Ajax alarm of iets anders

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Kzou graag wat advies of ervaringen krijgen voor de aanschaf van een alarm systeem.
Deze topic viewtopic.php?t=65126 vond ik reeds en staan nuttige tips in.

Het is voor een openbebouwing en ik dacht de deuren en ramen (enkel de ramen die opengaan) te voorzien van magneetcontacten. Dus bijvoorbeeld geen glasbreuk, trilling, ... detectie. Ook geen bewegingssensoren.
Bijkomend ga ik binnenkort ook starten met renoveren. Bij het vernieuwen van de elektriciteit wil ik ook rekening houden met alarm via bekabeling i.p.v. draadloos.
Dan kan ik nog kiezen om het systeem te vervangen na renovatie. Op dit moment is draadloos de enigste optie.

Een systeem zonder abbonement heeft de voorkeur.
Melding via SMS of E-mail.
Zelf te installeren.

Bij Ajax kom ik uit op een systeem van 1055,99euro. Ik kan alleen niet inschatten of dit een correcte prijs is aangezien ik een leek hierin ben? Vooral de magneetcontacten tellen goed door.

Zijn er betere en voordeligere alternatieven?
2024-05-05 22_21_24-Winkelwagen - Secures® and 9 more pages - Personal - Microsoft​ Edge.png
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Ik kan alleen maar zeggen dat je voor Ajax componenten best bij een paar shops gaat. Er zitten hier en daar serieuze prijsverschillen op.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

je kan elk systeem zonder abbo nemen (we rekenen de rommel van verisure niet mee),
en je kan ook elk systeem zelf installeren (jablotron, ajax, en dsc kan je bv via credex bestellen - is voor ajax trouwens ook wat goedkoper dan wat jij hebt)

let wel dat je (in principe) géén (werkende) buitensirene mag hebben als de installatie zelf geplaatst,
en dus niet "gekeurd", is. - maar dit, en de rest van de info, heb je vermoedelijk dus al uit het andere draadje gehaald :)
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik zou perso wel de hub 2 nemen met 4g!
2g gaat eruit en puur vast internet is toch niet voldoende.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Rubinho schreef: 06 mei 2024, 12:41 2g gaat eruit en puur vast internet is toch niet voldoende.
2g is nog minimaal gegarandeerd tot 2027, het is 3g dat afgeschakeld zal worden (gefaseerd, vanaf dit jaar)
dat gezegd zijnde is het natuurlijk vermoedelijk iets meer future proof om 4g/5g versies te nemen waar mogelijk,
en is het altijd een goed idee om 2 verschillende communicatie opties te hebben voor je alarmsysteem (internet + pstn, internet + mobiele data, internet + sms, ....)
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Afhankelijk van het prijsverschil kan het de moeite zijn nu een 2g te kopen en in 3 jaar de boel te herbekijken. Maar dat moet de OP zelf weten.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ah super! Dacht sneller was. My fault!

Splitter schreef: 06 mei 2024, 13:22
Rubinho schreef: 06 mei 2024, 12:41 2g gaat eruit en puur vast internet is toch niet voldoende.
2g is nog minimaal gegarandeerd tot 2027, het is 3g dat afgeschakeld zal worden (gefaseerd, vanaf dit jaar)
dat gezegd zijnde is het natuurlijk vermoedelijk iets meer future proof om 4g/5g versies te nemen waar mogelijk,
en is het altijd een goed idee om 2 verschillende communicatie opties te hebben voor je alarmsysteem (internet + pstn, internet + mobiele data, internet + sms, ....)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ajax is een mooi systeem, makkelijk te plaatsen.
Ik heb alles los gekocht, i.p.v een setje.
Zo kan je zelf ’kiezen wat je wil plaatsen.
PIR met of zonder camera....

Ik zou ook meteen voor de versie met 4G gaan als je ook meldingen via SMS wil krijgen.
Het zal snel 2027 zijn.

Ajax is wel een draadloos systeem, al ,kan je wel droge contacten koppelen aan draadloze contacten

Mvg
joriz
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Splitter schreef: 06 mei 2024, 13:22
Ok ik dacht het gewoon via men internet verbinding te doen. Niet zo slim dan? Een 2de kanaal is opzich wel slim maar verleg je daarmee niet je single point of failure naar wat anders?

