Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ik volg ivob en R2D2 in hun reactie. HE is geen geloof, de oplossingen bestaan en worden geïmplementeerd. Misschien heb je er zelf wel wat van in/op huis. Geothermie en getijdenwerking behoren ook tot HE trouwens.

ipv geld in bodemloze putten van beloftes die nooit waargemaakt zijn te blijven storten, is het beter om dat geld te gebruiken voor de oplossingen die nu al bestaan en werken.

Of het voldoende zal zijn kan niemand op voorhand zeggen maar het lijkt me beter dan nu al de handdoek in de ring te gooien en te berusten in ons lot. Die houding heeft nog nooit veel opgebracht maar het is alweer een mooi excuus om vooral verder niets te doen. Het is ook een tegenspraak om te beweren dat het al te laat is en dan tegelijk te pleiten voor oplossingen die nog vele jaren zullen vergen.

Afkomen met argumenten van de tijd is op maar dan geloven dat wij op 9 jaar enkele kerncentrales kunnen realiseren terwijl ons dat al lang niet meer lukt en niemand er zijn privégeld in wil steken zegt genoeg over geloven. China is Europa niet en bovendien bouwt China ook aan een hels tempo hun HE uit.

Impact op de natuur hebben we al gemerkt bij de rampen waar het verkeerd liep, soms net door weersinvloeden. Momenteel dreigt een nieuwe ramp want de grootste kerncentrale wordt momenteel bestookt. Makkelijk onderhoudbaar? dat hebben we gemerkt met de verlenging bij ons hoe gemakkelijk dat gaat. Dan nog voor duizenden jaren onderhoud/bewaring van het afval.

Daar komt nog bij dat de rendabiliteit totaal geërodeerd is door HE. Zelfs als je ze zou kunnen bouwen dan nog zijn ze niet meer rendabel maar ja, in sommigen hun visie is het après nous, le déluge, de rekening is voor anderen, duizenden jaren lang. En dan komen pleiten voor realisme :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Voilà, punt gemaakt
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Dizzy schreef: 17 apr 2024, 14:44 Of het voldoende zal zijn kan niemand op voorhand zeggen maar het lijkt me beter dan nu al de handdoek in de ring te gooien en te berusten in ons lot
Het zal niet genoeg zijn.
* De VS heeft gereduceerd en zit nu op het niveau van voor WO2
* De EU heeft gereduceerd en zit nu op het niveau van 1960
Desondanks is de uitstoot op wereldschaal slechts gestagneerd*. Feitelijk is ze alweer licht aan het stijgen. En herinner u: ze moest 10 jaar geleden al aan het dalen zijn.

De reden is uiteraard de toename buiten NA/EU en dat zijn vooral 2 landen. Tegelijk zal de reductie in de VS en de EU nu trager gaan lopen. Meer en meer wordt de uitstoot bij ons immers bepaald door die ene sector die helemaal geen vooruitgang geboekt heeft: transport. Transport heeft bij ons energie zo goed als ingehaald inzake grootste uitstoter, je kan je dan ook afvragen in welke mate deze topic nog noodzakelijk is het niet tijd wordt om naar Ontwikkelingen inzake hernieuwbare vormen van mobiliteit te gaan.

2024 zal, behoudens omstandigheden die we nu nog niet weten, een recordjaar worden inzake verkoop van vliegtickets in dit land. De mensen willen even weg zijn van dat non-stop sombere en natte weer (op zich een gevolg van de klimaatverandering). Ook jijzelf bespreekt je verre vliegreizen in andere topics. Maar ook inzake wegtransport blijft de politieke moed compleet afwezig om mensen te sturen naar minder vervuilende alternatieven. Zelfs Groen durft het nu niet meer aan om het r-woord te vermelden in haar verkiezingsprogramma 2024. De havens zijn een de grootste bronnen van economische welvaart in deze regio en zijn daarvoor afhankelijk van aan en afvoer via schepen. Het is politiek en maatschappelijk onverkoopbaar om iets aan de grootste uitstoter van CO2 in dit land te doen. Zelfs verhoogde taksen blijven dode letter.

Natuurlijk moeten we verder inspanningen blijven leveren, maar gezien grote veranderingsprocessen in andere sectoren al in gang gezet zijn en vruchten afwerpen, zal de volgende grote daling pas opnieuw komen als er ook aan transport geraakt wordt. En intussen blijven China en India meer uitstoten. Gezien de mindering van de uitstoot bij ons dus zal vertragen, en die in China en India verder zal toenemen, zal het niet genoeg zijn en moeten we ook beginnen aan de volgende fase: het beheersen van de gevolgen. Jammer genoeg lijkt men hier opnieuw dezelfde fout te gaan maken: niets doen en de problemen oplossen wanneer ze zich stellen. Maar dit is geen begroting die je even op orde stelt door wat spookinkomsten te verzinnen.

* Er is een jaar waarin de globale uitstoot gedaald is, niet toevallig het jaar waarin het transport in het slop zat: 2020. Vanaf 2021 is er terug een stijging begonnen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Transport is "maar" 24% van de uitstoot, hoezo is dat het enige probleem?
Ik denk dat alle huizen op niet-fossiele brandstof doen verwarmen veel moeilijker gaat zijn (cfr verplichting in Duitsland voor warmtepompen).
Zelfs Groen durft het nu niet meer aan om het r-woord te vermelden in haar verkiezingsprogramma 2024
Wat is het r-woord?
verre vliegreizen
Compleet overbodig, maar het lijkt tot mensenrecht verheven te zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

heist_175 schreef: 17 apr 2024, 15:50 Transport is "maar" 24% van de uitstoot, hoezo is dat het enige probleem?
Het is niet het "enige" probleem, maar:
* het is de enige sector die globaal gezien geen vooruitgang geboekt heeft, whatsoever. De emissie stijgt er alleen maar
* het is de tweede grootste uitstoter (industrie werd al ingehaald) en zal straks de grootste uitstoter zijn gelet op de trend.

