Gewoon nog ééntje ter illustratie.
Mijn vader is in augustus vorig jaar overleden. Op dat moment hadden mijn ouders Telenet digitale TV en vaste tel.
Mijn moeder - 84 jaar - kon op dat moment zelfs na weken, nog niet overweg met de digicorder ondanks zelf gemaakte handleidingen met screenshots van de afstandbediening en functie van de knoppen, stap per stap instructies om opnames te plannen / weer te geven, etc. Ze gebruikte de digcorder niet meer en dus toestel ingeleverd. Er is enkel nog vast tel. bij TN die ze graag zou behouden (wegens ook goedkoper dan formules met prijs per gesprek en kost huur toestel in het rustoord).
Nu verhuist mijn moeder dinsdag a.s. in hetzelfde rustoord naar een éénpersoonskamer op dezelfde gang, om de hoek of maw. letterlijk 5 kamers verder. Het WZC heeft een soort van groepsovereenkomst met TN en bijgevolg is in elke kamer coax- aansluiting en UTP- aansluiting voorzien voor aansluiting modem en bijhorende apparaten.
Vanuit het woon- en zorgcentrum wordt me meegedeeld dat ik niet mag vergeten een technieker te boeken ifv. de verhuis. Om vaste telefonie te kunnen gebruiken, moet de modem uiteraard in de nieuwe kamer aangesloten worden. Ergens moet blijkbaar in een verdeelkast ,de utp- kabel die toekomt in de kamer, worden aangesloten in die kast op een bus. Bij deze een overzicht van mijn contacten met de klantendienst en TN- winkel om deze 'immense verhuis'

in orde te krijgen.
- Vorige week donderdag (11/04): tel naar Telenet klantendienst. Antwoord medewerker na 15 minuten wachten: "u moet enkel het nieuwe kamernummer en de nummer van de poort in de kamer doorspelen en that's it". Zo gezegd, zo gedaan.
- Vorige week vrijdag (12/04): tel naar klantendienst met vrij snelle reactie. Medewerkster deelt mee dat ik
niets moet ondernemen. Gewoon modem inpluggen in nieuwe kamer, telefoon in de modem en ... bellen maar. Meegedeeld aan de betrokken medewerkster dat ik me dit moeilijk kon inbeelden dat het zo simpel zou zijn, hetgeen resulteerde in enige merkbare irritatie. Dus maar gezwegen want discussie heeft geen zin. Deel deze info vd klantendienst mee aan de technieker in het rustoord die - zoals ik verwachtte - nogmaals aangaf dat een tussenkomst van een TN technieker nodig blijft.
- Vandaag (17/04), tel. naar klantendienst met medewerkster die stelt dat dit weken

zal in beslag nemen omdat eer een overname overeenkomst moet ingevuld en ondertekend worden door mijn moeder en dat dan pas, na verwerking ervan, een techieker kan geboekt worden.
De vraag waarom ik dit pas na 8 maanden verneem terwijl ik tijdens deze periode ettelijke keren gebeld heb met de klantendienst omdat een nieuwe domiciliëring van de TN facturen maar niet in orde kwam door adminstratieve nalatigheid van, ja TN zelve, én uitdrukkelijk meermaals zelf gevraag had of er nav mijn vader zijn overlijden nog formaliteiten in orde moesten gebracht worden (met telkens het antwoord "neen"), zorgde bij deze medewerkster opnieuw voor irritatie.
Toen ik aanvullend stelde dat ik onmogelijk kan begrijpen dat:
1. anno 2024 dergelijke minimale technische ingreep, weken in beslag neemt
2. ik niet correct geïnformeerd ben over een overnamedocument gedurende de voorbije 8 maanden
3. dat er geen begrip is voor het feit dat een 84- jarige bewoonster in een rustoord, voor wie vaste tel. een belangrijk medium is om contact te houden met de omgeving / buitenwereld en dat dit voor mij één van de toppunten van klantonvriendelijkheid is
werd prompt de verbinding verbroken.
Na dit débacle, opnieuw contact opgenoment met TN- klantendienst en gekozen voor de optie 'storing'.
Deze medewerker wist direct dat ik enkele minuten voordien gebeld had en adviseerde me langs te gaan naar de TN- winkel, daar de overnameverklaring in te vullen en te ondertekenen én in dezelfde beweging, een technieker te laten inboeken.
Ondergetekende dus naar de plaatstelijke TN- winkel. Wachttijd viel mee: 45 minuten. Korte samenvatting van mijn passage daar:
- medewerkster ontkent dat bij een overlijden van een partner een overnamedocument moet ingevuld worden. Ik gaf dus aan dit voor niets naar daar was gekomen en mevrouw bevestigde dit. Ze stelde voor dan toch maar een overnamedocument in te vullen, nu ik er toch was. Resultaat na een 15- tal minuten wachten: nihil ofte zero. Het systeem liet overdracht niet toe en dus kon ook geen techieker geboekt worden.
- vraag van mij: "kunt u dan geen technieker boeken zonder overnamedocument aangezien dit volgens u toch niet nodig is?" Antwoord van medewerkster: "zeker", gevolgd door de vraag: "hebt u trouwens al de nieuwste modem". Ik antwoordde dat dit niet zo is en dat ik me afvroeg of dergelijke switch nodig is voor enkel vaste tel. ? Mevrouw bleef bij haar standpunt dat de modem moest vernieuwd worden (de huidige werkt nog prima voor vaste tel.) en vroeg me of ik er één zou mee nemen of de technieker er één moest mee brengen. Ik koos voor dit laatste.
Resultaat na opnieuw een 15- tal minuten wachten: nul, nihil, zero gezien de mededeling van mevrouw dat het systeem de verhuis niet accepteerde.
- logische vraag van mij: "en wat nu?". Antwoord: ik zal al uw coördinaten noteren - mevrouw sloeg naarstig aan het schrijven - gevolgd door de mededeling: "meer kan ik nu niet doen. Ik probeer u morgen te bellen".
Voor mij is alles eens te meer duidelijk: morgen geen antwoord = opnieuw ombudsdienst. Vorig jaar 7 klachten ingediend én 7 maal met zeer gunstig gevolg.
Het gaat van kwaad nog erger: indien je de dames en heren van de klantendienst niet onvoorwaardelijk volgt, zijn ze geïrriteerd en worden ze zelfs brutaal en ronduit lomp en grof. Arrogantie ten top.
En dan maar bij TN in de kranten zeggen dat het geleidelijk beter gaat

Spijtig genoeg kan ik in het WZC niet kiezen voor een andere provider van vaste tel.
Helaas kan mijn moeder ook niet (vlot) meer overweg met een gsm / smartphone.
Steeds meer kijk ik met verlangen uit naar de komst van PX voor mezelf. TN zal vliegen.