebruikt wordt in die toepassing en het dus een zelfstandige IDK-only authenticatie doet.

*erg ongelukkig gekozen afkorting btw
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Vreemd, ik krijg zelfde foutmelding met zowel laptop als gsm (chrome/safari). Dus ook geen optie op met identiteitskaart in te loggen logischerwijs.

Nuja, aangezien de optie met itsme niet beschikbaar is heeft het ook weinig nut :D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 02 mei 2024, 21:11 Vreemd, ik krijg zelfde foutmelding met zowel laptop als gsm (chrome/safari). Dus ook geen optie op met identiteitskaart in te loggen logischerwijs.
Dan ondersteunt uw browser het niet, of is IDK-lezer niet verbonden, of zit IDK niet in lezer, of herkent browser de IDK-lezer niet, etc.

Er is geen "optie" om met IDK in te loggen. Het is de enige mogelijkheid, en het is dat of je krijgt een foutmelding. Die site doet een rechtstreekse authenticatie met het cert op uw IDK, en dat probeert ie vanaf je de URL opent. Dus geen pagina met keuzeopties inzake authenticatie, geen pagina met de tekst "gelieve uw kaartlezer te verbinden". Vanaf je de URL opent gebeurt de poging tot authenticatie met IDK. De foutmelding die je krijgt is dan ook de raw foutmelding van uw browser, niet een gelikte foutmelding zoals bij CSAM.

In principe, als je eerst met CSAM ergens kan inloggen met uw IDK (niet met codes oid), dan zou je vervolgens ook op deze site moeten kunnen inloggen mits je de kaartlezer verbonden laat en de IDK laat zitten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Late to the party, maar:
De persoon is (afgeleid uit zijn uitleg) ambtshalve geschrapt omdat hij geen domicilie adres meer heeft, hij blijft echter wel Belg.
Waarom men zijn eID heeft afgenomen is mij niet echt duidelijk, want dat zou moeten geldig blijven (tenzij het vervallen was en hij een nieuw moest aanvragen, dan gebeurt het dat ze het oude afnemen en een papiertje in de plaats geven).
Zijn paspoort zouden ze normaal niet mogen afnemen, want hij blijft dus wel Belg (waarom die persoon dat wel wou doen hebben we het raden naar).
Wel goed oppassen, want met een paspoort reizen dat in zijn laatste jaar geldigheid is, kan moeilijk zijn vanwege bepaalde eisen die sommige landen stellen, en elk land heeft zo zijn eigen vereisten.

Met een vervallen eID inloggen kan niet, want de certs "aan boord" hebben een vervaldatum, en eenmaal die verstreken is gaat dat systeem die keys niet meer erkennen als zijnde geldige tokens.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

De theorie is wel degelijk dat de eID ook wordt geschrapt/ongeldig gemaakt bij ambtshalve schrapping van bevolkingsregisters. Mijn eID was normaal nog geldig tot 2026.

Het klopt dat er veel landen een minimum van 6 maand hanteren inzake geldigheid paspoort, Zuid-Korea hanteert 3 maand. Mijn paspoort is geledig tot dec 2024.

2 weken geleden heeft OCMW bericht dat er attest is opgemaakt en gezonden naar de stadsdiensten om mij terug in te schrijven in bevolkingsregister adhv referentieadres. Tot op heden ben ik nog niet terug ingeschreven. Geduld is een mooie deugd!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ook hanteren sommige landen een minimumtermijn bij aankomst, terwijl in andere landen er een minimumtermijn moet zijn na gepland vertrek.
Het is een soepje, en ik raad mensen in normale omstandigheden meestal aan om hun paspoort in het laatste jaar niet meer te gebruiken.

Zelf meegemaakt: had nog 6 maand geldigheid nodig en het paspoort was nog 7 maand geldig, reis met 2 hops; toch bij check-in elke keer in eerste instantie geweigerd geweest wegens "niet lang genoeg geldig nog" (uiteraard omdat ze gewoon snel telden); an sich niet erg want bij een recheck realiseerden ze zich hun fout, maar je krijgt er wel een hartaanval van :-)
En je moest maar eens eentje hebben die echt niet kan tellen en gewoonweg moeilijk doet.
Of erger, je moest de voorwaarden maar ns mislezen hebben of ze moesten recent veranderd zijn.
Dus, standaardadvies: don't. Haal gewoon een nieuwe.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Check dees dan:

Mijn paspoort is geldig tem 7 december 2024, op 10 juni 2024 reis ik af naar Nairobi vanuit Boedapest (via Brussel). Kenia hanteert 6 maand geldigheid bij aankomst. Als 6 maanden 180 dagen is zal het juist lukken, als 6 maand 182 dagen is zal het niet lukken.

Natuurlijk wil ik dit risico niet lopen en een nieuw paspoort halen, maar dat zal niet op tijd lukken want ik zit er vlak voor in Zuid-Korea. Ik kan moeilijk een nieuw Belgisch paspoort gaan halen in Zuid-Korea (want dat is alleen voor Belgen die in Zuid-Korea wonen). En ruim voor Zuid-Korea wou ik een nieuw paspoort gaan halen maar dat ging niet want ik ben ambtshalve geschrapt. De ambtshalve schrapping is zo zelf uitgekomen toen ik een nieuw paspoort wou aanvragen.

Tickets zijn non-refundable, ik besef dat de kans dat ik me geld kwijt ben en Kenia niet zal bereiken zo goed als een zekerheid is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 05 mei 2024, 22:21 Zuid-Korea hanteert 3 maand. Mijn paspoort is geledig tot dec 2024.
Ik vraag me af waar je dit van haalt, want het klopt toch niet?

Korea (Rep.) (de prenotatie "Zuid-" vermijden we om diplomatieke redenen, beide Koreas claimen immers gans Korea) is enorm laks. Als je gaat voor een verblijf van minder dan 90 dagen (zonder visum) of straks met K-ETA moet je paspoort slechts geldig zijn bij aankomst in Korea (Rep.). Het mag de dag erna vervallen.

Natuurlijk, je moet wel je ID kunnen bewijzen als je ginder bent, de IDK wordt daar niet voor aanvaard. Dus als je geen ander ID document hebt dat ze ginder aanvaarden, dan moet je paspoort in de praktijk geldig zijn tot en met de dag dat je vertrekt uit Korea (Rep.). Maar dus geen 3 of 6 maanden daarna.

Als je reist met een visum zijn er uiteraard wel langere geldigheidsduren vereist.

Bron: TIMATIC. Maar als je geen toegang hebt daartoe, zegt Diplomatie hetzelfde.

Ook Korea (Volksrep.) hanteert trouwens diezelfde laksheid (al wordt de vervaldatum er geacht 1 dag voor de gepubliceerde vervaldatum te zijn), maar goed daar heb je wel een visum nodig om binnen te raken dus in de praktijk is er wel een verschil.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”