De gemiddelde inbraak zou 3 minuten duren. Op 3 minuten ben ik niet thuis na het ontvangen van een SMS bijvoorbeeld.
Ik zou denken als men probeert een deur of raam te openen > magneetschakelaar doet binnensirene afgaan > dat dit zou afschrikken :-) Of ben ik te naïef :-)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer
  • Citeer
  • Citeer

Meestal zal dit wel voldoende zijn.

Maar als je de installatie laat keuren en verbinding wil maken met een meldkamer heb je best een back-up achter de hand voor het geval ze (de inbrekers) ervoor zorgen dat de spanning uitvalt, waardoor er via het internet geen melding kan verstuurd worden.

Een melding op je smartphone kan ook handig zijn als je gebruik maakt van PIR's met een camera. Als die een beweging detecteren sturen ze drie foto's naar je smartphone.
Normaal reageren ze niet op huisdieren, maar één keer stond de huiskat er mooi op.

Op je smartphone zie je ook of die installatie aan, gedeeltelijk aan of uit staat.
Welke ramen of deuren niet dicht zijn, de toestand van de batterijen ...en je kan de installatie natuurlijk in en uitschakelen.

Mvg
joriz
Premium Member
Premium Member
  • Citeer
  • Citeer

Bedankt.

Begrijp ik het goed: vanzodra je met smartphone/app/fotos doorsturen begint je dus ook een abonnement moet hebben? Of kan zo'n hub foto's direct zenden?
Laatst gewijzigd door joriz 06 mei 2024, 22:14, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

De hub kan die foto's verzenden, weliswaar via de Ajax app.

Backup via mobiel internet is wel aan te raden - een Jim mobile kaartje van 5€ is meer dan voldoende voor een jaar.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

De backup is -voor meestal weinig meerkost- een zekerheid dat je op zijn minst geinformeerd kan worden.
of dat nu via een app is of een sms... de kans dat je "op tijd" thuis bent is nihil, maar het is fijn om te weten waar je aan toe bent als je thuiskomt.

afschrikken is ook al vaak niet meer waar, want niemand kijkt nog op van een alarm dat afgaat.

de hoofdreden om een alarm te zetten is om "het net 1 stapje meer moeite te maken dan de buren",
maar als je verder niet in orde bent (denk beglazing, deur, sloten, en "gemak"

ik zou dus aanraden om, als het echt is om "inbraken te voorkomen", te zorgen dat:

- je bij het weggaan geen raam open laat staan, en al helemaal niet met een ladder ernaast zodat ze gewoon binnen kunnen wandelen

- je geen 2 laptops en 3 gsm's voor het raam laat liggen

- géén gigantische spot-verlichting te zetten (dat helpt vaak eerder dan dat het afschrikt, afhankelijk van plaatsing natuurlijk)

- je minstens dubbel glas hebt, en dat het gelaagd is (liefst ook aan de buitenzijde maar soit, dat komt quasi niet voor)

- je deuren en ramen geen 30 jaar oude prul is die je kan openen met een scheet te laten

- je een slot/cilinder hebt dat:
A) skg3 is
B) veiligheidsslot is
C) goed geinstalleerd is (dat je het niet door een stamp uit de kader krijgt)
D) waarbij het slot niet uitsteekt
zodanig dat je sloten zoveel mogelijk breek, trek, boor en pick bestendig zijn

meestal kost de inbraak dan meer dan 3 minuten moeite en zullen ze eerder bij de buren gaan kijken,
dus dan maakt het al iets minder uit of je alarm op tijd kan verwittigen :)

bovenstaande is sowieso, indien nog niet in orde, een veel betere investering als een alarm,
gezien je op die manier de inbraak effectief kan vertragen ipv gewoon aan te geven dat ze binnen zijn.
is dat wel in orde, dan is een alarm een mooie plus.

en als je twijfelt hoe snel een slot open kan (zelfs een skg2 model)... dan is LPL op youtube een goede kijk:
een abus skg2 slot is open op 1 minuut: (time 00:55 tot 2:05 ongeveer)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Een alarm dient zo veilig mogelijk te zijn. Gebruik dus liefst een bedraad systeem met melding via GSM/simkaart. Dat is al veel moeilijker uit te schakelen of te omzeilen. Meldkamer is enkel goed voor de meldkamer nl een abo dat je kan betalen maar verder niets. Zoals al gezegd zijn inbrekers rap weg en veel rapper dan een meldkamer u een bericht kan sturen. De rekening zal wel jaarlijks tijdig binnen komen :)

Beveilig uw woning zoals Splitter aanhaalt en zorg dat er zo weinig mogelijk redenen zijn om bij u in te breken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”