In de EU zit energie nu op 26.6%, transport 24% maar inclusief luchtvaart is het 26.2%, en dat is zonder de scheepvaart gerekend buiten de territoriale wateren want dat mogen we niet meetellen.

Bovendien wordt deze sector gekenmerkt door een pertinent politieke gebrek aan moed om eraan te raken, veel meer dan de andere sectoren. Ook in dit land is dat het geval. Als er toch inspanningen gebeuren resulteert het hoogstens in "trading schemes" waardoor de uitstoot niet verminderd wordt, alleen "verhandeld".
heist_175
Moderator
Moderator

Denk je niet dat beide hard gaan dalen?
Transport: alle firmawagens op EV gaat al een slok op de borrel schelen en met wat LEZ-uitbreidingen volgen de particulieren over 2 jaar ook.
Energie(-opwekking): PV wordt enkel uitgebreid, wind ook, dat scheelt ook al een pak in uitstoot, niet?

Maar mensen overtuigen om olie/gas te vervangen door een warmtepomp met elektriciteit die - alleen al door heffingen etc - telkens duurder wordt, is geen sinecure.
Dus in dat segment zie ik nog niet meteen veel winst komen, de komende jaren.

@ data over "just stop oil"

Gaat dus niet meteen gebeuren...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hele mooie en heldere uitleg.
Let wel dat dit over Nederland gaat. Voor België zal het gunstiger uitdraaien vanwege veel meer kernenergie (Nederland heeft enkel een kleine centrale in Borssele). Niettegenstaande toont dit wel mooi aan hoeveel energie echt nodig is. Net zoals al zoveel gezegd. Ja, uw 10 ledlampen, tv en warmtepompdroger thuis ga je kunnen opvangen. Als uw huis goed geïsoleerd is waarschijnlijk ook de verwarming. Maar daar stopt het
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

woutervh schreef: 17 apr 2024, 17:50 Net zoals al zoveel gezegd. Ja, uw 10 ledlampen, tv en warmtepompdroger thuis ga je kunnen opvangen. Als uw huis goed geïsoleerd is waarschijnlijk ook de verwarming. Maar daar stopt het
Uiteraard stopt het daar niet. Bij jou dan misschien maar daarom is dat nog geen beperking in een andere woning.
Tien ledlampen verbruiken max.een 110 W (geen idee waarom je gelijktijdig tien ledlampen op max. vermogen zou willen draaien maar soit) en een moderne TV iets tussen de 40 en 55W met periodieke uitschieters tussen tussen de 30 en 80W. Dat is dus spreekwoordelijk twee keer niks.
Bij ietwat PV installatie kan je alle elektrische toestellen laten draaien op zonne-energie (wasmachine, vaatwas, inductievuur, microgolf, oven, laadpaal voor auto, A2A WP, A2W WP, enz.) Uiteraard niet allemaal gelijktijdig maar dat is dan ook nergens voor nodig.
(Alleen over de warmtepompdroger heb ik geen cijfer want die heb ik niet, wij verkiezen de was te drogen rechtstreeks op zon en/of wind).
9 maanden per jaar levert de zon (zelf op slechts 50% van de geplande PV productie) hier 100% van de huishoudelijke energie (en als surplus nog eens het grootste deel van de mobiliteit). De overige maanden zitten we al rond de 85%.
Op jaarbasis nemen we nog een 300 kWh van het net af en dat is dan ook nog grotendeels afkomstig van zon, wind en waterkracht. Maar eenmaal de PV prodcutie verdubbeld (na afloop van de GSC rechten, het is dus een economische keuze en al lang geen technisch probleem meer) zullen ook die overige twee tot drie maanden van 85 naar 100% lokaal opgewekte energie gaan.
Het stopt dus nu al niet daar waar jij beweert. Toch niet bij diegenen die al zelf in actie kwamen en niet op basis van hun geloof braaf wachtend zitten te bidden op het voltrekken van mirakels uitgevoerd door derden. :nono:

En wie thuis al ten volle is voorbereid loopt al menige stap voor op de "wachtenden".
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je hebt het punt gemist. Huishoudens zijn cfr uitleg Arjen 17% van het totale energieverbruik. Dus zelfs als heel het land ivob-maatregelen neemt en het huishouden energieneutraal krijgt, blijf je zitten met 83% energiebehoefte
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je kent mijn huishouden, mijn levenstijl en zeker mijn totale energiebehoeften niet.
Het kan dus best zijn dat ik, alles bij elkaar genomen, als huishouden een veel lagere energievoetafdruk en CO2 uitstoot heb dan een "gemiddeld" gezin (en als ik de vergelijkingsindex voor deelnemende Vlaamse huishoudens erbij neem ben ik daar wel zeker van want ik sta ergens helemaal onderaan).
Wanneer alle huisgezinnen op alle vergelijkbare vlakken de "Ivob" energetische levenstijl (en zouden afzien van hun verslavend koopgedrag en een deel van hun inkomen zouden besteden aan sociale projecten zodat wie het niet zelf kan betalen ook al van de voordelen van HE kan genieten en slechts één elektrische auto zouden delen onder vier gezinnen, enz. ) zouden aanhouden zou dat cijfer al significant hoger zijn.

