Ik heb binnenkort fiber, en wou daarvoor een cat6a kabel aanschaffen.
Dat blijkt niet zo eenvoudig, er zijn diverse soorten.
Er zijn de diverse afschermingen (U/UTP, U/FTP, F/UTP, S/FTP, SF/UTP).
Er zijn stugge en flexibele kabels.
Er zijn CCA en niet-CCA kabels.
Enz.
Wat kan ik best kiezen voor een fiber aansluiting bij Proximus?
Welke cat6a kabel
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Waar komt de kabel?
Tussen de ONT en de BBOX? Tussen de BBOX en je PC?
Hoeveel afstand moet je overbruggen? Moet je door een muur of kun je een kant en klare kabel gebruiken?
Enz.
Tussen de ONT en de BBOX? Tussen de BBOX en je PC?
Hoeveel afstand moet je overbruggen? Moet je door een muur of kun je een kant en klare kabel gebruiken?
Enz.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Waar komt de kabel en hoeveel zijn het er?
- In een muur in een buis naar een switch of patch panel?
- Gewoon losse kabels tussen de fiber modem en je B-Box, PC, ...?
- Binnen of buiten?
- In een muur in een buis naar een switch of patch panel?
- Gewoon losse kabels tussen de fiber modem en je B-Box, PC, ...?
- Binnen of buiten?
- silentkiller
- Premium Member
silentkiller schreef: 24 apr 2024, 11:30 Moet je door een muur of kun je een kant en klare kabel gebruiken?
Enz.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Proximus raadt minstens U/UTP CAT 6A aan (100% koper, geen CCA!) om betrouwbaar 10 Gbps te kunnen halen over je binnenbekabeling.
zie https://proximus.be/bouwen
zie https://proximus.be/bouwen
- silentkiller
- Premium Member
Ik zou voor jouw use case een CAT6 kabel nemen, geen CAT6a (omwille van de beperkte afstand) ookal raadt proximus CAT6a aan (my 2 cents)
CAT6 kan makkelijker gemonteerd worden (dunner) en haalt tot 50 meter ook 10Gbps
Geen CCA (Copper Clad Aluminium) maar een volledig koperen kabel.
Als je kabels vergelijkt, kom je soms ook Cca tegen als 'brandklasse', verwar de twee niet.
Shielding heb je niet nodig, het feit dat de aderparen getwist zijn, is in dit geval voldoende (en is ook makkelijker af te montere).
Voor deze doeleinden gebruik je een stugge kabel (volle koperen kernen).
Afmonteren:
Je kan gebruik maken van opbouw UTP contactdozen, dikwijls met LSA strook. De kabels worden daarin gepuncht met een punch tool
Vanuit de contactdozen ga je dan met een patch kabel naar je ONT / bbox
Ik zou in dit geval 'field connectors' durven gebruiken. Dit zijn connectors waarin je de stugge kabel kan afmonteren ipv in een LDA strook in de UTP doos. Hierin kan je de kabel gewoon inpersen dmv de connectors dicht te duwen.
Zorg iig dat je consequent bent: als je voor CAT6 kabel gaat, zorg dan dat je fieldconnectors/UTP dozen ook minimum CAT6 zijn
Als je voor CAT6a gaat, zorg dan dat je fieldconnectors/UTP dozen ook minimum CAT6a zijn
CAT6 kan makkelijker gemonteerd worden (dunner) en haalt tot 50 meter ook 10Gbps
Geen CCA (Copper Clad Aluminium) maar een volledig koperen kabel.
Als je kabels vergelijkt, kom je soms ook Cca tegen als 'brandklasse', verwar de twee niet.
Shielding heb je niet nodig, het feit dat de aderparen getwist zijn, is in dit geval voldoende (en is ook makkelijker af te montere).
Voor deze doeleinden gebruik je een stugge kabel (volle koperen kernen).
Afmonteren:
Je kan gebruik maken van opbouw UTP contactdozen, dikwijls met LSA strook. De kabels worden daarin gepuncht met een punch tool
Vanuit de contactdozen ga je dan met een patch kabel naar je ONT / bbox
Ik zou in dit geval 'field connectors' durven gebruiken. Dit zijn connectors waarin je de stugge kabel kan afmonteren ipv in een LDA strook in de UTP doos. Hierin kan je de kabel gewoon inpersen dmv de connectors dicht te duwen.
Zorg iig dat je consequent bent: als je voor CAT6 kabel gaat, zorg dan dat je fieldconnectors/UTP dozen ook minimum CAT6 zijn
Als je voor CAT6a gaat, zorg dan dat je fieldconnectors/UTP dozen ook minimum CAT6a zijn
-
- Elite Poster
Ik heb het gevoel dat de TS niet echt contactdozen,... zal gebruiken maar gewoon een kabel van de ONT naar de BBOX.
Zou dan een soepele platte UTP kabel van 10 m niet volstaan? Deze kan gemakkelijk op een plint gemonteerd worden en gewoon aansluiten op beide toestellen.
Bijvoorbeeld:https://www.allekabels.be/cat6-kabel/15 ... lang=nl-be
Zou dan een soepele platte UTP kabel van 10 m niet volstaan? Deze kan gemakkelijk op een plint gemonteerd worden en gewoon aansluiten op beide toestellen.
Bijvoorbeeld:https://www.allekabels.be/cat6-kabel/15 ... lang=nl-be
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Waarom spreekt iedereen hier nog over de bbox bij fiber. Proximus schakelt dan meer over naar de internetbox van sagecom.
- silentkiller
- Premium Member
We kunnen het maar doen met de info die TS geeft, hij geeft aan door een muur te moeten boren. Dat gat zou ik nooit zo groot boren zodat je er een RJ45 stekker doorkrijgt.johan.devos schreef: 24 apr 2024, 18:23 Ik heb het gevoel dat de TS niet echt contactdozen,... zal gebruiken maar gewoon een kabel van de ONT naar de BBOX.
Indien het kan zonder boren, zou ik inderdaad altijd opteren voor een kant en klare kabel!
Zelf geen proximus klant maar ik denk dat je gelijk hebt inderdaad!Data technicus schreef: 24 apr 2024, 19:05 Waarom spreekt iedereen hier nog over de bbox bij fiber. Proximus schakelt dan meer over naar de internetbox van sagecom.
Ik was gaan googlen en ze spreken in hun eigen documentatie van de bbox, vandaar

(die is van 2020 zie ik nu)
-
- Elite Poster
Een gat van 15mm volstaat om een UTP stekker door te steken en dit is nu ook niet zo groot. Je kunt desnoods na het doorsteken van de stekker en kabel het gat toepleisteren en afwerken.
Ik heb onlangs een gat van 15x45 moeten maken in een binnenmuur voor een Samsung One Connect kabel en daarna alles mooi afgewerkt.
Ik heb onlangs een gat van 15x45 moeten maken in een binnenmuur voor een Samsung One Connect kabel en daarna alles mooi afgewerkt.