Ik ben een hobby fotograaf en aankopen van 2de hands materiaal uit Japan is een waar feestje. Ik ben nu laat in MFT (micro four thirds) gestapt als aanvulling op full frame, en de Japanse 2dehands shops voor fotospullen zijn bijzonder rijk gevuld, super veel aanbod, en hun indicatie van kwaliteit (mint, excellent, grade B, ...) is ook op z'n Japans betrouwbaar en nagenoeg perfect, de spullen zijn ook nog 20%-30% goedkoper dan hier, ze verpakken het met zorg, en de verzending gaat snel. Allez bon, alles tikt af, het is een interessante bron van hardware. Maar... natuurlijk... dan is er de verzending, de douane, etc... die waren vaak een spelbreker, zowel in prijs als duurtijd.
Het was een tijdje geleden dat ik via Japan gekocht had, maar ik heb nu vorige en deze week 2 aankopen gedaan (grootte-orde 200 / 300 euro) bij een Japanse webshop, en ik ben supertevreden. Gratis verzendkosten, via Fedex in 3 (!) werkdagen bij mij thuis geleverd. Ik had dinsdagavond besteld en deze middag (vrijdag) al bij mij in de bus. Onwaarschijnlijk. Bijna zo snel als een Bpost pakje nationaal.
Nu die webshop heeft nog mooie een duurdere dingen staan die ik zou willen bestellen, maar ik ben een beetje achterdochtig aan het worden. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo.
Een vraag, zijn er mensen met ervaring? Denk je dat ik achteraf nog een rekening van de douane krijg? Of was het een toevaltreffer?
Aankoop Ebay uit Japan ... vraagje
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Fedex heeft alle kosten zelf afgehandeld zodat ge niet moet wachten op de levering. De factuur van Fedex gaat ge dan nog apart toegestuurd krijgen.
https://www.fedex.com/nl-be/billing/duty-tax.html#pay
Jaren geleden ook meegemaakt met een bestelling (psp voor mij en mijnen maat toen die hier nog niet verkrijgbaar was) uit Canada. Zeer snelle levering via DHL, een aangename verrassing.
3 weken later dan de factuur van DHL ontvangen met de invoerrechten, douanekosten en btw. Dat was een minder aangename verrassing.
Jaren geleden ook meegemaakt met een bestelling (psp voor mij en mijnen maat toen die hier nog niet verkrijgbaar was) uit Canada. Zeer snelle levering via DHL, een aangename verrassing.
3 weken later dan de factuur van DHL ontvangen met de invoerrechten, douanekosten en btw. Dat was een minder aangename verrassing.

- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Ok, dat verklaart alles. Het zal nog altijd een mooie aankoop geweest zijn. Maar tegen normale prijzen kopen in Japan moet je dus niet doen, want dan kom je bedrogen uit.Fallschirmjaeger schreef: 26 apr 2024, 20:03 Fedex heeft alle kosten zelf afgehandeld zodat ge niet moet wachten op de levering. De factuur van Fedex gaat ge dan nog apart toegestuurd krijgen.
Bedankt om te delen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Hmm, heb geruchten opgevangen dat FedEx ook gestopt was met nog af te leveren en dan daarna de factuur te sturen, toch als je geen firma bent of betrouwbare historiek hebt. Maar misschien ook niet. Ik laat zelf altijd DDP/IOSS komen dus geen recente ervaring meer met FedEx DDU import.
Vermoedelijk heb je het niet op firma laten komen, anders hadden ze uw EORI wel gevraagd.
Paar zaken:
Als de goederen minder dan 150 EUR zijn, heb je de BTW in principe via eBay al betaald en vervolgens IOSS procedure - geen kosten bij invoer.
Ze sturen een SMS (nog voor je het pakje krijgt) dat er kosten gaan zijn met ook een URL om te betalen. Dat vereist wel dat de verkoper je GSM-nummer ingevoerd heeft in de shipment record, anders kunnen ze geen sturen. Ik weet niet of ze ook een mail sturen als de verzender dat ingevoerd heeft.
Mogelijks heeft de verkoper DDP gestuurd als service, dat is immers de regel bij luxury goederen/winkels maar ook elders waar men op goede klantenservice staat (zoals Japan) kan dat het geval zijn. Uiteraard zit de kost dan in de verkoopprijs verwerkt. Check de eBay beschrijving.
Als je toch een factuur krijgt van FedEx - goed nieuws: de fee die ze rekenen is lager dan bij bpost.
Vermoedelijk heb je het niet op firma laten komen, anders hadden ze uw EORI wel gevraagd.
Paar zaken:
Als de goederen minder dan 150 EUR zijn, heb je de BTW in principe via eBay al betaald en vervolgens IOSS procedure - geen kosten bij invoer.
Ze sturen een SMS (nog voor je het pakje krijgt) dat er kosten gaan zijn met ook een URL om te betalen. Dat vereist wel dat de verkoper je GSM-nummer ingevoerd heeft in de shipment record, anders kunnen ze geen sturen. Ik weet niet of ze ook een mail sturen als de verzender dat ingevoerd heeft.
Mogelijks heeft de verkoper DDP gestuurd als service, dat is immers de regel bij luxury goederen/winkels maar ook elders waar men op goede klantenservice staat (zoals Japan) kan dat het geval zijn. Uiteraard zit de kost dan in de verkoopprijs verwerkt. Check de eBay beschrijving.
Als je toch een factuur krijgt van FedEx - goed nieuws: de fee die ze rekenen is lager dan bij bpost.