Ik denk dan de levenstijl van mijn huisgezien niet echt de basis van het probleem is (en als het echt nodig is kunnen we zelfs nog verder consuminderen) maar eerder de mentaliteit van mensen zoals jij: zelf zo weinig zelf doen door allerlei excuses aan te halen (want mijn eigen bijdrage maakt niet echt uit, blablabla.....) en een beetje "wachten" tot Utopia werkelijkheid wordt omdat alle anderen het wel zullen regelen.
Alle verandering begint eerst bij jezelf en niet door te zitten wachten tot anderen iets doen.
En nog minder door excuses te blijven verzinnen voor jezelf en af te geven op zij die wel al iets doen omdat ze nog de 100% perfectie bereikt hebben. :roll:
Wanneer ieder individu al eens bij zichzelf zou beginnen ipv steeds naar de anderen te kijken en te wachten tot iedereen in actie komt was er niet eens een probleem of zou het binnen de kortste keren opgelost zijn.

Excuses, excuses, excuses,......... en dromen dat "de anderen" het wel zullen doen. Je beseft toch dat je zelf ook een deel van "die wachtende anderen" bent?

Verder dan wat leuke cartoons op het net gooien (die ook al gebaseerd zijn op de inspiratie van anderen) en je baseren op de "cijfers" van een satirische show heb ik nog niet veel "werkbare alternatieven" van je gezien die, hoe klein ook, het verschil kunnen maken. :roll:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je blijft mijn punt (bewust?) missen... Ja, jij bent schitterend bezig. Ik wacht ook niet gewoon af en draag ook mijn steentje bij op alle vlak. Jij kent mij en mijn gewoontes dan ook niet. Maar zelfs moesten we allemaal op dezelfde schitterende manier als jij bezig zijn, nemen we slechts 17% van de behoefte weg. Neem nog het dubbele als we ook de ivob manier van transport, consuminderen etc nemen. Dan hebben we 34% opgevangen. Doe er nog bij en we zitten aan 50% Dan nog is 50% niet ingevuld. Wat doen we daar mee? En dan ook nog rekening houden dat ergens aan de andere kant van de wereld de behoefte evenredig stijgt
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee hoor.
Iedereen draagt individueel zijn verantwoordelijkheid en zal dan ook individueel zijn steentje moeten bijdragen.
Er bestaat niet zo iets als een levend zelfstandig orgaan "de overheid", de gemeenschap". Dat is steeds gebaseerd op een verzameling van individuen.
En die 100% uitstoot en vervuiling wordt ook allemaal veroorzaakt op basis van de activiteiten van al die individuele gezinnen en de personen binnen die gezinnen.
Voor wie denk je dat al die fabrieken al die spullen fabriceren, transporteren over de zeeën en door het luchtruim, over de wegen van huis tot huis brengen,......
Dat is uitsluitend om aan de vraag en behoeften te voldoen van al die gezinnen en individuen.
Al die individuen en gezinnen tezamen zijn dus wel degelijk verantwoordelijk voor 100% van die vervuiling en 100% van de problemen en niets slechts een verwaarloosbaar deeltje ervan. Dat laatste is gewoon een nogal doorzichtige strategie om de verantwoordelijkheid te kunnen blijven verschuiven naar een soort van "onzichtbaar/ongrijpbaar" vreemd niet te beïnvloeden organisme.
Fabrieken en bedrijven maken alleen de spullen en leveren de diensten, overbodig of niet, wanneer er vanuit de consument vraag naar is. Niet meer en niet minder.

Ik ben helemaal niet schitterend bezig. Dat gooi jij er tussen om de aandacht van het probleem af te leiden.
Ik ben er me wel van bewust een deel van het probleem te zijn en probeer daar dan bewust zoveel mogelijk aan te doen.
Zoals ik eerder zei, wanneer iedereen dat binnen de eigen mogelijkheden doet en minder overbodige spullen gaat consumeren gaan al die bedrijven minder produceren en als gevolg minder vervuilen.
Moesten we dat allemaal doen dan geraak je al veel verder dan die 17% want al die spullen worden gefabriceerd en getransporteerd op vraag van al die gezinnen.
De volwassen leden van die gezinnen staan dan iedere werkdag ook nog eens, doorgaans in hun eentje, overwegend op dezelfde uren in dezelfde dozen aan te schuiven richting werk om daar maar genoeg geld bijeen te harken om 's avonds de omgekeerde weg af te leggen in hun dozen tijdens dezelfde tijdsvork om met dat bijeengeharkte geld nog meer spullen te kunnen bestellen zodat de volgende dag alles van vooraf aan kan herbeginnen.
Om daar dan van te bekomen zijn het die gezinnen en individuen die zich een paar keer per jaar bijeen laten pakken om voor een prijsje (maar niet met minder CO2 uitstoot) naar alle hoeken van de wereld naar een uitblaasresort te laten vervoeren en/of in weer een andere file aan te schuiven richting zuiden. Om nadien terug van vooraf aan te herbeginnen.
Het zijn dus wel degelijk alle leden van al die gezinnen, en vooral in het koopzieke westen, die de oorzaak zijn van het probleem en niet een of andere vreemde entiteit. Dat dat laatste een makkelijk excuus is om doorgaans de gezamenlijke eigen verantwoordelijkheid niet onder ogen te moeten komen staat eveneens buiten kijf.

Wanneer de meerderheid van al die gezinnen besluiten zelf toch maar niets te doen en te blijven wachten tot de anderen het voor hen komen oplossen tot hun wereld wonderbaarlijk vanzelf terug verandert in een mooi stukje gezonde natuur, wat blijkbaar jouw geliefkoosde scenario is, dan verzeilen we inderdaad uiteindelijk in het doemscenario zoals eerder voorgesteld door @CCatalyst.
Wanneer je dan zelf wel de verantwoordelijkheid hebt genomen - voor de zaken waar je wel rechtstreeks invloed op kan uitoefenen - ben je individueel al een beetje minder verantwoordelijk voor het probleem. En als de rest niet volgt en blijft steken in het tellen van percenten en daarna de handdoek bewust in de ring gooit omdat de honderd niet onmiddellijk binnen bereik ligt heeft het zelfstandig handelen tenminste al het bijkomende voordeel dat men met het eigen gezin al een beetje voorbereid is op wat komt als de rest hun euro niet meer tijdig valt.

Het is een beetje onnozel om te zitten tellen en wanneer je dan niet direct aan 100% komt tot het besluit komt dat je dan maar beter niets doet. Zelfs al geraak je maar aan 50% zullen daardoor de gevolgen nog altijd minder negatief zijn dan wanneer je niets doet en op een lager getal blijft steken. En daar kan je broodnodige tijd mee kopen.
Al die problemen zijn ook niet van de ene op de dag ontstaan maar gespreid over de tijd door een percentje hier en een percentje daar. Al die "niet ter zake doende" percentjes bij elkaar hebben ook tot één groot probleem geleid. Voor de uiteindelijke oplossing van een groot probleem of het verminderen van het probleem zal je dus ook al die percentjes bij elkaar moeten sprokkelen en beter niet wachten tot het 100% wonder zich last minute als een deus ex machina aandient.
En hoe langer je wacht met niets doen hoe minder die percentjes er uiteindelijk nog toe doen want eenmaal overheen het kantelpunt doet het er idd allemaal niet meer zoveel toe en is het alleen nog ieder voor zich. Maar ook dan hebben diegenen die zich terdege hebben voorbereid een stapje voor op de die hard ontkenners, de naysayers en de gelovigen wachtend op hun mirakeloplossing.

Maar in jouw optiek is dat toch allemaal geen probleem? Laat die mensen allemaal maar gewoon verder doen zoals ze al decennia bezig zijn want al die CO2 uitstoot is goed voor de natuur en laat het gras nog eens twee kontjes extra groeien. Wanneer de meerderheid inziet dat het bouwen van SMR's in massale hoeveelheden alle eerdere opgestapelde problemen wonderbaarlijk van tafel veegt is er geen probleem meer. Dus gewoon even wachten tot de bouw voltooid is volstaat al. :beerchug:

En je moet van mij ook helemaal niets.
Ik stel me alleen de vraag wat je met je ontkenning van de oorzaken van het probleem wil bereiken?
De duidelijke oorzaak van een probleem ontkennen leidt tot niets. Niet voor jezelf, niet voor je naaste omgeving en ook niet voor de maatschappij. Het verergert de situatie alleen maar en dat nog eens in versneld tempo.
Dat dit voor jezelf een excuus kan zijn om vooral zelf maar niet grondig te moeten veranderen en niets doortastend te doen is slechts een nepoplossing die ook niet blijft duren.
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2024/ ... -65543106/
energie eiland zou tegen 2028 operationeel moeten zijn...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Engie België mikt op 10 keer meer windenergie op zee

De nieuwe topman van de Belgische tak van het Franse energieconcern Engie wil België klaarmaken om 2,5 tot 3,5 keer meer groene energie te gebruiken. Op lange termijn houdt Engie geen rekening meer met kernenergie in België.

De nieuwe topman van Engie in België, Vincent Verbeke, heeft bijna vier maanden na zijn aantreden het prioriteitenlijstje van het grootste energiebedrijf van België uit de doeken gedaan. De rode draad volgens hem is dat de plannen volledig in het teken staan van de versnelling van de “niet te stoppen energietransitie”.

Engie gaat daar in België op inspelen door zijn groenestroomcapaciteit de komende jarenuit te breiden naar maximaal 2.500 megawatt tegen 2030.

Het plan omvat een verdrievoudiging van zonne-energie en een verdubbeling van windenergie op land, maar de grootste sprong moet op zee gebeuren. Engie België streeft naar een capaciteit van 1.000 megawatt op zee, kondigde topman Verbeke aan.

Dat betekent dat Engie erop uit is een vooraanstaande rol te spelen in de uitbouw van de tweede Belgische windenergiezone in de Noordzee, die goed moet zijn voor een bijkomende windenergiecapaciteit van tussen 3.150 en 3.500 megawatt voor ons land.

Het licht staat al op groen voor de installatie van een groot batterijenpark in Vilvoorde en het lichtjes optrekken van de capaciteit van de grote energieopslag in Coo. Volgens Verbeke worden nog verscheidene andere batterijparkprojecten bestudeerd.

Tegelijk hoopt Engie gezinnen meer te kunnen inschakelen om vraag en -aanbod op elkaar af te stemmen door de batterijcapaciteit van elektrische voertuigen te gebruiken.

Over de rol van de Belgische kerncentrales in de energietransitieplannen van Engie België hield Verbeke het kort. Hij wees erop dat Engie er alles aan doet om de 2 jongste kerncentrales klaar te maken om 10 jaar langer elektriciteit te produceren. Hij voegde daaraan toe dat de strategie van Engie om tegen 2045 de CO₂-uitstoot terug te brengen naar nul zich toespitst op de uitbreiding van de productie van groene stroom en koolstofvrije of groene gassen. Daarnaast ligt de focus op activiteiten die toelaten om in te spelen op de almaar grotere nood om vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen. Voor kernenergie is daarbij geen enkele rol weggelegd, stelde hij.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat laatste ligt uiteraard voor de hand.
Er is GEEN probleem om voldoende kWh te leveren.
Er is wel een probleem om op hetzelfde ogenblik voldoende kW te leveren.
De voor de hand liggende oplossing ligt dus in spreiding van vermogen tezamen met flexibele opslag (op bij dalende vraag overaanbod op te slaan en omgekeerd) en niet op elk moment van de dag, ongeacht de vraag, zoveel mogelijk kWh te produceren.

Dan heb je schakelbare productie en opslag nodig om flexibel aan de wisselende vraag en aanbod te kunnen voldoen en geen bijkomende dure megacentrales die nog altijd niet betaalbaar kunnen schakelen volgens vraag.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 26 apr 2024, 10:35 Dan heb je schakelbare productie en opslag nodig om flexibel aan de wisselende vraag en aanbod te kunnen voldoen
zeer juist, en het enige dat dat kan met de kwh die nodig zijn, is vandaag fossiel maar daar willen we net van af ...
... of kernenergie dat zelfs vandaag al prima inzetbaar en schakelbaar is, je moet immers niet op de minuut schakelen, daar zijn andere oplossingen voor, maar wel op het seizoen en op de dagen dat HE het laat afweten ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vandaag misschien nog maar daar willen bedrijven als Engie dus iets aan doen. Ze zien daar veel meer mogelijkheden en rendabiliteit in dan in kerncentrales.

Kerncentrales zijn veel te weinig flexibel en dat is één van de vele redenen waarom deze oude tech dus achteruit gaat en blijft gaan. Nu al niet meer rendabel maar in een toenemende realiteit van flexibiliteit totaal niet meer rendabel. Ze zijn gemaakt om zoveel mogelijk op volle kracht te werken, die tijd is dus definitief voorbij.

Heel het plan van Engie (maar één bedrijf) ondergraaft dus verder de bodem onder nucleaire energie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dus de overschot van energie van kerncentrales stockeren voor als het nodig is dat kan absoluut niet.
Maar energie van windmolens en zonnepanelen die de ene keer veel te veel en de andere keer veel te weinig leveren stockeren voor als het nodig is dat kan wel.

Wij van WC eend bevelen aan ... :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat kan wel, maar tijdelijk voor de centrales die nog niet totaal versleten zijn. Zo zijn ze nog een beetje nuttig voor we de kosten voor afbraak moeten ophoesten en de duizenden jaren berging van het afval. Op termijn zal er voldoende HE zijn en zijn de kerncentrales dus niet meer nodig noch wenselijk gezien de hoge kostprijs en beperkte usecase.

HE kan wel flexibel ingezet worden dus daar speelt het probleem minder. Ze kosten minder om te bouwen en zijn ook sneller terugverdiend, logisch dat investeerders dus daar hun geld in steken zoals Engie dus doet.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Leg dat "voldoende" HE nog eens uit als je wil.
Voldoende HE om de vraag in de winter te dekken betekent veel te veel productie in de zomer, dus molekes en zonnepanelen stilleggen

Is het dat wat je bedoelt met voldoende ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nieuwe HE technieken moeten ook niet duur zijn, noch gebruik maken van zeldzame materialen, noch technisch ingewikkeld en kunnen eveneens veilig en duurzaam zijn:

Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

duizend schreef: 26 apr 2024, 17:47 Leg dat "voldoende" HE nog eens uit als je wil.
Voldoende HE om de vraag in de winter te dekken betekent veel te veel productie in de zomer, dus molekes en zonnepanelen stilleggen

Is het dat wat je bedoelt met voldoende ?
Neen, je kan daarmee dan bvb storage laden of waterstof aanmaken. En ja, HE kan moduleren waardoor het kan inspelen op vraag en aanbod zonder dat dat de rendabiliteit te hard treft, dat heeft niet elke tech en oa daarom neemt HE het over. Een paar molens stil leggen is geen ramp, een kerncentrale stilleggen is een probleem.

Maar ik merk dan we van het schrikbeeld te weinig HE nu al zitten bij het "probleem" te veel HE :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 26 apr 2024, 18:54 Neen, je kan daarmee dan bvb storage laden of waterstof aanmaken.
Waarom kunnen we dat dan niet met de productie van kerncentrales? :angel:
Je argument van snel regelen valt dus compleet weg … :lol:

En we hebben nog altijd veel te weinig HE hoor, zelfs onze chuck norris in het microclimate waar de zon steeds schijnt geraakt maar op 85%
En dat met de energievoorziening van een gewoon huizeke, met een pak consuminderen en in de zetel zitten wachten tot de zon schijnt om dan pas het warm water op te zetten, met fossiele ellentriek bijhalen aan de openbare laadpalen en met hout stoken. :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Omdat kerncentrales zoveel mogelijk constant en full force moeten werken, ze zijn gewoon niet ontworpen voor een flexibiliteit die steeds meer ingang vindt.

Inderdaad, juiste woordkeuze, nog te weinig maar het gaat wel in de juiste richting, dat kan men niet overal zeggen.

Ik merk dat ik in mijn geïsoleerde nieuwbouw weinig moet consuminderen, meer nog, sinds HE is mijn rekening gedaald. Ik heb nu een gegoven EV die ik met overschot kan opladen, ook niet echt een verslechtering. Een houtstoof heb ik niet maar jij had wel HE dacht ik, uiteraard een nobrainer :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 27 apr 2024, 10:10 Ik merk dat ik in mijn geïsoleerde nieuwbouw weinig moet consuminderen, meer nog, sinds HE is mijn rekening gedaald. Ik heb nu een gegoven EV die ik met overschot kan opladen, ook niet echt een verslechtering. Een houtstoof heb ik niet maar jij had wel HE dacht ik, uiteraard een nobrainer :)
Inderdaad, ik merk in mijn oude gerenoveerde woning idem.
En de energierekening is sinds 2011, dankzij de investeringen in HE, positief.
Dankzij de vrijwillige keuze voor de digitale meter is de energierekening zelfs nog toegenomen. In mijn voordeel. :-D
Ook al jaren een gegoven BEV waarbij nog eens extra inkomen kan gegenereerd worden door te laden met overproductie van BEV. Zowel EV als PV een no brainer.
De overwinsten door het matheuseffect ten bate van de middenklasse in haar volle glorie. :banana:
Dus zelfde vaststelling, ook geen sprake van lokaal consuminderen. Integendeel meer geld om - afhankelijk van de eigen keuzes - zelf te besteden of te herverdelen onder hen met minder geluk en/of minder voordelen uit de matheuseffecten.

Een houtstoof heb ik ook nooit gehad maar, als back up bij technische problemen, wel een speksteenkachel.
Maar door de combinatie van HE, de klimaatopwarming en upgrade van isolatie (en gelukkig geen technische problemen) deze laatste deze winter niet nodig gehad. Maar ik wed nooit op één paard dus ze mag nog even blijven. :-D
Gezien de nodige zonne-uren (van de voordelen van rechtstreekse HE gesproken) in maart en zeker april nog nauwelijks extra verwarming nodig gehad van de warmtepompen (in maart 11 dagen, in april tot op heden 2 dagen). En sinds begin tweede week februari lopen die dan nog eens 100% op lokale hernieuwbare energie. En tussen december en januari op gemeenschappelijk opgewekte hernieuwbare energie. :banana:

En dankzij de extra opslag van eigen productie 100% zelfvoorziening tussen half februari en ergens in november. :bdaysmile: :beerchug:

En in de praktijk al meer dan tien jaar voorhanden en niet, in het beste geval, nog minstens tien jaar wachten tot de eerste SMR van het powerpointproject "Godot" zijn eerste kWh op het Belgische net kan plaatsen.

Laat de gelovigen in het "Godot-project" dus maar wachten op de beloofde verlossing. Ze moeten bij gebrek aan de manifestatie van de openbaring tenslotte ergens hun troost in vinden.

Zullen de pragmatici het ondertussen wel met de reeds waargemaakte voordelen van HE doen.

Uitrol en implementatie van HE is al geruime tijd geen kwestie van technologische noch economische beperkingen meer maar moet eerder gezocht worden in een gebrek aan individuele en gemeenschappelijke daadkracht.
Dat laatste is uiteraard het directe gevolg van de de veralgemeende "visie" dat we niet zelf aan de slag moeten maar dat beter overlaten aan "de anderen" en dat het probleem dan door anderen voor ons opgelost wordt zonder er zelf veel voor te moeten doen.
En uiteraard ook het feit dat sommigen denken dat er nog tijd te over is om te wachten op de openbaring van de wonderen die al jarenlang aan de gelovigen voorgespiegeld worden door hun profeten die er, zoals zowat bij ieder geloof, de profeten er in de eerste plaats veel beter van worden maar de gelovigen vooral wachten tot het voor henzelf beter wordt.
De "Vladimirs en Estragons" van deze wereld zijn dan, spijtig genoeg, nog zeer talrijk. Het resultaat daarvan zien we iedere dag verder evolueren.

Inmiddels, in de echte wereld, dankzij HE weer mooie lage prijzen voor de energiecomponent.
Wanneer je daar de bedongen minimumprijs voor energie uit - bestaande! - nucleaire centrales tegenover stelt zie je direct dat het economisch model van deze laatsten nu al nauwelijks houdbaar is. En voor iedere kWh uit HE dat erbij komt wordt dat moeilijker houdbaar. Uiteraard niet voor wie die prijs heeft bedongen maar voor de belastingbetalers die deze prijs mogen ophoesten en er bij herhaling zelf om vroegen. Toch maar voorzichtig zijn met wat men zelf wenst.
Maar zolang men daar de eigen gevolgen van wil dragen maakt het voor de rest uiteraard weinig uit.
Screenshot_20240427_144342_Engie Energy App~2.jpg
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

World’s first molten salt energy storage facility launched in Denmark

https://interestingengineering.com/ener ... gy-storage
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 27 apr 2024, 10:10 Omdat kerncentrales zoveel mogelijk constant en full force moeten werken, ze zijn gewoon niet ontworpen voor een flexibiliteit die steeds meer ingang vindt.
Dat is gewoon een leugen.
In de specs van kerncentrales staat beschreven hoe snel ze moeten kunnen schakelen.

Maar ik leer weeral bij.
Opslag van elektriciteit kan je volgens Dizzy enkel gebruiken voor HE productie en niet voor kerncentrales.
De uitbaters van HE zijn volgens Dizzy super gelukkig als ze flexibel moeten afschakelen op momenten dat de productie output het hoogst en rendabelst is. :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Te traag dus, bovendien zit je met een grote capaciteit, je kan dus sowieso minder goed fijnmazig schakelen.

Dat een kerncentrale zo duur is dat ze zo lang mogelijk full force moet werken is gewoon wiskunde/logica. Alle geld dat er gedurende de decennia aan bouwkosten zijn geweest moeten immers terugverdiend worden. Nadien moet een potje aangelegd worden voor de afbraak en het afval voor duizenden jaren, tenzij je dat uiteraard afschuift op de gemeenschap.

Ik zeg niet dat je opslag niet kan gebruiken bij kernenergie, ik zeg wel dat het minder goed werkt door inflexibiliteit.

Als er veel energie is, is het aanbod hoog en dus de prijs laag bij gelijke vraag. Kortom de rendabiliteit is dan laag en afschakelen dus niet zo'n probleem. De prijs zal bovendien ook de vraag sturen. Je ziet nu veel meer aandacht naar vraagsturing en prijzen die mee evolueren met vraag/aanbod. Daarnaast heb je de decentralisatie waarbij burgers zoveel mogelijk proberen hun eigen energiebehoeften te dekken door eigen productie of opslag via batterij/EV.

Ondertussen weer slecht nieuws over SMR's powerpoint uit UK: Rolls-Royce scales back plans to build nuclear factories in UK

Due to delays in the UK government’s SMR design competition, building the factory in time to meet their early 2030s target for the first SMRs is no longer feasible.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 28 apr 2024, 12:04 Ik zeg niet dat je opslag niet kan gebruiken bij kernenergie, ik zeg wel dat het minder goed werkt door inflexibiliteit.
Ga verder...?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Is voor een andere topic, dit gaat over hernieuwbare energie. De uitleg is al meermaals gegeven en geldt als één van de grotere nadelen van kernenergie en een reden om op powerpoint SMR's in te zetten die flexibeler zouden moeten zijn als ze er ooit zouden zijn. Als de huidge kerncentrales zo flexibel waren dan is er weer een reden minder voor SMR's :)
heist_175
Moderator
Moderator

duizend schreef: 28 apr 2024, 08:40
Dizzy schreef: 27 apr 2024, 10:10 Omdat kerncentrales zoveel mogelijk constant en full force moeten werken, ze zijn gewoon niet ontworpen voor een flexibiliteit die steeds meer ingang vindt.
In de specs van kerncentrales staat beschreven hoe snel ze moeten kunnen schakelen.
Het gaat dan ook niet (enkel) over de technische kant, maar zeker ook over de financiële kant.
Een kerncentrale is heel duur en kan die investering alleen omzetten in veel te dure energieprijzen als de centrale zelf quasi 100% van de tijd volle output heeft (op onderhoud na, dus haal je 80-85%). Als de kerncentrale maar deeltijds kan draaien, dan leidt (& lijdt) dat tot werkelijk astronomische prijzen, omdat de kapitaalkost over minder kWh's uitgesmeerd kan worden.
Aangezien wind & zon al wel enkele jaren fors goedkoper zijn dan nuke-kWhs, zit je vast: de nukecentrale kan niet genoeg uren produceren aan voldoende output, om een iet of wat aanvaardbare energieprijs te bekomen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 28 apr 2024, 17:53 Is voor een andere topic, dit gaat over hernieuwbare energie. De uitleg is al meermaals gegeven en geldt als één van de grotere nadelen van kernenergie en een reden om op powerpoint SMR's in te zetten die flexibeler zouden moeten zijn als ze er ooit zouden zijn. Als de huidge kerncentrales zo flexibel waren dan is er weer een reden minder voor SMR's :)
Nee, ik zou graag weten waarom de moeilijkheid van opslag afhankelijk zou zijn van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt. Voor zover ik weet zijn er geen andere eenheden of eigenschappen gangbaar wanneer men over oorsprong van elektriciteit spreekt, maar ik leer graag bij...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

heist_175 schreef: 28 apr 2024, 18:31
duizend schreef: 28 apr 2024, 08:40
Het gaat dan ook niet (enkel) over de technische kant, maar zeker ook over de financiële kant.
Een kerncentrale is heel duur en kan die investering alleen omzetten in veel te dure energieprijzen als de centrale zelf quasi 100% van de tijd volle output heeft (op onderhoud na, dus haal je 80-85%). Als de kerncentrale maar deeltijds kan draaien, dan leidt (& lijdt) dat tot werkelijk astronomische prijzen, omdat de kapitaalkost over minder kWh's uitgesmeerd kan worden.
Aangezien wind & zon al wel enkele jaren fors goedkoper zijn dan nuke-kWhs, zit je vast: de nukecentrale kan niet genoeg uren produceren aan voldoende output, om een iet of wat aanvaardbare energieprijs te bekomen.
Het duurt langer tot de investering is terugbetaald, maar je smeert toch gewoon het verbruik van het uranium uit over langere tijd?
heist_175
Moderator
Moderator

Het verbruik van Uranium is een kost, en een stijgende kost (grofweg x3 tov voor de Poetin-oorlog - gas is ondertussen gedaald naar het post-corona & pre-Poetin-oorlog niveau), maar is op de kostprijs van de output (€/kWh) eerder beperkt.

De grootste kost is de prefinanciering. Voor de eerste kWh uit de kerncentrale vertrekt, moet je eerst 35miljard investeren. Niet dat ganse krediet is uitgegeven op dag1, maar reken dat je al een paar miljoen kosten gemaakt hebt voor de eerste spadesteek. En dat loopt dus almaar op. En hoe meer je al uitgegeven hebt van die 35mia, hoe hoger de intrest die je daar op moet betalen en die dus bij het uitgeleende kapitaal bijgeteld wordt.
Reken zelf maar eens na: de afbetaling van een woning (kostprijs: 0,001% van een kerncentrale) wordt ook duurder als de looptijd omhoog gaat. Logisch, want je moet langer intrest betalen op het geleende bedrag, of het uitstaande bedrag aan lening gaat trager naar beneden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Waarom nu opnieuw discussie richting kerncentrales? Ik zou graag weten waarom opslag afhankelijk zou moeten zijn van soort opwekking. Of waarom het bij de ene opwekking beter zou werken dan bij de andere? Ook zou kost en (milieu)impact van opslag toch ook mogen meegenomen worden in planning en visie?
heist_175
Moderator
Moderator

Ik zie geen reden waarom het beter zou werken?

Je zit wel met een serieus kostenverschil.
Als je waterstof maakt met het overschot aan stroom dat je niet in de kabel geperst krijgt die het windmolenpark verbindt met het vasteland, kost dat de spreekwoordelijke "geen drol".
Als je elektriciteit maakt met waterstof die eerst met elektriciteit gemaakt is, haal je typisch 30-40% van de initiële energie.
Elektriciteit uit waterstof uit een kerncentrale, met een kWh-prijs van €150/MWh, zou dus minstens €300/MWh kosten.
Elektriciteit uit waterstof uit een windmolenpark, met een kWh-prijs van €20-40/MWh, zou daar dus maar een fractie van kosten.

Ik weet niet hoeveel roeptoeters - zowel hier op UB, als in de politiek (BE, VL & NL) - publiekelijk op TV willen gaan verkondigen dat de mega-zotte prijzen waar iedereen aan kapot ging in het najaar van 2022, binnenkort de standaard worden?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat Heist zegt, als je kan kiezen voor een dure manier of een veel goedkopere manier die ook nog eens sneller beschikbaar is en uit zichzelf al flexibeler is dan is de keuze niet moeilijk. DAT is de reden waarom we nu enorme investeringen zien in HE en niet in oude tech die nooit de eigen problemen heeft kunnen overstijgen buiten powerpoint.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je maakt hier wel een kapitale denkfout.
Niet iedereen maakt rationeel op basis van economie noch logica zijn of haar keuze.

Voor sommigen vloeit de keuze voort uit het geloof.
En geloof is nooit rationeel.
Extreme gelovigen kan je er ook nauwelijks van overtuigen dat hun geloof gespeend blijft van elke logica en rationaliteit.
Integendeel wanneer je hen er blijft op aanspreken en ze zelfs zwart op wit kan tonen dat hun geloof zich nergens in de praktijk heeft gemanifesteerd , verzinken ze daardoor alleen maar verder in het eigen extremisme en blijven hopen dat het wonder zich wel ooit zal voltrekken. Is het niet in dit leven dan zeker wel daarna.
Waag het ook niet hen van hun geloof af te brengen want dan worden sommigen, bij gebrek aan echte argumenten, (in het beste geval) verbaal agressief.
Gelovigen kan je beter in de eigen waan laten. Ze komen er vroeg of later (enkelen spijtig genoeg te laat of nooit) zelf wel achter dat het niet meer dan zelfbedrog was.

Doorgaans willen ze ook niet alleen blijven in hun dure keuzes.
Integendeel, ze willen anderen overtuigen in hun dure keuzes mee te gaan zodat het leed voor henzelf iets draaglijker wordt.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Gelovigen bestaan en ze mogen bestaan maar het stopt als de gevolgen ook gelden voor zij die niet geloven, dan is het niet meer geloven maar opdringen.

Ik ging er al niet vanuit dat iedereen even logisch redeneert maar de eigen keuze opdringen gaat inderdaad te ver. Daarom ook dat ik al vaak gesteld heb dat kernenergie niet zal stoppen door HE maar door de eigen fouten en problemen die men niet opgelost krijgt. Logisch dat men na verloop van tijd naar andere oplossingen kijkt en zeker als deze sneller en goedkoper kunnen gerealiseerd worden.

Merk daarbij op dat we nu al met een mooie erfenis zitten met de afbraak en kosten voor duizenden jaren. Fouten maken kan gebeuren maar ze herhalen is niet verstandig.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 apr 2024, 17:25 Gelovigen bestaan en ze mogen bestaan maar het stopt als de gevolgen ook gelden voor zij die niet geloven, dan is het niet meer geloven maar opdringen.
Euh neen, daar stopt het niet.
Het is nu eenmaal eigen aan extreem gelovigen dat ze hun geloof aan anderen willen opdringen en hun geloofsgemeenschap altijd maar willen uitbreiden. Desnoods met geweld en nog meer leugens.
Sol Invictus!
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”